راهنمای استرداد بلیط هواپیما خارجی

از سفر بدانید
راهنمای استرداد بلیط هواپیما خارجی

اتفاقی که ممکن است برای همه عاشقان سفر بیافتد به هم خوردن برنامه ها و کنسل شدن سفر است. بنابراین آشنایی با راهنمای استرداد بلیط هواپیما داخلی یا خارجی می تواند به این افراد کمک کند تا بخشی از هزینه هایی که برای خرید بلیط پرداخت کرده اند را مسترد نمایند. نحوه استرداد بلیط هواپیما در هر یک از شرکت‌ های هواپیمایی متفاوت است. به همین جهت ما در ادامه به شرایط هر یک از این شرکت ها برای کنسلی بلیط هواپیما اشاره می کنیم.

قوانین استرداد بلیط هواپیما خارجی

با مطالعه راهنمای استرداد بلیط هواپیما می توانید در صورت کنسل شدن سفر، مراحل مربوط به کنسلی بلیط و استرداد وجه را به ترتیب انجام دهید، اما نکاتی که باید باید

  • در صورتی که شما بلیط سفر خود را از آژانس های هواپیمایی تهیه کرده باشید، برای کنسل کردن بلیط هواپیما نیز بایستی با آژانس مربوطه تماس بگیرید.
  • با استفاده از پشتیبانی اینترنتی یا تلفنی این مجموعه‌ها می توانید بلیط خود را کنسل کنید.
  • فرقی نمی کند که شما بلیط پرواز را به صورت حضوری خریده باشید یا به صورت اینترنتی، شما می توانید از طریق تماس با شماره های این شرکت های هواپیمایی و یا به صورت اینترنتی بلیط خود را کنسل کنید.
  • معمولاً مبلغی از هزینه خرید بلیط که مربوط به جریمه کنسلی می شود، توسط آژانس برداشته خواهد شد و مابقی پولی که برای بلیط هواپیما پرداخت کرده اید به حساب شما واریز می شود.

این قوانین کلی در شرکت‌های هواپیمایی مختلف یکسان است؛ یعنی شما برای کنسل کردن بلیط هواپیما در هر یک از آژانس های هواپیمایی باید مبلغی را بابت جریمه بپردازید.

استرداد بلیط هواپیما خارجی

قوانین استرداد بلیط هواپیما خارجی برای بلیط های سیستمی مطابق قوانینی است که در بلیط درج‌ شده و از طرف شرکت هواپیمایی به مسافران اعلام می‌ شود. پس از ثبت درخواست کنسلی توسط مسافران، مبلغی که بابت جریمه و کارمزد تعیین می شود، از کل مبلغ پرداختی برداشته می‌ شود و تنها باقی‌ مانده در عرض ۲۴ تا ۷۲ ساعت به‌ حساب مسافران بازگشت داده می‌ شود. البته این شرایط تنها درباره بلیط های سیستمی است و برای بلیط های چارتری که غیر قابل‌ استرداد هستند، امکان‌ پذیر نیست.

قوانین استرداد بلیط هواپیما ایران ایر

قوانین استرداد بلیط هواپیما ایران ایر برای پروازهای داخلی به شرح زیر است.

  • خسارت کنسل نمودن بلیط یک روز قبل از پرواز تا ساعت ۱۲ ظهر، 30% از کل مبلغ بلیط است
  • جریمه کنسلی بلیط تا ۳ ساعت قبل از پرواز 60% از کل مبلغ بلیط است.
  • جریمه کنسلی بلیط از سه تا نیم ساعت پیش از پرواز، 60% از کل مبلغ بلیط است.
  • کنترل نمودن بلیط نیم ساعت قبل از پرواز یا بعد از انجام پرواز نیز 60% مبلغ کل بلیط است.

نکته: معمولاً بلیط های چارتری قابل استرداد نیستند. البته قوانین هر یک از شرکت‌ های هواپیمایی متفاوت است.

قوانین استرداد بلیط هواپیما خارجی

قوانین استرداد بلیط هواپیما سپهران

قوانین استرداد بلیط هواپیما سپهران با توجه به مدت زمان باقی مانده تا پرواز و نوع کلاس پروازی متفاوت است، اما جریمه کنسلی بلیط در این شرکت هواپیمایی به شرح زیر است.

  • مبلغ جریمه تا ۴۸ ساعت قبل از پرواز 30% از کل مبلغ بلیط است.
  • میزان جریمه کنسلی از ۴۸ تا ۲۴ ساعت پیش از پرواز 40% از مبلغ بلیط است.
  • جریمه کنسلی ۲۴ تا ۱۲ ساعت پیش از پرواز، 50% کل مبلغ بلیط است.
  • جریمه کنسلی ۱۲ ساعت مانده به پرواز 75% از مبلغ کل بلیط است.

آشنایی با شرایط و راهنمای کنسلی بلیط هواپیما خارجی

برای اینکه بتوانید بلیط هواپیما خارجی را کنسل کنید باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

  1. بلیط خریداری شده نباید از نوع بلیط های چارتری باشد.
  2. زمان مشخص شده برای کنسلی بلیط از طرف ایرلاین رعایت شود.
  3. مبلغ پرداخت شده برای بلیط تنها به حسابی واریز می شود که خرید بلیط با استفاده از آن انجام شده است.
  4. میزان خسارتی که برای کنسل کردن بلیط، توسط آژانس های هواپیمایی کسر می شود به کلاس پروازی بستگی دارد.
  5. هر شرکت هواپیمایی روش خاصی برای محاسبه رقم کنسلی بلیط دارد.

سامانه استرداد بلیط هواپیما

شرایط کنسلی و استرداد بلیط های هواپیما در سامانه استرداد بلیط هواپیما سایت پته موجود است. در صورتی‌ که با قوانین کنسلی ایرلاین های مختلف آشنایی ندارید، می‌ توانید به راهنمای استرداد بلیط هواپیما در این سامانه مراجعه نمایید و پس از محاسبه مبلغ جریمه کنسلی بلیط، نسبت به ثبت درخواست اقدام نمایید.

ازجمله نکاتی که هنگام خرید و کنسلی بلیط هواپیما باید به آن توجه داشته باشید؛ کلاس پروازی یا کلاس‌ های نرخی بلیط هواپیما هستند. چرا که این موارد می‌ توانند تأثیر مستقیمی روی جریمه کنسل کردن بلیط پرواز داشته باشند.

در شرکت‌ های هواپیمایی مختلف، قوانین گوناگونی برای استرداد بلیط هواپیما و تعیین میزان جریمه وجود دارد. چنانچه بلیط پرواز خود را از شرکت‌ هایی مانند کیش ایر خریده باشید، این ایرلاین دارای ۱۶ کلاس نرخی است که هر یک درصدهای جریمه متفاوتی دارند و شما باید با توجه به نوع بلیط و کلاسی که خریداری نموده‌ اید، مبلغ جریمه را محاسبه نمایید.

جریمه کنسلی بلیط هواپیما خارجی

شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که چرا در صورت کنسل شدن بلیط پرواز مقداری از هزینه پرداخت شده برای بلیط توسط شرکت‌های هواپیمایی برداشته می شود؟

برای پاسخ دادن به این سؤال باید بگوییم که شرکت‌های هواپیمایی روی خرید مسافران حساب می کنند؛ بنابراین زمانی که شما یک بلیط را رزرو یا خریداری می کنید، آن بلیط به شخص دیگری فروخته نمی‌شود. به همین خاطر اگر قصد کنسل کردن بلیط را داشته باشید، باید مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کنید.

یکی از نکاتی که روی میزان جریمه استرداد بلیط هواپیما تاثیر دارد، زمان پرواز است درواقع هر چه زمان کنسلی به زمان پرواز نزدیک‌ تر باشد، میزان جریمه افزایش پیدا می‌کند.

به طور کلی قوانین استرداد بلیط هواپیما در ایرلاین های مختلف متفاوت است. هر یک سیاست های ویژه ای را برای کنسلی بلیط معین می کنند. بسیاری از شرکت های هواپیمایی برای استرداد بلیط چند روز قبل از پرواز ۱۰ الی ۲۰% مبلغ را کسر می کنند، اما هرچه این زمان نزدیک تر به زمان پرواز باشد، مبلغ کسر شده یعنی همان مبلغ جریمه استرداد بلیط،80% درصد است.

در پروازهای خارجی معمولاً مبلغ ثابتی برای جریمه استرداد در نظر گرفته می شود که هنگام خرید بلیط هواپیما به خریداران اطلاع داده می‌شود. این هزینه معمولاً ۳۰ تا ۵۰ دلار برای جریمه استرداد بلیط است.

نکاتی که باید درمورد جریمه کنسلی بلیط  هواپیما خارجی بدانید:

  • در صورتی‌ که بلیط هواپیما را از آژانس مسافرتی خاصی خریداری نموده‌ اید، برای کنسل کردن و استرداد نیز باید به همان آژانس مراجعه نمایید تا بتوانید بلیط پرواز را کنسل یا جابجا کنید.
  • در صورتی‌ که از طریق سایت‌ های فروش آنلاین؛ بلیط پرواز را تهیه نموده‌ اید، ابتدا باید وارد حساب کاربری خودتان شوید و به‌ منظور کنسل نمودن بلیط، یک درخواست ثبت کنید. در نهایت پس از کسر هزینه جریمه الباقی مبلغ به‌ حساب بانکی شما واریز خواهد شد.
  • هر ایرلاین، سیاست‌ های خاصی برای تعیین مبلغ جریمه در نظر می‌ گیرد. این مبلغ‌ ها هنگام فروش بلیط هواپیما به اطلاع مسافران می‌ رسد. هنگامی‌ که مسافران برای خرید بلیط پروازهای خارجی اقدام می‌ کنند، تمام شرایط مربوط به کنسلی و مقادیر تعیین‌ شده برای خسارت استرداد بلیط، به آن‌ ها اعلام می‌ شود.

شرایط کنسلی بلیط هواپیما خارجی چیست؟

شرایط کنسلی بلیط هواپیما خارجی توسط سازمان هواپیمایی کشور اعلام می‌ شود. به همین خاطر ایرلاین های مختلف، بایستی بر اساس این قوانین، کنسلی بلیط را انجام دهند. طبق قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی کشور، شرایط کنسلی بلیط هواپیما خارجی و داخلی به شرح زیر است.

  • مسئولیت کنسلی یا تأخیر پرواز به عهده شرکت هواپیمایی مربوطه است؛ اما اگر لغو پرواز به خاطر مشکلات مسافران باشد، هر شرکت هواپیمایی با توجه به قوانین و سیاست‌ های خود می‌ تواند شرایط کنسلی بلیط را اعمال نماید.
  • مسافران برای سفرهای خارجی بایستی دست‌کم ۳ ساعت پیش از پرواز مدارک خود را آماده کنند و در فرودگاه حضورداشته باشند. توجه داشته باشید که اگر پرواز خارجی شما طولانی‌ مدت است و ناچار هستید با دو پرواز پشت سر هم به مقصد برسید، حتماً باید در زمان خرید بلیط هواپیما به این نکته توجه کنید که فاصله زمانی بین دو پرواز باید حداقل سه ساعت باشد. به‌ این‌ ترتیب برای رسیدن به پرواز بعدی در کشوری که برای آن ویزای ترانزیت گرفته‌ اید، وقت کافی دارید و به پرواز دوم هم می‌ رسید.
  • شرایط کنسل نمودن بلیط هواپیما برای بلیط های سیستمی و آن دسته از بلیط هایی که دارای نرخ غیر سیستمی هستند، متفاوت است؛ بنابراین قبل از خرید باید به این نکته توجه داشته باشید و پس از کسب اطلاعات دقیق قرارداد را امضا کنید.
  • چنانچه مسافری به‌ اشتباه برای یک پرواز، دو بلیط از آژانس یا سایت‌ های مختلفی را خرید باشد، خسارت مربوط به رزرو مجدد بلیط به عهده مسافر است و به‌ اصطلاح به آن دابلیکیت گفته می‌ شود. به این صورت مسافر باید یکی از پروازها را کنسل کرده و درخواست استرداد بلیط را ثبت نماید.
  • مسافران باید هنگام تهیه بلیط هواپیمای خارجی، حتماً به تاریخ ویزا و تاریخ انتخاب بلیط توجه داشته باشند.
  • درخواست کنسلی بلیط سیستمی و باطل نمودن آن حتماً باید از جانب مسافران بر اساس قوانین سازمان هواپیمایی کشور ارائه شود. طبق درخواست مسافران، مبلغ جریمه بر اساس قوانین هر ایرلاین محاسبه می‌ شود. پس از کسر مقدار مشخصی و برداشتن مبلغی مربوط به کارمزد، هر چقدر باقی‌ مانده باشد به‌ حساب مسافر بازگردانده می‌ شود.

 

شرایط کنسلی بلیط هواپیما خارجی ایران ایر

شرکت هواپیمایی ایران ایر به کشورهای همسایه مانند پاکستان، آذربایجان، هندوستان، دبی، قطر و کویت پرواز دارد. البته این شرکت هواپیمایی مسیرهای پروازی به مقصد ایتالیا، اتریش، آلمان و لندن هم دارد. مسافران می‌ توانند در صورت بروز مشکل برای کنسلی بلیط این مقاصد پروازی، اقدام نمایند.

در شرکت هواپیمایی ایران ایر، تمام بلیط های صادرشده برای پروازهای خارجی در شعبه‌ ای که بلیط را خریداری کرده‌ اید قابل‌استرداد است. در صورتی‌ که امکان استرداد این بلیط ها وجود نداشته باشد، مسافران می‌ توانند با شماره تماس 02146627324 تماس بگیرند. در شرکت هواپیمایی ایران ایر، تمام پروازهای داخلی و خارجی که در دفتر صادرکننده بلیط خریداری‌ شده باشند، در همان دفاتر نیز قابل‌ استرداد هستند.

مسافران با در دست داشتن کارت شناسایی معتبر و ارائه شماره بلیط الکترونیکی، می‌ توانند درخواست کنسلی را ثبت کنند. در صورتی‌ که این مدارک را به همراه نداشته باشند، باید حتماً یک وکالت‌ نامه معتبر از طرف مسافر برای کنسل کردن بلیط به دفتر صادرکننده ارائه کنند. شرایط کنسلی بلیط هواپیما نیز با توجه به زمانی کنسل کردن بلیط، کلاس پروازی و نوع بلیط متفاوت است و پس از ثبت درخواست، محاسبه خواهد شد.

نحوه استرداد بلیط هواپیما خارجی

برای ثبت درخواست استرداد بلیط هواپیما خارجی باید به سایت‌ های فروش بلیط هواپیما مراجعه کنید. اگر بلیط خود را به‌ صورت اینترنتی خریداری نموده باشید، قبل از خرید حتماً درباره قوانین کنسلی نیز مطالبی را مطالعه نموده‌ اید. به همین خاطر حتماً با شرایط کنسلی آشنایی دارید، اما چنانچه چیزی درباره قوانین کنسلی نمی‌ دانید، می‌ توانید با بخش پشتیبانی سایتی که بلیط خود را تهیه‌کرده‌ اید، تماس بگیرید و اطلاعات دقیق‌ تری به دست بیاورید.

در صورتی‌ که بلیط را از داخل دفاتر مربوطه و به‌ صورت حضوری خریداری کرده باشید، قطعاً کارشناسان شرایط کنسلی را به اطلاع شما می‌ رسانند. پس می‌ توانید به همان دفتر مراجعه کرده و پس از ارائه مدارک شناسایی برای کنسل نمودن پرواز اقدام کنید.

استرداد بلیط هواپیما ترکیش ایرلاین

شرکت هواپیمایی ترکیش متعلق به هواپیمایی ترکیه است. این شرکت هواپیمایی، بسیاری از پروازهای خارجی را انجام می‌ دهد. قوانین مربوط به استرداد بلیط در شرکت هواپیمایی ترکیش وابسته به زمان خرید بلیط هواپیما، نوع کلاس پروازی و زمانی است که درخواست خودتان را برای کنسلی بلیط ثبت می‌ کنید. برای کسب اطلاعات دقیق‌ تر می‌ توانید به وب‌سایت www.Turkishairlines.com مراجعه نمایید.

استرداد بلیط هواپیما لوفتانزا

قوانین استرداد بلیط هواپیما شرکت لوفتانزا در وب‌سایت این خطوط هواپیمایی بین‌المللی موجود است. با مراجعه به سایت www.lufthansa.com می‌ توانید با توجه به اینکه چه زمانی برای کنسل کردن بلیط اقدام نموده‌ اید و کلاس پروازی خریداری‌ شده از چه نوعی است، مبلغ مربوط به جریمه را محاسبه نموده و پس از کسب اطلاعات دقیق درخواست استرداد بلیط نمایید.

استرداد بلیط هواپیما امارات

شرکت هواپیمایی امارات نیز در بین چهار شرکت هواپیمایی مطرح خارجی است که پروازهای زیادی را انجام می‌ دهد. قوانین کنسلی بلیط هواپیما امارات ایرلاین در سایت www.emirates.com موجود است. در صورتی‌ که قصد دارید بلیط هواپیمای خود را کنسل کنید، می‌ توانید از طریق آژانس هواپیمایی که بلیط امارات را تهیه نموده‌ اید، اقدام نمایید.

همچنین اگر می‌ خواهید خودتان اطلاعات دقیق‌ تری درباره قوانین کنسلی این ایرلاین داشته باشید، می‌ توانید به سایت رسمی این شرکت مراجعه نمایید.

استرداد بلیط هواپیما علی بابا

قوانین استرداد بلیط هواپیما علی بابا با توجه به مقررات این شرکت هواپیمایی تعیین می شود. کلیه قوانین و جزئیات مربوط به کنسلی بلیط، هنگام خرید در وبسایت علی بابا مشخص است.

از طریق بخش سفرهای من در سایت علی بابا امکان استرداد بلیط به صورت آنلاین وجود دارد.

در صورتی که قصد کنسل کردن بلیط خود را داشته باشید باید درخواست خود را در وب سایت ثبت کنید تا کارشناسان این شرکت هواپیمایی و بخش پشتیبانی با شما تماس بگیرند و جریمه های مربوط به استرداد بلیط را به شما اطلاع دهند.

هزینه مربوط به استرداد بلیط با توجه به زمان باقیمانده تا سفر متفاوت است، اما شما می‌توانید تا ۲۴ ساعت نهایی باقی مانده به پرواز بلیط خود را کنسل کنید.

در غیر این صورت دیگر امکان استرداد مبلغ بلیط وجود نخواهد داشت. به طور کلی بر اساس راهنمای استعداد بلیط هواپیما خارجی در آژانس گردشگری علی بابا، پس از ثبت درخواست کنسلی بلیط، مبلغ جریمه از کل مبلغ کسر می شود و باقیمانده در عرض ۲۴ تا ۷۲ ساعت کاری به حساب مسافر برمی گردد.

توجه: آژانس هواپیمایی علی بابا برای پروازهای چارتری امکان استرداد بلیط و بازگشت هزینه ندارد.

استرداد بلیط هواپیما خارجی

نحوه استرداد بلیط هواپیما خارجی پته

نحوه درخواست کنسلی بلیط هواپیما پته، به این صورت است که مسافران باید ۲۴ ساعت مانده به زمان پرواز، درخواست خود را ثبت کنند.

البته اعلام کنسلی و ثبت درخواست استرداد بلیط به معنی کنسل شدن آن نیست.

مسافران باید منتظر شوند تا شرکت هواپیمایی که بلیط خود را از آن خریده اند، این درخواست را تائید کند. سپس با توجه به قوانین و مقررات مربوط به استرداد بلیط، مبلغ باقیمانده حداکثر تا ۷۲ ساعت به حساب مسافر واریز می گردد.

در سایت خرید بلیط هواپیما پته امکان ثبت درخواست کنسلی بلیط به صورت تلفنی وجود ندارد.

مسافران می توانند از طریق وب سایت این مجموعه مراحل درخواست کنسلی را به ترتیب انجام دهند. مسافران باید جریمه مربوط به کنسلی بلیط را با توجه به قوانین سازمان هواپیمایی کشور و ایرلاین مربوطه پرداخت کنند.

آیا امکان انتقال بلیط هواپیما به شخص دیگری هست؟

بلیط هواپیما برای فردی صادر می‌ شود که نام و مشخصات آن در سیستم وارد می‌ شود و فقط به همان فرد تعلق دارد؛ بنابراین نمی‌ توان بلیط هواپیما را به شخص دیگری انتقال داد. در صورتی‌ که نام و مشخصات موجود در بلیط با کارت شناسایی مسافر مطابقت نداشته باشد، فرودگاه مسافر را نمی‌ پذیرد و اجازه پرواز به فرد مورد نظر داده نخواهد شد.

هنگام تکمیل اطلاعات مربوط به مشخصات مسافر، دقت ویژه‌ای داشته باشید تا چنین مشکلاتی برای شما به وجود نیاید. معمولاً یکی از دلایل کنسل نمودن بلیط هواپیما، اشتباه واردکردن نام، نام خانوادگی یا سایر مشخصات مسافر است.

برخی از ایرلاین ها هستند که با کسر مبلغی اندک، آن‌ هم در پروازهای داخلی، چند حرف را تغییر می‌ دهند. معمولاً در پروازهای خارجی به‌ هیچ‌ وجه امکان تغییر نام مسافر وجود ندارد و باید آن بلیط کنسل شود و مجدداً یک بلیط جدید خریداری کنند.

معنی استرداد بلیط

معنی استرداد بلیط یعنی بازگرداندن و کنسل کردن بلیط سفر است. البته تنها در صورتی امکان استرداد بلیط هواپیما را دارید که بلیط شما از نوع سیستمی هست. عموماً بلیط های سیستمی امکان استرداد ندارند و اگر بخواهید سفر خودتان را کنسل کنید، هزینه‌ ای که بابت بلیط پرداخت کرده‌ اید، سوخت می‌ شود. در صورتی ‌که درباره نحوه درخواست کنسلی بلیط هواپیما پته سؤالی دارید می‌ توانید با بخش پشتیبانی این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

در ادامه به قوانین هر یک از شرکت های هواپیمایی برای کنسل کردن بلیط پرواز اشاره می کنیم.

سامانه استرداد بلیط هواپیما

با مراجعه به سامانه استرداد بلیط هواپیما می‌توانید از قوانین کنسلی بلیط هواپیما مطلع شوید. معمولاً قوانین هریک از شرکت های هواپیمایی با توجه به زمان باقیمانده تا سفر متفاوت است. شما با استفاده از خدمات سامانه کنسلی بلیط هواپیما می توانید به راحتی با نحوه کنسلی و شرایط استرداد بلیط هواپیما آشنا شوید. از طریق این سامانه به راحتی می توانید تمام بلیط های پروازی در مسیرهای مختلف را با توجه به قوانین هر ایرلاین کنسل کنید.

کلام آخر

امیدواریم به صورت کامل با قوانین و نحوه کنسلی بلیط هواپیما آشنا شده باشید. در پایان اگر نکته یا سوالی پیرامون این موضوع برای شما به وجود آمده می توانید سوالات و نکات خود را در قسمت کامنت با تیم پشتیبانی پته در میان بگذارید تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

سوالات متداول

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. سلام من یه بلیط خارجی کنسل کردم نوشته مبلغ استرداد 1250000هزارتومن این یعنی این مبلغ از کل مبلغ بلیط کم میشه ممنون میشم راهنمای کنید

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      خیر این مبلغی هست که پس از کنسلی مرجوع می شود

      آیا مفید بود؟
  2. با سلام
    بنده از یک آژانس هواپیمایی بلیت رفت و برگشت ایران ایر به کشور ایتالیا را گرفتم به مبلغ ۲۵ میلیون تومان. درخواست لغو بلیط برگشت سفر خود را به آژانس از یکماه قبل اعلام کردم محاسبه مبلغ بلیط برگشت چگونه است لطفا بنده را رهنمایی بفرمایید.
    با تشکر

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      باید با پشتیبانی همون آژانس صحبت کنید و براساس نوع بلیط بهتون میگن که چند درصد بابت کنسلی کسر می شود.

      آیا مفید بود؟