آموزش قدم به قدم سوار شدن به هواپیما

از سفر بدانید حمل و نقل
آموزش قدم به قدم سوار شدن به هواپیما

سوار شدن به هواپیما و انجام تشریفات سفر برای افرادی که تاکنون چندین پرواز داشته اندکار ساده ای است؛ اما آشنایی با مراحل سوار شدن به هواپیما در سفر های داخلی و خارجی برای افرادی که برای اولین بار قصد سفر هوایی را دارند ضروری است. اگر برای سوار شدن به هواپیما استرس دارید، نگران نباشید، چون می خواهیم تمام مراحل سوار شدن به هواپیما را قدم به قدم برای شما توضیح دهیم.

نکاتی که قبل از پرواز های داخلی باید بدانید!

  • پیش از اینکه به مراحل سوار شدن به هواپیما اشاره کنیم بهتر است بدانید که قبل از پرواز باید بلیط خود را آماده کنید و مدارک لازم برای پرواز را در اختیار داشته باشید.
  • همیشه یک ساعت قبل از پرواز با مدارک لازم در فرودگاه باشید و بر اساس بار مجاز درج شده روی بلیط چمدان و وسایل خود را آماده کنید.
  • به هیچ وجه وسایل ممنوعه در هواپیما را به فرودگاه نبرید. چرا که هنگام پرواز از ورود اشیا ممنوعه مانند لوازم نوک تیز، ناخن گیر و … جلوگیری می شود.
  • همیشه یک کیف دستی داشته باشید تا بتوانید مدارک خود را داخل آن قرار دهید و با خود به داخل کابین ببرید.

نکات خرید پرواز داخلی

مراحل سوار شدن به هواپیما سفر داخلی

در این قسمت قدم به قدم شما را راهنمایی می کنیم تا بدانید از وقتی که وارد فرودگاه می شوید، باید چه کاری انجام دهید تا زمانی که از پله های هواپیما بالا می روید و سوار هواپیما می شوید.

وارد فرودگاه شوید

با توجه به اطلاعات درج شده روی بلیط هواپیما می توانید نام فرودگاه و شماره ترمینال پرواز خود را پیدا کنید. هنگام ورود به فرودگاه باید ابتدا به ترمینال مربوطه مراجعه کنید و کارهای مربوط به بازرسی ورودی را انجام دهید.

مراجعه به گیت بازرسی

در داخل فرودگاه چندین گیت وجود دارد. با توجه به اطلاعات روی بلیط یا پرسیدن از متصدیان مربوطه می توانید به طرف گیت موردنظر بروید و بارهای خود را تحویل دهید.

در این مرحله تمام چمدان ها و باورهای شما حتی موبایل و کیف دستی روی نقاله قرار می گیرند تا مورد بررسی قرار بگیرند. می توانید وسایل مهم خود را داخل سبد های مربوطه قرار دهید و خودتان از درب امنیتی عبور کنید. در صورتی که هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، پس از عبور از درب امنیتی و وسایل خودتان را برمی دارید و وارد سالن ترانزیت فرودگاه می‌شوید.

مراجعه به کانتر شرکت هواپیمایی

پس از اینکه بار های خودتان را تحویل گرفتید، می توانید کانتر مربوط به شرکت هواپیمایی که بلیط خودتان را از آن خریده اید، پیدا کنید. حالا باید با توجه به تابلو هایی که در سالن ترانزیت فرودگاه وجود دارند، نام ایرلاین را پیدا کنید و به کانتر مخصوص مراجعه کنید.

نکته: معمولاً برای حضور مسافران به کانتر مربوطه فراخوان داده می شود.

پس از مراجعه به کانتر باید بلیط خود را تحویل بدهید و بر اساس شماره ملی و شماره پرواز که روی بلیط درج شده است، بار های خود را تحویل بدهید.

نحوه گرفتن کارت پرواز در فرودگاه

در این مرحله کارت پرواز را دریافت کنید. اطلاعاتی که روی کارت پرواز نوشته شده شامل شماره صندلی و ردیف آن می شود.

مرحله بازرسی نهایی

قبل از اینکه به سالن انتظار منتقل شوید، باید بارهایی که قرار است داخل هواپیما ببرید، بررسی شوند. به عنوان نمونه کیف دستی، تلفن همراه و وسایلی که دارید را باید از گیت بازرسی نهایی عبور دهید.

ورود به سالن انتظار فرودگاه

پس از بررسی وسایل می توانید به سالن انتظار فرودگاه وارد شوید و تا زمان پرواز در این سالن استراحت کنید. بهتر است نزدیک گیت پرواز خودتان بنشینید که هنگام اعلام پرواز به سرعت بتوانید کارت پرواز را تحویل دهید و از گیت عبور کنید.

مرحله آخر عبور از گیت پرواز

آخرین مرحله از سوار شدن به هواپیما، گذشتن از گیت پرواز است. بهتر از قبل از بستن چمدانتان بدانید گیت فرودگاه به چیزهایی حساس است، در غیر این صورت همراه داشتن تنها یک وسیله حساس به گیت ممکن است مانع سوار شدن شما به هواپیما شود. معمولاً ۲۰ دقیقه قبل از اینکه هواپیما از زمین بلند شود، مسافران را از طریق بلندگو صدا می زنند تا کارت پرواز را تحویل بدهند و اطلاعات آن توسط مسئولان اعلان بررسی شود.

  • در نهایت مسافران از طریق اتوبوس به سمت پلکان هواپیما می روند و سوار هواپیما می شوند.
  • در آخرین مرحله مسافران کارت پرواز را به مهماندار نشان می دهند.
  • پس از پیدا کردن صندلی روی صندلی مورد نظر خود می نشینند.

نکاتی که باید قبل از پرواز خارجی بدانید

قبل از اشاره به مراحل سوار شدن به هواپیما خارجی بهتر از نکات زیر را مورد توجه قرار دهید.

  • برای پروازهای خارجی باید حتماً پاسپورت یا گذرنامه داشته باشید.
  • بعضی از کشورها برای سفر نیاز به ویزا دارند؛ بنابراین در صورت لزوم ویزا تهیه کنید.
  • خرید بلیط هواپیما رفت و برگشت نیز جزء نکاتی است که هنگام پرواز های خارجی باید به آن توجه داشته باشید.
  • قبل از سفر ارز مورد نیاز کشور را تهیه کنید.
  • مدارک خود را به همراه داشته باشید.
  • ۳ ساعت پیش از پرواز به فرودگاه مورد نظر مراجعه کنید.
  • هنگام بستن چمدان و جمع آوری وسایل به میزان بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی توجه داشته باشید.
  • وسایل ضروری مانند مدارک، گوشی، موبایل و پول نقد را در یک کیف کوچک قرار دهید تا به داخل کابین هواپیما ببرید.
  • یکی از نکاتی که حتماً باید با آن دقت داشته باشید، پرداخت عوارض خروج از کشور است.
  • مسافرانی که بلیط هواپیما خارجی خریداری کرده اند، می توانند قبل از اینکه به فرودگاه بروند، از طریق شعب بانک ملی و سامانه آنلاین پرداخت عوارض خروج از کشور این کار را انجام دهند.

در فرودگاه نیز دستگاه های پرداخت عوارض و باجه بانک ملی قرار دارد. شما می توانید عوارض مربوط به خروج را با توجه به اینکه چندمین خروج شما است، پرداخت نمایید.

نکات پرواز خارجی

مراحل سوار شدن به هواپیما سفر خارجی

برای پروازهای خارجی کافی است مرحله به مرحله این کارها را انجام دهید.

وارد فرودگاه شوید

نام فرودگاه و اطلاعات مربوط به شماره ترمینال روی بلیط هواپیما درج  است. به همین خاطر باید قبل از رفتن به فرودگاه نام فرودگاه را بدانید و شماره ترمینال را از روی بلیط بخوانید. در غیر این صورت ممکن است به ترمینال اشتباهی بروید و از پرواز جا بمانید.

بازرسی درب ورودی فرودگاه

هنگام بازرسی در قسمت درب ورودی، باید چمدان و سایر وسایل خودتان را روی نقاله بگذارید. پس از بازرسی بدنی از گیت بازرسی عبور کنید و وارد سالن اصلی شوید.

مراجعه به کانتر شرکت هواپیمایی

برای اینکه بتوانید راحت کانتر شرکت هواپیمایی را پیدا کنید، می توانید به تابلوی اعلانات نگاه کنید.

جلوی مشخصات هر پرواز، شماره کانتر نوشته است. در نهایت پس از پیدا کردن کانتر، باید به سالن Check in بروید. در صورتی که هنگام ورود به فرودگاه مورد بازرسی بدنی قرار نگرفته باشید، در سالن Check in مجدداً بازرسی بدنی می شوید و باید پاسپورت و بلیط خود را به ماموران انتظامی نشان دهید.

حالا نوبت به این می‌رسد که به کانتر مراجعه کنید و با توجه به کلاس پروازی مربوطه، پرواز خودتان را پیدا کنید. در این قسمت شما باید پاسپورت خود را به کانتر شرکت هواپیمایی تحویل بدهید و بارهایتان را وزن کنید.

در صورت بالا بودن وزن بار، شما باید جریمه پرداخت کنید.

نکته: در بعضی از شرکت‌های هواپیمایی سرویس Check in قبل از ورود به فرودگاه و به صورت آنلاین انجام می شود. تنها در فرودگاه امام خمینی مسافران می توانند از این سرویس به صورت آنلاین استفاده کنند. برای این کار باید از یک روز قبل تا ۹۰ دقیقه قبل از پرواز این کار را انجام دهند.

بازرسی کردن گذرنامه

در این مرحله شما باید کارت پرواز خودتان را به همراه رسید پرداخت عوارض خروج از کشور به کنترل و بازرسی گذرنامه تحویل دهید. اداره گذرنامه پس از بررسی مدارک، مهر خروج را روی پاسپورت شما می زند. شما می توانید با استفاده از این مهر از مرز عبور کنید.

بازرسی نهایی و ورود به سالن ترانزیت

در این مرحله که کارت پرواز خود را دریافت کرده اید و گذرنامه شما بررسی شده، می توانید وارد سالن ترانزیت شوید. حالا می توانید شماره بلیط را با استفاده از تابلو اعلانات با کارت پرواز خودتان مطابقت دهید.

  • قبل از اینکه وارد سالن انتظار شوید، باید مجدداً خودتان و بارهایتان بازرسی شوید.
  • بعد از بازرسی می توانید وارد سالن ترانزیت شوید و در صورت نیاز از طریق باجه های مربوطه، حواله ارزی مورد نیاز برای سفر را دریافت کنید.
  • در این هنگام است که از طریق بلندگو های سالن، نام شرکت هواپیمایی، مقصد پرواز و ساعت پرواز اعلام می شود. شما باید هنگام شنیدن این اطلاعات، کارت پرواز خودتان را به مأمور های مربوطه تحویل دهید.
  • حال نوبت به این می‌رسد که بخشی از کارت پرواز جدا شود و بخش دیگر به مسافران تحویل داده شود.

توجه: کارت پرواز باید تا زمان تحویل گرفتن بارها نظر شما باقی بماند.

  • در صورتی که فرودگاه بزرگ باشد با استفاده از اتوبوس به طرف هواپیما می روید.
  • در نهایت پس از عبور از پلکان سوار هواپیما می شوید.
  • در آخرین مرحله باید کارت پروازیتان را به مهمانداران نشان دهید.
  • صندلی مورد نظر خودتان را پیدا کنید و با توجه به نکات ایمنی منتظر پرواز هواپیما باشید.

 

کلام پایانی

مراحل سوار شدن به هواپیما و دریافت کارت پرواز بسیار ساده است. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که برای اولین بار قصد سفر با هواپیما را دارید و برای این کار استرس دارید، بهتر است بدانید چکار کنیم تاحالمان در پرواز بد نشود، این بلاگ راهنمای جامعی برای افرادی خواهد بود که اولین تجربه سفر هوایی خود را در پیش دارند. البته فراموش نکنید، برای خرید بلیط هواپیما با ارزانترین قیمت و مشاهده و مقایسه قیمت ها بهتر است در پته جست و جو کنید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید