از فرودگاه ‌های استانبول چه می ‌دانید؟ نقشه دسترسی و امکانات

از سفر بدانید استانبول ترکیه جهان‌گردی
از فرودگاه ‌های استانبول چه می ‌دانید؟ نقشه دسترسی و امکانات

برای سفر به استانبول مسافران می ‌توانند یکی از دو فرودگاه معروف این شهر را انتخاب کنند. شهر توریستی استانبول به خاطر زیاد بودن پرواز های خارجی به تازگی یک فرودگاه جدید نیز راه‌اندازی کرده است تا بتواند مشکلات زیادی که به خاطر ترافیک بالا در مسیر های هوایی پیش می ‌آمد را کاهش دهد.

استانبول چند فرودگاه دارد؟

در حال حاضر شهر استانبول دارای دو فرودگاه بین المللی است که یکی از آن ها به تازگی تأسیس شده است. فرودگاه آتاتورک که از سال‌ های گذشته تاکنون مقصد مهمی برای پرواز های بین ‌المللی بوده، هنوز هم پابرجا است. فرودگاه دیگری به نام فرودگاه صبیحا گوکچن نیز برای مدیریت کردن بهتر پرواز های بین المللی راه ‌اندازی شده است. البته گفته می ‌شود دولت ترکیه در حال بهره ‌برداری از یک فرودگاه جدید دیگر در ساحل دریای سیاه است. این فرودگاه که قرار است در سال ۲۰۳۰ به بهره‌برداری برسد، به عنوان جایگزین فرودگاه آتاتورک معرفی شده است.

معرفی فرودگاه آتاتورک استانبول و مسیر های دسترسی

فرودگاه آتاتورک استانبول در ۲۴ کیلومتری بخش غربی میدان تقسیم و در استانبول اروپایی قرار گرفته است. این فرودگاه که در محله یشیل کوی و منطقه باکیرکوی واقع شده، قدیمی ‌ترین فرودگاه در استانبول است. فرودگاه آتاتورک در سال ۱۹۲۴ افتتاح شده است. این فرودگاه تنها ۲۴ کیلومتر تا مرکز شهر فاصله دارد و دارای دو ترمینال مسافربری است. یکی از این ترمینال ‌ها مخصوص پرواز های داخلی و ترمینال دیگر برای پرواز های خارجی اختصاص داده شده است.

برای دسترسی به فرودگاه آتاتورک، مسافران خیلی راحت می ‌توانند با استفاده از تاکسی و وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو به این فرودگاه رفت و آمد داشته باشند. با استفاده از گوگل مپ در هر نقطه از شهر استانبول که باشید، می ‌توانید مسیر حرکت اتوبوس ‌ها به سمت فرودگاه آتاتورک را پیدا کنید. اما اگر بخواهید با مترو به طرف فرودگاه بروید، باید از خط قرمز M1 مترو استفاده کنید.

فرودگاه اتاتورک استانبول

امکانات فرودگاه آتاتورک

از آنجا که فرودگاه آتاتورک اصلی ‌ترین فرودگاه استانبول است، دارای امکانات رفاهی بسیاری است که در این قسمت به آن ها اشاره می ‌کنیم.

  • سالن استراحت عمومی
    در فرودگاه آتاتورک برای مسافرانی که پرواز آن ها با تأخیر مواجه شده، سالن استراحت عمومی قرار دارد. در هر دو ترمینال فرودگاه آتاتورک سالن‌هایی برای استراحت عمومی مسافران در نظر گرفته شده است.
  • آرایشگاه و پیرایشگاه
    خانم‌ ها و آقایانی که قبل از پرواز فرصت کافی برای رفتن به آرایشگاه را نداشته ‌اند، می ‌توانند در فروشگاه آتاتورک به آرایشگاه مراجعه کنند و برای سفر آماده و آراسته شوند.
  • رستوران و کافه
    در هر دو ترمینال فرودگاه آتاتورک، رستوران و کافه ‌های لوکس و متنوعی وجود دارند که انواع غذا ها و نوشیدنی ‌ها را در اختیار مسافران قرار می‌ دهند.
  • اینترنت رایگان
    در محوطه فرودگاه مسافران می ‌توانند به مدت دو ساعت به صورت رایگان از اینترنت وای فای فرودگاه استفاده کنند.
  • خدمات پزشکی
    خدمات پزشکی فرودگاه در تمام روز های هفته و به صورت ۲۴ ساعته آماده امدادرسانی به بیماران و افرادی هستند که دچار مشکلات تنفسی، حمله یا سایر مشکلات دیگر شده ‌اند.
  • دستگاه خودپرداز
    دستگاه‌ های خودپرداز فرودگاه آتاتورک و باجه‌ های تبدیل ارز برای توریست‌ هایی که قبل از سفر فرصت کافی برای تبدیل ارز کشور خود به لیر را پیدا نکرده ‌اند، آماده خدمات رسانی هستند.
  • فروشگاه شبانه روزی
    ۲۰ فروشگاه شبانه روزی در فرودگاه آتاتورک هستند که انواع سوغاتی‌ ها و محصولات مورد نیاز مسافران را بدون مالیات در اختیار آن ها قرار می‌ دهند.
  • مرکز اطلاع رسانی
    در این فرودگاه ۵ مرکز اطلاع رسانی قرار دارند که به صورت مجزا در تمام ساعات شبانه روز آماده پاسخگویی به مراجعان و پاسخ دادن به سؤالات آن ها هستند.

معرفی فرودگاه صبیحا گوکچن استانبول و راه ‌های دسترسی

فرودگاه جدید استانبول یا همان فرودگاه صبیحا گوکچن که قیمت پرواز های آن نسبت به پرواز های فرودگاه آتاتورک ارزان‌تر است، فاصله بیشتری تا مرکز شهر دارد. این فرودگاه ۴۵ کیلومتر تا بخش آسیایی استانبول فاصله دارد. فرودگاه صبیحا گوکچن در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد و تاکنون سهم عمده‌ای در جابجایی مسافران بین ‌المللی را به عهده داشته است.

به دلیل اینکه این فرودگاه در منطقه آسیایی واقع شده و تا جاذبه‌ های گردشگری استانبول فاصله بیشتری دارد، مسافران باید مسیر طولانی‌تری در راه باشند تا به مرکز شهر برسند. اما امکان استفاده از تاکسی با قیمت‌ های بالا و همچنین اتوبوس برای رسیدن به مرکز شهر وجود دارد. بعضی از اتوبوس ‌های ویژه فرودگاه به نام هاوا بوس که در خدمت شهرداری هستند، مسافران را به بخش ‌های مختلف شهر می ‌رسانند. این اتوبوس ‌ها که قیمت‌ های مناسبی هم دارند از ساعت ۴ صبح هر روز تا ۱ بامداد فعالیت می ‌کنند.

فرودگاه صبیحا گوکچن استانبول

امکانات فرودگاه صبیحا گوکچن

فرودگاه صبیحا گوکچن نیز مانند سایر فرودگاه‌ های بین ‌المللی دیگر، دارای تمام امکانات مورد نیاز مسافران است که در ادامه به آن ها اشاره می ‌کنیم.

 

  • فروشگاه شبانه روزی

فروشگاه ‌های شبانه روزی این فرودگاه غرفه‌ های کوچک یا بزرگی هستند که مخصوص فروش سوغاتی یا خوراکی‌ های متنوع ترکیه هستند. مسافران می ‌توانند برای یادگاری از آن ها خرید کنند.

 

  • دستگاه خودپرداز

به خاطر اینکه بسیاری از توریست ‌ها فرودگاه صبیحا گوکچن را انتخاب می‌ کنند، در این فرودگاه نیز باجه تبدیل ارز و دستگاه‌ های خود پردازی قرار دارد که مسافران می ‌توانند در هر قسمت از فرودگاه که باشند از آن ها استفاده کنند.

 

  • رستوران و کافه

مسافرانی که پرواز آن ها تأخیر داشته و یا برای سوار شدن به پرواز بعدی باید مدتی در فرودگاه بمانند، می ‌توانند در رستوران‌ ها و کافه‌ های متعدد این فرودگاه از خوردنی ‌ها و نوشیدنی ‌های با کیفیت ترکی یا بین المللی لذت ببرند.

 

  • اینترنت

استفاده از اینترنت در فرودگاه صبیحا گوکچین نیاز به پرداخت یک هزینه محدود دارد و مانند فرودگاه آتاتورک استفاده از اینترنت رایگان نیست.

 

سخن پایانی

خرید بلیط هواپیما و پرواز به استانبول راحت‌ترین کاری است که مسافران می ‌توانند انجام دهند. اما قبل از خرید بلیط، بهتر است با هر دو فرودگاه معروف این شهر آشنا باشند تا درباره امکانات، مسیرهای دسترسی و فاصله آن ها در مرکز شهر استانبول اطلاعات کافی داشته باشند. ما برای این دسته از عزیزان تمام این اطلاعات را آماده کردیم، امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید