جاهای دیدنی نیشابور؛ شکوه تمدن ایران‌زمین

ایرانگردی خراسان رضوی
جاهای دیدنی نیشابور؛ شکوه تمدن ایران‌زمین

نیشابور، شهری تاریخی و دومین شهر بزرگ خراسان رضوی پس از مشهد، در مسیر جاده ابریشم قرار دارد. این شهر در دوره‌های مختلف تاریخی، کانون توجهات بوده، علاوه بر این‌ها قرار گرفتن در مسیر جاده اصلی تهران مشهد باعث شده هر ساله تعداد زیادی از مردم، قبل یا بعد از سفر به مشهد، از نیشابور عبور می‌کنند. در ادامه با راهنمای جامع و کامل جاهای دیدنی نیشابور همراه ما باشید.

دشت نیشابور در دامنه‌های کوه بینالود بلندترین قله‌ بخش خراسان (اعم از رضوی، شمالی و جنوبی) قرار دارد. قلۀ بینالود با 3400 متر ارتفاع از قله‌های مهم ایران است که سالیانه افراد زیادی برای صعود به آن به این شهر سفر می‌کنند. همچنین معادن فیروزه نیز از مهم ترین دلایل شهرت شهر محسوب می شود. با وجود این جاهای دیدنی نیشابور بسیار زیاد هستند پس اگر قصد سفر به مشهد و بازدید از جاهای تفریحی مشهد یا زیارتی آن را دارید حتما از نیشابور هم دیدن کنید. نیشابور، در فصل معتدل خصوصا بهار بهترین زمان بازدید از آن است. آب و هوای بهاری شهر نیشابور بسیار دلچسب خواهد بود. شهر زیبای نیشابور زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرمی دارد. به همین علت به مسافران پیشنهاد می‌کنیم در فصل بهار به این شهر سفر کنند و از زیبایی‌ها و آب‌و‌هوای عالی آن لذت ببرند. البته فصل‌های دیگر نیز برای سفر بسیار جالب توجه هستند و روزهای دل‌انگیزی را برایتان رقم می‌زنند. مثلا اگر در فصل زمستان به نیشابور سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم سری به پیست اسکی شیرباد بزنید و از تفریحات مهیج آن لذت ببرید.

راهنمای سفر به نیشابور 

استفاده از خطوط حمل و نقل ریلی یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای رسیدن به نیشابور است. قرار گیری نیشابور در مسیر مشهد باعث شده این شهر هم از خط ریلی بی نصیب نماند. در صورتی که از تهران با خودروی شخصی به نیشابور استفاده کنید، حدود 8 ساعت و نیم در مسیر خواهید بود.

  • فاصله نیشابور تا اصفهان ۱۰۳۱ کیلومتر
  • فاصله نیشابور تا شیراز ۱۲۷۶ کیلومتر
  • فاصله نیشابور تا تبریز ۱۳۸۸ کیلومتر
  • فاصله نیشابور تا مشهد ۱۲۸ کیلومتر

به طور کلی اگر قصد سفری ارزان، سریع و ایمن به این شهر را دارید بهترین گزینه خرید بلیط هواپیما مشهد است و از آن جا می توانید با اتوبوس خود را به نیشابور برسانید. با این روش شما مدت زمان کمی را در مسیر هستید.

جاهای دیدنی نیشابور

جاهای دیدنی نیشابور (با دیدنی های نیشابور آشنا شوید)

نیشابور، شهری با تاریخی چشمگیر و جاذبه‌های گردشگری فراوان در قلب استان خراسان رضوی است. این شهر با آثار باستانی، طبیعت زیبا، و فرهنگ متنوع، همواره به عنوان یکی از مقاصد محبوب گردشگران داخلی و خارجی شناخته شده است. در ادامه این مطلب از پته با معرفی زیباترین جاهای دیدنی نیشابور با ما همراه باشید.

آرامگاه خیام نیشابوری

مرد بناهای ماندگار، هوشنگ سیحون با هوش سرشاری که در معماری و مجسمه‌سازی داشت در خلق بناهای معاصر ایران زمین بسیار کوشیده است. بنای آرامگاه خیام را نیز دستان هنرمند وی خلق و اجرا کرده است. این سازه که به نوعی شناسنامه شهر نیشابور است تلفیقی از هنر، ریاضی و ادبیات است که برای شاعر، ریاضیدان و اخترشناس بزرگ خیام نیشابوری، بنا شده است.

سفر به نیشابور

همۀ ما به محض شنیدن اسم خیام، یادی از شعرها و رباعیات وی می‌کنیم اما خیام در زمان حیاتش که به قرن پنجم هجری در هنگام سلطنت سلجوقیان برمی‌گردد، شهرتی برای همه چیزدان بودنش داشت به طوری‌که به او لقب «حجة‌الحق» را داده بودند. خیام تقویمی را تألیف کرد و سیستم گاه‌شماری را بهبود بخشید. او در مسائل ریاضی نیز صاحب نظر بود و برای حل معادلات درجه سوم ریاضی راه‌حل‌هایی را نیز پیدا کرده بود. نام کامل وی قیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیّام نیشابوری بود.

در هنگامی که گروهی برای بازسازی آرامگاه فردوسی راهی توس بودند در میانه راه از محل دفن خیام که تبدیل به ویرانه‌ای در کنار مسجد محمد محروق شده بود، دیدن کردند و انجمن آثار ملی تصمیم گرفت کار بازسازی بنا را انجام دهد. هوشنگ سیحون در سال 1341 کار ساخت آرامگاه را به پایان رساند. این بنا از هسته‌ای فلزی و بدنه‌ای بتونی ساخته شده است و حدود ۲۲ متر ارتفاع دارد. طراحی منظم این بنا به پاس فعالیت خیام در حوزه‌های ریاضی، ادبیات و نجوم طراحی و اجرا شده است. اگر به هرکدام از ۱۰ پایه بنای مقبره نگاه کنید، اشکال مختلف هندسی را می‌بینید که نشان از ظرافت سازه دارد. سقف آرامگاه نیز با ستاره‌های چشم‌نوازی پوشیده شده است. برای پاسداری از ادبیات خیام نیز رباعیات آن روی پیکره مقبره حکاکی شده‌اند.

در سایر قسمت‌های آرامگاه خیام موزه‌ای قرار دارد که ادوات نجومی و سردیسس از خود خیام در آن قرار دارد.

آرامگاه کمال الملک، نقاش زبردست ایرانی 

محمد غفاری معروف به کمال الملک، نقاشی معروف و طبیعتگرا در دوره قاجار است. او با آثار زیبایی که خلق کرد جزو نقاشان محبوب دربار بود، تصویر پرتره‌ایی که از ناصرالدین شاه کشید، در دل این پادشاه جای خود را باز کرد. او آثار بی‌شماری از خود بر جای گذاشت. آرامگاه کمال الملک در میان باغی زیبا و سرسبز در همسایگی آرامگاه عطار نیشابوری در خیابان عرفان شهرستان نیشابور قرار دارد. طراح این آرامگاه زیبا که با ترکیبی از سنت و مدرنیته ساخته شده است کسی نیست جز هوشنگ سیحون. او با استفاده از چندین قوس متقاطع و با تزئینات کاشی معرق آرامگاه کمال الملک را در عین سادگی می‌سازد و هنر خود را برای نسل‌ها ماندگار می‌کند.

آرامگاه کمال الملک

باغ و عمارت امین الاسلامی

همانطور که می‌دانید تمامی شهرهای تاریخی دارای خانه‌های قدیمی هستند که آن‌ها امروزه به جاذبه‌های تاریخی برای گردشگران تبدیل شده‌اند. باغ و عمارت امین الاسلامی هم از همین دست خانه‌ها است. این خانه تاریخی در زمان قاجاریه منزل یکی از خان‌های شهر نیشابور، به نام ابوالحسن امین الاسلامی بوده است. پس از گذشت سال‌ها و مرگ امین الاسلامی فرزندانش تصمیم گرفتند که این باغ و بنا را به شهرداری نیشابور بفروشند. این باغ حدود ۳۲۰۰۰ مترمربع مساحت دارد که اکنون تبدیل به یک بوستان عمومی شده و برای پیاده روی و تفریح مردم در میان آن گذرهایی از آسفالت در پیاده رو ساخته‌اند. در این پارک درختان سر به فلک کشیده و تنومند قدیمی وجود دارد که اکثراً چنار و کاج و توت و گردو هستند.

عمارت امین الاسلامی

آرامگاه عطار نیشابوری

عطار نیشابوری شاعری گران‌قدر و عارفی بلند مرتبه بود که در اوایل قرن هفتم هجری در حمله مغولان به ایران کشته شد. وی در طول عمر خود به عطاری و داروسازی پرداخت. از همین رو عطار نیازی به اینکه به توجهی به پادشاه کند و مواجب بگیر او باشد، نداشت و به کار و حرفه خود مشغول بود. پس از کشته شدن عطار اکثر کتاب‌ها و آثار وی نیز از بین رفت، کتاب‌هایی که اکنون در دست ماست همگی آثاری هستند که در زمان حیات وی به شهرهای دیگر فرستاده شدند. بنای اصلی آرامگاه در زمان تیموریان ساخته شد و در دوره پهلوی اول مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفت. در جوار آرامگاه عطار مشاهیر دیگری چون، کمال الملک، پرویز مشکاتیان، فریدون گرایلی و حسن نظریان قرار دارد.

آرامگاه عطار نیشابوری

دهکده چوبی نیشابور

دهکده چوبی همانطور که از اسمش پیداست جایی است که توسط مهندس حمید مجتهدی ساخته شده، این روستا کاملا چوبی است و گفته می‌شود، توانایی مقاومت برابر زلزله 8 ریشتری را نیز دارد. در این دهکده روستایی مسجدی قرار دارد که در نوع خودش بی‌نظیر است. بازدید از این دهکده به خصوص در شب و نورپردازی‌های زیبای آن می‌تواند اوقات خوشی را برای شما رقم بزند.

دهکده چوبی نیشابور

بقایای شهر کهن نیشابور

در حاشیه جنوب شرقی شهر نیشابور کنونی، بقایایی از شهر کهن نیشابور قرار دارد که در آن کاوش‌های باستان شناسی فراوانی صورت گرفته. این مکان روزگاری محل زندگی مردمانی بوده که در این شهر می‌زیسته‌اند. بازدید از آن که امروزه به شکل تلی از خاک است برای علاقه‌مندان به مکان‌های تاریخی بسیار جذاب و دیدنی است. نام‌هایی که برای این مکان ذکر می‌شود به این ترتیب است: «کهن دژ»، «آلپ ارسلان»، «سبزپوشان»، «شادیاخ»، «تپه مدرسه»، «بازار»، «قنات تپه» و «تپه تاکستان».

منطقه باستانی شادیاخ

از دیگر مناطق باستانی شهر نیشابور، شادیاخ است. این منطقۀ اسرار آمیز که قدمتی چندین هزار ساله دارد مورد کاوش‌های باستان شناسی قرار گرفته و اکنون جزو آثار ملی ایران طبقه‌بندی می‌شود. شادیاخ از ترکیب دو کلمه شادی و اخ است که معنای شادی آفرین می‌دهد. شادیاخ در زمان صفاریان، سلجوقیان و طاهریان محل حکومت حکام عصر خود بوده که در آن کاخ‌ها، تالارها، سنگ‌تراشی، نانوایی و سایر سازه‌های مورد نیاز یک شهر پیدا شده است. این مکان با زلزله‌ایی بسیار بزرگ و مهیب رو به ویرانی می‌گذارد و متروکه می‌شود. اگر با راهنمای محلی به دیدن این مکان بروید شگفت زده خواهید شد.

منطقه باستانی شادیاخ

روستای بوژان

این روستا تفرجگاهی محبوب در میان مردم نیشابور است. حالت پلکانی روستا که در دامنه‌ای با شیب ملایم ساخته شده و سرسبزی آن خصوصا در فصل بهار و پاییز زیبایی دوچندانی به منظقه بخشیده است. طوفان رنگ‌های پاییزی در بوژان یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های این روستا است البته ناگفته نماند که بوژان در فصل تابستان خنکی خاصی دارد که اکثر مردم نیشابور آخر هفته‌های خود را در این روستا می‌گذرانند. بوژان در 21 کیلومتری شمال شرق نیشابور واقع شده است. دو جاذبه دیدنی این روستا را به هیچ عنوان از دست ندهید، اولی رودخانه و آبشار بوژان و دومی تخت هلاکوخان. دره پرستوها نیز در نزدیکی این روستا وجود دارد که به دلیل وجود پرستوهای زیاد در این منطقه بکر کوهستانی این منطقه به دره پرستوها نامگذاری شده است.

روستای بوژان

دره هفت غار

این غار دیدنی و زیبا در سینۀ خود اسرار زیادی دارد و دیدار آن بسیار توصیه می‌شود زیرا که درباره این مکان داستان‌های زیادی وجود دارد. در بین مردم این مکان از بیشینۀ عرفانی برخوردار است زیرا که ابراهیم ادهم عارف بزرگ قرن دوم در این مکان برای راز و نیاز و مناجات‌های خود استفاده می‌کرده، همچنین ریشه‌های اولیه نهضت سربداران نیز در این مکان شروع به رشد کرده. به طور کلی این جاذبۀ طبیعی جدای از اتفاقات تاریخی که در آن رخ داده محلی بسیار زیبا و خنک است که شما را شگفت زده خواهد کرد.

دره هفت غار

باغرود

باغرود، منطقه‌ای سرسبز و مملو از درختان سیب، گردو و گیلاس است که در دامنه رشته کوه بینالود در دره‌ای زیبا قرار گرفته است و رود آبی خروشان در آن جریان دارد. در منطقه باغرود که از جاهای دیدنی خراسان رضوی به شمار می‌رود. سدی خاکی با همین نام نیز ساخته شده است که دریاچه آن به مکانی تفریحی برای گردشگران تبدیل شده است.

باغرود

معدن‌ فیروزه

بزرگ‌ترین معدن فیروزه ایران در شهر نیشابور قرار دارد. بخش‌هایی از این معدن بزرگ برای بازدید گردشگران در نظر گرفته شده که با سازوکار و نحوه استخراج این سنگ قیمتی آشنا شوند. این معدن سالیانه اجازه استخراج 40 تن فیروزه را دارد.

معدن‌ فیروزه

افلاک نمای نیشابور

افلاک‌نمای خیام یک مجتمع پژوهشی است که در نیشابور واقع شده و در نزدیکی آرامگاه خیام قرار دارد. به گفته‌ها، این افلاک‌نما به عنوان بزرگترین افلاک‌نمای خاورمیانه شناخته می‌شود.

افلاک نمای نیشابور

باغ قدمگاه

باغ قدمگاه، که جزو زیباترین جاهای دیدنی نیشابور است در دامنه‌های جنوبی کوه بینالود، نزدیک به دشت نیشابور واقع شده است.  واقع در فاصله ۲۴ کیلومتری شرق شهر نیشابور، در جانب شمالی جاده نیشابور به مشهد و در دامنه جنوبی ارتفاعات بینالود قرار دارد. این بنا، معروف به قدمگاه حضرت ابوالحسن الرضا (ع)، در دل یک باغ پربار و سرسبز واقع شده و از دور به خواننده‌ها می‌پردازد.

این باغ به نام “قدمگاه” شناخته شده است به دلیل وجود یک سنگ بزرگ در آن که دارای دو ردپا است که بسیاری باور دارند که این ردپاها به امام رضا (ع) تعلق دارد. هر ساله زائران زیادی برای مشاهده و قدوم امام رضا (ع) به این باغ زیبا سفر می‌کنند. این بنا نیز با شماره ۲۳۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ قدمگاه نیشابور

آبشار گرینه

یکی از بی نظیرترین جاهای دیدنی نیشابور، آبشار گرینه، است. این آبشار در چهل کیلومتری شمال‌شرقی شهر نیشابور، در یک روستای زیبا و دارای همین نام واقع شده است، جایی که به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی نیشابور شناخته می‌شود. این منطقه، با باغات سرسبز، مناظر زیبا، و رودخانه‌های پرآب، از زیبایی آبشار گرینه بهره‌مند است.

آبشار گرینه بوشهر

روستای خروعلیا

روستای خروعلیا، در دره‌ای زیبا و آرام واقع شده است که از پوشش سرسبز و متنوع درختان غنی شده است. در این منطقه، یک آبشار نیز از ارتفاعات این روستا به سمت پایین جاری شده که به جذابیت و زیبایی طبیعی این روستا افزوده است.

روستای خروعلیا

غار سرنی

غار سرنی، بزرگ‌ترین غار آبی خراسان است که در فاصله پنجاه کیلومتری شمال‌غربی شهر نیشابور واقع شده و دسترسی به آن از طریق یک جاده زیبا و دلنشین امکان‌پذیر است. بازدیدکنندگان تنها می‌توانند از قسمت ابتدایی این غار را مشاهده کنند زیرا حوضچه‌های آبی در داخل غار ادامه مسیر را ممکن نمی‌سازند.

غار سرنی

رباط شاه عباس

کاروانسرای نیشابور، معروف به رباط شاه‌عباسی، از جمله بناهای تاریخی و زیبای شهر نیشابور است که در دوران حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده است و امروزه یکی از جاذبه‌های دیدنی و موزه‌های مهم شهر تاریخی نیشابور محسوب می‌شود.

این کاروانسرا در دوره قاجاریه برای مدتی به عنوان نوانخانه و محل نگهداری ایتام و مستمندان استفاده می‌شد و در دوره پهلوی به پادگان نظامی ژاندارمری تبدیل شد. پس از انقلاب، به مدتی تحت مالکیت جهاد سازندگی قرار گرفت و سپس در سال ۱۳۶۷ به میراث فرهنگی واگذار شد و فرآیند بازسازی آن آغاز شد. در سال ۱۳۷۴، هم‌زمان با برگزاری کنگره جهانی بزرگداشت عطار نیشابوری، با عنوان “مجموعه فرهنگی” و “موزه” (گنجینه) به بهره‌برداری رسید و به فعالیت خود ادامه داد.

رباط شاه عباس نیشابور

بازار سرپوش

بازار سرپوش، یک بازار تاریخی و باستانی است که به دلیل پوشیده بودن و سقف دار بودن، به نام “بازار سرپوش” در میان مردم نیشابور شناخته می‌شود. این بازار با قدمتی باز می‌گردد به دوران صفویه و در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است. بازار سرپوش، یکی از بازارهای سنتی و تاریخی مهم خراسان بزرگ است که در معماری و ساختار خود ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد و ریشه‌هایش به دوران صفویه بازمی‌گردد. “بازار سرپوشیده نیشابور” با شماره ۶۷۳۹ در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار سرپوش نیشابور

آرامگاه بی‌ بی شطیطه

آرامگاه بی بی شطیطه، مکانی است که محل خلود بانوی شطیطه، یکی از زنان بزرگ و معروف نیشابوری، در قرن دوم هجری قمری می‌باشد که به واسطهٔ عنایت ویژه امام موسی کاظم (ع) قرار گرفته است.

برجسته‌ترین زینت‌های این آرامگاه، شامل آینه‌کاری‌های برجسته درون گنبد و دو کتیبه‌ی کاشی‌کاری‌شده در دو طرف ورودی اصلی، در جنوب‌غربی، به آرامگاه است. در کتیبه‌ی سمت شرقی، سمت راست، تاریخ تولد و در کتیبه‌ی سمت غربی، تاریخ وفات یا شهادت چهارده معصوم به تاریخ هجری قمری ثبت شده است.

آرامگاه بی‌ بی شطیطه

آبشار بار

آبشار بار، در منطقه‌ی زیبایی به همین نام در میان رشته کوه‌های بینالود واقع شده است. این آبشار را کوه‌ها و باغ‌های گردو احاطه کرده و چشم‌اندازهای طبیعی و دلنشینی را به وجود آورده است.

آبشار بار نیشابور

دره هفت غار

دره هفت غار از جاذبه‌های گردشگری برجسته و یکی از ییلاقات اصلی شهر نیشابور است. این دره زیبا و دلنشین، یکی از زیباترین مناطق گردشگری این شهر است. به همان اندازه که از نامش مشخص است، برای رسیدن به چشمه زیبای آن باید از مسیر هفت غار عبور کنید. در طول این مسیر، شاهد رودخانه‌ها و آبشارهای کوچک و بزرگی هستید که زیبایی خاص خود را دارند.

هفت‌غار نیشابور نمادی از حضور عرفانی سلطان‌العارفین قرن دوم هجری می‌باشد، به خصوص ابراهیم ادهم و نقش برجسته‌ای که در حرکت انقلابی رهبر نهضت سربداران خراسان داشت. این مکان به عنوان خلوتگاه رازونیاز عارفانه و مرکزی برای تحقق آزادگی نفس و جامعه محسوب می‌شود. با در نظر گرفتن پیشینه تاریخی و معنوی این مکان، می‌توان هفت مقام سیر و سلوک عرفانی را که شامل توبه، ورع، زهد، فقر، صبر، توکل و رضا می‌شود، با ساختمان‌های غارها به تناظر قرار داد.

دره هفت غار نیشابور

روستای دیزباد

روستای دیزباد، یکی از جاذبه‌های دیدنی و زیبای مسیر جاده از نیشابور به مشهد می‌باشد. این روستا از یک پوشش گیاهی متنوع و زیبا بهره‌مند است و آب و هوایی مطبوع و خنک را در اختیار مردمش قرار می‌دهد. بیشتر ساکنان این روستا به مذهب اسماعیلی تعلق دارند و هر سال، گردشگران زیادی برای شرکت در مراسم‌های مذهبی خاص این منطقه به این روستا سفر می‌کنند.

روستای دیزباد

گنبدهای شه میر

گنبدهای آجری شه‌میر، که به نام‌های «مهرآباد»، «مهراوا» و «شادمهر» هم شناخته می‌شوند، به عنوان یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی شهر نیشابور شناخته می‌شوند. گنبد بزرگ‌تر در دورهٔ سلجوقیان بنا شده است و به نظر می‌رسد که به منظور آرامگاهی شخصی ساخته شده باشد. گنبد کوچک‌تر نیز در دورهٔ ایلخانیان احداث شده است، اما هنوز اطلاعات کافی دربارهٔ آن موجود نیست. در مورد سرگذشت مهراوا نیز ابهامات زیادی وجود دارد. با توجه به اطلاعات موجود، هنوز بسیاری از جوانب گذشتهٔ پرفراز و نشیب محوطه تاریخی مهراوا ناشناخته مانده و برخی تاریخ‌نگاران معتقدند که وجود کلمهٔ “مهر” در نام‌های مرتبط با این محوطه، به ارتباط آن با آیین‌های مهرپرستی در ایران پیش از اسلام اشاره می‌کند. این ارتباط ممکن است با وجود آتشکدهٔ آذربرزین‌مهر در ریوند نیشابور و همچنین پراکندگی آیین زرتشتی در زمان حکومت ساسانیان و پیش از آن، مرتبط باشد.

گنبدهای شه میر

مسجد جامع نیشابور

مسجد جامع نیشابور یکی از مساجد قدیمی و حیاتی استان خراسان است که در قلب شهر نیشابور واقع شده است. بر اساس کتیبه‌ای تاریخی که بر روی یکی از ایوان‌های جنوبی این بنا نصب شده، معلوم می‌شود که این مسجد در دوره حکومت تیموریان بنا شده و توسط شخصی به نام “پهلوان علی بن بایزید” احداث گردیده است.

این مسجد دارای چهار ایوان، سه مدخل و بدون مناره و گنبد است که ایوان‌های آن در سمت‌های شمالی، شرقی و غربی مسجد قرار گرفته‌اند و به قدیمی‌ترین محلات شهر منتقل می‌شوند. روی دو پایه ایوان ورودی مسجد، دو قطعه سنگ با کتیبه‌هایی به تاریخ ۱۰۲۱ هجری قمری قرار دارد که این آثار نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

مسجد جامع نیشابور

قلعه لک لک آشیان

قلعه لک‌لک آشیان یک قلعه در بخش مرکزی روستای لک‌لک آشیان در نیشابور است که به دوران حکومت قاجار تعلق دارد و از جمله آثار تاریخی ثبت شده در فهرست ملی ایران است.

قلعه لک لک آشیان

مکان های دیدنی نیشابور در فصول مختلف سال (فعالیت های پیشنهادی در نیشابور)

نیشابور، شهری کهن در استان خراسان رضوی، با جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی فراوان، مقصدی ایده‌آل برای گردشگری در هر فصل از سال است. از آرامگاه مشاهیر نامدار ایرانی تا بازارهای سنتی و مناظر طبیعی، نیشابور برای هر سلیقه‌ای حرفی برای گفتن دارد.

جاهای دیدنی نیشابور در تابستان

  • فرصتی برای کوهنوردی: اگر به دنبال هیجان و فعالیت در فضای باز هستید، نیشابور در تابستان مقصدی ایده‌آل برای کوهنوردی است. قله شیرباد، بلندترین قله استان خراسان رضوی، در نزدیکی نیشابور واقع شده و مسیرهای مختلفی برای صعود به آن وجود دارد.

  • غارهای شگفت‌انگیز: دره شمالی نیشابور مملو از غارهای طبیعی است که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. غار بید، غار هفت غار و غار دستکند از جمله غارهای معروف این منطقه هستند.

جاهای دیدنی نیشابور در بهار

  • آغوش طبیعت: با فرا رسیدن فصل بهار، نیشابور جان دوباره می‌گیرد. دشت‌ها سرسبز می‌شوند، گل‌ها شکوفه می‌کنند و نسیم خنک نوید یک سفر دل‌انگیز را می‌دهد. در این فصل، بازدید از باغ قدمگاه، بوستان خیام و دهکده چوبی می‌تواند روح‌افزا باشد.

  • جشنواره خیام: اردیبهشت ماه هر سال، جشنواره خیام در نیشابور برگزار می‌شود. این جشنواره فرصتی عالی برای آشنایی با فلسفه و شعر خیام، شرکت در برنامه‌های فرهنگی و بازدید از نمایشگاه‌های مختلف است.

جاهای دیدنی نیشابور در پاییز

  • فصل رنگ‌ها: پاییز در نیشابور، فصلی پر از رنگ‌های تماشایی است. برگ درختان به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز در می‌آیند و منظره‌ای بدیع خلق می‌کنند. در این فصل، قدم زدن در باغ ایرانی و باغ امین‌الاسلامی لذت خاصی دارد.

  • بازدید از بازار: بازار سرپوش نیشابور یکی از قدیمی‌ترین بازارهای ایران است که در آن می‌توانید انواع سوغات نیشابور، از جمله فیروزه، زعفران و عرق بیدمشک را تهیه کنید.

جاهای دیدنی نیشابور در زمستان

  • سفری سفید: اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت هستید، نیشابور در زمستان می‌تواند مقصدی جذاب باشد. در این فصل، قله‌های اطراف نیشابور سفیدپوش می‌شوند و امکان اسکی روی برف در برخی از مناطق وجود دارد.

  • آرامش در کنار شومینه: در روزهای سرد زمستان، می‌توانید در خانه‌موزه یعقوب لیلی یا خانه‌موزه استاد کمال‌الملک به تماشای آثار تاریخی و هنری بپردازید و یا در کنار شومینه گرمابخش، یک نوشیدنی داغ میل کنید.

 

مراکز خرید نیشابور

نیشابور یکی از شهرهای بزرگ خراسان رضوی است که علاوه‌بر مکان‌های تفریحی دارای مراکز خرید متعددی است. از قدیمی‌ترین گرفته تا جدید‌ترین! که قدیمی‌ترین آن بازار سرپوش نام دارد. این بازار قدمت بسیار طولانی داشته که به دوران صفویه مربوط است و در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. در ادامه مجتمع‌های خرید دیگر این شهر را خواهیم گفت:

  • مجتمع تجاری و تفریحی الماس سنتر
  • مجتمع تجاری قریشی
  • مجتمع بزرگ مهدوی
  • بازار ولی عصر
  • مجتمع مروارید
  • مجتمع مشعوفی و قدس

مراکز خرید نیشابور

اطلاعات ضروری نیشابور

ضروری‌ترین اطلاعات شهر نیشابور را می‌گوییم:

  • کد نیشابور: 051
  • فاصله این شهر از تهران: 764 کیلومتر
  • مدت زمان سفر زمینی: 8 ساعت و نیم
  • مدت زمان سفر هوایی تا مشهد: یک ساعت و 25 دقیقه
  • مدت زمان سفر با قطار: 10 ساعت و نیم

هتل های نیشابور

مسافر هرشهری باشیم، اقامت بخش عمده ای از هزینه‌ سفر را تشکیل می‌دهد. گرچه این شهر از هتل‌های زیادی برخوردار نیست اما همان تعداد محدود هم می‌‌تواند پاسخگوی نیاز گردشگران باشد. در ادامه تعدادی از هتل‌های خوب نیشابور را معرفی خواهیم کرد تا به نسبت بودجه خود بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

هتل مهر

هتلی که در گذشته با نام هتل جهانگردی فعالیت می‌کرد اما امروزه با بازسازی به اسم مهر فعالیت خود را ادامه می‌دهد. این هتل به لحاظ کیفی دارای مطلوبیت چندانی نیست ولی به لحاظ اقتصادی و اقامت‌های کوتاه مدت می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. هتل مهر در خیابان امام نبش خیابان شریعتی قرار دارد. قیمت‌های هتل مهر از 400 هزارتومان شروع می‌شود.

هتل کمال الملک   

یکی از قدیمی‌ترین هتل‌های مشهد که در سال 1338 ساخته شده و فضای آن بسیار دلنشین است به طوریکه قدم زدن در فضای باغ هتل برای اوقات فراغت و بسیار مناسب است. هتل کمال الملک در خیابان مدرس قرار گرفته است. سایر امکاناتی که در هتل دارید عبارت است از: اینترنت، رستوران سنتی، آلاچیق‌های سنتی و کافی شاپ. قیمت این هتل زیبا برای یک شب از 650 هزار تومان شروع می‌شود.

هتل امیران

یکی از هتل‌های مجلل شهر نیشابور است که مطابق با نیازهای روز گردشگران طراحی شده است. هتل امیران اتاق‌هایی با تراس‌های بسیار زیبا که چشم‌انداز مناسبی نیز دارند ساخته شده است. این هتل زیبا و شیک در 4 طبقه است و ظرفیتی حدود 500 نفر دارد. از دیگر امکانات هتل امیران می‌تواند به سالن تئاتر، رستوران ایتالیایی و سنتی، حمام سنتی، امکانات تفریحی و ورزشی، سونا و جکوزی اشاره کرد. هزینه این هتل برای یک شب اقامت از شبی 800 هزار تومان شروع می‌شود. آدرس آن نیز در خیابان امام روبروی باغ ملی نیشابور قرار دارد.

هتل های نیشابور

رستوران های نیشابور 

در سفری که به نیشابور دارید حتما به رستوران‌های با کیفیت نیشابور احتیاج دارید. برای سهولت این موضوع در ادامه به معرفی چند رستوران خوب شهر نیشابور می‌پردازیم.

رستوران اعیانی 

از هر فردی در نیشابور سراغ رستوران ایرانی و با کیفیت را بگیرید، رستوران اعیانی را به شما معرفی می‌کند، رستورانی قدیمی و باکیفیت که به شدت پیشنهاد می‌شود. اعیانی در خیابان 15 خرداد نیشابور واقع شده است.

شماره تماس: 05142241400

رستوران جوجه طلایی 

یکی دیگر از رستوران‌های خوب و ایرانی شهر نیشابور رستوران جوجه طلایی است، اگر به دنبال جوجه کباب خوشمزه هستید به رستوران جوجه طلایی بروید. جوجه طلایی در خیابان جمهوری قرار دارد.

شماره تماس: 0514221855

رستوران کوک 

رستورانی که به نسبت رستوران‌های معرفی شده جدیدتر است و انواع فست فود و غذاهای ایتالیایی را سرو می‌کند. رستوران کوک از کیفیت خوبی برخوردار است و در چهاراه بعثت، دارایی واقع شده است.

شماره تماس: 05142223830

رستوران های نیشابور

سوغاتی‌ نیشابور چی بخریم؟

همه ما وقتی به شهری سفر می‌کنیم در هنگام بازگشت دوست داریم از آن شهر کالاهایی را تحت عنوان سوغاتی برای نزدیکان خود ببریم. سوغاتی‌های نیشابور هرچند خیلی زیاد نیستند ولی بسیار با ارزش و گرانقدر هستند. در بخش پایانی این مطلب پته به معرفی سوغاتی‌های نیشابور می‌پردازد.

فیروزه

سنگ قیمتی فیروزه از معروف‌ترین سوغاتی‌های شهر نیشابور است که می‌توانید قطعات کوچکی از آن را در قالب انگشتر یا گردنبند برای اطرافیان خود تهیه کنید.

ریواس

مزارع بسیار زیادی از این گیاه خوشمزه در اطراف نیشابور قرار دارد که ریواس نیشابور را بسیار معروف کرده. این گیاه در فصل برداشت در خیابان‌های نیشابور به صورت دست فروشی کنار خیابانی نیز به فروش می‌رسد. مردم نیشابور ریواس را مانند تخمه برای تفریحات خود می‌‎‌خورند.

قلمدان نیشابوری

یکی از هنرهای دستی مردم نیشابور ساخت قلمدان‌های بسیار زیبایی است که روی آن را نقوش چشم نوازی قرار دارد. هرچند که این هنر اصیل امروزه از رفته رفته رو به فراموشی است اما هنوز هم می‌‌‌توان این کالا را به عنوان سوغاتی برای اطرافیان خود خرید.

جاهای دیدنی بوشهر

جاهای دیدنی نیشابور در یک کلام

جاهای دیدنی نیشابور تنوع گسترده و شگرفی دارد و شاید همین موضوع سبب شود تا بسیاری که به مشهد سفر می کنند حتما از این شهر زیبای همجوار آن نیز بازدید نمایند. آیا شما هم تا کنون تجربه سفر به این شهر زیبای و فیروزه ای را داشتید؟ تجربیات و نطرات خود را پیرامون دیدنی های نیشابور با ما و سایر همراهان سایت به اشتراک بگذارید.

 

سوالات متداول

انواع ظروف سفالی، فیروزه، قالی دستباف از سوغاتی‌های پرطرفدار این شهر هستند.

دهکده چوبین، آرامگاه خیام، عطار و کمال الملک و... از اماکن دیدنی شهر نیشابور هستند.

اشکنه ریواس، آش کمای، یتیمچه نیشابوری و رشته پلو غذاهای محلی نیشابور هستند.

فصل بهار برای سفر به نیشابور و بازدید از جاذبه‌های آن بهترین زمان است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید