لیست کامل وسایل ممنوعه در کابین هواپیما

از سفر بدانید
لیست کامل وسایل ممنوعه در کابین هواپیما

در تمامی فرودگاه‌های دنیا پیوسته تمامی وسایل مسافران در حال بررسی شدن است. حتما شما هم گاهی به این فکر افتاده‌اید که چقدر این موضوع مهم و حیاتی است. هزاران نیروی انسانی در سراسر دنیا پیوسته در حال چک کردن مبادی خروجی و ورودی فرودگاه‌ها هستند. این مهم دلیلی ندارد جز اینکه امنیت پروازها برقرار باشد و اتفاقی جان انسان‌ها را تهدید نکند. وسایلی که ورود آن‌ها به هواپیما ممنوع است بسیار گسترده هستند و حتی گاهی اوقات موجب تعجب شما می‌شود. در این بلاگ قصد داریم به وسایل ممنوعه در هواپیما بپردازیم. پته یکی از سایت‌های معتبر خرید و فروش بلیط هواپیماست که به راحتی می‌توانید با جست‌وجوی نام آن به خرید بلیط هواپیما بپردازید.

حمل چه وسایلی در هواپیما ممنوع است؟

وسایل ممنوعه هواپیما

وقتی که اقدام به خریدن بلیت هواپیما می‌کنید حتما آگاهی دارید که یک سری وسایل هستند که حمل آن‌ها در سفرهای هوایی ممنوع است اما دانستن جزئیات بیشتر از این وسایل به شما کمک می‌کند که در گیت‌های ورودی به سالن پرواز با مشکل مواجه نشوید، به طور مثال بسیار برای افرادی که کوله‌گرد هستند پیش آمده که نتوانستند یک سری از وسایل را با خود به داخل هواپیما ببرند و مجبور شدند آن‌ها را در فرودگاه رها کنند تا از پرواز جا نمانند. در ادامه با جزئیات این وسایل بیشتر آشنا می‌شویم.

به طور کلی وسایل ممنوعه در سفرهای هوایی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • وسایل ممنوع در کابین
  • وسایل ممنوع در قسمت بار
  • وسایل ممنوع در پرواز

وسایل ممنوعه در کابین هواپیما کدم‌اند؟

وسایل ممنوع در هواپیما، شامل وسایلی می‌شود که یک مسافر عادی به آن‌ها نیاز ندارد. از این اقلام می‌توان به مواد رادیواکتیو، مواد آتش‌زا و محترقه، باتوم و کپسول گاز اشاره کرد.

 

لیست اشیا ممنوعه در پرواز داخلی

از میان وسایل غیرمجاز در هواپیما که نمی‌توانید در پروازهای داخلی همراه خودتان داشته باشید، می‌توان به بعضی از داروها که دارای ماده مخدر هستند، اشاره کرد. این داروها جزو موارد ممنوع محسوب می‌شوند و در پروازهای داخلی به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید آن‌ها را همراه خودتان داشته باشید. این داروها عبارت‌اند از:

  • داروهای مربوط به اختلالات نقص توجه
  • استامینوفن کدئین و انواع آن
  • آمپول مخدر
  • شربت مخدر
  • قرص خواب‌آور
  • داروی آرام‌بخش
  • دیفن اکسیلات
  • کلردیازپوکساید
  • اسپری بینی
  • کلونازپام
  • کلداکس
  • داروهای بیش فعالی

 

لیست اشیا ممنوعه در پرواز خارجی

در پروازهای خارجی وسایل ممنوع در هواپیما، کمی با پروازهای داخلی فرق دارد. هر کشور دارای قوانین خاصی برای حمل وسایل در کابین هواپیما و قسمت بار است. برخی از کشورها هستند که مانند ترکیه اجازه خارج کردن مواد خوراکی مانند قهوه، کاکائو یا چای را از کشور نمی‌دهند و مسافران نمی‌توانند این وسایل را با خودشان به هواپیما ببرند. همراه داشتن لپ‌تاپ هم در کابین هواپیما به‌هیچ‌وجه امکان ندارد. به‌طورکلی قوانین هر کشور با کشور دیگر متفاوت است. به همین خاطر در این بخش به لیست اشیا ممنوعه در بعضی از کشورها اشاره می‌کنیم.

کشور ترکیه: تنباکو بیشتر از ۲۵۰ گرم، سیگار بیشتر از ۶۰۰ نخ، سیگار برگ بیشتر از ۵۰ نخ، عطر و ادکلن بیشتر از دو قوطی ۶۰۰ میلی‌لیتری، لپ‌ تاپ، چای، قهوه، کاکائو

آمریکا: میوه و سبزی‌ها تازه، میوه و سبزی‌ ها یخ‌زده یا خشک‌شده

استرالیا: انواع میوه و سبزی‌ها تازه، میوه‌ها و سبزی‌ها فریز شده یا خشک‌شده، موز

کشورهای خارج از اتحادیه اروپا: حمل محصولات لبنی، مواد گوشتی، سالامی

امارات متحده عربی: داروها و مواد مخدر، قرص ضد بارداری، داروی ایدز، داروی هپاتیت، ماری‌جوانا طبی، ویپ

ژاپن: داروهای بیش فعالی، دگزامفتامین، سودوافدرین

هلند: مواد مخدر با وجود قانونی بودن آن در کشور هلند

سنگاپور: سیگار، ویپ، ماری‌جوانا طبی، مواد مخدر

با شناخت داروهای ضروری در سفر به راحتی می دانید چه داروهایی مجاز برای حمل در سفر هستند و چه داروهایی نه.

وسایل ممنوعه در قسمت بار هواپیما

علاوه بر وسایل ممنوعه در هواپیما که نمی‌توانید داخل کابین هواپیما قرار دهید بعضی از موارد هستند که حتی اجازه ورود به قسمت بار هواپیما را هم پیدا نمی‌کنند. لیست وسایل غیرمجاز در هواپیما و قسمت بار عبارت‌اند از:

  • ترقه
  • کلر
  • انواع سم
  • بمب
  • وسایل عفونی
  • باروت
  • وسایل رادیواکتیو
  • ایربگ
  • کیسه هوای اتومبیل
  • مواد منفجره
  • دینامیت
  • مواد اشتعال‌زا

 

وسایل مجاز داخل کابین هواپیما

هنگام جمع‌ کردن بار سفر برای پرواز با هواپیما، حتماً باید به قوانین ایرلاین مربوطه توجه کنید. چرا که بعضی از شرکت‌ها برای لوازم قابل‌حمل در کابین هواپیما و قسمت بار، محدودیت‌ هایی قرار داده‌اند. البته بسیاری از وسایل هم برای حمل در داخل کابین هواپیما مجاز هستند که از جمله آن‌ ها می‌ توان به برخی از خوراکی‌ ها، مایعات و وسایل ضروری اشاره کرد.

در ادامه لیست وسایلی که می‌ توانید در قسمت کابین هواپیما با خودتان همراه داشته باشید، ارائه می‌ کنیم.

خوراکی ها و مایعات

در داخل کابین هواپیما همراه داشتن خوراکی‌ هایی مانند بیسکویت، کلوچه، ساندویچ و … ممنوعیتی ندارد. البته خوراکی‌ های مایع یا ژله‌ ای ممکن است مشمول بعضی از ممنوعیت‌ ها شوند. به همین خاطر بهتر است با قوانین شرکت هواپیمایی آشنا باشید.

اقلام مایعی که حجم آن‌ ها بیشتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر است، نمی‌توانید با خودتان به داخل کابین هواپیما ببرید. به‌ عنوان نمونه همراه داشتن شیر خشک، ژله، شیر مادر، انواع مربا، سس و روغن شامل این قانون می‌ شوند. اگر داروهایی مانند قطره چشمی، قطره بینی یا سرم دارید که باید به داخل هواپیما ببرید، نباید حجم آن از ۱۰۰ میلی‌لیتر بیشتر شود. در غیر این صورت نمی‌ توانید آن را همراه خودتان ببرید.

 لوازم‌آرایشی بهداشتی

لوازم‌ آرایشی و بهداشتی که دارای بسته‌ بندی‌ هایی کمتر از ۱۰۰ میلی‌ لیتر هستند می‌ توانید داخل کابین هواپیما ببرید. از این مواد آرایشی می‌ توان به شامپو، ریمل و عطر و ادکلن اشاره کرد. البته توجه داشته باشید که برای حمل این وسایل حتماً باید از پلاستیک‌ هایی که دارای زیپ کیپ هستند، استفاده کنید. حتی می‌توانید این وسایل را به قسمت بار هواپیما تحویل دهید.

 لوازم برقی

وسایل برقی مانند تبلت، گوشی تلفن، لپ‌تاپ، دوربین عکاسی و فیلم‌ برداری و موزیک پلیر جزو وسایل مجازی هستند که می‌ توانید داخل کابین هواپیما از آن‌ ها استفاده کنید. البته بعضی از لوازم برقی که ممکن است دارای امواج باشند، باید حتماً در طول پرواز خاموش شوند؛ زیرا امواج آن‌ ها می‌تواند بر عملکرد دستگاه‌ های الکترونیکی هواپیما تأثیر منفی بگذارد.

 

وسایل شخصی

لباس‌ ها و وسایل شخصی مانند شانه، لباس و … اگر جزو وسایل تیز و برنده نباشند، می‌توانید داخل چمدان یا ساک دستی خودتان قرار دهید و به داخل کابین هواپیما ببرید. البته دقت کنید که اندازه یک کیف‌ دستی که می‌ توانید داخل کابین ببرید، دارای قوانین خاصی است.

وسایل ممنوعه در کابین هواپیما

وسایل ممنوعه داخل هواپیما

انواع چاقو و وسایل تیز مانند: ناخن گیر و قیچی

 لوازم ورزشی مانند: دستکش بکس، چوب بیسبال، چوب بیلیارد، قلاب ماهیگیری

 مواد آتش‌زا مانند: فندک، کبریت و شمع، انواع اسپری ورزشی

 ابزارآلات مانند: دریل، پیچ‌گوشتی، مته، اره، آچار

 لوازم آرایشی و بهداشتی مانند: کرم، اسپری، ریمل، ژل و موچین.

شاید برای شما سئوال پیش بیاید که چرا این وسایل مانند لوازم آرایشی ممنوع است. نکته‌ای که بالاتر به آن اشاره کردیم این بود که این وسایل نباید در کابین همراه شما باشد و اگر به قسمت بار تحویل دهید می‌توانید آن‌ها را همراه خود داشته باشید.

بردن مایعات بیش از 100 میلی‌لیتر به داخل کابین هواپیما نیز ممنوع است. این مایعات می‌تواند شامل آب، شیر مادر یا شیر خشک برای نوزاد، روغن و یا شربت یا نوشیدنی باشد.

نکته: همراه داشتن قطره چشمی، مایع لنز و مانند آن‌ها، در حجم کمتر از 100 میلی گرم، ایرادی نخواهد داشت.

وسایل ممنوعه در قسمت بار هواپیما

همراه داشتن هرگونه، مواد غذایی فاسد شدنی، سرکه، ترشیجات، کپسول گاز کمپی، سیگار الکتریکی، باتری‌های بزرگ و تعداد زیاد باتری در قسمت بار هواپیما ممنوع است. البته وسایل ورزشی‌ای که به وسیله آن امکان آسیب رساندن به افراد وجود داشته باشد هم جزو وسایل ممنوعه در هواپیما تلقی می‌شود. این وسایل شامل چوب بیسبال، چوب کریکت، چوب بیلیارد و… می‎شود.

وسایل ممنوعه در فرودگاه‌های خارجی

قوانین کشورهای مختلف در بحث وسایل ممنوعه در هواپیما متفاوت است. برای اینکه از این موضوع اطلاع پیدا کنید. احتیاج است قبل از سفر حتما قوانین کشور مربوطه را مطالعه کنید. به طور مثال در بعضی از کشورها همراه داشتن قرص‌های کدئین دار ممنوع است و حتی در بعضی کشورها جرم محسوب می‌شود. به طور کلی بردن مواد غذایی داخلی هواپیما ممنوع نیست و در حد متعارف می‌توان در کیف دستی مقداری خوراکی حمل کرد، اما یک تفاوت میان اشیای ممنوعه در پروازهای داخلی و خارجی وجود دارد؛ به این شکل که در اکثر پروازهای بین‌المللی، شما اجازه حمل مواد خوراکی و کشاورزی تازه چون گوشت و سبزیجات، به ویژه بذر و دانه را نخواهید داشت. گاهی اوقات همراه داشتن یک تکه میوه یا بذر می‌تواند تهدیدی علیه صنعت کشاورزی تلقی شود و شما را به مخاطرات زیادی بکشاند.

وسایل ممنوعه در پرواز

اگر وسایل از قبیل اسلحه، دینامیت، باروت، بمب، ترقه، گاز اشک‌آور، گاز مایع، وسایل رادیواکتیو، سرکه، ترشیجات، الکل، مشروبات الکلی، مواد مخدر، سم همراه شما باشد. امکان ورود به هواپیما را ندارید و طبق قوانین کشور مربوطه با شما به لحاظ قانونی برخورد خواهد شد.

وسایل ممنوعه برای خروج از ایران

  • همراه داشتن بیش از 150 گرم طلا، نقره و پلاتین به عنوان زیورآلات شخصی ممنوع است. همچنین شما اجازه خارج کردن سکه طلا از کشور را ندارید.
  • خروج فرش‌های ایرانی بیش از 20 متر مربع از کشور ممنوع است. این قانون برای کشورهای عراق و سوریه و عربستان صدق نمی‌کند و همراه داشتن فرش ایرانی به طور کلی برای سفر این کشورها ممنوع است.
  • همراه داشتن سگ و حیوانات اهلی تنها در صورتی مجاز است که در باکس مخصوص قرار گرفته باشند. علاوه بر باکس مدارک هویتی حیوان، اعمم از شناسنامه و کارت واکسیناسیون و مجوز مربوطه از بخش قرنطینه فرودگاه نیز الزامی است. البته این قوانین در ایرلاین‌ها متفاوت است و برای اطمینان حتما قوانین ایرلاین خود را مطالعه کنید.
  • خارج کردن سنگ‌های گران‌بها و باستانی، انواع عتیقه‌جات، نسخ خطی باستانی، هرگونه مجله و یا کتاب مغایر با قوانین کشور نیز ممنوع است و پیگردهای قانونی را در پی دارد.

وسایل ممنوعه برای ورود به ایران

  • همراه داشتن بیش از 200 نخ سیگار( یک باکس) و بیش از 250 گرم توتون سیگار
  • مسافران ورودی می‌توانند در سال یک بار کالای نو به ارزش ۸۰ دلار به کشور وارد کنند؛ به شرطی که جنبه تجاری و ممنوعیت شرعی و قانونی نداشته باشد. این معافیت شامل کالاهای حجیم نظیر یخچال، کولر گازی، جاروبرقی، تلویزیون، لباسشویی و… نمی‌شود.
  • وارد کردن بیش از 150 گرم طلا، نقره و پلاتین به عنوان زیورآلات شخصی
  • وارد کردن دارو و مکمل‌های ورزشی مگر در صورت داشتن مجوز از وزارت بهداشت
  • ورود هرگونه پهپاد و وسایل پرنده کنترلی
  • همراه داشتن مشروبات الکلی
  • ورود سگ و گربه به کشور ممنوع است

 

سخن پایانی

در انتها باید به این موضوع اشاره کنیم که کلیات این قوانین دست خوش تغییرات نمی‌شوند اما جزئیات پیوسته در حال به‌روزرسانی هستند برای اینکه در سفر خود دچار مشکل نشوید باید قوانین را قبل از سفرهای مهم، خصوصا سفرهای خارجی مجددا بررسی کنید چراکه امکان دارد یک کالای بسیار ساده در کشور مقصد برای شما مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. پته امیدوار است با داشتن اطلاعات کافی از قوانین، سفری آرام و به دور از مخاطرات را تجربه کنید.

نکات بیشتر در مورد وسایل ممنوعه  در هواپیما

خروج فرش دست‌بافت تا متراژ ۲۰ متر مربع مجاز است؛ هرچند حمل آن‌ها به کشورهای عراق، عربستان و سوریه ممنوعیت دارد.

هر مسافر مجاز به ورود یک باکس سیگار (۲۰۰ نخ) و ۲۵۰ گرم تنباکو است.

در برخی نقاط دنیا حتی یک تکه میوه می‌تواند تهدیدی بالقوه برای صنعت کشاورزی قلمداد شود.

انواع چاقو و وسایل تیز مانند ناخن گیر و قیچی، لوازم ورزشی، مواد آتش‌زا، ابزارآلات مانند دریل، پیچ‌گوشتی و..، لوازم آرایشی و بهداشتی

اسلحه، مواد رادیواکتیو، فشفشه، مواد محترقه، کپسول گاز و باتوم باید به قسمت بار هواپیما تحویل داده شوند.

هر شرکت هواپیمایی دارای قوانین خاصی برای وسایل غیر مجاز در پرواز است.

تیر و کمان، چوب گلف، بیس‌بال، بیلیارد، باتوم اسکی و هاکی جزو وسایل ممنوعه در کابین هواپیما هستند.

بله مایعاتی که حجم آن‌ها از ۱۰۰ میلی‌لیتر بیشتر باشد، باید به قسمت بار هواپیما تحویل داده شوند.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید