جاهای دیدنی مشهد، پایتخت معنوی ایران + عکس و آدرس

ایرانگردی خراسان رضوی مشهد
جاهای دیدنی مشهد، پایتخت معنوی ایران + عکس و آدرس

بیشتر افرادی که به مشهد سفر می‌ کنند تنها به قصد زیارت وارد این شهر مقدس می‌ شوند. البته اصلی‌ ترین جاذبه شهر مشهد حرم مقدس امام هشتم امام رضا علیه‌ السلام است، اما اغلب مسافران جاهای تفریحی مشهد را نمی‌ شناسند و نمی‌ دانند که استان خراسان رضوی چه جاذبه‌ های گردشگری زیبایی دارد. اگر قصد سفر و خرید بلیط هواپیما مشهد را دارید، جاهای دیدنی مشهد را از دست ندهید. اگر تا به حال چیزی درباره جاهای دیدنی مشهد نشنیده‌اید تا انتهای این مقاله از مجله پته با ما همراه باشید تا شما را با برخی از معروف‌ ترین، بهترین جاهای دیدنی مشهد برای جوانان، کودکان و افراد سالمند آشنا کنیم.

معرفی جاهای دیدنی مشهد

استان خراسان بزرگ‌ ترین استان در کشور است. به همین خاطر جاهای دیدنی زیادی دارد. در اطراف شهر مشهد نیز جاذبه‌ های طبیعی بسیاری وجود دارند. در این قسمت با معرفی پرطرفدارترین جاهای دیدنی اطراف مشهد در خدمت شما هستیم.

جاهای دیدنی مشهد

حرم امام رضا (ع)- طرقبه- شاندیز- وکیل‌آباد

مسجد گوهرشاد- آرامگاه پیرپالان دوز- بازار رضا مشهد- حمام مهدی قلی بیگ- مدرسه عباس قلی خان- خانه تاریخی توکلی- گنبد سبز- گنبد خشتی- کلیسای مسروپ مقدس - خانه تاریخی کوزه کنانی

پارک ملت- پارک کوه‌سنگی- پارک وکیل‌آباد- پارک طرق

پارک جنگلی وکیل‌آباد- بند گلستان- جاغرق- روستای کنگ- روستای مایان- روستای دهبار

اماکن مذهبی مشهد

شهر زیبای مشهد دارای جاذبه های دیدنی بسیاری است اما اصلی ترین دلیل شهرت این شهر زیبا اماکن مذهبی آن به خصوص حرم امام رضا است. ‌در این بخش برخی از این امکان مذهبی را برایتان شرح می دهیم.

۱- حرم امام رضا علیه‌ السلام

اصلی‌ ترین جاذبه گردشگری شهر مشهد، حرم امام هشتم، امام رضا علیه‌السلام است که در طول تاریخ مأمن و پناهگاه مسلمانان بسیاری از کشور ایران و سراسر نقاط جهان بوده است. این مکان نیازی به معرفی ندارد. چرا که گوشه حرم مطهر در ذهن و خاطر تمام مسافران زنده و جاوید است.

حرم امام رضا علیه‌ السلام

۲- آرامگاه فردوسی

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر پارسی گوی ایرانی در شهر توس در نزدیکی مشهد قرار دارد. این شهر در ۲۸ کیلومتری روستای پاژ قرارگرفته و در اطراف آرامگاه فردوسی آرامگاه برخی از بزرگان ایرانی مانند استاد شجریان نیز قرار دارد. علاقمندان به ادبیات کهن ایرانی در سفر خود به مشهد حتماً سری به آرامگاه و مقبره این شاعر بزرگ ایرانی می‌ زنند.

آدرس: مشهد، شهر توس، انتهای بلوار بهارستان

آرامگاه فردوسی

۳. کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس یکی از جاهای دیدنی مشهد است که قدمت آن به دوره پهلوی برمیگردد. این کلیسا از ارزش تاریخی و معماری بسیار بالایی برخوردار است و در سال 1941 توسط ارمنی ها ساخته شد. کلیسای مسروپ دارای دو گنبد مخروطی شکل است و راس هر گنبد آن یک صلیب قرار گرفته و ساختمانی مخروطی شکل دارد.

گنبد اصلی کلیسا در وسط ساختمان قرار گرفته و در حاشیه زیرین آن کاشی هایی سفید با نقش و نگار سبز طراحی شده است. از دیگر جاذبه های این کلیسا می توانیم به وجود کتابخانه ای با 4000 جلد کتاب به زبان های ارمنی، روسی و فارسی اشاره کنیم.

آدرس: مشهد، خیابان امام خمینی، میدان ده دی.

کلیسای مسروپ مقدس

۴. آرامگاه خواجه ربیع مشهد

خواجه ربیع فردی بود که نقش بسیار مهمی در ترویج اسلام ایفا کرد به همین دلیل پس از وفات خواجه ربیع به دستور شیخ بهایی آرامگاهی زیبا در میان یک باغ برای او ساخته شد. این باغ داری معماری اصیل شرقی میباشد و برخی معتقد هستند که بنای زیبای تاج محل با الهام از این آرامگاه بنا شده است.

آدرس: مشهد، انتهای بلوار خواجه ربیع.

آرامگاه خواجه ربیع مشهد یکی از جاهای دیدنی مشهد

۵. گنبد هارونیه

یکی از زیباترین و جذاب ترین جاهای دیدنی مشهد گنبد هارونیه است که در نزدیکی مشهد و در شهر توس قرار گرفته. این گنبد زیبای آجری در نزدیکی آرامگاه شاعر بزرگ ایران فردوسی قرار دارد و به دلیل مرموز و ناشناخته بودن تاریخچه آن باعث جذب گردشگران بسیاری شده است.

آدرس: خراسان رضوی، جاده مشهد-قوچان، سه راه فردوسی، سمت راست، حاشیه بلوار، نرسیده به آرامگاه فردوسی.

گنبد هارونیه از جاهای دیدنی مشهد

۶. گنبد سبز

گنبد سبز مقبره شیخ محمد مومن متعلق به دوران صفویه است. شیخ محمد مومن یکی از عارفان بزرگ شیعه در دوران خود بوده است. از ظاهر زیبای بنا می توان به هشت ضلعی بودن آن اشاره داشت که دارای چهار شاه نشین، ایوان و طاق نمایی زیبا است و از دیگر ویژگی های بنا، کاشی های فیروزه ای رنگ آن است.

آدرس: مشهد، خیابان آخوند خراسانی.

۷. مسجد هفتاد و دو تن

از دیگر اماکن دیدنی و مذهبی اصفهان می توان به مسجد تاریخی یکی از امرای دربار تیمور گورکانی یعنی مقبره امیر غیاث الدین ملکشاه اشاره داشت. قدمت مسجد هفتاد و دو تن و یا مسجد شاه به قرن نهم هجری باز می گردد. در ساخت و تزئین ایم بنای زیبا از کاشی کاری های معرق استفاده شده که بیانگر اوج هنر ایرانی است. مسجد هفتاد و دو تن شامل چهار طاق، گنبد دو پوسته، دو مناره و یک ایوان است.

آدرس: مشهد، خیابان اندرزگو 13، ابتدای بازر بزرگ و بازار فرش.

مسجد هفتاد و دو تن از جاهای دیدنی مشهد

۸. مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد یکی از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم است. این مسجد در دوران تیموری ساخته شده و به دلیل داشتن کاشی‌کاری‌های زیبا و فیروزه‌ای‌رنگ شهرت بسیاری دارد.

آدرس: ضلع جنوبی حرم مطهر رضوی

مسجد گوهرشاد از جاهای دیدنی مشهد

۹. آرامگاه پیر پالاندوز

آرامگاه محمد عارف عباسی پیر پالاندوز که در دوران صفویه ساخته شده یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی اطراف حرم امام رضا است.

آدرس: خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا (ع)

آرامگاه پیر پالاندوز از جاهای دیدنی مشهد

لیستی از دیگر جاهای دیدنی و مذهبی مشهد که دیدنشان توصیه می شود:

  • آرامگاه خواجه اباصلت
  • آرامگاه خواجه مراد
  • امامزاده یاسر و ناصر
  • آرامگاه عطار نیشابوری
  • آرامگاه خیام نیشابوری
  • آرامگاه شیخ بهایی

اماکن تاریخی مشهد

شهر زیبای مشهد جاذبه های تاریخی بسیاری دارد که مردم پس از بازدید از حرم امام رضا در لیست مشهد گردی خود قرار می دهند. اگر شما از آن دست اشخاصی هستید که به تاریخ علاقه مند هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از آثار تاریخی زیر بازدید نمایید.

۱. مدرسه پریزاد

مدرسه پریزاد متعلق به قرن 9 هجری و یکی از جاهای دیدنی بسیار قدیمی مشهد است، این مدرسه  در کنار مسجد گوهرشاد قرار گرفته و توسط خانم پریزاد ندیمه بانو گوهرشاد ساخته شده است. مدرسه پریزاد با گچ کاری ها، آجرکاری ها، کاشی کاری ها و نقوش اسلیمی بیانگر اوج هنر معماری ایرانی و اسلامی است.

امروزه این مکان در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی است و برای خدمات مشاوره و پرسش و پاسخ های دینی مورد استفاده واقع می شود و در کل مراسم هایی مانند: حلقه معرفت، سخنرانی ها و پرسش و پاسخ های درون حرم از این قسمت مدیریت می شوند.

آدرس: مشهد، حرم امام رضا، صحن گوهرشاد.

مدرسه پریزاد

۲. گنبد خشتی

گنبد خشتی یکی از اماکن تاریخی مربوط حدود 600 سال پیش و دوره تیموریان است که بعدها و در دوران صفویه مورد بازسازی قرار گرفته است. گنبد خشتی در اصل مقبره سلطان غیاث الدین است که از نوادگان امام موسی کاظم محسوب می شود.

این بنا در سال 1345 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. گنبد خشتی شامل بخش های متعددی مانند هشت ورودی، چهار طاق نما، گنبد، چهار شاه نشین و چندین کتیبه قرآنی می باشد.

آدرس: مشهد، میدان طبرسی، کنار کوچه سیاه آب.

گنبد خشتی

۳. کاروانسرای بابا قدرت

کاروانسرای بابا قدرت بافت قدیمی و سنتی خود را کاملا حفظ کرده است. در حیاط بزرگ و دلباز این کاروانسرا میتوانید رستوران سنتی  و بازارچه سنتی بابا قدرت را مشاهده کنید.

آدرس: مشهد، بلوار 17 شهریور، خیابان صدر.

کاروانسرای بابا قدرت

۴. مدرسه عباسقلی خان

مدرسه عباسقلی خان یکی از جاهای دیدنی مشهد است که توسط یکی از حکمرانان عصر صفویه به نام عباسقلی خان شاملو برای عاشقان علم و فرهنگ ساخته شد. این مدرسه کاشی کارها و معماری بسیار زیبایی دارد.

آدرس: مشهد، حد فاصل خیابان نواب صفوی و خیابان امام رضا، کوچه لاله یا عباسقلی خان.

مدرسه عباسقلی خان

۵. قصر خورشید

یکی از باشکوه ترین کاخ های تاریخی ایران عزیزمان قصر خورشید یا کلات نادری است. در لغت کلات به معنای قلعه است و نادر شاه به دلیل وجود کوه های استوار، این منطقه را به عنوان مقر حکومت خویش قرار داده است. این کاخ با شکوه در سال 1160 هجری قمری در میان باغی زیبا بنا شده و معماری آن برگرفته از معماری ایران و هند است.

قصر خورشید یکی از مهم ترین آثار به جا مانده از نادرشاه و سلسله افشاریان است و نادرشاه در جای جای این قصر قدرت و اقتدار حکومتش را به تصویر کشیده است.

قصر خورشید دارای ساختمانی استوانه ای با سه طبقه است که هر طبقه از آن کاربرد متفاوتی داشته. در طبقه اول این کاخ یک زندان مخوف برای مجازات خاطیان و مخالفان تعبیه شده، در طبقه دوم میتوان شاهد حکاکی آیه های قرآن بر دیوارها بود که بر اساس احتمالا این مکان برای مقبره نادر شاه طراحی شده است، در طبقه سوم که آخرین طبقه است می توانیم شاهد 66 نیم ستون باشیم که در تمام ایران نظیر آن نیست.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، کیلومتر 150 جاده کلات.

قصر خورشید

۶. حمام مهدی قلی بیگ

یکی دیگر از آثار جذاب و تاریخی مشهد حمام مهدی قلی بیگ است که امروزه از آن نه به عنوان حمام بلکه به عنوان یک موزه مردم شناسی استفاده می شود. این موزه مردم شناسی از وسایل قدیمی مربوط به حمام، آرایش، پوشاک محلی خراسان و منسوجات و… برای نمایش به مردم استفاده می کنند.

این موزه زیبا و اصیل ایرانی در عصر صفویه و پادشاهی شاه عباس اول ساخته شده و با کاشی کاری های فیروزه ای و نقاشی هایی چشم نواز تزئین شده است. حمام مهدی قلی بیگی دارای بخش های متفاوتی مانند سر بیه یا رختکن است.

آدرس: مشهد، خیابان اندرزگو 13، انتهای بازار فرش.

حمام مهدی قلی بیگ

۷. میل اخنگان

میل اختگان یک بنای تاریخی مربوط به سده ششم هجری است که مردم نام دیگر آن را برج میل قرار داده اند، این برج تاریخی در میان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنای تاریخی با آجر ساخته شده و برای تزئین آن از کاشی های فیروزه ای استفاده شده است.

اطلاعات دقیقی از این کاخ در دسترس نیست ولی براساس شایعات در زیر این بنا گوهر تاج خواهر گوهرشاد همسر شاهرخ تیموری دفن شده است.

آدرس: مشهد، کیلومتر 28 جاده قوچان، شهر توس، حدفاصل روستای معین آباد و روستای پاژ

میل اخنگان از جاهای دیدنی مشهد

لیستی از دیگر جاهای دیدنی و تاریخی مشهد که دیدنشان توصیه می شود:

  • مدرسه نواب
  • آسبادهای نشتیفان خواف
  • قبرستان ارامنه
  • چهارطاقی چلاقد
  • آبگرم شاهان گرماب فریمان
  • برج رادکان چناران

خانه های تاریخی مشهد

شهر زیبای مشهد در میان آثار تاریخی خود خانه های تاریخی، قدیمی و زیبای زیادی دارد که در این بخش با برخی از برجسته ترین خانه های تاریخی آن آشنا می شویم.

۱. خانه کوزه کنانی

خانه کوزه کنانی بنایی قاجاری متعلق به سال 1247 هجری شمسی با مساحتی نزدیک به 1000 متر مربع احداث شده است. این جاذبه دیدنی مشهد دارای معماری بسیار اصیل و زیبا با نمای سفید رنگ و پنجره های بزرگ و ستون های استوار در ایوان است که در گذشته به عنوان کنسولگری آمریکا مورد استفاده قرار می گرفته.

خانه کوزه کنانی

۲. خانه تاریخی توکلی

خانه توکلی یکی از جاهای دیدنی مشهد است که به خانه اجنه مشهد هم شهرت دارد، این خانه در ابتدا متعلق به تاجری به نام کشمشیان بوده که پس از او شخصی به نام توکلی صاحب این خانه شده است. این بنای 180 متری پس از فوت توکلی تبدیل به بنایی متروکه و محل گذر کارتن خوابان می شود از همین رو به خانه اجنه شهرت یافته است.

اسکلت خانه توکلی از چوب ساخته شده و جالب است که وجود گذر رمان همچنان پابرجا مانده است و امروزه موزه ای به نام مکتوب خانه را در خود جای داده است.

آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی، نواب صفوی 7

خانه تاریخی توکلی

۳. خانه داروغه

داروغه خانه جزء معروف ترین خانه های تاریخی شهر مشهد است. این خانه تاریخی مربوط به دوران قاجار در زمینی به مساحت 1100 متر مربع ساخته شد و پس از گذر زمان در میان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این خانه تاریخی معماری بسیار دل انگیز و چشم نوازی دارد و از بخش های مختلفی مانند: حمام خصوصی، نانوایی، سرداب، تابستان نشین، زمستان نشین، اتاق های بادگیر، حیاط، ایوان و… تشکیل شده است.

آدرس: مشهد، منطقه نوغان، ریز محله قبر میر، خیابان نواب صفوی، شارستان رضوی، کوچه داروغه.

خانه داروغه از جاهای دیدنی مشهد

 لیستی از دیگر جاهای دیدنی و تاریخی مشهد که دیدنشان توصیه می شود:

  • خانه اردکانی
  • خانه امیری
  • خانه ملک
  • خانه پیشه وران
  • خانه موسوی مشهد
  • خانه غفوری

 

طبیعت و پارک های مشهد

شهر زیبا و بزرگ مشهد دارای مکان ها و جاذبه های طبیعی زیادی از قبیل طبیعت و پارک های مانند شاندیز، کوه سنگی و … است در این محتوا به بررسی برخی از محبوب ترین ها می پردازیم.

۱. شاندیز

شاندیز یکی دیگر از معروف‌ ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است که دارای رستوران‌ های بسیار معروفی است. اگر علاقه دارید در یک طبیعت زیبا گردش کنید و یک وعده غذای بی‌ نظیر میل کنید حتماً توصیه می‌ کنیم که به رستوران‌ های شاندیز و طرقبه سری بزنید. شیشلیک معروف شاندیز غذایی است که تا سال‌ ها خاطره آن را فراموش نخواهید کرد.

آدرس: خیابان امام رضا، میدان ملک‌آباد، پل آزادی، 18 کیلومتری بلوار وکیل‌آباد

شاندیز از جاهای دیدنی مشهد

۲. جنگل جیغ محل زندگی ارواح

یکی از جذاب‌ ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد در منطقه طرقبه و روستای سربرج قرار دارد، جنگل جیغ است. این جنگل شهرت خود را به این خاطر به دست آورده که اغلب بازدیدکنندگان تجربه شنیدن صدای جیغ در این جنگل را داشته‌ اند.

مسیرهای پر پیچ و خم، طبیعت زیبا، رودخانه‌ های روان و آرامش و جز جاذبه‌ های این جنگل هستند. هیچ دلیل منطقی برای شنیدن صدای جیغ در این جنگل وجود ندارند، اما گفته می‌ شود به دلیل اینکه صدای آب رودخانه در جنگل می‌ پیچد ممکن است تصور کنید که صدای جیغ می‌ شنوید.

برخی از مسافرانی خرافاتی نیز معتقدند که جن و شیاطین در این جنگل زندگی می‌ کنند. اگر می‌ خواهید درباره این جنگل پر رمز و راز بیشتر بدانید بهتر است در سفر بعدی خود هنگام بازدید از جاهای دیدنی مشهد به این جنگل زیبا و رمزآلود سری بزنید.

جنگل جیغ محل زندگی ارواح

۳. مجموعه گردشگری چالیدره

چالیدره یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد است که در طرقبه واقع شده، امکانات رفاهی مانند قایق سواری، تله سیژ، رستوران‌ های شیک در چالیدره وجود دارد. اگر علاقمند به ماهیگیری هستید و عاشق آب‌ و هوای مطبوع و خنک در کنار دریاچه هستید، حتماً برای گردش به مجموعه گردشگری چالیدره بروید.

آدرس: طرقبه، کیلومتر دو جاده نغندر

مجموعه گردشگری چالیدره

۴. طرقبه مشهد

روستای زیبا و گردشگری طرقبه میام دو رشته کوه بینالود و تخت رستم قرار دارد. وجود گردشگران بسیار سبب شده اند تا رستوران های زیبا و بی نظیری در این شهر ساخته شود، اما علاوه بر این ها در طرقبه باغ های زیبا و باشکوه زیادی وجود دارد که با حضور در این باغ ها میتوانید از میوه های باکیفیتی که دارند استفاده کنید.

طرقبه آب و هوای خنک و دلپذیری دارید و همین موضوع سبب شده که در گذشته از این روستا به عنوان ییلاق مورد استفاده قرار گرفته.

آدرس: 16 کیلومتری مشهد.

طرقبه مشهد

۵. پارک ملت

پارک ملت با وسعت 72 هکتار بزرگترین و مهم ترین پارک و جاذبه طبیعی مشهد محسوب می شود. پارک ملت شامل بخش های متفاوتی مانند دریاچه، زمین بازی کودکان، شهربازی، مسیرهای پیاده روی، زمین های ورزشی، کتابخانه، استخر روباز و…. است.

پارک ملت در دوران پهلوی خارج از شهر مشهد و توسط دو مهندس خارجی و مهندسان ایرانی تاسیس شد اما به مرور و با توسعه شهری در محدوده شهر قرار گرفت.

شهربازی پارک ملت در سال 1390 شد، این شهربازی استاندارد ترین شهربازی مشهد و ایران است نکته قابل اهمیت در این شهربازی چرخ و فلک آن است که در کل خاورمیانه بی نظیر است.

آدرس: مشهد، میدان آزادی.

پارک ملت

۶. پارک علمی پروفسور بازیما

یکی از جاهای دیدنی مشهد پارک علمی پروفسور بازیما با مساحت 2400 متر مربع است در ساخت این پارک از تکنولوژی، تجهیزات و دکوراسیون متفاوتی استفاده شده است که شما می توانید در کنار تفریح و سرگرمی از اطلاعات آموزنده و علمی این پارک بهره مند شوید.

مهم ترین بخش های پارک علمی بازیمار شامل: دنیای زیر آب، کشف اسرار بدن با عبور از داخل یک انسان غول پیکر، سیمولاتور پرواز، بازی و آموزش پزشکی و پرستاری و… است.

آدرس: مشهد، بلوار شاهنامه، شاهنامه 42، پلاک 16

پارک علمی پروفسور بازیما

۷. چشمه گراب

از دیگر جاهای دیدنی مشهد میتوان به چشمه گراب اشاره داشت این جاذبه دیدنی از چندین چشمه تشکیل شده و به صورت چندین حفره اطراف تپه های مشهد و در ارتفاع بالایی از سطح زمین قرار دارند.

از نکات قابل توجه این چشمه می توان به رنگ و طعم آب متفاوت آن اشاره داشت. در این چشمه میتوان آب هایی با طعم تلخ، ترش و شور را به رنگ های متفاوتی یافت. بزرگ ترین چشمه روی تپه ای مخروطی شکل با 30 متر ارتفاع قرار دارد که منشا اصلی چشمه گراب است.

آدرس: مشهد، یک کیلومتری جنوب آزادراه مشهد، باغچه.

چشمه گراب

۸. پارک کوهسنگی مشهد

یکی از معروف‌ ترین جاهای دیدنی مشهد پارک کوهسنگی است که دارای دریاچه، موزه و مراکز فرهنگی تفریحی بسیار زیادی است و گردشگران و زائران در طول سفر خود به مشهد سری به این پارک کوهسنگی می‌ زنند.

وجود دو قله سنگی در دو طرف این پارک باعث شده تا به آن پارک کوهسنگی گفته شود. این دو کوه بخش‌هایی از رشته‌کوه بینالود هستند که باعث زیبایی دوچندان این پارک شده‌اند. آرامگاه بزرگانی چون میرزا ابراهیم رضوی، اسدالله یزدی و … نیز در نزدیکی این پارک قرار دارند.

آدرس: بلوار کلانتری،خیابان اصلی کوهسنگی، بلوار کلانتری، خیابان ابوذر غفاری ۳۷

پارک کوهسنگی مشهد

۹. پارک هفت حوض

پارک هفت حوض یکی از جاهای دیدنی مشهد در زمستان است. این پارک زیبا تنها ۷ کیلومتر با شهر مشهد فاصله دارد. نام پارک هفت حوض به خاطر وجود حوض‌های کوچکی است که در اثر فرسایش شیمیایی ایجادشده‌اند. خاک این پارک کاملاً آهکی است و در اثر بارش باران‌های اسیدی فرسایش پیداکرده و باعث وجود حوضچه‌های کوچکی شده است.

آدرس: شهرک سیدی مشهد، سه کیلومتر بعد از جاده خلج، بوستان هفت

پارک هفت حوض

۱۰. باغ پرندگان سپاد

باغ پرندگان یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد در زمستان است که گردشگران بسیاری برای دیدن پرندگان و گونه‌های کمیاب جانداران به این پارک می‌ روند.

آدرس: میدان خیام، منطقه گردشگری سپاد، جنب مجتمع الماس شرق

لیستی از دیگر جاهای طبیعی و پارک های مشهد که دیدنشان توصیه می شود:

  • پارک و باغ وحش وکیل‌آباد
  • باغ خونی مشهد
  • پارک مینیاتوری
  • سد کارده و دره آل

۱۱. پارک وکیل آباد

یکی از تفرجگاه‌ های زیبا و قدیمی اطراف مشهد پارک وکیل آباد است. این پارک زیبا دارای یک رودخانه فصلی، درختان کهن‌ سال و آب‌ و هوایی بسیار دل‌ انگیز است. پارک وکیل آباد در منطقه ۹ شهر مشهد و در بزرگراه وکیل آباد قرار دارد.

 

موزه ها، از جاهای دیدنی مشهد

موزه ها یکی از جاهای دیدنی مشهد محسوب می شوند در اینجا برخی از پربازدید ترین موزه های مشهد را معرفی و لیست میکنیم.

۱. موزه بزرگ خراسان

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد موزه بزرگ خراسان است که بسیار زیبا و چشم نواز است و با الهام از کاخ خورشید نادرشاه ساخته شده است.  این موزه شامل بخش های مختلفی مانند: سالن موزه، سالن نمایشگاهی، کتابخانه تخصصی، سالن اجتماعات، آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی، مخزن نگهداری اشیاء منقول تاریخی، تزئینات معماری و…. است.

آدرس: مشهد، بلوار کوهسنگی، پارک کوهسنگی.

موزه بزرگ خراسان

۲. موزه نان

این موزه اولین موزه تخصصی نان در خاورمیانه است که از سال 1390 تاسیس شده. از ویژگی های معماری این موزه به سادگی و ساخت آن به وسیله آجر و خشت می توان اشاره کرد.

در این موزه آدمک هایی به صورت نادین ساخته شده اند و هدف از ایجاد این موزه آشنایی با وسایل مورد نیاز برای پخت نان، مراحل تهیه نان، مواد مورد نیاز نان و طرز تهیه آن است.

آدرس: مشهد، کیلومتر 17 بزرگراه آسیایی، بعد از سه راهی فردوسی، کوچه شهید یزدی، کارخانه گندم دشت.

موزه نان از جاهای دیدنی مشهد

۳. موزه و آرامگاه نادرشاه افشار

آرامگاه نادر شاه افشار یکی از اصلی‌ ترین جاهای دیدنی مشهد است که چشم هر بیننده‌ ای را به خود خیره می‌ کند. اشیاء تاریخی و ارزشمند بسیاری در این موزه قرار دارند. باغ موزه نادری مشهد، در خیابان شیرازی مشهد، در ضلع شمال غربی چهار راه شهدا قرارگرفته و فاصله کمی تا حرم امام رضا دارد.

۴. موزه آستان قدس رضوی

موزه آستان قدس رضوی یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی مشهد است که در حرم امام رضا واقع شده و آثار ارزشمند تاریخی بسیاری در این موزه قرار دارند. گنجینه‌ های سکه و اسکناس، گنجینه نجوم، ساعت و همچنین سلاح‌ های قدیمی که در این موزه قرار دارند برای بسیاری از مسافران جذاب و دیدنی است.

موزه آستان قدس رضوی

لیستی از دیگر موزه های مشهد که دیدنشان توصیه می شود:

  • موزه آب مشهد
  • موزه آیین های پهلوانی
  • موزه حمام شاه یا حمام مهدی قلی بیک
  • موزه شه لافتی

مراکز خرید مشهد (جاهای دیدنی مشهد برای خرید)

مراکز خرید یکی از جاهای دیدنی مشهد و از جذاب ترین مکان های مورد علاقه اشخاص با سلیقه های مختلف محسوب می شوند. شهر مشهد دارای انواع مراکز خرید و پاساژهای لوکس، سنتی، قدیمی و… است که در ادامه لیست برخی از معروف ترین مراکز خرید مشهد را برای شما تهیه کرده ایم.

۱. بازار رضا

تجربه‌ای نوستالژیک از خرید: اگر به دنبال تجربه‌ای نوستالژیک از خرید در مشهد هستید، بازار رضا بهترین گزینه برای شما است. این بازار سنتی که در نزدیکی حرم امام رضا (ع) واقع شده است، با معماری خاص و فضایی پر جنب و جوش، شما را به سفری در زمان می‌برد. در بازار رضا می‌توانید انواع پوشاک، لوازم آرایشی، سوغاتی، ادویه، زعفران، نبات و خشکبار را پیدا کنید. این بازار با تنوع بی‌نظیر و قیمت‌های مناسب، هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند. چانه‌زنی با مغازه‌داران یکی از جذابیت‌های خرید در بازار رضا است.

در این بازار می‌توانید با چانه‌زنی، اجناس را با قیمت مناسب‌تر خریداری کنید. بازار رضا در خیابان شیخ طوسی، نزدیک حرم امام رضا (ع) واقع شده و به‌راحتی از طریق مترو، اتوبوس و تاکسی قابل دسترسی است. اگر به دنبال خرید زعفران باکیفیت هستید، به راسته زعفران‌فروشان در بازار رضا سری بزنید. در این راسته می‌توانید زعفران را با قیمت مناسب و کیفیت بالا خرید نمایید.

آدرس: ضلع شرقی خیابان امام رضا، حدفاصل میدان بیت‌المقدس و ۱۷ شهریور

مشهد به عنوان یکی از شهرهای پر گردشگر ایران، مراکز خرید متعدد و متنوعی دارد که انواع سوغاتی‌ها، کالاهای سنتی و مدرن را به گردشگران ارائه می‌دهد.

بازار رضا مشهد

۲. مرکز خرید الماس شرق

اگر به دنبال تجربه‌ای لوکس و مدرن از خرید در مشهد هستید، مرکز خرید الماس شرق با معماری خیره‌کننده و گنبدی شبیه الماس، شما را مجذوب خود خواهد کرد. این مجتمع با 6 طبقه و بیش از 1500 واحد تجاری، دنیایی از برندهای معتبر داخلی و خارجی را در اختیار شما قرار می‌دهد. از پوشاک و لوازم آرایشی گرفته تا لوازم ‌خانگی و دیجیتال، هر آنچه که نیاز دارید را می‌توانید در الماس شرق پیدا کنید.

الماس شرق فقط یک مرکز خرید نیست، بلکه یک مقصد تفریحی جذاب برای تمام اعضای خانواده است. وجود شهربازی سرپوشیده، سینما، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های متنوع، این مجتمع را به مکانی ایده‌آل برای گذراندن یک روز خاطره‌انگیز تبدیل کرده است. الماس شرق در منطقه تجاری گردشگری سپاد واقع شده و به‌راحتی از طریق مترو، اتوبوس و تاکسی قابل دسترسی است. اگر به دنبال خرید سوغاتی‌های خاص مشهد هستید، به بازار سنتی الماس شرق سری بزنید. در این بازار می‌توانید انواع زعفران، نبات، انگشتر و سایر سوغاتی‌های مشهد را با قیمت مناسب پیدا کنید.

۳. مجتمع تجاری آرمیتاژ

سفری به دنیای مد و فشن: مرکز خرید آرمیتاژ، یکی از مدرن‌ترین و مجلل‌ترین مراکز خرید مشهد است که در خیابان نواب صفوی واقع شده است. این مجتمع با 13 طبقه و بیش از 700 واحد تجاری، میزبان برندهای مطرح جهانی و ایرانی در زمینه پوشاک، لوازم آرایشی و اکسسوری است. معماری مدرن و فضای دلنشین آرمیتاژ، حس آرامش و لذت را به شما القا می‌کند.

وجود آبشار و صخره‌های بزرگ، مجسمه‌های سنگی و درختان نخل بلند، فضایی شبیه به جنگل را در این مجتمع ایجاد کرده است. آرمیتاژ علاوه بر فروشگاه‌های متنوع، امکانات تفریحی و رفاهی متعددی را نیز برای شما فراهم کرده است. شهربازی سرپوشیده، سینما، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های متعدد، این مجتمع را به مکانی ایده‌آل برای گذراندن اوقاتی خوش در کنار خانواده و دوستان تبدیل کرده است. آرمیتاژ در خیابان نواب صفوی، یکی از خیابان‌های اصلی مشهد واقع شده و به‌راحتی از طریق مترو، اتوبوس و تاکسی قابل دسترسی است.

سایر مراکز خرید مشهد

  • مجتمع تجاری اکسین
  • مرکز خرید آلتون
  • کیان سنتر
  • مجتمع تجاری وصال
  • مرکز خرید پروما
  • مرکز خرید آسمان
  • مرکز خرید ویلاژ توریست
  • بازار بزرگ مرکزی مشهد
  • مرکز خرید شرق زیست
  • بازار غدیر
  • بازار امین مشهد
  • مرکز خرید خورشید
  • مرکز خرید کاسپین مد

مراکز خرید مشهد

شکم گردی در مشهد

شکم گردی در مشهد می تواند تجربه بسیار خوش مزه ای را برای شما رقم بزند، همانگونه که میدانیم یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار در سفر داشتن غذاهای لذیذ و خوشمزه است به همین دلیل بر اساس نظرات کاربران لیستی از بهترین رستوران های مشهد که غذای لذیذ تری دارند را برای شما تهیه کرده ایم.

  • رستوران پسران کریم
  • رستوران باغ زیتون
  • رستوران معین درباری
  • رستوران سنتی بابا قدرت
  • رستوران سدروس
  • رستوران رضایی
  • رستوران ارکیده سیاه
  • رستوران کیوسک
  • رستوران ارم شاندیز

جاهای دیدنی مشهد به تفکیک فصل

اگر قصد سفر به مشهد را دارید بد نیست با جاهای دیدنی مشهد در فصول مختلف آشنا شوید تا در هر فصلی که سفر کردید متناسب با آب و هوا و شرایط جوی بهترین گزینه را برای بازدید از جاهای دیدنی انتخاب نمایید.

جاهای دیدنی مشهد در تابستان

با توجه به اینکه بیشتر مسافران و گردشگران در فصل تابستان به این شهر زیبا و مقدس سفر می‌کنند، بیشتر جاهای دیدنی مشهد در تابستان شلوغ و پر جنب‌ و جوش هستند.

  • روستاهای ییلاقی
  • مناطقی مانند شاندیز و طرقبه
  • روستای زیبای زشک که در امتداد رشته‌کوه بینالود قرارگرفته
  • مناظر طبیعی منطقه گلستان
  • سرزمین موج‌های آبی و سایر  پارک های آبی موجود در مشهد
  • آبشار آبگرم که در کنار روستای آبگرم قرارگرفته
  • گنبد هارونیه در شهر مشهد
  • آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی
  • دریاچه بزنگان
  • پارک‌های جنگلی مانند پارک وکیل آباد، باغ گیاه‌شناسی مشهد، پارک ملی
  • دریاچه چشمه سبز
  • پارک کوهسنگی
  • باغ پرندگان

و سایر مکان‌های دیگری که جز جاهای دیدنی مشهد محسوب می‌شوند برای بازی در فصل تابستان مناسب هستند.

۱. آبشار آبگرم کلات

آبشار و آبگرم کلات یکی از چشمه های طبیعی و بکر و دست نخورده اطراف مشهد است. به واسطه خاصیت درمانی آبگرم این چشمه بسیاری از افراد به آب گرم و چشمه آب گرم مراجعه می کنند. این مکان در کنار کاروانسرای تاریخی شاه عباسی که مربوط به زمان صفویه است، قرار دارد.

آدرس: مشهد، ۷۵ کیلومتری جاده کلات، روستای آبگرم

کلات مشهد

۲. چشمه سبز گلمکان

چشمه سبز گلمکان یکی دیگر از جاذبه های طبیعی اطراف مشهد است. این دریاچه زیبا و چشم نواز برای بیشتر گردشگرانی که از طریق تور مشهد به این شهر سفر می کنند آشنا است. چرا که مقصد بسیار خوبی از تورهای گردشگری است. این چشمه در دامنه رشته کوه بینالود قرار دارد.

آدرس: ۵۰ کیلومتری غرب مشهد

چشمه سبز گلمکان

۳. رودخانه پنج دره

منطقه پنج دره و رودخانه زیبای آن جزء مناطق ییلاقی طرقبه است که آب این رودخانه از کوه بینالود سرچشمه می گیرد و پس از گذشتن از دره زیبای ارغوان به رودخانه روستای کلات آهن می ریزد و سپس در امتداد رودبار جریان پیدا می کند و زیبایی پنج دره را دو چندان می‌کند.

آدرس: انتهای بلوار وکیل آباد، باغ امام رضا، طرقبه، رودخانه پنج دره

پنج دره مشهد

۴. روستای حصار

روستای حصار هم جزء جاهای دیدنی اطراف مشهد است که جزء مناطق ییلاقی و خوش آب و هوا برای گردشگران است. آب و هوای این روستا در تابستان گرم و خشک است و در زمستان بسیار سرد و سوزناک است.

آدرس: انتهای بلوار وکیل آباد، باغ امام رضا، جاده ازغد، روستای حصار

۵. دره آل

شاید اسم دره آل کمی برای شما عجیب باشد، اما به قدری این دره و آبشارهای اطراف آن، غارهای زیبا و سایر مناطق بکر و دست نخورده در این دره جذاب و دیدنی هستند که هر گردشگری در طول سفر خود به مشهد باید سری به این جاذبه طبیعی و زیبا بزند.

درختان انجیر این دره و چشمه بسیار زیبایی که در آنجا قرار دارد، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

وجود یک کتیبه تاریخی که درباره پیروزی های شیبک خان ازبک با خط ثلث نوشته شده نشان می‌دهد که این مکان هم تاریخی است و هم تفریحی، غار کارده یا کبوتر خانه محل زندگی خفاش ها است و افرادی که به این نوع مکان ها علاقه دارند، می توانند از طریق جاده شمال شرقی مشهد، به جاده کلات بروند و در انتهای این جاده به روستای آل برسند تا بتوانند از دره آل دیدن کنند.

دره ال

۶. دره اجنه

مسیرهای پر پیچ و خم و تاریک و فضای ترسناک دره اجنه باعث شده تا این نام را برای آن انتخاب کنند. در فصل بهار این دره و روستاهای اطرافش بسیار زیبا و پر آب هستند. اگر علاقه دارید که از جاذبه های طبیعی اطراف مشهد دیدن کنید، حتما به جاده قوچان، کمربندی چناران، روستای اخلمد و دره اجنه سری بزنید.

۷. دره هفت غار

دره هفت غار هم در اطراف مشهد و در نزدیکی شهر نیشابور قرار دارد. زیبایی های طبیعی دره هفت غار مربوط به کوه های فرسایش یافته به خاطر بارندگی زیاد است. شکل ظاهری کوه های این دره باعث شده تا جذابیت خاصی داشته باشند. غار و چشمه های گوارای آن و مسیر های زیبای روستای برفریز ريالاز زیبایی های طبیعی این دره هستند که چشم شما از دیدن آن ها خسته نمی شود.

آدرس: بزرگراه مشهد، نیشابور، جاده بوژان، جاده غار

دره هفت غار مشهد

۸. روستای کنگ

در سراسر ایران روستاهای پلکانی وجود دارند. شهر مشهد هم دارای یک چنین جاذبه طبیعی و جذابی است که در روستای کنگ قرار دارد. این روستای پلکانی به ماسوله خراسان معروف است و جزء مناطق ییلاقی سرسبز و بسیار زیبای مشهد محسوب می شود. بسیاری از گیاهان دارویی که در اطراف این روستا می رویند معروف هستند. روستای کنگ و قدم زدن در جاده‌های پرپیچ و خم شیب دار آن برای هر گردشگری جذاب است.

آدرس: بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، کمربندی امام خمینی، طرقبه، جاده نغندر، جاده کنگ، روستای کنگ

روستای کنگ

۹. آبشار ارتکند

اگر انتظار شما از جاهای دیدنی مشاهده جاذبه‌های طبیعی آبشار و چشمه باشد، نباید در سفر به شهر مشهد آبشار ارتکند را از دست بدهید. منطقه خوش آب و هوا زیبا و سرسبز کلات در کنار آبشار ارتکند، جزء جاهای دیدنی اطراف مشهد هستند که نیاز به تجهیزات و امکانات دارد تا بتوانید از آن ها دیدن کنید.

آدرس: جاده کلات، جاده ارتکند، روستای ارتکند، آبشار ارتکند

۱۰. آبشار بار

یکی دیگر از آبشارهای زیبا و بزرگ شهر مشهد که در دره های کوه بینالود قرار گرفته، در غرب شهر نیشابور است. این آبشار در نزدیکی رودخانه بار قرار گرفته و بسیاری از باغ های سرسبز و رنگارنگ میوه در اطراف آن قرار دارند. باغ های گیلاس و زردآلو از جمله جاذبه های اطراف این آبشار هستند.

آدرس: بزرگراه مشهد نیشابور، بزرگراه نیشابور فیروزه، جاده شهر بار، آبشار بار

جاهای دیدنی مشهد در شب (مشهدگردی در شب)

  • حرم امام رضا (ع)
  • شهربازی سرزمین عجایب مشهد
  • شهربازی الماس شهر مشهد
  • پارک کوهسنگی مشهد

شب گردی در مشهد

جاهای دیدنی مشهد در زمستان

تا این قسمت از مقاله درباره جاهای دیدنی مشهد در اطراف این شهر و همچنین در داخل شهر مشهد صحبت کردیم، اما در این قسمت قصد داریم شما را با جاهای دیدنی مشهد در زمستان آشنا کنیم. اگر به تفریحات زمستانی علاقه دارید حتماً ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

  • باغ پرندگان سپاد
  • پارک طبیعی هفت حوض
  • روستای زشک مشهد
  • غار مغان
  • پارک جنگلی وکیل آباد
  • چالیدره مشهد

مشهد در زمستان

جاهای دیدنی مشهد در پاییز

مشهد، پایتخت معنوی ایران، در فصل پاییز با رنگ و بوی خاص خود، دل‌انگیزتر از همیشه می‌شود. خنکای هوا، برگ‌های رنگارنگ و چشم‌اندازهای بی‌نظیر، سفر به مشهد در این فصل را به تجربه‌ای خاطره‌انگیز تبدیل می‌کند.

۱. شاندیز، ییلاق دل‌انگیز پاییزی

شاندیز، بهشت گمشده در کوهپایه‌های بینالود، در پاییز چهره‌ای دیگر به خود می‌گیرد. جاده‌ای که به شاندیز می‌رسد، با درختان چنار رنگارنگ و نسیم خنک پاییزی، شما را مسحور خود می‌کند. در شاندیز، می‌توانید از تفریحات مختلفی مانند تله‌کابین، رستوران‌های سنتی و مدرن، باغ‌های میوه و آبشارهای خروشان لذت ببرید. در شاندیز، حتما از آبشار شندرود دیدن کنید و در کنار آن، چای ذغالی و نبات داغ نوش جان کنید.

۲. طرقبه، روستایی خوش آب و هوا

طرقبه، روستایی ییلاقی در نزدیکی مشهد است که در پاییز، با رنگ‌های گرم و دل‌انگیز خود، شما را به سفری خاطره‌انگیز دعوت می‌کند. در طرقبه، می‌توانید از باغ‌های انار و سیب دیدن کنید، در رستوران‌های سنتی غذاهای محلی را امتحان کنید و از پیاده‌روی در طبیعت لذت ببرید. در طرقبه، حتما از روستای جاغرق و سد گلستان دیدن کنید و از طبیعت بکر و آرامش آن لذت ببرید.

۳. پارک کوهسنگی، نگین پاییزی مشهد

پارک کوهسنگی، یکی از بزرگترین پارک‌های مشهد است که در پاییز، با برگ‌های رنگارنگ درختان و نسیم خنک، فضایی دل‌انگیز برای گشت و گذار و تفریح ایجاد می‌کند. در این پارک، می‌توانید از امکانات مختلفی مانند باغ وحش، شهربازی، دریاچه مصنوعی و رستوران‌ها استفاده کنید. در پارک کوهسنگی، حتما از تالار کوهسنگی دیدن کنید و از معماری باشکوه و چشم‌انداز زیبای آن لذت ببرید. هوای مشهد در پاییز خنک و دل‌انگیز است، اما شب‌ها ممکن است سرد شود. در این فصل، هتل‌ها و اقامتگاه‌های مشهد خلوت‌تر هستند و قیمت‌ها نیز مناسب‌تر است.

سایر مکان های دیدنی مشهد در پاییز

  • آبشار قره سو
  • روستای گرینه
  • پارک ملت مشهد
  • آرامگاه فردوسی مشهد
  • بند گلستان
  • خانه های تاریخی مشهد
  • باغ ملی مشهد
  • مقبره نادر شاه یا آرامگاه نادر
  • موزه‌های شهر مشهد
  • بازار رضا
  • خواجه ربیع
  • بوستان مینیاتوری مشهد
  • روستای جاغرق
  • پارک وکیل آباد

جاهای دیدنی مشهد در پاییز

جاهای دیدنی مشهد با مترو

استفاده از مترو مشهد به عنوان یکی از سریع‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های سفر در شهر مقدس، دسترسی به جاهای دیدنی متعددی را برای گردشگران فراهم می‌کند.

سایر جاهای دیدنی مشهد با مترو

  • پارک ملت مشهد: ایستگاه پارک ملت – خط 1
  • پارک وکیل آباد مشهد: ایستگاه آخر – خط 1
  • بوستان چهل بازه: ایستگاه نمایشگاه – خط 1
  • باغ وحش وکیل آباد: ایستگاه آخر – خط 1
  • باغ ملی وخانه ملک: ایستگاه امام خمینی – خط 1
  • ییلاقات مشهد (طرقبه و شاندیز): ایستگاه آخر – خط 1
  • آسمان نمای دانشگاه فردوسی: ایستگاه پارک ملت – خط 1
  • مجتمع تجاری زیست خاور: ایستگاه میدان شریعتی – خط 1
  • مجتمع تجاری خورشید: ایستگاه قائم – خط 1
  • پارک کوهسنگی مشهد: ایستگاه کوهسنگی – خط 2
  • موزه بزرگ خراسان: ایستگاه کوهسنگی – خط 2

جاهای دیدنی نزدیک مشهد مترو

معرفی خط های مترو مشهد

  • ایستگاه مترو بسیج: زیارت بارگاه مطهر امام رضا
  • ایستگاه مترو شهدا: آرامگاه نادر شاه و موزه نادری
  • ایستگاه هفده شهریور: بازاررضا، مجتمع تجاری آسمان، زیارت امام رضا
  • ایستگاه مترو پارک ملت: مخصوص پارک ملت
  • ایستگاه مترو هفت تیر: بام مشهد و مجتمع تجاری تفریحی آرمیتاژ
  • ایستگاه وکیل آباد: مخصوص باغ وکیل آباد
  • ایستگاه مترو خیام: مجتمع الماس شرق، پارک علمی پروفسور بازیما، برج پرواز صبا، شهربازی بزرگ سپاد، باغ پرندگان، پارک ساحلی آفتاب
  • ایستگاه مترو شریعی: پارک کوهسنگی، زیست خاور و سینما آفریقا
  • خط یک متروی مشهد (وکیل آباد-فرودگاه): باغ گیاه شناسی

بهترین اقامتگاه در مشهد

انتخاب بهترین اقامتگاه در مشهد به سلیقه و نیاز شما بستگی دارد. اگر به دنبال تجربه‌ای لوکس و مجلل هستید، هتل‌های ۵ ستاره مانند هتل قصر طلایی، هتل مجلل درویش، یا هتل الماس ۲ انتخاب‌های ایده‌آلی هستند. این هتل‌ها امکانات رفاهی کامل، رستوران‌های مجلل، و خدمات باکیفیت ارائه می‌کنند. اما اگر به دنبال اقامتی مقرون به صرفه هستید، هتل‌های ۳ و ۴ ستاره مانند هتل جواد، هتل اترک، یا هتل رضویه گزینه‌های مناسبی هستند. این هتل‌ها با وجود امکانات رفاهی مناسب، قیمت‌های بهتری دارند.

اگر به قصد زیارت به مشهد سفر می‌کنید، هتل‌های نزدیک حرم مانند هتل مدینه الرضا، هتل قصر الضیافه، یا هتل درویشی انتخاب‌های ایده‌آلی هستند. این هتل‌ها به شما امکان می‌دهند تا به راحتی به حرم مطهر امام رضا (ع) دسترسی داشته باشید. علاوه بر هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز در مشهد وجود دارند که تجربه‌ای متفاوت و جذاب را به شما ارائه می‌کنند. اگر به دنبال تجربه زندگی روستایی و آشنایی با فرهنگ محلی هستید، اقامتگاه‌های بوم‌گردی مانند اقامتگاه بوم‌گردی ثامن، اقامتگاه بوم‌گردی نغمه، یا اقامتگاه بوم‌گردی ارگ رادکان را انتخاب کنید.

 

مشهد گردی کجا بریم؟

در این لیست توانستیم تنها گوشه ای از دیدنی های مشهد را به شما معرفی کنیم. شما نیز می توانید در تکمیل این لیست ما را یاری برسانید. لطفا نظرات و دیدگاه های خود را در قسمت کامنت با ما و سایر همراهان سایت به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. مرسی بابت معرفی جاهای دیدنی مشهد، اینجا رو فقط به حرم میشناسن و جاهای دیگه نمیرن

    آیا مفید بود؟