برج گالاتا؛ معروف ترین بنای تاریخی ترکیه

جاذبه های گردشگری
برج گالاتا؛ معروف ترین بنای تاریخی ترکیه

برج گالاتا استانبول یکی از بنا های تاریخی و معروف کشور ترکیه است که در شهر استانبول قرار دارد. در واقع موزه مولوی خانه گالاتا در گذشته محل سماع دراویش استانبول بوده است. هم اکنون هم این مراسم در این قلعه و در روز های جمعه از ۵ تا ۷ عصر برگزار می ‌شود و دیدن آن خالی از لطف نیست. 

تاریخچه برج گالاتا استانبول

برج گالاتا ترکیه در سال ۵۲۸ میلادی احداث شد. اگر بخواهیم درباره تاریخچه قلعه گالاتا استانبول صحبت کنیم، باید به دوران حکومت امپراتور ژوستینیان برگردیم. یعنی زمان امپراتوری بیزانس و قبل از اینکه ترکیه تحت سلطه عثمانی ‌ها در بیاید.

در گذشته از گالاتا تاور استانبول به عنوان فانوس دریایی و دیده بانی استفاده می ‌شد و کشتی ‌هایی که در دریای مرمره در حال رفت و آمد بودند از طریق این برج کنترل می ‌شدند. البته نام آن در زمان ‌های گذشته اگالوس پیکرز بوده است.

برای ساخت این برج از چوب استفاده شد. به همین خاطر در سال ۱۲۳ در آتش سوزی به کلی سوخت و از بین رفت. اما مجدداً در زمان حکومت ایتالیایی‌ ها در محل این برج چوبی که به صورت کامل در آتش سوزی تخریب شد، یک برج دیگر ساختند. در سال ۱۳۴۸ میلادی از این برج برای دیده بانی و تسلط بر کشتی‌ها استفاده می ‌کردند.

پس از روی کار آمدن عثمانی ‌ها در کشور ترکیه، پایین برج به یک زندان برای نگهداری مجرمان تبدیل شد و از بالای آن برای دیده بانی استفاده می ‌کردند. البته مجدداً در سال ۱۵۰۹ یک زلزله شدید دیگر استانبول را تکان داد و باعث تخریب برج شد. اما معمار مسجد بایزید، موفق به بازسازی برج گالاتا شد.

 پس از بازسازی، دیگر از آن به عنوان زندان استفاده نکردند. اما در سال ‌های بعد ستاره شناسی به نام تاج الدین افندی، تصمیم گرفت از این برج به عنوان یک رصدخانه استفاده کند. اما به خاطر آتش سوزی فعالیت خود را ادامه نداد تا زمان حکومت سلطان مراد سوم، مجدداً برج گالاتا به زندان تبدیل شد.

متاسفانه سرنوشت برج گالاتا با آتش سوزی و زلزله در سال ‌های متمادی گره خورد و چندین بار دچار آتش سوزی شد تا در نهایت در دوران سلطان محمود مورد بازسازی قرار گرفت. امروزه یک بنای تاریخی از آن به جا مانده که یادگار سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۷ است. داخل برج  درگذشته از چوب ساخت شد، اما امروزه با سازه‌ های بتنی جایگزین و به عنوان یک جاذبه گردشگری پذیرای مسافران و توریست‌ هایی است که به استانبول سفر می ‌کنند.

برج استانبول

 معرفی برج گالاتا در استانبول ترکیه

گالاتا کولسی که به عنوان یکی از جاذبه‌ های دیدنی استانبول شناخته می ‌شود. یک برج ۶۷ متری است که ۹ طبقه دارد. این برج که دارای وزنی معادل ۱۰ هزار تن است، از بخش ‌های مختلفی تشکیل شده است. ضخامت دیوار های برج گالاتا، حدود ۴ متر است و این برج از سه بخش ورودی، بخش سکوی تماشا و رستوران تشکیل شده است. در این قسمت بیشتر درباره بخش‌ های مختلف داخل برج صحبت می ‌کنیم.

بخش ورودی برج گالاتا

بخش ورودی برج چند پله سنگی است که باید از آن ها بالا بروید و از درب چوبی برج به قسمت لابی یا ورودی برسید. برج گالاتا یک راه پله مارپیچ دارد که بالا رفتن از آن احساس عجیبی به انسان دست می‌ دهد. البته به خاطر راحتی گردشگران در حال حاضر آسانسور هایی وجود دارد که می‌ توان از آن ها تا طبقه هفتم برج بالا رفت. در بخش ورودی برج، یک فروشگاه وجود دارد که برای خرید سوغاتی مناسب است.

بخش ورودی برج گالاتا

سکوی تماشا

سکوی تماشای این برج یکی از زیباترین و بهترین بخش ‌های برج است که می‌ توانید از آنجا نمایی ۳۶۰ درجه از شهر استانبول را ببینید. جاذبه ‌های دیدنی مانند مسجد آبی، مسجد ایاصوفیه و تنگه بسفر از این بخش برج به خوبی قابل دیدن هستند. بسیاری از افراد هنگام غروب خورشید به این بخش برج می ‌روند تا بتوانند غروب استانبول را نظاره‌گر باشند.

 

رستوران برج گالاتا

در این برج و در آخرین طبقه آن یک کافه رستوران وجود دارد که انواع غذا های ترکی و خوراکی‌ ها و نوشیدنی‌ های خوشمزه را سرو می‌ کند. این رستوران یک کباب معروف و خوشمزه دارد که اگر به برج گالاتا بروید، حتماً باید آن را امتحان کنید. رستوران برج از ساعت ۸ صبح کار خود را آغاز می ‌کند و تا ساعت پایانی بامداد نیز در حال سرویس دادن به گردشگران است. اما همان‌طور که می ‌دانید هزینه کافه و رستوران در جاذبه ‌های گردشگری همیشه گران‌تر از جا های دیگر است.

سکوی تماشای گالاتا

برج گالاتا کجاست؟

برای اینکه بتوانید از این برج تاریخی در شهر استانبول دیدن کنید، حتماً باید آدرس برج گالاتا استانبول را داشته باشید. خوب است بدانید که این برج در بخش اروپایی استانبول قرار گرفته است و به خاطر قرار گرفتن در منطقه شاخه طلایی یعنی قسمتی از شهر استانبول که با دریا تلاقی می ‌کند و شبیه شاخ است، موقعیت مکانی بسیار خوبی برای عکاسی و ثبت خاطرات سفر دارد. محل قرارگیری برج گالاتا در انتهای خیابان معروف استقلال است و دسترسی به آن راحت است.

فاصله برج گالاتا تا میدان تکسیم بسیار کم است. از آنجا که این برج در منطقه بی اوغلو قرار گرفته از طریق مترو، تراموا وحتی پیاده می ‌توانید به برج گالاتا دسترسی داشته باشید. فاصله بین برج تا میدان تقسیم حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی است.

آدرس: استانبول- بی اغلو- محله برکتزاده- برج گالاتا

 

وسایل حمل و نقل عمومی برای دسترسی به برج گالاتا

در بخش پیش اشاره کردیم که دسترسی به این برج استانبول بسیار ساده است. می ‌توانید در سفر خود با استفاده از وسایل حمل و نقل زیر به این برج بروید.

 

 مترو

اگر در میدان تقسیم باشید، می‌ توانید سوار مترو شوید و پس از رسیدن به ایستگاه شیشان، حدود ۱۵۰ متر پیاده‌روی کنید تا به خیابان گلیپ برسید. مجدداً باید تا انتهای خیابان ۳۵۰ متر دیگر پیاده بروید تا به برج گالاتا برسید.

 

تراموا

ترموا هم در میدان تقسیم برای رفتن به برج گالاتا وجود دارد. آخرین ایستگاه تراموا نزدیک خیابان گلیپ است و اگر از آنجا ۳۵۰ متر پیاده بروید، به محله گالاتا استانبول و برج می ‌رسید.

 

فونیکولار

قطار کابلی یا همان فونیکولار یکی دیگر از وسایلی است که می ‌توانید با استفاده از آن از میدان تقسیم تا کاباتاش بروید و سپس سوار تراموا شده و به محله کاراکوی برسید. در آنجا باید از کوچه حاج علی عبور کنید و چند دقیقه پیاده‌روی کنید تا به برج گالاتا برسید.

در سفر به استانبول پیشنهاد می کنیم:
دولما باغچه استانبول، قصری آمیخته با تاریخ و هنر

ساعت بازدید از برج گالاتا استانبول

قبل از اینکه به گالاتا بروید باید درباره زمان بازدید از برج و قیمت بلیط برج گالاتا استانبول، اطلاعات کافی داشته باشید. به این ترتیب می ‌توانید قبل از رفتن به برج برنامه‌ریزی لازم را انجام دهید و هزینه کافی برای بازدید از برج را هم همراه خودتان ببرید.

زمان بازدید از برج ساعت ۸ صبح شروع می‌شود و تا ۱۱ شب هم ادامه دارد. احتمالاً یک ساعت زمان لازم دارید تا از این برج تاریخی دیدن کنید.

قیمت بلیط برای کودکان و بزرگسالان متفاوت است. کودکان زیر ۷ سال نیازی به تهیه بلیط ندارند، اما هزینه بلیط کودکان بزرگ‌تر از ۷ سال، از بزرگسالان کمتر است. قیمت بلیط بازدید از برج گالاتا در سال پیش برای بزرگسالان ۱۳۰ لیر بوده اما امسال احتمالاً این قیمت افزایش پیدا کرده است.

بهترین زمان بازدید از گالاتا هنگام غروب آفتاب و ابتدای صبح است. اما به خاطر اینکه زمان عصر آفتاب گردشگران زیادی برای تماشای غروب می ‌روند، برج شلوغ است. پس بهتر است ابتدای صبح به برج گالاتا بروید که خلوت است.

ساعت کار رستوران برج نیز از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب است. یعنی شما می ‌توانید برای صرف صبحانه هم به رستوران و کافه برج بروید.

 

جا های دیدنی نزدیک منطقه گالاتا در استانبول

قدمت گالاتا به ۷۰۰ سال قبل برمی ‌گردد و این برج که در سال ۱۳۴۸ میلادی به عنوان بلندترین ساختمان در استانبول شناخته می ‌شده، در گذشته کاربری نظامی و دفاعی داشته است. اما امروزه به عنوان یک جاذبه گردشگری و دیدنی از آن یاد می ‌شود. در نزدیکی گالاتا استانبول، جا های دیدنی زیادی وجود دارد که می ‌توانید از آن ها دیدن کنید. بنابراین اگر تصمیم بگیرید از ابتدای صبح به برج گالاتا بروید تا انتهای روز می ‌توانید تمام جاذبه ‌های گردشگری اطراف آن را ببینید. از جمله این جا های دیدنی می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • کاخ توپکاپی
  • کاخ دلما باغچه
  • موزه پرا
  • آب انبار باسیلیکا
  • کلیسای جامع آنتونی پادووا
  • خیابان استقلال معروف
  • موزه یهودیان
  • مسجد سلیمانیه
  •   پلکان کاماندو
  •   پل گالاتا
  •   موزه هنرهای مدرن
  •   کاخ بوکولئون
  •   موزه مادام توسو
  •   موزه معصومیت
  •   بازار بزرگ

 

داستان ‌های عجیب برج گالاتا

مردم محلی معتقدند که این برج یک افسانه عاشقانه دارد. ماجرای این داستان عاشقانه هم این است که اگر یک زوج برای اولین بار و همزمان با یکدیگر به بالای برج بروند، با یکدیگر ازدواج می‌ کنند. اما اگر این زوج‌ ها از قبل به بالای برج رفتند، دیگر هیچ وقت نمی‌توانند با یکدیگر ازدواج کنند.

یک افسانه قدیمی دیگر هم درباره گالاتا گفته می ‌شود که مربوط به یک مرد عاشق است که خود را از بالای برج گالاتا به داخل دریا انداخته تا بتواند به عشق زندگی خود برسد. اما متاسفانه جان خود را از دست می ‌دهد.

بعضی هم معتقدند که گالاتا نام مرد عاشقی بوده که با دختر مورد علاقه‌اش به بالای برج می ‌رود و در آنجا با او ازدواج می‌ کند. از این داستان ‌های عاشقانه که بگذریم یک حقیقت شگفت انگیز درباره برج گالاتا وجود دارد و آن هم مربوط به پرواز احمد چلبی بر فراز برج گالاتا بوده است.

احمد چلبی که توانست دو بال پرواز برای خود بسازد، از سلطان مراد خان اجازه گرفت تا اختراع خود را در این برج امتحان کند. مردم شهر نیز برای تماشای پرواز او در اطراف برج جمع شدند. نوشته‌ های تاریخی نشان می ‌دهند که این دانشمند ترکی موفق شده بود از تنگه بسفر بگذرد و در منطقه اسکودار استانبول سالم فرود بیاید.

برج معروف استانبول

سخن آخر

در این نوشتار درباره تاریخچه و نحوه دسترسی به برج گالاتا صحبت کردیم. جا های دیدنی نزدیک برج را هم به شما معرفی کردیم. اگر قصد سفر به شهر استانبول را دارید، می ‌توانید در یکی از هتل‌ های نزدیک این برج اقامت کنید که فاصله کمی تا این برج و سایر جاذبه‌ های اطراف آن دارند. اگر در هتل‌ های نزدیک برج گالاتا هم اقامت نداشتید، حتماً در سفر خود به استانبول به این برج بروید و نمای زیبای شهر را از بالای برج ببینید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید