نامه تمکن مالی برای ویزا چیست؟

از سفر بدانید جهان‌گردی
نامه تمکن مالی برای ویزا چیست؟

اگر جزو افرادی هستید که می‌خواهید ویزای کشورهای اروپایی و کانادایی را دریافت و جهت اقامت و یا ادامه‌ی تحصیل به این کشور‌ها مهاجرت کنید، طبيعتا با عنوان نامه تمکن مالی برای ویزا در حین انجام کارهای اداری مواجه شده‌اید. گواهی تمکن مالی در لیست مدارک مهم و مورد نیاز برای دریافت ویزای بسیاری از کشور‌ها قرار دارد و توسط بانک‌های داخلی کشور برای شما صادر می‌شود. نامه تمکن مالی نشان می‌دهد که آیا شما توانایی لازم برای داشتن زندگی مناسب در کشور مقصد دارید.

نامه تمکن مالی برای ویزا چیست؟

همان‌طور که گفتیم نامه تمکن مالی برای ویزا جزو مداک مهم و اساسی برای دریافت و اخذ ویزای کشور‌های مختلفی نظیر کشورهای عضو شینگن و آمریکا و کانادا است. این مدرک توسط بانک برای شما صادر می‌شود و سفارت یا دانشگاه کشور مقصد را از بابت توانایی مالی شما برای اقامت و یا تحصیل تضمین می‌کند. این نامه شامل یک سند و یا اسنادی است و نشان می‌دهد که آیا فرد، موسسه و یا شرکت توانایی مالی لازم برای سرمایه‌گذاری، تحصیل و یا زندگی در کشور مقصد را دارند.

توجه داشته باشید که این گواهی ثابت می‌کند شما پس از مهاجرت به کشور مقصد می‌توانید هزينه‌های خورد و خوراک، پوشاک، مسکن، تحصیل، زندگی و خدمات درمانی و … پرداخت کنید و یک زندگی معمولی و مناسب داشته باشید. البته بهتر است بدانید که گواهی بازنشستگی و بیمه عمر شامل گواهی تمکن مالی نمی‌شود چرا که این نامه بر اساس میزان پولی صادر می‌شود که شما در حساب خود برای خرج و مخارج یک ساله خود در کشور مقصد تهیه کرده‌اید.

نامه تمکن مالی برای ویزا

گواهی تمکن مالی برای ویزا بر اساس درخواست شما به ارز دلار و یا یورو و البته به زبان انگليسي صادر می‌شود. توجه داشته باشید که هزینه تمکن مالی برای ویزاهای مختلف کاری، تحصیلی و یا اقامت متفاوت است‌. از جمله مواردی که باید هنگام دریافت گواهی تمکن مالی در نظر داشته باشید، به شرح زیر است؛

  • برای دریافت گواهی تمکن مالی باید حداقل از ۶ ماه قبل اقدام به افتتاح حساب کرده باشید چرا که تاریخ آن در گواهی شما ثبت می‌شود.
  • سعی کنید مقدار پولی که در حساب خود جمع آوری می‌کنید، کمی بیشتر از مقدار لازم برای اثبات تمکن مالی باشد و تا وقتی وضعیت پرونده‌ شما مشخص نشده‌است، سعی کنید به حساب خود دست نزنید.
  • گواهی شما حتما باید به اسم خودتان صادر شود و اگر شما متاهل هستید، گواهی باید به اسم همسرتان صادر شده و دارای سربرگ مخصوص بانک باشد.
  • شما باید به طور دقیق تمامی اطلاعات تماس، شماره حساب و میزان موجودی حساب خود را در گواهی ثبت کنید‌.

انواع نامه تمکن مالی برای ویزا

این که افراد اقدام به دریافت ویزا و مهاجرت به کشور‌های دیگر می‌‌کنند، می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. همان‌‌طور که می‌دانید ویزا نیز انواع گوناگون دارد و می‌تواند توریستی، کاری، تحصیلی و … باشد. بهتر است بدانید که برای دریافت تک تک این ویزاها قوانین خاصی وجود دارد. یکی از شرایط لازم و قانون‌های بسیار مهم برای دریافت ویزا، داشتن توانایی مالی است. به عنوان مثال اگر کسی به قصد مسافرت و تفریح اقدام به دریافت ویزا کند، باید تمام هزینه‌های لازم برای مسافرت و گذراندن مدت زمان کوتاه در کشور دیگر را داشته باشد.

انواع گواهی تمکن مالی

به طور کلی همین‌قدر‌ بگوییم که انواع گواهی تمکن مالی بر اساس انواع ویزا به دسته‌های مختلف تحصیلی، توریستی، کاری و … طبقه‌بندی می‌شود. توجه داشته باشید که شما برای مهاجرت تحصیلی و یا کاری کوتاه برای برخی کشور‌ها ملزم هستید تا گواهی تمکن مالی را به مدت ۱ سال زندگی در آن کشور ارائه کنید. منظور از این نامه، این است که شما توانایی مالی لازم برای زندگی کوتاه مدت در کشور دیگر را دارید و پس از پایان موعد مقرر در ویزا به کشور خود باز خواهید گشت.

به طور کلی انواع گواهی تمکن مالی به سه دسته اصلی زیر تقسیم‌بندی می‌شود؛

  • گواهی تمکن مالی برای سفر توریستی
  • گواهی تمکن مالی برای سرمایه‌گذاری
  • گواهی تمکن مالی برای تحصیل

گواهی تمکن مالی برای ویزای توریستی

یکی از گواهی‌هایی که می‌توانید برای اثبات تمکن مالی خود جهت دریافت ویزای توریستی ارائه کنید، گواهی POF می‌باشد. البته مدارک دیگری نیز نظیر فیش حقوقی، کارت اعتباری، گواهی اشتغال به کار، سند اسکان خصوصی و موقت در کشور مقصد، چک‌های مسافرتی و گواهی پیش پرداخت جهت حمل و نقل می‌توانند تمکن مالی شما را برای دريافت ویزای توریستی تایید کنند.

گواهی تمکن مالی برای ویزای توریستی

تمکن مالی برای ویزای توریستی شینگن

همان‌طور که می‌دانید ویزای توریستی شینگن یکی از ویزاهای معتبر در سطح جهان است که شما می‌توانید به کمک آن به کشورهای اروپایی سفر کنید‌. توجه داشته باشید که شینگن نوعی توافق‌نامه است که بین ۲۷ کشور اروپایی، ۲۴ کشور عضو اتحادیه اروپا و ۴ کشور غیر عضو بسته شده است. شهروندان این کشورها می‌توانند بدون ارائه ویزا به کشور‌های شینگن سفر کنند. ولی شهروندان غیر اروپایی مثل ایرانی برای سفر به چنین کشورهایی باید ویزای توریستی شینگن را دریافت کنند که لازمه این ویزا داشتن گواهی تمکن مالی برای ویزای توریستی است.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت تمکن مالی ویزای توریستی

اگر قصد دارید به عنوان مسافر و یا توریست به هر یک از کشورهای گفته شده دارید، باید مدرک Means of Subsistence را به سفارت کشور ارائه دهید. توجه داشته باشید که شما باید در این مدرک، منبع پرداخت هزینه سفر و اقامت در کشور مقصد را بر اساس استانداردهای آن کشور ذکر کنید. هزینه کلی سفر شما با ضرب کردن هزینه استاندار یک روز زندگی در کشور مقصد در مدت زمان اقامت به دست می‌آید.

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، موارد زیر اثبات می‌کنند که شما برای دریافت ویزای توریستی، تمکن مالی لازم را دارید؛

  • صورت حساب بانکی
  • کارت اعتباری
  • اثبات کارمند بودن
  • داشتن چک مسافرتی
  • اثبات توانایی پرداخت هزینه‌های اقامت
  • سند حمایت که توسط ضامن شما امضا گردد.
  • سندی که نشان دهد شما می‌خواهید در خانه اقوام و یا دوستانتان بمانید و اقامت شخصی شما را تایید می‌کند.
  • سندی که اثبات کند، شما توانایی پرداخت بلیط برگشت را دارید.

گواهی تمکن مالی برای ویزای تحصیلی

توجه داشته باشید که کسانی که قصد ادامه تحصیل در کشور‌های دیگر را دارند، می‌توانند از روش‌های مختلفی تمکن مالی خود را ثابت کنند. ولی دانشجویان معمولا به روش‌های زیر به دنبال تامین هزینه مالی خود برای تحصیل در کشورهای دیگر می‌روند؛

  • ارائه نامه تمکن مالی برای ویزا از طرف بانک
  • ارائه نامه ای جهت نشان دادن بورسیه تحصیلی در یکی از دانشگاه‌های کشور مقصد

البته گاهی اوقات نیز دانشجویان می‌توانند از وام دانشجویی برای تامین حداقل بخشی از تمکن مالی خود استفاده کنند. این روز در برخی از کشورها از جمله آمریکا کاربرد دارد. از مزایای استفاده از وام آموزشی، می‌توانیم به تامین مالی به صورت به موقع و مستمر اشاره کنیم. توجه داشته باشید که در بسیاری از کشورها دو نوع وام جهت تحصیل وجود دارد؛

  • وام تحصیلی تضمینی
  • وام‌های آموزشی که بدون وثیقه‌ هستند.

مبلغ تمکن مالی برای تحصیل در کشور کانادا: گواهی تمکن مالی برای تحصیل در کشور کانادا باید نشان‌دهنده وجود داشتن حداقل ۳۵ هزار دلار کشور کانادا در حساب شما باشد. ارائه این گواهی برای دریافت ویزای تحصیلی کشور کانادا ضروری است و در صورت عدم ارائه، درخواست شما ریجکت می‌شود.

گواهی تمکن مالی برای ویزای تحصیلی

مبلغ تمکن مالی برای تحصیل در کشور آلمان: گواهی تمکن مالی که برای دریافت ویزای تحصیلی کشور آلمان ارائه می‌کنید، باید اثبات کند که در حساب شخصی شما ۱۱۲۰۰ یورو موجود است و شما می‌توانید هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور را پرداخت کنید.

مبلغ تمکن مالی برای تحصیل در کشور آمریکا: برای تحصیل در کشور آمریکا باید حدود ۱۰ هزار دلار در حساب بانکی شما موجود باشد.

مبلغ تمکن مالی برای تحصیل در کشور انگلستان: شما برای این‌که بتوانید به کشور انگلستان مهاجرت تحصیلی بکنید، باید گواهی تمکن مالی ارائه دهید. شما براي داشتن گواهی تمکن مالی انگلستان باید ۹۲۰۰ پوند در حساب خود داشته باشید. به این صورت که بتوانید هزینه تحصیل و زندگی یک‌ساله خود در این کشور را که ماهانه معادل ۱۲۶۵ پوند است، پرداخت کنید.

مبلغ تمکن مالی برای تحصیل در ایتالیا: احتمالا می‌دانید که در بین کشورهای مختلف، کشور ایتالیا، کشوری مناسب از نظر تحصیلی و اقتصادی است و دانشگاه‌های معتبر بسیار زیادی دارد. برای گرفتن ویزای تحصیلی کشور ایتالیا، گواهی تمکن مالی شما باید ثابت کند که در حساب بانکی خود حداقل ۶۰۰۰ یورو دارید. البته باید بدانید که تا زمانی که گواهی شما صادر نشده است، نمی‌توانید به این پول دست بزنید.

مبلغ نامه تمکن مالی برای ویزا تحصیل در کشور اسپانیا: برای گرفتن گواهی تمکن مالی تحصیلی کشور اسپانیا باید حداقل ۵۰۰۰ یورو در حساب بانکی خود داشته باشید. این مبلغ معادل ۵۶۴ دلار در هر ماه است و به نوعی مناسب‌تر از دیگر کشورها برای تحصیل است.

گواهی تمکن مالی برای ویزای سرمایه‌گذاری

همان‌طور که گفتیم شما برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری نیز نیاز به ارائه گواهی تمکن مالی برای شروع یک حرفه و یا کار در کشور دیگر دارید. اطلاعات ثبت شده در گواهی‌های تمکن مالی مختلف با یکدیگر متفاوت است ولی معمولا در گواهی تمکن مالی مربوط به ویزای سرمایه‌گذاری اطلاعاتی از این دست ذکر می‌شود؛

گواهی تمکن مالی برای ویزای سرمایه‌گذاری

  • وضعیت مالی شخص درخواست‌دهنده: منظور از این عنوان تمامی دارایی‌های شخص از جمله ملک‌ها، خودرو‌ها، سهام و یا دارایی‌های دیگر است.
  • اطلاعات بانکی: این اطلاعت شامل حساب‌های بانکی، وام یا بدهی مالی، تسهیلات اعتباری و … می‌شود.
  • درآمد و منابع مالی: داشتن منبع و یا منابع مالی که درآمد منظمی دارند، درآمد از طریق سرمایه و یا دیگر منابع مالی.
  • سوابق مالی: سوابق مالی گذشته شما باید در گواهی تمکن مالی ذکر گردد.
  • داشتن انتقال مالی در سطح بین‌المللی: د  صورت داشتن انتقال مالی از یک کشور به کشور دیگر بررسی می‌شود.

سعی کنید برای این که درخواست ویزای شما با موفقیت و البته با سرعت بالا تایید شود، از متخصصین حقوقی و یا وکیل مربوطه کمک بگیرید.

شرایط لازم برای دریافت گواهی تمکن مالی

طبيعتا شما باید برای دریافت گواهی تمکن مالی از بانک باید یک سری مدارک را تهیه کنید و سپس به کمک این مدارک به دریافت گواهی از سمت بانک اقدام کنید.

  • اصل کارت ملی و شناسنامه فرد متقاضی
  • اصل یا کپی پاسپورت
  • اصل برگه وکالتنامه نماینده قانونی در صورت داشتن وکالت به افراد دیگر
  • ارائه فرم کامل شده جهت درخواست صدور نامه تمکن مالی

اطلاعات درج شده در گواهی تمکن مالی

از دیگر نکات مهم هنگام دریافت نامه تمکن مالی این است که شما باید به اطلاعات درج شده در گواهی توجه داشته باشید به طوری که گواهی از سمت سفارت کشور مقصد قابل تایید باشد.

  • شماره حساب خود که بر اساس آن گواهی تمکن مالی صادر شده‌است.
  • مقدار پولی که در حساب شما موجود است.
  • آدرس و اسم بانک صادر کننده گواهی

توجه داشته باشید که اگر مقدار پول مورد نیاز برای داشتن تمکن مالی را در چند حساب خود جمع آوری کرده‌اید، باید موارد گفته شده را برای تمامی حساب‌های خود در نظر بگیرید. چون این کار اندکی سخت است، بهتر است تمامی پول‌های خود را در یک حساب بریزید. صدور گواهی تمکن مالی از طرف بانک، حدود ۱ الی ۲ روز طول می‌کشد و تا ۶ ماه اعتبار دارد.

گواهی تمکن مالی برای ویزا

دریافت ویزای مسافرتی برای مشتریان

همان‌طور که حتما می‌دانید سفر به خارج از کشور تنها با داشتن بلیط هواپیما و هتل امکان‌پذیر نیست و شما باید برای ورود به هر کشور خارجی ویزا داشته باشید. توجه داشته باشید که کشوری که قرار است، به آن‌جا مسافرت کنید، ویزای مسافرتی شما را صادر می‌کند و این بدین معنا است که کشور مقصد اجازه ورود و حضور شما به داخل خود را داده است. ویزا یک سند رسمی است که به دارنده ویزا این اجازه را می‌دهد تا بتواند به کشور صادر کننده ویزا مسافرت کند. بهتر است بدانید که ویزا انواع مختلفی دارد که بر اساس آن ها افراد دارنده ویزا حقوق مختلفی در کشورهای مقصد خواهند داشت.

ویزای مسافرتی چیست؟

نام دیگر ویزای مسافرتی، ویزای توریستی است که جهت سفرهای کوتاه‌مدت به کشور‌هایی صادر می‌شود که عضو شینگن هستند‌. سفرهای توریستی می‌تواند جهت گردشگری و یا دیدن اقوام و آشنایان صورت گیرد. توجه داشته باشید که مدت زمان حضور شما در کشورهای عضو شینگن در ویزای مسافرتی مشخص است و شما نمی‌توانید بیشتر از این بازه مشخص شده در آن کشور بمانید و حق تحصیل و یا انجام کار در آن‌جا را نخواهيد داشت.

ویزای مسافرتی چیست؟

شرایط اخذ ویزای توریستی

توجه داشته باشید که کشورهای مختلف شرایط گوناگونی برای اخذ ویزا دارند ولی برخی از شرایط در تمامی ویزاهای توریستی یکسان است و به شرح زیر است؛

  • داشتن پاسپورت و مدارک هویتی که معتبر هستند.
  • نداشتن بیماری‌های خاص به ویژه بیماری‌های واگیردار
  • عدم داشتن سو پیشینه و یا مشکلات دیگر در رابطه با مهاجرت
  • داشتن برگه تمکن مالی برای هزینه رفت و برگشت از سفر
  • ارائه مدارک و دلایل معتبر برای بازگشت حتمی به کشور پس از پایان مدت زمان ویزا
  • داشتن دعوت‌نامه، البته برای برخی از کشورها

نکات مهم در مورد نامه تمکن مالی برای ویزا

  • مدت اعتبار گواهی تمکن مالی چه‌قدر است؟ توجه داشته باشید که باید تمامی پول شما به مدت 6 ماه پیش از درخواست گواهی تمکن مالی در حساب شما موجود باشد. تا زمانی که ویزای شما دریافت نشده و مدت زمان اعتبار گواهی تمکن مالی در نزد سفارت باقی مانده است، بهتر است به حساب خود دست نزنید.
  • تفاوت تمکن مالی و گردش حساب چیست؟ برخلاف گردش مالی حساب، گواهی تمکن مالی در یک برگه و توسط بانک صادر می‌شود که نشان‌دهنده نام و نام‌خانوادگی صاحب حساب، تاریخ افتتاح حساب، موجودی حساب به ریال و موجودی حساب به دلار و یا یورو است. البته برخی از بانک‌ها معدل حساب را نیز بر حسب 3 یا 6 ماه گذشته در نامه تکمن مالی قید می‌کنند.
  • مبلغ تمکن مالی برای هر کشور چه‌قدر است؟ مبلغ تمکن مالی برای کشورهای مختلف متفاوت است که پیش‌تر نیز ذکر کردیم.
  • مدت زمان دریافت گواهی تمکن مالی چه‌قدر است؟ صدور گواهی تمکن مالی از طرف بانک، حدود ۱ الی ۲ روز طول می‌کشد و تا ۶ ماه اعتبار دارد.
  • آیا می‌توان به جای گواهی تمکن مالی از گواهی دیگری جهت اثبات توانایی مالی برای مهاجرت استفاده کرد؟ بله، همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، شما می‌توانید در صورت عدم ارائه گواهی تمکن مالی، از گواهی دیگری استفاده کنید که شامل اطلاعات دقیقی در رابطه با میزان درآمد و منبع مالی شما، فهرستی از دارایی‌ها، تاریخچه مالی، وام یا تسهیلات اعتباری و … باشد.

نکات مهم در مورد نامه تمکن مالی

سخن آخر

همان‌طور که تا اینجای کار متوجه شدید، خرید بلیط هواپیما در افراد به دلایل مختلفی که شامل مسافرت و یا مهاجرت به کشورهای دیگر است، رخ میدهد. که این دلایل می‌تواند به جهت تحصیل، سرمایه‌گذاری و یا توریستی باشد. برای چنین مسافرت‌هایی شما به دریافت و اخذ ویزا نیاز دارید و لازمه دریافت ویزا از سمت سفارت، داشتن گواهی تمکن مالی است. گواهی تمکن مالی نشان می‌دهد که شما توانایی لازم برای پرداخت هزینه‌های زندگی و یا تحصیل در کشور مقصد را دارید. برای دریافت نامه تمکن مالی برای ویزا با توجه به انواع مدارک و شرایط خاصی مورد نیاز است که به تمام آن ها پرداخته شد.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید