مقایسه قشم و کیش: انتخابی سخت برای سفر در نوروز

ایرانگردی قشم کیش هرمزگان
مقایسه قشم و کیش: انتخابی سخت برای سفر در نوروز

مقایسه قشم و کیش برای سفر در نوروز ۱۴۰۳ کار چندان ساده ای نیست و می تواند یک معضل ذهنی برای مسافران جنوب باشد. اما چرا؟ شاید به این دلیل که جزایر کیش و قشم دارای مناظر متفاوتی از زیبایی های خلیج فارس هستند و هر کدام مناطق گردشگری منحصر به فردی دارند. از گذشته تا کنون، منطقه آزاد کیش به عنوان یک مروارید کوچک در دل خلیج فارس  شناخته می­شود. این در حالی است که قشم با وسعت پهناور خود، نظر عمومی را جلب کرده است.

با این تفاسیر، گاهی انتخاب قشم یا کیش به عنوان مقصد سفر و خرید بلیط هواپیما سخت می شود و تصمیم ­گیری نهایی را به چالش می­کشد. در این مقاله قصد داریم به مقایسه قشم و کیش از نظر موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و دیگر موضوعات مرتبط به این دو منطقه بپردازیم تا راحت تر تصمیم بگیرید که به کجا سفر کنید.

مقایسه قشم و کیش

در مقایسه کیش و قشم برای سفر در نوروز ۱۴۰۳ که به عنوان دو جزیره گردشگری معروف ایران شناخته می­شوند و منظره ­های باشکوه را به تصویر می­کشند، می توان گفت هر دو جذابیت خاص خود را دارند. بازارهای مدرن به همراه امکانات تفریحی و گردشگری از جمله تجارب ارزشمندی هستند که در کیش مشاهده می­کنید. به علاوه، هتل های مجلل و باشکوه در این منطقه، نظر علاقمندان به تجربه ­های متنوع گردشگری را به خود جلب می­کند. این جزیره با وجود مراکز خرید متعدد برای مسافرانی که به قصد خرید به آنجا می­روند، بهترین گزینه­ ها را از برندهای معتبر و شناخته شده ارائه می­دهد. در عین حال، مسافران جنوب از گشت و گذار و تماشای چشم انداز زیبای ساحل لذت می­برند.

این در حالی است که طبیعت بکر جزیزه قشم  نظر مثبت گردشگران را به خود جلب می­کند. علاقمندان به گشت و گذار در مناطق طبیعی با قدم گذاشتن در این منطقه، تجربه ه­ای متفاوت را به دست میاورند. وجود جاذبه­ های طبیعی از جمله جنگل­ های حرا و مناظر صخره­ای،  قشم را به یک منطقه ایده ال برای مسافرت و لذت بردن از تعطیلات، تبدیل می­کند.

با این همه، در پاسخ به این سوال که قشم بهتره یا کیش؟ باید به شما بگویم که همه چیز به انتظارات سفر و علایق شما بستگی دارد. اگر می­خواهید سفری لوکس همراه با خرید زیاد را تجربه کنید، کیش بهترین انتخاب است. از سوی دیگر، اگر می خواهید با فرهنگ محلی مردم جنوب بیشتر آشنا شده و از طبیعت بکر این منطقه بهره­مند بشوید، سفر به قشم را به شما پیشنهاد می­دهیم.

مقایسه قشم و کیش

مقایسه منطقه کیش و قشم از نظر مساحت

مناطق قشم و کیش در ابعاد و امکانات رفاهی، تنوع قابل توجهی دارند. جزیره قشم نه تنها بزرگترین جزیره ایران، که در واقع به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس شناخته شده و مساحت آن نزدیک در حدود ۱۴۹۱ کیلومتر مربع  تخمین زده می­شود.

این تفاوت در مساحت بین منطقه قشم و کیش بر ویژگی های هر کدام تاثیر زیادی می گذارد و بالطبع بر تجربه گردشگران از هر دو منطقه تاثیر گذار خواهد بود. برای دیدن جاذبه­ های متنوع قشم به دلیل مساحت پهناور منطقه، باید راه طولانی را طی کرد. اما از آنجایی که منطقه کیش کوچک است، مسیرهای این جزیره نزدیک به هم هستند و شما به راحتی می­توانید جاذبه­ های گردشگری بیشتری را بازدید کنید.

اگرچه منطقه کیش کوچکتر از منطقه قشم است اما به دلیل رشد بالای خود در بخش گردشگری شناخته شده است. به همین دلیل کیش با وجود وسعت کوچکش به خاطر برنامه های گردشگری و تفریحی مختلف معروف می­باشد و پذیرای تعدادی زیادی گردشگر از اقصی نقاط ایران و جهان است. بدون تردید، سفر به کیش برا سما به عنوان یکی از جذاب ترین خطرات به یادماندنی در ذهن­تان حک می­شود.

مقایسه قشم و کیش

قشم بزرگتره یا کیش؟

جزیره کیش با مساحتی در حدود 91 کیلومتر مربع از قشم بسیار کوچکتر است ولی با این حال، امکانات تفریحی و تجاری متنوعی را در اختیار گردشگران قرار می­دهد. جالب است بدانید که به دلیل اندازه و مساحت بزرگ جزیره قشم، جاذبه­ های طبیعی متنوعی در ااین منطقه وجود دارد. همچنین، امکان رشد اکوسیستم های گیاهی و جانوری متنوع را فراهم می ­سازد. البته باید به این موضوع نیز اشاره داشت که محدودیت­ های زیست محیطی بر کیش تاثیر می­گذارد.

فاصله قشم تا کیش

فاصله بین این دو جزیره با وجود اینکه در یک دریا قرار دارند، قابل توجه است. جزیره قشم بزرگترین جزیره ایران است که در شرق خلیج فارس و در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد.

کیش جزیره ای کوچک اما بسیار توسعه یافته است که در وسط خلیج فارس واقع شده است. فاصله تقریبی قشم تا کیش حدود 280 کیلومتر برآورد می­شود که برای پیمودن آن می­توان از پرواز داخلی یا سفرهای دریایی استفاده کرد.

مهم: امکان رفتن به منطقه آزاد کیش با ماشین شخصی وجود دارد که در این صورت می توانید از جاذبه های مسیر دیدن کنید و سفر لذت بخش­تری داشته باشید.

فاصله قشم تا کیش

تفاوت شرایط آب و هوایی کیش و قشم

نکته دیگری که در مقایسه این دو منطقه گردشگری باید مورد توجه قرار بگیرد، تفاوت میانگین دمای آنهاست. به طور کلی میانگین دمای کیش 26.6 درجه سانتیگراد و میانگین دمای قشم 26 درجه سانتیگراد می­باشد. با وجود مجاورت جغرافیایی، تفاوت جزئی در آب و هوای کیش و قشمی وجود دارد. کیش به دلیل وسعت کوچکش دارای آب و هوای نسبتا معتدل و رطوبت کمتری است. از این رو، برای گردشگرانی که از گرمای شدید فرار ی هستند، شرایط مطلوبی ایجاد می­کند. از طرفی قشم که وسعت بیشتری دارد، اختلاف آب و هوای آن نیز بالطبع بیشتر است. البته لازم به ذکر است که مساحت زیاد قشم می تواند در برخی مناطق نسبت به کیش گرما و رطوبت بیشتری را برای شما ایجاد کند.

در یک نگاه کلی می­توان وضعیت آب و هوایی کیش و قشم را اینگونه تفسیر نمود که هر دو جزیره دارای تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های نسبتا معتدل هستند. اگرچه در اکثر فصول سال، هوای کیش برای اکثر گردشگران مطبوع به نظر می رسد، اما یکی از مناسب­ترین زمان ها برای سفر به این جزیره، فصل زمستان و به خصوص بهمن ماه است. در این زمان، دمای هوا  کم است و رطوبت به کمترین میزان می­رسد. در نتیجه، می­توانید با خیالی آسوده در ساحل قدم بزنید و جاذبه های گردشگری این منطقه را از نزدیک مشاهده کنید.

تفاوت شرایط آب و هوایی کیش و قشم

تفاوت بافت شهری کیش و قشم

اگر بخواهیم با نگاهی جزئی نگر به ساختار شهری کیش و قشم بنگریم، به این موضوع پی خواهیم برد که جزیره کیش بر بخش گردشگری معطوف و متمرکز است. از این رو، خدمات بهتری را از نظر زیرساخت ها و برخی امکانات رفاهی به گردشگران ارائه می­دهد. علاوه بر این، بخشی از زیرساخت های آن جدید و نوساز است. در حالی که زیرساخت های قشم اغلب قدیمی هستند.

در مجموع، جزیره کیش نسبت به جزیره قشم بافتی مدرن دارد(قشم بافت سنتی دارد). جالب است بدانید که این بافت اصیل، توجه دوستداران طبیعت را به خود جلب می کند.

پس در نهایت مشخص می­شود که انتخاب قشم یا کیش به سلیقه، بودجه و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. اگر ترجیح شما گشت و گذار در محیط لوکس و مدرن است، کیش را انتخاب کنید. حال اگر، به محیط سنتی و محلی علاقه دارید می توانید سفر به کیش را در نظر بگیرید. ناگفته نماند که مکان های محلی و سنتی نیز در کیش یافت می شود اما نسبت به منطقه قشم، تعداد آنها کمتر است.

بافت شهری کیش و قشم

سواحل کیش بهتره یا قشم؟

یکی از انگیزه های اصلی مسافران برای سفر به قشم یا کیش احتمالا دیدن سواحل بی نظیر این مناطق است. هر دو جزیره دارای سواحل زیبا و چشم­اندازهای وصف نشدنی هستند که لذت پیاده روی در کنار آب را برای گردشگران جذاب می­کنند.  توجه داشته باشید که در سواحل قشم و کیش انواع رستوران ها، کافه ها و هتل ها وجود دارند که می­توانید متناسب با سلیقه خود آنها را انتخاب کرده و چند روزی در آنجا وقت بگذرانید. اشاره به این نکته حائز اهمیت است که طراحی هتل­ها، رستوران­ها و کافه­ها در دو منطقه متفاوت است. به ویژه در کیش شاهد احداث هتل­های لوکس و مجلل هستیم.

سواحل جزیره قشم در مقایسه با سواحل کیش خلوت تر هستند و این یک فرصت ایده ال برای تجربه سکوت و شندین صدای امواج دریا فراهم می­کند. جزیره قشم به دلیل وسعت گهناور خود، نقاط دنج­تری دارد و بازدیدکنندگان در این منطقه احساس راحت‌تری بیشتری را تجربه می­کنند.  در نظر داشته باشید که کیش مساحت کمتری نسبت به جزیزه قشم دارد و تعداد اسکله ها و سواحل معروف آن نیز  انگشت شمار است. نکته مهم دیگر که به شما در تصمیم­گیری برای انتخاب در بین قشم یا کیش کمک می­کند این است که می توانید از امکانات پلاژ خانم ها و آقایان به صورت مجزا استفاده کنید.

سواحل کیش و قشم

مقایسه رستوران های قشم و کیش

وجود رستوران­های لوکس با منوی متنوع یکی دیگر از معیارهای انتخاب بین کیش و قشم است. این می تواند یک دوراهی خوشمزه بین امتحان غذاهای محلی کیش یا چشیدن طعم بی نظیر غذاهای قشمی باشد. شاید این موضوع به تنهایی شما را وادار به انتخاب جهت نکند اما قطعا در انتخاب مقصد موثر است زیرا چشیدن طعم غذاهای خوشمزه، لذت سفر را  صد چندان می­کند.

در هر دو جزیره، رستوران های بسیار متنوعی وجود دارد و می توان هم رستوران های سطح بالا و هم رستوران های ارزان قیمت را پیدا کرد. اما مهمترین وجه تمایز در در تعداد آنهاست. جزیره کیش با وجود توسعه صنعت گردشگری دارای رستوران های بسیار مجلل و البته گران قیمت است.

تنوع غذاهای محلی که در بهترین رستوران های قشم به گردشگران ارائه می شود بیشتر از جزیره کیش است. رستوران های قشم بر تجربیات سنتی و محلی تمرکز دارند و اغلب غذاهای دریایی تازه سرو می کنند.

نکته: توجه داشته باشید که با وجود رستوران­ های  مجلل کیش و ارائه غذاهای بین المللی، قیمت غذاها گاهی حتی بالاتر از پایتخت است. در نتیجه به هنگام انتخاب کیش یا قشم به قیمت خوراکی­ ها و مواد غذایی نیز فکر کنید.

رستوران های قشم و کیش

شرایط اقامتگاه ­های قشم و کیش

تفاوت  چندان بارزی بین اقامتگاه­های کیش و قشم وجود ندارد اما در مورد اینکه کدام جزیره را انتخاب کنید باید بگوییم که بهترین هتل­های لوکس را کیش خواهید دید. با این حال، اقامتگاه های سنتی در قشم نسبت به کیش بیشتر است. همه چیز به ترجیحات شخصی شما برمی­گردد. آیا می­خواهید در هتل های لوکس کیش بمانید و ستاره هتل برایتان مهم است یا ترجیح می­دهید در اقامتگاه­های محلی قشم بمانید و با فرهنگ مردم محلی بیشتر آشنا بشوید؟

مهم: بهتر است هتلی را انتخاب کنید که امکانات مناسب‌تری برای هدف سفر شما ارائه دهد. به عنوان مثال اگر برای ماه عسل خود به کیش می­روید، بهتر است یکی از بهترین هتل های  منطقه را انتخاب نمایید تا خاطره­ای فراموش نشدنی برای شما رقم بزند.

اقامتگاه ­های قشم و کیش

خرید از کیش بهتر است یا کیش؟

با نظر به موقعیت توریستی و لوکس بودن کیش، هزینه خرید در این جزیره  نسبت به قشم بسیار بیشتر است. برای خرید ملک، کالا، مواد غذایی و غیره  در این منطقه باید پول بیشتری بپردازید.

جالب است بدانید که با توجه به موقعیت مکانی کیش، حمل و نقل مواد غذایی و کشاورزی سرسام آور است. در نتیجه،  قیمت میوه و سبزیجات، گوشت و مرغ بسیار زیاد می­باشد. اگر بخواهید یک وعده غذایی را در  رستوران­ها ی کیش سرو کنید، هزینه زیادی باید بپردازید. با این حال، مانند شهرهای بزرگ ایران، در کیش نیز می توانید با جستجوی زیاد، همه چیز پیدا کنید.

اما برویم سراغ قشم و ببینیم هزینه­های خرید در این منطقه چگونه است؟ جالب است بدانید که هزینه خرید اقلام روزمره و غذا برای گردشگرانی که به قشم می­روند در مقایسه با کیش مناسب­تر می­باشد. این امر در مورد خرید ملک نیز صادق است. البته، این بستگی به این دارد که هدف شما از خرید ملک چیست و قصد خرید در کدام قسمت منطقه را دارید. به طور حتم برای خرید آپارتمان در برج های لوکس کیش با چشم انداز دریا پول زیادی نیاز است.

به طور کلی، هزینه خرید یا اجاره آپارتمان در کیش نسبت به قشم بسیار بیشتر است و نیاز به سرمایه ­گذاری هنگفتی دارد.

خرید از کیش

قشم برای خرید لباس بهتر است یا کیش؟

خرید کردن اغلب دلیلی مهم برای سفر به جنوب و بازدید از جزیره کیش و یا قشم است. این جزایر جزو مناطق آزاد محسوب می­شوند و در رونق بازارهای منطقه تاثیر دارند.  تنوع لباس و قیمت­ها در بازار های قشم و کیش با یکدیگر تفاوت دارند. قیمت لباس در کیش بالاست تا جایی که حتی ممکن است مجبور شوید برای خرید لباس در کیش هزینه بیشتری نسبت به شهر بزرگتری مانند تهران بپردازید.

بهترین مرکز خرید کیش محصولات و برندهای بین المللی فراوانی دارد و به همین دلیل بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود جذب می­کند.  کیش علاوه بر پاساژهای بزرگ و مجلل، مراکز خرید دیگری نیز دارد که لباس‌های ارزان­تر را می‌فروشند. می­توانید محصولات ارزان تری را در قشم پیدا کنید. قشم هم دارای فروشگاه های سطح بالا و هم فروشگاه های ارزان قیمت است اما با این حال،  تعداد مراکز خرید قشم کمتر از کیش است.

در واقع، قشم یک تجربه خرید مقرون به صرفه و متنوع را ارائه می دهد. توجه داشته باشید که خرید عمده پوشاک در قشم نیز امکان پذیر است.

خرید لباس از قشم و کیش

جاذبه ­های گردشگری قشم و کیش را بشناسید!

جاهای دیدنی قشم با جاهای دیدنی کیش تنوع زیادی دارند. با وجود اینکه نزدیکی مسافت هر دو جزیره اما جاذبه­ های قشم عمدتاً به زیبایی های طبیعی شگفت انگیز این منطقه مربوط می­شود. به عبارت دیگر در قشم شاهد وجود مکان های طبیعی و زیباتری نسبت به کیش هستید. طبیعت جزیره قشم در گذر میلیون ها سال شکل گرفته و جاذبه­ های تماشایی را به تصویر می­کشد. برای آشنایی با فرهنگ محلی قشمی باید وارد جوامع بومی شوید تا فرهنگ آنها را از نزدیک ببینید. مکان­ های زیبا و خوش نقش و نگار کیش در سال های اخیر توسط مهندسان زبده و ماهر ساخته شده است.

همانطور که پیش­تر هم اشاره کردیم، در کیش نیز طبیعت بی نظیر جزیره و سواحل را خواهید دید اما گستردگی و تنوع آن به اندازه قشم نیست. در عوض مکان های جدید و مدرنی وجود دارد که یکی از جاذبه های تفریحات شبانه در کیش است.

جاذبه ­های گردشگری قشم و کیش

تفاوت امکانات تفریحی​​ کیش و قشم

اگر به تفریح ​​و به خصوص تفریحات آبی علاقه دارید، به راحتی می توانید کیش را را انتخاب نمایید زیرا تفریحات کیش سلایق مختلفی را پوشش می دهد و می تواند مورد علاقه افراد بیشتری قرار بگیرد. البته در قشم  نیز می­توانید بازی­ های آبی مانند جت اسکی، پاراسل و..  را  تجربه کنید و اقوات خوشی را سپری نمایید. اما در مجموع، فعالیت­های آبی کیش گسترده تر و متنوع تر است. نکته دیگری که هنگام مقایسه قشم و کیش باید بدانید این است که بر خلاف کیش که دارای پلاژ مردانه و زنانه است، قشم امکانات اختصاصی ندارد و می توانید به جای آن غواصی را امتحان کنید.

با وجود اینکه غواصی در قشم تفریح ​​ارزانی محسوب نمی شود اما امکان تماشای مستقیم دنیای زیر آب و موجوات آبزی را در اختیار شما قرار می­ دهد.  حال کمی از دریا فاصله گرفته و به سراغ پاساژهای مجلل کیش می­رویم که این روزها برای سرگرمی و جذب گردشگران خلاقیت زیادی به خرج داده و طراحی­ های متنوع از مراکز خرید را ارائه می­ دهد. برگزاری جشنواره ها در کنار ساخت شهربازی­ های واقعیت مجازی تاثیر زیادی در جلب توریست به این منطقه دارد.

امکانات تفریحی​​ کیش و قشم

هزینه­ های سفر به کیش گرانتر است یا قشم؟

اولین فاکتوری که اکثر افراد در انتخاب کیش یا قشم به آن توجه می کنند، قیمت است. اگرچه هر دو جزیره توریستی هستند و امکانات متفاوتی ارائه می دهند، اما هزینه ها در هر دو مقصد یکسان نیست. به طور کلی باید گفت کیش جزیره گران تری است و با وجود تعداد زیاد تفریحات مجلل، هتل های 5 ستاره،  و رستوران های مختلف، می تواند هزینه های زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. البته اگر هوشمندانه برنامه ریزی کنید و با روش های سفر ارزان به کیش در نوروز آشنا باشید، می توانید با کمترین هزینه، سفری خاطره انگیز را تجربه نمایید.  شما می­توانید با انتخاب تور ارزان قیمت کیش از هدر رفت هزینه های سفر جلوگیری نموده و یک برنامه ریزی عالی برای مدیریت سرمایه خود داشته باشید.

شما می توانید به جای صرف هزینه های زیاد برای تجربه تفریحات گران قیمت جزیره، به تفریحات رایگان در کیش سرگرم بشوید. در صورتی که نگران هزینه های اقامت خود در جزیره کیش هستید، پیشنهاد می­کنیم به جای انتخاب یک هتل مجلل و گران قیمت با انواع امکانات، در هتل های ارزان کیش بمانید.

به طور کلی، در قشم  هزینه ­های کمتری برای خرید مواد غذایی، لباس و … می­پردازید. با این حال اگر  تصمیم دارید بیشتر جاذبه های طبیعی این جزیره را از نزدیک مشاهده نمایید و در عین حال با ماشین شخصی هم به قشم سفر نکنید، احتمالا هزینه حمل و نقل بیشتری را نسبت به کیش خواهید داشت.

تورهای قشم و کیش چه تفاوتی دارند؟

تا اینجای مقاله با ویژگی ها و تفاوت های دو جزیره آشنا شدید و  به احتمال زیاد اکنون راحت­تر می­توانید در مورد انتخاب کیش یا قشم تصمیم­گیری کنید.  در نظر داشته باشید که خرید تور بین این دو جزیره چه از نظر قیمت و چه از نظر پکیج تفاوت هایی وجود دارد. به عنوان مثال در برخی از پکیج های مربوط به تورهای قشم، بازدید از جاذبه های گردشگری نیز لحاظ شده است، حتی ممکن است تور به صورت مشترک انجام بگیرد و به غیر از قشم، از دو جزیره همرمز و هنگام نیز بازدید کنید. از سوی دیگر، معمولا خرید و تفریح ​​در کیش لذت متفاوتی دارد و اغلب اوقا به عنوان اولویت برتر در نظر گرفته می­شود.

پس از تصمیم­ گیری در مورد انتخاب کیش یا قشم، توصیه می کنیم قیمت تورهای مختلف را با هم مقایسه کنید و بهترین را برای خود انتخاب نمایید.

تورهای قشم و کیش

بریم کیش یا قشم؟

پاسخ قطعی به این سوال به معیارهای شما بستگی دارد. نوع سفر مورد علاقه شما چیست؟ آیا شما هم جزو کسانی هستید که می خواهید در طول سفر از ماجراجویی لذت ببرید یا می خواهید آرامش و آسایش سفر را تجربه کنید؟ با این حال باید بگوییم که کیش یک مقصد عالی است و دارای تورهای کوتاهی مانند تور کیش 3 شب و 4 روز می­باشد. با استفاده از این تورها می­توانید از سرگرمی­های مثال­زدنی جزیزه بهره­مند شده و اوقات خوشی را برای خود رقم بزنید.

قشم با جاذبه ­های دیدنی و اندازه منحصر به فرد خود مناسب ترین مکان برای ماجراجویان و دوستداران طبیعت است.

به یاد داشته باشید که در انتخاب بین کیش و قشم به قوانین جزیره احترام بگذارید.

موقعیت جغرافیایی کیش و قشم

مقایسه جغرافیای جزایر کیش و قشم نشان می­دهد که این دو جزیره تفاوت های چشمگیری با یکدیگر دارند. قشم با 149 کیلومتر مربع وسعت بزرگترین جزیره جنوب ایران محسوب می شود در حالی که جزیره کیش 90 کیلومتر مربع وسعت دارد. احتمال دانستن این موضوع به شما کمک می­کند که مقصد خود را در انتخاب بین جزیره کیش یا قشم بهتر پیدا کنید. در ضمن اشاره به این موضوع خالی از لطف نیست که بگوییم پوشش گیاهی این دو جزیره بسیار متفاوت است. به طور مثال در جزیره کیش شاهد رشد درختانی مانند نخل، لور، اکالیپتوس و کهور هستیم. در حالی که چنین گونه گیاهی در جزیره قشم وجود ندارد.  در این جزیره بیشتر جنگل های حرا رشد می­کنند و به ندرت درختانی مانند نخل را در جزیره قشم می­ بینید. جالب است بدانید که جزیره کیش  هیچ گونه رودخانه دائمی ندارد و از آب های زیرزمینی برای تامین آب شرب استفاده می ­کند.

بررسی و مقایسه جغرافیایی این دو جزیره شاید در تصمیم نهایی شما برای انتخاب نهایی مقصد سفر چندان مهم نباشد اما به هر حال آشنایی با این موضوع آسیبی به شما نمی­زند.

موقعیت جغرافیایی کیش و قشم

مقایسه مسیرهای سفر به کیش و قشم

در این قسمت از مقاله به بررسی و مقایسه راه های دسترسی به قشم و کیش در نوروز می­ پردازیم. کیش و قشم تقریباً شرایط دسترسی مشابهی دارند، برای مثال شما 3 راه برای رسیدن به جزیره قشم دارید.

راه اول یک سفر با ماشین شخصی است که باید از شهر خود به بندرعباس بروید و از آنجا با قایق موتوری یا اتوبوس به قشم برسید. روش دوم سفر استفاده از ماشین است. برای بازدید از این جزیره ابتدا باید از شهر مبدأ به بندر پل رسید و سپس با خرید بلیت و با استفاده از لنج­ های مخصوص به قشم سفر کنید.

آخرین راه برای رسیدن به قشم هواپیما است که راحت ترین انتخاب است و ظرف زمان کوتاهی به مقصد می ­رسید. کافیست بلیط هواپیما قشم را خریداری کنید و در فرودگاه آنجا فرود بیایید. همانطور که اشاره کردیم جزایر کیش و قشم دسترسی یکسانی دارند. از این رو می­توانید با استفاده از سه روشی که برای رسیدن به جزیره قشم بیان کردیم برای رفتن به کیش نیز استفاده کنید. در مجموع، افراد مسیر هوایی را انتخاب می کنند زیرا علاوه بر صرفه جویی در زمان کمتر باعث خستگی مسافران می­شود.

مسیرهای سفر به کیش و قشم

چگونه به کیش و قشم سفر کنیم؟

گردشگران برای سفر به قشم در نوروز سه راه پیش رو دارند: راه زمینی، دریایی و گزینه سوم مسیر هوایی.

می توانید با ماشین شخصی یا اتوبوس بین شهری به بندرعباس بروید و از آنجا با کشتی یا به قول مردم محلی اتوبوس های دریایی به کشم برسید. اگر بخواهید می­توانید با ماشین شخصی خود به سمت جزیره برانید که در این صورت حدود 30 دقیقه از بندرعباس تا بندر پل رانندگی  در پیش دارید.  در ادامه باید خودروی خود را با لندینگ کرافت به سمت جزیره  حمل کنید.

یکی از امن­ترین گزینه­ ها برای سفر به قشم و کیش، انتخاب قطار است. از تهران به بندرعباس یک قطار وجود دارد، اما مطمئناً باید بلیط خود را از قبل رزرو کنید تا از سفر جا نمانید.

تاکسی سواری از ایستگاه تا اسکله حقانی حدود 20 دقیقه طول می کشد، بنابراین اگر وقت کافی دارید برای گشت و گذار در بندرعباس ایده خوبی است. بنادری که در قسمت زیر فهرست کرده­ایم به مقصد قشم، مسافر حمل می کنند.

  • بندر پل به بندر لافت (قشم) و بالعکس (مسافر و ماشین)
  • بندر شهید باهنر (بندر عباس) به جزیره قشام و بالعکس
  • بندر شهید حقانی (بندرعباس) به جزیره قشم و بالعکس (مسافر)

اگر نمی خواهید از طریق جاده سفر کنید یا مدت طولانی را با قطار سپری نمایید، پرواز به قشم را در نظر بگیرید. کافیست بلطی سفر را تهیه کرده و با هواپیما به مقصد برسید. پرواز تهران – قشم حدود یک ساعت و پنجاه دقیقه طول می کشد و در این شرایط دیگر خبری از خستگی راه وجود ندارد( فاصله هوایی تهران-قشم 1072 کیلومتر است).

مسیر سفر به کیش نیز مانند مورد قبل از سه طریق زمینی، دریایی و هوایی امکانپذیر است.

لیست بنادری که مسافران را با اتوبوس و قایق های دریایی به مقصد کیش حمل می­کنند شامل موارد زیر می­ شود:

  • بندرلنگه به جزیره کیش و بالعکس (مسافر و ماشین)
  • بندر چارک به جزیره کیش و بالعکس (مسافر و ماشین)
  • بندر آفتاب به جزیره کیش و بالعکس (مسافر و ماشین)

هزینه ورود به کیش تقریبا برابر با 350000 تومان است و البته خودروی شما باید ساخت داخل از سال 95 به بالا و خارجی از سال 2010 به بالا باشد. خودروهای تولید شده از سال 1390 تا 1395 و خودروهای خارجی از سال 2005 تا 2010 در صورت رزرو  هتل می توانند وارد جزیره بشوند. لازم به ذکر است که همه مسافران باید دارای کارت شناسایی معتبر باشند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که همه مسیرهای دریایی بندرعباس تا جزایر از ساعت 6 صبح تا 23 شب امکانپذیر می­ باشد. البته گاهی اوقات به دلیل طوفانی بودن دریا ممکن است برنامه ها با تاخیر انجام شود. پس بهتر است از قبل آب و هوای منطقه را بررسی کنید.

پرواز مستقیم و خرید بلیط هواپیما کیش یکی دیگر از گزینه ­های سفر به جزیره است و حدود 1.5 ساعت زمان می­برد. علاوه بر این، می­توانید انواع ماشین­ های لوکس را در خود جزیره کرایه کنید.

سفر به قشم و کیش

حمل و نقل شهری

یکی از ویژگی ­های این دو جزیره حمل و نقل درون جزیره­ای است. از آنجایی که کیش به عنوان مقصد اصلی در نظر گرفته می ­شود، اجاره یک ماشین لوکس و سفر در اطراف جزیره لذت بخش خواهد بود. در عین حال می­ توانید از تاکسی ­های شهری استفاده نمایید یا اینکه به فکر اجاره دوچرخه و اسکوتر باشید.

راه­ های زیادی برای سرمایه گذاری در قشم وجود دارد. تاکسی­های بین شهری و تاکسی­ های آنلاین محبوب ترین گزینه­ های حمل مسافر در این جزیره محسوب می­ شوند. همچنین، اجاره خودروی لوکس یا ارزان به صورت ساعتی یا روزانه نیز امکان پذیر است.

حمل و نقل شهری در قشم و کیش

سخن پایانی

با مقایسه تورهای قشم یا کیش متوجه تفاوت­ های جزئی خواهیم بود که هر یک فرصتی برای تفریح ​​و تجربه سفر به یاد ماندنی را در اختیار مسافران قرار می­دهد. کیش مقصدی لوکس است که در سال های اخیر به جایگزینی برای سفرهای خارجی تبدیل شده است.

سوالات متداول

بله، اگرچه پرواز مستقیم به کیش کمی گران قیمت است اما خب دیگر خسته نخواهید شد و در زمان کوتاهی به مقصد می­ رسید.

کیش با داشتن مراکز تجاری متعدد فرصت خرید اقلام متنوع را برای گردشگران فراهم می ­سازد.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید