جریمه کنسلی بلیط هواپیما داخلی و خارجی چقدر است؟

از سفر بدانید
جریمه کنسلی بلیط هواپیما داخلی و خارجی چقدر است؟

گاهی پیش می آید با وجود ذوق و شوق زیادی که برای سفر داریم به دلایلی مجبور به کنسل کردن بلیط هواپیما خود شویم این کنسل کردن پرواز از سوی مسافر کنسلی بلیط هواپیما نامیده می شود که مشمول جریمه کنسلی می شود. این جریمه با توجه به نوع بلیط، شرکت هواپیمایی و نوع پرواز شما متفاوت است. اکنون اگر بخاطر شوق و ذوق سفر هنگام خرید بلیط هواپیما به جریمه کنسلی آن توجه نکرده اید و حالا ناچار به کنسل کردن بلیط پرواز خود شده اید، نگران نباشید. اینجا اطلاعات مربوط به شرایط و قوانین کنسلی بلیط هواپیما، نحوه استرداد، جریمه کنسلی و هزینه کنسلی بلیط هواپیما را در اختیار شما قرار می دهیم.

جریمه کنسلی بلیط هواپیما داخلی

هزینه جریمه کنسلی بلیط هواپیما پروازهای داخلی معمولاً روی بلیط درج می شود؛ بنابراین شما می توانید بلیط خود را بررسی کنید و جریمه مربوط به کنسل کردن آن را مطالعه بفرمایید. اولین سوالی که برای مسافران هنگام کنسل کردن بلیط هواپیما پیش می‌آید، این است که هزینه جریمه کنسل کردن بلیط چقدر است؟ با توجه به نکاتی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، پاسخ سؤال خود را خواهید یافت. شرایط و قوانین کنسلی بلیط هواپیما در شرکت و آژانس های هواپیمایی مختلف، متفاوت است اما به طور کلی همه آژانس ها از فقوانین شرکت هواپیمایی ایران پیروی می کنند.

معمولاً هر شرکت هواپیمایی مطابق با قوانین سازمان هواپیمایی کشور، برای پرداخت جریمه استرداد بلیط به گونه متفاوتی عمل می کند. این به این معنی است که هر شرکت سیاست‌های خاصی را برای پرداخت هزینه جریمه دنبال می‌کند.

  • بنابراین اگر شما از طریق شرکت هواپیمایی بلیط خود را تهیه کرده اید، نمی توانید برای استرداد بلیط به دفاتر فروش بلیط مراجعه نمایید و بالعکس.
  • شرکت های هواپیمایی برای جبران خسارت مسافران به نرخ کلاس پروازی و مدت زمان باقیمانده تا سفر توجه می کنند.
  • بسیاری از شرکت های هواپیمایی در ساعات نهایی پرواز بلیط را کنسل نمی کنند و هیچ هزینه‌ای به مسافران پرداخت نمی کنند.
  • برخی از این شرکت ها هستند که مبالغی را از کل مبلغ بلیط کسر می کنند و مابقی را به حساب مسافران واریز می کنند.

تاثیر نوع بلیط در جریمه کنسلی بلیط هواپیما داخلی

یکی دیگر از نکاتی که هنگام محاسبه هزینه جریمه کنسلی بلیط هواپیما به آن توجه می‌شود، نوع بلیط هواپیما است. دانستن تفاوت بلیط چارتری و سیستمی به شما در خرید درست بلیط و متناسب با نیازتان کمک خواهد کرد.

  • نحوه کنسلی بلیط هواپیما چارتر: امکان کنسلی بلیط های چارتری وجود ندارد.
  • نحوه کنسلی بلیط هواپیما سیستمی: هرزمان که از پرواز و سفر خود منصرف شدید می توانید برای کسنلی بلیط سیستمی خود اقدام کنید. هزینه کنسلی بلیط سیستمی براساس قوانین شرکت هواپیمایی تعیین می شود.
  • نحوه کنسلی بلیط هواپیما کودکان و نوزادان: بلیط هواپیما کودکان و نوزادان تنها در زمان خرید با بلیط معمولی تفاوت دارند، بسته به نوع بلیط در زمان کنسلی طبق قوانین پروازهای چارتری و سیستمی هزینه جریمه کنسلی آن محاسبه می شود.

 

نکته: معمولاً در ساعات نهایی پرواز، امکان استرداد بلیط وجود نخواهد داشت. برخی از آژانس های هواپیمایی مسافران را به خرید بلیط های لحظه آخری تشویق می کنند. به این صورت مسافران با استفاده از تخفیف بلیط های چارتری، در ساعات نهایی پرواز، بلیط ها را با قیمت های کمتری می خرند. در نهایت آسیب های مالی وارد شده به شرکت ها نیز ا جبران می شود.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
همه چیز در مورد انواع کلاس پرواز

جریمه کنسلی بلیط هواپیما خارجی

جریمه کنسلی بلیط هواپیما خارجی توسط شرکت‌های هواپیمایی پرداخت می شود. اگر قصد کنسل کردن بلیط هواپیما خارجی را دارید باید هرچه زودتر اقدام کنید. چرا که هرچه به زمان سفر نزدیک تر شوید باید جریمه بیشتری برای کنسل کردن بلیط بپردازید. قوانین شرکت های هواپیمایی خارجی برای کنسل کردن بلیط نسبت به پرواز های داخلی سخت تر است. به همین خاطر باید حتماً از ۴۸ ساعت تا ۲۴ ساعت قبل از پرواز برای کنسل کردن بلیط اقدام کنید. شرکت های هواپیمایی خارجی قوانین ویژه‌ای برای کنسل کردن بلیط دارند. به عنوان مثال شرکت ترکیش ایرلاین هزینه بلیط پس از کسر جریمه دو ماه بعد از کنسلی پرواز پرداخت می شود.

توجه: معمولاً در شرکت های هواپیمایی خارجی مبلغ باقیمانده یک الی دو ماه بعد به حساب مسافران واریز می شود.

این در حالی است که در هواپیمایی ایران ایر به طور کلی امکان کنسلی بلیط های چارتری وجود ندارد! همچنین در صورتی که پروازهای این شرکت هواپیمایی بیش از دو ساعت تأخیر داشته باشند، می توانید بلیط خود را کنسل کنید و تا دو هفته بعد مبلغ بلیط را دریافت کنید. همچنین ماهان جریمه کنسلی پرواز خارجی را با توجه به ساعات باقیمانده به پرواز و همچنین نوع کلاس پروازی متفاوت است. اما اکنون به بررسی یکی از شرکت های معتبر هواپیمایی یعنی پته برای کنسلی بلیط هواپیما می پردازیم.

چطور بلیط هواپیما خارجی را از پته کنسل کنیم؟ 

شرایط کنسلی بلیط هواپیما پته به این صورت است که اگر مسافر بخواهند بلیط های سیستمی را کنسل کنند، باید بر اساس قوانین هواپیمایی کشور جریمه کنسلی را بپردازند. البته مقدار جریمه کنسلی بلیط هواپیما با توجه به زمان باقی مانده تا پرواز متفاوت است. پس از ثبت درخواست استرداد توسط مسافران مبلغی بابت کارمزد انتقال وجه و جریمه کنسلی از کل مبلغ کسر می شود و باقی مانده آن به صورت آنلاین حداکثر تا ۷۲ ساعت کاری به حساب مسافر واریز می شود.

البته موضوع یاد شده در مورد پروازهای غیر قابل استرداد صادق نیست. همچنین در پته امکان کنسلی بلیط به صورت تلفنی وجود ندارد. بنابر این شما باید اقدام به ثبت درخواست کنسلی به صورت انلاین نمایید و در صورتی که با مشکلی رو به رو شدید می توانید با شماره 09100924242 در واتساپ در ارتباط باشید و یا با شماره 02191094000 تماس بگیرید.

جریمه کنسلی بلیط هواپیما خارجی پتـه

هزینه بلیط پروازهای چارتری تا ۲۴ ساعت قبل از پرواز و با توجه به شرایط و قوانین چارترکننده با کسر جریمه کنسلی، قابل استرداد هستند. در مورد بلیط های سیستمی هم کنسلی با کسر جریمه و طبق قوانین هر ایرلاین مقدور است. در نهایت پس از درخواست استرداد بلیط توسط مسافر، مبلغ جریمه کنسلی و مبلغ کارمزد انتقال وجه از قیمت بلیط کسر شده و باقیمانده مبلغ، به حساب مسافر واریز می گردد.
توجه : پروازهای چارتری که تنها 24 ساعت مانده به پروازشان قابل استرداد هستند.

پیگیری کنسلی بلیط هواپیما خارجی

جهت پیگیری کنسلی بلیط هواپیما باید از طریق وب سایت هایی که بلیط هواپیما را از طریق آن ها خریداری نموده اید اقدام کنید. طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشور و قوانین هر ایرلاین، مبلغ جریمه کنسلی بلیط متفاوت است؛ بنابراین بهتر است از طریق آژانس ها و مجموعه هایی که برای خرید بلیط به آن ها مراجعه نموده اید، پیگیری کنسلی بلیط هواپیما را انجام دهید.

جریمه کنسلی بلیط هواپیما خارجی پتـه

کنسلی بلیط هواپیما چارتر

خرید بلیط های چارتری برای مسافران هزینه چندانی در بر ندارد و دارای مزایای بسیاری است، اما یکی از معایب بلیط های چارتری این است که امکان استرداد آن ها وجود ندارد. شرکت های چارتر کننده بلیط ایرلاین های مختلف را خریداری می کنند و خودشان به قیمت کمتری به فروش می رسانند، بنابراین امکان لغو کردن این بلیط ‌ها وجود ندارد. چرا که جزو بلیط هواپیما ارزان محسوب می شوند.

توجه: برخی از شرکت‌ های هواپیمایی هم هستند که بر اساس قوانین و ضوابط خود این امکان را فراهم آورده اند تا مسافران بتوانند بلیط های چارتری را هم پس از کسر مبلغی به عنوان جریمه کنسل کنند.

  • بر اساس این قوانین بلیط های چارتری تنها یک روز قبل از پرواز امکان کنسلی دارند. بنابراین اگر قصد پرواز کنسل کردن بلیط چارتری را دارید باید در ساعت ۱۲ روز قبل از پرواز، این کار را انجام دهید.
  • بلیط هایی که با مبلغ بسیار پایینی خریداری شده اند، امکان کنسلی ندارند.
  • در صورتی که از پرواز استفاده نکنید، شرکت های چارتر کننده مبلغی برای استرداد بلیط پرداخت نمی‌ ۴کنند.

هزینه جریمه کنسلی بلیط هواپیما چگونه محاسبه می شود؟

هر یک از شرکت‌ های هواپیمایی برای محاسبه جریمه کنسلی بلیط هواپیما، شیوه مخصوص به خود را دارند. چرا که عوامل متعددی هستند که می‌ توانند بر جریمه کنسلی بلیط هواپیما تأثیر داشته باشند. ممکن است این شرکت‌ ها به خاطر خدماتی که به مسافران ارائه می‌ دهند، در صورت کنسلی بلیط، متضرر شوند. به همین خاطر مبلغ جریمه کنسلی بلیط هواپیما در هر ایرلاین متفاوت است.

چه عواملی بر کنسلی بلیط هواپیما تأثیرگذار است؟

عواملی که می‌ توانند روی تعیین کنسلی بلیط هواپیما تأثیر داشته باشند و رقم آن را افزایش و کاهش دهند، شامل نوع بلیط، زمان کنسل کردن بلیط هواپیما، ایرلاین و کلاس پروازی می‌ شوند.

  • نوع بلیط هواپیما: چارتری یا سیستمی بودن بلیط، مهم‌ ترین عاملی است که روی قیمت جریمه کنسلی تأثیر می‌ گذارد. بلیط های سیستمی با جریمه‌ های متفاوتی بر اساس نوع ایرلاین کنسل می‌ شوند، اما معمولاً بلیط های چارتری قابلیت استرداد ندارند.
  • زمان کنسلی: در شرکت‌ های هواپیمایی مختلف، با توجه به زمان کنسل کردن پرواز، جریمه کنسلی تغییر می‌ کند. به‌ عنوان‌ مثال اگر یک روز قبل از پرواز بلیط خود را کنسل کنید با توجه به کلاس پروازی ۱۵ تا ۳۰% آن بابت جریمه کسر می‌ شود؛ اما اگر یک ساعت قبل از پرواز بلیط را کنسل کنید، حدود ۶۰% از مبلغ بلیط به‌ عنوان جریمه کسر می‌ شود.
  • کلاس پروازی: شناسه‌ های نرخی و نوع کلاس پروازی نیز روی مبلغ جریمه کنسلی تأثیر دارند. معمولاً جریمه کنسلی کلاس‌ های پروازی تجاری و فرست کلاس بالاتر از کلاس‌ های معمولی است.
  • نوع ایرلاین: هریک از ایرلاین های پروازی با توجه به قوانین و شیوه‌ های خاص خود، جریمه کنسلی بلیط هواپیما را تعیین می‌ کنند.

جریمه کنسلی ایرلاین های داخلی (۱۰ ایرلاین برتر)

جریمه کنسل نمودن بلیط هواپیما داخلی در 10 ایرلاین برتر موردبررسی قرار می‌ گیرد. با توجه به زمان کنسلی، هزینه‌ های متفاوتی بابت استرداد بلیط، از مبلغ پرداخت‌ شده کسر می‌ شود. برای مطمئن شدن از مبلغ دقیق جریمه می‌ توانید با شرکت‌ های هواپیمایی تماس بگیرید. سامانه استرداد بلیط های هواپیمایی هر شرکت متفاوت است ولی می توانید بلیط خود را از طریق آژانس هواپیمایی که از آن خریداری کرده اید، کنسل کنید.

هزینه کنسلی بلیط هواپیمایی کیش ایر

زمان کنسلی میزان جریمه
۲۴ ساعت قبل از پرواز ۲۰ تا ۲۵%
از ۲۴ ساعت قبل از پرواز به بعد ۴۰ تا ۵۰%

 هزینه کنسلی بلیط هواپیمایی ایران ایر

زمان کنسلی میزان جریمه
از ساعت ۱۲ ظهر ۳ تا یک روز قبل از پرواز %۳۰
۳ ساعت قبل از پرواز %۶۰
۳ ساعت تا ۳۰ دقیقه پیش از پرواز %۶۰

 هزینه جریمه کنسلی ماهان ایر

زمان کنسلی میزان جریمه
از ساعت ۱۲ ظهر ۳ تا یک روز قبل از پرواز ۱۰ تا ۳۰%
از ساعت ۱۲ ظهر یک روز پیش از پرواز ۱۰ تا ۳۰%
۳ ساعت قبل از پرواز ۳۰ تا ۴۰%
۳ ساعت تا ۳۰ دقیقه پیش از پرواز ۵۰ تا ۷۰%

 جریمه کنسلی بلیط هواپیما قشم ایر

زمان کنسلی میزان جریمه
از ساعت ۱۲ ظهر ۳ تا یک روز قبل از پرواز
از ساعت ۱۲ ظهر یک روز پیش از پرواز ۱۰%
۳ ساعت قبل از پرواز ۳۰ %
۳ ساعت تا ۳۰ دقیقه پیش از پرواز ۳۰ %

جریمه کنسلی هواپیمایی آسمان

زمان کنسلی میزان جریمه
از ساعت ۱۲ ظهر ۳ تا یک روز قبل از پرواز ۱۵ تا ۳۰%
از ساعت ۱۲ ظهر یک روز پیش از پرواز ۱۵ تا ۳۰%
۳ ساعت قبل از پرواز %۱۵ تا ۳۰%
۳۰ دقیقه پیش از پرواز ۳۰ تا ۶۰%

جریمه کنسلی بلیط هواپیما تابان

زمان کنسلی میزان جریمه
از ساعت ۱۲ ظهر ۳ تا یک روز قبل از پرواز %۲۰
از ساعت ۱۲ ظهر یک روز پیش از پرواز %۳۰
۳ ساعت قبل از پرواز %۴۰
۳ ساعت تا ۳۰ دقیقه قبل از پرواز %۵۰

جریمه کنسلی هواپیمایی کاسپین

زمان کنسلی میزان جریمه
از زمان صدور تا ساعت ۱۲، سه روز قبل از پرواز ۳۰ تا ۵۰%
ساعت ۱۲ ظهر یک روز پیش از پرواز ۳۰ تا ۵۰%
۳ ساعت تا ۳۰ دقیقه قبل از پرواز ۳۰ تا ۵۰%

جریمه کنسلی بلیط هواپیما زاگرس

زمان کنسلی میزان جریمه
از زمان صادر شدن تا ساعت ۱۲ ظهر سه روز پیش از پرواز ۱۵ تا ۵۰%
از ساعت ۱۲ ظهر یک روز پیش از پرواز ۲۰ تا ۵۰%
۳ ساعت تا ۳۰ دقیقه قبل از پرواز ۳۰ تا ۸۰%

 جریمه کنسلی شرکت هواپیمایی آتا

زمان کنسلی میزان جریمه
از زمان صادر شدن تا ساعت ۱۲ ظهر سه روز پیش از پرواز ۱۵ تا ۵۰%
از ساعت ۱۲ ظهر یک روز پیش از پرواز ۲۰ تا ۵۰%
۳ ساعت تا ۳۰ دقیقه قبل از پرواز ۳۰ تا ۸۰%

جریمه کنسلی شرکت هواپیمایی کارون

زمان کنسلی میزان جریمه
از ساعت ۱۲ ظهر ۳ تا یک روز قبل از پرواز %۳۰
از ساعت ۱۲ ظهر یک روز پیش از پرواز %۳۰
از ساعت ۱۲ روز قبل از پرواز تا دو ساعت باقی‌مانده به پرواز %۵۰
دو ساعت باقی‌مانده به پرواز به بعد ۶۵ %

 

کلام آخر

در صورتی که مسافران به هردلیلی بخواهند بلیط پرواز خود را کنسل کنند، باید هزینه‌ای را بابت جریمه کنسل کردن بلیط هواپیما بپردازند. با توجه به توضیحاتی که گفته شد کنسلی بلیط هواپیما بدون جریمه امکان پذیر نیست و تمامای کنسلی ها مشمول پرداخت جریمه هستند. معمولاً میزان جریمه کنسلی بلیط هواپیما روی بلیط درج می شود. قوانین هر شرکت هواپیمایی برای تعیین مبلغ جریمه با توجه به زمان پرواز و کلاس پروازی متفاوت است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید