سفر به مشهد؛ آشنایی با شهر عشق و ایمان

ایرانگردی خراسان رضوی مشهد
سفر به مشهد؛ آشنایی با شهر عشق و ایمان

بسیاری از مردم به محض شنیدن نام مشهد تصویری از حرم مطهر امام رضا(ع) را تجسم می‌کنند. تقریبا اکثر خانواده‌های ایرانی حداقل یک‌بار هم که شده به این شهر به دلیل جاذبۀ مذهبی آن سفر کرده‌اند. این یعنی مدیریت مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی مشهد به خوبی انجام نشده زیرا که مشهد تنها مقصد مذهبی نیست و جاذبه‌های فراوانی دارد که از چشم افتاده است، در این مقاله پته قصد دارد سایر مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری این شهر و سوغاتی‌های متنوعی را به شما معرفی کند. با ما همراه باشید.

منطقه خراسان که امروزه به سه بخش خراسان شمالی، رضوی و جنوبی تقسیم شده تاریخی بسیار کهن دارد و همیشه مورد توجه پادشاهان قرار داشته. کلمۀ خراسان از سه بخش خُر(خور)+آس+ان تشکیل شده که معنی لغوی آن محل برآمدن خورشید یا همان محل طلوع خورشید است. مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران شناخته می‌شود و معنای لغوی آن محل شهادت است. نام‌گذاری این شهر بزرگ پس از به شهادت رسیدن امام رضا (ع) صورت گرفته. درگذشته مشهد روستای کوچکی بود که سنا آباد نام داشت. سنا آباد، از توابع شهر تاریخی توس بود اما پس از دفن امام رضا(ع) کم کم نام مشهد بر سرزبان‌ها افتاد و اولین بار در کتاب مسالک و ممالک نام مشهد آورده شد. این کتاب را جغرافی‌دان مشهور اصطخری نوشته است.

چگونه به مشهد سفر کنیم؟

  • سفر به مشهد با خودرو شخصی

از آنجایی که مشهد در قسمت شرقی ایران قرار دارد مسافت زیادی برای رسیدن به آن باید طی شود که مسافرت جاده‌ای با خودرو شخصی یکی از متداول‌ترین راه‌ها برای رسیدن به مشهد است و سالیانه مردم زیادی در مناسبت‌های مختلف به سمت مشهد روانه می‌شوند. البته نا گفته نماند که این سبک سفر خستگی زیادی به همراه دارد و باید با هوشیاری فراوان رانندگی کنید تا از اتفاقات احتمالی جلوگیری کنید.

  • سفر به مشهد با اتوبوس

اتوبوس نیز یکی از گزینه‌های شماست، اگر خودرو شخصی ندارید و یا به هردلیلی امکان استفاده از آن برای این سفر طولانی را ندارید، اتوبوس انتخابی است که به نسبت سایر ناوگان حمل و نقل ارزان تر است اما مشکلات خود را هم دارد، یکی از آن‌ها این است که امکان توقف در مسیر به دلخواه شما انجام نمی‌شود و اگر قصد دارید از زیبایی‌های مسیر، شهرها و روستاهای دیگر دیدن کنید این امکان را ندارید. بهتر است اگر به فکر لذت بردن از مسیر هستید از خودرو شخصی استفاده کنید.

  • سفر به مشهد با قطار

خط ریلی مشهد یکی از با کیفیت‌ترین خطوط ریلی ایران است. قطار یکی از ایمن‌ترین راه‌ها برای سفر به مشهد است. مدت زمان سفر با قطار طولانی است، اما به راحتی می‌توانید برای مدت زمانی که داخل قطار هستید برنامه ریزی انجام دهید. زمانی را صرف استراحت کنید و برای باقی اوقات مطالعه کنید یا به تماشای فیلم بپردازید.

  • سفر به مشهد با هواپیما

خرید بلیط هواپیما به شما کمک می‌کند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مشهد برسید برای خرید بلیط هواپیما هم می‌توانید از پته کمک بگیرید، با مراجعه به بخش خرید بلیط هواپیما و انتخاب مبدا و مقصد به سادگی، مناسب‌ترین بلیط ها را پیدا کنید. البته ناگفته نماند که خرید بلیط هواپیما این روزها به علت مشکلات اقتصادی کمی سخت شده اما اگر در زمان مناسب اقدام به خرید کنید می‌توانید بلیط ارزان قیمت پیدا کنید و در وقت و هزینه صرفه جویی کنید.

راهنمای سفر به مشهد

راهنمای جامع سفر به مشهد

در ادامه این مطلب از پته راهنمای جامع سفر به مشهد را برای شما عزیزان گردآوری کرده ایم. اگر قصد سفر سیاحتی زیارتی به این شهر مقدس را دارید ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید..

بهترین زمان سفر به مشهد 

از آنجایی که این شهر در منطقه سرد و خشک کوهستانی قرار گرفته بهترین زمان سفر به آن در فصول معتدل است زیرا که زمستان‌های مشهد بسیار سرد و خشن است و تابستان‌های بسیار گرمی دارد.

هتل های مشهد

سالانه تعداد بسیار زیادی گردشگر به شهر مشهد وارد می‌شوند، این تعداد در اعیاد یا مناسبت‌های مذهبی بسیار افزایش می‌یابد. طبیعی است که این میزان گردشگر احتیاج به محلی برای اقامت شبانه دارند. در ادامه به معرفی تعدادی از بهترین هتل های مشهد می‌پردازیم.

  • هتل درویشی مشهد

هتل درویشی مشهد، هتلی پنج ستاره در حاشیه خیابان امام رضا (ع)، اصلی ترین خیابان منتهی به حرم مطهر قرار دارد و در فاصله ۱/۴ کیلومتر از حرم واقع شده است. می توانید این مسیر را در ده دقیقه به صورت پیاده طی کنید. ساختمان هتل درویشی مشهد با بیست و سه طبقه، مرتفع ترین مرکز اقامتی شهر مشهد است.

  • هتل قصر طلایی مشهد

هتل بین المللی قصر طلایی مشهد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین هتل‌های ایران، با بهره‌گیری از معماری منحصر به فرد در سطح بین المللی طراحی شده و اجرا شده است. این هتل در خیابان امام رضا بین امام رضا 34 و 36 قرار گرفته است.

  • هتل بین المللی قصر مشهد

هتل بین المللی قصر از با سابقه‌ترین هتل‌های پنج ستاره مشهد می‌باشد که در سال ۱۳۵۶ در خیابان امام رضا افتتاح گردید و بازسازی این مجموعه در سال ۱۳۹۶ انجام شده است. این هتل با فاصله ای کمتر از ۸۰۰ متر با حرم امام رضا(ع) فاصله دارد. این هتل بین امام رضا 14 و 16 قرار دارد.

  • هتل بین‌ المللی ارغوان مشهد

هتل ارغوان یکی از هتل‌های 5ستاره شهر مشهد است که امکانات و خدمات بسیار مناسبی دارد. این هتل در خیابان نواب صفوی- خیابان وحدت قرار دارد.

  • هتل بزرگ پارک حیات مشهد

هتل بزرگ طرقبه در دامنه رشته کوه بینالود و در منطقه‌ی‌ ییلاقی و خوش آب و هوای طرقبه جهت زائرین علی بن موسی الرضا(ع) و گردشگران داخلی و خارجی احداث گرديده است. این هتل به مساحت ۳۱۰۰۰ متر مربع و ۲۵۰۰۰ متر زیر بنا بوده و دارای ۳۲۰ واحد اقامتی كه شامل آپارتمان، سوئیت لوکس است.

هتل های مشهد

رستوران های مشهد

  • رستوران پسران کریم مشهد

رستورانی نام آشنا که در مشهد کمتر کسی اسم آن‌را نشنیده است. کیفیت‌ غذاهای بسیار خوب و قیمت‌های تقریبا اقتصادی آن سبب شده که در میان مردم بسیار محبوب باشد. رستوران پسران کریم در بلوار سجاد قرار دارد. شماره تماس: ۰۵۱۳۷۶۲۳۴۵۰

  • رستوران معین درباری مشهد

یکی از رستوران‌های قدیمی‌ مشهد که قدمتی 100 ساله دارد و اغلب موارد ظرفیت رستوران تکمیل است و باید برای صرف غذا در لیست انتظار اسم خود را بنویسید. رستوران معین درباری در خیابان پاسداران(جم) واقع شده است.

  • رستوران معلق مشهد

اگر به دنبال هیجان و خوردن غذای خود در ارتفاع 40 متری از زمین هستید تجربه این رستوران بسیار جذاب خواهد بود. برای مراجعه به این رستوران باید به دهکده شاندیز بروید.

  • گروه رستوران سدروس

یک مجموعه رستورانی مطرح که کیفیت خدمات و غذای آن در سطح بسیار خوبی قرار دارد و از همه مهم‌تر دارای شعبه‌های زیادی در سطح شهر مشهد است.

شعبه ۱: بلوار سازمان آب – شهید صادقی ۱۳
شعبه ۲: بلوار ۱۷ شهریور شمالی – نبش ۱۷ شهریور شمالی ۱۲
شعبه ۳: خیابان رضا شهر – چهارراه دعبل خزایی
شعبه ۴: جاده شاندیز – نبش ویرانی۳

رستوران های مشهد

دیدنی های سفر به مشهد

جاذبه‌های مشهد به قدری زیاد است که برای دیدن آن‌ها نیاز به زمان‌بندی مناسب دارید و برای آن‌ها باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. در ادامه با این جاذبه‌ها آشنا می‌شویم.

حرم امام رضا

حرم امام رضا در لیست یکی از جاهای دیدنی مشهد قرار دارد. با این تفاوت که بسیاری از گردشگران از جای جای کشور و حتی خارج از کشور برای زیارت حرم امام رضا به مشهد سفر می‌کنند. از طرفی حرم امام رضا در دسته یکی از باشکوه‌ترین معماری های ایرانی اسلامی قرار دارد و بی‌شک می‌توان گفت که این حرم هم از نظر زیارتی و هم از نظر گردشگری، مقصدی بی‌نظیر برای بازدید است. 

حرم امام رضا که مرقد امام هشتم شیعیان یعنی امام رضا است، سازه‌ای بسیار بزرگ و گسترده است که شامل بخش‌های مختلفی مانند بارگاه امام  رضا، کتابخانه، موزه و رستوران است. ناگفته نماند که در قسمت‌های مختلف حرم، کبوترهای سفیدی دیده می‌شود که اکثر زائران به آن‌ها آب و دانه می‌دهند. 

ورود و بازدید به حرم امام رضا نیازی به پرداخت هزینه و یا بلیط ندارد و برای همه افراد رایگان است. شما می‌توانید در ساعت از شبانه روز به حرم مراجعه کنید ولی به طور کلی می‌توان گفت برای بازدید از همه قسمت‌های حرم، به ۳ یا ۴ ساعت زمان نیاز خواهید داشت. حرم امام رضا در همه فصول سال قابل بازدید است و جذابیت‌های منحصربه‌فردی دارد ولی بهترین زمان بازدید از حرم، فصل زمستان است چراکه خلوت بوده و شما به راحتی می‌توانید زیارت کنید. البته برخی افراد به دلیل علاقه زیادی که به امام رضا دارند، ترجیح می‌دهند در شلوغی‌های ایام مذهبی و تعطیلات رسمی، از این حرم بازدید کنند. 

کاخ موزه نادری، شکوه و جلال نادرشاه

کاخ موزه نادری یا آرامگاه نادرشاه افشار یکی از مکان‌هایی است که در نزدیکی حرم امام رضا(ع) ساخته شده. تاریخچه این بنا به زمان حکومت نادرشاه افشار بر می‌گردد، اما چیزی که ما امروزه شاهد آن هستیم اثری است که توسط هوشنگ سیحون معمار برجسته معاصر در سال 1342 طراحی و ساخته شد. مجسمه معروفی که در این بنا قرار دارد، توسط استاد ابوالحسن صدیقی مجسمه ساز و پیکر تراش به نام ایرانی طراحی و در شرکت برونی کشور ایتالیا به صورت فلزی درآمد. نادرشاه افشار در زمان حکومتش دستور داد آرامگاهی کوچک در چهارباغ شاهی ساخته شود. اما به دلیل اخلاق بسیار بد وی بعد از مرگش تمامی اطرافیانش زمین‌های اطراف آرامگاه را فروختند و این بنا تنها ماند، با به قدرت رسیدن ایل قاجار اولین شاه قاجار یعنی آغامحمدخان قاجار دستور به تخریب آرامگاه نادر را داد و حتی استخوان‌های نادر هم به تهران آورده شد تا چیزی از آن باقی نماند، اما با گذشت زمان قوام السلطنه با توجه جایگاه نادر شاه دستور داد که استخوان‌های نادر را به محل آرامگاه وی بازگردانند و بنایی برای آن احداث کنند. مکان باقی مانده از این شاه پرآوازه درخور وی نبود از همین رو در دوره پهلوی دوم بنا مرمت شد و به شکل امروزی در آمد.

این موزه از سه قسمت آرامگاه، ادوات جنگی زمان افشاریه و وسایل و ادوات خود نادرشاه تشکیل شده.

کاخ موزه نادری

مقبره شاعر پرآوازه، حکیم ابوالقاسم فردوسی

آرامگاه این شاعر پرآوازه در30 کیلومتری شمال غرب مشهد در شهر توس واقع شده. توس یکی از شهرهای تاریخی ایران است که قدمت آن به دوران پارینه سنگی برمی‌گردد. وجود رودی به نام کشف رود در اطراف توس دلیلی بر وجود تمدنی چندین هزارساله است.

حکیم سخن با خلق اثری بی بدیل که شامل 60هزار بیت است، خدمتی بی‌نظیر به زبان پارسی انجام داد. بازدید از آرامگاه این مرد بزرگ لذتی دو چندان دارد وقتی که بدانیم به دیدار چه فرد مهمی آمده‌ایم.

فردوسی به دلیل گرایشی که به اسلام و شیعه داشت همواره در زمان حیاتش مورد آزار اذیت قرار می‌گرفت. پس از مرگ وی عده‌ای با دفن او مخالفت کردند و ایشان به باغ خود در شهر توس برده و در آن‌جا دفن شدند. بنایی برای مقبره وی ساخته شد که در زمان حمله مغول کاملا تخریب گشت. در زمان ناصر الدین شاه والی خراسان مامور شد تا محل دفن فردوسی را بیابد و برای آن مقبره‌ایی بسازد. در نهایت با پیگیری‌های تیمورتاش در سال 1307 بنای فعلی مقبره فردوسی ساخته شد و این بنا به یکی از جاذبه‌های مهم شهر توس بدل گشت.

اما آرامگاه فردوسی کجاست؟ برای رسیدن به توس و بازدید از این بنا باید حدود 15-20 دقیقه از مشهد رانندگی کنید البته به غیر از خودرو شخصی از وسایل حمل نقل عمومی مثل تاکسی و یا اتوبوس هم می‌توانید استفاده کنید.

آرامگاه فردوسی در مشهد

آرامگاه پیر پالان‌دوز

آرامگاه شیخ محمد کارندهی در ضلع شمال شرقی حرم در خیابان نواب صفوی واقع شده. این فرد از عرفای قرن دهم هجری است که به تبحر خاصی در خطاطی و کیمیاگری رسیده بود. از آثار به جا مانده از وی می‌توان به خطاطی 7 سوره از قرآن که به خط ثلث نوشته شده اشاره کرد. پیر پالان دوز برای گذران زندگی پالان دوزی می‌کرده گرچه در منابع چنین ذکر شده که از مال دنیا بی نیاز بوده اما از این طریق روزگار خود را می‌گذراند و برای همین به این نام مشهور شد. وی برای اینکه بتواند شاگردانی تربیت کند خانقاهی درست کرد و به تربیت و آموزش پرداخت. از شاگردان به نام وی می‌توان شیخ محمد مومن را نام برد که ایشان در ادامه عمر خود شاگردی پرآوازه به نام شیخ بهایی را تربیت کرد.

بنای اولیه آرامگاه پیر پالان‌دوز در زمان حکومت صفویه و پدر شاه عباس صفوی ساخته شد که در طول تاریخ چندین بار مورد مرمت قرار گرفت. معماری این مقبره سازه‌ای چهار گوش است که گنبدی بر فراز آن قرار دارد.

آرامگاه پیر پالان‌دوز

بقعه هارونیه مشهد

این بقعه که در مرتفع‌ترین قسمت شهر توس قرار دارد هیچ ارتباطی با هارون الرشید ندارد زیرا که هارون الرشید در سال 193 هجری درگذشت و فرصت ساخت چنین بنایی را نیافت. بقعه هارونیه بین مردم با نام‌های گنبد هارونیه و بقعه هارون نیز شناخته می‌شود. در بعضی منابع چنین آورده شده که امام محمد غزالی عارف بزرگ قرن پنجم در این مکان به تحصیل علوم می‌پرداخته. بنای تاریخی بقعه هارونیه دارای بخش‌های مختلفی است که عبارتند از چهار شاه نشین، پنجره‌های مشبک، ایوانی بلند، چهار ایوان صلیبی شکل در داخل، هشت طاق نما با قوس جناغی، سردانه و گنبد دو پوسته ی آجری به بلندی ۲۲ متر از کف زمین، که از اجزای اصلی این ساختمان هستند.
این بنا در سال های اخیر مرمت و فضای اطراف آن بازسازی شده است  و به عنوان یکی از آثار تاریخی مشهد مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

بقعه هارونیه مشهد

میل اَخَنگان

این برج تاریخی ظاهرا متعلق به دوران تیموری و قرن نهم هجری است و در مورد اینکه این بنا محل دفن چه کسی است اطلاعاتی در دست نیست. مردم محلی معتقدند که این بنا محل دفن گوهر تاج، خواهر گوهرشاد آغای تیموری است. در حالی که برخی این آرامگاه را متعلق به دختری هندی می دانند که از مریدان امام رضا (ع) بوده و در حالی که عازم زیارت بوده از دنیا رفته است.

بنای این میل از گنبدی مخروطی با نوارهای آبی فیروزه‌ای که به صورت افقی قرار گرفته تزئین شده. میل اخنگان در روستای اخنگان 30 کیلومتری شمال مشهد واقع شده است.

مشهد به دلیل اینکه یکی از شهرهای مهم و بزرگ ایران بوده و افراد سرشناسی زیادی در آن زندگی می‌کردند، خانه‌های تاریخی بسیاری دارد که در ادامه به معرفی تعدادی از این خانه‌ها می‌پردازیم.

میل اَخَنگان

خانه تاریخی داروغه مشهد

تلفیقی چشم نواز از سبک معماری روسی و ایرانی بنایی به نام را در مشهد خلق کرده که دیدن آن خالی از لطف نیست. این بنا به عمارت داروغه معروف است زیرا که داروغۀ مشهد در زمان اواخر قاجار فرمان به ساخت آن را داد. هدف از ساخت این عمارت دیدنی، پذیرایی و اقامت میهمانان بود. خانه داروغه تا دهه 60 شمسی کاربری مسکونی داشت اما پس از آن به حسینیه تبدیل شد و پس از مرمت بنا در سال 1395 جزو آثار ملی ایران ثبت شد. خانه داروغه به دلیل مرمت بسیار خوبی که در آن صورت گرفت جایزه یونسکو را به خود اختصاص داد. برای بازدید از این خانه تاریخی کافی است از خیابان نواب صفوی وارد شارستان رضوی شوید و پس از پارک خودرو به سمت این خانه تاریخی قدم بزنید. برای بازدید این مکان توجه داشته باشید که تنها بین ساعات 8 تا 14 زمان دارید.

خانه تاریخی داروغه مشهد

خانه تاریخی ملک

خانۀ ملک در خیابانی قرار گرفته که در گذشته یکی از اصلی‌ترین و پر ترددترین خیابان‌های مشهد بوده. این بنا معماری تلفیقی سنتی-اروپایی دارد و در حال حاضر خانه هنرمندان مشهد است. مالک این بنا و خیلی از بناهای موقوفه در مشهد حاج حسن آقا ملک است. وی یکی از ثروتمندترین افراد صد سال اخیر ایران بود که این ملک و باغ وکیل‌آباد مشهد را وقف مردم خراسان کرد. راه دسترسی به این خانه تاریخی از طریق خیابان امام خمینی امکان پذیر است.

خانه تاریخی ملک

خانه تاریخی پیشه‌وران

محلۀ ارگ مشهد از قدیمی‌ترین محله‌های این شهر است که به دلیل وجود قنات در نزدیکی آن بسیار سرسبز و خوش آب و هوا است. این محله به علت قدمت بالایی که دارد خانه‌های بسیار زیبایی را در خود جای داده است. یکی از مهم‌‌ترین آن‌ها خانه تاریخی پیشه‌وران است. این ملک که مستنداتی دربارۀ تاریخچه آن وجود ندارد، گمان می‌شود که مربوط به اواخر قاجار باشد که غلامحسین پیشه‌وران به همراه خانواده در آن زندگی می‌کردند. اما با گذر زمان تبدیل به حسینه شده تا اینکه حدود 40 سال پیش روحانی‌ای به نام مرتضی حسینی آن را خریداری می‌کند و پس از مرمت بنا مدتی در آن زندگی می‌کند سپس ملک به شهرداری مشهد سپرده می‌شود و در حال حاضر پس مرمت برای بازدید عموم در دسترس است. دیدن این خانه تاریخی و قدم زدن در بافت بسیار زیبای محلۀ ارگ را به همه شما توصیه می‌کنیم.

خانه تاریخی پیشه‌وران

خانه اردکانی مشهد

خانه ی اردکانی خانه ای تاریخی در منطقه مرکزی شهر مشهد و در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) قرار دارد. از مهم ترین ویژگی‌های منزل اردکانی وجود عناصر اصلی خانه‌های سنتی ایرانی است. این خانه زیبا شامل حیاط مرکزی، تابستان‌نشین، زمستان‌نشین، تنور خانه، شاه‌نشین و آب انبار است.
خانه اردکانی را با نام خانه دولابیان نیز می‌شناسند. وجه تسمیه این نامها مالک اولیه بنا حسین اردکانی بوده است که بعد از ایشان آقای دولابیان خانه را از ورثه ایشان خریداری کرده اند. این خانه در سال 84 در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت اما در سال 91 از این لیست خارج شد.

خانه توکلی مشهد

این خانه به قدری نزدیک به حرم است که می‌توانید با قدم زدن به آن برسید. خانه توکلی که قدمت آن به زمان قاجار می‌رسد از آجرکاری‌های و کاشی‌کاری نفیسی برخوردار است که چشم هر بیننده‌ای را به شوق می‌‌آورد. نام مالک اولیه خانه توکلی، آقای کشمشیان است وی از تجار به نام زمان خود بود. پس از مرگ ایشان آقای توکلی خانه را خریداری می‌کند و نام ایشان بر خانه باقی می‌ماند.

جاذبه ای که در مشهد نباید از دست داد!
کاخ خورشید کلات مشهد کجاست؟

جاذبه های طبیعی شهر مشهد

در کنار جاذبه‌های تاریخی مشهد در حوالی این شهر طبیعت و روستاهای بسیار زیبایی قرار دارند که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. شهر مشهد در اقلیمی سرد و خشک واقع شده که بهترین زمان بازدید از طبیعت آن فصول معتدل مانند بهار و پاییز است. در ادامه پته جاذبه‌های بسیار زیبایی از شهر مشهد را به شما معرفی می‌کند.

روستای نُغُندر مشهد

این روستای ییلاقی و بسیار زیبا در دامنۀ کوه بینالود در 10 کیلومتری طرقبه و 15 کیلومتری مشهد واقع شده است. نام این روستا برگرفته از پیله کرم ابریشم است که به زبان محلی به آن نغان می‌گویند و در گذشته به آن نغان‌دره نیز می‌گفتند. دلیل این نامگذاری هم به شغل اصلی مردم روستا برمی‌گردد. در گذشته به دلیل وجود درخت توت اکثریت مردم روستا به پرورش کرم ابریشم مشغول بودند. اما امروزه غالبا به شهرها مهاجرت کردند و این فعالیت نیز به مثال گذشته در روستا رواج ندارد.

طبیعت، خانه باغ‌ها و کوچه باغ‌های نغندر محل بسیار خوبی برای پیاده‌روی است. رودخانه‌ای که در روستا جاری است آب لازم برای کشاورزی را نیز فراهم می‌کند. اگر از بازدید این روستا خسته نشدید و قصد ماندن در آن را دارید نگران نباشید زیرا خانه‌های بومگردی در روستا وجود دارد که در ضمن اقامت می‌توانید از غذاهای محلی روستا هم استفاده کنید.

 

روستای جاغَرق

جاغرق در 21 کیلومتری شمال غربی مشهد قرار گرفته که جاذبه‌های بسیار چشم‌نوازی را در خود جای داده. اگر به مشهد سفر کردید بازدید از این روستا را از دست ندهید. درختان سر به فلک کشیده، کوچه باغ‌هایی با دیوارۀ سنگ‌چین شده و رودخانه‌ای که صدای دل فریب طبیعت را به گوش شما می‌رساند.

در روستای جاغرق چناری 700 ساله زندگی می‌کند که مردم روستا بسیار آن‌ را ارج می‌نهند. دیدن این درخت کهن سال برای گردشگران بسیار جذاب است.

غاری در بالای کوه قنبر کوه جاذبه دیگری است که در قسمت شرقی روستا واقع شده. مردم بومی و محلی معتقدند که یکی از غلامان امیرالمونین در این غار به خاک سپرده شده و این غار کوچک را گرامی می‌دارند. هرچند که گواه تاریخی بر این ادعا وجود ندارد ولی مردم روستا ترجیح می‌دهند که به داستان‌های شنیده شده از نیاکان خود اکتفا کنند.

قبرستان تاریخی جاغرق قدمتی چند صد ساله دارد که بازدید از آن بسیار جذاب خواهد بود. گور گردی یکی از فعالیت‌هایی است که اخیرا پا به عرصه گردشگری گذاشته و این قبرستان برای گور گردی بسیار مناسب است زیرا که قدمت بسیار بالایی دارد.

در روستای جاغرق آسیاب آبی و رباطی مربوط به زمان شاه عباس صفوی نیز وجود دارد که بازدید از آن‌ها مانند سفر در تاریخ است.

 

روستای کنگ کهن، ماسوله خراسان

روستاهای پلکانی در بین مردم از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند پس اگر عازم مشهد هستید دیدار از روستای کنگ کهن را از دست ندهید. معماری پلکانی این روستا و چشم انداز بی‌نظیر آن از کوه بینالود و مردمان مهمان‌نواز ترکیبی دوست داشتنی را تشکیل داده که باعث شده روستای 3 هزار سالۀ کنگ کهن در صدر بازدید توسط گردشگران قرار بگیرد.

قلعه‌ای در این روستا قرار دارد که نام آن تیغ میان است. این قلعه در گذشته کاربرد دیده‌بانی داشته که با رفتن به آن می‌توانید علاوه بر چشم انداز خود روستا عکس‌های بسیار خوبی ثبت کنید.

خوراکی‌های سنتی این روستا را از دست ندهید، آش شله قلم کار ، شله ماش، آش مخصوص با سبزی‌های کوهی تازه، بلغور و نان های سنتی مخصوص با سیب زمینی پخته را می‌توانید از مغازه‌های داخل روستا تهیه و میل کنید.

روستای کنگ - ماسوله خراسان

باغ سنگی کمر مَقبولا

اگر به زمین‌شناسی علاقه دارید این مکان شما را مسخ می‌کند. سنگ‌های آتشفشانی در نزدیکی جاده طرقبه جاذبه‌ایی طبیعی است که دیدن آن شما را شگفت زده خواهد کرد.

این سنگ‌ها و سنگ‌نگاره‌های آن نشان از تاریخی کهن و قدیمی دارد که روزگاری در این منطقه زندگی می‌کرده. اگر به این منطقه رفتید حتما به یاد داشته باشید که از حکاکی و نوشتن روی سنگ‌ها خودداری کنید زیرا که این باغ سنگی میراثی بسیار ارزشمند است.

در انتها حتما به این نکته توجه داشته باشید که اگر به طبیعت رفتید چیزی جز عکس به یادگار برنداریم و چیزی جز ردپا برای آن باقی نگذاریم. ما همگی باید حامی میراث طبیعی و فرهنگی کشور عزیزمان باشیم.

باغ سنگی کمر مَقبولا

سوغاتی در مشهد چی بخریم؟

شاید فکر کنید که سوغاتی‌های مشهد به زرشک و زعفران محدود می‌شود اما پته در ادامه سوغاتی‌های دیگری را برای شما شرح می‌دهد که می‌توانید از این لیست برای خرید سوغاتی استفاده کنید.

  • ادویه‌های رنگی رنگی: اگر دوستی یا یکی از نزدیکان شما آشپز ماهری است خریدن ادویه‌های مشهد را از دست ندهید. ادویه 7 رنگ و ادویه 20 رنگ دو ادویه مشهدی هستند که سوغاتی‌های جذابی به‌شمار می‌آیند.
  • ترشی مشهدی یا سالاد گوجه، یکی از سالادهای بسیار خوشمزه مشهد است. خوردن ترشی مشهدی با دمپخت گوجه را اصلا از دست ندهید.
  • جیلی بیلی، آبنبات‌های رنگ و وارنگ که طعم بسیار مطبوعی دارد و خاطرت خوب کودکی را تداعی می‌کند.
  • آلو بخارا، شهر خَرو پایتخت آلو بخارای ایران است. این شهر در نزدیکی نیشابور قرار گرفته و آلوهای آن به سادگی در بازارهای مشهد پیدا می‌شود.
  • هرکاره تراشی، سوغاتی از جنس سنگ مناسب برای پختن انواع خورشت‌ها و دیزی. این هنر که دیرینه‌ای بالغ بر 1400 سال دارد یکی از سوغاتی‌های زیبای مشهد است.
  • کفن میت، یکی از سوغاتی‌های عجیب شهر مشهد کفن میت است که در بازارهای این شهر می‌توانید آن‌را پیدا کنید.

سوغات مشهد

مراکز خرید مشهد

مشهد شهر بزرگی است و سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر و زائر خارجی و داخلی از جای‌جای دنیا است. این مسافران ضمن زیارت حرم و بازدید از جاهای دیدنی مشهد، از مراکز خرید متنوع و زیاد مشهد، اجناس باکیفیتی را خریداری می‌کنند. مراکز خرید مشهد، بسیار متنوع هستند و ضمن داشتن مغازه‌های مختلف، دارای بخش‌های تفریحی، رستوران و کافی‌شاپ برای استراحت مسافران هستند. در واقع رفتن به مراکز خرید مشهد، خودش نوعی گردش و تفریح محسوب می‌شود.

مجتمع تجاری الماس شرق مشهد

مرکز خرید الماس شرق همچون الماسی در شهر مشهد میدرخشد چرا که معماری آن بسیار جالب بوده و بخش گنبدی شکل سازه شبیه الماس زیبا و پر نور است. تنوع محصولات ارائه شده در این  مرکز خرید بسیار زیاد است و شما می‌توانید انواع لوازم خانگی از جمله ظروف کریستال، کامپیوتر، تلفن همراه، پوشاک با برند های معروف، کیف و کفش، صنایع دستی مشهد و … را در این مجموعه پیدا کنید.

شهربازی سرزمین عجایب این پاساژ در کنار امکانات دیگر آن از جمله رستوران و کافی شاپ، سالن نمازخانه، پارکینگ طبقاتی و … این مرکز خرید را به مجموعه‌ای تفریحی و گردشگری تبدیل کرده است.

آدرس مرکز خرید الماس شرق: انتهای بلوار خیام شمالی

ساعات بازدید: از ساعت ۱۰ الی ۲۱

مرکز خرید پروما مشهد

تفاوتی که این مرکز خرید با دیگر مراکز خرید مشهد دارد، این است ‌که در هر طبقه مجموعه‌ای کامل از محصولات قرار دارند و شما برای پیدا کردن محصول مورد نظر کافی است که به طبقه مشخص شده بروید. محصولاتی همچون لباس آقایان و خانم‌ها، لباس‌های کودکانه، کیف و کفش، لباس‌های راحتی، لباس‌های مجلسی و لباس شب، انواع ساعت، بدلیجات، انواع عطر و … در این طبقات مختلف این مرکز خرید وجود دارند.

البته شما می‌توانید به عنوان سوغاتی از مرکز خرید بزرگ این مجموعه خوراکی‌هایی از جمله شیرینی، خشکبار، مواد پروتئینی و … خریداری کنید. این مجموعه برای کودکان نیز چاره‌ای اندیشیده است. در طبقه سوم آن شهربازی سرپوشیده، سالن بولینگ و بیلیارد وجود دارد.

آدرس مرکز خرید پروما: بلوار فردوسی، میدان جانباز

ساعت بازدید: روزهای شنبه تا پنجشنبه از ۹ تا ۲۴، روزهای جمعه از ۱۰/۳۰ تا ۲۴

برج تجاری آلتون

برج تازه تاسیس آلتون به داشتن محصولات کیف و کفش باکیفیت و چرمی معروف است که اکثر فروشگاه‌های آن در همین زمینه فعالیت دارند. البته برخی دیگر از مغازه‌ها پوشاک و لوازم خانگی و الکترونیکی نیز عرضه می‌کنند. برج آلتون با وجود لوکس بودن، محصولات با کیفیت را با قیمت مناسب ارائه می‌کند. به ویژه اگر به هنگام حراج‌های فصلی گذرتان به این مجموعه بخورد. رستوران معروف پسران کریم و فروشگاه زنجیره‌ای فامیلی در این مجموعه بسیار سروصدا کرده‌اند.

آدرس برج تجاری آلتون: بلوار دانشگاه، بین دانشگاه ۲۲ و ۲۳

مجتمع کیان سنتر مشهد

مجتمع کیان سنتر به دو ساختمان مجتمع کیان سنتر یک و دو تقسیم می‌شود که محصولات عرضه شده در مجتمع کیان سنتر دو شامل کیف و کفش، لباس کودک، انواع پوشاک فصل، لوازم آرایشی و بهداشتی، عطر و ادکلن، لوازم آرایشی و بهداشتی، بدلیجات، لوازم آشپزخانه و ..‌ هستند. شهربازی سرپوشیده بزرگ این مجموعه در کنار فودکورت و رستوران‌های بی‌نظیر آن، کیان سنتر را به مرکزی لوکس جهت خرید و تفریح تبدیل کرده است.

آدرس مجتمع کیان سنتر: بلوار جانباز، تقاطع بلوار شهید فرامرز عباسی

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۱۱ الی ۱۲

بازار رضا

بازار رضا که جزو بهترین، معروف‌ترین و شلوغ‌ترین بازارهای مشهد است، مناسب‌ترین گزینه برای خرید سوغاتی و صنایع دستی مشهد است. این بازار دو طبقه و قدیمی مغازه‌های فروش انگشتر‌های عقیق، فیروزه و نقره، عطر، نبات، زعفران، انواع ادویه‌جات، مهر، سجاده و تسبیح و … دارد. البته در طبقه دوم این بازار، کارگاه‌های کوچک انگشترسازی، صنایع دستی، فیروزه تراشی، طلا کاری و گلدوزی فعالیت می‌کنند.

آدرس بازار رضا: ضلع جنوب شرقی میدان بیت‌المقدس، فلکه آب

ساعت بازدید: از ساعت ۹ الی ۲۴

بازار مشهد

اماکن نزدیک به حرم امام رضا

قصد سفر بسیاری برای سفر به مشهد بازدید از حرم امام هشتم شیعیان است؛ از این رو دانستن جاهای دیدنی، هتل ها و رستوران های اطراف حرم برای این دسته از افراد اهمیت زیادی دارد. در ادامه این مطلب با معرفی اماکن مهم نزدیک حرم امام رضا با ما همراه باشید.

نزدیک‌ترین هتل‌ها به حرم امام رضا

طبیعتا افرادی که برای زیارت حرم امام رضا از دیگر نقاط به مشهد سفر می‌کنند، تمایل دارند چند روزی مهمان این شهر باشند و در هتل و یا اقامتگاهی، اقامت داشته باشند. هتل‌هایی که در اطراف حرم قرار دارند، این مزیت را دارند که افراد می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز از حرم مطهر بازدید کنند. لیست زیر، اسامی هتل‌های نزدیک حرم مطهر را نشان می‌دهد؛

  • هتل قصر الضیافه مشهد
  • هتل رز درویشی مشهد
  • هتل لیان مشهد
  • هتل مدینه الرضا
  • هتل توس مشهد
  • هتل ادریس مشهد
  • هتل‌های فولبرد نزدیک حرم
  • هتل کیانا مشهد
  • هتل الماس ۱ مشهد
  • هتل اترک مشهد
  • هتل رضویه مشهد
  • هتل شارستان مشهد
  • هتل ایساتیس مشهد

جاهای دیدنی اطراف حرم

همان‌طور که گفتیم اکثر کسانی که به مشهد سفر می‌کنند به قصد زیارت حرم امام رضا به این شهر آمده‌اند و تمایل دارند که چند روز سفرشان را در اطراف حرم و صرف زیارت از بارگاه ملکوتی کنند. شهر مقدس مشهد جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که خوشبختانه برخی از آن‌ها در اطراف حرم واقع شده است. از جمله این جاهای دیدنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • مسجد گوهرشاد مشهد
  • بازار رضا مشهد
  • خانه تاریخی داروغه مشهد
  • خانه تاریخی توکلی مشهد
  • مسجد هفتاد و دو تن یا همان مسجد شاه
  • حمام مهدی قلی بیک مشهد
  • آرامگاه پیر پالان‌دوز
  • مدرسه عباسقلی خان
  • بقعه خواجه ربیع
  • پارک آبی آفتاب
  • موزه بزرگ خراسان
  • پارک ملت

رستوران های اطراف حرم امام رضا

  • رستوران علی و پسران
  • رستوران لاله
  • رستوران فیروزه
  • رستوران الماس
  • رستوران ادیب

آب و هوای مشهد

شهر زیبای مشهد به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، در فصول مختلف سال، آب و هوای متفاوتی دارد ولی به طور معمول، آب و هوای شهر مشهد، معتدل متمایل به سرد و خشک گزارش شده است. برخی از فصول سال برای سفر به این شهر بسیار خوب هستند ولی با این وجود، مسافران در همه فصول مشهد را به عنوان مقصد گردشگری و زیارتی خود انتخاب می‌کنند.

فصل بهار در مشهد

بهترین فصل سفر به مشهد، فصل بهار است چراکه آب و هوای مشهد در فصل بهار معتدل است. در واقع نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است. به همین دلیل فصل بهار جزو شلوغ‌ترین فصل‌های گردشگری مشهد است. از طرفی قرارگیری تعطیلات عید و نوروز در این فصل، بر تعداد مسافران و زائران می‌افزاید. در فصل بهار نیز بهترین ماه سفر، ماه اردیبهشت است چراکه، طبيعت بیشتری زیبایی خود را دارد و بارش‌های اندکی منتظر شما است.

فصل تابستان در مشهد

سفر در تابستان به مشهد برای کسانی که از گرمای شدید فراری‌ هستند؛ مناسب نیست چراکه هوای مشهد در فصل تابستان به قدری گرم و خشک است که حتی به دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. از طرفی بارش باران نیز در این فصل کم و حتی به صورت نیز می‌رسد. با این حال برخی زائران و گردشگران به دلیل تعطیلات تابستانی، این فصل برای گردشگری در مشهد انتخاب می‌کنند.

فصل پاییز در مشهد

دوستداران هوای سرد بهتر است در فصل پاییز به مشهد سفر کنند. مشهد در فصل پاییز مسافر کمی دارد و به همین دلیل، هتل‌های مختلف تخفیفات ویژ‌ه‌ای روی سوئیت‌های خود می‌گذارند که نتیجه آن داشت سفری ارزان‌قیمت به مشهد است.

فصل زمستان در مشهد

آب و هوای مشهد در فصل زمستان بسیار سرد و خشک می‌شود به طوری که دمای هوا حتی به منفی ۲۰ درجه نیز می‌رسد. به همین دلیل زمستان مشهد خلوت‌تر از پاییز آن است و فقط برخی از گردشگران این فصل را برای سفر به مشهد انتخاب می‌کنند.

بهترین زمان سفر به مشهد برای گردش

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، فصل بهار بهترین فصل و زمان مسافرت به مشهد است. آب‌ و هوای مطلوب و دلچسب مشهد در اواخر فصل بهار، سفر شما را به تجربه‌ای دلچسب تبدیل خواهد کرد. البته از اواخر تابستان تا اوایل پاییز نیز، آب و هوای مشهد معتدل است و اندکی شب‌های سرد دارد ولی به دلیل خلوت بودن، می‌تواند زمان مناسبی باشد.

اگر به دنبال خرید‌های ارزان‌قیمت از وسایل و اجناس باکیفیت هستید، اواخر تابستان بهترین زمان سفر به مشهد برای خرید است چراکه در مراکز خرید مشهد حراج‌ها و تخفیفات ویژه‌ای برقرار می‌شود.

جاهای تفریحی مشهد

مشهد جزو شهرهای بزرگ آن است که جاهای تفریحی، سیاحتی، زیارتی و دیدنی زیادی دارد. اکثر گردشگران به قصد زیارت حرم امام رضا به این شهر سفر می‌کنند اما برخی از آن‌ها تمایل دارند در کنار زیارت از دیگر اماکن دیدنی مشهد دیدن کنند و یا در برخی از مکان‌های آن به تفریح و سرگرمی بپردازند. خوشبختانه شهر مشهد اماکن تفریحی زیاد و البته متنوعی دارد که همه افراد در همه گروه سنی می‌توانند از تفریحات آن استفاده کنند. در ادامه لیست جاهای تفریحی مشهد ذکر می‌شود.

پارک‌های مشهد

  • پارک کوهسنگی
  • پارک ملت
  • پارک جنگلی وکیل‌آباد
  • پارک مینیاتوری
  • پارک پردیس قائم
  • پارک خورشید
  • پارک میرزا کوچک خان

پارک‌های آبی مشهد

  • سرزمین موج‌های آبی
  • موج‌های خروشان
  • پارک آبی ایرانیان
  • پارک ساحلی آفتاب

مناطق ییلاقی و تفریحی مشهد

  • شاندیز
  • ابرده
  • طرقبه
  • پیست اسکی روی یخ
  • پیست اسکیت روی یخ
  • پیست موتور کراس

غذاهای سنتی مشهد

هر شهر غذاهای مخصوص به خود دارد که با ادویه‌جات و دستور پخت مخصوص تهیه می‌شوند. مشهد نیز غذاهای سنتی و دلچسبی دارد که ارزش امتحان کردن را خواهند داشت. در سفر به مشهد یادتان باشد که در برخی رستوران‌ها تجربه چشیدن طعم غذاهای سنتی مشهد را از دست ندهید.

  • آش لخشک
  • پلو مخلوط مخصوص مشهدی
  • چنگالی مشهدی
  • قروت مشهدی
  • کوکو شیرین مشهدی
  • آش کوفته قلقلی
  • آش بلغور گندم
  • یتیمچه مشهدی
  • خورشت قیمه مشهدی
  • دیگچه مشهدی
  • آش شله مشهدی
  • آش ماست

هزینه سفر به مشهد

اگر تا اینجای کار همراه ما بوده باشید، حتما انگیزه و انرژی لازم برای سفر به شهر زیبای مشهد را به دست آورده‌اید. یا اگر قصد سفر به مشهد دارد و می‌خواهید هزینه سفر به این شهر را بدانید، باید بگوییم که این هزینه به نوع سفر شما بستگی خواهد داشت. طبیعتا هزینه سفر با تور، هواپیما، ماشین شخصی، قطار و .‌‌.. با یکدیگر متفاوت خواهد بود. از طرفی مدت اقامت و هتل و اقامتگاه انتخابی شما در هزینه سفر تاثیرگذار خواهد بود.

مراسم و آیین‌های فرهنگی و مذهبی مشهد

هر شهر و یا منطقه‌ای، مراسم، آیین‌ها و جشن‌های مخصوصی دارد که در شهرهای دیگر متفاوت است. شهر مشهد به دلیل قدمت زیاد و قرار گرفتن حرم امام رضا در آن، آیین‌های مذهبی و فرهنگی متنوع و زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم؛

  • عقد بالا سر حضرت
  • زائران پیاده
  • شام غریبان در حرم رضوی
  • تعزیه خوانی
  • خیمه سوزان
  • چراغ برات
  • روز زیارتی
  • علم کشی
  • آیین اذن عزا
  • مراسم دهه کرامت
  • هیات و دسته‌روی
  • مشعل گردانی
  • مراسم تعویض گل
  • کرسی خوانی
  • جارو‌کشی حرم
  • طواف میت در حرم مطهر رضوی

در این مطلب با مشهد گردی و سفرنامه مشهد آشنا شدید. تجربه شما از سفر به شهر امام رضا (ع) چه بوده است؟ نظرات و دیدگاه های خود را با ما و سایر همراه هان سایت به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید