صنایع دستی و سوغات بوشهر

از سفر بدانید استان بوشهر ایرانگردی بوشهر
صنایع دستی و سوغات بوشهر

محال است به دریایی‌ترین شهر ایران سفر کنید، اما از این شهر سوغاتی را به یادگار نبرید. خوراکی‌های خوشمزه، ماهی‌های تازه بوشهر، خرمای ناب بوشهر و صنایع دستی که با سر انگشتان هنرمند زنان بوشهری ساخته شده‌اند، جزو مهم‌ترین صنایع دستی و سوغات بوشهر محسوب می‌شوند. پس از دیدنی جاهای دیدنی بوشهر اگر قصد خرید سوغات بوشهر را دارید با ما همراه باشید تا با بهترین آن ها آشنا شوید.

معرفی بهترین صنایع دستی بوشهر

صنایع دستی و سوغات بوشهر مانند گنجینه‌ای هستند که از نسل‌های پیش به نسل‌های امروزی به ارث رسیده‌اند. مردم بوشهر همه صبور و مهربانند و از کمترین امکانات بهترین استفاده را می‌کنند. دست سازه‌های مردم بوشهر دارای تنوع بسیاری هستند. البته خوراکی‌های خوشمزه این شهر نیز جزو سوغات بوشهر محسوب می‌شوند که در این نوشتار به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. برای سفر به این شهر زیبا و مشاهده این صنایع دستی می توانید با خرید بلیط هواپیما بوشهر برنامه

صنایع دستی و سوغات بوشهر

بهترین سوغاتی بوشهر در میان خوراکی‌ها خرما و در میان صنایع دستی، گلیم بافی است.

علاوه بر بازار قدیمی بوشهر و بازار صفا، می‌توانید خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی را در پاساژ نادری و دستفروشان بازار صفا پیدا کنید.

سوزن دوزی، خوس دوزی، حصیر بافی، گلیم بافی، عبا بافی و ... جزو صنایع دستی بوشهر هستند.

سوزن دوزی

هنر سوزن دوزی هنری نیست که به یک شهر یا روستای خاص تعلق داشته باشد. هر منطقه از کشورمان با توجه به آداب و رسوم خود این هنر را به نوعی از آن خود کرده‌اند. مردم بوشهر نیز از این قافله عقب نمانده اند و با ترکیب طرح‌های سنتی و محلی بوشهری با هنر سوزن دوزی، آثار بسیار زیبا و حیرت انگیزی را پدید آورده‌اند. انواع کوسن‌های سوزن دوزی شده، زیر بشقابی، رومیزی، روی پشتی و سوزن دوزی‌های ظریفی که برای لبه پرده به کار می‌روند، جزو صنایع دستی بوشهر محسوب می‌شوند.

سوزن دوزی

وسایل حصیری

این روزها که طرفداران محیط زیست از افزایش میزان زباله‌های پلاستیکی ناراحت هستند و مردم را به استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای برای خرید تشویق می‌کنند، فرصت خوبیست تا در سفرتان به بوشهر یکی از صنایع دستی معروف این شهر را انتخاب کنید و به حفظ محیط زیست هم کمک کنید. سبدهای حصیری که در بوشهر با ساقه‌های خرما ساخته می‌شوند، جزو صنایع دستی معروف این شهر هستند. انواع سبد، بادبزن، کیف، کلاه، زنبیل حصیر بافی شده را می‌توانید در بازارهای بوشهر پیدا کنید و آن ها را به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان ببرید. در شهرهای کنگان، گناوه، دشتستان و دشتی انواع وسایل زیبا که با حصیر بافی ساخته شده‌اند را می‌توانید خریداری کنید.

وسایل حصیری

گلیم و گبه

گلیم و گبه نیز جزو سوغاتی‌های معروف بوشهر هستند. به طور کلی صنایع دستی این شهر بندری همه دارای رنگ‌های شاد و زیبا بوده و از طرح‌های هندسی منظم برخوردار هستند. مواد اولیه برای تولید گلیم و گبه در بوشهر به همان روش سنتی آماده می‌شوند و از گیاهان طبیعی برای رنگ آمیزی نخ‌ها استفاده می‌شود. گلیم‌های بوشهری دارای طرح‌ها و نقش تهرانی، خراسانی، حوض و دانه بیگی هستند. در شهرها و روستاهای متعددی این گلیم‌ها ساخته می‌شوند. اما در بازارهای معروف بوشهر می‌توانید آن ها را پیدا کنید.

گبه معروف بوشهر نیز که جزو صنایع دستی معروف مردم این بندر است. بیشتر در روستاهای سرمک، رود فاریاب، شول و ده کنه تولید می‌شوند. طرح‌های گلیم‌های بوشهری هم همه از طبیعت الهام گرفته‌اند و دارای طرح حیوانات ‌های، طرح حسین خانی، نقش چنار، چنگ، کنگره‌ای و … هستند.

گلیم و گبه یکی از صنایع دستی و سوغات بوشهر

عبا شتری

در بوشهر عبا بافی هم جزو صنایع دستی محسوب می‌شود. یکی از هنرهای بسیار ظریفی که تاریخ ساخت آن به ۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد، همین عبا بافی است. برای ساخت عبا از پشم خالص شتر استفاده می‌شود. این پوشینه که مخصوص حاشیه نشینان خلیج فارس است از بوشهر به کشورهای عربی هم صادر می‌شود. رنگ این عبا بدون هیچ گونه مواد افزودنی از همان رنگ پشم شتر گرفته می‌شود و با استفاده از روش‌های سنتی آماده می‌شود. اگر حتی به خریدن عبا شتری هم علاقه ندارید، دیدن مراحل تولید آن خالی از لطف نیست.

عبا شتری

خوس دوزی

یکی از زیبایی‌های سفر به جنوب این است که می‌توانید با انواع پوشش‌ها و لباس‌های سنتی مردم این منطقه هم آشنا شوید. خوس دوزی یک هنر بسیار دشوار و منحصر به فرد است که نمود آن را می‌توانید در لباس خانم‌های بوشهری ببینید. پارچه‌های توری که با استفاده از نوارهای طلایی تزیین شده‌اند، همان پارچه‌های خوس دوزی شده هستند. با توجه به قدمت این هنر، بد نیست بدانید که در دوران‌های گذشته از نوارهای واقعی طلا و نقره برای خوس دوزی لباس‌ها استفاده می‌کردند. اما امروزه قیمت این فلزات گرانبها به قدری افزایش یافته که دیگر از نوارهای پلاستیکی طلایی رنگ به جای آن ها استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید بهترین سوغات بوشهر را برای خودتان و دوستانتان به یادگار ببرید، توصیه ما به شما شلوارها، شال‌ها و لباس‌های خوس دوزی شده است که از نظر زیبایی هیچ چیزی کم ندارند.

خوس دوزی

سفال بوشهری

سفالگری مخصوص بوشهر نیست و در اغلب شهرهای ایران هنر سفالگری را می‌توانید پیدا کنید. اما بوشهری‌ها با ذوق و قریحه خلاقانه‌ای که دارند، انواع تندیس‌های سفالی، گلدان و ظروف سفالی با رنگ‌های مختلف را می‌سازند و به عنوان صنایع دستی و سوغات بوشهر به مسافران هدیه می‌دهند.

سفال بوشهری

اشیای تزیینی با صدف‌های دریایی

در ابتدای بحث گفتیم که مردم بوشهر از ساده‌ترین امکانات برای خلق هنرهای ماندگار و صنایع دستی خود استفاده می‌کنند. صدف‌هایی که خلیج سخاوتمند فارس به سواحل زیبای بوشهر می‌آورد، بی‌استفاده نمی‌مانند. هنرمندان خلاق بوشهری از این صدف‌ها استفاده می‌کنند و وسایل تزیینی بسیار زیبایی را می‌سازند که مسافران می‌توانند به عنوان سوغات بوشهر آن ها را تهیه کنند. زیورآلاتی که با صدف ساخته شده‌اند. انواع مجسمه‌ها و آویز‌های دلربا که از صدف‌های رنگارنگ و سحرآمیز ساخته شده‌اند، جزو صنایع دستی زیبا و معروف بوشهر هستند.

رند بافی

نوعی گلیم بسیار ظریف و ریز بافت در بوشهر توسط هنرمندان بافته می‌شود که طرفداران بسیاری دارد. به این گلیم‌های ظریف، رندبافی گفته می‌شود. از آن ها می‌توان به عنوان سفره‌های سنتی و زیرانداز استفاده نمود. نقش‌های رند بافی دارای طرح‌های متنوع حیوانات و گیاهان هستند و جزو صنایع دستی مردم بوشهر محسوب می‌شوند.

رند بافی یکی از صنایع دستی و سوغات بوشهر

خوراکی های خوشمزه، بهترین سوغات بوشهر

اگر بگوییم خوراکی‌های خوشمزه بوشهری بهترین سوغات این شهر هستند، بیراه نگفته‌ایم. آب و هوای گرم شهرهای جنوبی جان می‌دهد برای رشد و پرورش میوه‌هایی مانند خرما و همین باعث شده تا خرما یکی از سوغاتی‌های اصلی بندر بوشهر باشد. البته از خرما، فرآورده‌های دیگری هم تهیه می‌شود که همگی جزو سوغات بوشهر هستند. اگر می‌خواهید با خوراکی‌های خوشمزه بوشهری آشنا شوید، با ما همراه باشید.

 

پنیر نخل بوشهر

درخت نخل و میوه خرما دارای خواص بسیاری هستند. درخت نخل یک موجود بسیار شگفت انگیز است و برای مردم جنوب کشور ارزش بسیاری دارد. علاوه بر اینکه از تمام قسمت‌های آن می‌توانند خوراکی‌های خوشمزه به دست بیاورند، معتقدند که درختان نخل برای خودشان هویت دارند. تا آنجا که برای قطع درختان نخ به جای اینکه تنه آن ها را ببرند، سر درخت را می‌برند. پنیر نخل خرما هم از بخش میانی این درخت تهیه می‌شود و یک ماده سفید رنگ و ترد است که با پنیرهایی که به صورت معمول میل می‌کنید، تفاوت دارد.

به دلیل اینکه برای ساخت این محصول باید یک درخت نخل سر بریده شود و رسیدن به بخش میانی آن نیاز به تلاش و زحمت زیادی دارد، این سوغات بوشهر بسیار گران قیمت و پرخاصیت است. آهن، مواد معدنی، ویتامین‌ها و قند موجود در این پنیر مقادیر بالایی دارند و حتی خوردن مقدار کمی از این محصول نیز می‌تواند مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

پنیر نخل بوشهر

خارک بوشهری

خرما خارک یکی از خوراکی‌های خوشمزه‌ای است که می‌توانید از بوشهر سوغات ببرید. خرمای نارسیده که به نام خارک شناخته می‌شود، همان خرمای زرد رنگی است که هنوز به شاخه‌های درخت چسبیده و طعم گس و شیرینی را به صورت هم‌زمان دارد.

خارک پخته نیز یکی دیگر از سوغات بوشهر است که با خارک نارس، تفاوت دارد. برای تهیه این خوراکی خوشمزه خارک را به همراه شکر می‌پزند و هسته آن را جدا می‌کنند. سپس روی یک حصیر پهن می‌کنند تا در معرض نور آفتاب خشک شود. این خوراکی خوشمزه و پرخاصیت نیز جزو سوغات معروف بوشهر است.

خارک بوشهری

حلوا سنگک بوشهری

علاوه بر صنایع دستی بوشهر، خوراکی‌های خوشمزه‌ای چون حلوا سنگک هم جزو سوغات بوشهر محسوب می‌شوند. انواع حلواهای مقوی و خوشمزه بوشهر مانند حلوا راشی و حلوا سنگک با شیره خرما تهیه می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت که این سوغات بوشهری هم جزو فرآورده‌های خرما است. برای تهیه این حلوا سنگک، شیره خرما را به قدری حرارت می‌دهند تا به رنگ سفید در بیاید. سپس داخل سینی بزرگ پهن می‌کنند و بعد از سرد شدن روی آن کنجد بو داده می‌ریزند. این حلوا که دارای ضخامت بسیار نازکی است، ظاهری شبیه نان سنگک پیدا می‌کند. به همین خاطر به آن حلوا سنگک بوشهری گفته می‌شود.

 

حلوا ارده یا حلوا راشی

حلوا راشی هم نوعی شیرینی بوشهری است که با شیره خرما تهیه می‌شود. برای تهیه این حلوا شیره خرما را درون ظرف‌های گود و کروی شکل می‌ریزند و تا اندازه‌ای حرارت می‌دهند تا رنگ آن سفید شود. این حلوا باید با شعله بسیار کم پخته شود. پس از آماده شدن شیره خرما و سفید شدن آن، مقداری ارده به آن اضافه می‌کنند و تا زمانی که آماده استفاده شود، آن را هم می‌زنند. این حلوا نیز در میان سوغاتی‌های بوشهر طرفداران بسیاری دارد.

 

ارده کنجد

ارده کنجد هم با شیره خرما تهیه می‌شود و بسیار مقوی و پرخاصیت است. به خاطر اینکه در بوشهر شیره خرما فراوان است، قیمت مناسبی دارد و می‌توانید به عنوان سوغاتی از بوشهر برای افراد خانواده ببرید.

ارده کنجد

حلوا پسکی

در بعضی از شهرهای بوشهر مانند برازجان، یک حلوای بسیار خوشمزه درست می‌شود که با نام حلوا پسکی شناخته می‌شود. طرز تهیه این حلوا هم به این صورت است که باید ابتدا خرمای رسیده را در روغن با مقداری آرد تفت بدهید و در آخر به آن مقداری ماست اضافه کنید. در نهایت نیز این مواد باید ورز داده شود تا به صورت حلوای سفت و خوشمزه در بیاید.

 

نان بوشهری

نان‌های محلی بوشهر دارای عطر و طعم منحصر به فردی هستند. هر یک از مناطق مختلف بوشهر نان مخصوص به خود را دارند. از معروف‌ترین آن ها می‌توان به نان بلبل، نان گرده و نان نازک بوشهری اشاره کرد. کماج بوشهری هم جزو نان‌های حجیم و خوشمزه این شهر است.

نان بوشهری

ترشی بوشهر

ترشی انبه معروف بوشهر، ترشی بادمجان و معروف‌تر از همه آن ها ترشی لیمو عمانی جزو خوراکی‌های خوشمزه و سوغات بوشهر محسوب می‌شوند.

 

ماهی و میگو

انواع ماهی و میگوی تازه را می توانید در بهترین بازارهای ماهی فروشی بوشهر پیدا کنید. ماهی شیر، ماهی هامون، سنگسر، مرکب و سایر ماهی‌های جنوب را می‌توانید در بازار ماهی فروش‌های بوشهر پیدا کنید. میگوی بوشهری نیز جزو با کیفیت‌ترین میگوهای جنوب کشور است که در سفر خود حتماً باید طعم آن را بچشید و به عنوان سوغاتی با خودتان به خانه ببرید.

 

صنایع دستی و سوغات بوشهر را از کجا بخریم؟

با توجه به اینکه در سراسر بوشهر می‌توانید انواع سوغاتی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه را از فروشگاه‌ها و بازارهای مختلف تهیه کنید، کار ساده‌ای پیش رو دارید. اما اگر به دنبال خوراکی‌های تازه و با کیفیت هستید، بهتر است به بازار صفا یا بازار قدیمی بوشهر سر بزنید.

در محله دهدشتی بوشهر می‌توانید انواع صنایع دستی و خوراکی‌های خوشمزه، حصیر بافی، وسایل تزیینی و زیورآلات را تهیه کنید. پاساژ نادری هم جزو معروف‌ترین مجتمع‌های تجاری بوشهر است که در خیابان صفوی قرار گرفته است. در این پاساژ نیز می‌توانید پوشاک، انواع حلوا، فرآورده‌های خرما و … را پیدا کنید.

بازار روز نیز محل مناسبی برای خرید فرآورده‌های خرما است. اگر می‌خواهید هزینه کمتری برای خرید سوغاتی بدهید، می‌توانید یکی دو ساعت وقت بگذارید و به بندر گناوه بروید و یا خرید خود را از بازار دیلم در بندر دیلم انجام دهید.

صنایع دستی و سوغات بوشهر

کلام پایانی

در این نوشتار از صنایع دستی و سوغات بوشهر صحبت کردیم. بعضی از صنایع دستی بوشهر را نمی‌توان به عنوان سوغاتی تهیه کرد. اما برای اطلاع بیشتر شما به آن ها اشاره می‌کنیم. لنچ و قایق سازی و گرگوربافی برای صید ماهی نیز جزو صنایع دستی مردم بوشهر هستند که سالیان سال است در بین نسل‌های مختلف ادامه پیدا کرده اند.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید