ویزای مسافرتی چیست؟

از سفر بدانید ویزا و پاسپورت
ویزای مسافرتی چیست؟

در صورتی‌ که اجازه ورود اتباع خارجی از طرف کشور مقصد صادر شود، از طریق یک سند رسمی به آن‌ ها اعلام می‌ شود. این سند رسمی همان ویزای مسافرتی یا ویزای توریستی است که به‌ عنوان مجوز ورود کوتاه‌ مدت شناخته می‌ شود و اجازه کار یا تحصیل به دارندگان آن را نمی‌ دهد.

اعتبار ویزای مسافرتی چقدر است؟

ویزای توریستی یا ویزای مسافرتی، فقط برای افرادی صادر می‌ شود که به‌ قصد گردشگری وارد کشور دیگری می‌ شوند. هر کشوری دارای قوانین خاصی برای صدور ویزای توریستی است. مدت‌ زمان اعتبار ویزای توریستی کوتاه است. به همین خاطر این ویزا در دسته ویزاهای کوتاه‌ مدت قرار می‌ گیرد.

اعتبار ویزای توریستی ۳ ماه است که به دارندگان آن اجازه می‌ دهد تا به مدت سه ماه برای دیدن جاذبه‌ های گردشگری و دیدار با اقوام و بستگان، در کشور مقصد بمانند.

البته این مدت‌ زمان اعتبار برای ویزاهای شینگن است. بعضی از کشورها هستند برای مدت‌ زمان کوتاه‌ تری ویزای توریستی صادر می‌ کنند. به‌ عنوان‌ مثال کشور دبی ویزای توریستی دو هفته‌ ای دارد و اگر مسافران بخواهند بیشتر از ۱۴ روز در این کشور بمانند، باید جریمه بپردازند.

 

نکات مهم درباره اعتبار ویزای توریستی شینگن

در صورتی‌ که برای سفر به کشورهای حوزه شینگن ویزای توریستی گرفته اید، باید به یک نکته مهم توجه داشته باشید، مدت اقامت شما، یعنی همان تعداد روزهایی که می‌ توانید در منطقه شینگن اقامت داشته باشید. به همین خاطر علاوه بر این مدت، باید به دو عبارت زیر هم در ویزای شینگن توجه کنید.

این دو عبارت شامل From و Until می‌ شود. در صورتی‌ که شما یک ویزا دریافت کنید که یک ماه اعتبار داشته باشد. اگر زمان دریافت ویزا از اول ژانویه باشد، شما تنها تا پایان ماه ژانویه می‌ توانید در کشورهای شینگن بمانید.

حالا اگر شما یک ویزا برای اقامت در کشورهای حوزه شینگن داشته باشید که با استفاده از آن تنها ۱۰ روز مجاز هستید که در کشورهای حوزه شینگن بمانید، در صورتی‌ که شما بیست و پنجم ماه ژانویه وارد منطقه شینگن شوید، وقتی‌ که ماه به پایان برسد، دیگر نمی‌ توانید در آنجا اقامت داشته باشید. حتی اگر چند روز دیگر از اعتبار ویزای شما باقی‌ مانده باشد. در صورتی‌ که از منطقه شینگن خارج نشوید، ملزم به پرداخت جریمه‌ های سنگین خواهید شد و نام شما در لیست سیاه سفارت کشورهای منطقه شینگن به ثبت می‌ رسد.

ویزای توریستی شینگن

انواع ویزای توریستی

ویزای توریستی دارای دو نوع یکبار ورود و چند بار ورود است. با توجه به درخواست متقاضیان یکی از این ویزاها برای آن‌ ها صادر می‌ شود که به‌ واسطه آن می‌ توانند برای گردش و دیدن اقوام به کشورهای خارجی سفر کنند. مدت‌ زمان اعتبار این ویزا هم سه ماه پس از صدور است.

 

ویزای یک بار ورود

ویزای Singel یا همان ویزای یکبار ورود، به متقاضیان اجازه یکبار ورود به کشور را می‌ دهد. پس از پایان اعتبار و خروج از کشور مورد نظر، متقاضی دیگر نمی‌ تواند وارد آن کشور شود. مگر مجدداً برای درخواست ویزا اقدام نمایند.

 

ویزای چند بار ورود

ویزای Multiple ویزای چند بار ورود است که مدت‌ زمان اعتبار آن زیاد است. البته ویزای چند بار ورود به‌ ندرت برای گردشگران صادر می‌ شود. این ویزا اجازه چندین بار ورود به کشورهای حوزه شینگن را می‌ دهد و افرادی که این نوع ویزا را داشته باشند، بدون محدودیتی می‌ توانند در حوزه شینگن بمانند و به هرکدام از کشورها که می‌ خواهند وارد شوند.

روش های صدور ویزای مسافرتی

صدور ویزای توریستی یا مسافرتی برای اتباع خارجی در هر کشور با توجه به شرایط و قوانین همان کشور صادر می‌ شود.

  • برخی از کشورها هستند که اصلاً از مسافران و گردشگران ویزا دریافت نمی‌ کنند؛ بنابراین اگر قصد سفر به این کشورها را داشته باشید، معاف از ویزا هستید.
  • برخی از کشورها نیز قوانین سخت‌ گیرانه‌ ای برای صدور ویزا دارند که بیشتر کشورهای حوزه شینگن، آمریکای شمالی، ایالات‌ متحده و کانادا جزو آن‌ ها محسوب می‌ شوند. به همین خاطر گردشگران خارجی بایستی از طریق یکی از سه روش زیر برای دریافت ویزای توریستی این کشورها اقدام کنند.
  1. مراجعه حضوری به سفارت
  2. دریافت ویزای آنلاین یا الکترونیک
  3. بعضی از کشورهای خارجی هم هستند که ارائه پاسپورت برای سفر به آن‌ ها کافی است. زمانی که گردشگران به فرودگاه می‌ رسند، برای آن‌ ها یک ویزای در بدو ورود صادر می‌ شود که به‌ عنوان یک مهر در پاسپورت آن‌ ها درج می‌ شود.

ویزا مسافرتی

شرایط دریافت ویزای توریستی

شرایط دریافت ویزای توریستی در هر کشور با توجه به قوانین حاکم بر آن کشور متفاوت است. برخی از کشورها سیاست‌ های مهاجرتی سخت‌گیرانه‌ ای دارند. برخی از کشورها نیز تنها با صدور ویزای الکترونیکی به‌ راحتی به گردشگران اجازه ورود می‌ دهند. در کشورهایی که قوانین سخت‌ تر است، برای اینکه مطمئن شوند که گردشگران به کشور خود باز می‌ گردند، مدارکی از آن‌ ها دریافت می‌ شود که شامل تمکن مالی و ارائه ضمانت مالی هستند تا مطمئن شوند که گردشگر به کشور مبدأ باز می‌ گردد.

 

مدارک موردنیاز برای ویزای توریستی

علاوه بر مدارک هویتی که در همه کشورها از متقاضیان صدور ویزا دریافت می‌ شود، مدارک دیگری هم هستند که هر کشور با توجه به قوانین خود تعیین می‌ کند. این مدارک عبارتند از: از مدارک مالی و مدارک شغلی، البته به دلیل این‌ که ویزای توریستی کوتاه‌ مدت است، معمولاً مدارک مربوط به تمکن مالی یا گردش حساب بانکی از متقاضیان درخواست نمی‌  شود. البته این هم در هر کشور متفاوت است. به‌ طور کلی ارائه تمکن مالی حتی به میزان کم ضروری است. از مدارکی که برای دریافت ویزای توریستی از شما درخواست می‌ شود، می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای توریستی
  • گذرنامه معتبر (حداقل دارای ۶ ماه اعتبار باشد.)
  • گذرنامه‌های قبلی
  • دو قطعه عکس 3.5 * 4.5 با شرایط لازم (نهایتاً برای شش ماه گذشته باشد.)
  • مدارک شغلی (جواز کسب، اظهار نامه مالیاتی، گواهی اشتغال، فیش حقوقی کارمندان، مدارک تأسیس شرکت و … مدارک)
  • تمکن مالی
  • واچر هتل
  • بلیط رفت و برگشت هواپیما
  • اصل شناسنامه و کارت ملی

مراحل دریافت ویزای توریستی

بسته به اینکه از کدام روش صدور ویزای توریستی استفاده می‌ کنید، مراحل متفاوتی را باید طی نمایید.

  • به‌ عنوان‌ مثال اگر بخواهید ویزای الکترونیکی دریافت کنید، باید وارد وب‌ سایت رسمی سفارت کشور مقصد شده و یک حساب کاربری برای خودتان ایجاد کنید. پس از تکمیل فرم درخواست ویزا و مشخص کردن هدفتان از سفر که سفر توریستی است، بایستی به تمام سؤالات مربوطه پاسخ دهید. مدارک موردنیاز را در سایت بارگذاری نمایید. دقت کنید که مدارک مورد نظر باید دارای فرمت خواسته‌ شده باشند. در نهایت نیز هزینه ویزا را به‌ صورت آنلاین با استفاده از ویزا کارت، مستر یا کارت‌ های اعتباری به‌ صورت آنلاین پرداخت می‌ کنید. تأییدیه ویزای توریستی خود را از طریق ایمیل دریافت می‌ نمایید.

اگر بخواهید ویزای توریستی لیبل دار دریافت کنید، باید مراحل زیر را به ترتیب طی نمایید.

  • انتخاب کشور مقصد
  • تکمیل فرم درخواست ویزای توریستی و ارسال برای سفارت کشور مورد نظر
  • گرفتن وقت سفارت
  • آماده‌ سازی مدارک لازم برای دریافت ویزا
  • مراجعه به سفارت یا کارگزاری معتبر در وقت تعیین شده
  • ارائه مدارک و انجام مصاحبه
  • انتظار برای بررسی درخواست ویزا
  • دریافت جواب ویزا

هزینه ویزای مسافرتی

هزینه ویزای مسافرتی با توجه به کشوری که قصد دارید به آنجا سفر کنید، متفاوت است. در حال حاضر یکی از اقداماتی که باعث شده هزینه‌ های مسافران برای دریافت ویزا کاهش پیدا کند، دریافت ویزای فرودگاهی یا الکترونیکی است، اما افرادی هم که بخواهند به‌ صورت حضوری یا مراجعه به کنسولگری هر کشور، ویزا دریافت کنند و باید مبلغ‌ های متفاوتی را بپردازند. در جدول زیر لیست کشورهایی را می‌ بینید که هزینه‌ های اخذ ویزا توریستی در آن‌ ها با یکدیگر فرق دارد.

نام کشور هزینه ویزای مسافرتی
آمریکا ۱۶۰ دلار
مصر ۲۵ دلار
انگلستان ۱۰۰ پوند
لبنان ۳۰ دلار
کانادا ۱۰۰ دلار کانادا
استرالیا ۱۳۵ دلار استرالیا
کشورهای منطقه شینگن ۸۰ یورو
برزیل ۴۴۰۵ دلار
دبی ۷۰ دلار
قطر ۲۷ دلار

 

 

مدت زمان پاسخ دهی به پرونده ویزای توریستی

برای اینکه بدانید مدت‌ زمان پاسخگویی به درخواست ویزای شما چقدر است، باید ابتدا مشخص کنید که ویزای الکترونیکی دریافت کرده‌ اید یا ویزای لیبل دار و یا اینکه کشور مقصد چه شرایطی برای صدور ویزا دارد.

اگر ویزای فرودگاهی و ویزای الکترونیکی دریافت کرده باشید که شرایط آن‌ ها مشخص است. نامه تأییدیه ویزای الکترونیکی از طریق ایمیل برای شما ارسال می‌ شود. ویزای فرودگاهی نیز به‌ صورت مهر، هنگام رسیدن به فرودگاه مقصد در پاسپورت شما درج می‌ شود.

پروسه رسیدگی به ویزای لیبل دار کمی طولانی است. البته ویزاهای توریستی نسبت به سایر ویزاهای دیگر پروسه رسیدگی کوتاه‌ تری دارند. معمولاً از ۲۴ ساعت (ویزای توریستی دبی) تا ۴ ماه (ویزایی توریستی کانادا و استرالیا) ممکن است، طول بکشد تا نتیجه آن‌ ها مشخص شود.

 

دلایل ریجکتی ویزای توریستی

معمولاً مشکلی برای دریافت ویزای توریستی کشورهای مختلف وجود ندارد. چراکه جذب گردشگران خارجی می‌ تواند به اقتصاد کشورهای مقصد کمک کند، اما در صورتی‌ که متقاضیان شرایط لازم را نداشته باشند و نتوانند بر اساس قوانین هر کشور مدارک موردنیاز را آماده و به کنسولگری هر کشور تسلیم نمایند، ممکن است ویزای آن‌ ها ریجکت شود.

در بسیاری از مواقع اصلی‌ ترین دلیل ریجکت شدن انواع ویزاها تکمیل نبودن مدارک عنوان می‌ شود. به همین خاطر برای جلوگیری از ریجکتی ویزای توریستی هر یک از کشورهای خارجی، ابتدا با افراد کارشناس در این زمینه صحبت کنید و درباره شرایط و مدارک مورد نیاز اطلاعات دقیقی به دست بیاورید.

 

سخن پایانی

در حال حاضر برخی از سایت‌ های معتبر هستند که در زمینه دریافت ویزا به گردشگران و مسافران کمک می‌ کنند. سایت فروش بلیط هواپیما پته نیز یکی از این سایت‌ های معتبر است که مراحل دریافت ویزای توریستی را برای گردشگران انجام می‌ دهد. به این صورت مشکلی بابت ناقص بودن مدارک پیش نمی‌ آید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید