سوغات چابهار؛ خوشمزه های جنوب ایران

استان سیستان و بلوچستان ایرانگردی چابهار
سوغات چابهار؛ خوشمزه های جنوب ایران

در کشور عزیزمان ایران مکان‌های مختلفی برای مسافرت وجود دارد. سوغات شهرهای مختلف یادآور خاطرات خوب و دلچسبی است که در هر شهری سپری کرده ایم. چابهار با جادبه های دیدنی و گردشگری بسیار هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند  و گردشگران با خرید خوراکی ها و صنایع دستی معروف آن شهر با فرهنگ و ذائقه مردم این خطه از ایران زمین بیش از پیش آشنا می شوند. بسیاری برای عزیران خود از صنایع دستی و خوراکی های محلی چابهار می برند تا آن ها را در این لحظات شاد شریک کنند. در ادامه برای اشنایی هر چه بیشتر با این سوغات همراه ما باشید.

بندر چابهار یکی از معروف ترین بنادر ایران است و جاهای دیدنی چابهار شهرت زیادی در جهان دارد. سوغات چابهار به دو دسته صنایع دستی و مواد غذایی تقسیم می‌شود. صنایع دستی در این بندر به دست مردمان زحمت کش چابهار و با توجه به فرهنگ آن ها تولید می‌شود. همچنین موادغذایی مختلفی مانند میگو، انواع شیرینی لاندو و میوه‌های استوایی در  این بندر یافت می‌شوند. شاید یکی از پرطرفدارترین سوغات هر شهری را بتوان خوراکی های مخصوص آن شهر دانست به همین دلیل ابتدا به معرفی سوغات خوشمزه چابهار می پردازیم.

نکته: با انتخاب بهترین زمان سفر به چابهار می توانید ارزان ترین بلیط هواپیما چابهار را تهیه کنید همچنین از تخفیف های فصلی مناسب نیز بهره مند شوید.

خوراکی های بی‌نظیر چابهار

در بندر چابهار  شیرینی‌ها و انواع خوراکی‌های خوشمزه وجود دارند که باعث شده هر ساله گردشگران زیادی به اینجا مراجعه کنند. در این بندر، شیرینی‌های خوشمزه ای تولید می شود که هنر مردمان این شهر را برجسته می کند. در ادامه به برخی از مهم ترین خوراکی‌های این بندر اشاره می‌کنیم.

میگو و ماهی تازه

با توجه به موقعیت ساحلی چابهار، غذاهای دریایی جزء اصلی رژیم غذایی محلی است. این منطقه طیف متنوعی از غذاهای دریایی تازه را ارائه می‌دهد که میگو یکی از این غذاهایی است که اغلب با استفاده از روش‌های سنتی و ادویه‌های محلی تهیه می‌شود.

میگو و ماهی چابهار

شیرینی لاندو

در سیستان و بلوچستان شیرینی‌های مختلفی تولید می‌شود که شیرینی لاندو یکی از معروف ترین آن ها است. این شیرینی از ترکیب خرما، گندم و کنجد تهیه می‌شود و پس از ترکیب این موارد، آن را به شکل‌های مختلفی در می‌آورند. این شیرینی با طبعی بسیار گرم، بسیار مفید و مغزی است.

شیرینی لاندو چابهار

میوه‌های گرمسیری

آب و هوای چابهار امکان کشت میوه‌های استوایی را فراهم می‌کند؛ که معمولاً در سایر نقاط ایران یافت نمی‌شوند. بازدیدکنندگان ممکن است میوه‌های تازه و خوشمزه مانند موز، انبه، پاپایا و نارگیل را بیابند که بازتابی از کشاورزی متنوع منطقه است.

میوه‌های گرمسیری چابهار

ادویه‌های کمیاب و ارزان

چابهار به‌عنوان یک مرکز  تاریخی، به انواع ادویه‌های کمیاب دسترسی دارد که هم برای غذاهای محلی و هم غذاهای خارجی ضروری است. این ادویه جات ممکن است نه تنها منحصر به فرد باشند، بلکه به دلیل موقعیت بندری شهر، نسبت به سایر مناطق نیز مقرون به صرفه باشند. کیفیت ادویه‌های بندر چابهار بسیار بالا است و با استفاده از آن می‌توانید طعم خوبی به غذای خود ببخشید.

ادویه‌های کمیاب چابهار

شکلات خارجی

موقعیت چابهار به عنوان یک منطقه آزاد تجاری و نزدیکی آن به آب‌های بین المللی به شکلی است  که در آن می‌توان انواع کالاهای وارداتی از جمله شکلات خارجی را پیدا کرد که می‌تواند نسبت به سایر نقاط کشور مقرون به صرفه تر و متنوع تر باشد. .

صنایع دستی منحصربه‌فرد چابهار

چابهار به عنوان منطقه‌ای غنی از لحاظ فرهنگی در ایران، به‌خاطر صنایع دستی بی‌نظیری که اغلب مظهر میراث و استعداد هنری محلی است، شهرت دارد. در اینجا کمی بیشتر در مورد هر یک از صنایع دستی چابهار صحبت می کنیم.

  • سوزن دوزی: صنعتگران محلی، اغلب زنان، با استفاده از سوزن دوزی، طرح‌های پیچیده‌ای را روی پارچه‌ها ایجاد می‌کنند که می‌تواند نوعی گلدوزی یا سایر تکنیک‌های دوخت باشد. این نقوش می‌تواند سنتی یا مدرن باشد و برای کسانی که دنبال خرید لباس‌های خاص هستند گزینه مناسبی است.

سوزن دوزی

  • حصیر بافی: سیستان و بلوچستان دارای نخل‌های زیادی است به همین دلیل از زمان‌های گذشته حصیر بافی در این منطقه وجود داشت و همچنان هم ادامه دارد. حصیر بافان در این بندر صنایع دستی مختلف نظیر گلدان، سبد خمره‌ای (کپاد)، کیف حصیری، سبد نان، فرش، بادبزن و… تولید می‌کنند که مشتریان زیادی دارد.

حصیر بافی

  • آینه دوزی و سکه دوزی: این کار دقیق شامل دوختن قطعات کوچک آینه یا سکه‌های فلزی تزئینی بر روی لباس، کیف یا سایر منسوجات است. این سبک گلدوزی اغلب در لباس‌های سنتی استفاده می‌شود و می‌تواند نور را به زیبایی منعکس کند.

آینه دوزی و سکه دوزی

  • چادر بافی: از نظر تاریخی، بخشی از مردم این بندر چادر نشین هستند و امروزه هم شاهد استفاده از این چادر‌ها در این منطقه هستیم به همین دلیل چادر بافی یکی از صنایع دستی مهم این بندر محسوی می‌شود زیرا چادر‌های سیاهی که در این منطقه مشاهده می‌کنید پلاس نام دارند.

 

  • قالی بافی: فرش ایرانی شهرت جهانی دارد و چابهار نیز مانند بسیاری از نقاط ایران دارای سبک و نقوش خاص خود است. بافندگان محلی فرش‌های دستبافتی ایجاد می‌کنند که هم تزیینی و هم کاربردی است.
  • کنده کاری سنگ‌های قیمتی: با توجه به زمین شناسی منطقه ممکن است به انواع سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی دسترسی داشته باشد. صنعتگران این سنگ‌ها را در جواهرات، وسایل تزئینی یا حتی ابزار تراش می‌دهند و وسایل مختلفی از آن تولید می‌کنند.

 

  • سفال گری: سفال گری یکی از شغل‌های مهم این منطقه شناخته شده است زیرا به دلیل اینکه خاک این منطقه برای این کار مناسب است افراد زیادی به این شغل روی آورده‌اند. اینها ممکن است دارای لعاب‌ها و طرح‌هایی باشد که منحصر به فرهنگ و جغرافیای چابهار است.

 

این صنایع دستی فقط محصولات هنری نیستند، بلکه به لحاظ اقتصادی نیز اهمیت زیادی در زندگی مردمان محلی چابهار دارند. بازدیدکنندگان از این منطقه اقلام منحصر به فردی را به عنوان سوغاتی ارزشمند خریداری کرده و صنعتگران را حمایت می‌کنند.

چه اجناسی در چابهار ارزان است؟

چابهار به خاطر موقعیت بندری که دارد می تواند محلی مناسب برای خرید اجناس اصل، ارزان و با کیفیت باشد. در  این قسمت از مطلب به معرفی اجناس ارزان در چابهار می پردازیم.

  • لوازم آرایشی
  • شکلات
  • لوازم برقی
  • صنایع دستی چابهار
  • ادویه های خاص و کمیاب

 

بازارهای مناسب خرید سوغاتی چابهار

چابهار دارای انواع بازار‌هایی است که انواع سوغاتی و صنایع دستی منطقه را دارا می‌باشد. هرساله گردشگران زیادی از این بازار‌ها دیدن کرده و خرید خود را انجام می‌دهند. در ادامه به برخی از بهترین بازار‌های این بندر اشاره می‌کنیم.

  1. بازار سنتی یا دکه بازار: اینجا بهترین مکان برای یافتن انواع سوغات چابهار از جمله صنایع دستی، منسوجات و سایر محصولات محلی است. این بازار در چابهار، بلوار امام خمینی، خیابان فردوسی قرار دارد و شما عزیزان می‌توانید از این بازار بازدید کرده و صنایع دستی مورد علاقه خود را خرید نمایید.
  2. مرکز خرید صدف: این بازار یکی از بهترین و مدرن ترین بازار‌های بندر چابهار است که در این لوازم خانگی و پوشاک از بهترین برند‌ها به فروش می‌رسد. این بازار در بلوار شهید ریگی، منطقه آزاد تجاری چابهار، بازار صدف قرار دارد و هرساله بازدیدکنندگان زیادی از این مرکز خرید می‌کنند.
  3. بازار صالحیار: این بازار محل مناسبی برای یافتن سوغاتی‌های مرتبط با میراث فرهنگی چابهار از جمله صنایع دستی و منسوجات سنتی است. در بازار صالحیار علاوه بر سوغات محلی، لوازم برقی و آرایشی نیز یافت می‌شود که مشتریان زیادی دارد.
  4. بازار تیس: بازار تیس یکی از بازار‌هایی است که در آن محصولات چینی به فروش می‌رسد. در این بازار انواع چای و مواد غذایی یافت می‌شود که می‌توانید خرید خود را انجام دهید.
  5. بازار پردیس: در این بازار انواع لوازم خانگی دست دوم یافت می‌شود که اورجینال هستند. اجناس خارجی دست دوم گاها گزینه مقرون به صرفه‌ای برای خرید می‌باشد که می‌توانید با اخرین آن‌ها در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید. این بازار در بلوار امام خمینی، به سمت کنارک، ۱۰ کیلومتر بیرون شهر، بازار پردیس قرار دارد.

 

نتیجه‌گیری

سفر به چابهار گزینه مناسبی در طی سالیان متوالی است. از صنایع دستی و منسوجات سنتی گرفته تا محصولات غذایی محلی و صدف، گزینه‌های زیادی برای پذیرایی از خود یا عزیزان وجود دارد. با خرید از بازارهای مناسب سوغات چابهار مانند بازار سنتی یا صالحیان می‌توانید از صنعتگران بومی حمایت کرده و میراث فرهنگی منطقه را حفظ کنید.

 

سوالات متداول

[FAQ]

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید