هزینه اضافه بار در پرواز و میزان بار مجاز ایرلاین ها

از سفر بدانید
هزینه اضافه بار در پرواز و میزان بار مجاز ایرلاین ها

اگر قصد سفر با هواپیما را دارید، باید در مورد میزان بار مجاز برای پروازهای داخلی و خارجی بدانید. بسیاری با ندانستن میزان بار مجاز دچار دردسر می شوند، آن هم درست زمانی که هواپیما آماده پرواز است.

بنابراین بهتر است قبل از هر چیز در مورد میزان بار مجاز در هواپیما و وسایل ممنوع هنگام پرواز بدانید تا بتوانید به موقع از بروز مشکل جلوگیری نمایید. در این مطلب تمام قوانین میزان بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی را زیر ذره بین قرار می دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

حجم بار مجاز در هر پرواز با توجه به انواع کلاس پروازی متفاوت است. به عنوان مثال میزان بار مجاز در کلاس پرواز اکونومی بسیار کمتر از میزان بار مجاز در پروازهای بیزینس یا فرست کلاس است. یکی از مزایای کلاس های پرواز بهتر داشتن محدودیت میزان بار مجاز کمتر است.

 

وزن چمدان در پروازهای خارجی

اما هر کدام از این کلاس های پروازی چه میزان محدودیت بار دارند به شرح زیر است:

  • پروازهای خارجی، اکونومی کلاس حداکثر تا ۳۰ کیلوگرم (معادل یک چمدان)
  • پروازهای خارجی، بیزینس کلاس حداکثر تا ۴۰ کیلوگرم (معادل دو چمدان)
  • پروازهای خارجی، فرست کلاس حداکثر تا ۵۰ کیلوگرم (معادل دو چمدان)

حداکثر بار مجاز برای پرواز

البته این قوانین مربوط به پروازهای بین المللی و شرکت های هواپیمایی مشهور داخلی است. اکنون که در مورد حداکثر بار مجاز می دانید با دانستن هزینه اضافه بار هواپیما و نحوه محاسبه آن می توانید حتی بیش از بار مجاز را با پرداخت هزینه با خود ببرید.با این حال توصیه یم کنیم حتما بعد از انتخاب پرواز خود در پنل پته در قسمت جزئیات میزان بار مجاز پرواز خود را بررسی نمایید چرا که ممکن است میزان بار مثلا پرواز تهران لندن از سایر پروازها یا ایرلاین ها متفاوت باشد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
همه چیز در مورد انواع کلاس پرواز

لوازمی که می توانید به کابین هواپیما ببرید

یکی از موضوعات مهمی که مسافران پرواز درباره آن دچار ابهام و سؤال می ‌شوند، این است که چه لوازمی را می ‌توانند با خود به داخل کابین هواپیما ببرند و کدام‌یک از وسایل و لوازم مجاز نیستند. بر اساس قوانین سازمان هواپیمایی وسایلی که در ادامه به آن‌ ها اشاره می‌کنیم برای ورود به کابین هواپیما هیچ ممنوعیتی ندارند.

  • لوازم آرایشی و بهداشتی
  • مدارک ضروری برای سفر مانند گذرنامه، کارت شناسایی، کیف پول، پول نقد، کارت‌های اعتباری و چک پول
  • داروی موردنیاز مسافر با نسخه و مجوز پزشک
  • لوازم الکترونیکی مانند دوربین، تلفن، لپ‌تاپ، تبلت
  • لوازم بهداشتی و غذای موردنیاز کودک
  • عینک‌های طبی و آفتابی

میزان بار مجاز در پروازهای داخلی

نحوه محاسبه میزان بار مجاز در شرکت های هواپیمایی به دو صورت است :

  1. بر اساس وزن
  2. بر اساس تعداد بسته ها

هر چند روند قالب محاسبه میزان بار مجاز با توجه به وزن است. قوانین اضافه بار در هر شرکت هواپیمایی متفاوت است. اما به طور کلی عواملی که بر اساس آن میزان بار مجاز تعیین و دسته بندی می شود عبارتند از:

  1. شرکت هواپیمایی
  2. کلاس پروازی
  3. مسیر (مدت زمان پرواز)

 اما برای بهتر مشخص شدن این موضوع به شرح میزان بار مجاز در چند ایرلاین معتبر داخلی می پردازیم.

حداکثر بار مجاز در پروازهای داخلی

ایرلاین زاگرس

حداکثر بار مجاز در ایرلاین زاگرس به شرح زیر هستند:

  • اکونومی کلاس ۲۰ کیلوگرم
  • بیزینس کلاس ۳۰ کیلوگرم

بنابراین تحویل بار بیشتر از این میزان مشمول هزینه اضافه بار هواپیما است.

 

ایرلاین کاسپین

حداکثر بار مجاز در ایرلاین کاسپین عبارتند از:

  • در کلاس اکونومی برابر با ۲۰ کیلوگرم
  • در کلاس تجاری برابر با ۳۰ کیلوگرم

 

ایرلاین قشم ایر

یکی از معتبرترین ایرلاین های داخلی، ایرلاین قشم ایر است. حداکثر بار مجاز این شرکت ۲۰ کیلوگرم است و برای میزان بار بیشتر باید هزینه اضافه بار هواپیما پرداخت کنید.

 

ایرلاین تابان

ایرلاین تابان یک شرکت هواپیمایی خصوصی است اما از قوانین شرکت‌های هواپیمایی دولتی تابعیت می‌کند. پس در این ایرلاین هم حجم بار مجاز در اکونومی کلاس ۲۰ و برای بیزینس کلاس ۳۰ کیلوگرم است.

 

ایرلاین ماهان

هواپیمایی ماهان هم از شرکت‌های دیگر جا نمانده و میزان باری که مسافران مجاز هستند حمل کنند را در کلاس اکونومی برابر با ۲۰ کیلوگرم و در بیزینس کلاس برابر با ۳۰ کیلوگرم تعیین کرده است.

بار مجاز ایرلاین ماهان

ایرلاین کیش ایر

شرکت هواپیمایی کیش ایر هم مثل تمامی ایرلاین‌های ایرانی، در کلاس اقتصادی ۲۰ کیلوگرم و در کلاس تجاری ۳۰ کیلوگرم را را مجاز اعلام کرده است.

 

ایرلاین آسمان

میزان بار مجاز ایرلاین آسمان ۲۰ کیلو گرم برای پروازهای اکونومی کلاس است و برای ا بیزینس کلاس ۳۰ کیلوگرم تعیین شده است.

 

ایرلاین آتا

ایرلاین آتا برای بلیط‌ های کلاس اقتصادی ۲۰ کیلوگرم میزان بار مجاز و برای بلیط‌ های کلاس تجاری ۳۰ کیلوگرم بار مجاز را تعیین کرده است. شما می توانید با انتخاب کلاس پروازی مناسب میزان بار و خدمات متنوعی را از این شرکت هواپیمایی بخواهید.

میزان بار مجاز هواپیمایی آتا

ایرلاین ایران ایر

یکی از معتبرترین و شناخته شده ترین ایرلاین های داخلی یعنی ایران ایر آخرین مورد برای بررسی است. این ایرلاین شناخته شده محدودیت بار را با توجه به نوع صندلی، کلاس هواپیما و کوچک یا بزرگسال بودن مسافران تعیین می‌ کند. محدودیت حمل بار در این شرکت هواپیمایی به شرح زیر است:

  • بزرگسال در کلاس اکونومی ۲۰ کیلوگرم
  • هر بزرگسال در کلاس بیزینس ۳۰ کیلوگرم
  • کودکان به میزان ۱۰ کیلوگرم بار مجاز دارند

چرا حداکثر وزن بار در پرواز با هواپیما 30 کیلوگرم است؟

حداکثر وزن باری که مسافران در پرواز با هواپیما می ‌توانند با خود همراه داشته باشند، 30 کیلوگرم است. ممکن است برای برخی این سؤال پیش بیاید که چرا حداکثر وزن بار در هواپیما 30 کیلوگرم است و چرا نمی ‌توان بیشتر از آن بار به همراه داشت؟

با توجه به قوانین بین‌المللی و سازمان‌ هواپیمایی حمل‌ و نقل چمدان‌ ها یا بسته‌هایی که بیشتر از 30 کیلوگرم وزن داشته باشند، برای کارکنان فرودگاه خطرناک است. به همین خاطر بیشتر شرکت‌ های هواپیمایی این قانون را اجرا می ‌کنند و از پذیرش بارهای بیش از 30 کیلوگرم امتناع می ‌کنند. حتی بعضی از ایرلاین های اروپایی این میزان را به 23 کیلوگرم محدود نموده‌اند. برخی از شرکت‌ های هواپیمایی با دریافت هزینه، بارهایی بیشتر از این مقدار را نیز می ‌پذیرند، اما برای اضافه‌ بار جریمه در نظر می ‌گیرند.

هزینه اضافه بار در پروازهای داخلی

اکنون که در مورد میزان بار مجاز برای پروازهای داخلی می دانید بد نیست در مورد نحوه محاسبه اضافه بار در هواپیماها هم بدانید. 

در تمامی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی میزان بار مجاز در کلاس اکونومی ۲۰ کیلوگرم است پس اگر بیش از این میزان بار بخواهید حمل کنید باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. هزینه اضافه بار با توجه به فاکتورهای زیر مشخص می شود:

  • قیمت بلیط
  • طول پرواز
  • وزن
  • تعداد بسته ها

هزینه اضافه بار

برای محاسبه هزینه بار اضافه برای هر یک کیلوگرم مبلغی اضافه می شود. هر چند ممکن است بار شما به لحاظ وزنی مشمول اضافه بار نشود اما از لحاظ شکل بسته بندی شامل اضافه بار شود.

به عنوان مثال حمل لوستر یا وسایلی که اشکال آن موجب بد بار شدن می شود شاید وزن کمی داشته باشند اما شکل نامتعارف آن سبب افزایش قیمت می شود.

هزینه اضافه بار به این شرح محاسبه می شود:  متناسب با یک درصد افزایش قیمت بلیط به ازاء هر کیلوگرم بار اضافه 

بنابراین اگر شما ۷ کیلوگرم اضافه بار داشته باشید باید ۷ درصد به قیمت بلیط تان برای اضافه بار پرداخت کنید هر چند این درصد ممکن است برای هر ایرلاین متفاوت باشد. 

نکته: برخی ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی برای حمل بارهایی مانند حیوانات خانگی، لوازم ورزشی و … دارند که هزینه این گونه بارها به صورت جداگانه محاسبه می شود و به آن ها اضافه بار هم تعلق می گیرد.

 

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی

اکنون نوبت به بررسی هزینه اضافه بار در پروازهای خارجی می رسد. معمولا موضوع میزان بار مجاز و محاسبه هزینه اضافه بار در پروازهای خارجی و بین المللی کمی متفاوت تر و پیچیده تر است. 

محاسبه محدودیت بار در شرکت های هواپیمایی مختلف، متفاوت است؛ به عنوان مثال برخی محدودیت بار را بر اساس مقصد تعیین می کنند به این معنی که مثلا بار مجاز در سفر به آسیا با میزان بار مجاز در سفر به اروپا متفاوت است.

میزان بار مجاز در پروازهای خارجی

اما به طور کلی برای اینکه در پروازهای خود دچار دردسر نشوید بهترین راهکار بررسی میزان بار مجاز در زمان تهیه بلیط است. هرچند معمولا بر روی اکثر بلیط ها میزان بار مجاز نوشته شده است اما ما در ادامه این مطلب به بررسی حداکثر بار مجاز هر ایرلاین خارجی می پردازیم.

 

شرکت هواپیمایی KLM

حداکثر بار مجاز در هواپیمایی klm برای کلاس های پرواز مختلف به شرح زیر است:

  • کلاس اقتصادی: ۲۳ کیلوگرم
  • کلاس تجاری: ۳۲ کیلوگرم که مسافر می تواند دو چمدان با مجموع این وزن داشته باشد.
  • فرست کلاس: ۳۲ کیلوگرم که مسافر می تواند سه چمدان با مجموع این وزن داشته باشد.

 

شرکت هواپیمایی ترکیش ایر

شرکت هواپیمایی ترکیش ایر نیز محدودیت هایی برای بارهای هر کلاس در نظر گرفته است پس وزن هر چمدان در پرواز ترکیش بدین شرح هستند:

  • پرواز کلاس اکونومی ۲۰ کیلوگرم
  • پرواز کلاس بیزینس ۳۰ کیلوگرم

محدودیت بار مجاز در ترکیش ایر کمی بیشتر است اما این شرکت هواپیمایی محدودیتی برای تعداد چمدان ها اعلام نکرده است.  بنابراین شما باید مجموع بار یا چمدانی که می برید در حد بار استاندارد باشد و در صورت تجاوز از حد مورد نظر باید اضافه بار پرداخت کنید.

 

شرکت هواپیمایی قطر و امارات متحده عربی

شرکت هواپیمایی قطر یا امارات متحده همانند شرکت هواپیمایی ترکیش ایر محدودیتی برای تعداد چمدان ندارد. اما محدودیت باری که برای کلاس های پروازی مختلف اعلام کرده است بدین شرح است:

  • کلاس اکونومی حداکثر بار مجاز از ۲۵ الی ۳۰ کیلوگرم
  •  بیزینس کلاس ۴۰ کیلوگرم 
  • فرست کلاس ۵۰ کیلوگرم 

هزینه هر کیلو اضافه بار شرکت هواپیمایی امارات (Emirates) در پروازهای خارجی این شرکت به ازاء هر ۱ کیلوگرم بار اضافه، ۲۵ دلار است، البته این هزینه برای بعضی از کشورها متفاوت است.

 

هواپیمایی قطر ایرلاین

بعضی از شرکت‌ های هواپیمایی بخصوص شرکت‌ های اروپایی و برخی پروازهای مالزی و تایلند، هزینه بار را از هزینه بلیط جدا کردند. این چه معنایی دارد؟

این هزینه برای بارهایی هست که به صورت دستی به داخل کابین برده می شوند. بنابراین شما می توانید مقدار مشخصی بار را با خود به داخل کابین ببرید و برای بیشتر از این مقدار باید هزینه ای بیشتر پرداخت کنید. 

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا

برای مسافرت با این شرکت هواپیمایی معتبر بد نیست در مورد میزان بار مجاز این شرکت اطلاعات بیشتر داشته باشید.

  • کلاس اکونومی:  یک چمدان ۲۳ کیلوگرمی
  • پریمیوم اکونومی ۲ چمدان با مجموع ۲۳ کیلوگرم 
  • کلاس بیزینس: بار مجاز دو چمدان است که باید در مجموع ۳۲ کیلوگرم باشند. 
  • فرست کلاس هم حداکثر بار مجاز ۳۲ کیلوگرم است، اما مسافران می‌ توانند از سه چمدان برای حمل بار خود استفاده کنند.

هزینه هر کیلو اضافه بار در پروازهای خارجی

اطلاعات مربوط به اضافه بار و هزینه آن در قسمت «baggage weight» بلیط نوشته شده است. توجه داشته باشید ایرلاین‌ های ایرانی در پروازهای خارجی، برای هر کیلوگرم بار اضافه ۱۵ یورو دریافت می‌ کنند. این قیمت برای مقاصد مختلف ممکن است متفاوت باشد. در ادامه به دو نمونه زیر برای هزینه اضافه بار توجه داشته باشید.

هزینه اضافه بار ایران ایر پرواز خارجی

هزینه‌ اضافه ‌بار مجاز ایرلاین ‌ایران ایر در پروازهای خارجی به ازاء هر یک کیلوگرم بار اضافه در پروازهای این شرکت هواپیمایی معادل ۱ درصد از قیمت بلیط از مسافران هزینه اضافه بار دریافت می‌شود. توجه داشته باشید مسافران در سفرهای خارجی هما، باید مبلغ جریمه را به دلار و یا یورو پرداخت نمایند.

 

تفاوت بار دستی با بار اصلی چیست؟

مسافران می توانند علاوه بر باری که به قسمت باربری تحویل می دهند میزان باری مشخص را با خود به عنوان بار دستی به داخل کابین ببرند.

البته این بار باید وزن و حجم مشخصی داشته باشد و این ویژگی ها در هر ایرلاین متفاوت است. 

تفاوت بار دستی با بار اصلی

پیشنهاد پته: چه در پروازهای داخلی و چه در پروازهای خارجی فقط وسایل مهم (لپ تاپ و گوشی ) و اشیای گران قیمت (طلا و جواهرات یا وجه نقد) را با خود به عنوان بار دستی همراه داشته باشید. استاندارد عرض، طول و ارتفاع بار دستی نباید بیش از ۵۶، ۴۵ و ۲۵ سانتیمتر بیشتر باشد؛ همچنین وزن بار دستی باید بین ۵ تا ۷ کیلوگرم باشد.

نکته: تمام موارد یاد شده ممکن است بین ایرلاین ها و در کلاس های پروازی مختلف متفاوت باشد. بنابراین برای بردن بار به داخل کابین به کلاس پروازی تان دقت داشته باشید؛ همچنین بار اضافه خود را در زیر صندلی یا جلوی پا قرار ندهید چرا که برای خروج اضطراری شما مشکل ایجاد می کند.

میزان بار دستی مجاز در پروازهای بیزینس کلاس یا فرست کلاس تا ۱۵ کیلوگرم است. (توجه داشته باشید، گاهی هزینه بار اضافه در پروازهای اکونومی بیشتر از بیزینس یا فرست کلاس است)

 

میزان بار دستی مجاز در پروازهای داخلی

مسافران در تمام پروازهای داخلی تنها مجاز به حمل بار دستی به میزان ۵ کیلوگرم هستند. وزن بار دستی در پروازهای بیزینس کلاس ۷ کیلوگرم است.

 

میزان بار دستی مجاز در پروازهای خارجی

وزن بار دستی مجاز برای شرکت های هواپیمایی KLM، لوفت هانزا، قطر ایر و امارات به شرح ذیل است:

  • کلاس اکونومی ۷ کیلوگرم 
  • کلاس بیزینس ۱۵ کیلوگرم

اما در شرکت هواپیمایی ترکیش ایر میزان بار دستی مجاز را برای تمام کلاس‌ های پروازی ۸ کیلوگرم است.

قوانین مربوط به گم شدن بار در داخل هواپیما

در صورتی ‌که مسافران در طول پرواز وسایل و بار خود را گم کنند و اعلام مفقودی نمایند، تمام مسئولیت بار گمشده به عهده شرکت هواپیمایی است. در پروازهای داخلی بر اساس قوانین بین‌المللی، هزینه جریمه برای گم شدن بار ۲۵۰۰ دلار است. البته این برای پروازهای داخلی در کشور آمریکا است.

در پروازهای بین‌المللی هم با توجه به وزن بار و قوانین شرکت‌ های هواپیمایی، هزینه جریمه تعیین می ‌شود. البته بیمه‌های مسافرتی گوناگونی هم وجود دارند که در این ‌گونه موارد پاسخگوی مسافران هستند. ولی بهتر است قبل از پرواز با مراجعه به سایت شرکت هواپیمایی از جزئیات این قوانین مطلع شوید.

 

خرید بار جداگانه در سفر با هواپیما چیست؟

در بعضی از کشورهای اروپایی و کشورهایی مانند تایلند و مالزی بلیط هواپیما با قیمتی ارزان به فروش می ‌رسد. این بلیط‌ها که قیمت کمی دارند تنها به مسافران اجازه می ‌دهند تا یک ساکت دستی یا کیف کوچک با خود به داخل کابین ببرند و اگر بار بیشتری داشته باشند باید برای آن هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنند.

 

نکات مهم درباره مقررات حمل بار در هواپیما

بیشتر قوانینی که می‌توانید در طول سفر با هواپیما با استفاده از آن‌ ها سفر بی‌ دردسری را داشته باشید، در بخش‌ های پیش موردبررسی قراردادیم، اما با رعایت نکات زیر هنگام سفر با هواپیما خیال خودتان آسوده ‌تر است.

  • اگر ناچار هستید اشیاء گران ‌قیمت و ارزشمند مانند جواهرات، لپ‌تاپ، پول نقد، اسناد و مدارک مهم را با خود به داخل هواپیما ببرید، بهتر است آن‌ها را به داخل کابین ببرید و این وسایل را داخل بخش بار هواپیما قرار ندهید.
  • تا پایان سفر از کندن برچسب مربوط به بار خودداری کنید. چراکه این برچسب حاوی مشخصات و اطلاعات شما است که هنگام تحویل بار روی بارهای شما چسبانده می‌شود.
  • در صورتی‌ که قصد حمل حیوانات زنده در داخل کابین هواپیما را دارید، باید بدانید که این کار ممنوع است. اگر قصد دارید حیوان خانگی خود را به سفر ببرید، حتماً باید با هماهنگی حیوان را به انبار بار هواپیما تحویل داده تا بر اساس قوانین و مقررات در بخش مربوط به حیوانات قرار بگیرند. البته پرداخت هزینه مربوط به حمل حیوانات نیز ضروری است.
  • از به همراه داشتن کالاهای ممنوعه که می ‌توانند برای سایر مسافران خطر ایجاد کنند، خودداری نمایید.

در نهایت…

امیدواریم در این مطلب از پته توانسته باشید اطلاعات مورد نیاز در مورد حداکثر بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی را بدست آورده باشید. اما اگر شما هم نکته ای در مورد هزینه اضافه بار سایر شرکت های هواپیمایی داخلی یا خارجی می دانید می توانید آن را با ما و سایر همراهان پته در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید. 

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید