جاهای دیدنی انزلی در شب

ایرانگردی گیلان
جاهای دیدنی انزلی در شب

بندر انزلی دومین شهر پرجمعیت استان گیلان واقع در نوار شمالی ایران و در ۴۰ کیلومتری شهر رشت، از زیباترین بندرهای ایران بوده که به دلیل موقعیت بندرگاهی و پرباران بودن آن به اروپای کوچک معروف است. جاذبه‌های دیدنی انزلی در شب همواره پذیرای تعداد زیادی از سیاحت گران از اقصی نقاط کشور و حتی جهان است. این بندر به صورت طولی در امتداد دریای خزر و از قسمت جنوب به صومعه‌ سرا و رشت و در بخش غربی خود همسایه رضوانشهر است. به دلیل نزدیکی این بندر به کشورهای شمالی و مسیرهای ارتباطی به اروپا از طریق رود ولگا و دریای سیاه از جنبه اقتصادی و استراتژیک برای ایران اهمیت فراوانی دارد. جاذبه‌های دیدنی بندر انزلی در شب به شرح زیر هستند.

جاهای دیدنی بندر انزلی در شب

بندر انزلی طیف گسترده­ای از زیباترین مناظر طبیعی را در خود جای داده است و بهترین شهر برای سفر در تابستان است. هر یک از این مکان­ها دارای خصوصیات منحصر به فرد هستند و حرف تازه­ای برای گفتن دارند.

 

تالاب انزلی

تالاب انزلی زیستگاه پرندگان، حیوانات آبزی مانند ماهی‌ها و گیاهان آبی است. این تالاب دارای چند جزیره و شبه جزیره و مناطق حفاظت شده است که با قایق‌سواری می‌توان از آن‌ها دیدن کرد. در فصل بهار و تابستان نیلوفرهای آبی، زیبایی تالاب را چندین برابر می‌کنند. در تالاب بین‌المللی انزلی، آبزیان تخم ریزی کرده و پناهگاهی برای پرندگان بومی و مهاجر است. میانه تالاب دارای جزایر زیبایی است که دو شهر زیبای بندرانزلی و آبکنار در ساحل آن قرار گرفته‌اند. وسعت تالاب در زمستان و بهار به علت بارندگی زیاد به حدود ۱۲۰ کیلومترمربع و در تابستان و پاییز به حدود ۸۰ کیلومتر می‌رسد. شاید به همین دلیل است که یکی از شهرهایی که در بهار باید سفر کنید انزلی است.

تالاب انزلی دارای بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی، صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌ نظیر در منطقه حفاظت‌ شده سرخانکل است.

آدرس: استان گیلان، انزلی، خیابان تکاوران، پل هوایی، تعاونی نیزار

ساعت بازدید: در تمام روز امکان بازدید وجود دارد. قایق سواری از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر امکانپذیر است.

تالاب انزلی

پناهگاه حیات وحش سرخانکل

تالاب سرخانکل در بخش میانی تالاب انزلی واقع‌ شده و مسیر رسیدن به نیلوفرهای آبی است. در زمستان پرندگان مهاجر نظیر قو، غاز، چنگر و انواع مرغابی‌ها، طاووسک، یلوه، کاکایی نیز در این منطقه هستند.

آدرس: گیلان، بندر انزلی، تالاب انزلی

ساعت بازدید همزمان با قایق سواری تالاب انزلی

 

بلوار ساحلی بندر انزلی

بلوار ساحلی قدس یا بلوار ساحلی بندر انزلی، اولین پارک به سبک اروپایی و نوین در ایران است. این بوستان دارای مجسمه زیبای شیر، پلکان‌های خوش‌ساخت، آلاچیق و حوضچه‌ هایی با فواره‌های بلند در میان درختان کاج و مرکبات، درختچه‌ های تزئینی، شمشادهای سرسبز و گل‌ ها و سبزه‌ ها، گلدان‌های سپید بزرگ پر از گل‌ های رنگارنگ است.

آدرس: گیلان، بندر انزلی

برای بازدید از این مکان هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد.

 

موج شکن انزلی

موج‌ شکن‌ ها در بنادر از آسیب به قایق‌ ها و کشتی‌ هایی که در بندر پهلو می‌گرفتند، جلوگیری می‌کردند. این موج شکن‌ ها در بندر انزلی اکنون به مکانی تفریحی تبدیل شده‌اند.

آدرس: گیلان، بندر انزلی، بلوار ساحلی، انتهای بلوار ساحلی

محدودیتی برای زمان بازدید وجود ندارد.

موج شکن انزلی

پل غازیان

پل غازیان از مهم‌ترین پل‌های تاریخی ایران، با طول ۲۱۰ متر، عرض ۱۰ متر و ارتفاعی برابر با ۸۵/۶ متر است. پل غازیان ۵ دهانه مختلف داشته که یکی از آن‌ها دارای ۲۵ متر طول و متحرک است.

آدرس: بندر انزلی رودخانه انزلی، بین غازیان و میان پشته و در مسیر ارتباطی تهران – رشت

بدون محدودیت زمانی امکان بازدید از این مکان تفریحی را دارید.

 

پل انزلی

پل انزلی از پل‌های قدیمی در بندر انزلی است که آن را به غازیان وصل می‌کند. این بنا در سال ۱۳۱۴ ساخته شده و هنگام راه رفتن روی این پل می‌توان تالاب را در روبه‌رو خود مشاهده کرد.

آدرس: گیلان، بندر انزلی

زمان بازدید: بدون محدودیت زمانی

پل انزلی در شب

روستای اشپلا

روستای اشپلا در نزدیکی تالاب انزلی، روستایی خوش آب و هوا که دارای برکه بوده و در گذشته دارای استخری بزرگ برای پرورش ماهی بوده است.

آدرس: گیلان، بندر انزلی، کنار تالاب انزلی

زمان بازدید: بدون محدودیت زمانی

آکواریوم انزلی

ایران دو آکواریوم بزرگ در اصفهان و در بندر انزلی دارد. آکواریوم فانتستیک از بهترین و بزرگ‌ ترین آکواریوم‌های ایران به ارزش ۳۰ میلیون یورو و دارای وسعت ۱۰ هزار متر مربع در چهار طبقه در بندر انزلی واقع شده است. از تونل آبی ۴۳ متری این آکواریوم می‌توان جانداران زیر دریا را دید.

آدرس: استان گیلان، منطقه آزاد انزلی، فاز تجارت و گردشگری

ساعت بازدید: ۱۲ ظهر تا ۸ شب

آکواریوم انزلی

 

پارک جنگلی بندر انزلی

این پارک در جاده رشت – انزلی دارای پوشش گیاهی بسیار بکر و انبوه و امکانات رفاهی و خدماتی زیادی است. گردشگران می‌ توانند در بین درختان سرسبز آن چادر زده و از مناظر اطراف آن لذت ببرند. بخش ورودی پارک جنگلی، دارای یک نمایشگاه صنایع دستی است.

 

مرکز تجاری ونوس

در فاز گردشگری منطقه آزاد انزلی چندین مرکز خرید وجود دارد که یکی از آن ها مرکز تجاری ونوس است. در این مرکز خرید ۴ طبقه پوشاک لوازم بهداشتی ، آرایشی، انواع و اقسام شکلات های خارجی با قیمت مناسب وجود دارد.  بزرگترین مجتمع تجاری منطقه آزاد انزلی ونوس هست.

مجتمع عظیم تجاری و اداری ونوس در سال۲ ۸در منطقه آزاد تجااری صنعتی انزلی آغاز و در سال ۸۵افتتاح شد. در این مجتمع میتونید از مراکز خرید استفاده کنیدو تا ساعت ده و نیم شب این مجتمع باز هستشش و دومین پروژه موفق در مجموعه منطقه آزاد انزلی است که با زیر بنای بالغ بر ۵۲۰۰۰متر مربع در ۳ طبقه شامل ۸۳۶ باب غرفه تجاری و ۶۶ واحد اداری و ۱۰۸ باب انباری و تعدادی واحد خدماتی فعالیت دارد.

آدرس: بندرانزلی گیلان – بندرانزلی سه راه حسن رود، کیلومتر ۵ جاده زیبا کنار ، منطقه آزاد انزلی

ساعت بازدید: ۱۰ صبح الی ۱۱ شب

مجتمع تجاری ونوس انزلی

مجموعه ورزشی و گردشگری دریایی مارینا کاسپین

این مجموعه ورزشی از بهترین مکان‌ها برای تفریحات آبی در انزلی است. که امکانات مختلف از جمله رستوران، نمازخانه، کافی‌شاپ، استراحتگاه، فروشگاه لوازم و تجهیزات دریایی، مدرسه بادبانی، کلوپ تفریحات دریایی دارد.

آدرس: استان گیلان، منطقه آزاد انزلی، مارینا کاسپین

ساعت بازدید: ۱۲ الی۲۲

 

مرکز خرید خاطره

این مرکز خرید شامل برندهای مختلف از پوشاک و کفش است. تنوع محصولات این بازار پاسخگوی سلیقه ­های مختلف می­ باشد.

آدرس: استان گیلان، بندر انزلی، خیابان مطهری

ساعت بازدید: ۱۰ صبح الی ۱۰ شب

 

هتل بهشت تالاب

این هتل دارای معماری خاصی بوده و ساختمان هتل، ویلاهای مجزایی دارد. رستوران شناور هتل روی تالاب، منظره زیبایی را به تصویر می­ کشد.

 

مجتمع تجاری ستاره شمال

یکی از بزرگ‌ترین مراکز اداری و تجاری در انزلی، مجتمع ستاره شمال که در ۶ طبقه احداث و طبقه همکف و اول آن دارای بیش از ۴۸۰ واحد تجاری است. طبقه دوم شامل سوئیت‌ های اداری و سالن اجتماعات، طبقه سوم و چهارم آن دارای سوئیت‌های اداری و اقامتی و طبقه آخر رستوران هتل است.

مرکز تجاری انزلی

آرامگاه سید محمد نجفی

سید محمد نجفی در شهر نجف اشرف به دنیا آمده و از نوادگان امام حسین است. آرامگاه این امامزده، ظاهری بسیار ساده داشته که نمودی از سبک زندگی ساده او است. و برای مردم انزلی قابل احترام است.

کلبه وحشت بندر انزلی

کلبه وحشت انزلی از ترسناک ­ترین جاهای دیدنی این بندر بوده که در روستای بهمبر قرار دارد. کلبه وحشت انزلی، یکی از جاهای جالب و دیدنی بندر انزلی در دل جنگل هفت دغنان واقع شده است. این جنگل در نزدیکی روستای هفت دغنان، در فاصله ۲۵ کیلومتری غرب صومعه‌سرا، در بخش مرکزی دهستان ضیابر و روستای بهمبر واقع شده و به دلیل زیبایی‌های خاص و همچنین جوانب ترسناک و رعب‌آورش شهرت دارد.

این منطقه به دلیل وجود جنگل هفت دغنان، که در نزدیکی روستای هفت دغنان قرار دارد و جزو جنگل‌های متنوع و تنوع‌بخش استان گیلان محسوب می‌شود، جذابیت خاصی دارد. جنگل هفت دغنان به دلیل زیبایی فوق‌العاده و همچنین جوانب ترسناک و رعب‌آورش شهرت یافته است. افراد محلی این منطقه، گزارش‌های زیادی از صداها و حوادث عجیب و غریب در این جنگل شنیده‌اند و به نظر می‌رسد که جاهایی از آن حتی در شب برای بازدید از آن پیشنهاد نمی‌شود.

بخشی از راه برای تجربه ترس و دلهره در این جنگل، به سمت بخش شرقی روستا کج شده‌است. در این بخش، هوا به نحوی سنگین‌تر و تاریک‌تر می‌شود و حضور کلبه وحشت انزلی، که یک ساختمان دو طبقه و متروکه است، فضای اطراف را حتی بیشتر ترسناک می‌کند. این کلبه معروف به وحشت انزلی، محلی است که در مورد آن افسانه‌های محلی وجود دارد.

تجربه افراد نشان می‌دهد که جنگل هفت دغنان در طول شب تبدیل به یکی از ترسناک‌ترین و دلهره‌آورترین نقاط کره زمین می‌شود. در این مکان، صداهای عجیب و غریب به گوش می‌رسد و تجربه شبانه در اینجا باعث تجسم ترس و وحشت می‌شود. بنابراین، اگر تصمیم به بازدید از این منطقه جهت تجربه ترس و دلهره گرفته‌اید، بهتر است این کاوش را به تاریخ زنده‌ای زیر نورانی انجام دهید.

آدرس: استان گیلان، بندر انزلی، روستای بهمبر، منطقه هفت دغنان

ساعت بازدید: محدودیت زمانی ندارد

بقعه بی‌بی حوریه

بی بی‌حوریه از خواهران امام رضا و دختر امام موسی کاظم است. که بقعه بی‌بی در روستای شالور و نزدیک به غازیان، در مسیر رشت به انزلی است.

آدرس: استان گیلان، بندر انزلی

ساعت بازدید: محدودیت زمانی ندارد

بقعه بی‌بی حوریه

گورستان لهستانی بندر انزلی

در دوران جنگ جهانی و در سال ۱۹۴۱، مهاجران بسیاری از کشور لهستان به انزلی ایران پناهنده شده و بعد از به پایان رسیدن جنگ جهانی، بسیاری از این مهاجران در ایران ماندند و فوت کردند که در این قبرستان، ۶۳۹ تن از مهاجران لهستانی به خاک سپرده شده‌اند.

آدرس: استان گیلان،‌ بندر انزلی

ساعت بازدید: از صبح تا بعد از ظهر

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان

کشتی میرزا کوچک خان، دهه هشتاد میلادی در ژاپن ساخته شده که دارای پنج طبقه بوده و ۲۵۰ مسافر را بین شهرهای داخلی و خارجی دریای خزر جا به‌ جا می‌ کند. گردشگران می‌توانند در مرکز اقامتی کشتی که دارای امکاناتی در حد یک هتل چهار ستاره است، اقامت کنند.

آدرس: گیلان، بندر انزلی

بدون محدودیت زمان بازدید

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان

حافظیه انزلی

موزیک جیگا بنای سفید رنگی در بلوار ساحلی به دلیل شباهت با حافظیه شیراز به حافظیه انزلی معروف شده است. موزیک جیگا در سال ۱۳۱۱ ساخته شده و محل برگزاری کنسرت‌ ها و مراسم عمومی در شهر انزلی است.

آدرس: استان گیلان، بندر انزلی، بلوار ساحلی انزلی، مجاورت بنای شهرداری

بدون محدودیت زمان بازدید

 

دهکده ساحلی انزلی 

بزرگ‌ترین باغ‌ شهر ایران، در سال ۱۳۴۸ ساخته شده و در منطقه غازیان انزلی قرار دارد. این باغ دارای رستوران‌ها، کافه‌ها، ویلاها، پلاژها و و مراکز خرید و زمین‌ های ورزشی است.

آدرس: گیلان، بندر انزلی، غازیان، بین محله شالیور و بی‌بی حوریه

بدون محدودیت زمان بازدید

 

کاخ میان پشته انزلی

بندر‌انزلی به دلیل نزدیکی به روسیه تزاری و وجود مهاجران ارمنی، از معماری همسایه شمالی تأثیر پذیرفته است. کاخ میان پشته یا کاخ موزه بندر انزلی، در سال ۱۳۱۲ ساخته و به موزه نظامی تبدیل شده است که محل نگهداری انواع سلاح‌ها از دوره صفویه است.

آدرس: گیلان، بندر انزلی، بین دو پل انزلی و پل غازیان

زمان بازدید: ۸ الی ۱۳ و بعد از ظهرها از ساعت ۱۵ الی ۱۸

 

برج ساعت

برج ساعت از قدیمی‌ترین جاذبه‌های این شهر و در زمان ناصرالدین‌شاه و به دستور حاکم وقت انزلی ساخته شد. هدف از ساخت این برج، دیده بانی از دریا بوده و به عنوان فانوس دریایی از آن استفاده شده است. ساعت این برج زیبا را می‌توان در حوالی خیابان سپه انزلی مشاهده کرد.

آدرس: استان گیلان، بندر انزلی، مطهری، بازار بزرگ سپه، خیابان سپه، بین سی‌متری پاسداران و خیابان قاآنی شمالی۳

بدون محدودیت زمان بازدید

برج ساعت انزلی

بازارهای بندر انزلی

بعید است که بازارهای بزرگ انزلی را ببینید و هوای خرید کردن نداشته باشید. بازارهای محلی بندر انزلی، محصولات متنوع را عرضه می­کنند. در ادامه لیست بازارهای بندر انزلی آورده شده است.

 

بازار سپه

بازار سپه در خیابان سنگفرش و زیبای سپه دارای مغازه‌های پوشاک و کفش بوده که دارای حال و هوای خاص و نوستالژیک با کوچه‌های کم‌ عرض و ساختمان‌های قدیمی است.

آدرس: گیلان، انزلی محله سپه

ساعت بازدید: محدودیت زمانی ندارد

 

بازار آسیای میانه

این بازار در کنار ساحل انزلی قرار گرفته که دارای ساختمانی با نمای زیبا است. هرآنچه شما بخواهید در این بازار قابل تهیه است.

آدرس: گیلان – بندرانزلی جاده انزلی رضوانشهر، قبل از هتل سفید کنار

ساعت بازدید: ۹ الی ۲۰

 

بازار گیلار

این بازار در منطقه غازیان دارای اجناس ترک و روس است. از بازارهای قدیمی و سرپوشیده که دارای سه بخش مختلف است که در آن انواع کالاها مانند  لوازم آرایشی و بهداشتی، سیسمونی نوزاد، پوشاک مردانه و زنانه، اسباب‌بازی و لوازم‌خانگی به فروش می‌رسد. کالاها را در این بازار با قیمت بسیار مناسب به فروش می رسند.

آدرس: گیلان – بندرانزلی- دهکده ساحلی

ساعت بازدید:  ۹ الی ۱۳:۳۰ – ۱۶ الی ۱۹

 

بازار ماهی فروشان بندر انزلی

این بازار زیر پل انزلی، دارای غرفه‌ های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی صید روز بوده که انواع ماهی‌ ها در آنجا به فروش می‌ رسد.

آدرس: گیلان، بندر انزلی، جنب پل انزلی

ساعت بازدید: صبح تا ظهر

بازار ماهی فروشان بندر انزلی

بازار ساحلی

بازار ساحلی یا بازار آسیای میانه در کنار ساحل قرار گرفته و از شلوغ‌ترین بازارهای شهر انزلی است. این بازار دارای دکه و غرفه‌های مجزا که انواع پوشاک، لوازم‌ آرایش و صنایع‌ دستی و پارکینگ اختصاصی دارد.

آدرس: گیلان – بندرانزلی جاده انزلی رضوانشهر، قبل از هتل سفید کنار

ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۸ شب

 

بازار سنتی کپورچال

بازار کپورچال بازاری محلی و هفتگی، که اهالی روستا‌ها و بخش‌ های مختلف در آن محصولات تازه و ماهی را عرضه می‌ کنند.

آدرس: کیلومتری غرب بندر انزلی، کنار راه آسفالته انزلی–آستارا

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۶ بعد از ظهر

 

شنبه بازار

از جذاب‌ ترین جاهای دیدنی انزلی، بازار هفتگی در روزهای شنبه است که مردم انواع محصولات خوراکی، صنایع‌ دستی و سایر کالا‌های خود را در آنجا به فروش می‌ رسانند.

شنبه بازار انزلی شامل انواع ماهی، سبزی تازه، زیتون و ترشی، حصیربافی، تخم‌مرغ و میوه تازه و سایر محصولات است. این شنبه بازار قدمتی ۷۰ ساله دارد.

آدرس: ایران، گیلان، بندرانزلی، بلوار میرزا کوچک خان

ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۲۱

 

بازار پردیس

بازار پردیس انزلی از قدیمی‌ترین بازارهای این شهر، دارای اجناس روسی و ترکی فراوان است. بهترین جنس را با قیمت مناسب در این بازار مشاهده خواهید کرد.

آدرس: گیلان – بندرانزلی خیابان مطهری، ابتدای خیابان ورزش

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۱ شب

بازار پردیس انزلی

بهترین رستوران‌های بندر انزلی

اگر به خوردن غذاهای محلی شمال علاقه دارید، به هیچ وجه سرو غذا در رستوران­های بندر انزلی را از دست ندهید. در این شهر شمال، تعداد زیادی رستوران با منوی غذای خوشمزه وجود دارد.

رستوران ارکیده بندر انزلی

ستوران ارکیده از بهترین رستوران‌های بندر انزلی با فاصله کمتر از ۱۰ دقیقه با مرکز تجاری کاسپین، تنها رستوران گردان استان گیلان، و با فضای لوکس و مدرن در سه طبقه مجزا، خدمات متنوعی را به میهمانان خود می‌دهد. رستوران ارکیده دارای معماری خاص و مناظر متنوع بوده و دارای صبحانه‌های لذیذ، انواع کباب و غذاهای فرنگی، غذاهای محلی مانند کباب ترش، کته کباب در منوی غذایی این رستوران است.

رستوران و خونه باغ یار ماشالله

این رستوران دارای باغ رستوران با طراحی داخلی زیبا و کیفیت غذای فوق‌العاده و منویی متنوع از غذاهای ایرانی، گیلکی و فرنگی است.

رستوران گرند شف

این رستورانی مدرن، طراحی داخلی زیبا و چشم‌نوازی دارد.  کیفیت غذای و تنوع منوی این رستوران علت جذب مشتری در تمامی ساعات شبانه روز است.

بهترین رستوران های انزلی

رستوران دریاکده انزلی

محیط این رستوران بزرگ و ظرفیت بالایی دارد. کیفیت و طعم غذا و تنوع منو زیاد و قیمت غذاها مناسب است.

رستوران ساحلی هتل دلفین

دارای چشم‌اندازی زیبا از دریای خزر و کیفیت غذا و تنوع منو زیاد است. لذت خوردن غذای خوشمزه در این رستوران محلی چیزی نیست که به سادگی از خاطر شما فراموش شود.

رستوران لوتکاچی

دارای چشم‌انداز تالاب انزلی بوده و غذاهای آن باکیفیت و ایرانی هستند. منوی متنوع این رستورا، برای هر ذائقه ­ای، غذای خوشمزه ارائه می ­دهد.

رستوران حاج مرتضی

طراحی و چیدمان رستوران ساده و کیفیت غذا بالا و تنوع منویی غذاهای ایرانی و محلی به همراه دسر و پیش‌ غذا زیاد است.

رستوران اکبر جوجه بندر انزلی

این رستوران، معماری و دکوراسیون ساده ایی دارد و طعم غذا عالی و اصیل ایرانی است. اگر یکبار به این رستوران سر بزنید، مطمئنا ترغیب می­شوید که برای دفعات بعدی نیز به آنجا بروید.

 

جمع بندی

بندر انزلی از دیدنی‌ ترین بنادر ایران و از اولین شهرهایی است که به‌ دلیل ورود مهاجران ارمنی و اروپایی که از جنگ جهانی فرار کرده بودند با فرهنگ غربی آشنا شدند. جاذبه‌ های دیدنی بندر انزلی در شب شگفت انگیز است. طبیعت سبز و زیبای بندر انزلی با وجود دریا و تالاب باعث شده که این شهر دیدنی‌ های زیادی را داشته باشد. در بهار و پاییز به دلیل کمتر بودن رطوبت هوا، بهترین فصل سفر به بندر انزلی است. در فصل پاییز آب و هوای بندر انزلی بسیار خنک بوده و لذت تماشای جاذبه‌ های دیدنی انزلی در شب دو چندان می ­شود. اکنون اگر قصد سفر به این شهر زیبا را کردید بلیط هواپیما رشت را تهیه کنید و سفر خود را سریع و ارزان به این بندر دیدنی شروع کنید.

 

سوالات متداول

این تالاب به دلیل داشتن لاله‌ مرداب و نیلوفر‌های آبی در تمام تالاب، به منظره‌ای بی‌نظیر و منحصربه‌فرد برای گردشگری طبیعت تبدیل شده است.

برای اتصال دو شهر غازیان و انزلی در سال ۱۳۱۴،  پل‌های انزلی ساخته شده‌اند.

موج‌شکن‌های انزلی برای جلوگیری از آسیب رساندن موج‌های دریا به کشتی‌ها و قایق‌ها ساخته شده بودند، که اکنون به محلی تفریحی تبدیل شده‌اند.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید