راهنمای سفر به استانبول

استانبول ترکیه جهان‌گردی
راهنمای سفر به استانبول

اگر شما از آن دسته از افراد اهل سفری هستید که به اندازه کافی از شهرهای مختلف ایران دیدن کرده‌اید و حالا به دنبال بازدید از مناطق گردشگری دیگر نقاط جهان هستید، سفر به استانبول می‌تواند گزینه خوبی برای شروع یک ماجراجویی خارجی باشد.
شما می‌توانید به یاد ماندنی‌ترین سفر زندگی خود را بسازید. فقط کافی است که در مورد شرایط مختلف رفتن به استانبول آگاهی پیدا کرده و بهترین انتخاب‌ها را در پیش بگیرید.

چرا سفر به استانبول؟

منطقه اتصال آسیا و اروپا که استانبول نام دارد، دارای میراث غنی و پیچیده‌ای است. این شهر زمانی که پایتخت امپراتوری‌های عثمانی و بیزانس بود، تاریخ معتبر و بناهای تاریخی زیادی را برای ما به ارمغان آورد. به علاوه، این شهر گذشته و حال را در هم می‌آمیزد تا ترکیبات معماری منحصر به فردی ایجاد کند؛ آسمان خراش‌های شیشه‌ای در کنار کلیساهای بیزانسی یا بازارهای رنگارنگ سنتی شوقی دوچندان برای گشتن استانبول ایجاد می‌کند.
چشم اندازهای طبیعی در استانبول نیز قابل توجه هستند. تنگه بسفر، باریکه آبی است که شهر را به دو نیم تقسیم می‌کند و دریای مرمره را در جنوب به دریای سیاه در شمال متصل می‌کند. بازدیدکنندگان از میان آب‌های نیلگون، خط افقی‌ای از گنبدها، مناره‌ها و برج‌های مدرن را می‌بینند.

اگرچه استانبول از دور آرام به نظر می‌رسد، اما فضای داخلی شهر به طور غیرمعمولی آشفته است. کافی‌ است نگاهی به خیابان‌های پرجمعیت و غرفه‌های بازار شلوغ را که برای قرن‌ها مشخصه این شهر بوده‌اند، بیندازید. مغازه‌داران درباره مبادله‌ی کالایی مذاکره می‌کنند و شما با قرار گرفتن در این فضا صداها و بوهای جدیدی را تجربه می‌کنید.
صحبت از بوها شد، فراموش نکنید زمانی که در حال کاوش هستید، غذاهای ترکی منحصر به فرد را در خیابان امتحان کنید. هنگامی که خورشید غروب می‌کند، استانبول را خواهید دید که در تکاپو زندگی شبانه و پر رونق خود است. برای قرن‌ها، استانبول محل تلاقی تمدن‌های متفاوت بوده است و بازدیدکنندگان را با تاریخ باستانی و فرهنگ امروزی خود شگفت‌زده کرده است.

آب و هوای استانبول

آب و هوای ترکیه در فصول مختلف سال تقریبا مشابه استان‌های شمال غربی ایران است. عرض جغرافیایی ترکیه نسبت به ایران بالاتر است به همین دلیل میانگین دمای هوا در این کشور پایین‌تر و هوا خنک‌تر است.

موقعیت ترکیه و قرارگیری در کنار دریای مدیترانه، دریای سیاه و دریای مرمره، شهرهای ساحلی این کشور مثل استانبول، آنتالیا، ازمیر، آنالیا، مارماریس بر روی شرایط آب و هوای این کشور تاثیر گذاشته به همین دلیل استانبول تابستان‌های شرجی و گرم دارد. با بررسی کلی موقعیت جغرافیایی ترکیه می‌توان توصیف کرد ترکیه کشوری نسبت خنک‌تر و سردتر از ایران است و شهرهای ساحلی آن آب و‌ هوایی مشابه استان‌های شمال غربی ایران را دارد.

بهترین زمان سفر به استانبول

بهترین زمان سفر به استانبول

بهترین زمان سفر به ترکیه از فروردین تا خرداد و از شهریور تا اوایل آذرماه است. در این زمان ازدحام در جاذبه‌های شهر قابل کنترل است، نرخ اتاق‌ها متوسط است و دمای روز معمولاً مطلوب است. از اواسط خرداد تا شهریور شاهد افزایش دما هستیم و قیمت اقامتگاه‌ها متناسب با تقاضای گردشگران افزایش می‌یابد. در همین حال، اوایل آذر تا بهمن، ارزان‌ترین ماه‌ها برای بازدید هستند، اما شرایط آب و هوایی بارانی، برفی و سرد است و این یعنی در طول اقامت خود باید لباس‌های گرم بپوشید و چتر به همراه خود داشته باشید.

چگونه به استانبول سفر کنیم؟

شرایط سفر به استانبول سبب محبوبیت آن در میان ایرانیان شده است. برای سفر به استانبول و سایر شهرهای ترکیه نیازی به درخواست ویزا نیست و برای سفر می‌توانید به صورت زمینی و هوایی اقدام کنید.

  • سفر هوای استانبول
    اگر وقت آزاد زیادی برای سفر کردن ندارید یا فرد کم‌حوصله‌ای هستید، بهترین پیشنهاد برای شما سفر با هواپیما است. شما می‌توانید مسیر تهران تا استانبول را با هواپیما در حدود سه ساعت طی کنید. اگر ساکن سایر شهرهای ایران هستید و می‌خواهید هزینه بلیط هواپیما برای‌تان کمتر شود، می‌توانید ابتدا خود را به تهران یا تبریز رسانده و از آنجا برای استانبول بلیط هواپیما بگیرید. زیرا هزینه پرواز تبریز تا ترکیه، کمتر از سایر شهرهای ایران است. با خرید بلیط هواپیما پته به راحتی از هر شهری که هستید، بلیط خود را آنلاین خریداری کنید.
  • سفر زمینی به استانبول
    سفرهای زمینی به استانبول نسبت به هوایی بسیار کمتر است و به وسیله ماشین شخصی، اتوبوس و قطار انجام می‌شود. استفاده از خودرو شخصی یکی از روش‌های معمول برای سفر به استانبول و ترکیه است و به مدارکی همچون کاپوتاژ خودرو، گواهی‌نامه بین‌المللی وغیره نیاز دارد.
  • سفر به استانبول با تور
    اگر بار اول است که می‌خواهید به استانبول سفر کنید و برنامه انعطاف‌پذیری برای سفرهای طولانی و چندین روزه ندارید، احتمالا بهتر است که از تور برای سفر کردن استفاده کنید. شما در تورهای مسافرتی می‌توانید بسته به زمان آزاد و سقف قیمتی که در نظر دارید، گزینه‌های مختلفی را جستجو کرده و درنهایت انتخاب مناسب خود را پیدا کنید. علاوه بر این تورهای گردشگری معمولا اطلاعات خوبی از مناطق توریستی و شرایط حمل و نقل دارند و می‌توانند سفر دلپذیر و مفیدی را برای شما فراهم کنند.
  • سفر به استانبول با خودرو شخصی
    سفر به استانبول با خودرو شخصی می‌تواند سفری دلچسب اما طولانی باشد. فاصله رانندگی  با ماشین شخصی از تهران تا استانبول ۲۴۷۵ کیلومتر و زمان سفر با ماشین حدود ۲۸ ساعت و ۱۵ دقیقه است. سفر با خودرو شخصی این مزیت را دارد که به شما امکان می‌دهد تا در هر زمان به هر مکانی از شهر که خواستید بروید. اما باید یادتان باشد که برای چنین برنامه‌ای علاوه بر اختصاص دادن روزهای زیادی به سفر باید با معایبی همچون هزینه سوخت بالا و خستگی رانندگی کنار بیایید.

چگونه به استانبول سفر کنیم

برای سفر به استانبول به چه چیزهایی نیاز دارید؟

وسایل مورد نیاز برای سفر شما بسته به نوع سفری که انتخاب می‌کنید متفاوت است. به طور کلی وسایل شخصی و ضروری مانند لوازم بهداشتی و آرایشی، لباس مناسب با فصل، شارژر و پاور بانک، کرم، عینک آفتابی و … چیزهایی هستند که در هر نوع سفری باید به همراه خود داشته باشید. اما برای تعدادی از وسایل مانند حوله و مسواک، سشوار، ظروف غذایی و… با توجه به امکانات هتل یا اقامتگاهی که انتخاب می‌کنید باید تصمیم بگیرید.

نحوه تبدیل ارز در استانبول

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام سفر به خارج از کشور در نظر بگیرید، بحث پول و تبدیل ارزی آن به واحد پولی کشور مقصد است. پول رایج ترکیه، لیر است که می‌توان آن را از روی تصویر روی پول تشخیص داد. البته در ترکیه صنعت توریست و گردشگری پر رونق است. طبق آمار سازمان جهانی گردشگری به اختصار (UNWTO) ، در سال 2021 ترکیه از نظر آمار ورود گردشگر، در رده‌بندی جهانی دو پله صعود کرده و به رتبه چهارم رسیده. به همین دلیل در این کشور که توریست‌های زیادی از سراسر دنیا از جمله آمریکا و اروپا جذب می‌کند، بسیاری از مغازه‌ها واحد پولی دلار و یورو را هم قبول می‌کنند. اما با توجه به اختلاف ارزش پول، برای شما به صرفه‌تر است که پول خود را به لیر ترکیه تبدیل کنید. همچنین یکی دیگر از موارد مقرون به صرفه، تبدیل پول در کشور مبدا و همچنین در صرافی است. زیرا کارمزد تبدیل ارز در کشور مقصد و در مکان‌هایی مانند هتل یا فرودگاه بیشتر است.

هزینه سفر به استانبول

هزینه سفر به استانبول با توجه به نوع مسافرتی که در پیش دارید و وابسه به زمان و کیفیت آن، متغیر است. خوشبختانه در ترکیه به دلیل اهمیت صنعت گردشگری، هتل‌های فراوانی با امکانات و قیمت‌های متفاوت وجود دارد.
در ادامه تعدادی از هتل‌های خوب و باکیفیت استانبول را به شما معرفی می‌کنیم:

  • هتل هیلتون باسفوروس استانبول (Hilton Istanbul Bosphorus)
  • هتل مرمره تقسیم (The Marmara Taksim)
  • هتل هیلتون بومونتی استانبول (Hilton Istanbul Bomonti Hotel)
  • هتل سوئیس اوتل بوسفوروس استانبول (Swissôtel The Bosphorus)
  • هتل تایتانیک سیتی تقسیم (Titanic City Taksim)

بهتر است برای اطمینان خاطر از سفر خود، انتخاب هتل و زمان سفر را به تورهای مسافرتی بسپارید تا آن‌ها با توجه به اطلاعات و تجربه‌ای که در این زمینه دارند به شما کمک کنند.بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند تا رزرو خود را از طریق وبسایت‌هایی مانند booking.com انجام دهند.

هزینه سفر به استانبول

غذاهای استانبول؛ تجربه ای دلچسب

می‌توان گفت غذاهای ترکی تلفیقی از طعم‌های خاورمیانه، آسیایی و مدیترانه‌ای است. به خصوص در استانبول کباب‌ها و مزه‌ها معروف و پرطرفدار هستند. غذاها معمولاً بر اساس گوشت، لوبیا، سبزیجات تازه و آجیل هستند. همچنین ماست یک ماده اصلی در بسیاری از غذاهای ترکی است که اغلب به همراه بسیاری از خوراکی‌ها و نان‌های گوشتی سرو می‌شود. غذاهای خیابانی، از جمله دونر(اغلب از گوشت بره) و سیمیت(نان شیرینی مانند که به عنوان یک میان وعده مفید استفاده می‌شود) نیز درمیان ساکنان و گردشگران خارج از شهر محبوب هستند. پیشنهاد می‌شود تا زمانی که در ترکیه هستید، حتما راکی، که یک نوشیدنی ملی با طعم شیرین بیان که از گیاه رازیانه درست شده است، و با یک لیوان آب یخ سرو می‌شود را امتحان کنید. هنگامی که این دو مایع با هم تماس پیدا می‌کنند، رنگ سفید مایل به شیری ایجاد می‌شود که به نوشیدنی لقب (lions milk) یا شیر شیر می‌دهد. و درنهایت قهوه ترک با تمام گشت و گذارها، انرژی شما را حفظ می‌کند و پیشنهاد می‌شود برای دسر، مقداری شکلات لذیذ ترکی را امتحان کنید.

غذاهای محلی استانبول

امتحان کردن غذاهای محلی و مخصوص یکی از جذاب‌ترین بخش هر سفر است. از لذیذترین غذاهای استانبول و ترکیه می‌توان به انواع کباب‌های آن اشاره داشت، در این شهر توریستی رستوران‌هایی برای گیاه‌خواران وجود دارد و پاسخگوی نیاز آنها است. غذاهای استانبول برای هر جور سلیقه‌ای مناسب است و در هر گوشه و کنار این شهر می‌توانید انواع و اقسام خوراکی محلی را امتحان کنید.

غذاهای خیابانی استانبول یکی از جذاب‌ترین خوراکی‌هایی است که برای هر ایرانی جذاب است. بهترین غذاهایی که می‌توانید در سفر به ترکیه امتحان کنید، شامل: اسکندر کباب، نان سیمیت و آچما، ماهی کباب، بستنی ترکیه (دوندورما)، صدف پر شده (میدیا دولما)، کوکورچ و ایچلی کوفته، پیده، لاهماجون است.

لذت‌ بخش‌ترین قسمت هر سفر چشیدن طعم غذاهای محلی است. ترکیه یکی از کشورهایی است که آوازه غذاهای خوش عطر و رنگش به گوش خیلی‌ها رسیده است. از معروف‌ترین‌ غذاهای ترکیه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کباب
  • کوفته ترکی
  • لاه ماجون یا پیتزای ترکیه‌ای
  • مانتی
  • کارنیاریک یا بادمجان شکم پر ترکی
  • کوزو تندیر
  • ایزگارا بالیک یا ماهی تنوری
  • بورک

هزینه غذا در سفر به استانبول

ترکیه کشوری با تنوع غذایی بالا و قیمت‌های متفاوت است. چه قصد سفر به این کشور را داشته باشید  چه در فکر مهاجرت به آن باشید باید درمورد هزینه تقریبی خورد و خوراک در این منطقه اطلاعاتی به دست آورده و حسابی جداگانه برای این خرج باز کنید. به طور کلی در ترکیه می‌توان انواع رستوران‌ها و  غذاخوری‌ها را در سه رده ارزان ‌قیمت، میان‌رده و لوکس طبقه‌بندی کرد. البته با توجه به موقعیت و کیفیت هر رستوران و همچنین تورمی که در اقتصاد اخیر این کشور وجود داشته، نمی‌توان عددی دقیق برای وعده‌های غذایی آن مشخص کرد. اما به طور کلی ارزش هر وعده غذایی در رستوران‌های ارزان قیمت حدودا بین 10 تا 50 لیر، رستوران‌های میان‌رده بین 50 تا 100 لیر و در رستوران‌های لوکس ترکیه برای هر وعده کامل (شامل پیش‌غذا، غذای اصلی و دسر) تقریبا برابر با 400 لیر است.

غذاهای محلی استانبول

رستوران های استانبول

طیف گسترده‌ای از گزینه‌های غذاخوری را می‌توان در استانبول یافت، از رستوران‌های سطح بالا که توسط سرآشپزهای معروف اداره می‌شوند تا غذاخوری‌های شلوغ که رستوران‌ها و بارهای سنتی ترکیه هستند. این غذاخوری‌ها معمولاً مکان‌هایی پر سر و صدا هستند. همچنین در برخی از محله‌ها در کنار خیابان دکه‌های غذایی وجود دارند که به دلیل فضای خیابانی و خوراکی‌های محلی، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرند. یکی از این غذاهای معروف که در دکه‌های غذا به فروش می‌رسد، کومپیر است. غذایی که بخش اصلی آن را سیب‌زمینی تشکیل داده و درون آن معمولا با مواد انتخابی شما پر خواهد شد؛ غیر از کومپیر، غذاهای دیگری مثل دونر کباب، کباب لقمه و… نیز در این دکه‌ها به فروش می‌رسند.

بهتر است قبل از سفر به این کشور، اطلاعاتی درمورد رستوران‌ها و غذاخوری‌های نزدیک اقامتگاه خود به دست آورده و با توجه به سقف هزینه‌هایتان، آن‌ها را مورد تحقیق و بررسی قرار دهید.

گردشگری در استانبول

استانبول قرن‌هاست که در سراسر اروپا و آسیا امتداد دارد و در گذشته مورد طمع امپراطوری‌ها بوده و یکی از بزرگ‌ترین کلان شهرهای جهان است. مستعمره بیزانس که در حدود 1000 سال قبل از میلاد تأسیس شد، به پایتخت بزرگ امپراتوری بیزانس، قسطنطنیه تبدیل شد و پس از فتح شهر توسط عثمانی، موقعیت باشکوه خود را به عنوان مرکز امپراتوری حفظ کرد. به همین خاطر این شهر مملو از بقایای باشکوه تاریخ طولانی و درخشان آن است و جاذبه‌های گردشگری آن حتی خسته‌ترین بازدیدکنندگان از آثار تاریخی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.
پیشنهاد می‌شود که به غیر از چهار جاذبه بزرگ (ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، مسجد آبی و بازار بزرگ)، زمان کافی برای کشف جاذبه‌های دیگر بگذارید و سفر خود را با لیست برترین جاذبه‌ها و فعالیت‌های استانبول برنامه‌ریزی کنید.

مکان‌‌های دیدنی اطراف استانبول

  • در هیپودروم قدم بزنید!

هیپودروم قسطنطنیه(Hippodrome of Constantinople) یک میدان روباز بوده که مرکز زندگی عمومی بیزانس، بازی‌های هیجان‌انگیز، مسابقات ارابه سواری و محل درگیری‌های جناحی شهر قسطنطنیه، پایتخت امپراتوری روم شرقی به‌شمار می‌رفته است. امروزه این هیپودروم بخشی از میدان سلطان احمد شهر استانبول است و تنها بخش‌هایی از سازهٔ اولیه آن باقی مانده‌است. در سمت شمال غربی این سازه یک فواره قرار دارد که در سال 1898 توسط امپراتور آلمان ویلهلم دوم(Wilhelm Viktor) به سلطان عثمانی هدیه داده شده است. و در جنوب غربی سه ویرانه باستانی وجود دارد که هرکدام تاریخچه و داستان متفاوت خود را دارند.

هیپودروم استانبول

  • مجموعه موجود در موزه باستان شناسی استانبول را ببینید!

این موزه مجموعه‌ای مهم از آثار باستانی ترکیه و سراسر خاورمیانه را گردهم می‌آورد که تاریخ گسترده این منطقه را در برمی‌گیرد. مجموعه موزه به سه قسمت مجزا تقسیم شده است که هر کدام ارزش بازدید را دارند. موزه شرق باستان مجموعه‌ای با تمرکز بر هنر و میراث پیش از اسلام در خاورمیانه ارائه می‌کند. موزه اصلی باستان‌شناسی مجسمه‌ها و مقبره‌هایی از جمله تابوت‌خانه‌های معروف را در خود جای داده که توسط معمار عثمانی کشف شده است. همچنین در آن‌جا، اتاق نمایشگاه تاریخی استانبول را خواهید دید که به شما کمک می‌کند، تاریخ وسیع و حماسی شهر را تجسم کنید. سومین ساختمان موزه، غرفه کاشی ساخته شده توسط محمد فاتح است که مجموعه ای از هنرهای مختلف سرامیک را در خود جای داده است.

  • معماری مسجد سلیمانیه را تحسین کنید!

مسجد سلیمانیه(Süleymaniye Mosque) که بر روی تپه‌ای بر فراز منطقه سلطان احمد قرار دارد، یکی از شناخته شده‌ترین مکان‌های دیدنی استانبول است.
این بنا توسط معمار مشهور عثمانی سینان برای سلطان سلیمان اول (معروف به سلیمان باشکوه، سلطنت 1520-1566)، که مسئول بسیاری از بناهای تاریخی تحسین شده دوران عثمانی ترکیه بود، ساخته شد.

فضای داخلی مسجد سلیمانیه توسط گنبدی به ارتفاع 53 متر که با طراحی یکنواخت آن متمایز است، تحت سلطه قرار گرفته است. در خارج از محوطه باغ آرام، گورستان جالب دوران عثمانی قرار دارد که همچنین محل خاکسپاری سلطان سلیمان و همسرش نیز است.

پیدا کردن یک مکان آرام در استانبول که پرجمعیت ترین شهر ترکیه است، گاهی اوقات می‌تواند چالش برانگیز باشد. سرعت سریع کلان شهر، ترافیک بی‌پایان و سر و صدا، پارک‌های طبیعی را به مکانی مقدس برای میلیون‌ها نفر تبدیل می‌کند که می‌خواهند مدتی را در طبیعت و به دور از شلوغی زندگی شهری بگذرانند.

اگر به دنبال بهشت ​​سبز در جنگل‌های بتنی هستید، استانبول دارای پارک های طبیعی است که ارزش توجه شما را دارند. بیایید به برخی از آنها نگاهی بیندازیم.

مسجد سلیمانیه

  • پارک طبیعی پولونتسکوی

Polonezköy(به معنی دهکده لهستانی) یک مقصد معروف در نزدیکی استانبول است. این دهکده که به دلیل بنیان‌گذار آن، آدام یرژی چارتوریسکی(Adam Jerzy Czartoryski)، سیاستمدار لهستانی، به نام آدامپل نیز شناخته می‌شود، در سال 1842 توسط مهاجران لهستانی که پس از قیام 1830-1831 به امپراتوری عثمانی مهاجرت کردند، تأسیس شد. لهستانی‌ها از آن زمان روستا را ترک کردند، اما علاوه بر ویلاها، چندین خانه چوبی به سبک اروپای مرکزی باقی مانده است که بیشتر به عنوان پانسیون (کلبه)، رستوران یا کافه صبحانه استفاده می شود.

اگر با خانواده یا دوستانی پرجمعیت به پولونتسکوی می‌روید، این پارک می‌تواند کالری‌های مصرفی شما را با ورزش‌های گروهی مانند والیبال یا فوتبال بسوزاند. مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و همچنین مرکز فرهنگی روستا، کلیساهای تاریخی و بناهای یادبود، گشت و گذار شما را هیجان انگیزتر می‌کند.

  • پارک طبیعی جنگل فاتح

جنگل فاتح تقریباً 150 هکتار را پوشش می‌دهد و امکانات متنوعی را ارائه می‌کند. این جنگل دارای زمین بازی بزرگ کودکان است و برای خانواده‌ها ایده آل است. اگر می‌خواهید برای پیک نیک بروید، چند پتو و اسباب‌بازی‌های کودکانه بردارید و مکان مناسبی را انتخاب کنید.

در این مکان صبحانه‌های سنتی از پنیرهای روستایی گرفته تا مرباهای خانگی و کره تازه سرو می‌شود. پس از پیک‌نیک در جنگل فاتح، قدم زدن در اطراف و تحسین محیط باشکوه لذت‌بخش خواهد بود. مطمئناً در رنگ‌های زیبای پاییزی که پارک را در پاییز روشن می‌کنند، احساس آرامش خواهید کرد.

  • پارک طبیعی محرابات

این پارک در منطقه بیکوز در سمت آسیایی استانبول حدود 50 هکتار را پوشش می دهد. محرابات که در سال 2011 تأسیس شد، تفریحات فضای باز مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. زمین‌های بسکتبال در فضای باز، زمین‌های فوتبال و مناطق پیک‌نیک وجود دارد. رستوران‌های روباز و اسنک‌بار در پارک وجود دارد. همچنین‌ مکان‌هایی برای عروسی‌ها، کنفرانس‌ها و کنسرت‌ها در آن قرار دارد. پارک محرابات که غنی از گیاهان و جانوران است، فرصت‌های زیادی را برای کسانی که مایل به پیاده‌روی در طبیعت آرام و لذت بردن از زیبایی‌های جنگل هستند، فراهم می‌کند.

پارک طبیعی محرابات

  • کاخ توپکاپی در استانبول ترکیه

کاخ توپکاپی یکی از کاخ‌های بزرگ شهر استانبول است و به عنوان مناطق توریستی و جاهای دیدنی استانبول شناخته شده است. این کاخ محل اقامت و حکومت پادشاهان دوران عثمانی است و خانواده‌ حاکمان عثمانی به همراه خانواده‌های بزرگ نظامی در آن زندگی می‌کردند. آثار اسلامی به جا مانده از این دوران به اندازه‌ اهمیت دارد که برای گردشگران پر اهمیت بوده است.

  • هیپودروم استانبول

هیپودروم استانبول مکانی برای مسابقات و نبردهای بین گلادیاتورها است. این بنای تاریخی به مرور زمان از بین رفته و ولی مجسمه‌ها و آثار باستانی زیادی به جا گذاشته است.

  • میدان تقسیم

میدان تقسیم استانبول یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های جهان است که از نظر اقتصادی و سیاسی پر اهمیت است. این بناها تاریخی محل برگزاری اعتراضات سیاسی، رژه افتخار و برگزاری مراسم‌های مهمی استانبول است.

  • پارک ییلدیز استانبول

پارک ییلدیز استانبول یکی از پارک‌های جنگلی استانبول است و به دلیل داشتن باغ‌های زیبا درخت‌های گوناگون، دریاچه‌های مصنوعی و آبشارهای دست ساز برای گردشگران جذابیت خاصی دارد.

پارک ییلدیز استانبول

  • پارک گلخانه استانبول

پارک گلخانه در نزدیکی کاخ توپکاپی استانبول قرار دارد و یکی از پارک‌های قدیمی این شهر است. این پارک دسترسی خوبی به وسایل حمل و نقل عمومی دارد و مسافران می‌توانند بعد از دیدن موزه‌های تاریخی از پارک دیدن کنند.

  • پارک مینیاتورک

یکی از زیباترین پارک‌های شهر استانبول پارک مینیاتورک است و دلیل داشتن ماکت‌های کوچک برای مسافران محبوب است. زمان بازدید از این پارک همه روزه از ساعت 9 تا 18 عصر است.

پاساژها و مراکز خرید استانبول

درکل411 مرکز خرید در استانبول وجود دارد که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه ما  3مرکز خرید برتر استانبول را بر اساس سوالات متداول گردشگرانی که می خواهند در استانبول خرید کنند، معرفی کرده‌ایم. اکثر مراکز خرید استانبول با مترو یا حمل و نقل عمومی به راحتی قابل دسترسی هستند، مناسب کودکان هستند و از مناطق توریستی مانند سلطان احمد دور نیستند.

در این 3 مرکز خرید، مجموعه‌ای از برندهای با کیفیت محلی ترکیه، تم‌پارک‌ها، سالن‌های غذاخوری بزرگ با طعم‌های محلی، آکواریوم‌ها و سالن‌های تئاتر بزرگ را خواهید دید که در آن می‌توانید موزیک‌های زنده و موارد دیگر را تماشا کنید.

  • مرکز خرید استانبول

مرکز خرید استانبول یکی از بهترین مراکز خرید است که برندهای مطرح دنیا را در خود جای داده و با مفهومی که دارد و واحدهای متفاوتی که در خود جای داده است به عنوان کاربردی ترین مرکز خرید استانبول توجه ها را به خود جلب کرده است. این مرکز خرید دارای یک تم‌پارک بزرگ است. این احتمالاً یکی از کارهای خوبی است که می‌توان با بچه‌ها در استانبول انجام داد.

  • بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است و در سال 1455 ساخته شده است. این بازار بزرگ به دستور سلطان محمود فاتح صادر شد و دارای راهروهای قدیمی و تو در تو است که برای گردشگران جذابیت خاصی دارد. انواع صنایع دستی و خوراکی‌های معروف استانبول در این بازار به فروش می‌رسد.

  • بازار آراستا استانبول

بازار آراستا استانبول یکی از بازارهای تاریخی شهر استانبول است که نسبت به بازار بزرگ مساحت کمتری دارد. این بازار در نزدیکی مسجد آبی شهر استانبول قرار دارد و کمتر از 100 مغازه دارد. این بازار در قرن 17 میلادی ساخته شده و به عنوان اصطبل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بازار قالیچه‌های سنتی ترکی، ظروف سرامیکی، ظروف عتیقه، ادویه، خشکبار و انواع شیرینی‌ها و صنایع دستی به فروش می‌رسد.

  • بازار فاتح ترکیه

بازار فاتح ترکیه یکی از بازارهای محلی استانبول است که کالا و اجناسی را به فروش می‌رساند که کیفیت معمولی و قیمت مناسب دارند.

  • مرکز خرید ایستینی

اگر به دنبال جواهرات لویی ویتون یا تیفانی هستید، این مکان مناسب شما است. مرکز خرید ایستینی(Istinye Park) بعد جدیدی به مفهوم خرید در استانبول می‌بخشد. مرکز خرید 242 هزار متر مربعی، انواع پارک مرکزی و فضای سبز، منطقه مد، خرید خیابان، مرکز سرگرمی کودکان، باشگاه ورزشی و اوقات فراغت دامنه کوه، بازار و 12 سینما را ارائه می دهد که یکی از آن‌ها IMAX 3D است.

  • مرکز خرید زورلو

مرکز خرید زورلو(Zorlu Center) محل ملاقات جدید استانبول است. این مرکز خرید دارای برندهای لوکس، یک مرکز هنرهای نمایشی، یک هتل پنج ستاره، دفاتر و اقامتگاه است. این مرکز خرید دارای یک مرکز نمایش است که در آن می‌توانید نوازندگان مشهور و موزیک‌های زنده را تماشا کنید.

مراکز خرید استانبول

استانبول یکی از زیباترین شهرهای ترکیه است و به دلیل اتفاق‌های مهم تاریخی و سیاسی دارای جاذبه‌های دیدنی و مناطق گردشگری بسیار زیادی است. جاهای تفریحی استانبول از نظر تاریخی اهمیت زیادی نسبت به سایر مکان‌های گردشگری دارد‌. از جاهای تفریحی استانبول می‌توان به مکان‌های تاریخی، موزه‌ها، بازارهای سنتی و غیره اشاره داشت. جاهای دیدنی و تفریحی استانبول آن‌قدر متنوع و متعدد است که می‌تواند هر سلیقه‌ای را راضی نگه‌ دارد. مکان تفریحی استانبول از مسجد و موزه گرفته تا پارک آبی، کاخ‌ها و بازارها هر کدام جذابیت خاص خود را دارند.

برای دیدن استانبول چقدر زمان نیاز داریم؟

در سفر به استانبول زمان یک عنصر حیاتی است دیدن استانبول به چقدر زمان نیاز دارد به سبک سفر شما بستگی دارد. ایده‌آل‌ترین زمان برای سفر به استانبول 5 روز است؛ در طی 5 روز شما می‌توانید از جاذبه‌های زیبای استانبول دیدن کنید که از تفریحات آن لذت کافی را ببرید. اگر بخواهید از همه مکان‌های دیدنی استانبول دیدن کنید و این شهر را به خوبی بشناسید باید 7 روز برای سفر در نظر بگیرید.

در استانبول کجا اقامت داشته باشیم؟

استانبول یکی از کلان‌شهرهای پرجمعیت ترکیه است و حدود 6 برابر بزرگ‌تر از تهران است. انتخاب محله در انتخاب هتل اهمیت زیادی دارد، گردشگران در دو منطقه اروپایی و آسیایی هتل رزرو می‌کنند. اگر به دنبال اقامت در هتل‌های ارزان قیمت هستیو بهتر است در جاهای خلوت‌تر از استانبول اقامت داشته باشید. محله‌های اروپایی منطقه بی اوغلو بین گردشگران شناخته شده و میدان تقسیم و خیابان انتقال در بین آن شناخته شده است.

هتل‌های اطراف میدان تکسیم و خیابان استقلال یکی از محله های شلوغ و پرطرفدار ترکیه لست و دسترسی خوبی به مترو، مراکز خرید، رستوران‌ها، کافه دارد و مسافران این منطقه می‌توانند هر آنچه برای سفر به یادماندنی نیاز دارند از این منطقه دریافت کنند. اگر می‌خواهید از منظره جذاب تنگه لذت ببرید می‌توانید در هتل‌های اطراف است داشته باشید.

در کدام محله استانبول هتل رزرو کنیم؟

استانبول بهترین موقعیت جغرافیایی را در جهان داشته و نیمی از آن در یک قاره و بخش دیگر در قاره‌ای دیگر قرار دارد. تنوع انتخاب هتل در استانبول بسیار بالا است انتخاب یک هتل خوب در دلپذیر کردن سفر شما نقش مهمی ایفا می‌کند. وجود یک مکان استراحتی خوب و تمیز و دسترسی آسان آن به مناطق مرکزی و اصلی شهر باعث آرامش ذهنی و ساختن خاطرات خوب در ذهن مخاطب می‌شود.

شهر استانبول با جاذبه‌های توریستی و تاریخی فراوان یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ایرانیان است. مهم‌ترین قدم قبل از سفر، رزرو هتل است. انتخاب هتل و رزرو آن بدون دسترسی به لیست کامل هتل‌ها هر شهر کار چندان آسانی نیست. در ادامه این مجله از پته با ما همراه باشید؛ ما با ارائه لیست کامل هتل‌های استانبول امکان جست و جو و انتخاب دقیق را برای شما فراهم کردیم.

مهم‌ترین دغدغه برای سفر به استانبول رزرو هتل است که با ظرفیت گردشگری در ارتباط است. هر محله استانبول جاذبه گردشگری خاص خود را دارد و با توجه به هزینه بالای حمل و نقل انتخاب بهترین هتل های استانبول بر روی کیفیت سفر تاثیر می‌گذارد. اگر قصد سفر به استانبول را دارید می‌توانید با توجه به سلیقه و هدف سفر خود اطلاعات مناسبی از هتل‌های استانبول به دست آورید و بهترین مکان را برای اقامت انتخاب کنید. بسیاری از هتل‌های استانبول در کنار بناهای تاریخی، کافه‌ها، رستوران‌ها و مراکز تفریحی استانبول قرار دارد. بهترین مناطق استانبول برای رزرو هتل را بشناسید:

  • منطقه سلطان احمد
  • میدان تقسیم و خیابان استانبول
  • منطقه لاله لی استانبول
  • تنگه بسفر
  • منطقه شیشلی
  • منطقه بشیکتاش

بهترین هتل های استانبول

چگونه در استانبول رفت‌وآمد کنیم؟

استانبول یک شهر بزرگ و تاریخی است و جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و از سیستم حمل و نقل عمومی بسیار عالی و متنوعی برخوردار است که می‌توان به مترو، اتوبوس، کشتی‌های دریایی، تراموا و غیره اشاره داشت. استانبول کارت هوشی شبیه کارت مترو و BRT در ایران دارد که به وسیله آن می‌توانید از همه وسایل نقلیه استانبول با قیمت پایین استفاده کنید.

برای سفر به استانبول چه ببریم؟

استانبول یکی از شهرهای معروف‌ توریستی ترکیه است که سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیا است. برای سفر به استانبول با تور گردشگری و به صورت شخصی باید یک‌سری لوازم ضروری به همراه داشته‌ باشید.

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • پاسپورت
  • بیمه مسافرتی
  • بلیط‌های رفت و برگشت
  • قرارداد تور مسافرتی
  • ویزا(برای اقامت بیشتر از سه ماه)
  • گواهینامه بین‌المللی (در صورت رانندگی در استانبول)
  • نقشه شهری برای گشت و گذار در استانبول
  • ساک ورزشی ضد آب
  • مایو و لباس شنا
  • ضد آفتاب
  • لوسیون
  • حوله
  • پودر بچه (برای پاک کردن شن ساحل از روی پوست)
  • وسایل لازم برای بازی‌ها و ورزش‌های ساحلی
  • پماد مخصوص یا روغن بچه (برای دور کردن حشرات)
  • حوله شخصی برای حمام کردن
  • ملحفه و روبالشتی
  • صابون یا شامپوی مخصوص پوست و موی خود
  • لیف
  • لوازم آرایشی
  • پدهای بهداشتی (برای بانوان)
  • ناخن‌گیر
  • شانه
  • آینه جیبی
  • مسواک
  • دارو
  • دوربین عکاسی
  • لباس های مناسب

لوازم سفر به استانبول

دریافت ویزا در زمان سفر به استانبول

یکی از ویزاهای پرطرفدار برای ایرانی‌ها ویزا استانبول است. استانبول یکی مقاصد اصلی سفر ایرانیان است و با وجود مکان‌های تاریخی، معماری‌های باستانی، دانشگاه‌های معتبر، مراکز تجاری و موقعیت‌های شغلی و امکانات مناسب زندگی محبوبیت بالایی به دست آورده است. ترکیه با ایران روابط دیپلماتیک خوبی دارد امکان سفر بدون ویزا را دارد. ایرانیان بدون دریافت ویزا با داشتن پاسپورتی معتبر می‌توانند به ترکیه و استانبول سفر کنند. مدت زمان اقامت در این کشور حدود op روز است.

فرودگاه‌های استانبول | پروازها از ایران به کدام فرودگاه ها می‌روند؟

فصل تابستان و اوایل فصل پاییز پرواز‌های تهران به استانبول داغ است و بسیاری از مردم برای گردش و خرید به ترکیه سفر می‌کنند. پروازهای ایران به استانبول از اکثر فرودگاه‌ استانبول می‌رود که عبارتند‌از:

فرودگاه آتاتورک

فرودگاه آتاتورک استانبول اولین فرودگاه بین المللی استانبول است و در سال 1924 تاسیس شد. پیش از این فرودگاه آتاتورک به بزرگترین فرودگاه استانبول و دروازه اصلی فرود گردشگران و قطب اصلی ایرلاین ترکیش ایرلاینز است.

فرودگاه صبیحا گوکچن

فرودگاه صبیحا گوکچن دومین فرودگاه بین المللی ترکیه است. بعد از افزایش پروازهای بین المللی به استانبول و عدم ظرفیت فرودگاه آتاتورک، فرودگاه صبیحا گوکچن در سال 2001 افتتاح شد. فرودگاه صبیحا گوکچن در جنوبی‌ترین قسمت آسیایی استانبول قرار دارد و تا مرکز شهر 45 دقیقه فاصله است. این فرودگاه امکانات زیادی در اختیار مسافران قرار می‌دهد که می‌توان به فروشگاه، رستوران و کافه، سالن استراحت، اطلاع رسانی 24 ساعته و غیره اشاره داشت.

فرودگاه بین المللی استانبول

فرودگاه بین المللی استانبول بزرگترین و مدرن‌ترین فرودگاه بین‌المللی است، معماری منحصر به فرد این فرودگاه بسیار چشم نواز است و سازه‌های ساختمان فنی و برج کنترل کیفیت آن جایزه برتر معماری شیکاگو در سال 2015 را بدست آورد. فرودگاه بین المللی استانبول با علامت اختصاری IST شناخته شده و تمام پروازهای مستقیم ایرلاین‌های ایرانی در این فرودگاه به زمین می‌نشیند.

فرودگاه‌های استانبول

 روش های حمل و نقل از فرودگاه به مرکز شهر استانبول

هیجان‌انگیز‌ترین قسمت هر سفر پیاده شدن از هواپیما و رفتن به سمت هتل است. برای سفر به استانبول و طی کردن مسافت هتل تا مرکز شهر از فرودگاه می‌توانید از حمل و نقل خصوصی و عمومی استفاده کنید. سیستم حمل و نقل فرودگاهی گزینه‌ای را در اختیار مسافران قرار می‌دهد که می‌توانند با توجه به شرایطی که دارند بهترین گزینه را انتخاب کنند و به راحتی به مرکز شهر برسانید.

می‌توان از روش‌های حمل و نقل ریلی مانند خط متروی گایرت تپه و هالکی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از سایر وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی، شاتل اختصاصی،اتوبوس یا Havaist از مرکز شهر و میدان تکسیم استفاده کنید. برای رفتن فرودگاه به مرکز شهر می‌توانید از تاکسی‌های شبانه روزی که در سه رنگ مشکی(لوکس)، زرد (ارزان و اقتصادی) و آبی (کمی گران)  که 24 ساعته فعالیت می‌کنند رزرو و استفاده کنید.

خرید سیم کارت در ترکیه و استانبول

خرید سیم کارت در ترکیه و استانبول برای کاهش هزینه‌ قبض موبایل کمک می‌کند. برای خرید سیم کارت در استانبول باید به دنبال نمایندگی‌های فروش سیم کارت باشید‌. می‌توانید قبل از پرواز نسبت به خرید سیم کارت ترکیه در فرودگاه امام خمینی اقدام کنید.

برای خرید سیم کارت می‌توانید به فرودگاه امام خمینی مراجعه کنید، این کار را در فرودگاه ترکیه می‌توانید انجام دهید ولی باید هزینه‌ بیشتری پرداخت کنید. خرید سیم کارت توریستی ترکیه از دیگر روش‌های خرید سیم کارت است که به راحتی می‌توانید از خدمات رومینگ مانند رومینگ همراه اول و رومینگ ایرانسل و غیره استفاده کنید.

نحوه فعال کردن اینترنت در فرودگاه استانبول

فرودگاه استانبول ارائه دهنده اینترنت و وای فای رایگان و پرسرعت است. شما می‌توانید در اولین لحظه بعد از ورود به فرودگاه استانبول تلفن همراهتان را روشن کنید و از خدمات اینترنت استفاده کنید. فرودگاه استانبول ist، ارائه دهنده امکانات بی‌شماری به مخاطب است که می‌توان به اینترنت مجانی بدون محدودیت و باجه‌های خرید سیم کارت استانبول برای فعال‌کردن اینترنت همراه اشاره کرد. برای دریافت رمز اینترنت رایگان در فرودگاه استانبول کافیست پاسپورت خود را روی قسمت اسکن دستگاه قرار دهید، دستگاه رمز وای فای را بر روی کاغذ در اختیار شما قرار می‌دهد.

گم‌ شدن چمدان و سایر اشیا در فرودگاه‌های استانبول

گم‌شدن چمدان‌ها و وسایل مسافران یکی از مواردی است که در اکثر فرودگاه‌های استانبول اتفاق می‌افتد. اولین موضوعی که در چنین مواقعی باید در نظر گرفت مدیریت صحیح بحران است مراحل ساده را باید دنبال کنید تا چمدان خود را با پیگیری‌های لازم پیدا کنید. اگر چمدان شما در فرودگاه استانبول گم شده است ابتدا به قسمت اشیای گم‌شده مراجعه کنید، فرمی را پر کنید و شماره تماس خود را بر روی آن بنویسید.

همچنین می‌توانید به پشتیبانی پرواز اطلاع دهید و گزارش موضوع خود را پیگیری کنید. استفاده از بیمه مسافرتی ایده خوبی است که در این خصوص به شما کمک خوبی می‌کند.

معروف‌ترین فستیوال های استانبول

استانبول شهری با مردمان خوش برخورد و مهربان است که از هر موقعیت و زمانی برای جشن و پایکوبی استفاده می‌کنند. این شهر پر از فستیوال و جشنواره‌هایی است که در زمان های متفاوت برپا می‌شود از معروف‌ترین فستیوال‌های استانبول می توان به فستیوال جاز، فستیوال درویشان چرخان و فستیوال خرید اشاره کرد.

  • جشنواره خرید استانبول ( istanbul shopping festival )
  • فستیوال موسیقی بین‌المللی استانبول ( International Music Festival)
  • جشنواره بزرگداشت مولانا استانبول ( Mevlana Memorial Celebrations )
  • فستیوال تئاتر استانبول ( International Theatre Festival Istanbul )
  • جشنواره دوسالانه استانبول ( Istanbul Biennial Festival )
  • فستیوال هیدیرلز استانبول ( hıdırellez Istanbul )
  • جشنواره کشتی شترها استانبول ( camel wrestling Istanbul )

فستیوال تئاتر استانبول

امنیت در استانبول

در شهر توریستی استانبول امنیت مسافران و گردشگران در اولویت است. امنیت در شهر استانبول از استاندارد بالایی برخوردار است و بیشتر مناطق آن برچسب سبز دارند. امنیت در. استانبول در حدی بالاست که اکثر محله‌های شهر توسط دوربین‌های امنیتی به طور ۲۴ ساعته نظارت می شوند تا از بروز خطرات و مشکلات، تا حد ممکن جلوگیری شود.

میزان جرم و جنایت در استانبول حدود %۰.۴۴ است که این آمار بسیار پایین است. میزان مرگ و میر ناشی از حملات مسلحانه هر ساله از هر 100 هزار نفر به 2 نفر می‌رسد. بر اساس آمار سازمان ملل رتبه کشور ترکیه در شاخص امنیت جهانی از کشورهایی چون انگلیس و کانادا بالاتر است.

 

کلام آخر

سفر به استانبول می‌تواند میان شلوغی زندگی و خستگی کارهای‌تان، تفریح به یادماندنی و ماندگاری باشد. شما می‌توانید یک برنامه هیجان‌انگیز و متناسب با روحیه خودتان برنامه‌ریزی کنید. اما باید قبل از تصمیم‌گیری درمورد جزئیات سفر، اطلاعات مورد نیاز درباره مقصدتان را پیدا کنید تا بتوانید با بررسی گزینه‌های مختلف، انتخاب درستی کرده و از سفر نهایت لذت را ببرید.

 

سوالات متداول شما در مورد سفر به استانبول

مهم‌تریم اقدام قبل از سفر به استانبول رزرو هتل است‌. باید بدانید که انتخاب هتل و رزرو از اقدامات اصلی برای مسافرت به ترکیه است. 

برای رزرو هتل در استانبول باید تحقیقات لازم را انجام دهید و مطابق با بودجه خود اقدام به رزرو هتل کنید. 

خیر! با دریافت پاسپورت سه ماه و شش ماه می‌توانید به ترکیه سفر کنید.

استانبول در تمام فصول سال زیبایی و جاهای دیدنی خود را دارد و بهترین زمان سفر فصل بهار و تابستان است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید