راهنمای سفر به بندر کنگ

از سفر بدانید ایرانگردی بندر لنگه هرمزگان
راهنمای سفر به بندر کنگ

بندر کنگ در مجاورت بندر لنگه و ۱۶۵ کیلومتر تا بندرعباس (مرکز استان هرمزگان) فاصله دارد. اگر قصد سفر به بندر لنگه و بندر کنگ را دارید بد نیست پیش از شروع سفر خود اطلاعات کافی از این مناطق بدست آورید. این مقاله راهنمای جامعی از این دو بندر است. راهنمایی شامل معرفی هر یک از این بنادر، مناطق دیدنی آن‌ها، بازارهای بومی هر یک و حتی برخی از معروف‌ترین رستوران‌ها و غذاهای محلی. سفر به این نقاط گردشگری در جنوب ایران تجربه هیجان انگیزی است که نباید آن را از دست داد.

راهنمای سفر به بندر کنگ

بندر کُنگ یکی از شهرهای تابعه شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است. این بندر یکی از بنادر تاریخی و تجاری استان هرمزگان و نیز یکی از قدیمی‌ترین بنادر ایران محسوب می‌شود. بیشتر اهالی کنگ اهل سنت و از پیروان شافعی هستند و به گویش بندری صحبت می‌کنند. در زمان‌های قدیم نوشته‌های مردم این بندر به زبان عربی بود و نامه‌ها و سندهای به جا مانده از آن زمان به زبان عربی نوشته شده است.

بندر کنگ در استان هرمزگان و بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه قرار دارد.

از نظر آب و هوایی بهترین زمان سفر به بندر کنگ زمستان است.

خرما یکی از مهم ترین شوغات این بندر محسوب می شود.

اقامتگاه های بندر کنگ از نوع بوم گردی است.

جمعیت بندر کنگ طبق سرشماری سال ۱۳۹۰، برابر با ۱۶۴۹۶ نفر (۴۰۰۹ خانوار) اعلام شده است.

بندر تاریخی کنگ دارای قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال است و براساس متون تاریخی، هسته این شهر در طول این دوران پنج بار تغییر مکان داده تا آنچه امروز کنگ نامیده می‌شود بوجود آمده است.  در بندر کنگ آنچه بیش از همه به چشم می‌آید معماری خانه‌ها و بادگیرهای بلندی است که در نقاط مختلف این شهر دیده می‌شود. مساحت کلی بندر کنگ ۵ کیلومتر مربع است از این مقدار ۵۸ هکتار (که تقریباً یک دوازدهم از مساحت کل شهر را شامل می‌شود.) بافت تاریخی است که سال ۱۳۸۱در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مقدمات ثبت این بندر تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز در حال انجام است. مابقی مساحت شهر جز بخش توسعه‌یافته آن محسوب می‌شود.

برای سفر به بندر کنگ می توانید با خرید بلیط هواپیما به بندرعباس که در فاصله 165 کیلومتری بندر کنگ واقع شده است، سفر خود را آغاز کنید.

راهنمای سفر به بندر کنگ

بهترین زمان برای سفر به بندر کنگ

موقعیت جغرافیای این بندر به گونه ای است که این بدر در کنار خلیج فارس قرار گرفته و به همین علت آب و هوای بندر کنگ در فصل بهار و تابستان بسیار گرم و مرطوب است و گرما در فصل تابستان به اوج خود میرسد به طوری که تحمل این سطح از گرما و رطوبت برای بسیاری از گردشگران کاری ناممکن است.

با شروع فصل پاییز کم کم از گرمای شدید هوا کاسته و از اوایل آذر تا آخر اسفند ماه گرمای هوا کمتر و ثبات بیشتری ایجاد می شود. در نتیجه بهترین زمان برای سفر به بندرکنگ از آخر پاییز و فصل زمستان است که آب و هوای آن دارای گرمای ملایم است و دیگر رطوبت و گرمای آزار دهنده ندارد.

جاهای دیدنی، تاریخی و گردشگری بندر کنگ

در بندرکنگ نیز مانند بندر لنگه مناطق گردشگری زیادی وجود دارد. این مناطق که باید در لیست سفر خود قرار دهید عبارتند از:

1. پارک شهدا خلیج فارس

پارک شهدای خلیج فارس یکی از پارک های مهم این منطقه است و اکثر مردم محلی اوقات فراغت خود را کنار خانواده و در پارک میگذرانند به همین علت است که این پارک آخره هفته های شلوغی را سپری میکند. کسانی که برای مسافرت و اقامت موقت به بندر کنگ آمده اند میتوانند زمانی را برای استراحت در این پارک صرف کرده و از امکانات خدماتی، رفاهی  و تفریحی آن بهرمند شوند.

2. پارک جنگلی کوهین

پارک جنگلی کوهین در مسیر بندر کنگ به بندر خمیر واقع شده است، این پارک جنگلی یکی از مهم ترین مراکز توریستی و تفریحی بندر کنگ است.

در منطقه جنگلی کوهین پرنده های رنگارنگ بومی زیبایی وجود دارند که به راحتی قابل مشاهده هستند و شما میتوانید با دیدن زیبایی آن ها لذت ببرید. این پارک جنگلی امکانات تفریحی آبی متنوع به همراه زمین های بازی برای کودکان و نوجوانان دارد.

همچنین اگر سری به ساحلی که در کنار این پارک است بزنید میتوانید یکی از زیباترین سواحل مرجانی بندر کنگ را مشاهده کنید.

پارک جنگلی کوهین

3. میدان ناخدا

شغل و پیشینه اصلی مردم کنگ از گذشته تا به امروز دریا و دریانوردی بوده است. میدان ناخدا یک میدان کوچک است که بخوبی توانسته نماد های دریا و دریانوردی را در کنار هم جای دهد به این ترتیب هر شخصی با دیدن این میدان میتواند متوجه پیشینه مردم بندر شود و همین امر میدان ناخدا را تبدیل به نماد بندر کنگ کرده است.

میدان ناخدا

4. برکه دریا دولت

با شنیدن نام این اثر زیبا تاریخی انظار دیدن یک برکه بزرگ را داریم اما برخلاف تصور اینگونه نیست، در زبان شیرین مردم جنوب واژه برکه به معنای آب انبار است. برکه دریا دولت در اصل یک آب انبار است ونه یرکه، به علت بزرگی این آب انبار فقط یک نیم سقف روی آن قرار گرفته است و سقف کاملی ندارد و همین امر هم سبب نام گذاری برکه دریا دولت است.

بخش بالایی برکه دریا دولت بادگیرهای بزرگی به سبک بادگیر های شهر یزد قرار گرفته و جنس آن از سنگ و ساروج است همچنین این بنای دایره ای شکل 28 متر قطر و 14 متر عمق دارد و دیواره های آن ضخامتی حدود یک متر دارند که سبک خنک ماندن آب این آب انبار میشود.

لازم به ذکر است که برکه دریا دولت تنها برکه موجود در این بندر نیست اما تفاوت آن با سایر آب انبارها در این است که اب انبار های دیگر داخل بندر قرار دارند اما این آب انبار در بخش شمالی خارج از بندر قرار دارد.

برکه دریا دولت

5. قلعه لشتان

قلعه لشتان یکی از آثار تاریخی به جا ماده است که در فاصله 6 کیلومتری شمال شرقی بندر قرار دارد. برخی قدمت این قلعه را به سال 904 هجری قمری و برخی دیگر از کارشناسان و مورخان بزرگ قدمت آن را به 2 هزار سال پیش و دروزان هخامنشیان نسبت میدهند.

متاسفانه بخش های بسیاری از این قلعه زیبا تخریب شده است و تنها مخروبه ای از قسمت های مختلف آن مانند: چندین قبر، ده ها برکه، آب انبار، ابار آذوقه و… در این قلعه باقی مانده است. قابل ذکر است که در نزدیکی این قلعه غارهایی وجود دارد که با دست کنده کاری شده و بسیاری بر این باوراند که این غار ها محل زندگی انسان های اولیه این منطقه بوده است.

قلعه لشتان

6. بادگیر های بندر کنگ

شهر کنگ یک بندر با بافت بسیار قدیمی است که از زمان های دور برای خنک کردن و تهویه خانه از بادگیرها استفاده میشد. تماشای این بادگیر ها در خانه های خنک با وجود گرمای هوای بندر تجربه بسیار خوشایندی را رقم میزند. لازم به ذکر است که در مجموع حدود 280 خانه با 320 بادگیر در بندر وجود دارد.

بادگیر های بندر کنگ

7. موزه مردم‌شناسی

موزه مردم شناسی بندر کنگ شامل مجموعه‌‌ای از نمادهای مهم دریانوردی، آداب و رسوم مردم، معماری، صنایع دستی و نوع پوشش و خوراک مردم قدیم و جدید بندر کنگ است. ساختمان این موزه یک خانهٔ بزرگ تاریخی است که با مرمت و بازسازی به موزه تبدیل شده‌ است. موزه مردم شناسی بندر کنگ با همکاری جمعی از افراد نیکوکار، ناخداها و جاشوهای این بندر و نیز همراهی شهرداری بندر کنگ تأسیس شده است.

8. قلعه پرتغالی‌ها

این قلعه در غرب بندر کنگ و در کنار ساحل قرار دارد. قلعه پرتقالی‌ها یک برج مدور ساخته ‌شده از سنگ و ساروج بوده که بنای باقیمانده از یک قلعه بزرگ و قدیمی است. گفته می‌شود این بنا بخشی از قلعه‌ای است که متعلق به دوران حضور پرتغالی‌ها در خلیج فارس ‌است.

قلعه پرتغالی‌های بندر کنگ

9. لنج بوم مسی

بنای این لنج بزرگ بتنی برای یادبود قربانیان لنجی به همین نام و بیش از صد سال قبل ساخته شده ‌است.

10. کارگاه لنج ‌سازی

در این کارگاه، لنج‌ها به روشی سنتی ساخته می‌شوند. کارگاه لنج سازی معروف این بندر در ۵ کیلومتری آن قرار دارد. این لنج سازی در زمان نادر شاه افشار یعنی بیش از ۱۲۰۰ سال قبل فعالیت داشته و در سال ۲۰۱۱ به نام ایران در یونسکو به ثبت رسیده است.

کارگاه لنج ‌سازی

11. خانه گلبتان

خانه گلبتان یکی از آثار تاریخی بندر کنگ است که از دوران قاجار به جای مانده. این مکان داراری چندین بادگیر، درب و پنچره‌های چوبی قدیمی و چندین اتاق و سالن بزرگ است.

خانه گلبتان

12. موزه شخصی محمد ابراهیمی

محمد ابراهیمی یکی از ناخدایان بندر کنگ است. این که پس از بازنشستگی خود از کار دریا، وقت خود را صرف جمع‌آوری مجموعه‌ای از تجهیزات دریایی و لنج‌رانی کرده بود تا بتواند موزه‌ای کوچک در منزل خود راه‌ اندازی کند.

13. مسجد دو طبقه (دو محرابه) 

کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان احتمال می‌دهند که این مسجد دو طبقه در زمان قاجاریه ساخته شده است. این مسیجد دارای ۲ محراب در ۲ طبقه است که گفته می‌شود نشانه‌ای از جمعیت بالای بندر کُنگ و رونق و آبادانی این ناحیه در زمان‌های گذشته دارد.

اقامت در بندر کنگ

بندر کنگ یک شهر کوچک، بومی و دنج است. علاقه مندان به بوم گردی میتوانند یک تجربه بی نظیر در اقامتگاه های بومگردی این بندر زیبا کسب کنند. با اقامت در اقامتگاه بندر کنگ میتوانید به زیباترین شکل با سبک زندگی بومی مردم بندر مانند غذاها، لباس ها و انواع تفریحاتشان آشنا شوید. لازم به ذکر است که در این بندر خبری از هتل های بزرگ و لوکس نیست و اگر قصد اقامت در این بندر را دارید این توفیق اجباری شامل حالتان میشود.

سوغات بندر کنگ

سوغات اصیل بندر کنگ واقع در جنوب ایران بدلیل موقیت جغرافیایی و آب و هوایی که دارد، ماهی و خرما است. در صورت سفر به بندر کنگ حتما برای ناهار از ماهی آن ها خورده و لذت ببرید.

صنایع دستی بندر کنگ

بدر کنگ هم مانند سایر نقاط ایران صنایع دستی زیبای مخصوص به خود را دارد، صنایع دستی بند کنگ شامل: لباس های محلی، عروسک های خمیری، آثار صنایع دستی و زیبایی دریای، گلابتون دوزی و آثار زیبا و متفاوت حصیربافی می باشد. لازم به ذکر است اکثریت تمام این آثار ذکر شده هنر دست بانوان این بندر کوچک اما صمیمی است.

صنایع دستی بندر کنگ

طبیعت بندر کنگ

بندر کنگ تنها ارتفاع بسیار کمی از سطح آزاد دریا دارد و همین سبب گرما و رطوبت هوا می شود پوشش گیاهی این منطقه گیاهانی هستن که گرما و رطوبت آن ها را زنده نگه میدارد مانند: درخت نخل، خرما، انبه، موز، نارگیل،کنار و…

رستوران‌ها و غذاهای محلی بندر کنگ

غذاهای این بندر با غذاهای بندر کالیگوت در جنوب هندوستان شباهت زیادی دارند. ادویه‌های محلی بندر کنگ هم بیشتر ریشه هندی‌ داشته و به همین دلیل غذاهای این منطقه تطابق زیادی با غذای مردم هند دارد. از غذاها و خوراکی‌های معروف بندر کنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نان ستپوری (نان پراتا)
  • نان فطیر (نان چپاتی)
  • زلیبی (زولبیا)
  • پکاره (پاکورا)
  • گوبولی (نوعی غذا با برنج، گوشت و کشمش)
  • نان کلوکی
  • میگو
  • هریسه (نوعی حلیم)
  • کلمبا (حلیم ماهی شور)
  • هواری (نوعی غذا با ماهی یا میگو)
  • نان حلقه‌ای
  • باقلا و نخود آب‌پز گرم
  • بریانی

تفریحات بندر کنگ

بندر کنج در کنار دریا قرار دارد بنابراین کاملا طبیعی است که تفریحات اصلی این مرد تفریحات آبی باشد. تفریحات آبی بندر  شامل: غواصی، شنا و آبتنی، قایق سواری، ماهیگیری و… می باشد. اما در کنار تفریحات آبی شما میتوانید به بازدید از شهر و بافت تاریخی و قدیمی آن بپردازید و یا به بازار های آن سری بزنید و از تماشای صنایع رنگارنگ بندر لذت ببرید.

فرهنگ و زبان مردم کنگ

زبان مردم بندر کنگ در گذشته عربی بوده و تمامی اسناد و نامه های این منطقه به زبان عربی نگارش و تدوین می شده اما اکنون زبان رسمی مرد فارسی است و آن ها با این زبان صحبت می کنند. اغلب مردم بندر کنگ مسلمان اهل سنت هستند و اقتصاد شهر خود را از طریق صیادی، صادرات و واردات می گذرانند.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید