راهنمای سفر به پارسیان، نگین هرمزگان (عکس + آدرس)

از سفر بدانید ایرانگردی بندرعباس پارسیان هرمزگان
راهنمای سفر به پارسیان، نگین هرمزگان (عکس + آدرس)

اگر به دنبال یک سفر جنوبی در حاشیه خلیج فارس هستید، پارسیان یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست. این شهر، در غربی‌ترین نقطه استان هرمزگان قرار دارد و از توابع بندرلنگه است. پارسیان، شهری بندری و همه چیز تمام است. این شهر، هم دریا دارد، هم کوه و دشت. به همین دلیل، تنوع دیدنی‌های آن بسیار زیاد است و هر گردشگری را راضی نگه می‌دارد. در این مقاله، به معرفی برخی از جاذبه‌های گردشگری سفر به پارسیان خواهیم پرداخت.

شهر پارسیان کجاست؟

شهرستان پارسیان، در غربی‌ترین نقطه استان هرمزگان، دروازه ورودی این استان برای مسافران و گردشگران است. این شهرستان، از توابع بندرلنگه است و محل تلاقی استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان است. اگر از شهر عسلویه وارد استان هرمزگان شوید، برای رسیدن به بندرعباس، باید از شهرستان پارسیان عبور کنید. در طول این مسیر، از کنار جاذبه‌های طبیعی فراوانی عبور خواهید کرد. هر چند به دلیل مسافت زیاد این شهر با استان های شمالی و مرکزی کشور بهترین راه برای کاهش خستگی سفر و افزایش امنیت مسیر خرید بلیط هواپیما است.

شهرستان پارسیان از دو بخش اصلی «کوشکنار» و «مرکزی» تشکیل می‌شود. شهرهای اصلی این شهرستان عبارتند از «شهر پارسیان»، «کوشکنار» و «دشتی». چهار دهستان «بوچیر»، «بهدشت»، «کوشکنار» و «مهرگان»، نیز در این شهرستان قرار دارند.

پارسیان، یکی از مناطق گردشگری مهم در استاپارسیان، یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان در جنوب ایران است. این شهرستان در ۲۲۰ کیلومتری بندر لنگه قرار دارد و از سمت شمال به شهرستان لامرد (استان فارس)، از سمت جنوب به خلیج فارس، از سمت غرب به شهرستان عسلویه (استان بوشهر) و از سمت شرق به بخش شیب‌کوه بندر لنگه محدود است.

فصل زمستان، پاییز و اوایل بهار به دلیل هوای گرم و شرجی پارسیان بهترین فصل برای سفر به پارسیان است.

سه شهر بوشهر، شیراز و بندرعباس مسیرهای منتهی به بندر پارسیان را دارند.

بندر پارسیان در قدیم با نام گاوبندی شناخته می شد و نام آن از سال ۱۳۶۸ به پارسیان تغییر پیدا کرده است.

در سفر به پارسیان بدانید:

  • جغرافیای پارسیان: پارسیان از نظر جغرافیایی، در منطقه‌ای گرم و خشک قرار دارد. آب و هوای این شهرستان در تابستان‌ها گرم و خشک و در زمستان‌ها معتدل است.
  • جمعیت پارسیان: براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهرستان پارسیان برابر با ۵۰٬۵۹۶ نفر بوده‌است. این جمعیت در قالب ۱۱ دهستان و ۲ شهر (پارسیان و سیریک) ساکن هستند.
  • دین و مذهب مردم پارسیان: مردم پارسیان اکثرا مسلمان و از پیروان مذاهب شیعه و سنی هستند.
  • زبان و نژاد مردم پارسیان: زبان مردم این منطقه فارسی است و با گویش‌های مختلف با هم سخن می‌گویند. در برخی از روستاها مردم به زبان عربی با یکدیگر صحبت می‌کنند.
  • اقتصاد پارسیان: اقتصاد پارسیان بر پایه کشاورزی و صید و صیادی است. عمده محصولات کشاورزی این منطقه گوجه‌فرنگی، تنباکو، سبزیجات و خرما است. در گذشته، مردم این منطقه خرما و غله را به سایر کشورها صادر می‌کردند.

جاهای دیدنی پارسیان

مسیرهای دسترسی به پارسیان

شهرستان پارسیان، در غربی‌ترین نقطه استان هرمزگان قرار دارد. سفر به پارسیان، از سه طریق قابل دسترسی است:

فاصله پارسیان تا بوشهر: بوشهر-عسلویه-پارسیان

این مسیر، کوتاه‌ترین مسیر دسترسی به پارسیان است. اگر از استان بوشهر به‌سمت هرمزگان می‌روید، شهر عسلویه، همسایه شمالی پارسیان است. این شهر، حدود ۶۰ کیلومتر با مرکز پارسیان، شهر پارسیان، فاصله دارد. پیشنهاد می کنیم با خرید بلیط هواپیما بوشهر علاوه بر دیدن جاذبه های گردشگری بوشهر از پارسیان نیز دیدن کنید.

فاصله پارسیان تا شیراز: شیراز-پارسیان

این مسیر، طولانی‌ترین مسیر دسترسی به پارسیان است. اگر از استان فارس به‌سمت هرمزگان می‌روید، باید از شهر شیراز به‌سمت جنوب حرکت کنید. پس از گذشتن از شهرهای جنوبی استان فارس، در حدود ۴۰۰ کیلومتر، به شهر پارسیان خواهید رسید.

فاصله پارسیان تا بندرعباس: بندرعباس-بندر خمیر-بندرلنگه-پارسیان

این مسیر، مناسب کسانی است که برای بازدید از هرمزگان از شرق یا شمال وارد استان می‌شوند. اگر از شهر بندرعباس به‌سمت غرب حرکت کنید، با گذشتن از بندر خمیر و بندر لنگه، از شرق شهرستان به آن وارد خواهید شد. در این مسیر ۴۰۰ کیلومتری نیز جاذبه‌های گردشگری فراوانی اطراف بندر خمیر و بندر لنگه وجود دارد. فاصله بندر لنگه تا شهر پارسیان ۲۲۰ کیلومتر است.

بهترین زمان سفر به پارسیان

بهترین زمان سفر به پارسیان، فصل‌های پاییز، زمستان و اوایل بهار است. در این فصل‌ها، آب و هوای پارسیان معتدل و مطبوع است و خبری از گرما و شرجی نیست. آب و هوای پارسیان در تابستان‌ها بسیار گرم و شرجی است و دمای هوا به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. در این فصل، بسیاری از جاذبه‌های گردشگری پارسیان مانند سواحل، چشمه‌های آبگرم و تالاب‌ها نیز قابل دسترسی نیستند. در فصل بهار نیز، هوا در پارسیان گرم می‌شود، اما هنوز هم شرجی نیست. بنابراین، اگر می‌خواهید از هوای مطبوع پارسیان لذت ببرید، فصل بهار نیز انتخاب خوبی است.

 

جاهای دیدنی پارسیان

شهرستان پارسیان، در غربی‌ترین نقطه استان هرمزگان، مملو از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است. این جاذبه‌ها، در همه شهرهای و دهستان‌های این شهرستان پراکنده شده‌اند. در سفر به پارسیان از جاهای دیدنی زیر دیدن فرمایید.

شهر کوشکنار

در سفر به پارسیان بازدید از کوشکنار را فراموش  نکنید. کوشکنار، غربی‌ترین شهر شهرستان پارسیان است. این شهر، در همسایگی پارس جنوبی و مرز بوشهر قرار دارد. کوشکنار، پوشیده از درختان کنار و طبیعتی بکر با دریا، دشت و کوه است.

از جمله جاذبه‌های گردشگری شهر کوشکنار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بندر تبن: بندر تبن، یکی از مهم‌ترین بنادر ماهیگیری در استان هرمزگان است. این بندر، در کنار سواحل زیبای خلیج فارس قرار دارد.
  • پارک شهروند: پارک شهروند، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های شهرستان پارسیان است. این پارک، در مرکز شهر کوشکنار قرار دارد.
  • مجموعه‌های دیدنی و تفریحی سرسبز ساحلی در روستاهای سورباش و فارسی: این مجموعه‌ها، در فصل‌های پاییز و زمستان، بسیار پرطرفدار هستند.
  • منطقه تفریحی و سرسبز در علفزارهای کورو: این منطقه، در جنوب شهر کوشکنار قرار دارد.
  • منطقه زیبا و دیدنی تشتک تاسو و لاور: این منطقه، در کوه‌های جنوبی کوشکنار قرار دارد.
  • تنبوی شمالی و جنوبی: تنبوهای شمالی و جنوبی، دو جزیره کوچک در نزدیکی سواحل کوشکنار هستند.
  • اسکله و بندر تبن: اسکله و بندر تبن، محل استقرار قایق‌های ماهیگیری و گردشگری است.

شهر دشتی

دشتی، دومین شهر بزرگ شهرستان پارسیان است. این شهر، در جنوب کوشکنار قرار دارد.

از جمله جاذبه‌های گردشگری شهر دشتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلات سرخ: کلات سرخ، یک قلعه تاریخی در کوه‌های جنوبی شهر دشتی است. این قلعه، در دوران پیش از اسلام ساخته شده است.

علاوه بر این جاذبه‌ها، شهرستان پارسیان، دارای جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز است. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساحل مکسر: ساحل مکسر، یکی از زیباترین سواحل ایران است. این ساحل، در جنوب شهر پارسیان قرار دارد.
  • آبشارهای مینیاتوری: آبشارهای مینیاتوری، در نزدیکی روستای بوچیر قرار دارند.
  • دره‌های سرسبز: پارسیان، دارای چندین دره سرسبز و زیبا است. از جمله این دره‌ها می‌توان به دره سگی، دره لییو، دره گبری و دره حلوای اشاره کرد.

جاده ساحلی بستانو، مسیری رویایی به سوی ساحل بکر

جاده ساحلی بستانو، مسیری زیبا و دیدنی در استان هرمزگان است که از بندر بستانو تا بندر مقام امتداد دارد. این جاده، با طول ۵۰ کیلومتر، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم این منطقه است. در ابتدای این جاده، روستای زیارت قرار دارد. زیارت، روستای کوچکی است که در کنار دریا قرار گرفته است. در این روستا، می‌توانید از پیر زیارت، که زیارتگاه مردم محلی است، دیدن کنید.

پس از روستای زیارت، به روستای مغدان می‌رسید. مغدان، روستای دیگری است که به خاطر تپه‌های شنی‌اش معروف است. در این روستا، می‌توانید از ساحل شنی و زیبای آن لذت ببرید. در ادامه مسیر، به ساحل نیرم می‌رسید. ساحل نیرم، یکی از زیباترین سواحل استان هرمزگان است. این ساحل، با صخره‌های زیبایش، مناظری چشم‌نواز را به نمایش می‌گذارد.

پس از ساحل نیرم، به گردنه عشاق می‌رسید. گردنه عشاق، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم این جاده است. در این گردنه، می‌توانید از تماشای غروب خورشید بر فراز صخره‌های کنار دریا لذت ببرید.

در نزدیکی بندر مقام، یکی از زیباترین سواحل هرمزگان، ساحل مکسر، قرار دارد. ساحل مکسر، با تلاقی کوهستان و دریا، مناظری شگفت‌انگیز را به نمایش می‌گذارد. در انتهای این جاده، به بندر مقام می‌رسید. بندر مقام، یکی از بنادر قدیمی استان هرمزگان است. این بندر، مسیر دسترسی به جزیره مرجانی لاوان و جزیره خالی از سکنه شیدور است. جاده ساحلی بستانو، مسیری زیبا و دیدنی است که می‌تواند تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما رقم بزند. اگر به دنبال مقصدی متفاوت و جذاب در استان هرمزگان هستید، حتماً از این جاده دیدن کنید.

 

تنگه شوتاریکو و چشمه اودبه، زیبایی‌های طبیعی در دل کویر

در ۱۷ کیلومتری شرق شهر پارسیان، در نزدیکی روستای بهده، تنگه‌ای زیبا و دیدنی به نام «شوتاریکو» قرار دارد. این تنگه، با صخره‌های عجیب و غریب و آبشارهای کوچکش، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم استان هرمزگان است.

برای دسترسی به تنگه شوتاریکو، باید از جاده آسفالته پارسیان-بندر لنگه به سمت شرق حرکت کنید. پس از طی حدود ۱۷ کیلومتر، به دو راهی می‌رسید. مسیر سمت راست شما را به تنگه شوتاریکو و مسیر سمت چپ به چشمه اودبه هدایت می‌کند.

چشمه اودبه

چشمه اودبه، یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی این منطقه است. این چشمه، در انتهای یک دره سرسبز و زیبا قرار دارد. در مسیر رسیدن به چشمه، می‌توانید از آبشارهای کوچک و درختان نخل لذت ببرید.

تنگه شوتاریکو

تنگه شوتاریکو، یکی از زیباترین و بکرترین تنگه‌های ایران است. این تنگه، با صخره‌های عجیب و غریبش، به «دره تاریکی» نیز معروف است. برای پیمایش تنگه شوتاریکو، باید از مسیری صخره‌ای و پرپیچ‌وخم عبور کنید. در طول مسیر، می‌توانید شاهد شکل‌های عجیب و غریب صخره‌ها باشید.هرچه پیش بروید، هوا خنک‌تر و مسیر پرپیچ‌وخم‌تر می‌شود. در بعضی قسمت‌ها، صخره‌ها به هم پیچیده‌اند و فضا را مسقف کرده اند. در انتهای تنگه، حوضچه‌های فیروزه‌ای و سبز با چشمه‌های جوشان، چشم‌انداز زیبایی وجود دارد.

تنگه شوتاریکو

روستای بهده، جاذبه‌های طبیعی فراوان

روستای بهده، یکی از روستاهای زیبا و دیدنی شهرستان پارسیان در استان هرمزگان است. این روستا، در ۳۸ کیلومتری شهر پارسیان قرار دارد و جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد.

غار گیری

یکی از جاذبه‌های طبیعی روستای بهده، غار گیری است. این غار، در شمال روستا و ۴۰ کیلومتری شهر پارسیان قرار دارد. این غار، در حدود ۱۰ قرن پیش و به دست ساکنان قدیمی‌ این منطقه ساخته شده بود.

غار گیری، در کوهستان و در مقابل زمین‌های زراعی قرار گرفته است. قبل از ورودی غار، سد و کانال وجود دارد و آب داخل غار در گذشته به دشت سرازیر می‌شد و مردم از آن استفاده می‌کردند. دو آب‌انبار قدیمی نیز در نزدیکی این غار وجود دارند.

قلعه بهده

در غرب روستا و جنوب دره فاریاب، قلعه‌ای خشتی با کتیبه‌ها و دست‌نوشته‌هایی از دوره صفویه، خودنمایی می‌کند. این قلعه، به «قلعه بهده» معروف است و ۴۰۰ سال قدمت دارد. از چشمه‌های اطراف این قلعه می‌توان به «شمس» و «فاریاب» اشاره کرد.

سایر جاذبه‌های روستای بهده

از دیگر دیدنی‌های روستای بهده می‌توان به آسیاب‌های قدیمی، «کلات عالی گنا» و «لوور مدنو» اشاره کرد.

آبشار و چشمه بوچیر

در ۷ کیلومتری غرب روستای حمیران و شش کیلومتری شرق روستای هشنیز، پشت کوه سنجول، روستای بوچیر، در شرق پارسیان واقع شده است. در نزدیکی این روستا، تنگه بوچیر با دره‌هایی پرآب و عمیق قرار دارد.

این تنگه، با قندیل‌های زیبا، چشم‌انداز طبیعی بکر و محیط خنک خود، در گرمای هرمزگان بسیار پرطرفدار است. عمق دره‌ها در بعضی نقاط به ۵۰ متر می‌رسد. برای عبور از این دره‌ها و رسیدن به استخر انتهای آن باید تنی به آب بزنید و شنا کنید یا با جلیقه نجات و قایق‌های بادی مسیر را طی کنید.

آب ورودی غار گرم و آب داخل سرد می‌شود. دما در داخل بین ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. در روستای بوچیر آبشاری زیبا به همین نام نیز، وجود دارد.

 

غذای محلی پارسیان

غذاهای محلی پارسیان، از محبوب‌ترین غذاها در میان گردشگران است. از جمله این غذاها می‌توان به قلیه ماهی، هریسه، مهیاوه، برنج سرخ، شامی و دوپیازه و از بهترین شیرینی‌ها می‌توان به لقیمات، رنگینک، خمفروش، خرما ریشو، حلوای انگشت و نان برزه اشاره کرد. در سفر به این شهر زیبا لذت امتحان کردن خوراکی ها و غذاهای خوشمزه مربوط به این خطه را از دست ندهید. از دیگر خوراکی های محلی پارسیان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجبوس
  • پلیل
  • قلیه ماهی
  • نان مهیاوه
  • هریسه (حلیم)
  • برنج سرخ
  • برنج رشتکو
  • دیشک

شیرینی‌های محلی

  • لقیمات
  • رنگینک
  • خنفروش
  • خرما دیشو
  • حلوای انگشت
  • نان برزه

 

توصیه‌هایی برای خرید سوغات و غذا در پارسیان

  • برای خرید سوغات، حتماً از روستاهای پارسیان بازدید کنید و از صنایع دستی دست‌ساز اهالی این منطقه خریداری کنید. این صنایع دستی، علاوه بر زیبایی، بسیار کاربردی نیز هستند.
  • برای امتحان غذاهای محلی، به اقامتگاه‌های سنتی و بوم گردی مراجعه کنید. در این اقامتگاه‌ها، غذاهای سنتی با کیفیت بالا و با قیمت مناسب سرو می‌شود.

 

رستوران های پارسیان

شهر ساحلی پارسیان دارای تعدادی رستوران برای رفاه حال مسافران است که در اینجا به لیست برخی از این رستوران ها اشاره می کنیم.

  • رستوران آرین بستکی
  • رستوران سنتی شوم شو

در سفر به پارسیان کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در پارسیان، گزینه‌های مختلفی وجود دارد. در روستاهای اطراف، اقامتگاه‌های محلی و بوم گردی با امکانات کامل و پذیرایی سنتی جنوبی در دسترس هستند. یکی از معروف‌ترین اقامتگاه‌های بومگردی پارسیان، «اقامتگاه بومگردی گودکناران» است. این اقامتگاه با بیش از ۵۰ سال قدمت، در روستای گود کناردان در ۳۰ کیلومتری شرق شهر پارسیان قرار دارد.

در روستاهای مختلف پارسیان، مردم خون‌گرم و مهمان‌نواز جنوب، استقبال مناسبی از گردشگران می‌کنند. شما در هر روستایی می‌توانید در خانه‌های محلی اقامت کنید.

اگر به کمپینگ علاقه دارید، پارسیان با آب و هوای مناسب و سواحل زیبا، مکان مناسبی برای شماست. در این منطقه، نقاط بکر و زیبایی برای برپایی چادر وجود دارد.

البته، توجه داشته باشید که هرمزگان منطقه‌ای کم بارش است، اما در نیمه دوم سال بارش‌ها به‌صورت ناگهانی و شدید است. بنابراین، در صورت اقامت در طبیعت، با استعلام وضعیت هوا، زمان مناسب را انتخاب کنید و آمادگی‌های لازم را داشته باشید.

اقامتگاه های محبوب پارسیان عبارتند از:

  • اقامتگاه ساحلی بحری زیارت
  • اقامتگاه بوم گردی الماس خلیج فارس
  • اقامگاه بوم گردی هیلو
  • اقامتگاه بوم گردی سمسو
  • اقامتگاه بوم گردی شنیوب
  • اقامتگاه بوم گردی میداف

سوغات شهر پارسیان چیست؟

صنایع دستی پارسیان، با برگ درختان نخل تولید می‌شود. از جمله این صنایع دستی می‌توان به سبد، بادبزن، ظروف، سرقلیان، مهتک، خورجین و بسیاری اقلام دیگر اشاره کرد. این صنایع دستی، هنر دست اهالی منطقه است و خرید آن‌ها، علاوه بر داشتن سوغاتی زیبا، به توسعه گردشگری و رونق اقتصادی منطقه نیز کمک می‌کند.

 

کلام آخر

سفر همیشه با باری از تجربه و خاطره همراه است. در سفر به پارسیان حتما بهترین زمان برای سفر را انتخاب کنید تا بتوانید بهترین لحظات را برای سفر خود رقم بزنید. به عنوان نکته مهم دیگر این است که به خاطر موقعیت جنوبی این شهر بهتر است با خرید بلیط هواپیما تهران بندرعباس یا هر شهر مبدا دیگری خستگی سفر خود را کمتر کنید. اکنون نوبت شماست … آیا تا کنون به این شهر جنوبی سفر کردید؟ تجربیات خود را با ما و دیگر همراهان سایت پته بهاشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید