راهنمای سفر به چابهار+مسیر های دسترسی و جاذبه ها

استان سیستان و بلوچستان ایرانگردی چابهار
راهنمای سفر به چابهار+مسیر های دسترسی و جاذبه ها

جاذبه‌ های بندر چابهار به قدری جذاب هستند که هر گردشگری را برای تماشای خود فرا می ‌خوانند. اگر نمی‌ خواهید فرصت دیدن تنها بندرگاه اقیانوسی ایران را از دست بدهید، حتماً در راهنمای سفر به چابهار با پته همراه باشید. در این نوشتار می ‌خواهیم به شما بگوییم چابهار کجاست؟ با چه وسایل نقلیه‌ای می ‌توانید به چابهار سفر کنید. آب و هوای این شهر چگونه است و هر آنچه که نیاز دارید برای سفر به چابهار بدانید.

چابهار معروف‌ترین شهر بندری در فضای مجازی

این روز ها که در شبکه‌ های اجتماعی و اپلیکیشن‌ های پرطرفداری چون اینستاگرام، اکثر گردشگران عکس ‌ها و کلیپ ‌های مربوط به سفر خود را از شهر های مختلف با دوستانشان به اشتراک می ‌گذارند، بخش عمده‌ای از این عکس‌ ها و فیلم ‌ها مربوط به بندر چابهار می ‌شود.

اهمیت چابهار فقط به خاطر این نیست که جزو مناطق آزاد تجاری کشورمان است. این شهر بندری از لحاظ علاوه بر جنبه‌ های سیاسی و اقتصادی از نظر گردشگری هم اهمیت فراوانی دارد. وجود روستا های زیبایی مانند روستای درک چابهار، روستای تیس، سواحل زیبای مکران، گورستان جن ‌ها و خیلی از جا های دیدنی دیگر چابهار، باعث شهرت این بندر اقیانوسی شده‌ است.

شاید در گذشته کمتر کسی بود که چابهار را می ‌شناخت. اما امروزه که طبیعتگردان و گردشگران به هر نقطه از کشور زیبای مان سفر می‌ کنند، چابهار را هم از قلم نینداخته اند. موقعیت استراتژیک بسیار منحصر به فرد بندر چابهار باعث شده تا حتی کشتی ‌های اقیانوس پیما نیز در این اسکله پهلو بگیرند. همین نشان می‌ دهد که تا چه اندازه بندر چابهار از نظر واردات، صادرات و فعالیت ‌های اقتصادی اهمیت دارد.

خیر در چابهار فقط می ‌توانید هتل‌ های با کیفیت ۴ ستاره را پیدا کنید.

فرودگاه چابهار در ۴۵ کیلومتری این شهر در بندر کنارک قرار گرفته است.

صنایع دستی چابهار مانند سوزن دوزی، سکه دوزی، سفالگری، حصیر بافی و خوراکی ‌های خوشمزه چابهار، جزو سوغاتی ‌های معروف این شهر هستند.

معرفی چابهار، موقعیت جغرافیایی +جمعيت

چابهار یکی از شهر های جنوبی کشورمان است که در جنوب غرب سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. این بندر که با اقیانوس هند و دریای عمان مرز مشترک دارد، مکان مناسبی برای تفریح، گردشگری و لذت بردن از سواحل زیبای جنوبی است. چابهار در واقع یکی از شهرستان‌ های استان سیستان و بلوچستان است.

این بندر با استان هرمزگان و همچنین پاکستان همسایه است. نقطه صفر مرزی شرق کشور، در بندر گواتر قرار گرفته که یکی از شهر های خوش آب و هوای چابهار است. به خاطر آب و هوای خوب چابهار، نام آن را چهار بهار یا همان چابهار گذاشته اند. این شهرستان ۷ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مساحتی حدود ۱۷۱۵۵ کیلومتر مربع دارد.

فاصله چابهار تا تهران نزدیک به ۱۸۰۰ کیلومتر و تا اصفهان ۱۵۰۰ کیلومتر است. این استان جنوبی کشور بر اساس آمار به دست آمده از سال ۱۳۹۵، دارای جمعیتی حدود ۲۸۳۲۰۴ نفر بود. دین مردم چابهار اسلام است. اما پیرو مذهب تسنن و حنفی هستند. مردم این شهر به زبان بلوچی صحبت می‌ کنند.

راهنمای سفر به چابهار

روش ‌ها و مسیر های دسترسی به چابهار

مسیر های دسترسی به چابهار متعدد هستند. اما انتخاب وسیله برای سفر به چابهار به هدف شما از سفر و زمانتان بستگی دارد.

اگر فرصت شما کم است، بهترین راه خرید بلیط هواپیما چابهار و سفر هوایی به این بندر جنوبی است. اما اگر می ‌خواهید روش مسافرت زمینی را انتخاب کنید و از شهر هایی مانند تهران یا اصفهان به چابهار بروید، باید ۱۵ الی ۱۹ ساعت را در راه باشید!

به طور کلی چهار روش برای سفر به چابهار دارید که عبارتند از:

 

1. سفر با هواپیما

سفر هوایی و یک ساعت و نیم پرواز تا چابهار، بهترین کاری ست که می ‌توانید انجام دهید. این طوری دیگر در طول مسیر خسته نمی ‌شوید و می ‌توانید به محض رسیدن به چابهار از جاذبه‌ های گردشگری این شهر، دیدن کنید. فرودگاه کنارک که ۴۵ دقیقه تا چابهار فاصله دارد، به عنوان فرودگاه چابهار شناخته می ‌شود. مسافران می ‌توانند پس از رسیدن به کنارک با استفاده از تاکسی، خودشان را به چابهار برسانند.

 

2. سفر زمینی با اتوبوس

این روز ها اتوبوس ‌های VIP جزو محبوب‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی هستند. اگر می‌ خواهید با اتوبوس به چابهار بروید، خیلی راحت می ‌توانید با تهیه بلیط اتوبوس، یک سفر طولانی، اما راحت را آغاز کنید. فاصله تهران تا چابهار با اتوبوس نزدیک به ۲۰ ساعت است. اما در طول این مدت می ‌توانید مناظر طبیعی اطراف را تماشا کنید و از سفر خود لذت ببرید.

درست است که خرید بلیط اتوبوس چابهار نسبت به بلیط هواپیما ارزان‌تر است، اما اگر بخواهیم از نظر زمان این دو را با یکدیگر مقایسه کنیم. سفر هوایی به چابهار نهایتاً ۳ ساعت و نیم طول می ‌کشد و در مقایسه با سفر زمینی با اتوبوس که ۲۰ ساعت طول می ‌کشد، از نظر صرفه جویی در زمان، مناسب‌تر است.

3. سفر به چابهار با قطار

امکان خرید بلیط قطار هم برای چابهار وجود دارد. مسافرانی که بخواهند از تهران به چابهار بروند، می‌ توانند بلیط قطار برای بندرعباس را تهیه کنند و پس از ۱۶ ساعت به بندرعباس برسند. معمولاً افرادی که قطار را برای سفر زمینی انتخاب می ‌کنند از قبل بلیط اتوبوس بندرعباس چابهار را هم تهیه می ‌کنند تا به محض رسیدن به بندرعباس، سوار اتوبوس شوند و راهی چابهار شوند. متاسفانه مسیر ریلی مستقیم از تهران تا چابهار وجود ندارد و همین امر باعث می ‌شود تا زمان سفر با قطار هم افزایش پیدا کند.

 

4. سفر به چابهار با وسیله نقلیه شخصی

اگر اهل گشت و گذار در شهر های مختلف هستید و دوست دارید چند روزی را در راه باشید و در هر شهری چند ساعتی اقامت داشته باشید، بهترین و ارزان‌ترین روش سفر به چابهار، خودروی شخصی است. برای سفر با ماشین خودتان نیاز به خرید بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس برای چابهار ندارید. می ‌توانید در طول مسیر هرجا که دوست داشتید بمانید، استراحت کنید و مجدداً مسیر خود را ادامه دهید. فاصله تهران تا چابهار با خودروی شخصی حدود ۲۰ ساعت است. با توجه به طولانی بودن مسیر، توصیه نمی‌کنیم در یک روز سفر خود را به پایان برسانید.

سفر به چابهار با ماشین شخصی

بهترین زمان سفر به بندر چهاربهار

برای بررسی بهترین زمان سفر به چابهار از دو منظر باید به این قضیه توجه کنید.

  • اولین مورد شرایط آب و هوایی چابهار است
  • دومین مورد شلوغی چابهار و بالا رفتن هزینه‌های سفر است.

بنابراین ما به صورت جداگانه شرایط آب و هوایی چابهار را در هر فصل بررسی می‌ کنیم و از نظر هزینه‌ های سفر نیز اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم. در نهایت خودتان می توانید تصمیم بگیرید که کدام فصل برای سفر به چابهار مناسب است.

 

آب و هوای چابهار در بهار

همانطور که از نامش پیداست، بندر چابهار در هر چهار فصل، آب و هوای معتدل و مطلوبی دارد. اما در فصل بهار شرایط آب و هوایی، بسیار بی‌نظیر است. به ویژه فروردین که هنوز خبری از رطوبت هوا و آب و هوای شرجی این بندر نیست. البته به دلیل اینکه تعطیلات نوروز فرصت خوبی برای مسافرت خانواده‌ های ایرانی است، چابهار بسیار شلوغ می ‌شود و هزینه‌ های سفر در نوروز افزایش پیدا می ‌کند.

 

آب و هوای چابهار در تابستان

در فصل تابستان دمای هوا نهایتاً به ۳۱ درجه سانتی گراد می ‌رسد. بنابراین شرایط آب و هوایی هنوز هم برای سفر مناسب است. اگر مرداد تا اواسط شهریور را برای سفر انتخاب کنید، می توانید در جشنواره های چابهار مانند جشنواره مونسون، شرکت کنید. بسیاری از گردشگران برای شرکت در این جشنواره از اواخر تیر ماه تا نیمه ‌های شهریور به چابهار سفر می ‌کنند. به دلیل اینکه تابستان فصل تعطیلات مدارس است، بسیاری از افراد این فصل را برای مسافرت انتخاب می ‌کنند. پس ممکن است در تابستان هم با شلوغی چابهار و بالا رفتن هزینه ‌ها مواجه شوید.

آب و هوای چابهار در پاییز

برای سفر پاییزی به چابهار نیاز به لباس‌های گرم دارید. زیرا هوا در اوایل پاییز خنک می ‌شود. به خاطر اینکه در پاییز، تعداد مسافران پایین کمتر می ‌شود، هزینه ‌های سفر به چابهار هم پایین می ‌آید. در اوایل پاییز هوا اصلاً شرجی نیست. شهر خلوت است و خیلی راحت می ‌توانید در آب و هوای خنک به تفریح و گشت و گذار بپردازید.

 

آب و هوای چابهار در زمستان

آب و هوای معتدل چابهار در زمستان مثال زدنی است. می ‌توان گفت بهترین زمان سفر به چابهار همین فصل زمستان است. دمای هوا در این فصل بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد متغیر است. به دلیل اینکه جمعیت مسافران هم کم می ‌شود، هزینه اقامت در هتل ‌ها و قیمت رزرو بلیط چابهار هم پایین می‌ آید.

 

جاهای دیدنی چابهار

در راهنمای سفر به چابهار درباره جاذبه ‌های تاریخی، جاذبه‌ های طبیعی و مکان ‌های گردشگری چابهار هم صحبت کنیم. اما اگر می ‌خواهید اطلاعات دقیق‌تری در این باره داشته باشید، می ‌توانید به مقاله جاهای دیدنی چابهار مراجعه کنید و با تمام جاذبه ‌های دیدنی این شهر آشنا شوید. از معروف ترین جاذبه ‌های تاریخی چابهار می ‌توان به این موارد اشاره کرد.

  • مسجد جامع دزک
  • مسجد جامع تیس
  • روستای باستانی تیس
  •  قلعه جن تیس
  •  ساختمان تلگرافخانه
  •  قلعه پیروز گت
  •  موزه محلی چابهار

جاذبه‌ های طبیعی چابهار هم بسیار هستند. می‌ توان از معروف‌ترین آن ها به موارد زیر اشاره نمود.

 

روستای درک چابهار

یکی از زیباترین و بهترین جاهای دیدنی چابهار که بیشتر افراد با اینکه به چابهار نرفته‌اند با زیبایی‌ های آن آشنا هستند، روستای درک است. این روستا که با چابهار فاصله دارد، در شهرستان کنارک قرار گرفته و با نخل‌ های سر به فلک کشیده خود سر به آسمان می ‌ساید. موج‌های خروشان دریا در روستای درک و تماشای غروب کویر به صورت همزمان، تجربه‌ای است که ممکن است هیچ وقت دیگر فرصت امتحان کردن آن را نداشته باشید.

آدرس: چابهار -شهرستان کنارک- روستای درک

ساحل درک چابهار

در مورد ساحل درک بیشتر بدانید:
ساحل درک چابهار، تلفیقی از کویر و دریا

تالاب لیپار

دریاچه یا تالاب صورتی رنگ لیپار، یکی دیگر از جا های دیدنی چابهار است که حتماً باید از نزدیک آن را ببینید. آب این دریاچه به خاطر وجود موجودات ذره بینی مانند پلانکتون ‌ها، به رنگ صورتی یا سرخابی درآمده است. این منطقه طبیعی محل زندگی پرندگان متعددی چون فلامینگو، چنگر، تیهو، عقاب دشتی و خوتکا است.

آدرس: سیستان و بلوچستان -شهرستان چابهار- کیلومتر ۲۰ جاده چابهار به گواتر

 

کوه‌ های مریخی چابهار

کوه‌ های مریخی یا همان کوه‌ های مینیاتوری چابهار هم نزدیک روستای گواتر قرار گرفته اند. وجود کوه ‌های رسوبی با ظاهر عجیب و غریب که شباهت بسیاری به کوه‌ های سیاره مریخ دارند، باعث شده تا گردشگران بسیاری برای دیدن آن ها به چابهار سفر کنند.

آدرس: سیستان و بلوچستان- چابهار ۴۰ الی ۵۰ کیلومتری روستای گواتر

 

موزه محلی چابهار

موزه محلی چابهار هم جزو جاهای دیدنی است که در راهنمای سفر به چابهار باید درباره آن بدانید. این موزه که در یک ساختمان قدیمی قاجاری برپا شده از کتاب ‌های تاریخی و اسناد قدیمی مربوط به زندگی مردم سیستان و بلوچستان نگهداری می‌ کند.

آدرس: چابهار- خیابان دریا- ساختمان فرمانداری

موزه محلی چابهار

معرفی هتل ‌های چابهار

حالا که درباره راهنمای سفر به چابهار صحبت می ‌کنیم، حتماً باید پس از رسیدن به این شهر زیبا و پرآوازه، یک محل اقامت مناسب برای خود انتخاب کنید. اقامتگاه شما می ‌تواند یکی از هتل ‌های معروف شهر چابهار باشد یا می‌ تواند یک اقامتگاه بومگردی ساده و ارزان قیمت باشد. در سایت ‌های گردشگری و مکان‌یابی هم می ‌توانید سوئیت ‌هایی را برای اقامت در چابهار انتخاب کنید.

این بستگی به شما دارد که چه مقدار می ‌خواهید برای هتل و محل اقامت هزینه کنید. از میان معروف‌ترین هتل ‌های شهر چابهار می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • هتل ۴ ستاره لیپار
  • هتل لاله چابهار
  •  هتل ۴ ستاره شاهان
  • هتل سه ستاره ونوس
  • هتل سپید چابهار
  • هتل آذین

اقامتگاه‌ های بومگردی چابهار هم دارای امکانات رفاهی مناسبی هستند و با اقامت در این مکان ها می ‌توانید با زندگی مردم محلی هم آشنا شوید. معروف‌ترین اقامتگاه‌ های بومگردی چابهار هم عبارتند از:

  • اقامتگاه بومگردی آژ
  •  اقامتگاه بومگردی درک
  •  اقامتگاه بومگردی شجره
  •  اقامتگاه بومگردی گدام
  • اقامتگاه بومگردی رمین

اقامتگاه بومگردی رمین

بهترین رستوران ‌های چابهار

یکی از لذت بخش‌ترین قسمت ‌های سفر، امتحان کردن خوراکی ‌های خوشمزه شهر مقصد است. همانطور که می ‌دانید مردم جنوب کشورمان علاوه بر داشتن آداب و رسوم بسیار خاص و غنی، دارای پیشینه پرباری از نظر غذا های سنتی هستند. به همین خاطر رستوران ‌های جنوبی به خصوص رستوران‌ هایی که در مناطق آزادی چون بندر چابهار قرار دارند، می‌ توانند فرصت چشیدن غذا های خوشمزه این شهر را در اختیار شما قرار دهند. رستوران ‌های معروف چابهار عبارتند از:

  • رستوران بام چابهار
  •  رستوران مکران
  •  رستوران بلوچ
  • رستوران دریایی براسان
  • رستوران هندی دهلی دربار
  • رستوران ساحلی خلیج چابهار

 

بهترین غذا های چابهار کدامند؟

اکنون که در راهنمای سفر به چابهار با معروف‌ترین و بهترین رستوران ‌ها آشنا شدید، بهتر است کمی هم درباره غذا های محلی چابهار بدانید تا بتوانید لذت خود را در سفرتان به چابهار چند برابر کنید. مهم‌ترین غذا های محلی که در چابهار می ‌توانید امتحان کنید، عبارتند از:

  • تنورچه: غذایی که شبیه کباب است و در تنور پخته می ‌شود.
  • کراهی میگو: یکی از خوشمزه‌ترین خوراک های میگویی که با گشنیز و ادویه ‌های مخصوص پخته می‌ شود.
  •  بت ماش معروف چابهار: برای پخت آن از سبزیجات معطر، برنج و ماش استفاده می ‌شود
  • خوراک خرما: با خرمای معروف چابهار تهیه می ‌شود.

 

معروف‌ترین مراکز خرید چابهار

همانطور که در ابتدای بحث گفتیم، چابهار جزو مناطق آزاد کشور است. بنابراین بدیهی است که دارای مراکز خرید و بازار های معروفی باشد. بعضی از این بازار ها محل مناسبی برای خرید کیف، کفش، صنایع دستی، پالتو، پوشاک و انواع لوازم خوراکی و آرایشی هستند. بعضی از این مراکز خرید هم بازار لوازم خانگی هستند. بنابراین هرچه که نیاز داشته باشید، می ‌توانید از مراکز خرید و بازار های چابهار تهیه کنید. از مهم ترین مراکز خرید شهر چابهار می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • بازار پردیس
  •  بازار فردوس
  •  بازار صدف
  • مجتمع تجاری صالحیار
  •  بازار تیس
  •  مرکز تجاری الماس
پیشنهاد می کنیم بخوانید:
صنایع دستی و سوغات بوشهر

سوغاتی‌ های چابهار از صنایع دستی تا خوراکی های خوشمزه

سوغاتی‌ های معروف چابهار به دو دسته تقسیم می ‌شوند. اولین دسته، صنایع دستی چابهار هستند که طرفداران بسیاری دارند. لباس ‌های سوزن دوزی شده سنتی، گلیم ‌ها، چادر ها و حصیر بافی چابهار، جزو معروف‌ترین سوغاتی ‌های این شهر هستند. یکی از شغل ‌های مردم محلی، ساخت سفال است. سفال‌ هایی که دارای کیفیت بالایی هستند و می‌ توانید در انواع رنگ‌ ها و طرح ‌ها آن ها را پیدا کنید، جزو سوغاتی های این بندر هستند. یکی دیگر از صنایع دستی معروف چابهار، انگشترهای دست سازی هستند که برای ساخت آن ها از سنگ‌های قیمتی منطقه آزاد چابهار استفاده می ‌شود. از دیگر سوغاتی ‌های چابهار هم می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سوزن دوزی
  • حصیر بافی
  • چادر بافی
  • گلیم بافی
  •  سکه دوزی
  •  آینه دوزی

خوراکی ‌های معروف چابهار هم علاوه بر ماهی و میگو که به صورت تازه از اقیانوس صید می ‌شوند، شامل میوه‌ هایی چون خرما و میوه‌ های استوایی می ‌شوند. از سوغاتی ‌های معروف و خوراکی ‌های خوشمزه چابهار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انواع ماهی
  •  انواع میگو
  • میوه‌ های استوایی
  • ادویه‌جات
  •  شکلات ‌های خارجی
  •  شیرینی محلی لندو

سوغات و صنایع دستی چابهار

شرایط حمل و نقل عمومی در چابهار

در راهنمای سفر به چابهار، قصد داریم درباره وضعیت حمل و نقل عمومی در این شهر بندری هم صحبت کنیم.

  • اگر بخواهید جا های دیدنی چابهار را از نزدیک ببینید، اولین راه استفاده از تاکسی‌ های درون شهری است که قیمت‌ های مناسبی هم دارند. در هر نقطه‌ای از چابهار که بخواهید می ‌توانید تاکسی بگیرید و با هزینه‌ های مناسب به مکان ‌های گردشگری بروید.
  • اتوبوس‌ های درون شهری چابهار هم وجود دارند. اما به دلیل اینکه مسیر های تعیین شده برای رفت و آمد این اتوبوس ‌ها، ممکن است با مسیر شما همخوانی نداشته باشد، گزینه مناسبی نیستند. همچنین ممکن است مدت انتظار برای رسیدن اتوبوس‌ های درون شهری زیاد باشد.
  • یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی در چابهار، ماشین‌ های لوکس و مدل بالایی هستند که به مسافران اجاره داده می ‌شوند. اگر مشکلی از بابت هزینه ندارید، می ‌توانید یک خودروی لوکس اجاره کنید و خودتان از جاذبه ‌های گردشگری دیدن کنید.

 

فرهنگ و آداب و رسوم چابهار

آداب و رسوم مردم چابهار قدمتی دیرینه دارد. اگر بخواهیم به منشأ این آداب و رسوم برسیم، باید به ۵۰۰۰ سال پیش برگردیم. سنت‌ های زیبای مردم چابهار برای ازدواج و مراسم عروسی بسیار شگفت انگیز است. عروسی ‌های مردم چابهار، سه شبانه روز به طول می‌انجامد و خانواده عروس و داماد در مراسم های متعدد خود با موسیقی‌ های محلی، رقص و پایکوبی می ‌کنند.

اعیادی چون عید فطر و عید قربان در چابهار اهمیت زیادی دارند. مردم مسلمان چابهار در این عید ها به دید و بازدید یکدیگر می ‌روند. عید نوروز هم برای مردم چابهار اهمیت زیادی دارد. لباس محلی مردم بلوچ جزو لباس ‌های سنتی و گران قیمت است که با ظرافت بسیاری دوخته می‌ شود. این لباس ‌ها که جزو صنایع دستی چابهار محسوب می ‌شوند، جزو گران قیمت‌ترین لباس ‌های سنتی کشورمان هستند و نماینده خوبی برای آداب و رسوم مردم این شهر هستند. از رقص و موسیقی بلوچ هم هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. همه این موارد در کنار یکدیگر فرهنگ و آداب و رسوم مردم چابهار را تشکیل می ‌دهند.

 

نکاتی که برای سفر به چابهار باید بدانید

اولین نکته هزینه سفر است. هزینه سفر به چابهار با توجه به روشی که برای سفر انتخاب می ‌کنید، متفاوت است. هزینه اقامت در هتل‌ های چابهار و اقامتگاه‌ های بوم گردی نیز با یکدیگر تفاوت دارد. بنابراین بستگی به شما دارد که هزینه سفر چقدر تمام شود. علاوه بر هزینه سفر به چابهار، باید به یک سری از نکات دیگر هم توجه داشته باشید. به عنوان مثال:

  1. به قوانین مردم شهر احترام بگذارید.
  2.  ماسه‌ های رنگی چابهار را به عنوان یادگاری و سوغاتی از این بندر خارج نکنید.
  3. در مناطق گردشگری چابهار نظافت را رعایت کنید و آب و خوراکی به همراه خودتان ببرید. زیرا در این مناطق طبیعی نمی ‌توانید فروشگاه یا مغازه‌ای برای خرید آب و خوراکی پیدا کنید.
  4.  برای مسیریابی از راهنماهای محلی کمک بگیرید تا گم نشوید.
  5. برای خرید ارزان می‌توانید به بازار های سنتی چابهار بروید و سوغاتی بخرید.
  6.  برای سفر به چابهار تلفن ‌های ضروری مانند شماره آتش نشانی، اطلاعات پرواز، شماره فرودگاه، بیمارستان ‌ها و پاسگاه‌ های انتظامی را داشته باشید. کد تلفن چابهار هم ۵۴ است.

 

سخن آخر

راهنمای سفر به چابهار اطلاعات کلی درباره این شهر را در اختیار گردشگران قرار می‌ دهد. اگر نیاز به اطلاعات دقیق‌تری درباره جاهای دیدنی چابهار، مسیر های دسترسی، نحوه رزرو و خرید بلیط هواپیما دارید، می‌ توانید از پشتیبانی سایت پته کمک بگیرید. همچنین می ‌توانید با مطالعه مقاله ‌های مربوط به بندر چابهار، اطلاعاتتان را برای سفر به این شهر تکمیل کنید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید