برج خلیفه دبی: تجربه ای فراموش نشدنی

امارات جهان‌گردی دبی
برج خلیفه دبی: تجربه ای فراموش نشدنی

برج دبی یا همان برج خلیفه دبی، یکی از معروف ‌ترین و شناخته شده‌ ترین جاذبه‌ های گردشگری جهان است. این آسمان خراش ۸۳۰ متری در میان تمام سازه ‌های دست بشر، بلندترین ارتفاع را دارد. اگر علاقه دارید بیشتر درباره برج خلیفه بدانید تا انتهای این مطلب از سایت پته با ما همراه باشید.

معرفی برج خلیفه دبی

برج خلیفه نماد شهر دبی و بلند ترین ساختمان در کل جهان است. این برج که در امارات متحده عربی قرار گرفته، ساخت آن ۵۰ سال طول کشیده است. از سال ۲۰۰۹ برج خلیفه به بهره‌برداری رسید و برای بازدید گردشگران آماده شد.

یکی از راهکار های مقامات دبی برای رونق صنعت گردشگری، ساخت ساختمان ‌ها و سازه ‌های منحصر به فرد در جهان است. برج خلیفه نیز از این قضیه مستثنا نیست و دارای کاربرد های متعددی چون تجاری، اداری، مسکونی و … است. در این برج بلند، هتل، استخر و مراکز تفریحی و خرید متعددی وجود دارد که گردشگران را به سمت خود می‌ کشد. سالانه بیش از ۷ میلیون نفر از این برج بلند دبی دیدن می ‌کنند. با خرید بلیط هواپیما دبی میتوانید به دیدن این مکان های جذاب بروید.

برج خلیفه دبی

بخش ‌های مختلف برج خلیفه

برج خلیفه دبی دارای ۱۶۳ طبقه است و تمام بخش ‌های آن از فولاد و آلومینیوم ساخته شده است. این برج علاوه بر واحد های مسکونی که در داخل آن وجود دارد، دارای واحد های مسکونی در فضای پیرامون خود نیز هست. تعداد این ساختمان ها به ۳۰ هزار واحد می‌ رسد. در این ساختمان ۹ هتل، مراکز خرید، دریاچه مصنوعی، ۸ پله برقی، ۵۷ آسانسور و سالن ‌های ورزشی و … وجود دارد.

علاوه بر سالن‌ های ورزشی زنانه و مردانه به صورت مجزا، استخر، جکوزی، شرکت ‌های مختلف، رستوران‌ ها، مراکز تفریحی، بخش ‌های تاسیساتی برج و … وجود دارند. اکثر ساکنان برج خلیفه دبی، ثروتمندان این شهر و افراد مشهور هستند. جالب است بدانید که یک هتل با نام هتل آرمانی متعلق به طراح معروف مد ایتالیایی، در این برج قرار دارد که دارای ۳۰۴ واحد اقامتی است. بعضی از معروف ‌ترین بخش ‌های برج خلیفه عبارتند از:

سکو های برج

برج خلیفه دارای سکو های بسیار تماشایی است که از بالای آن ها می ‌توان بهترین منظره از شهر دبی را تماشا کرد. این سکو ها که در ارتفاع ۴۰۰ تا ۵۰۰ متری سطح زمین قرار دارند در طبقه ‌های ۱۲۴ و ۱۴۸ قرار گرفته ‌اند. البته تنها با انجام هماهنگی با محصولات برج امکان بازدید از این سکو ها وجود دارد.

سکو های برج

آبنمای دبی

آبنمای برج خلیفه دبی بیرون از محوطه برج قرار دارد. اما به دلیل اینکه برای گردشگران جذابیت زیادی دارد، جزو بخش ‌های برج خلیفه به شمار می‌ رود. طول این آبنما ۲۷۵ متر است و آب را با ارتفاع ۱۵۰ متر به آسمان پرتاب می ‌کند. بازدید از این آبنمای زیبا و رقص نور، جذابیت زیادی برای گردشگران دارد.

آبنمای دبی

رستوران‌ های برج خلیفه

در برج خلیفه دبی، رستوران ‌های زیادی وجود دارند که معروف‌ ترین آن ها عبارتند از:

  • رستوران آرمانی دلی
  • رستوران مدیترانه ای آرما‌نی
  • رستوران آرمانی هاشی
  • رستوران ایتالیایی آرمانی
  •  رستوران آرمانی امل
  • رستوران اتمسفر

رستوران‌ های برج خلیفه

معماری برج خلیفه دبی

هنگامی که طرح اولیه برای ساخت برج دبی ارائه شد، قرار بود تنها ۸۰ طبقه داشته باشد. اما به دلیل بلندپروازی ‌های حاکم دبی، تعداد طبقات و بخش‌ های مختلف برج دبی افزایش پیدا کرد. آدریان اسمیت معمار مشهور، وظیفه طراحی و ساخت این برج را به عهده گرفت و با استفاده از معماری اسلامی، طرح اولیه برج خلیفه را ارائه نمود. گفته می‌ شود شکل این ساختمان شبیه حرف انگلیسی Y است و آدریان اسمیت برای ساخت آن از گیاه سوسن عنکبوتی الهام گرفته است.

معماری این بنا به قدری شگفت انگیز است که به راحتی در برابر دمای بالا و باد های تند شهر دبی مقاومت می ‌کند. برج دبی دارای ۴۰ تونل بادی است که برای جلوگیری از بالا رفتن فشار و دمای برج، ساخته شده اند. به همین خاطر جریان هوا در این ساختمان به راحتی رد و بدل می ‌شود. برای مقاوم سازی این برج در برابر زلزله از قالب ‌های فولادی و بتنی استفاده شده است.

برج خلیفه کجاست؟

برج خلیفه دبی در امارات متحده عربی، شهر دبی و بلوار شیخ محمد بن راشد یک، قرار گرفته است. این برج که نزدیک دبی مال واقع شده یکی از جاذبه ‌های دیدنی شهر دبی است. فاصله برج خلیفه تا دریا، ۳.۳ کیلومتر است و مناظر زیبای طبیعی اطراف آن زیاد نیستند. اما دریاچه دست ساز و رودخانه‌ های مصنوعی در اطراف آن قرار دارند که چشم انداز زیبایی را پیش روی ساکنان برج خلیفه قرار می ‌دهند.

بهترین زمان برای بازدید از برج خلیفه

به دلیل آب و هوای گرم و شرجی دبی، بهترین زمان برای بازدید از این شهر به ویژه برج خلیفه، فصل زمستان است. البته به خاطر استفاده از سیستم‌ های سرمایشی مناسب و مجهز در این برج، در هر فصلی که بخواهید برای بازدید بروید، دچار مشکلی نمی‌ شوید. به دلیل اینکه تعداد گردشگران و بازدیدکنندگان برج خلیفه خیلی زیاد است، بهتر است در روز های وسط هفته، ساعت‌های وسط روز یا ساعت ‌های پایانی شب، برای بازدید از برج مراجعه کنید تا درگیر صف ‌های طولانی و شلوغی نشوید. ساعات بازدید از برج نیز همه روزه از ساعت 8:30 تا 22 است.

برج خلیفه دبی: تجربه ای فراموش نشدنی

هزینه بازدید از برج خلیفه

قطعاً بازدید از بلندترین برج جهان هزینه دارد. افرادی که بخواهند در هتل ‌های این برج اقامت کنند به راحتی می‌ توانند به برج خلیفه رفت و آمد داشته باشند. اما قیمت بازدید از هر طبقه در برج خلیفه متفاوت است. حتی هزینه بازدید از برج خلیفه برای کودکان و بزرگسالان یکسان نیست. این قیمت در هر فصل دچار نوسان می ‌شود و نمی‌توان قیمت دقیقی برای بازدید از مکان ‌های مختلف این برج ارائه نمود. به عنوان مثال هزینه بازدید از طبقات 124 و 125 برج خلیفه 37 دلار است.

دسترسی به برج خلیفه

برج خلیفه که در مرکز شهر و نزدیک دبی مال قرار گرفته است، دسترسی بسیار آسانی دارد. مسافرانی که بخواهند به برج خلیفه بروند، می ‌توانند از مترو، اتوبوس و تاکسی استفاده کنند. البته مترو بهترین گزینه است. مسافران می ‌توانند با انتخاب متروی قرمز رنگ دبی، خیلی راحت به ایستگاه برج خلیفه بروند. اتوبوس‌های F13 نیز برای دسترسی به برج خلیفه مناسب هستند.

سخن پایانی

برج خلیفه یکی از معروف ‌ترین سازه‌ های دست بشر است که دارای امکانات تفریحی و بخش ‌های مختلفی است. به همین خاطر اغلب گردشگرانی که به دبی سفر می ‌کنند، برای بازدید از این جاذبه معروف، برنامه‌ریزی می ‌کنند. بسیاری از هتل‌ ها، رستوران‌ ها و جاذبه‌ های دیدنی دیگر نیز در اطراف برج خلیفه قرار گرفته‌اند.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید