دولما باغچه استانبول، قصری آمیخته با تاریخ و هنر

جاذبه های گردشگری
دولما باغچه استانبول، قصری آمیخته با تاریخ و هنر

اگر درباره جاذبه ‌های گردشگری ترکیه کمی اطلاعات داشته باشید، قطعاً می ‌دانید که یکی از مهم ‌ترین و زیبا ترین کاخ‌ های پادشاهان عثمانی، کاخ دولما باغچه است. شکوه و عظمت این قصر زیبا فقط مربوط به معماری و طراحی بنا نیست. بلکه تزیینات داخلی و بخش‌ های مختلف آن که از طلا ساخته شده ‌اند، نشان از اهمیت این کاخ در زمان پادشاهان عثمانی دارد.

همه چیز درباره کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دلما باغچه بزرگترین بنای به جا مانده از دوران پادشاهان عثمانی است که محل زندگی و کار ۶ پادشاه مهم عثمانی بوده است. این کاخ به قدری زیبا است که در نگاه اول گمان می ‌کنید یک ساختمان قرون وسطایی است؛ اما وقتی که به داخل آن می ‌روید و تزیینات زیبا و طراحی ‌های بی ‌نظیرش را می ‌بینید، متوجه می‌شوید که پادشاهان عثمانی تا چه اندازه زندگی لوکس و اشرافی داشته اند.

این کاخ زیبا و بزرگ به داشتن بزرگ ترین لوستر یا چلچراغ کریستالی جهان شهرت دارد. همچنین باغ زیبای اطراف آن و تابلو ها و تزیینات طلاکاری شده داخل قصر، گردشگران را حیرت زده می کند. پادشاهان عثمانی در ابتدا در کاخ توپکاپی زندگی می ‌کردند؛ اما پس از ساخت کاخ دلما باغچه به این کاخ نقل مکان کردند و حقیقتاً برای تزیین و هرچه باشکوه‌تر ساختن این کاخ، چیزی کم نگذاشتند.

این قصر تاریخی در استانبول اروپایی و نزدیک تنگه بسفر قرار گرفته است.

بهترین زمان برای بازدید از این کاخ، فصل بهار و تابستان است.

کاخ دلما باغچه استانبول کجاست؟

کاخ دلما باغچه که با نام ‌های مشابهی چون دلمه باغچه و دولما باغچه هم شناخته می ‌شود در استانبول اروپایی و در تنگه بسفر قرار گرفته است. در واقع این کاخ بین دو محله معروف کاباتاش و بشیکتاش استانبول است. گردشگرانی که بخواهند از این قصر باشکوه دیدن کنند، باید به محله ویشنه زاده بروند. این کاخ در خیابانی با همان نام دلما باغچه قرار دارد و گردشگران به راحتی می ‌توانند آن را پیدا کنند.

 تاریخچه کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دلما باغچه استانبول در قرن نوزدهم میلادی ساخته شده است. در آن زمان برای ساخت این کاخ باشکوه، معماران و طراحان شناخته شده آن زمان از سال ۱۸۴۳ تا سال ۱۸۵۶ مشغول ساخت قصر بودند. برای ساخت کاخ دلما باغچه از سبک‌ های متفاوت معماری مانند معماری سنتی عثمانی، معماری نئو کلاسیک و باروک استفاده شده است؛ اما تزیینات این کاخ به سبک اروپایی است.

به همین خاطر وقتی از بیرون این قصر زیبا را می ‌بینید. به یاد ساختمان ‌های قرون وسطایی اروپا می ‌افتید. وجود آبنما ها، مجسمه ‌های زیبا و همچنین برج ساعت زیبای این کاخ، همه و همه نشان از تلفیق معماری ‌های مدرن و سنتی با یکدیگر هستند و حقیقتاً که چقدر خوب این سبک ‌های معماری با یکدیگر ترکیب شده اند و اثری شاهانه را پدید آورده اند.

کاخ دلما باغچه یک ساختمان سه طبقه است که وقتی وارد آن می ‌شوید، باشکوه عظمت واقعی این بنا مواجه می ‌شوید. در گوشه گوشه قصر، مبلمان لوکس، فرش ‌های نفیس و چلچراغ‌ های کریستالی بزرگی را می‌ بینید که شما را به یاد تزیینات قصر های پادشاهان اروپایی می ‌اندازند. بسیاری از اشیا لوکس و تزیینی این کاخ از طرف پادشاهان و ملکه ‌های بزرگ جهان چون ملکه ویکتوریا اهدا شده ‌اند.

دلماباغچه استانبول

چرا باید کاخ دولما باغچه را ببینیم؟

کاخ دلما باغچه علاوه بر اهمیت سیاسی و تاریخی که دارد به خاطر معماری جذاب خود، توجه گردشگران را جلب می ‌کند. البته به دلیل اینکه مصطفی کمال آتاتورک در آخرین روز های زندگی خود در کاخ دلمه باغچه می ‌زیسته است، دیدن این کاخ برای بسیاری از افراد جذاب است. همچنین تزیینات داخل کاخ و چلچراغ بزرگ چهار و نیم تنی کریستالی کاخ دلما باغچه، جزو ویژگی‌هایی هستند که گردشگران را به خود جذب می ‌کنند.

 

فصل مناسب برای بازدید از کاخ دولما باغچه چه زمانی است؟

با توجه به اینکه کاخ دلما باغچه داخل یک باغ بسیار بزرگ و زیبا است، اگر می ‌خواهید از آب و هوا هم لذت ببرید، بهتر است در فصل ‌های بهار و تابستان به دیدن کاخ دلما باغچه بروید. معمولاً در روز های سه‌شنبه، گارد سلطنتی مراسم رژه ویژه ‌ای را در این کاخ برگزار می ‌کنند که گردشگران می‌ توانند از این رژه زیبا هم دیدن کنند. بهتر است برای گشت و گذار و دیدن کاخ دلما باغچه در ابتدای صبح برای خرید بلیط اقدام کنید. چرا که در طول روز این کاخ بسیار شلوغ می‌ شود.

دلماباغچه استانبول

چگونه به کاخ دولما باغچه برویم؟

مسیر های مختلفی برای دسترسی به کاخ دلما باغچه وجود دارد و گردشگران می‌ توانند از وسایل حمل و نقل عمومی مثل تاکسی، تراموا، اتوبوس و مترو استفاده کنند. از آنجا که بیشتر گردشگران در میدان تقسیم یا منطقه سلطان احمد هتل رزرو می ‌کنند، ما هم راه ‌های دسترسی به کاخ دلما باغچه را از این دو منطقه معرفی می ‌کنیم.

  • بهترین وسیله برای رفتن به کاخ دلما باغچه از میدان سلطان احمد، تراموا است. گردشگران می ‌توانند تا ایستگاه کاباتاش بروند و پس از پیاده شدن در آخرین ایستگاه، ۱۰ دقیقه پیاده ‌روی کنند.
  • اگر گردشگران بخواهند از میدان تکسیم به کاخ دلما باغچه بروند، برای اینکه سریعتر برسند می‌ توانند از مترو استفاده کنند. فاصله میدان تقسیم تا این کاخ زیبا به صورت پیاده، نیم ساعت است؛ بنابراین فاصله میدان تقسیم تا این کاخ بسیار کم است.

اگر بخواهید از مترو یا قطار زیرزمینی هم استفاده کنید، مسیر کوتاه‌تر می ‌شود. به طور کلی ایستگاه‌ های اتوبوس، ایستگاه تاکسی و وسایل حمل و نقل عمومی در سراسر شهر استانبول قرار دارند و شما خیلی راحت می ‌توانید خودتان را به جاذبه ‌های گردشگری برسانید.

کاخ دلماباغچه استانبول

هتل ‌های اطراف کاخ دولما باغچه استانبول

با توجه به اهمیت کاخ دلماباغچه، بسیاری از هتل‌ های محبوب گردشگران در این منطقه قرار گرفتند؛ بنابراین مسافرانی که قصد دارند در نزدیکی این کاخ تاریخی و رؤیایی اقامت کنند، می ‌توانند در یکی از هتل‌ هایی که در ادامه به آن ها اشاره می‌ کنیم، اقامت کنند. فاصله این هتل ‌ها تا کاخ دلما باغچه ۱ تا ۳ کیلومتر است؛ بنابراین مسافران می‌توانند پس از چند دقیقه پیاده‌روی، خود را به قصر باشکوه دلما باغچه برسانند.

  • هتل سوئیس اوتل د بسفروس
  • هتل دبلیو استانبول
  • هتل شانگری لا بسفروس
  • هتل بارباروس
  •  هتل کنراد بسفر استانبول

 

رستوران‌ های اطراف کاخ دولما باغچه استانبول

گردشگرانی که از راه ‌های دور برای دیدن کاخ دلما باغچه می آیند و پس از یک گشت و گذار طولانی و دیدن قسمت ‌های مختلف کاخ، تصمیم می‌ گیرند در محلی برای استراحت و خوردن غذا و نوشیدنی بمانند، می ‌توانند در یکی از رستوران ‌های اطراف کاخ دلما باغچه استراحت کنند و از غذا ها و نوشیدنی‌ های خوشمزه ترکی لذت ببرند. این رستوران‌ ها که نهایتاً یک کیلومتر با کاخ فاصله دارند، عبارتند از:

  • رستوران آکالی
  • رستوران گوشت و ماهی خاندان
  • رستوران ووگ
  • کافه رستوران ساحلی

 

موزه دولما باغچه استانبول

کاخ موزه دلما باغچه استانبول در تمام روز های هفته به جز پنجشنبه و دوشنبه برای گردش و بازدید تمام مردم باز است. با توجه به اینکه تمام آثار به جامانده در این قصر تاریخی و باشکوه مربوط به دوران پادشاهان عثمانی و بعد از آن هستند، می‌ توان به عنوان یک موزه معروف از آن یاد کرد.

توجه داشته باشید که در طول یک روز فقط ۳۰۰۰ بازدید کننده می ‌توانند از این موزه و مجموعه کاخ‌ ها دیدن کنند. به همین خاطر بهتر است در ابتدای صبح برای خرید بلیط اقدام کنید. چرا که ممکن است اگر وسط یک روز شلوغ برای خرید بلیط بروید، دیگر نتوانید از این کاخ و موزه دیدن کنید. بازدید از موزه دلما باغچه ۲ الی ۳ ساعت طول می ‌کشد وبرای بازدید کامل از تمام بخش های این موزه باید نصف روز را برای دیدن آن وقت بگذارید.

 

سخن آخر

کاخ دلمه باغچه استانبول به خاطر اینکه محل زندگی تا از پادشاهان معروف عثمانی و خانواده ‌های آن ها بوده، برای گردشگران جذابیت زیادی دارد. در این نوشتار از سایت پته درباره تاریخچه، معماری و ویژگی ‌های این کاخ زیبا صحبت کردیم تا در صورت سفر به استانبول بتوانید یک پیش زمینه ذهنی درباره این کاخ داشته باشید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید