جنگل جیغ مشهد، داستانی وحشتناک در دل شب

ایرانگردی خراسان رضوی مشهد
جنگل جیغ مشهد، داستانی وحشتناک در دل شب

ماجراهای ترسناک و مکان ‌های نفرین شده همیشه برای انسان ‌ها جذاب هستند. به ویژه برای افرادی که عاشق ترس، ترشح آدرنالین و یک تجربه هیجان انگیز هستند. جنگل جیغ مشهد یکی از آن جاهایی است که داستان‌ های ترسناک زیادی درباره‌اش گفته می ‌شود. به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم راز این جنگل سحرآمیز و ترسناک را کشف کنیم. در این مطلب از پته به بررسی جاهای دیدنی مشهد البته از نوع ترسناک آن می پردازیم.

جنگل جیغ کجاست؟

جنگل جیغ یکی از جنگل‌ های زیبای استان خراسان رضوی است که به خاطر داشتن مناظر بکر و منحصر به فردش مانند یک تابلوی نقاشی در نگاه اول انسان را میخکوب می‌ کند. اگر این داستان‌ های ترسناک درباره جنگل جیغ گفته نمی ‌شدند، هیچکس حتی به ذهنش هم نمی ‌رسید که چنین جای زیبایی می ‌تواند محل زندگی ارواح یا شیاطین باشد. جنگل جیغ در بخش طرقبه و روستای سر برج قرار دارد. این جنگل تا مرکز شهر ۳۲ کیلومتر فاصله دارد و اگر بخواهید به آنجا بروید از مرکز شهر مشهد تا این جنگل ۴۰ الی ۵۰ دقیقه با خودرو فاصله دارید.

آدرس: استان خراسان رضوی- بخش طرقبه -جنوب مشهد -دهستان طرقبه -روستای سر برج

 

دلیل نام‌گذاری جنگل جیغ چیست؟

هنگامی که در سایت‌ های اینترنتی به دنبال جاهای ترسناک در ایران می ‌گردید، اولین مکانی که معرفی می ‌شود همین جنگل جیغ مشهد است. اما بعضی ‌ها هستند که هنوز نمی ‌دانند دلیل نام‌گذاری این جنگل چیست.

برای این دسته از افراد باید بگوییم که به خاطر شنیده شدن صدای جیغ‌ های وحشتناک در این جنگل از حدود ۱۳ سال پیش نام این جنگل بر سر زبان ‌ها افتاده و افراد زیادی هستند که می‌ خواهند بدانند منشأ این جیغ ‌های ترسناک چیست. حتی این صدا های ترسناک باعث شده تا قیمت زمین های این منطقه به میزان زیادی کاهش پیدا کند. علیرغم آب و هوای خوب این جنگل و طبیعت زیبای این منطقه خبری از ویلا های ییلاقی نیست و کمتر کسی پیدا می شود که در این منطقه ساکن شود.

درختان انبوه و تنومند این جنگل در طول روز به قدری زیبا و شگفت انگیز هستند که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می ‌کنند. به همین خاطر کمتر کسی است که باور کند این جنگل در شب‌ ها محل زندگی اجنه و رفت و آمد شیاطینی است که جیغ می ‌زنند.

دلایل زیادی برای نام‌گذاری جنگل جیغ مشهد وجود دارد که در اینجا به همه آن ها اشاره می ‌کنیم. اگر هنوز هم فکر می ‌کنید یک دلیل منطقی و علمی برای این صدا های جیغ وجود دارد یا به طور کلی شنیده شدن صدای جیغ را انکار می ‌کنید، بد نیست این قسمت را تا انتها مطالعه کنید.

جنگل جیغ

داستان ‌های ترسناک درباره جنگل جیغ

شنیده شدن صدای جیغ یک رخداد کاملاً واقعی است که مردم محلی بار ها و بار ها تجربه آن را داشته‌اند. اما هنوز هم افرادی هستند که به دنبال یک توجیه واقعی برای این صدای جیغ هستند.

 

فریاد های گوش خراش زنی سرگردان

بر اساس افسانه ‌های بومی صدای جیغی که در این جنگل شنیده می‌ شود، صدای زنی است که در این جنگل زنده زنده سوزانده شده و حالا شب ‌ها در جنگل سرگردان است و به دنبال قاتل خود می ‌گردد. البته درست است که این داستان غیر قابل باور به نظر می ‌رسد، اما بعضی‌ ها معتقدند که دلیل شنیده شدن صدای جیغ در جنگل همین است.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
جاهای دیدنی مشهد در شب

زوزه باد در قلب جنگل جیغ

یکی دیگر از داستان ‌های ترسناکی که درباره جنگل جیغ گفته می ‌شود، این است که این صدا ها فقط شب ‌ها شنیده می ‌شوند و دلیل اصلی آن هم وزش باد در میان درختان و شاخ و برگ آن ها است. صدایی که ایجاد می ‌شود مانند صدای جیغ است و فقط شب ‌ها شنیده می ‌شود. البته دلیل منطقی برای باور کردن این فرضیه وجود ندارد. زیرا محلی ‌ها معتقدند که حتی شب ‌ها که بادی نمی ‌وزد، صدای جیغ از داخل جنگل شنیده می‌ شود. پس باید این دلیل را هم کنار بگذاریم و به دنبال داستان‌ های دیگر برویم.

 

نفرین شیاطین و رودخانه ای که پر آب شد

رودخانه سر برج که از داخل جنگل می ‌گذرد، سال ‌ها بود که به صورت فصلی در جنگل جریان پیدا می ‌کرد و بعضی از فصل‌ های سال به صورت کامل خشک می‌ شد. اما از سال ۱۳۹۰ تاکنون این رودخانه پر از آب شده و تاکنون هم به همان صورت باقی مانده است. به گفته بعضی ها نفرین شیاطین باعث جان گرفتن رودخانه شده است. بعضی هم معتقدند که جریان دائمی آب باعث شده تا ملخ‌ ها به طرف جنگل بیایند و در اطراف رودخانه زندگی کنند. حتی برخی از افراد می ‌گویند که این صدای جیغ، صدای ملخ ‌هایی است که در اطراف رودخانه جمع می‌ شوند. البته یک دلیل هم برای رد کردن این فرضیه وجود دارد. اگر ملخ‌ ها دلیل صدای جیغ هستند، چرا مزارع و درختان این جنگل دچار آسیب نمی ‌شوند و هیچ آثاری از خورده شدن برگ گیاهان و درختان به خاطر وجود آفت، دیده نمی ‌شود.

جرای جنگل جیغ

دلیل صدای جیغ در جنگل جیغ مشهد چیست؟

وجود این داستان‌ های ترسناک باعث شده تا در سال ‌های اخیر تعداد گردشگرانی که دوست دارند این جنگل را از نزدیک ببینند، افزایش پیدا کند. اما مردم محلی از این صداها وحشت زده شده بودند و می ‌خواستند دلیل واقعی آن را بدانند. اهالی روستا اگرچه اوایل کاری به این سر و صدا‌ها نداشتند، اما با ادامه پیدا کردن آن، دچار رعب وحشت شدند. به همین خاطر دهیار روستای سر برج، آقای ابراهیم عرب تصمیم گرفتند تا یک هیئت کارشناسی برای بررسی دلیل این صدا ها تعیین کنند و علت شنیده شدن صدای جیغ را به مردم محلی اعلام کنند.

کارشناسانی که به این منطقه رفتند، پس از انجام تحقیقات متعدد متوجه شدند که نوعی جیرجیرک در این جنگل زندگی می ‌کند که به صورت کلونی و در مجموعه ‌های 300 تا 400 تایی کنار یکدیگر جمع می‌ شوند. این جیرجیرک ها صدا هایی را از خود تولید می ‌کنند که شبیه صدای جیغ است. نام این جیرجیرک‌ ها به زبان محلی، چز یا کز است و به خاطر وجود آب در 2 کیلومتری رود خانه میان جنگل زندگی می‌ کنند. به دلیل اینکه اجتماع این جیرجیرک ‌ها در نزدیکی رودخانه بیشتر است، صدا ها در کنار رودخانه هم بلندتر هستند وجود کوهستان نیز باعث انعکاس بیشتر صدا می شود.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
کاخ خورشید کلات مشهد کجاست؟

مردم محلی تقریباً متقاعد شدند که دلیل شنیده شدن صدای جیغ همین جیرجیرک ‌ها هستند. اما بعضی ا هنوز هم به نتیجه این تحقیقات شک دارند و می‌ گویند چرا در زمانی که رودخانه سر برج در فصل‌ های مختلف پر آب می‌ شد، این صداها شنیده نمی‌ شدند و جیرجیرک ‌ها با این تعداد بالا در نزدیکی رودخانه جمع نمی ‌شدند.

ما افسانه ‌هایی که درباره این صداهای ترسناک گفته می ‌شود را برای شما مطرح کردیم. دلایل منطقی که ممکن است باعث ایجاد این صداهای جیغ مانند باشد را هم عنوان نمودیم. حالا این شما هستید که باید تصمیم بگیرید آیا راز جنگل جیغ مشهد یک ماجرای ترسناک است یا به خاطر اتفاقات طبیعی این صدا ها در جنگل جیغ شنیده می ‌شوند.

جنگل جیغ

موقعیت جغرافیایی جنگل جیغ

اگر قصد رفتن به جنگل جیغ مشهد را داشته باشید، باید درباره موقعیت جغرافیایی این جنگل اطلاعات کافی داشته باشید. جنگل جیغ در نزدیکی روستای سر برج و جنوب مشهد واقع شده است. این جنگل به روستای مج و روستای تجر هم نزدیک است. جنگل جیغ از طرف جنوب به روستای مغان، خان رود، بالنده و اردنه هم نزدیک است. افرادی که بخواهند یکی دیگر از معروف ‌ترین جاذبه‌ های دیدنی مشهد یعنی غار مغان را ببینند، پس از جنگل جیغ می ‌توانند به آنجا بروند.

 

راه ‌های دسترسی به جنگل جیغ مشهد

برای دسترسی به جنگل جیغ باید ابتدا خودتان را به شهر مشهد برسانید. فاصله تهران تا این جنگل ۹۲۵ کیلومتر است و اگر بخواهید از تهران به جنگل جیغ بروید باید ۱۱ ساعت وقت بگذارید. تهرانی ‌ها باید شهر های سمنان، دامغان، شاهرود و سبزوار را به ترتیب پشت سر بگذارند و پس از رسیدن به نیشابور به طرف ملک آباد و باغچه بروند. از آنجا به بعد نیز می ‌توانند از اتوبان نیشابور- مشهد به طرف آزادراه مشهد- باغچه رفته و در انتها مسیر خود را در بزرگراه سلسله الذهب پیش بگیرند. بعد از این بزرگراه، مسیر در بزرگراه کلانتری ادامه پیدا می ‌کند و پس از پشت سر گذاشتن باغ گیاه شناسی باید از خروجی خیابان حافظ خارج شوید و به سمت چپ جاده بروید. در نهایت باید به سمت جاده خلج رفته و حدود 32 کیلومتر دیگر تا روستای سر برج مسیر خود را ادامه دهید. ۷ کیلومتر بعد از روستای سر برج، جنگل سحرآمیز جیغ قرار گرفته و اگر بخواهید به داخل جنگل بروید، باید یک مسیر کوتاه را پیاده‌روی کنید.

آب و هوای جنگل جیغ مشهد

روستای سر برج در یکی از مناطق ییلاقی مشهد یعنی طرقبه قرار گرفته است. در بخش طرقبه مشهد هوا همیشه خنک‌تر از مرکز شهر است و آب و هوای این جنگل همیشه خنک و تازه است. طبیعت زیبای این جنگل در فصل بهار به قدری زیبا و شگفت انگیز می‌ شود که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌ کند. در تابستان هوای جنگل رو به گرمی می ‌رود، اما هنوز هم خنک‌تر از بخش ‌های دیگر است. فصل پاییز و زمستان دو فصل سرد سال هستند که در این جنگل معمولاً باران و برف سنگینی می ‌بارد. وضعیت آب و هوای جنگل جیغ در فصل ‌های گرم سال مناسب سفر، گردش و یک تفریح هیجان انگیز است.

 

بهترین زمان بازدید از جنگل جیغ مشهد چه فصلی است؟

بهترین زمان بازدید از جنگل جیغ مشهد و تماشای منظره ‌های سرسبز و زیبای این جنگل فصل بهار است که درختان شکوفه می ‌زنند و زیبایی درختان جنگل صد چندان می ‌شود. در این فصل هوای جنگل بسیار دلپذیر است و افرادی که می ‌خواهند از شهر های شلوغ و دودزده فرار کنند، می ‌توانند در فصل بهار به مشهد و جنگل جیغ بروند. با توجه به اینکه آب و هوای خرداد ماه در این جنگل بسیار مناسب است، خرداد ماه از همیشه شلوغ‌تر است و گردشگران بیشتر در خرداد ماه به این جنگل سفر می‌ کنند البته تابستان ‌ها نیز به خاطر اینکه درختان پر از میوه ‌های رنگارنگ می ‌شوند، فصل خوبی برای سفر است. اما معمولاً صدا های جیغ مانند در خرداد بیشتر شنیده می شوند.

پوشش گیاهی جنگل جیغ

بی‌انصافی است اگر درباره داستان ‌های وحشتناک جنگل جیغ بگوییم، اما اطلاعاتی درباره پوشش گیاهی و جانورانی که در این جنگل زندگی می‌ کنند، ارائه نکنیم. در جنگل جیغ، انواع گیاهان، درختان چنار، گردو، گیلاس و سیب وجود دارند که در فصل بهار همه جا را شکوفه باران می ‌کنند. البته بسیاری از درختان این منطقه در ملک شخصی هستند و تنها در صورتی می ‌توانید از میوه این درختان استفاده کنید که صاحب باغ آنجا حضور داشته باشد. حیواناتی مانند گرگ، عقاب، روباه و قرقی نیز در این جنگل زندگی می ‌کنند.

ترسناک ترین جنگل های ایران

جاهای دیدنی اطراف جنگل جیغ مشهد

جاهای دیدنی اطراف جنگل جیغ مشهد هم کم نیستند. بنابراین اگر در بهترین زمان بازدید از جنگل جیغ به آنجا سفر کردید و دوست داشتید جاهای دیدنی اطراف را هم ببینید، می‌ توانید یکی از مواردی که ما در این فهرست معرفی می ‌کنیم را انتخاب کنید.

 

روستای تجر

روستای تجر یکی از جاهای دیدنی نزدیک جنگل جیغ است که در منطقه طرقبه قرار گرفته است. این روستا هم یکی از مناطق ییلاقی است و تا جنگل جیغ ۱۰ کیلومتر فاصله دارد. روستای تجر یکی از روستا های پلکانی کشور است که به خاطر داشتن جاذبه‌ های طبیعی، وجود رودخانه و کوه‌ های سرسبز خود یکی از مناطق محبوب طبیعت گردان است.

 

روستای سر برج

روستای سر برج که جنگل جیغ در نزدیکی همین روستا قرار گرفته، یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف جنگل است. در این روستا یک قلعه ویران شده وجود دارد که به خاطر ظاهر عجیب و غریبش برای گردشگران جذاب است.

غار مغان

غار معروف مغان یکی از مکان‌ های اصلی برای غارنوردان است که به خاطر داشتن چشمه ‌ها و راهرو های زیبای خود شهرت زیادی دارد. در این غار فسیل ‌های حلزونی منحصر به فردی وجود دارند که عمر آن ها به دوره دوم زمین شناسی برمی‌گردد و ۱۰۰ میلیون سال قدمت دارند. فاصله این غار تا روستای سر برج ۳۰ کیلومتر است.

در جنگل جیغ کجا بمانیم؟

اقامت در جنگل جیغ با وجود این همه داستان ترسناک یکی از جذاب‌ترین کار ها برای گردشگران است. یعنی همان افرادی که این همه داستان ترسناک را نادیده می ‌گیرند و شب ‌ها در جنگل چادر می ‌زنند. در سفر به جنگل جیغ می‌ توانید هم در آنجا چادر بزنید، هم اقامتگاه ‌های بومگردی یا خانه ‌های ساکنان محلی روستا را کرایه کنید. اما برای کمپینگ باید حتماً وسایل کافی در اختیار داشته باشید و به خاطر وجود حیوانات وحشی در جنگل، نکات ایمنی را رعایت کنید. همچنین به خاطر اینکه هوای جنگل در شب سرد می ‌شود، باید حتماً کیسه خواب، پتو به اندازه کافی و لباس گرم همراه داشته باشید.

 

هتل ‌های نزدیک جنگل جیغ مشهد

پیدا کردن بهترین هتل های مشهد در نزدیکی این جنگل و روستای سر برج کار چندان راحتی نیست. اما اقامتگاه‌ های بومگردی هستند که در اطراف این جنگل وجود دارند و امکانات خوبی هم برای گردشگران فراهم می ‌کنند. بعضی از مردم محلی هم هستند که بخش ‌هایی از منازل خود را به گردشگران کرایه می ‌دهند و با مهمان نوازی از آن ها پذیرایی می ‌کنند.

 

سخن آخر

یکی از پرهیجان ‌ترین جا های گردشگری ایران جنگل جیغ مشهد است که سفر به آنجا واقعاً دل و جرات می ‌خواهد. اگر در سفرتان به مشهد می ‌خواهید یک خاطره فراموش نشدنی را برای خود و افراد خانواده‌تان رقم بزنید، حتماً سری به این جنگل ترسناک بزنید و از نزدیک درباره دلایلی که باعث شنیده شدن این صدا های وحشتناک در جنگل جیغ می ‌شوند، تحقیق کنید.

 

سوالات متداول

جنگل جیغ در استان خراسان رضوی، بخش طرقبه، دهستان طرقبه و روستای سر برج قرار دارد.

بهترین زمان بازدید از جنگل جیغ، فصل بهار و خرداد ماه است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید