ساحل بریس چابهار، ساحل دریا و فواره ها

استان سیستان و بلوچستان ایرانگردی چابهار
ساحل بریس چابهار، ساحل دریا و فواره ها

بیشتر عکس ‌هایی که از زیبایی ‌های بندر چابهار می ‌بینید مربوط به اسکله بریس است که طبیعتی زیبا و چشم نواز دارد. اگر قصد سفر به این اسکله محبوب صخره‌ای را دارید، بد نیست با راهنمای سفر به بندر بریس، جاهای دیدنی و راه ‌های دسترسی این ساحل زیبا آشنا شوید.

ساحل بریس کجاست؟

ساحل بریس در نزدیکی دریای مکران و در بندر چابهار قرار گرفته است. این اسکله زیبا که از نظر ماهیگیری در استان سیستان و بلوچستان بسیار فعال است، محل تردد لنچ ‌های صیادی و قایق ‌های متعددی است که در این بندر رفت و آمد می ‌کنند. اسکله بریس با بندر چابهار ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. برای دسترسی به این بندر باید از جاده ‌های جنوبی عبور کنید و خودتان را به دریای مکران برسانید.

ساحل بریس که در روستایی به همین نام قرار گرفته، جزو تماشایی‌ ترین سواحل جنوب ایران است. نام دیگر ساحل بریس، ساحل تراسی است. به دلیل اینکه در این منطقه ساحل دریا به صخره‌ های پرپیچ و خم و رشته کوه‌ های زاگرس پیوند می ‌خورد، شاهد مناظر بی ‌نظیری از طلوع و غروب خورشید خواهید بود.

از اواخر پاییز تا اردیبهشت ماه بهترین زمان برای سفر به بندر بریس است.

فاصله بندر بریس تا چابهار ۶۴ کیلومتر است.

بندر بریس در ۶۰ کیلومتری شرق چابهار در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

 

جاهای دیدنی ساحل بریس

ساحل بندر بریس آرامش عجیبی دارد. اکثر گردشگرانی که از چابهار دیدن می ‌کنند، حتماً سری به این روستای زیبا و ساحل تماشایی می ‌زنند. گردشگران می ‌توانند در این ساحل علاوه برگشت زنی و قایق سواری به تماشای هیاهوی صیادان بنشینند و جاذبه های بندر بریس را نیز از نزدیک ببینند.

در سفر به چابهار بازدید نمایید:
ساحل درک چابهار، تلفیقی از کویر و دریا

موج فشان ساحل بریس

یکی از پدیده ‌های زیبا و طبیعی ساحل بریس، پدیده موج فشان است. موج‌ های دریا که با سرعت زیاد به ساحل می ‌آیند در میان سنگ ‌های ساحلی گیر می‌ کنند و مانند فواره‌ های بلند به آسمان می ‌روند. این فواره‌ های زیبا و تماشایی بیشتر در شهریور ماه و فصل تابستان دیده می ‌شوند.

موج فشان ساحل بریس

صخره بریس

ساحل صخره‌ای بریس که در حاشیه دریای مکران و دریای عمان قرار گرفته، یکی از سواحل صخره‌ای مرتفع است که اگر بالای آن بایستید، می ‌توانید مناظر بسیار زیبایی را از اسکله، دریا و جاذبه ‌های طبیعی ببینید. متأسفانه به دلیل فرسایش زیاد، صخره‌ های این منطقه پر از شکاف شده اند و اگر بخواهید به بالای صخره ‌ها بروید، ممکن است با مخاطراتی مواجه شوید. بنابراین بهتر است به لبه صخره ‌ها نزدیک نشوید و یا در فصل‌هایی که وزش باد شدید است از حرکت در کنار صخره ‌ها پرهیز کنید.

به دلیل عدم توجه گردشگران، امروزه افرادی که به این ساحل می ‌آیند، خیلی آزادانه و راحت روی این صخره‌ های فرسوده قدم می ‌زنند. در صورتی که در گذشته بدون دریافت مجوز کتبی از پاسگاه، امکان گشت و گذار در این منطقه را نداشتند. اگر قصد بازدید از صخره بریس را دارید، حتماً باید وسایل مورد نیازتان را به همراه ببرید. زیرا امکانات رفاهی مناسبی در این منطقه وجود ندارد.

 

تالاب صورتی لیپار

درست است که تالاب لیپار جزو جاهای دیدنی چابهار محسوب می ‌شود، اما فاصله کمی تا این بندر دارد. فاصله این دریاچه تا بندر بریس ۴۰ کیلومتر است. اگر به سمت غرب بروید، خیلی راحت می‌ توانید تالاب صورتی لیپار را پیدا کنید.

تالاب صورتی لیپار

کوه ‌های مریخی

کوه ‌های مریخی چابهار نیز جزو جاذبه ‌های دیدنی هستند که می ‌توانید در سفرتان به بندر بریس از آن ها دیدن کنید. فاصله کوه ‌های مریخی تا بندر بریس هم نزدیک به ۴۰ کیلومتر است و برای دیدن این جاذبه گردشگری باید به سمت شرق بندر بریس بروید.

 

جاده ساحلی بریس

یکی از نفس گیرترین جاهای دیدنی ساحل بریس همین جاده ساحلی است که با گذر از آن می‌ توانید مناظر بی‌نظیری از اسکله بریس، قایق ‌ها و موج فشان‌ های اطراف ساحل را ببینید.

 

روستای بریس

روستای بریس که جزوه قدیمی‌ترین روستا های سیستان و بلوچستان است در امتداد ساحل صخره‌ای این بندر قرار دارد. مردمان این روستا به ماهیگیری و تجارت مشغول هستند. این روستا که ۱۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، جزو مناطق محروم سیستان و بلوچستان است و قدمتی ۵۰۰ ساله دارد. در سفر به ساحل بریس، می ‌توانید با زندگی مردم این روستا از نزدیک آشنا شوید.

 

بهترین زمان سفر به بندر بریس

برای رفتن به بندر بریس باید به شرایط آب و هوایی توجه کنید. این منطقه آب و هوای گرم و مرطوبی دارد. بنابراین از سفر تابستانی به این منطقه خودداری کنید. زیرا در این فصل، هوا به شدت گرم است و رطوبت هوا خیلی بالا می‌ رود. اگرچه در این منطقه بارندگی به ندرت اتفاق می ‌افتد، اما به دلیل نزدیکی به دریا، رطوبت هوا همیشه وجود دارد.

بهترین زمان برای سفر به بندر بریس از ماه آذر تا نیمه های اردیبهشت است.

بهترین زمان سفر به بریس

مسیر های دسترسی به بندر بریس

برای رفتن به ساحل زیبای بندر بریس، باید ابتدا به استان سیستان و بلوچستان بروید و از آنجا خودتان را به چابهار برسانید. این بندر که در جاده ساحلی و در سمت شرق چابهار قرار گرفته در فصل زمستان بیشترین آمار گردشگران را دارد.

 

سفر با هواپیما

برای سفر به بریس می ‌توانید بلیط هواپیما چابهار تهیه کنید و به چابهار سفر کنید. فرودگاه کنارک که حدود ۵۰ کیلومتر با بندر چابهار فاصله دارد، به عنوان فرودگاه مقصد محسوب می ‌شود و از آنجا باید با استفاده از تاکسی یا اتوبوس خودتان را به چابهار و سپس به بندر بریس برسانید. البته می‌ توانید با استفاده از لنچ و قایق هم به ساحل بریس بروید. فاصله چابهار تا ساحل بریس کمتر از یک ساعت است. با توجه به اینکه جاده چابهار به بریس یک جاده منحصر به فرد است، می ‌توانید در یک طرف دریا را تماشا کنید و از طرف دیگر مناظر کوهستان‌ های اطراف را ببینید و سفری به یادماندنی را تجربه کنید.

 

سفر زمینی به بندر بریس

برای سفر زمینی به بندر بریس باید ابتدا از طریق مسیر های زمینی خودتان را به چابهار برسانید. از آنجا که مسیر ریلی مستقیم تا چابهار وجود ندارد، می ‌توانید ابتدا به بندرعباس بروید و از آنجا با استفاده از اتوبوس خودتان را به چابهار و در نهایت بندر بریس برسانید.

 

سخن پایانی

هرچه از زیبایی بندر بریس بگوییم، کم گفته‌ایم. اگر تا حالا تجربه تماشای غروب خورشید در ساحل دریای عمان را نداشته‌اید، می ‌توانید به استان سیستان و بلوچستان بندر چابهار و ساحل تماشایی بریس بروید. در مدت زمان اقامت خود در این ساحل صخره‌ای زیبا هم می ‌توانید با مردم خونگرم این منطقه آشنا شوید. فقط مواظب باشید هنگام عکاسی روی صخره ‌های ساحلی این منطقه، دچار حادثه نشوید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید