هزینه اضافه بار در پرواز و میزان بار مجاز ایرلاین ها

از سفر بدانید ایرلاین
هزینه اضافه بار در پرواز و میزان بار مجاز ایرلاین ها

اگر قصد سفر با هواپیما را دارید، باید در مورد میزان بار مجاز برای پروازهای داخلی و خارجی بدانید. بسیاری با ندانستن میزان بار مجاز دچار دردسر می شوند، آن هم درست زمانی که هواپیما آماده پرواز است.

بنابراین بهتر است قبل از هر چیز در مورد میزان بار مجاز در هواپیما و وسایل ممنوع هنگام پرواز بدانید تا بتوانید به موقع از بروز مشکل جلوگیری نمایید. در این مطلب تمام قوانین میزان بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی را زیر ذره بین قرار می دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

حجم بار مجاز در هر پرواز با توجه به انواع کلاس پروازی متفاوت است. به عنوان مثال میزان بار مجاز در کلاس پرواز اکونومی بسیار کمتر از میزان بار مجاز در پروازهای بیزینس یا فرست کلاس است. یکی از مزایای کلاس های پرواز بهتر داشتن محدودیت میزان بار مجاز کمتر است.

هزینه اضافه بار چیست؟

در تمام سفرهای هوایی برای هر مسافری امکان حمل وسایل شخصی با مقدار وزن مشخصی در نظر گرفته شده است. این مشخصه با توجه به نیاز مسافران، کلاس پرواز و امکانات رفاهی ارائه شده بین 20 تا 50 کیلوگرم تعیین می‌شود. هر کدام از کلاس‌های پروازی اعم از بیزینس کلاس، فرست کلاس و اکونومی دارای میزان بار مجاز متفاوتی هستند و واضح است که بلیط گران‌تر و کلاس پروازی بالاتر، شامل میزان بار بیشتری هم می‌شود. برای مثال در بسیاری از ایرلاین‌ها با کلاس پرواز فرست کلاس، مسافران مجاز به حمل 50 کیلوگرم بار هستند.

حال اگر شما قصد داشته باشید تا میزان بار بیشتری با خود حمل کنید، باید به اضافه هر یک کیلوگرم بار اضافی درصدی از هزینه بلیط خود را پرداخت کنید. البته برای این امر باید با حضور در فرودگاه حداقل 2 الی 3 ساعت پیش از پرواز، بار اضافی خود را تحویل دهید تا قیمت هر کیلو اضافه بار را برای شما محاسبه کنند. پس با حضور در فرودگاه امام و پرداخت هزینه اضافه بار محاسبه شده، مجوز حمل بار خود را دریافت کنید و آماده سوار شدن به هواپیما می‌شوید. پس مهم‌ترین معیار در حمل اضافه بار، توجه به میزان بار مجاز، هزینه اضافه بار و حاضر شدن پیش از موعد مقرر برای دریافت مجوز حمل اضافه بار را دریافت کنید.

ضمنا مد نظر داشته باشید که در بسیاری از پروازهای هواپیمایی اعم از داخلی و خارجی، شما مجاز به حمل یک ساک یا کیف دستی کوچک به داخل کابین هواپیما با میزان بار 5 تا 7 کیلوگرم هستید. هر کدام از ایرلاین‌های هواپیمایی داخلی و خارجی برای حمل بار، وزن مجاز و نرخ اضافه بار قوانین اختصاصی خود را وضع کرده‌اند؛ از این رو بهتر است تا در صورت لزوم برای حمل اضافه بار، اطلاعات کافی برای حمل بار و هزینه اضافه بار بدست آورید.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
همه چیز در مورد انواع کلاس پرواز

نکته: حداکثر وزن باری که مسافران در پرواز با هواپیما می ‌توانند با خود همراه داشته باشند، 30 کیلوگرم است. ممکن است برای برخی این سؤال پیش بیاید که چرا حداکثر وزن بار در هواپیما 30 کیلوگرم است و چرا نمی ‌توان بیشتر از آن بار به همراه داشت؟

با توجه به قوانین بین‌المللی و سازمان‌ هواپیمایی حمل‌ و نقل چمدان‌ ها یا بسته‌هایی که بیشتر از 30 کیلوگرم وزن داشته باشند، برای کارکنان فرودگاه خطرناک است. به همین خاطر بیشتر شرکت‌ های هواپیمایی این قانون را اجرا می ‌کنند و از پذیرش بارهای بیش از 30 کیلوگرم امتناع می ‌کنند. حتی بعضی از ایرلاین های اروپایی این میزان را به 23 کیلوگرم محدود نموده‌اند. برخی از شرکت‌ های هواپیمایی با دریافت هزینه، بارهایی بیشتر از این مقدار را نیز می ‌پذیرند، اما برای اضافه‌ بار جریمه در نظر می ‌گیرند.

میزان بار مجاز در پرواز

میزان بار مجاز در پروازهای داخلی

نحوه محاسبه میزان بار مجاز در شرکت های هواپیمایی به دو صورت است :

  1. بر اساس وزن
  2. بر اساس تعداد بسته ها

هر چند روند قالب محاسبه میزان بار مجاز با توجه به وزن است. قوانین اضافه بار در هر شرکت هواپیمایی متفاوت است. اما به طور کلی عواملی که بر اساس آن میزان بار مجاز تعیین و دسته بندی می شود عبارتند از:

  1. شرکت هواپیمایی
  2. کلاس پروازی
  3. مسیر (مدت زمان پرواز)

 اما برای بهتر مشخص شدن این موضوع به شرح میزان بار مجاز در چند ایرلاین معتبر داخلی می پردازیم.

نام ایرلاین نوع کلاس وزن بار
ایرلاین زاگرس اکونومی ۲۰ کیلوگرم
بیزینس ۳۰ کیلوگرم
ایرلاین کاسپین اکونومی ۲۰ کیلوگرم
بیزینس ۳۰ کیلوگرم
ایرلاین قشم ایر ۲۰ کیلوگرم
ایرلاین تابان اکونومی ۲۰ کیلوگرم
بیزینس ۳۰ کیلوگرم
ایرلاین ماهان اکونومی ۲۰ کیلوگرم
بیزینس ۳۰ کیلوگرم
ایرلاین کیش ایر اکونومی ۲۰ کیلوگرم
بیزینس ۳۰ کیلوگرم
ایرلاین آسمان اکونومی ۲۰ کیلوگرم
بیزینس ۳۰ کیلوگرم
ایرلاین آتا اکونومی ۲۰ کیلوگرم
بیزینس ۳۰ کیلوگرم
ایرلاین ایران ایر اکونومی ۲۰ کیلوگرم
بیزینس ۳۰ کیلوگرم
کودکان 1۰ کیلوگرم

نکته: میزان بار مجاز برای کودکان در هواپیما به عوامل مختلفی بستگی دارد و این میزان بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی متفاوت است. میزان بار مجاز برای کودکان براساس قوانین ایرلاین و شرکت هواپیمایی که از آن بلیط پرواز خود را رزرو می‌کنید و کلاس پروازی که انتخاب می‌کنید، مشخص می‌شود. اما به‌طورکلی میزان بار مجاز برای کودکان و نوزادان زیر 2 سال برابر با 10 کیلوگرم است. این میزان بار برای کودکان 2 تا 12 سال برابر با توجه به نوع شرکت هواپیمایی و ایرلاین انتخابی بین 20 تا 30 کیلوگرم است. البته میزان بار مجاز برای کودکان در تعدادی از ایرلاین‌ها، پروازهای داخلی و خارجی متفاوت است.

میزان بار مجاز در پروازهای داخلی

هزینه اضافه بار در پروازهای داخلی

اکنون که در مورد میزان بار مجاز برای پروازهای داخلی می دانید بد نیست در مورد نحوه محاسبه اضافه بار در هواپیماها هم بدانید. 

در تمامی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی میزان بار مجاز در کلاس اکونومی ۲۰ کیلوگرم است پس اگر بیش از این میزان بار بخواهید حمل کنید باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. هزینه اضافه بار با توجه به فاکتورهای زیر مشخص می شود:

  • قیمت بلیط
  • طول پرواز
  • وزن
  • تعداد بسته ها

برای محاسبه هزینه بار اضافه برای هر یک کیلوگرم مبلغی اضافه می شود. هر چند ممکن است بار شما به لحاظ وزنی مشمول اضافه بار نشود اما از لحاظ شکل بسته بندی شامل اضافه بار شود.

به عنوان مثال حمل لوستر یا وسایلی که اشکال آن موجب بد بار شدن می شود شاید وزن کمی داشته باشند اما شکل نامتعارف آن سبب افزایش قیمت می شود.

هزینه اضافه بار به این شرح محاسبه می شود:  متناسب با یک درصد افزایش قیمت بلیط به ازاء هر کیلوگرم بار اضافه 

بنابراین اگر شما ۷ کیلوگرم اضافه بار داشته باشید باید ۷ درصد به قیمت بلیط تان برای اضافه بار پرداخت کنید هر چند این درصد ممکن است برای هر ایرلاین متفاوت باشد. 

نکته: برخی ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی برای حمل بارهایی مانند حیوانات خانگی، لوازم ورزشی و … دارند که هزینه این گونه بارها به صورت جداگانه محاسبه می شود و به آن ها اضافه بار هم تعلق می گیرد.

هزینه اضافه بار در پروازهای داخلی

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی

اکنون نوبت به بررسی هزینه اضافه بار در پروازهای خارجی می رسد. معمولا موضوع میزان بار مجاز و محاسبه هزینه اضافه بار در پروازهای خارجی و بین المللی کمی متفاوت تر و پیچیده تر است. 

محاسبه محدودیت بار در شرکت های هواپیمایی مختلف، متفاوت است؛ به عنوان مثال برخی محدودیت بار را بر اساس مقصد تعیین می کنند به این معنی که مثلا بار مجاز در سفر به آسیا با میزان بار مجاز در سفر به اروپا متفاوت است.

اما به طور کلی برای اینکه در پروازهای خود دچار دردسر نشوید بهترین راهکار بررسی میزان بار مجاز در زمان تهیه بلیط است. هرچند معمولا بر روی اکثر بلیط ها میزان بار مجاز نوشته شده است اما ما در ادامه این مطلب به بررسی حداکثر بار مجاز هر ایرلاین خارجی می پردازیم.

نام ایرلاین نوع کلاس وزن بار
شرکت هواپیمایی KLM کلاس اقتصادی/اکونومی ۲۳ کیلوگرم
کلاس تجاری/بیزینس ۳۲ کیلوگرم که مسافر می تواند دو چمدان با مجموع این وزن داشته باشد
فرست کلاس ۳۲ کیلوگرم که مسافر می تواند سه چمدان با مجموع این وزن داشته باشد
شرکت هواپیمایی ترکیش ایر کلاس اقتصادی/اکونومی ۲۰ کیلوگرم
کلاس تجاری/بیزینس ۳۰ کیلوگرم
شرکت هواپیمایی قطر و امارات متحده عربی کلاس اقتصادی/اکونومی ۲۵ الی ۳۰ کیلوگرم
کلاس تجاری/بیزینس ۴۰ کیلوگرم
فرست کلاس ۵۰ کیلوگرم
شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا کلاس اقتصادی/اکونومی یک چمدان ۲۳ کیلوگرمی
پریمیوم اکونومی دو چمدان با مجموع ۲۳ کیلوگرم
کلاس تجاری/بیزینس بار مجاز شامل دو چمدان است که باید در مجموع ۳۲ کیلوگرم باشند.
فرست کلاس حداکثر بار مجاز ۳۲ کیلوگرم است، اما مسافران می‌ توانند از سه چمدان برای حمل بار خود استفاده کنند.

نکته: هزینه هر کیلو اضافه بار شرکت هواپیمایی امارات (Emirates) در پروازهای خارجی این شرکت به ازاء هر ۱ کیلوگرم بار اضافه، ۲۵ دلار است، البته این هزینه برای بعضی از کشورها متفاوت است.

بعضی از شرکت‌ های هواپیمایی بخصوص شرکت‌ های اروپایی و برخی پروازهای مالزی و تایلند، هزینه بار را از هزینه بلیط جدا کردند. این چه معنایی دارد؟

این هزینه برای بارهایی هست که به صورت دستی به داخل کابین برده می شوند. بنابراین شما می توانید مقدار مشخصی بار را با خود به داخل کابین ببرید و برای بیشتر از این مقدار باید هزینه ای بیشتر پرداخت کنید. 

هزینه هر کیلو اضافه بار در پروازهای خارجی

اطلاعات مربوط به اضافه بار و هزینه آن در قسمت «baggage weight» بلیط نوشته شده است. توجه داشته باشید ایرلاین‌ های ایرانی در پروازهای خارجی، برای هر کیلوگرم بار اضافه ۱۵ یورو دریافت می‌ کنند. این قیمت برای مقاصد مختلف ممکن است متفاوت باشد. در ادامه به دو نمونه زیر برای هزینه اضافه بار توجه داشته باشید.

نکته: هزینه‌ اضافه ‌بار مجاز ایرلاین ‌ایران ایر در پروازهای خارجی به ازاء هر یک کیلوگرم بار اضافه در پروازهای این شرکت هواپیمایی معادل ۱ درصد از قیمت بلیط از مسافران هزینه اضافه بار دریافت می‌شود. توجه داشته باشید مسافران در سفرهای خارجی هما، باید مبلغ جریمه را به دلار و یا یورو پرداخت نمایند.

مقایسه هزینه اضافه با در پروازهای داخلی و خارجی ایرلاین های مختلف

مقایسه هزینه‌های اضافه بار در پروازهای داخلی و خارجی بین ایرلاین‌های مختلف می‌تواند به مسافران کمک کند تا انتخاب بهتری داشته باشند و هزینه‌های سفر خود را بهینه کنند. در این مقایسه هزینه اضافه بار در ایرلاین های مختلف بررسی می‌شوند:

هزینه اضافه با در پروازهای داخلی و خارجی

هزینه اضافه بار هواپیمایی معراج

میزان بار اضافه در سفرهای هواپیمایی معراج با جریمه 1 درصد از هزینه بلیط همراه است که به ازای هر 1 کیلوگرم بار اضافه در پروازهای داخلی و خارجی محاسبه می‌شود. میزان بار مجاز در سفرهای هوایی براساس داخلی یا خارجی بودن پرواز و نوع کلاس پرواز سفر محاسبه می‌شود. میزان بار مجاز برای پروازهای داخلی و خارجی با شرکت هواپیمایی معراج به‌صورت زیر تعریف شده است:

نوع پرواز نوع کلاس وزن بار
پروازهای داخلی اکونومی ۲۰ کیلوگرم
بیزینس ۳۰ کیلوگرم
پرواز اکونومی پلاس ۲۵ کیلوگرم
پروازهای داخلی اکونومی 30 کیلوگرم
بیزینس 40 کیلوگرم
پرواز اکونومی پلاس 35 کیلوگرم

لازم است تا این نکته را نیز اضافه کنیم که میزان بار مجاز برای مسافران در پروازهای داخلی براساس بازه سنی متفاوت است. میزان بار مجاز در پروازهای داخلی این شرکت هواپیمایی برای گروه‌های سنی مختلف به‌صورت زیر آمده است:

  • در کلاس پرواز اکونومی: برای بزرگسالان و کودکان برابر با 20 کیلوگرم و برای نوزادان برابر با 5 کیلوگرم
  • در کلاس پرواز بیزینس: برای بزرگسالان و کودکان برابر با 30 کیلوگرم و برای نوزادان برابر با 5 کیلوگرم
  • در کلاس پرواز اکونومی پلاس: برای بزرگسالان و کودکان برابر با 25 کیلوگرم و برای نوزادان برابر با 5 کیلوگرم

شرکت هواپیمایی معراج برای حمل بار دستی هم در دو نوع پروازهای اکونومی و بیزینس میزان بار مجاز 5 کیلوگرم و 7 کیلوگرم را تعریف کرده است.

هزینه اضافه بار هواپیمایی قطر (قطر ایرویز)

هزینه اضافه بار شرکت هواپیمایی قطر (قطر ایرویز) براساس کشورهای مبدا و مقصد متفاوت است. این تفاوت هزینه به‌دلیل تفاوت میزان بار مجاز در این سفرها است. این شرکت هواپیمایی به‌ازای هر 1 کیلوگرم بار اضافه با توجه به مبدا و مقصد سفر، مبلغ متفاوتی را از مسافران دریافت می‌کند. حداکثر میزان بار مجاز در کلاس‌های پروازی اکونومی، بیزینس کلاس و فرست کلاس به‌صورت زیر تعریف شده است:

نوع کلاس وزن بار
اکونومی کلاس 30 کیلوگرم در ابعاد 300 سانتی‌متر
بیزینس کلاس 40 کیلوگرم در ابعاد 300 سانتی‌متر
فرست کلاس 50 کیلوگرم در ابعاد 300 سانتی‌متر

در ادامه هزینه اضافه بار به‌ازای هر 1 کیلوگرم بار اضافه را براساس مبدا و مقصدهای مختلف در جداول زیر ارائه می‌کنیم:

هزینه هر کیلوگرم اضافه بار از مبداهای مختلف به مقصد اروپا

مبدا هزینه اضافه بار هواپیمایی قطر (قطر ایرویز)
ایران 25 دلار آمریکا
قطر 25 دلار آمریکا
شورای همکاری خلیج فارس 25 دلار آمریکا
خاور نزدیک 25 دلار آمریکا
اروپا و IST 30 دلار آمریکا
جنوب و شرق آسیا 30 دلار آمریکا
آسیای مرکزی 30 دلار آمریکا
ژاپن و کره جنوبی 40 دلار آمریکا
استرالزی 50 دلار آمریکا

هزینه هر کیلوگرم اضافه بار از مبداهای مختلف به مقصد جنوب و شرق آسیا

مبدا هزینه اضافه بار هواپیمایی قطر (قطر ایرویز)
ایران 25 دلار آمریکا
قطر 25 دلار آمریکا
شورای همکاری خلیج فارس 25 دلار آمریکا
خاور نزدیک 25 دلار آمریکا
اروپا و IST 30 دلار آمریکا
جنوب و شرق آسیا 30 دلار آمریکا
آسیای مرکزی 30 دلار آمریکا
ژاپن و کره جنوبی 45 دلار آمریکا
استرالزی 50 دلار آمریکا

هزینه هر کیلوگرم اضافه بار از مبداهای مختلف به مقصد آسیای مرکزی

مبدا هزینه اضافه بار هواپیمایی قطر (قطر ایرویز)
ایران 30 دلار آمریکا
قطر 30 دلار آمریکا
شورای همکاری خلیج فارس 30 دلار آمریکا
خاور نزدیک 30 دلار آمریکا
اروپا و IST 30 دلار آمریکا
جنوب و شرق آسیا 30 دلار آمریکا
آسیای مرکزی 30 دلار آمریکا
ژاپن و کره جنوبی 50 دلار آمریکا
استرالزی 50 دلار آمریکا

هزینه هر کیلوگرم اضافه بار از مبداهای مختلف به مقصد ژاپن و کره

مبدا هزینه اضافه بار هواپیمایی قطر (قطر ایرویز)
قطر 30 دلار آمریکا
شورای همکاری خلیج فارس 30 دلار آمریکا
ایران 35 دلار آمریکا
خاور نزدیک 35 دلار آمریکا
اروپا و IST 40 دلار آمریکا
جنوب و شرق آسیا 45 دلار آمریکا
آسیای مرکزی 50 دلار آمریکا
ژاپن و کره جنوبی 50 دلار آمریکا
استرالزی 70 دلار آمریکا

هزینه هر کیلوگرم اضافه بار از مبداهای مختلف به مقصد استرالزی

مبدا هزینه اضافه بار هواپیمایی قطر (قطر ایرویز)
قطر 40 دلار آمریکا
شورای همکاری خلیج فارس 40 دلار آمریکا
ایران 40 دلار آمریکا
خاور نزدیک 40 دلار آمریکا
اروپا و IST 50 دلار آمریکا
جنوب و شرق آسیا 50 دلار آمریکا
آسیای مرکزی 50 دلار آمریکا
ژاپن و کره جنوبی 70 دلار آمریکا
استرالزی 70 دلار آمریکا

هزینه هر کیلوگرم اضافه بار از مبداهای مختلف به مقصد شورای همکاری خلیج فارس

مبدا هزینه اضافه بار هواپیمایی قطر (قطر ایرویز)
ایران 15 دلار آمریکا
شورای همکاری خلیج فارس 15 دلار آمریکا
خاور نزدیک 15 دلار آمریکا
قطر 20 دلار آمریکا
اروپا و IST 20 دلار آمریکا
جنوب و شرق آسیا 25 دلار آمریکا
آسیای مرکزی 30 دلار آمریکا
ژاپن و کره جنوبی 30 دلار آمریکا
استرالزی 40 دلار آمریکا

هزینه هر کیلوگرم اضافه بار از مبداهای مختلف به مقصد خاور نزدیک

مبدا هزینه اضافه بار هواپیمایی قطر (قطر ایرویز)
ایران 15 دلار آمریکا
شورای همکاری خلیج فارس 15 دلار آمریکا
خاور نزدیک 15 دلار آمریکا
قطر 20 دلار آمریکا
اروپا و IST 25 دلار آمریکا
جنوب و شرق آسیا 25 دلار آمریکا
آسیای مرکزی 30 دلار آمریکا
ژاپن و کره جنوبی 35 دلار آمریکا
استرالزی 40 دلار آمریکا

هزینه هر کیلوگرم اضافه بار از مبداهای مختلف به مقصد ایران

مبدا هزینه اضافه بار هواپیمایی قطر (قطر ایرویز)
ایران 15 دلار آمریکا
قطر 15 دلار آمریکا
خاور نزدیک 15 دلار آمریکا
شورای همکاری خلیج فارس 15 دلار آمریکا
اروپا و IST 25 دلار آمریکا
جنوب و شرق آسیا 25 دلار آمریکا
آسیای مرکزی 30 دلار آمریکا
ژاپن و کره جنوبی 35 دلار آمریکا
استرالزی 40 دلار آمریکا

هزینه هر کیلوگرم اضافه بار از مبداهای مختلف به مقصد قطر

مبدا هزینه اضافه بار هواپیمایی قطر (قطر ایرویز)
شورای همکاری خلیج فارس 30 ریال قطر
خاور نزدیک 40 ریال قطر
ایران 50 ریال قطر
اروپا و IST 60 ریال قطر
جنوب و شرق آسیا 70 ریال قطر
آسیای مرکزی 80 ریال قطر
ژاپن و کره جنوبی 90 ریال قطر
استرالزی 110 ریال قطر

هزینه اضافه بار هواپیمایی امارات

مطابق با قوانین و مقررات وضع شده توسط شرکت هواپیمایی امارات، تمامی مسافران براساس نوع کلاس پروازی می‌توانند فقط یک چمدان با حداکثر وزن 32 کیلوگرم و با حداکثر ابعاد 300 سانتی‌متری مربع حمل کنند. برای حمل بار بیش از میزان بار مجاز، باید به‌ازای هر کیلوگرم، میزان مسافت و مبدا و مقصد سفر هزینه مشخصی بپردازید.

هزینه اضافه بار هواپیما امارات به‌ازای هر 1 کیلوگرم بین 20 تا 50 دلار آمریکا محاسبه می‌شود. از این رو بهتر است تا پیش از خرید بلیط شرکت هواپیمایی امارات، از هزینه اضافه بار آن اطلاع یابید تا براساس بودجه خود، نوع کلاس پرواز و میزان بار اضافه خود را مشخص کنید. در جدول زیر میزان بار مجاز هواپیمایی امارات براساس نوع کلاس پروازی معین شده است:

کلاس پروازی میزان بار مجاز هواپیمایی امارات
اکونومی 30 کیلوگرم
بیزینس 40 کیلوگرم
فرست کلاس 50 کیلوگرم

هزینه اضافه بار هواپیمایی امارات بر اساس منطقه 

هزینه اضافه بار هواپیما امارات براساس منطقه و فاصله موقعیت جغرافیایی تعیین می‌شود که در جدول زیر آن را به تفکیک منطقه مشخص کرده‌ایم:

منطقه هزینه به‌ازای هر 1 کیلوگرم اضافه بار
دبی و حاشیه خلیج فارس 15 دلار آمریکا
اروپا 25 دلار آمریکا
استرالیا و نیوزلند 40 دلار آمریکا
آمریکا و کانادا 75 دلار آمریکا

نکته: البته توجه داشته باشید که در پروازهای آمریکا و کانادا با استفاده از شرکت هواپیمایی امارات دارای شرایط خاصی برای تعیین هزینه اضافه بار است. اگرچه هزینه اضافه بار به‌ازای هر 1 کیلوگرم برابر با 75 دلار است، ولی اگر یکی از چمدان‌های شما بیش از 23 کیلوگرم باشد، باید به‌ازای هر چمدان 225 دلار پرداخت کنید. پس توجه داشته باشید که حتما این موارد را رعایت کنید تا با پرداخت چنین هزینه‌های هنگفتی جریمه نشوید.

هزینه اضافه بار هواپیمایی امارات پای کانتر براساس مبدا و مقصد

هزینه اضافه بار هواپیمایی امارات پای کانتر در پروازهای خارجی براساس مبدا و مقصد به‌صورت زیر تعیین شده است:

از مبدا به مقصد هزینه به‌ازای هر 1 کیلوگرم اضافه بار پرواز خارجی
از ایران به اروپا 25 دلار آمریکا
از اروپا به ایران 25 دلار آمریکا
از آسیای شرقی اعم از ژاپن، کره، چین، اندونزی و … به ایران 25 دلار آمریکا
از ایران به آسیای شرقی اعم از ژاپن، کره، چین، اندونزی و …  25 دلار آمریکا
از استرالیا و نیوزیلند به ایران 40 دلار آمریکا
از ایران به استرالیا و نیوزلند 40 دلار آمریکا

هزینه اضافه بار هواپیمایی پگاسوس

مسافران در سفرهای هوایی با شرکت هواپیمایی پگاسوس می‌توانند علاوه‌بر چمدان خود، یک ساک دستی با حداکثر وزن 8 کیلوگرم به داخل کابین هواپیما حمل کنند. میزان بار مجاز مسافران در سفر با هواپیمایی پگاسوس برای پروازهای داخلی بین 15 تا 20 کیلوگرم و برای پروازهای خارجی 20 کیلوگرم تعیین شده است. میزان بار مجاز در هواپیمایی پگاسوس برای پروازهای داخلی و خارجی براساس کلاس‌های مختلف متفاوت است. میزان بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی براساس کلاس‌های پروازی معمولی، متوسط و بیزینس به‌صورت زیر است:

نوع پرواز کلاس پروازی میزان بار مجاز برای هر مسافر
پروازهای داخلی کلاس SUPER ECO 15
کلاس ADVANTAGE 20
کلاس COMFORT FLEX 20
پروازهای خارجی کلاس SUPER ECO 20
کلاس ADVANTAGE 20
کلاس COMFORT FLEX 20

نکته: برای هر مسافر کلاس COMFORT FLEX در پروازهای داخلی و خارجی با هواپیمایی پگاسوس، حداکثر 12 کیلوگرم بار داخل کابین یا ساک دستی در نظر گرفته شده است.

هزینه اضافه بار هواپیما در پروازهای هواپیمایی پگاسوس به‌صورت زیر تعریف شده‌اند:

نحوه پرداخت هزینه اضافه بار و فاصله زمانی تا پرواز هزینه اضافه بار هواپیمایی پگاسوس 
پرداخت آنلاین و غیرحضوری با بیش از 3 ساعت فاصله زمان تا پرواز 3 یورو به‌ازای هر 1 کیلوگرم اضافه بار
پرداخت تلفنی با بیش از 3 ساعت فاصله زمانی تا پرواز 4 یورو به‌ازای هر 1 کیلوگرم اضافه بار
پرداخت حضوری در فرودگاه با بیش از 12 ساعت فاصله زمانی تا پرواز 10 دلار آمریکا
پرداخت تلفنی با بیش از 3 ساعت فاصله زمانی تا پرواز 11 دلار آمریکا

تفاوت بار دستی با بار اصلی چیست؟

بار دستی در هواپیما یکی از مزیت‌هایی است که شرکت‌های هواپیمایی برای مسافران خود در نظر گرفته‌اند و شما می‌توانید وسایل مورد نیاز خود را در کابین هواپیما همراه خود حمل کنید. معمولا بین 5 تا 15 کیلوگرم حداکثر میزان بار مجاز دارند. این ساک معمولا برای نگهداری وسایل مورد نیاز خود در طول پرواز و اشیاء قیمتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمنا لازم به ذکر است که این ساک یا چمدان کوچک را نمی‌توانید جلوی پای خود در کف هواپیما بگذارید و باید این ساک را در محفظه مخصوص بار بالای هر صندلی قرار دهید.

این ساک و چمدان کوچک باید ابعاد و وزن مشخص شده‌ای باشد و این ابعاد و وزن چمدان در هر ایرلاین متفاوت است. بهتر است قبل از سفر از شرایط مجاز برای حمل بار دستی و اصلی اطلاع یابید؛ زیرا در غیر اینصورت ممکن است تا مجبور شوید، بعضی وسایل خود را به بار اصلی انتقال دهید. حتی در بعضی موارد، انتقال وسایل غیرمجاز شما به کابین هواپیما سبب عبور وزن وسایل بار اصلی شما از حد مجاز شده و شما مجبور به پرداخت جریمه و هزینه اضافه بار می‌شوید.

به‌طورکلی برای طول و عرض و ارتفاع بار دستی مسافران، ابعاد 56، 45 و 25 را در نظر گرفته‌اند و به عبارتی دیگر نباید ابعاد چمدان یا ساک دستی شما از این ابعاد بزرگ‌تر باشد. این ابعاد برای قرار گرفتن چمدان یا ساک دستی شما در بالای سر مسافران در همان محفظه مخصوص ساک دستی تعریف شده‌اند. از طرفی وزن بار مجاز برای ساک دستی معمولا بین 5 تا 7 کیلوگرم معین شده است، ولی بعضی کلاس‌های پرواز تعدادی از ایرلاین‌ها تا سقف 15 کیلوگرم نیز این وزن را مجاز دانسته‌اند.

این در حالی است که شما می‌توانید در بار اصلی خود که شامل چمدان یا چمدان‌های کوچک و بزرگ می‌شود، وسایل بیشتر و سنگین‌وزن خود را قرار دهید؛ در طول سفر امکان دسترسی به بار اصلی وجود ندارد و این بار در بخش بار هواپیما انتقال داده می‌شود و پس از رسیدن به مقصد از قسمت بار فرودگاه، آن را می‌توانید تحویل بگیرید.

تفاوت بار دستی با بار اصلی

میزان بار دستی مجاز در پروازهای داخلی

میزان بار دستی مجاز در پروازهای داخلی در تمامی شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌های مسافربری یکسان اعلام شده است. طبق این اعلامیه مسافران این شرکت‌های مسافربری و ایرلاین‌ها، میزان بار مجاز برای حمل در کابین هواپیما به‌طور یکسان برابر با 5 کیلوگرم مشخص شده است. پس در واقع تفاوتی میان هیچ‌کام از ایرلاین‌ها در پروازهای داخلی برای حمل بار دستی وجود ندارد و فقط در صورتی قادر به حمل میزان بار دستی بیشتری هستید که کلاس پروازی بیزینس را انتخاب کنید؛ زیرا در کلاس‌های پروازی بیزینس در بسیاری از ایرلاین‌ها، میزان بار مجاز برای حمل بار دستی برابر با 7 کیلوگرم برآورد شده است.

میزان بار دستی مجاز در پروازهای خارجی

میزان بار دستی مجاز در پروازهای خارجی در مقایسه با پروازهای داخلی بیشتر است و بین 7 تا 15 کیلوگرم وابسته به کلاس پروازی و ایرلاین انتخابی شما مشخص می‌شود. برای مثال مسافرانی که ایرلاین اروپایی KLM را برای سفرهای خارجی خود انتخاب می‌کنند، برای پروازهای کلاس اکونومی 7 کیلوگرم و برای پروازهای کلاس بیزینس 15 کیلوگرم حد مجاز بار دستی اعلام شده است.

شرکت‌های هواپیمایی لوفت هانزا، امارات و قطرایرویز نیز همانند شرکت هواپیمایی KLM میزان بار مجاز دستی برای حمل در کابین‌های هواپیما را تعیین کرده‌اند؛ این شرکت هواپیمایی میزان بار دستی مجاز در کلاس اکونومی 7 کیلوگرم و برای بیزینس کلاس و فرست کلاس این محدوده را تا 15 کیلوگرم در نظر گرفته‌اند. شرکت هواپیمایی ترکیش ایر میزان بار دستی مجاز برای تمامی کلاس‌های پروازی خود 8 کیلوگرم اعلام داشته است. 

نکات مهم درباره مقررات حمل بار در هواپیما

بیشتر قوانینی که می‌توانید در طول سفر با هواپیما با استفاده از آن‌ ها سفر بی‌ دردسری را داشته باشید، در بخش‌ های پیش موردبررسی قراردادیم، اما با رعایت نکات زیر هنگام سفر با هواپیما خیال خودتان آسوده ‌تر است.

  • اگر ناچار هستید اشیاء گران ‌قیمت و ارزشمند مانند جواهرات، لپ‌تاپ، پول نقد، اسناد و مدارک مهم را با خود به داخل هواپیما ببرید، بهتر است آن‌ها را به داخل کابین ببرید و این وسایل را داخل بخش بار هواپیما قرار ندهید.
  • تا پایان سفر از کندن برچسب مربوط به بار خودداری کنید. چراکه این برچسب حاوی مشخصات و اطلاعات شما است که هنگام تحویل بار روی بارهای شما چسبانده می‌شود.
  • در صورتی‌ که قصد حمل حیوانات زنده در داخل کابین هواپیما را دارید، باید بدانید که این کار ممنوع است. اگر قصد دارید حیوان خانگی خود را به سفر ببرید، حتماً باید با هماهنگی حیوان را به انبار بار هواپیما تحویل داده تا بر اساس قوانین و مقررات در بخش مربوط به حیوانات قرار بگیرند. البته پرداخت هزینه مربوط به حمل حیوانات نیز ضروری است.
  • از به همراه داشتن کالاهای ممنوعه که می ‌توانند برای سایر مسافران خطر ایجاد کنند، خودداری نمایید.

نکات مهم درباره مقررات حمل بار در هواپیما

لوازم مجاز در کابین هواپیما 

یکی از موضوعات مهمی که مسافران پرواز درباره آن دچار ابهام و سؤال می ‌شوند، این است که چه لوازمی را می ‌توانند با خود به داخل کابین هواپیما ببرند و کدام‌یک از وسایل و لوازم مجاز نیستند. بر اساس قوانین سازمان هواپیمایی وسایلی که در ادامه به آن‌ ها اشاره می‌کنیم برای ورود به کابین هواپیما هیچ ممنوعیتی ندارند.

  • لوازم آرایشی و بهداشتی
  • مدارک ضروری برای سفر مانند گذرنامه، کارت شناسایی، کیف پول، پول نقد، کارت‌های اعتباری و چک پول
  • داروی موردنیاز مسافر با نسخه و مجوز پزشک
  • لوازم الکترونیکی مانند دوربین، تلفن، لپ‌تاپ، تبلت
  • لوازم بهداشتی و غذای موردنیاز کودک
  • عینک‌های طبی و آفتابی

خرید بار جداگانه در سفر با هواپیما

در بعضی از کشورهای اروپایی و کشورهایی مانند تایلند و مالزی بلیط هواپیما با قیمتی ارزان به فروش می ‌رسد. این بلیط‌ها که قیمت کمی دارند تنها به مسافران اجازه می ‌دهند تا یک ساکت دستی یا کیف کوچک با خود به داخل کابین ببرند و اگر بار بیشتری داشته باشند باید برای آن هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنند.

خرید بار جداگانه در سفر با هواپیما

وزن چمدان در پروازهای خارجی

اما هر کدام از این کلاس های پروازی چه میزان محدودیت بار دارند به شرح زیر است:

  • پروازهای خارجی، اکونومی کلاس حداکثر تا ۳۰ کیلوگرم (معادل یک چمدان)
  • پروازهای خارجی، بیزینس کلاس حداکثر تا ۴۰ کیلوگرم (معادل دو چمدان)
  • پروازهای خارجی، فرست کلاس حداکثر تا ۵۰ کیلوگرم (معادل دو چمدان)

البته این قوانین مربوط به پروازهای بین المللی و شرکت های هواپیمایی مشهور داخلی است. اکنون که در مورد حداکثر بار مجاز می دانید با دانستن هزینه اضافه بار هواپیما و نحوه محاسبه آن می توانید حتی بیش از بار مجاز را با پرداخت هزینه با خود ببرید.با این حال توصیه یم کنیم حتما بعد از انتخاب پرواز خود در پنل پته در قسمت جزئیات میزان بار مجاز پرواز خود را بررسی نمایید چرا که ممکن است میزان بار مثلا پرواز تهران لندن از سایر پروازها یا ایرلاین ها متفاوت باشد.

کلام آخر

امیدواریم در این مطلب از پته توانسته باشید اطلاعات مورد نیاز در مورد حداکثر بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی را بدست آورده باشید. اما اگر شما هم نکته ای در مورد هزینه اضافه بار سایر شرکت های هواپیمایی داخلی یا خارجی می دانید می توانید آن را با ما و سایر همراهان پته در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول

میزان بار مجاز در پروازهای داخلی نسبت به کلاس پروازی انتخابی متفاوت است و حداکثر بار مجاز در فرست کلاس معادل 50 کیلوگرم مشخص شده است. البته این میزان بار در تمام ایرلاین‌ها و کلاس‌های پروازی یکسان نیست و برای اطمینان از میزان بار مجاز باید پیش از رزرو بلیط اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید.

میزان بار مجاز در پروازهای داخلی برای کلاس اکونومی ۲۰ کیلوگرم و برای کلاس بیزینس ۳۰ کیلوگرم است.

در صورتی که می خواهید بیش از حد مجاز با خود بار حمل کنید باید ۳ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشید تا در زمان کافی قادر به پرداخت هزینه  اضافه بار خود باشید.

در پروازهای داخلی و خارجی با توجه به ایرلاین و شرکت‌های هواپیمایی مسافران مجاز به حمل میزان بار مشخصی بین 20 تا 50 کیلوگرم هستند که به آن میزان بار مجاز می‌گویند. حال اگر مسافری قصد داشته باشد تا میزان بار بیشتری در سفر هوایی خود حمل کند، باید به‌ازای هر 1 کیلوگرم بار اضافه یک هزینه مشخص به‌عنوان هزینه اضافه بار پرداخت کنند. در بسیاری از ایرلاین‌ها به‌ازای هر 1 کیلوگرم، یک درصد از مبلغ بلیط پرواز مسافر را به‌عنوان هزینه اضافه بار دریافت می‌کنند.

میزان بار مجاز هواپیما در پروازهای داخلی و خارجی وابسته به نوع ایرلاین انتخابی و کلاس پروازی متفاوت است و بین 20 تا 50 کیلوگرم تعیین می‌شود.

هزینه اضافه بار هواپیما در پروازهای داخلی به‌ازای هر 1 کیلوگرم اضافه بار، یک درصد از مبلغ کل بلیط هواپیما در نظر گرفته می‌شود.

در صورتی که اطمینان دارید که بدون اضافه بار قادر به سفر نیستید، می‌توانید 3 ساعت پیش از پرواز در فرودگاه حاضر شوید و هزینه اضافه بار خود را بپردازید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید