راهنمای سفر به یزد در نوروز ۱۴۰۳

استان یزد ایرانگردی یزد
راهنمای سفر به یزد در نوروز ۱۴۰۳

سفر به یزد، شهری با تاریخ و فرهنگ بسیار قدیمی، به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب ایران، تجربه‌ای فراموش‌ نشدنی خواهد بود. پیش از سفر به این شهر زیبا، بهتر است که برنامه‌ ریزی دقیقی برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی آن داشته باشید.

برای خرید بلیط پرواز یزد، می‌توانید از سایت‌ پته استفاده کنید که امکان مقایسه قیمت بلیط‌های مختلف و انتخاب بهترین گزینه را برایتان فراهم می‌آورد. همچنین، قبل از سفر به یزد در نوروز ۱۴۰۳، بهتر است اطلاعات کافی در مورد مکان‌هایی که قصد دیدن آنها را دارید، جمع‌ آوری کنید تا از سفرتان لذت ببرید.

راهنمای سفر به یزد در نوروز ۱۴۰۳

یزد یکی از تاریخی‌ترین شهرهای کشور ایران است که در طول سابقه خود، حکومت‌ها و سلسله‌های متفاوتی را به خود دیده است. سبقه تاریخی و اصیل بودن این شهر باعث شده است تا آن را به نام “اولین شهر خشت خام دنیا” بشناسند. همچنین شهر یزد یکی از بهترین مکان‌ها برای آشنا شدن با فرهنگ و آداب و رسوم تاریخی مثل انواع آیین‌ها، غذاهای محلی، اخلاقات اجتماعی و مکان‌های تاریخی است.

سفر به یزد در نوروز

سفر به یزد در نوروز ۱۴۰۳، گزینه‌های متفاوتی پیش روی شما قرار دارد. شما از هر کجای ایران می‌توانید خود را با هواپیما، قطار‌، اتوبوس یا خودرو شخصی به یزد برسانید. برای انتخاب مناسب‌ترین گزینه، بهتر است در ابتدا شرایط انواع این گزینه‌ها را بشناسید و با توجه به زمان، مکان و هزینه مناسب خود بهترین گزینه را برای سفر برگزینید.

سفر به یزد در نوروز

سفر به یزد با اتوبوس 

سفر با اتوبوس، ارزان‌ترین گزینه پیش روی شما برای رسیدن به یزد است. شما از تمام شهرهای ایران می‌توانید خود را از طریق جاده زمینی به این شهر برسانید. خوشبختانه اخیرا اتوبوس‌ها با افزودن امکانات و ایمنی خود می‌توانند سفر خوبی را برای شما رقم بزنند. مدت زمان رسیدن به یزد از تهران با اتوبوس حدود ۷ ساعت است.

سفر به یزد با اتوبوس

سفر به یزد با قطار

یکی دیگر از گزینه‌های رسیدن به یزد، سفر با قطار است. ایستگاه راه‌ آهن شهر یزد در مرکز شهر و در نزدیکی میدان امام حسین قرار دارد‌. بنابراین با سفر با قطار می‌توانید به راحتی خود را به مرکز شهر رسانده و به سایر مناطق یزد دسترسی پیدا کنید. مدت زمان رسیدن به شهر یزد از تهران با قطار حدود ۸ ساعت است.

سفر به یزد با قطار

سفر به یزد با هواپیما

طبیعتا هواپیما راحت‌ترین و سریع‌ترین گزینه سفر است. اگر هزینه برای شما در اولویت نیست می‌توانید از شهر خود با هواپیما به یزد سفر کرده و در فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی فرود بیایید. همچنین از این فرودگاه تاکسی و اتوبوس‌هایی برای رفتن به اقامتگاه شما و مرکز شهر وجود دارد و شما می‌توانید به راحتی خود را به مقصد مورد نظر برسانید. مدت زمان رسیدن به شهر یزد از تهران با هواپیما حدود یک ساعت است.

برای تهیه بلیط هواپیمای خود بدون دردسر و در خانه، می‌توانید به سایت پته مراجعه کنید.

سفر به یزد با هواپیما

آب‌ و هوای یزد

یزد شهری گرم و خشک است و در مناطق بیابانی ایران قرار دارد. به همین دلیل در اکثر ماه‌های سال آب و هوایی گرم را در بر دارد. اما اختلاف دما در شب و روز این شهر بسیار زیاد است. بنابراین اگر تحمل گرما برای‌ تان سخت و طاقت‌فرسا است بهتر است در ماه‌های خنک سال مانند فصل پاییز و زمستان به این شهر سفر کنید.

همچنین در فصل بهار، آب و هوای شهر یزد معتدل و خوب است و زیبایی‌های این شهر دو چندان می‌شود؛ بنابراین سفر به یزد در نوروز ۱۴۰۳ را فراموش نکنید. اما یادتان باشد که اگر در بهار به این شهر سفر می‌کنید، در کنار لذت بردن از هوای خوب در روزها، برای شب‌های کویری یزد لباس گرم نیز به همراه داشته باشید.

آب‌ و هوای یزد

هتل های یزد

در شهر یزد شما می‌توانید با توجه به سلیقه و شرایط خاص خود، اقامتگاه مخصوص خود را پیدا کنید. اگر به هتل‌های لوکس و پرستاره با امکانات بالا و شیک علاقه دارید می‌توانید از هتل‌های پنج ستاره این شهر استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید در سفر تاریخی خود، اقامتگاهی سنتی و تاریخی داشته باشید تا محل سکونت‌تان فضایی دلچسب و گرم داشته باشد، باید به سراغ اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی بروید.

این اقامتگاه‌ها، خانه‌هایی قدیمی و عیانی بودند که اخیرا با ترمیم و بازسازی، به محل‌هایی برای اقامت مسافران تبدیل شده‌اند. اکثر این خانه‌های بوم‌گردی، دارای حیاطی زیبا با معماری قدیمی و اتاق‌هایی دور تا دور این حیاط و حوض هستند.

گرچه کیفیت هر خانه‌ای با توجه به قیمت و شرایط آن متفاوت است اما امکانات اکثر این اتاق‌ها در حد معمول و راحتی مسافران هستند. اما شما باید توجه داشته باشید که علی‌رغم فضای دلنشین و امکانات مناسب، اکثر این خانه‌های بوم‌گردی دارای پله‌های زیادی هستند و ممکن است برای رفت و آمد سالمندان مناسب نباشند.

هتل های یزد

دیدنی‌ های سفر به یزد

همان‌طور که گفتیم یزد شهری باستانی و قدیمی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط تاریخی خود، به یکی از مهم‌ترین و زیباترین شهرهای گردشگری تبدیل شده است. قطعا بازدید از همه مناطق گردشگری این شهر نیاز به هفته‌ها زمان دارد. اما شما در سفر به این شهر می‌توانید بسته به سلیقه خودتان چند نمونه از مکان‌های تاریخی، جاذبه‌های تفریحی و جاهای دیدنی یزد را انتخاب کرده و با بازدید از آن‌ها، خاطره‌های به یاد ماندنی‌ای را برای خود و همسفران‌تان ثبت کنید.

دیدنی‌ های سفر به یزد

دیدنی‌های تاریخی در سفر به یزد

تاریخچه شهر یزد به دوران ایران باستان و اولین تمدن‌های بشری می‌رسد. همچنین این شهر به عنوان اولین شهر تاریخی ایران و بیست و دومین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. بازدید از مناطق تاریخی شهر یزد برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ، زیباترین لحظات را رقم می‌زند. همچنین به دلیل معماری جالب و تاریخچه جذابی که در پس هر کدام از این دیدنی‌های تاریخی قرار دارد، گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی می‌توانند از تماشای این آثار لذت فراوانی ببرند.

در ادامه سه نمونه از مکان‌های تاریخی مشهور و جالب یزد را به شما معرفی خواهیم کرد.

دیدنی‌ های تاریخی در سفر به یزد

دخمه زرتشتیان در یزد

دخمه زرتشتیان یکی از جالب‌ترین و عجیب‌ترین مکان‌های تاریخی یزد است. قدمت این مکان به دوران زرتشت و اعتقاد آن‌ها در خصوص مرده‌ها برمی‌گردد. این دخمه که در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد قرار دارد با نام برج سکوت نیز شناخته می‌شود.

در گذشته زرتشتیان خاک را عنصری بسیار مقدس می‌پنداشتند و معتقد بودند که جسد مرده خاک را آلوده می‌کند. به همین دلیل اجساد خود را به جای خاک کردن در زمین، بر روی بلندی‌هایی در یک مکان خاص قرار می‌دادند تا پرندگان و کرکسان به مرور زمان این اجساد را بخورند. سپس استخوان‌های آن‌ها را در محل مشخصی می‌انداختند.

زرتشتیان محلی دور از شهر و با معماری خاصی که سایر حیوانات درنده نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند، می‌ساختند و به آن دخمه می‌گفتند. سپس اجساد خود را به بالای این مکان حمل کرده و آن‌ها را با طناب به تخته سنگ خاصی می‌بستند. بازدید از دخمه زرتشت در شهر یزد داستان‌ها و اطلاعات زیادی از تاریخچه فرهنگ زرتشت برای شما به همراه می‌آورد.

دخمه زرتشتیان در یزد

باغ دولت آباد در سفر به یزد

باغ دولت آباد یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی یزد و یکی از ۹ باغ ایرانی در فهرست جهانی یونسکو است. قدمت این باغ به دوره زندیه و محمد تقی خان، مشهور به خان بزرگ برمی‌گردد. در این مکان در ابتدا قناتی به نام قنات دولت آباد ساخته شده و سپس از آب این قنات، حاصل‌خیزی و سرسبزی باغ دولت آباد به وجود آمده است. قدمت این قنات به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد.

همچین معماری جالب این باغ باعث شده تا به یکی از زیباترین و جالب‌ترین مکان‌های گردشگری تبدیل شود. بادگیر موجود در این مکان، با نزدیک به ۳۹ متر، به عنوان بلندترین بادگیر جهان شناخته می‌شود. بازدید از باغ دولت آباد می‌تواند زمان به یاد ماندنی‌ای را برای شما رقم بزند.

باغ دولت آباد در سفر به یزد

مسجد جامع کبیر یزد

مسجد جامع کبیر یزد یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های یزد است که قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد. پایه‌های اولیه این بنا در دوران ساسانیان و بر روی یک آتشکده بنا ریزی شده. سپس در طول مدت ۱۰۰۰ سال و در سلسله‌های مختلف، ادامه این بنا ساخته و تکمیل شده. این مجسد جامع به لحاظ بافت تاریخی و معماری خاص خود دارای اهمیت قابل توجهی می‌باشد.

در این بنا کتیبه‌ها و کاشی‌کاری‌های قدیمی و ارزشمندی وجود دارد. همچنین مسجد جامع کبیر یزد به عنوان قدیمی‌ترین نمونه معماری مذهبی در طی قرن نهم هجری شناخته می‌شود.

مسجد جامع کبیر یزد

رستوران‌ های یزد

خوشبختانه در یزد انواع رستوران‌ها با همه سلیقه‌ها وجود دارد. به دلیل اینکه شهر یزد بافتی سنتی و تاریخی دارد، تعدادی از رستوران‌های بسیار خوب این شهر دارای فضایی سنتی و طراحی‌ای قدیمی هستند که باعث می‌شوند شما در کنار غذا خوردن، از بافت زیبای تاریخی و سنتی موجود در فضا نیز، لذت وافر را ببرید‌.

همچنین در برخی از این رستوران‌ها می‌توانید با نشستن در فضای باز و طبیعت زیبا، در کنار خوردن شام و ناهار از شنیدن صدای دلنشین آب و پرندگان و وزیدن نسیم خنک در میان درختان لذت ببرید. اما اگر به رستوران‌های لوکس و امروزی علاقه دارید نگران نباشید. زیرا در شهر یزد می‌توانید رستوران‌های امروزی و مدرن با کیفیت خوب غذایی را نیز پیدا کنید.

رستوران‌ های یزد

مراکز خرید یزد

در شهر یزد مراکز خریدی برای تهیه سوغاتی و انواع کالاها نیز وجود دارند. پاساژهای چند طبقه و با امکاناتی در سراسر شهر هستند که شما می‌توانید با مراجعه به آن‌ها ضمن خرید انواع پوشاک و وسایل دیگر، به رستوران یا کافی شاپ پاساژ رفته و اوقات خوشی را در کنار خانواده و دوستان و همسفران برای خود رقم بزنید.

از جمله مراکز خرید معروف شهر یزد، مرکز خرید الماس، مرکز خرید آریا و مرکز خرید شقایق است که هر کدام با داشتن انواع مغازه‌های پوشاکی، آرایشی بهداشتی، زیورآلاتی و لوازم الکترونیک می‌توانند خرید خوبی را برای شما به همراه بیاورند.

مراکز خرید یزد

سوغات سفر در یزد

قطعا شهری مانند یزد با آن تاریخ قدیمی و غنی خود، دارای سوغات مخصوص و فراوانی است. به طور کلی شما می‌توانید دو نوع سوغاتی را از سفر به یزد در نوروز ۱۴۰۳ همراه با خودتان بیاورید. دسته اول خوراکی‌های لذیذ و خاص این شهر است که در همه جای ایران طرفدار دارد. خوراکی‌هایی مانند قطاب، باقلوا، پشمک و ….

دسته‌ی دوم سوغاتی هستند که در رده صنایع دستی قرار می‌گیرند و شهرتی جهانی دارند. سرامیک‌های یزد و میبد جزوی از این صنایع دستی هستند که چند نمونه از طرح‌های آن حدود ۵۰ سال پیش در نمایشگاه مونیخ برنده مدال طلا شد. همچنین به غیر از کاشی و سرامیک، ترمه و زیلو نمونه‌های دیگری از صنایع دستی یزد هستند که شما می‌توانید به عنوان سوغات سفر خود آن‌ها را تهیه نمایید.

سوغات سفر در یزد

کلام آخر

شهر یزد یکی از تاریخی‌ترین و جذاب‌ترین شهرهای ایران است که می‌تواند سفر خوبی را برای علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر و تاریخ رقم بزند. اگر شما علاقه دارید تا با دوره‌های مختلف تاریخی و سلسله‌های گوناگون ایرانی آشنا شده و بخشی از معماری و فرهنگ آنان را بدانید، بهترین گزینه سفر به یزد در نوروز ۱۴۰۳ و بازدید از مکان‌های گردشگری جذاب آن است. اما بهتر است قبل از شروع سفر خود، اطلاعات قابل توجهی از مناطق مختلف گردشگری این شهر به دست آورده تا در چند روز سفر خود بهترین گزینه‌ها را برای بازدید و ثبت خاطره انتخاب نمایید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید