راهنمای سفر به اردن | سرزمین اجنه و شگفتی ها!

اردن جهان‌گردی
راهنمای سفر به اردن | سرزمین اجنه و شگفتی ها!

در سفر به اردن که یکی از قدیمی‌ترین مکان‌هایی بوده که انسان‌ها در آن سکونت داشته‌اند، جاذبه های گردشگری فراوانی وجود دارد. این کشور عربی تاریخ و فرهنگ بسیار غنی، در خود جای داده است. جالب‌ترین نکته‌ای که در مورد اردن وجود دارد، نام پایتخت آن، شهر عمان است که بر روی هفت تپه بنا شده است؛ به‌دلیل شباهت نام شهر عمان با کشور عمان، بسیاری از ایرانیان این شهر را امان می‌خوانند.

پایتخت اردن را می‌توان بزرگترین شهر اردن و مرکز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور نامید. از طرفی شهر امان در میان گردشگران خارجی، یکی از پرطرفدارترین شهرهای عربی است. شهرهای جرش و پترا، مسجد شاه عبدالله، بازارهای سنتی، صحرای عرب و بناهای تاریخی و فرهنگی اردن، این کشور را به یکی از مراکز گردشگری خاورمیانه تبدیل کرده است. اگر قصد سفر به اردن را دارید، با ما در پته همراه باشید و در ادامه برای خرید بلیط به صفحه بلیط هواپیما خارجی ما مراجعه کنید.

راهنمای سفر به اردن

معرفی اردن؛ تاریخچه و موقعیت جغرافیایی

در واقع نام رسمی کشور اردن، کشور پادشاهی اردن هاشمی است و یکی از کشورهایی است که نقش مهمی را در خاورمیانه ایفا می‌کند. این کشور به‌دلیل قرار داشتن اسرائیل در مرز غربی آن و همسایگی با این کشور حواشی سیاسی و مذهبی زیادی با خود دارد که در میان جهان عرب و اسلام جایگاه این کشور را متزلزل کرده است. اردن از شمال با سوریه، از شمال شرقی با عراق، از شرق و جنوب با عربستان سعودی همسایه است و همانطور که قبل‌‌تر اشاره شد، در مرز غربی این کشور، اسرائیل قرار دارد. اردن تاریخچه پرفراز و نشیبی داشته است و نَبَطی‌ها (قومی عرب که از عربستان به اردن مهاجرت کرده بودند) حدود 2 هزار سال پیش در این منطقه سکونت داشته‌اند.

اردن کنونی در سال 1921 میلادی تاسیس شد و یک سال بعد تحت حمایت و استعمار بریتانیا به‌عنوان یک کشور به رسمیت شناخته شد. در حوالی پایان جنگ جهانی دوم و در سال 1946 میلادی، کشور اردن رسما به استقلال رسید. نوع حاکمیت در کشور اردن به‌صورت پادشاهی مشروطه است و در سال 1949 میلادی، خاندان هاشمی با روی کار آمدن و حکومت بر کشور، اردن را اردن هاشمی نامیدند.

این کشور زمین‌های حاصلخیز زیادی در بخش غربی خود دارد و کشاورزی در این منطقه رونق دارد. با وجود آنکه نیمی از کشور اردن را صحرای عرب پوشش می‌دهد؛ ولی آرامش سیاسی، موقعیت جغرافیایی و رویکردهای مثبت اقتصادی باعث شده است تا اردن به‌عنوان یکی از موفق‌ترین کشورهای خاورمیانه از نظر گردشگری و اقتصادی تبدیل شود. جمعیت کشور اردن حدود 10 میلیون نفر برآورد شده است که 98 درصد این جمعیت، عرب هستند.

پرچم اردن، نماد اتحاد عرب

پرچم اردن از چهار رنگ مشکی، سفید، سبز و قرمز تشکیل شده است که هر کدام معنای مختص به خود را دارند. از طرفی این رنگ‌ها را رنگ‌های پان عربی که نشانگر اتحاد جهان عرب است، می‌دانند. رنگ سیاه یا مشکی پرچم اردن نماد عباسیان، رنگ سفید نماد بنی‌امیه، رنگ سبز نماد فاطمیان و رنگ قرمز نماد هاشمیان است. البته این رنگ‌ها تنها نمادهای موجود در پرچم اردن نیستند و در سمت چپ پرچم که محل نصب پرچم است، نمادی به شکل V وارونه وجود دارد؛ این نماد قرمز رنگ که سه نوار افقی پرچم را به یکدیگر متصل کرده است، پیام طغیان اعراب و بیعت با هاشمیان را می‌دهد.

همچنین نکته دیگری در سمت چپ پرچم اردن وجود دارد و آن وجود ستاره 7 پر در بخش قرمز رنگ پرچم است. این ستاره 7 پر نماد اتحاد و هفت آیه سوره فاتحه است. این هفت پر همچنین نماد انسانیت، جوانمردی، تواضع، روح ملی، ایمان به خدا، عدالت اجتماعی و آرمان هستند.

آب و هوای اردن

کشور اردن به‌دلیل قرارگیری در صحرای عرب معمولا آب و هوای گرم و خشکی دارد. البته شهر امان بجز ماه‌های آوریل تا نوامبر، آب و هوای نسبتا خنک‌تری نسبت به دیگر شهرهای اردن دارد. تابستان‌های اردن گرچه بسیار گرم هستند، ولی خبری از رطوبت آزاردهنده نیست. زمستان‌های اردن نیز تا حدودی سرد هستند و در بعضی مواقع با بارش برف هم همراه می‌شوند، ولی بارش برف متمرکز بر یک نقطه نیست و به چشم نمی‌آید. بیشترین میزان مسافران اردن بین ماه‌های مارس تا مه و از سپتامبر تا نوامبر به این کشور سفر می‌کنند.

راهنمای سفر به اردن

بهترین زمان سفر به اردن

تابستان‌های اردن به‌دلیل گرمای شدید و در بازه زمانی ماه ژوئن تا اوت به‌عنوان فصول کم‌گردشگر شناخته می‌شود. به‌همین دلیل قیمت‌های خدماتی نیز با کاهش قیمت همراه می‌شوند و هزینه اقامت در هاستل‌ها و هتل‌های اردن کمتر از حد معمول است. پس تابستان‌های اردن به‌عنوان ارزان‌ترین فصول سفر به اردن شناخته می‌شوند و اگر با هوای گرم آن مشکل ندارید، گزینه مناسب‌تری نسبت به فصل بهار است.

البته فصل تابستان تنها فصل ارزان و خلوت اردن نیست و زمستان‌های اردن و در بازه زمانی ماه دسامبر تا فوریه نیز به‌دلیل سردی هوا مورد استقبال گردشگران قرار نمی‌گیرند. در مقابل فصل‌های پرگردشگر اردن در بازه زمانی ماه مارس تا مه و سپتامبر تا نوامبر هستند که فصول بهار و پاییز اردن را شامل می‌شوند. در این فصول گردشگران زیادی به اردن سفر می‌کنند و قیمت خدمات و اقامت افزایش می‌یابد.

جاهای دیدنی اردن

همانطور که در ابتدا به این موضوع اشاره شد، کشور اردن جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی و فرهنگی مختلفی را در خود جای داده است. همین امر سبب شده است تا گردشگران به هر ریسمانی برای سفر به اردن چنگ بزنند و در اعیاد و تعطیلات رسمی از این کشور بازدید کنند. از طرفی کشور اردن که نماد اتحاد اعراب در پرچم آن نمایان است به‌عنوان مقصدی برای اعراب کشورهای مختلف تبدیل شده است.

در ادامه چندین مکان دیدنی و جاذبه گردشگری برای سفر به اردن را به شما معرفی می‌کنیم؛ پس با دقت این مناطق را بررسی کنید تا تکلیفتان در سفر مشخص باشد.

جاهای دیدنی و سفر به اردن

جبل امان

یکی از بهترین و پرطرفدارترین مناطق  شهر امان، پایتخت اردن، جبل امان است که یکی از محله‌های تاریخی امان محسوب می‌شود. این محله فاصله نزدیکی تا مرکز شهر دارد و مملو از کافه‌ها و گالری‌های خفن است که خلوتگاه بسیاری از گردشگران خارجی و شهروندان اردنی است.

اگر از کنار خانه‌ها و ساختمان‌های تاریخی و قدیمی این محله به‌ سادگی گذر کنیم، بازار بزرگ این محله که در اختیار انجمن ساکنان جبل امان (JARA) است را نمی‌توان نادیده گرفت. در جبل امان که یک محله سنتی و قدیمی است، غذاخوری‌های محلی متعددی نیز وجود دارند که نانوایی سنتی ابوغوش و فلافل‌فروشی‌های آن ارزش یک بار امتحان کردن را دارند.

خیابان سنگ‌فرشی در این محله وجود دارد که به رنگین کمان معروف است و با طولی کمتر از 1.6 کیلومتر جزو یکی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های گردشگری امان است. این خیابان بر روی یکی از هفت تپه معروف اردن قرار دارد. شب‌های پنج‌شنبه امان، بهترین زمان برای بازدید از این مکان هستند؛ زیرا طی سالیان اخیر جمع کثیری از بازدیدکنندگان این شب را برای گردش در جبل امان انتخاب کرده‌اند.

  • آدرس جبل امان: Jabal Amman, Amman, Jordan

محله عبدون

محله عبدون دیگر محله جذاب و پرطرفدار در سفر به اردن است که باز هم در شهر امان و در ضلع جنوبی آن قرار دارد. محله عبدون برخلاف جبل امان، یک محله مدرنیته محسوب می‌شود و ساختمان‌های اداری و مرتفع، ویلاها، آپارتمان‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلفی در ای محله وجود دارند. این محله به‌دلیل مدرنیته بودن، در میان جوانان اردنی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و گردشگران زیادی را در این منطقه می‌توان مشاهده کرد. اگر اهل خوشگذرانی هستید، محله عبدون را بر جبل امان ترجیح می‌دهید.

  • آدرس محله عبدون: Abdun Al Shmali, Amman, Jordan

آمفی تئاتر رومی

آمفی تئاتر رومی را معمولا با آمفی تئاترهای معروف در ایتالیا و شهر رم به یاد می‌آوریم و چه جالب که از امپراتوری روم در کشور اردن نیز یادگاری باقی مانده است. این آمفی تئاتر رومی بین سال‌ها 138 تا 161 بعد از میلاد مسیح ساخته شده است. البته در آن زمان نام این شهر فیلادلفیا بود و دستور ساخت این آمفی تئاتر را امپراتور وقت روم آنتونیوس پیوس صادر کرده است. این کیفیت معماری و هنر رومیان همین بس که این آمفی تئاتر ظرفیت پذیرایی از 6000 تماشاگر را داشته است و جایگاهی برای نشستن آن‌ها در نظر گرفته شده است. از طرفی این بنا به‌گونه‌ای ساخته شده است تا تماشاگران از تابش نور مستقیم خورشید مصون باشند و سکوهای نشیمن به سوی شمال بنا شده‌اند!

البته این آمفی تئاتر در برابر آثار باقی مانده از کولوسئوم رم، سالم‌تر باقی مانده است و از گزند دستان آسیب‌رسان انسان و روزگار در امان بوده است. بازدیدکنندگان امکان بالا رفتن از سکوهای آمفی تئاتر را دارند و می‌توانند از دو موزه کوچک تعبیه شده در این سازه نیز بازدید کنند. این آمفی تئاتر همانند آمفی تئاترهای روم باستان، محل برگزاری مراسمات فرهنگی و هنری بوده است و هدف از ساخت آن سرگرم کردن شهروندان بوده است. دو موزه مذکور عبارتند از:

  1. موزه اردنی سنت‌های مردمی: در این موزه لباس‌ها، گلدوزی‌ها، جواهرات، سفالینه‌های سنتی اردنی و یک مجموعه از موزائیک‌های قرن ششمی از کلیساهای بیزانس در جرش و مادابا به نمایش گذاشته شده‌اند.
  2. موزه فولکلور اردن: در این موزه مجموعه‌ای از وسایل روزمره زندگی اعم از وسایل آشپزی و پخت غذا که متعلق به قرن‌های نوزدهم و اوایل قرن بیستم نگهداری می‌شود.
  • آدرس آمفی تئاتر رومی: Roman Theater, Taha Al-Hashemi St., Amman, Jordan

جبل الویبده (Jabal Al Weibdeh)

یکی از خلوتگاه‌های موجود در شهر امان، جبل الویبده است که درختان کاج بلند و فروشگاه‌های کوچک آن حس و حال دیگری در سفر به اردن دارند. هنرمندانی که به گالری‌ها علاقه دارند، بیشتر از این محله‌های خلوت استقبال می‌کنند و شما نیز اگر به هنر علاقه دارید یا به خلوتگاهی آرام نیاز دارید، حتما ار جبل الویبده بازدید کنید. بازدید از مرکز هنر دارالفنون که در میان باغ‌های زیبا و سرسبز قرار دارد را فراموش نکنید.

البته اخیرا دارالفنون به‌عنوان محلی برای برگزاری بسیاری از کنسرت‌های موسیقی هنرمندان معروف مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوش دادن به فواره‌های آبشار این محله، حس آرامشی را به انسان تلقین می‌کند.

یک کلیسای بیزانسی قرن ششمی نیز در این محله یافت می‌شود که اخیرا به محلی برای برگزاری نمایشگاه و نمایش فیلم در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما ویژگی که جبل الویبده را به یک مرکز گردشگری تبدیل می‌کند، وجود گالری هنرهای زیبای اردن است. در این گالری بیش از 2 هزار اثر هنری متعلق به دوران معاصر عرب و اسلامی نگهداری می‌شود. غرفه‌های این نمایشگاه بسیار بزرگ بوده و محل نمایش نقاشی‌ها، تصاویر، صنایع دستی و مجسمه‌های بیش از 800 هنرمند ار 59 کشور آفریقایی و آسیایی هستند.

  • آدرس جبل الویبده: Jabal Al Weibdeh, Amman, Jordan

ارگ امان (Amman Citadel)

در حوالی مرکز شهر که گردش می‌کنید و قدم می‌زنید، می‌توانید ارگ امان را در بلندای مرتفع‌ترین تپه از 7 تپه‌ای که شهر امان بر روی آن بنا شده است، پیدا و تماشا کنید. براساس اسنادی که زمین‌شناسان و مورخان یافته‌اند، قدمت سکونت انسان در این محل به 7000 سال قبل بازمی‌گردد.

ارگ امان که در واقع یک قلعه بوده است، بیش از هزاران سال به تصرف آشوری‌ها، مقدونی‌ها، نبطی‌ها، ایرانیان و رومیان درآمده است. آثار باقی مانده از این قلعه شامل خرابه‌هایی چون قوس‌ها، مقابر، دیوارها، پلکان‌ها و سازه‌هایی است که قدمت آن‌ها به امپراتوری روم و اوایل ظهور اسلام بازمی‌گردد. اهمیت این ارگ برای اهالی امان و کشور اردن به حدی است که این مکان را به‌عنوان موزه باستان‌شناسی اردن می‌شناسند. تماشای غروب آفتاب در کنار مرور تاریخ اردن و روم در ارگ امان لذت‌بخش خواهد بود.

  • آدرس ارگ امان: Amman Citadel, K. Ali Ben Al-Hussein St. 146, Amman, Jordan

شهر جِرَش (Jerash)

شهر جرش یکی دیگر از شهرهای باستانی اردن است که بعد از امان باید از آن گذر کرد؛ ولی نه به‌سادگی. شهر جرش مملو از شگفتی‌های تاریخی است که شکوه گذشته روم باستان را می‌توان در خرابه‌های این شهر مشاهده کرد.

ساکنین جرش، زمانی که این شهر به تصرف رومیان درآمده بود، با تولید محصولات کشاورزی و سنگ آهن خیلی زود ثروتمند شدند. این ثروت نه تنها برای مردم، بلکه امپراتوران روم را بدین واداشت تا بناهای باشکوهی را در این شهر بنا کنند تا آثاری از شکوه و عظمت خود را به یادگار بگذارند. اندکی پس از گسترش اسلام، شهر جرش با زلزله‌ای مهیب مواجه شد و تا چندین قرن زیر خاک مدفون شده و به فراموشی سپرده شد.

شهر جرش همانند شهر امان بر روی تپه‌ای مرتفع، واقع در سرزمین بلقان و حیران و در سمت شرقی کوه السواد قرار دارد. سکونت انسان‌ها در این منطقه تاریخی به عصر برنز بازمی‌گردد. اگرچه جرش سال‌ها زیر خاک مدفون بوده است، ولی امروزه از خرابه‌های رومی آن به‌خوبی محافظت می‌شود. از جمله خرابه‌های باقی مانده جرش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میدان اسب‌سواری
  • معابد
  • طاق‌ها
  • تئاترها
  • و …

شهر جرش را بعد از پترا به‌عنوان دومین جاذبه گردشگری اردن محسوب می‌کنند و سالانه میزبان گردشگران خارجی زیادی است.

  • آدرس شهر جرش: Jerash, Jordan

شهر جِرَش (Jerash)

شهر پترا (Petra)

شاید با خود بگویید که اگر از شهر پترا به‌عنوان بهترین و اولین جاذبه توریستی اردن یاد می‌شود، پس چرا از همان ابتدا به آن پرداخته نشد؟ ولی، دلیل ما این بود که چون شهر امان، پایتخت اردن است، اولویت گردشگران ماندن در همان شهر و گشت و گذار در پایتخت اردن است. اما شهر پترا بدون شک یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری اردن است و یکی از بهترین معماری‌های تاریخ را می‌توان در این شهر مشاهده کرد.

شهر پترا در واقع یک شهر گمشده است که مجموعه‌ای از مقبره‌ها را در میان دامنه‌های کوه‌های خود جای داده است. برای اثبات اهمیت این جاذبه گردشگری همین بس که پترا را به‌عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه جدید در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسانده‌اند. مجله Smithsonian وابسته به موسسه‌ای با همین نام، شهر پترا را در مقاله‌ای به‌عنوان یکی از 28 مکانی که قبل از مرگ باید از آن بازدید کرد، آورده است. قدمت این شهر باستانی به حدود 200 سال پیش از میلاد بازمی‌گردد و از همان سال‌ها این شهر را در دل دامنه‌های کوه با هنر سنگ‌تراشی (حجاری) طراحی کرده بودند.

همانطور که قبل‌تر اشاره شد، پترا به‌عنوان محبوب‌ترین جاذبه گردشگری اردن یاد می‌شود و اهالی اطراف این شهر، آن را «رُز بیابان» می‌نامند. دلیل این نام‌گذاری نیز حجاری این معجزه بر روی سنگ‌های قرمز بیابان بوده است که به گل‌های رز تشبیه شده است. این شهر در زمان‌های گذشته محلی برای توقف کاروان‌های رومی بوده است. پترا در فاصله 230 کیلومتری شهر امان، واقع در جنوب اردن و در نزدیکی شهر کوچکی بنام وادی موسی قرار دارد که خود نیز حائز توجه و تعجب است.

  • آدرس پترا: Wadi Musa, Jordan

شهر پترا (Petra)

وادی روم (Wadi Rum)

در جنوب اردن و در صحرای وادی روم، چادرنشینانی زندگی می‌کنند که همانند عشایر خودمان، مردمی بومی و مردمانی بی‌شیله‌پیله هستند. اگر به صحرای وادی روم رفتید، می‌توانید در صورت مشاهده این چادرنشینان، در صورت تمایل و رضایت آنان، نزد این مردم توقف کنید و مدتی همراه آنان به گشت و گذار در بیابان بپردازید.

البته این مثبت اندیشی ما را می‌رساند که این مردمان را ندیده و نشناخته، بی‌شیله‌پیله می‌نامیم، ولی در واقع بهتر است، در هر صورت احتیاط را شیوه زندگی خود قرار دهید. در کنار تماشای زندگی عشایری مردم اردن، می‌توانید آثار باقی مانده انسان‌های کهن و پیش از تاریخ را مشاهده کنید. فیلم‌های مشهور متعددی چون سری ایندیانا جونز، فیلم مریخی و لورنس عربستان در این بیابان فیلم‌برداری شده‌اند.

پس اگر حداقل به سینمای هالیوود علاقه‌مند هستید، گشت و گذار در بیابان‌های بی‌نظیر وادی روم را از دست ندهید. بیابان وادی روم در نزدیکی روستای وادی روم و در جنوب اردن واقع شده است و بخشی از این بیابان جزو مناطق حفاظت‌شده است.

  • آدرس وادی روم: Wadi Rum Protected Area, Jordan

کوه نیبو

در کتاب مقدس مسیحیان انجیل، از کوه نبیل به‌عنوان محلی که حضرت موسی (ع) سرزمین موعود را تماشا کرده است، یاد شده است. همچنین تعدادی اعتقاد بر این دارند که حضرت موسی در همین محل فوت کرده است و به خاک سپرده شده است. کوه نیبو در فاصله 45 کیلومتری شهر امان قرار دارد و سالانه هزاران یهودی و مسیحی از آن بازدید می‌کنند. در ارتفاعات کوه نیبو و در ارتفاع 800 متری این کوه، کلیسایی بنام حضرت موسی بنا شده است.

از بالای کوه نیبو می‌توان منظره‌های زیبایی از دره اردن، دریای سرخ، بیت لحم و اورشلیم تماشا کرد. این کوه فاصله چندانی با دریای سرخ ندارد و شهر مادابا در فاصله 9 کیلومتری این کوه، نزدیک‌ترین شهر به کوه نیبو است.

  • آدرس کوه نیبو: Mount Nebo, Jordan

مسجد شاه عبدالله

مسجد شاه عبدالله مسجدی است که بین سال‌های 1982 تا 1986 میلادی به‌عنوان یادبودی برای پدربزرگ فقید شاه حسین، سعید عبدالله بنا شده است.بنای مسجد شاه عبدالله، یکی از بهترین نمونه‌های معماری مدرن جهان اسلام است که گنبد موزاییکی و فیروزه‌ای آن جلوه زیبایی دارد. این مسجد ظرفیت 3000 نمازگزار به‌صورت همزمان را دارد.

در محیط داخلی مسجد، آیاتی از قرآن کریم همراه با لوسترهایی زیبا نقش‌نگاری شده است. طراحی فرش قرمزی که در مسجد شاه عبدالله پهن می‌شود نیز جالب است و نقش‌های آن زمین‌های حاصلخیزی را نشان می‌دهد. همچنین در این نقش‌ها مردمی را که به سوی مکه مکرمه روانه می‌شوند را نشان می‌دهند. در ساختمان مسجد، موزه‌ای تعبیه شده است که مجموعه‌ای از آثار سفالی و تصویری از شاه عبدالله اول در معرض دید عموم قرار گرفته است.

  • آدرس مسجد شاه عبدالله: King Abdullah I Mosque, XW67+F4H, Amman, Jordan

مسجد شاه عبدالله

قصر ازرق (Qasr Azraq)

قلعه ازرق یا دژ آبی در فاصله 111 کیلومتری شرق امان فاصله دارد. این قلعه که اکنون دژی متروکه است، توسط رومیان 300 سال پس از میلاد مسیح بنا شده است. البته این قلعه سال‌ها پیش و در سال 1237 میلادی، توسط مملوک‌ها بازسازی شده است. دلیل قرارگیری انی قلعه در مرکز واحه ازرق، موقعیت استراتژیک آن بوده است.

این قلعه تنها مکانی بوده است که تا ضلع 11000 کیلومتری در آن آب پیدا شده است. شادی بتوان مهم‌ترین ویژگی این قلعه را رنگ آن دانست که سنگ‌های بازالت محلی استفاده شده در معماری این قلعه سبب سیاهی آن شده است. جالب آنکه در بعضی مواقع، این قلعه آبی رنگ می‌شود و لقب ازرق را بدین سبب به این قلعه داده‌اند.

  • آدرس قصر ازرق: Al-Azraq Castle, VRJG+3X6, Al-Azraq Al-Shamaly, Jordan

قصر ازرق (Qasr Azraq)

فستیوال‌ها و رویدادهای فرهنگی در اردن

در کشور اردن فستیوال‌ها و جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود که جشنواره‌های هنرهای سنتی گه در شهرهای جرش و آقابا برگزار می‌شوند، طرفداران زیادی دارند. این جشنواره‌ها به‌دلیلی برای اتحاد میان فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف تبدیل شده است. کشور اردن محل مناسبی برای مسلمانان و مسیحیان است و در کنار یکدیگر به دور از بحث و دشمنی زندگی می‌کنند.

مراسمات و جشن‌های هر دو آیین، در کشور اردن برگزار می‌شود و محدودیتی برای هیچکدام اعمال نمی‌شود. جشنواره سال نو هجری و عید کریسمس با تعطیلات رسمی همراه است. البته جشن سال نو هجری همانند دیگر جشن‌های معروف اسلامی چون عید فطر و عید قربان پرطرفدار نیست و بیشتر کشورهای عربی، عید فطر را چون عید سال نو جشن می‌گیرند.

جشنواره موسیقی جرش سالانه در منطقه جرش اردن که یکی از شهرهای روم باستان است، برگزار می‌شود. این شهر در فاصله 48 کیلومتری شمال شهر امان قرار دارد که در ادامه بیشتر به آن پرداخته می‌شود. این جشنواره سالانه گلچین هنر، فرهنگ و سرگرمی است که هنرمندان اردن و کشورهای همسایه در آن شرکت می‌کنند. این جشنواره در سال 1981 توسط ملکه نورالحسین ابداع گردید.

فستیوال‌ها و رویدادهای فرهنگی در اردن

هزینه‌‌های سفر به اردن

مسافران و گردشگران برای اقامت در اردن می‌توانند در هتل‌های چند ستاره و هاستل‌های اشتراکی اسکان کنند. قبل از صحبت درباره هزینه‌ها و امکانات هتل‌های چند ستاره اردن، لازم است تا توضیحات کوتاهی در رابطه با هاستل ارائه شود.

هاستل

هاستل در واقع یک اقامتگاه نسبتا کوچک است که دارای چند اتاق و تخت هستند و اجاره داده می‌شوند. معمولا هاستل‌ها دارای 2 تا 8 تخت برای مسافران هستند و امکانات رفاهی از قبیل آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی را شامل می‌شوند. البته همانند دیگر بخش‌ها این اقامتگاه‌ها تمامی امکانات هاستل‌ها اشتراکی هستند و به فرد خاصی اختصاص نمی‌یابند.

بیشتر افرادی که به‌صورت گروهی با تورهای گردشگری یا همراه با دوستان خود به سفر می‌روند، اقدام به رزرو هاستل می‌کنند که نسبت به اقامت در هتل هزینه‌های کمتری برای اجاره دارند. هزینه اجاره هاستل‌ها بستگی به تعداد تخت‌های آن برای اجاره دارد و هر چقدر تخت‌های هاستل‌ها بیشتر باشند، هزینه اجاره تخت‌ها کمتر محاسبه می‌شوند. به‌صورت استاندارد هزینه اجاره یک شب اقامت در هاستل حدود 5.64 تا 8.99 دینار اردن است.

هتل

متاسفانه هتل‌های اردن، در مقایسه با دیگر کشورهای مدرن و مقاصد گردشگری، آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته‌اند. البته نکته مثبت در رابطه با این هتل‌ها محدوده وسیع قیمت‌های اقامت در این هتل‌هاست که دست گردشگران را در انتخاب هتل باز می‌گذارند. میانگین قیمت هتل‌های چند ستاره در اردن به‌صورت زیر است:

  • 1 ستاره با قیمت 7 تا 22 دینار
  • 2 ستاره با قیمت 28 تا 51 دینار
  • 3 ستاره با قیمت 24 تا 81 دینار
  • 4 ستاره با قیمت 53 تا 116 دینار
  • 5 ستاره با قیمت 88 تا 226 دینار

هتل‌های ارزان‌قیمت اردن، امکانات چندانی ندارند، پس پیشنهاد می‌شود تا حداقل یک هتل 3 ستاره که قیمت مناسب‌تر و امکانات بهتری دارند را به‌عنوان اقامتگاه انتخاب کنید.

هزینه مواد غذایی در اردن

صبحانه: سعی کنید که در هنگام انتخاب هتل محل اقامت خود، امکانات و سرویس‌های آن را بررسی کنید و هتلی که سرویس صبحانه را ارائه دهد را در اولویت قرار دهید. ولی اگر توانایی رزرو هتلی با این امکانات را ندارید، به نزدیک‌ترین رستوران محل اقامت خود بروید و یک صبحانه ارزان محلی با قیمتی حدود 1 تا 3 دینار تهیه کنید.

ناهار: اگر از غذاهای محلی اردن خوشتان نیامد، می‌توانید یک وعده غذایی کامل با قیمتی بین 2 تا 5 دینار فراهم کنید.

شام: بهترین و لوکس‌تری غذاهای هر رستورانی، معمولا شب‌هنگام و برای شام سرو می‌شوند؛ بدین ترتیب سعی کنید، برای صرف شام یک رستوران خوب پیدا کنید. قیمت شام در رستوران‌های اردن بین 4 تا 7 دینار است.

رستوران‌های مک دونالد: رستوران‌های مک دونالد، برند معروفی در سراسر جهان هستند و شعبه‌هایی در اردن نیز دارند؛ ولی به‌دلیل قیمت حداقل 5 دیناری سرویس‌های این رستوران‌ها چندان مقرون به صرفه نیستند.

آشپزی در محل اقامت: با وجود تمام گزینه‌های بالا، اگر باز هم اصرار داشتید که خود یا همسرتان، وظیفه آشپزی را به عهده بگیرید، باید حداقل هزینه‌ای بین 27 تا 37 دینار در نظر بگیرید. البته این تفاوت قیمت به‌دلیل تفاوت قیمت و مواد غذایی مورد نیاز برای تهیه غذاهای غربی و آسیایی است. مواد غذایی مورد نیاز برای غذاهای آسیایی حدود 27 دینار و مواد اولیه غذاهای غربی حدود 37 دینار هزینه دارند. البته این قیمت‌ها شامل لیست کاملی از مواد غذایی سالم و براساس میزان کالری استاندارد محاسبه شده است و تعدادی از این مواد خوراکی عبارتند از:

  • برنج سفید
  • گوشت قرمز گاو
  • نان تازه
  • تخم مرغ
  • سینه مرغ
  • شیر
  • پنیر محلی
  • سیب، موز و پرتقال
  • گوجه فرنگی
  • سیب زمینی
  • پیاز و کاهو

هزینه حمل و نقل عمومی در پایتخت اردن

هزینه حمل و نقل عمومی در شهر امان به‌صورت زیر است:

  • تاکسی از مبدا فرودگاه تا مقصدی در مرکز شهر: 20 تا 25 دینار
  • اتوبوس BRT از مبدا فرودگاه تا مقصدی در مرکز شهر: 3.25 دینار
  • پیمودن هر 3 کیلومتر مسافت با تاکسی: 2 تا 4 دینار
  • تاکسی از پایتخت تا شهر پترا: 60 تا 80 دینار (البته این رقم شامل هزینه رفت و برگشت می‌شود)
  • مینی‌بوس از پایتخت تا شهر پترا: 9.5 دینار
  • اتوبوس در پایتخت: 0.35 دینار

ضروریات سفر به اردن

قبل از سفر به اردن لازم است تا اطلاعاتی در رابطه با این کشور بدست آورید. این اطلاعات ضروری عبارتند از:

  • کشور اردن با ایران حدود 1 ساعت و نیم اختلاف زمانی دارد. (1:30-)
  • زبان رسمی: عربی
  • واحد پول کشور اردن، دینار اردن است که هم‌اکنون هر JOD برابر با 877,700 تومان است.
  • نوع برق شهری: 230 ولت/50 هرتز
  • پیش شماره: (6)962+
  • شماره اضطراری (پلیس، آمبولانس و آتش‌نشانی): 911
  • جهت رانندگی: راست
  • آدرس فرودگاه بین‌المللی کویین آلیا (AMM) امان: Desert Highway, Amman, Jordan

ضروریات سفر به اردن

از طرفی بهتر است تا تعدادی وسایل همراه خود داشته باشید تا در سفر خود با مشکلی مواجه نشوید. از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای سفر به اردن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در کشور اردن قانونی به‌عنوان پوشش اجباری برای زنان وجود ندارد و زنان نیازی به تبعیت از یک قانون پوشش اجباری نیستند. اما از آنجایی که شما به‌عنوان یک گردشگر بهتر است تا به مردم اردن و فرهنگ آن احترام بگذارید، بهتر است تا زنان سینه‌ها، پاها و بازوهای خود را بپوشانند. پوشش معمول مردم اردن، پوشیدن لباس یا دامن بلند است.
  2. زنان بدون محدودیت و اجباری می‌توانند هر لباسی بپوشند. به‌دلیل آب و هوای گرم اردن بهتر است تا شلوار مناسب و لباس آستین کوتاه بپوشید.
  3. علاوه‌بر پوشش و اهمیت خنک بودن لباس‌ها، شلوار و کفش مخصوص پیاده‌روی نیز ضروری است.
  4. کوله پشتی، عینک آفتابی، پماد دافع حشرات، پماد ضد آفتاب و پماد درمان گزیدگی از دیگر وسایل ضروری اردن هستند.

نکته: علاوه‌بر این مواردی که در بالا ذکر شد، ممکن است وسایل ضروری دیگری نسبت به نیاز شما وجود داشته باشد و فقط به این موارد اکتفا نکنید.

اردن، کشور معجزه‌های بیابانی

اگر تا اینجا همراه ما آمده باشید، دید بهتری از اردن پیدا کرده‌اید و دوست دارید که در بیابان‌های صحرای عرب غوطه‌ور شوید. در این مقاله جاذبه‌های گردشگری جبل امان، محله عبدون، آمفی تئاتر، پترا، جرش، ارگ امان، جبل الویبده، کوه نیبو، وادی روم، مسجد شاه عبدالله و در آخر قصر ازرق معرفی شد. قبل از آن نیز اطلاعاتی در رابطه با تاریخچه، موقعیت جغرافیایی و پرچم اردن به شما ارائه شد. حال اگر قصد سفر به اردن را دارید، مقاصد خود و اگر تجربه سفر به اردن را داشته‌اید، خاطره خود را با ما در پته به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

واحد پول اردن، دینار اردن (JOD) است که معادل 877,700 تومان است.

پایتخت اردن، شهر عمان است که در نگارش فارسی به‌دلیل عدم سوءتفاهم با کشور عمان، آن را اَمان می‌نویسند.

مهمترین جاذبه‌های گردشگری اردن، شهر گمشده پترا، جبل امان، ارگ امان، وادی روم و شهر جرش هستند.

بهترین زمان برای سفر به اردن بین ماه مارس تا مه (بهار) و سپتامبر تا نوامبر (پاییز) است.

اینم موضوع وابسته به نوع ویزای شماست؛ ولی ویزای توریستی تا حداکثر 3 ماه اجازه اقامت به گردشگران می‌دهد.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید