راهنمای سفر هوایی با سالمندان

از سفر بدانید
راهنمای سفر هوایی با سالمندان

چالش سفر با سالمندان آن‌ هم به‌ صورت هوایی یکی از مواردی است نیاز به توجه و برنامه‌ ریزی دارد. به همین خاطر آشنایی با راهنمای سفر هوایی با سالمندان و دانستن محدودیت‌ ها و نکاتی که هنگام سفر با این عزیزان باید به آن‌ ها توجه کنید، برای هر خانواده‌ ای ضروری است.

محدودیت‌های سفر هوایی با سالمندان

سفر کردن و لذت بردن حق طبیعی هر انسانی است، اما بیشتر سالمندان به خاطر داشتن مشکلات جسمی و ناتوانی از سفر کردن آن‌ هم به‌ صورت هوایی پرهیز می‌ کنند. این افراد ترجیح می‌ دهند از روش‌ های دیگر مسافرت مانند استفاده از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند. برخی از افراد سالمند نیز عطای مسافرت را به لقای آن می‌بخشند و به‌کل قید سفر کردن را می‌زنند.

در صورتی‌ که اگر برنامه‌ ریزی درستی داشته باشند و بتوانند در طول سفر از خودشان مراقبت کنند به هیچ مشکلی بر نمی‌ خورند. به‌ این‌ ترتیب نیاز نیست همیشه در منزل بمانند و از مسافرت رفتن چشم‌ پوشی کنند، اما با توجه به محدودیت‌ های سفر هوایی برای سالمندان هنگام پرواز با هواپیما برای این افراد ضروری است که این نکات را بدانند. بعضی از شرکت‌ های هواپیمایی برای پرواز سالمندان و افراد ناتوان محدودیت‌ هایی را در نظر گرفته‌ اند که دانستن آن‌ ها خالی از لطف نیست. این محدودیت‌ ها علاوه زمان پرواز مربوط به خرید بلیط هواپیما نیز می‌شوند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

راهنمای سفر هوایی با سالمندان

محدودیت سنی برای پرواز سالمندان

هیچ‌ گونه محدودیت سنی برای سفر افراد سالمند وجود ندارد؛ بنابراین افراد سالمند نیز مانند سایر افراد دیگر می‌ توانند با هواپیما سفر کنند. سالمندانی که دچار بیماری هستند یا از داروهای خاصی استفاده می‌ کنند می‌ توانند در طول پرواز داروها و وسایل ضروری خود را همراه داشته باشند تا به مشکلی برنخورند.

 

محدودیت زمان پرواز برای سالمندان

سالمندان یا نزدیکان آن‌ ها در هر زمانی که بخواهند می‌ توانند برای افراد سالمند بلیط هواپیما تهیه کنند، اما انتخاب زمان‌ هایی از روز که افراد مسن راحت‌ تر هستند مانند ساعات اولیه صبح برای پرواز این افراد بهتر است. همچنین خرید بلیط پروازهای مستقیم از خسته شدن سالمندان عزیز جلوگیری می‌ کند. چراکه بلند شدن هواپیما از زمین و فرود آمدن آن برای آن‌ ها یک چالش محسوب می‌ شود. پس بهتر است پرواز مستقیم برای آن‌ ها انتخاب کنید تا ناچار نباشند از هواپیما خارج شوند و مجدداً سوار هواپیما شوند.

 

ممنوعیت پرواز با هواپیما برای بیماران قلبی عروقی

  • سالمندانی که به‌ تازگی سکته قلبی داشته‌ اند یا بیماری‌ های قلبی عروقی مانند نارسایی قلبی، تنگی نفس و … دارند، نمی‌ توانند با هواپیما سفر کنند.
  • افرادی که جراحی قلب باز انجام داده‌ اند یا بیماران آنژیوپلاستی از سفر با هواپیما منع می‌ شوند.
  • به‌ طور کلی سالمندانی که نمی‌ توانند از صندلی استاندارد هواپیما استفاده کنند قادر به پرواز نخواهند بود و برای آن‌ ها محدودیت وجود دارد.
  • همچنین سالمندانی که بیمار هستند و وضعیت آن‌ ها آرامش مسافران را خدشه‌ دار می‌ کند و یا به دلیل بالا بودن سن ممکن است در طول پرواز وخامت حال آن‌ ها به حدی باشد که فوت کنند نمی‌ توانند سوار هواپیما شوند. چون مشکل آن‌ ها منجر به فرود اضطراری هواپیما خواهد شد.

 

محدودیت خرید بلیط هواپیما برای سالمندان

سالمندان و افرادی که به خاطر مشکلات جسمی از عصا، واکر یا سمعک استفاده می‌ کنند، هنگام خرید بلیط هواپیما باید این موارد را با آژانس‌ های هواپیمایی در میان بگذارند تا هنگام عبور از گیت فرودگاه مأموران امنیتی در جریان باشند و مشکلی برای آن‌ ها پیش نیاید.

با توجه به اینکه پروسه حرکت کردن و سوارشدن سالمندان به هواپیما طول می‌کشد، معمولاً به این افراد توصیه می‌شود که زودتر به فرودگاه بروند تا بتوانند تمام کارهای مربوط به کارت پرواز و عبور از گیت را به‌ موقع انجام دهند.

یکی دیگر از مواردی که هنگام خرید بلیط هواپیما برای سالمندان باید مورد توجه قرار بگیرد، نوع داروهای مصرفی این افراد است. معمولاً به سالمندان توصیه می‌ شود داروهای ضروری و خاص خود را در یک ساک دستی قرار دهند و آن را همراه خود داخل کابین ببرند تا در صورت نیاز بتوانند از آن‌ ها استفاده کنند. به‌ طور کلی خرید بلیط هواپیما برای سالمندان در میان گذاشتن مشکلات آن‌ ها کمک می‌ کند تا اجازه لازم برای حمل وسایل خاص و داروهای مورد نیاز خود را دریافت کنند.

بلیط هواپیما برای سالمندان

 

نکات مسافرت هوایی با سالمندان

با توجه به ضررهایی که پرواز با هواپیما می‌ تواند برای سالمندان داشته باشد بهتر از افرادی که از مشکلات قلبی عروقی رنج می‌ برند قبل از پرواز مشکل خود را با پزشک مطرح کنند تا در طول پرواز اذیت نشوند. بهتر است هنگام پرواز افراد سالمند به نکاتی که به آن‌ ها اشاره می‌ کنیم توجه داشته باشید.

۱- انتخاب ایرلاین مناسب

افراد سالمند با توجه به ویژگی‌ هایی که دارند بهتر است ایرلاین پروازی را انتخاب کنند که دارای تجهیزات موردنیاز آن‌ ها باشد. به‌ عنوان‌ مثال اگر نیاز به صندلی چرخ‌ دار دارند این ایرلاین صندلی را به آن‌ ها ارائه دهد یا وجود پرستاران یا افرادی که به افراد سالمند کمک می‌ کنند در طول پرواز ضروری است.

۲- برنامه‌ریزی برای سفر هوایی با سالمندان

تحقیق کردن و برنامه‌ ریزی قبل از هر سفر ضروری است، اما سفر با افراد سالمند نیاز به برنامه‌ ریزی و توجه بیشتری دارد. به همین خاطر سعی کنید همه جوانب را در نظر بگیرید. تمامی ایرلاین ها را با یکدیگر مقایسه کنید و از مشاوره افرادی که در این زمینه اطلاعات کافی دارند استفاده کنید.

۳- صحبت با ایرلاین درباره خدمات موردنیاز سالمندان

بهتر است قبل از پرواز مشکلات و خواسته‌ های فرد سالمند را با ایرلاین در میان بگذارید تا بتوانند در طول پرواز نیازمندی‌ های شما را تأمین کنند و بهترین شرایط را برای افراد سالمند فراهم کنند.

۴- وسایل موردنیاز و مدارک سالمندان را آماده کنید

همراه داشتن مدارک افراد سالمند و سایر مسافران پرواز مانند کارت شناسایی، کارت پرواز، پاسپورت، ویزا یا … هنگام پرواز ضروری است. همچنین دفترچه بیمه، نسخه پزشک و تلفن همراه جزو لوازم ضروری سالمندان هستند.

۵- چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر شوید

سالمندان و افراد ناتوان دچار مشکلات حرکتی هستند و نمی‌ توانند زیاد در صف‌ های طولانی برای عبور از گیت منتظر باشند؛ بنابراین بهتر است قبل از پرواز به فرودگاه مراجعه کنید تا در صف‌ های طولانی معطل نشوید.

 

۶- رعایت امنیت در طول پرواز برای سالمندان

گاهی سالمندان ممکن است به دلیل کهولت سن برخی وسایل را گم کنند یا مورد سرقت قرار بگیرند بخصوص که سالمندان کمتر امکان حفظ امنیت خود را دارند. همچنین معمولا سارقان به دنبال افرادی هستند که راحت‌ تر بتوانند اموال و وسایل آن ها را سرقت کنند. بنابر این یا خودتان ‌همراه سالمندان به فرودگاه بروید و یا اگر آن‌ ها را تنها می‌ فرستید توجه کنید که وسایل گرانبها به همراه خود نبرند.

همچنین می توانید در لباس آن ها یک جیب مخفی تعبیه کنید که جلوی چشم نباشد تا بتوانید وسایل گرانبها یا پول نقد را داخل آن قرار دهید. استفاده از کیف‌ دستی هم برای سالمندان توصیه نمی‌ شود. چراکه سارقان می‌ توانند به‌ راحتی کیف‌دستی را از آن ها بگیرند.

۷- داروهای موردنیاز را همراه داشته باشید

همراه بردن داروی افراد سالمند یکی از نکات مهمی است که نباید در طول پرواز آن را فراموش کنید. توجه کنید که همراه داشتن نسخه پزشک و دفترچه نیز برای این افراد ضروری است.

۸- استفاده از خدمات ویژه فرودگاهی

خدمات cip که در فرودگاه برای افراد خاصی ارائه می‌ شود، برای سالمندان نیز قابل خریداری است. به همین خاطر می‌ توانید برای راحت بودن سالمندان این امکانات را هنگام خرید بلیط خریداری نمایید تا سالمند در طول پرواز مکان مناسبی برای استراحت و پذیرایی داشته باشد.

۹- استفاده از کفش راحت

توجه کنید که سالمندان کفش راحت بپوشند. چراکه سفر با هواپیما به‌ خودی‌ خود موجب ورم پا و تجمع خون در قسمت پایین بدن می‌ شود؛ بنابراین پوشیدن کفش راحت می‌ تواند به میزان زیادی این مشکل را برطرف کند.

۱۰- استفاده از بیمه مسافرتی برای سالمندان

خرید بیمه مسافرتی مناسب برای افراد سالمند در طول پرواز بسیار مهم است. قطعا داشتن بیمه برای تمام مسافران مهم و ارزشمند است اما این موضوع در مورد وسایل ارزشمند و افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند مثل سالمندان اهمیت دو چندانی پیدا می کند.

در حقیقت بیمه مسافرتی راهکاری مناسب برای جبران هزینه ها و خسارات احتمالی است. مواردی همچون دزدیده شدن مدارک، بیماری، فوت و … عوامل غیر قابل پیش بینی هستند که تنها راه جبران کمی از این خسارت ها داشتن بیمه مسافرتی است.

هر چند بعضی از شرکت‌ های بیمه سالمندان با سن بالای 60 سال را بیمه نمی‌ کنند. همچنین افرادی که دارای بیماری‌ های قلبی هستند در بعضی شرکت‌ های بیمه مورد پذیرش قرار نمی‌ گیرند؛ بنابراین قبل از پرواز حتماً با یک شرکت بیمه معتبر صحبت کنید و سن و بیماری سالمند را با آن ها در میان بگذارید. به این صورت می توانید از خدمات آن ها برای سالمندان استفاده کنید. این بیمه‌ ها هزینه‌ های مربوط به بیماری و مسمومیت یا … در طول پرواز را پوشش می‌ دهند.

توجه: بیمه مسافرتی مسئولیتی در قبال بیماری‌ های سابق سالمند قبول نمی‌ کند.

۱۱- همراه داشتن میوه و وعده‌ غذایی سبک

ممکن است سالمندان نتوانند از وعده‌ های غذایی که در هواپیما سرو می‌ شود استفاده کنند؛ بنابراین بهتر است میوه‌ های سالم یا یک وعده‌ غذای سبک به همراه خودشان داشته باشند تا در طول پرواز در صورت نیاز مصرف کنند.

نکات مسافرت هوایی با سالمندان

آیا سفر هوایی برای سالمندان ضرر دارد؟

سفر هوایی مناسب‌ ترین روش برای سالمندانی است که قصد دارند به شهر دیگری سفر کنند؛ اما برخی از سالمندان ممکن است در طول پرواز دچار مشکلاتی شوند و پرواز با هواپیما برای آن‌ ها مضراتی داشته باشد که در این قسمت به آن‌ ها اشاره می‌ کنیم.

 ۱- ورم پا

نشستن طولانی‌ مدت روی صندلی باعث می‌ شود تا پای افراد سالمند ورم کند. این تورم به خاطر تجمع خون در قسمت تحتانی بدن است و برای افراد سالمند و ناتوان مشکلات حرکتی ایجاد می‌ کند. تورم در ناحیه پا گاهی باعث می‌ شود که این افراد نتوانند به‌ درستی راه بروند.

۲- سردرد

یکی از مشکلاتی که برای افراد سالمند در طول پرواز با هواپیما پیش می‌ آید خواب‌ آلودگی و سردرد است. همان‌ طور که می‌ دانید هواپیما وقتی‌که اوج می‌ گیرد فشار هوا پایین می‌ آید. به همین خاطر افراد سالمند یا کسانی که بیمار هستند بشدت با افت فشار هوا اذیت می‌ شوند و مشکلاتی مانند سردرد و خواب‌ آلودگی را تجربه می‌ کنند. افراد عادی نیز هنگام افت فشار دچار گوش‌ درد یا کیپ شدن گوش می‌ شوند که به‌ راحتی با یک آدامس جویدن برطرف می‌ شود.

۳- کم شدن رطوبت بدن

به‌ طور کلی پرواز با هواپیما باعث خشکی بدن می‌ شود. چراکه هیچ رطوبتی در داخل کابین وجود ندارد و افراد سالمند یا بیماران بیشتر از این مسئله اذیت می‌ شوند؛ بنابراین بهتر است هنگام سوارشدن به هواپیما آب کافی بنوشند تا دچار کم شدن آب بدن نشوند.

۴- نفخ شکم

نشستن طولانی‌ مدت برای افراد مسن و بیماران باعث نفخ شکم می‌ شود و شکم آن‌ ها پر از گاز می‌ شود؛ بنابر این بهتر است سالمندانی که دچار این مشکل می‌ شوند مرتب دستشویی بروند تا اذیت نشوند.

۵- خشکی پوست

کم بودن رطوبت در هواپیما علاوه بر افراد سالمند برای افراد عادی نیز مشکلاتی مانند خشکی پوست را به همراه دارد. از آنجا که سالمندان به‌ صورت طبیعی پوست خشکی دارند، بیشتر اذیت می‌ شوند. پس بهتر است از درمان‌ های بازدارنده برای جلوگیری از تشدید این بیماری استفاده کنند.

۶- دندان‌درد

یکی از مشکلاتی که در طول پرواز برای همه افراد پیش می‌ آید دندان‌ درد و تشدید آن است؛ بنابراین مراجعه به دندان‌ پزشک برای افراد سالمند قبل از پرواز ضروری می‌ نماید.

 

قیمت بلیط هواپیما برای سالمندان

با توجه به اینکه ممکن است هنگام خرید بلیط برای سالمندان این افراد نیاز به امکانات ویژه‌ ای داشته باشند، نمی‌ توان قیمت دقیقی برای بلیط هواپیما سالمندان در نظر گرفت. بهتر است قبل از خرید بلیط شرایط سالمند را با آژانس‌ های مسافرتی در میان بگذارید و اگر سالمند نیاز به خدمات ویژه‌ ای در طول سفر با هواپیما دارد مطرح کنید. به‌ عنوان‌ مثال اگر سالمند نیاز به صندلی چرخ‌ دار یا … دارد بایستی تدابیر لازم اندیشیده شود.

توجه داشته باشید که هنگام انتخاب فرودگاه برای پرواز سالمندان فرودگاهی را انتخاب کنید که برای افراد ناتوان و سالمند فضای مناسب و سرویس‌ های بهداشتی ویژه داشته باشد.

همچنین برخورداری از ویلچر برای سالمندان نیز به‌ راحتی بیشتر آن‌ ها کمک می‌ کند. هر یک از خدمات ارائه‌ شده می‌ تواند روی قیمت بلیط هواپیما برای سالمندان تأثیر داشته باشد.

خرید بلیط هواپیما و سفر هوایی با سالمندان

خرید بلیط هواپیما و سفر هوایی با سالمندان نیازمند توجه ویژه‌ ای است. بهتر است قبل از خرید بلیط با آژانس مسافرتی یا فرودگاه صحبت کنید تا در جریان مشکل سالمند شما باشند و در طول پرواز یا انجام خدمات فرودگاهی جوانب را در نظر بگیرند. با خرید از سایت‌ های معتبر مانند سایت پته می‌توانید به‌ راحتی مشکلات خودتان را با کارشناسان بخش فروش این مجموعه در میان بگذارید و راهنمایی‌ های لازم را از آن‌ ها دریافت کنید.

 

کنسلی بلیط هواپیما برای سالمندان

کنسل کردن بلیط هواپیما اگر از طرف مسافران باشد نیازمند پرداخت جریمه است. فرقی نمی‌ کند که بلیط هواپیما افراد جوان و کودکان را کنسل کنید یا بلیط هواپیما برای افراد میانسال را کنسل کنید.

  • اگر بلیط پرواز سیستمی باشد با توجه به زمان باقی‌ مانده تا پرواز مبلغی بابت جریمه از هزینه پرداخت‌ شده برای بلیط کسر می‌ شود و مقداری که باقیمانده به حساب مسافر عودت داده می‌ شود.
  • اگر بلیط چارتری باشد با توجه به قوانین شرکت‌ های چارتر کننده و آژانس مسافرتی شرایط کنسلی آن تعیین می‌ شود.

توجه: بسیاری از بلیط های چارتری امکان کنسلی ندارند.

اکنون اگر کنسل کردن بلیط هواپیما به خاطر نقص فنی، مشکلات جوی یا تأخیر در پرواز باشد، شرایط فرق می‌ کند و هر کس باید قوانین مربوط به کنسلی بلیط را بداند تا متضرر نشود. اگر قصد داشتید برای افراد سالمند بلیط هواپیما را به هر دلیلی مانند بیماری یا ناتوانی کنسل کنید، باید طبق قوانین آژانس مسافرتی یا سایتی که بلیط خود را از آنجا تهیه‌ کرده‌ اید عمل کنید.

پیشنهاد میکنیم بخوانید
دلایل کنسل شدن پرواز چیست؟

 

نتیجه‌گیری

سالمندان و افراد ناتوان هنگام سفر با هواپیما نیازمندی‌ ها و احتیاجات به خصوصی دارند. سعی کنید هنگام سفر با سالمندان حتماً وسایل مورد نیاز آن‌ ها را همراه داشته باشید. داروهای افراد سالمند را فراموش نکنید و شرایط مسافر سالمند را با ایرلاین و آژانس مسافرتی در میان بگذارید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید