بهترین زمان سفر به سریلانکا چه زمانی است؟

جهان‌گردی سریلانکا
بهترین زمان سفر به سریلانکا چه زمانی است؟

سریلانکا از کشورهای ساحلی کوچک و جذاب واقع در اقیانوس هند است. این کشور با توجه به جاذبه‌های گردشگری فراوانی از جمله سازه‌های باستانی، مناظر سرسبز، حیات وحش کم‌نظیر و سواحل زیبایی که دارد هر ساله پذیرای گردشگران بین‌المللی زیادی از نقاط مختلف دنیا است. این کشور به دلیل همجواری با اقیانوس هند ملقب به کشور سوال بی انتها است. در این مقاله قصد داریم به بررسی بهترین زمان سفر به سریلانکا بپردازیم.

آب و هوای کشور سریلانکا

آب و هوای این کشور ارتباط مستقیمی با دو فصل موسمی آن دارد که با توجه به متناوب بودن این فصل‌ها، سریلانکا می‌تواند مقصد مناسبی برای گذراندن تعطیلات در کل طول سال باشد. چنانچه برنامه‌ریزی مناسبی را برای این سفر انجام دهید با روزهای خشک ساحلی مواجه نخواهید شد.

آب و هوا مهم‌ترین عاملی است که در بازدید از سواحل سریلانکا باید به آن توجه داشته باشید. از دی تا اسفند ماه زمان مناسبی برای بازدید از سواحل جنوبی و غربی و همچنین مناطق تپه‌ ای سریلانکا است؛ در صورتی که آب و هوای ایده آل این کشور در سواحل شرقی از ماه فروردین تا شهریور خواهد بود.

هرچند که دمای هوا در تمامی ماه‌ های سال بین ۲۷ الی ۲۹ درجه سانتیگراد همواره ثابت بوده اما این ناحیه از فروردین ماه تا شهریور در معرض بادهای موسمی تحت عنوان یالا قرار خواهد گرفت. بر این اساس ماه‌ های فروردین، اردیبهشت و خرداد از مرطوب‌ترین ماه‌ها در این دوره خواهند بود.

بهترین زمان سفر به سریلانکا

فصل مناسب برای سفر به سریلانکا

بهترین زمان سفر به سریلانکا به موارد زیادی بستگی دارد. به جز آب و هوا، هدف شما از مسافرت نیز نقش مهمی در انتخاب فصل مناسب برای سفر به این جزیره زیبا خواهد داشت. چنانچه قصد ساحلگردی در سریلانکا را دارید از مهرماه تا اسفند شاهد مناسب‌ ترین آب و هوا در این مناطق خواهید بود البته امکان بارش باران در این ماه‌ ها نیز وجود دارد. اما اگر تمایل به شنا در دریا را دارید فصل ایده آل برای این سفر زمستان خواهد بود. با توجه به این امر برنامه‌ ریزی سفر خود را بین دی تا ماه اسفند انجام دهید چرا که در این زمان دریا جوی بسیار آرام دارد. با رفتن به شهرهای ساحلی Mirissa و Kalpitiya شانس دیدن نهنگ‌ های عنبر و نهنگ آبی را نیز خواهید داشت.

جشنواره‌ و فستیوال‌ های سریلانکا

بسیاری از گردشگران به منظور حضور در جشنواره و فستیوال‌های سریلانکا به این کشور سفر می‌ کنند. بنابراین اگر به جشنواره و فستیوال‌ های خارجی علاقه‌ مند هستید؛ فروردین ماه بهترین زمان سفر به سریلانکا خواهد بود. جشن‌ های تامیل نادو و سینهلا در فروردین ماه برگزار می‌ شود. پایان فصل برداشت محصولات برای مردم سینهالی در این زمان است که اقدام به برگزاری جشنواره می‌ کنند. این جشنواره تقریباً یک هفته ادامه داشته که در طی آن شاهد ارائه خوراکی‌ های متنوع و رویدادهای اجتماعی مختلفی خواهید بود.

همچنین ماه تیر مصادف با آغاز جشنواره‌ های اسالا از جشن‌های سنتی مردم در این منطقه است که برگزاری اولین مراسم آن در کاتاراگما خواهد بود. این جشنواره به منظور یادآوری نخستین آموزه‌های بودا هر ساله در این ماه برگزار می‌ شود. با شرکت در این فستیوال می‌توانید شاهد آتش بازی، هنرنمایی طبل نوازان، فیل‌ها و راه رفتن با چوب‌ های بلند باشید.

همچنین در مرداد ماه نیز دومین فستیوال اوسالا در منطقه کندی اجرا خواهد شد. مدت زمان این جشنواره ۱۰ روز بوده که همانند کاتاراگما، مراسم مختلف آتش بازی، نوازندگی، شعبده بازی، رقص و نمایش فیل‌ ها همراه با تزیینات مجلل در آن ارائه می‌ شود. صرف غذاهای محلی تهیه شده در این جشن‌ها از جمله گل موز و بامیه نیز خالی از لطف نخواهد بود.

به طور کلی سفر به سریلانکا در اغلب ماه‌ های سال مصادف با برگزاری جشنواره‌ های مختلف در این کشور است. جشنواره دیوالی از دیگر جشن‌ هایی است که با توجه به تقویم هندو در مهر ماه یا آبان شاهد برگزاری آن خواهید بود. در این جشن که به جشن چراغ‌ ها معروف است، مردم بومی با استفاده از چراغ‌ ها و تزیینات مختلف اقدام به درخشان کردن خانه‌ های خود می‌ کنند. در طی برگزاری جشن از تست کردن غذاهای محلی و همچنین بازدید از کانداسوامی کویل یکی از معروف‌ ترین معابد هندو در سریلانکا است، غافل نشوید.

جشنواره‌ و فستیوال‌ های سریلانکا

تپه‌ های مرکزی سریلانکا و بهترین زمان برای بازدید از آنها

اگر قصد بازدید و رفتن به تپه‌ های مرکزی را دارید در برنامه‌ ریزی سفر به سریلانکا باید به گونه‌ ای دیگری عمل کنید. تپه‌ های مرکزی در قسمت جنوب مرکزی کشور سریلانکا قرار دارند که یک منطقه کوهستانی به شمار می‌ آید. این منطقه تپه‌ ای ظاهری مثلثی شکل داشته و ارتفاع آن بیشتر از ۳۰۰ متر است. تپه‌ های مرکزی تقریباً ۲۰ درصد از تمامی مساحت جزیره را تحت پوشش قرار داده است.

هوای این ناحیه با توجه به ارتفاع و موقعیتی که دارد همواره در طول سال خنک‌ تر از دیگر مناطق ساحلی بوده و دمای آن تقریباً ۱۵ درجه سانتیگراد است. از دی ماه تا اسفند شاهد خشک‌ ترین و آفتابی‌ ترین زمان در تپه‌ های مرکزی خواهید بود. همچنین مرطوب‌ ترین ماه‌ های این ناحیه مربوط به آبان و آذر ماه است. بنابراین فروردین ماه تا مهر مطلوب‌ ترین زمان برای سفر به سریلانکا و بازدید از مناطق شمالی و شرقی مانند پاسیکوداه، اراوور، واوونیا، هابارانا و ترینکومالی خواهد بود.

نکته مهم: اگر علاقمند به سفرهای خلوت و دنج هستید، می‌توانید در زمان دایر بودن مدارس که از دی ماه تا فروردین است به این مناطق سفر کنید و کمتر شاهد شلوغی و شیطنت کودکان باشید.

تپه‌ های مرکزی سریلانکا

باران‌ های موسمی در سریلانکا

همانطور که اشاره شد سریلانکا دارای دو فصل موسمی بوده که بر اساس آن فصل باران‌ های موسمی تحت عنوان (ماها) تقریباً از آبان ماه تا اسفند به مناطق شرقی و شمالی خواهد رسید و بدین ترتیب مرطوب‌ ترین ماه‌ ها در این مناطق آبان و آذر است. بنابراین اگر نمی‌ خواهید مسافرت شما مصادف با بارش باران‌ های موسمی باشد مرداد و شهریور ماه زمان مناسب‌ تری برای شما خواهد بود. سفر به سریلانکا در این ماه‌ ها هرچند که گرم هستند اما با توجه به بارش کمتر باران می‌ تواند گزینه ایده آل‌ تری برای گذراندن تعطیلات خانوادگی باشد.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم با پرداختن به ابعاد مختلف، بهترین زمان سفر به کشور زیبای سریلانکا را مورد بررسی قرار دهیم. عواملی از جمله آب و هوا، حضور در فستیوال و جشنواره‌های مختلف، بازدید از تپه‌ های مرکزی، تماشای نهنگ عنبر و نهنگ‌های آبی و… می‌ توانند در انتخاب زمان مناسب برای سفر به این کشور موثر باشند.

 

سوالات متداول

دی تا اسفند ماه به عنوان بهترین زمان سفر به سریلانکا است تا شانس دیدن نهنگ‌ های عنبر و آبی را داشته باشید.

مهر و آبان ماه از مرطوب‌ترین ماه‌های سال در سریلانکا است که شاهد بیشترین بارش باران در این زمان خواهید بود.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید