سفر به بندر مقام از گردنه عشاق تا ساحل مکسر

ایرانگردی بندرعباس هرمزگان
سفر به بندر مقام از گردنه عشاق تا ساحل مکسر

استان هرمزگان مانند صندوقچه گنجی است و بندر های متعدد خلیج فارس، گوهر های گران‌بهای این صندوقچه هستند. سفر به بندر مقام که یکی از زیباترین و منحصر به فردترین بنادر استان هرمزگان است به خاطر داشتن جاذبه‌ های طبیعی، سواحل بی‌نظیر و اکوسیستم منحصر به فرد، توانسته توجه گردشگران و طبیعت دوستان را به خود جلب کند.

سفر به بندر مقام

بندر مقام یکی از شهرستان‌ های توابع شیبکوه در بندر لنگه است. این بندر معروف که ۱۷۰ کیلومتر با غرب بندر لنگه فاصله دارد به خاطر داشتن سواحل صخره ‌ای بی‌نظیر و اکوسیستم طبیعی خود توانسته در سال ‌های گذشته پذیرای گردشگران زیادی از سراسر نقاط کشور باشد.

این بندر از طرف شرق و غرب با بندر بستان، بندر جزه و بندر نخیلو همسایه است. اگر بخواهیم درباره موقعیت جغرافیایی این بندر صحبت کنیم باید بگوییم که در استان هرمزگان و شهرستان بندر لنگه قرار گرفته است. بندر مقام از جنوب با جزیره لاوان همسایه است. به خاطر نداشتن اسکله عمومی، هنوز هم مردم محلی و مسافران با استفاده از قایق‌ های ساده محلی به این بندر رفت و آمد می ‌کنند. برای سفر به بندر مقام می توانید با خرید بلیط هواپیما به هرمزگان بروید و در غربی‌ترین قسمت این استان در نزدیکی بندر لنگه، بندر مقام را پیدا کنید.

سفر به بندر مقام

راه ‌های دسترسی در سفر به بندر مقام

موقعیت جغرافیایی بندر مقام به گونه ‌ای است که گردشگران می ‌توانند از مسیر های مختلفی به این جزیره دسترسی پیدا کنند. از بوشهر گرفته تا بندر چارک، بندر لنگه و بندر عباس همه به بندر مقام راه دارند. فاصله این بندرها تا بندر مقام ۱ تا ۲ ساعت است. اما شما باید بدانید از چه شهری عازم بندر مقام هستید.

  • اگر بخواهید از تهران به بندر مقام بروید، ابتدا باید به استان بوشهر رفته و وارد استان هرمزگان شوید. سپس باید خودتان را به بندر پارسیان برسانید و از طرف جاده ساحلی به بندر مقام بروید.
  • فاصله بندر عسلویه تا بندر مقام ۱۲۰ کیلومتر است که با ماشین شخصی باید چیزی در حدود دو ساعت از مسیر لذت ببرید. 
  • اگر هم بخواهید از طرف شرق هرمزگان، بندر لنگه به بندر مقام بروید، ۱۷۰ کیلومتر مسیر ساحلی را طی می‌ کنید و پس از عبور از بندر چارک به طرف جاده حمیران و روستای لشتانی می ‌روید. از آنجا هم می ‌توانید به روستای رستاق رفته و در نهایت به بندر مقام برسید.
  • فاصله شیراز تا بندر مقام، ۴۳۷ کیلومتر معادل ۶ ساعت است که می توانید مسیر خود را از سمت جاده ساحلی آغاز کنید و از این مسیر زیبا لذت ببرید.
  • اگر از سمت بوشهر به بندر مقام در حرکتید، باید ۳۹۷ کیلومتر معادل ۵ساعت  رانندگی در مسیر باشید. 
  • از بندر عباس زیبا تا بندر مقام ۳۴۰ کیلومتر، حدود ۴ ساعت و ۳۲دقیقه رانندگی باید در راه باشید.
  • اگر سفر شما از سمت بندر سیراف است، تا بندر مقام و گردنه عشاق آن ۱۵۸ کیلومتر در راهید، این مسافت حدودا ۲ ساعت و ۲۳ دقیقه رانندگی را شامل می شود. 
  • فاصله پارسیان تا بندرمقام ۴۴ کیلومتر معادل ۵۰ دقیقه رانندگی بدون ترافیک است. 

نکته: بندر مقام فرودگاه ندارد. بنابراین نمی ‌توانید از طریق سفر هوایی مستقیم به بندر مقام بروید. وسایل حمل و نقل عمومی هم در مسیر این بندر تردد چندانی ندارند.

پس بهترین کار این است که از طریق خرید بلیط هواپیما به یکی از بندر های اطراف سفر کنید یا از طریق مسیر های زمینی، خودتان را به استان هرمزگان برسانید. سپس با استفاده از تاکسی یا اتوبوس به بندر مقام بروید. البته بهترین گزینه برای گشت و گذار در جاده‌ های ساحلی بندر مقام، خودروی شخصی است. بسیاری از افراد هستند که با خرید یک بلیط هواپیما به بندر لنگه می ‌روند و از آنجا مسیر کوتاهی را با ماشین طی می ‌کنند تا به بندر مقام برسند. جاده اصلی بندر لنگه تا بندر مقام به گردنه عشاق شهرت دارد که در بخش جا های دیدنی بندر مقام درباره آن مفصل صحبت می ‌کنیم.

درباره مردم بندر مقام بیشتر بدانید

مردم بندر مقام عرب زبان هستند. اما به فارسی هم صحبت می ‌کنند. پیشه مردم این شهر، ماهیگیری و صید مروارید است. بعضی از مردم نیز به کشاورزی و کشت گندم اشتغال دارند. علاوه بر این بعضی از افراد هم جزو کارمندان شرکت نفت هستند. برخی از ساکنان جزیره هم جزو تجار معروف کشور هستند. مردم خونگرم این بندر جزو بومیان اصلی جزایر جنوبی ایران هستند. مهمان نوازی در میان مردم جنوب یک خصلت عادی است. این مردم ساده زیست که در گذشته فقط به ماهیگیری و کشاورزی مشغول بودند، در این روز ها به خاطر رشد صنعت گردشگری، توانسته‌اند اوضاع زندگی خود را سر و سامان دهند و شرایط بهتری پیدا کرده اند.

سفر به بندر مقام

بهترین زمان سفر به بندر مقام

بندر های مختلف در استان هرمزگان به خاطر اینکه در نزدیکی دریا قرار دارند، دارای آب و هوای گرم و شرجی هستند. بندر مقام هم از این قضیه مستثنا نیست. به همین خاطر شرایط آب و هوایی مشابهی با سایر شهر های استان هرمزگان دارد. گاهی اوقات دمای هوا از ۴۰ درجه سانتی گراد هم بالاتر می ‌رود. بنابراین بهتر است اگر قصد سفر به بندر مقام را دارید، پاییز زمستان را برای سفر انتخاب کنید.

با شروع فصل بهار رطوبت هوا رفته رفته افزایش پیدا می ‌کند و تا اواخر مهر ماه هم شرایط آب و هوایی به همین صورت است. بنابراین اگر می‌ خواهید از جاهای دیدنی بندر مقام بازدید کنید، بهتر است فصل پاییز و زمستان را برای سفر انتخاب کنید. زمستان ‌های استان هرمزگان مانند زمستان شهر های مرکزی و شمالی، سرد نیست. اما امکان آبتنی در سواحل دریا هم وجود ندارد. بهترین زمان برای سفر دی و بهمن است که تعداد مسافران کمتر می ‌شود و بندر های جنوبی چندان شلوغ نیستند. البته تعطیلات نوروز هم فرصت مناسبی برای سفر به بندر مقام است. اما به خاطر شلوغی و افزایش تعداد مسافران، هزینه ‌های اقامت و قیمت بلیط هواپیما افزایش پیدا می ‌کند.

جاهای دیدنی بندر مقام

استان هرمزگان به دلیل قرار گرفتن در کنار دریا از یک طرف و همجواری با کوهستان از طرف دیگر، مناظر طبیعی شگرف و بی‌نظیری دارد. بندر هایی هم که در این استان قرار گرفته‌اند، مانند بندر مقام علاوه بر داشتن سواحل زیبا و منحصر به فرد، دارای صخره‌ های بسیار زیبایی نیز هستند. جاذبه ‌های گردشگری و جاهای دیدنی بندر مقام عبارتند از:

ساحل مکسر

یکی از معروف‌ترین سواحل جنوبی کشور که در بسیاری از شبکه ‌های اجتماعی هم نام آن به وفور شنیده می ‌شود، ساحل صخره‌ای مکسر در بندر مقام است. این ساحل که با موج ‌های خروشان خلیج فارس همسایه است، دارای صخره‌ های بسیار زیبایی است که در برابر باد و موج ‌های دریا ظاهر زیبا و منحصر به فردی به خود گرفته‌اند. مکسر به زبان عربی یعنی شکسته شده و از آنجا که ساکنین بندر مقام عرب زبان هستند به صخره‌ هایی که به خاطر موج ‌های خروشان دریا، خرد و شکسته شده‌اند، ساحل مکسر می ‌گویند.

این مکان توریستی که از آن استفاده تجاری هم می ‌شود، یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی بندر مقام است. بسیاری از طبیعت دوستان در این ساحل چادر می ‌زنند و شب ‌ها به تماشای ستاره‌ ها و صبح‌ ها به تماشای طلوع خورشید، می ‌پردازند. بهترین زمان بازدید از ساحل مکسر بندر مقام، پاییز و تعطیلات نوروز است.

ساحل مکسر

 جاده زیبای بندر مقام

اگر می ‌خواهید در جاده‌ای رانندگی کنید که یک طرف آن کوه و طرف دیگر خلیج فارس قرار داشته باشد، پیشنهاد ما به شما رانندگی در جاده بستانو بندر مقام است. این جاده ساحلی که تقریباً ۲۰ سال پیش ساخته شده از کنار سواحل بی‌نظیر خلیج فارس و صخره ‌های عجیب و غریب این منطقه عبور می‌کند.

جالب است بدانید که هنگام عبور از این جاده، می ‌توانید لاک پشت ‌‌هایی که در آنجا زندگی می ‌کنند را از نزدیک ببینید. این جاده که جاده پارسیان به بندر مقام نام دارد، یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌ های گردشگری این بندر است.

 جاده زیبای بندر مقام

جزیره شیدوَر

شیدور جزیره ای بسیار کوچک در چند کیلومتری بندر مقام است که هیچکس در آنجا زندگی نمی ‌کند. این جزیره که جزو جزیره‌ های مرجانی و صخره‌ای جنوب کشور است به خاطر داشتن آب ‌های زلال و شفاف خود شهرت زیادی بین گردشگران پیدا کرده است. جالب است بدانید که جزیره شیدور زمانی که آب دریا بالا می‌آید به صورت کامل زیر آب محو می ‌شود. بنابراین بهتر است در فصل‌ های بارندگی به این جزیره سفر نکنید. اما در دیگر فصل‌ ها محل مناسبی برای کمپ زدن و طبیعت گردی در کنار خلیج فارس است. مردم محلی به خاطر وجود مارهای زیاد در این جزیره به آن جزیره مارو می ‌گویند.

جزیره شیدوَر

گردنه عشاق

نام گردنه عشاق که یکی از بخش ‌های زیبای جاده پارسیان بندر مقام است، به این خاطر انتخاب شده که زوج ‌های جوان، برای گذراندن ماه عسل خود و گرفتن عکس‌ های عروسی به این گردنه و این جاده زیبا می‌روند. به همین خاطر این جاده ساحلی و صخره‌ای که مناظر طبیعی شگفت انگیزی دارد به گردنه عشاق هرمزگان یا گردنه عشاق بندر مقام معروف شده است.

گردنه عشاق

جزیره لاوان

یکی از معروف‌ترین جزایر جنوبی در استان هرمزگان، جزیره لاوان است که ۸۱ کیلومتر مربع وسعت دارد. این جزیره که با بندر مقام فقط ۲۰ کیلومتر فاصله دارد، سومین جزیره بزرگ استان هرمزگان است. طبیعت زیبای این جزیره و جاذبه ‌های توریستی که دارد، باعث می ‌شود تا طبیعت گردان و گردشگران در سفر خود به جنوب حتماً از جزیره لاوان هم دیدن کنند. لاوان یکی از مناطق توریستی جنوب کشور است و به خاطر داشتن منابع طبیعی نفت جزو جزایر اقتصادی و سیاسی کشور محسوب می ‌شود.

جزیره لاوان

بندر پارسیان

فاصله بندر پارسیان یا شهر پارسیان تا بندر لنگه، ۲۲۰ کیلومتر است. این بندر جنوبی که قدمت زیادی دارد به خاطر داشتن طبیعت بکر و زیبای خود برای گردشگران شناخته شده است. نخلستان‌ های زیبای این بندر، نشان از قدمت شهر پارسیان دارند. افرادی که به بندر مقام و استان هرمزگان می ‌روند، می ‌توانند از طرف بندر خمیر و بندر لنگه خود را به پارسیان برسانند و تماشای غروب و طلوع خورشید را در این بندر زیبا تجربه کنند.

بندر پارسیان

روستای زیارت

یکی دیگر از جاهای دیدنی بندر مقام، روستای زیارت است که در غرب این بندر قرار گرفته است. طبیعت این روستا و خانه ‌های محلی که به عنوان اقامتگاه ‌های بومگردی در اختیار مسافران قرار می ‌گیرند، باعث شده‌اند تا بیشتر گردشگران به این روستا سر بزنند و از نخلستان‌ ها و زیبایی های طبیعی ساحل آنجا لذت ببرند. مسافرانی که بخواهند سوغاتی ‌های بندر مقام را تهیه کنند، می ‌توانند از مردم محلی کلاه‌ های حصیری، سبد، باد بزن، زیرانداز و سایر صنایع دستی موجود را خریداری کنند.

در نزدیکی روستای زیارت دو روستا به نام‌های بستانو و کوشکنار هم قرار گرفته‌اند که محل ‌های مناسبی برای اقامت مسافران محسوب می‌ شوند. روستای مقدان نیز یک روستای زیبای دیگر است که ۳۵ کیلومتر با بندر مقام فاصله دارد. یکی از معروف‌ترین جاذبه ‌های دیدنی بندر مقام یعنی گردنه ریگی در نزدیکی همین روستا و در مسیر جاده بوستانو قرار گرفته است.

روستای زیارت در سفر به بندر مقام

در بندر مقام کجا اقامت کنیم؟

حالا که این همه از زیبایی‌ های بندر مقام گفتیم، احتمالاً وسوسه شده‌اید تا چند روزی را در این بندر اقامت کنید و تمام جا های دیدنی آن را از نزدیک ببینید. متاسفانه در بندر مقام هیچ هتلی برای اقامت وجود ندارد. اما نگران نباشید اقامتگاه‌ های بومگردی و خانه اهالی این بندر محل مناسبی برای اقامت گردشگران هستند. بسیاری از روستاییان، خانه ‌های خود را به مسافران اجاره می ‌دهند.

اگر هم دوست داشته باشید در یک هتل با کیفیت اقامت کنید، می ‌توانید به عسلویه و بندر لنگه بروید و مجدداً روز بعد دو ساعت وقت بگذارید تا به بندر مقام برسید. البته صرف ۴ ساعت در روز برای رفت و برگشت، کار منطقی به نظر نمی ‌رسد. پیشنهاد می‌ کنیم در سواحل زیبای بندر مقام چادر بزنید و از طبیعت زیبای اطراف لذت ببرید. اگر بخواهید می ‌توانید یک روزه تمام جاذبه‌ های این بندر را ببینید و به سفر خودتان ادامه دهید.

سخن آخر

اگر قصد دارید از بکرترین سواحل خلیج فارس دیدن کنید، پیشنهاد ما به شما بندر مقام در استان هرمزگان است که در این نوشتار به معرفی آن پرداختیم. گنجینه ‌های طبیعی جزایر جنوبی و بندر های استان هرمزگان به قدری زیاد هستند که در یک مقاله نمی ‌توان از همه آن ها صحبت کرد. در صورتی که اطلاعات بیشتری درباره جاهای دیدنی بندر مقام دارید، خوشحال می ‌شویم برای ما بنویسید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید