مدارک لازم برای سوار شدن به هواپیما

از سفر بدانید ویزا و پاسپورت
مدارک لازم برای سوار شدن به هواپیما

سفرهای هوایی به دلیل صرفه جویی در زمان علاقمندان زیادی دارد. زمانی که بلیط هواپیما خریداری می کنید تا زمانی که وقت سفر می رسد و به فرودگاه می روید باید مدارک لازم برای سوار شدن به هواپیما را آماده کرده باشید. پروازهای داخلی و خارجی مدارک خاص خود را دارند. در هر سفری اگر مسافر مدارک لازم را با خود نیاورده باشد ممکن است پرواز را از دست بدهد. در این مطلب مدارک لازم برای سوار شدن به هواپیما را برای پروازهای داخلی و خارجی بررسی کرده ایم. تا انتهای مطلب با مجله پته همراه باشید.

مدارک لازم برای بلیط هواپیما داخلی

مهم ترین و اولین مدرکی که برای سوار شدن به هواپیمای نیاز دارید بلیط پرواز مورد نظر است. بعد از فرا گیر شدن اینترنت در سراسر جهان بسیاری از کار ها برای افراد راحت تر شده است.

برای مثال خرید بلیط هواپیما از طریق اینترنت یکی از رایج ترین کار هایی است که مردم انجام می دهند؛ و این کار همیشه این سؤال را ایجاد می کند که باید حتماً از بلیط خریداری شده کپی بگیرند؟ در جواب باید به شما مشتریان عزیز گفت که معمولاً خیر شما نیاز به انجام چنین کاری ندارید بلکه می ‌توانید با نشان دادن بلیط خریداری شده از طریق موبایل خود از گیت پرواز عبور کنید.

ولی اگر شما پرواز تان با تأخیر دو ساعته مواجه شد باید برای لغو کردن پرواز تان و پس گرفتن پول تان به طور کامل باید حتماً بلیط خود را کپی بگیرید و برای محکم کردن به شرکت هواپیمایی مرد نظر بدهید.

مدارک لازم برای ورود به هواپیما

بعد از به همراه داشتن بلیط مهم ترین مدرک کارت شناسایی است. شما می توانید به عنوان کارت شناسایی کارت ملی خود را و هم شناسنامه خود را به گیت پرواز نشان دهید. ولی در صورت به همراه نداشتن کارت ملی و شناسنامه از ورود شما به هواپیما جلوگیری می شود و به شما اجازه ورود به هواپیما داده نمی شود.

در سفرهای هوایی به همراه داشتن کارت پرواز یکی از ضروری ترین کار ها است. سعی کنید بعد از گرفتن کارت پرواز خود همیشه آن را به دست داشته باشید و آن را گم نکنید؛ زیرا که اگر آن را گم کنید ممکن است از ورود شما به هواپیما جلوگیری شود. پس سعی کنید از کارت پرواز خود مراقبت کنید.

آیا با کپی شناسنامه میشه سوار هواپیما شد؟

این امکان وجود دارد که شما بتوانید با استفاده از کپی شناسنامه از گیت عبور کنید ولی برای احتیاط بهتر است که از کارت ملی و یا اصل شناسنامه استفاده کنید.

ولی برای سفرهای خارجی این امکان برای شما وجود ندارد که بتوانید با کپی شناسنامه از گیت عبور کنید. پس بهتر است از اصل شناسنامه و اصل کارت ملی استفاده کنید.

مدارک لازم برای پرواز داخلی کودکان

ارائه دادن مدارک کودک همچون مدارک بزرگسالان مهم است و داشتن برخی مدارک برای پرواز به همراه کودک ضروری است.

کودک بالای دو سال به مدارکی همچون:

  1. مدارک شناسایی کودک و سر پرست
  2. همراه داشتن بلیط هواپیما

کودک با سن بالای دو سال اگر قصد سفر بدون سرپرست را دارد به مدارکی همچون:

  1. مدارک شناسایی کودک
  2. همراه داشتن بلیط هواپیما
  3. ارائه رضایت نامه برای کودک
  4. تکمیل فرم نخواستن همراه
  5. تکمیل فرم UM
  6. دادن اطلاعات فرد تحویل گیرنده کودک
اگر همراه نوزاد سفر میکنید، بخوانید
راهنمای سفر با نوزاد برای والدین جوان

مدارک لازم جهت خروج از کشور در فرودگاه

برای پروازهای خارجی شما باید مدارک بیشتری ارائه بدهید.مدارکی که برای پروازهای خارجی احتیاج دارید:

  1. همراه داشتن بلیط هواپیما

همراه داشتن بلیط هواپیما یکی از ضروری ترین مدارکی است که شما باید به گیت پرواز ارائه بدهید.

  1. همراه داشتن گذرنامه معتبر

برای سفرهای خارجی یکی از مهم ترین مدارک گذرنامه است. سعی کنید همیشه آن را دم دستتان قرار دهید زیرا که در قسمت های مختلف فرودگاه شما به آن احتیاج پیدا می کنید.

گذرنامه شما باید دارای اعتبار باشد که بتوانید از آن استفاده کنید در غیر این صورت شما نمی توانید به هواپیما وارد شوید.

مدارک لازم جهت خروج از کشور در فرودگاه

نکته: بهتر است از صفحه اول پاسپورت خود کپی بگیرید و آن را در طول سفر به همراه داشته باشید. همچنین اگر در مورد نحوه دریافت پاسپورت اطلاعات کاملی ندارید مطالعه مطلب لینک شده می تواند برای شما مفید باشد.

  1. فیش پرداخت عوارض

شما طبق قانون برای سفرهای خارجی نیازمند پرداخت مبلغی به عنوان مالیات هستید. مبلغ این عوارض به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان است و این قیمت با سفرهای بعدی بیشتر می شود.

نکته: سعی کنید قبل از ورود به فرودگاه عوارض خود را بپردازید تا مجبور نشوید در صف های طولانی پرداخت عوارض معطل شوید.

  1. کارت پرواز
  2. ویزا

داشتن ویزا یکی دیگر از مدارک مهمی است که شما باید به همراه داشته باشید. بعد از پیاده شدن از هواپیما شما به ویزا احتیاج پیدا می کنید زیرا که تا ویزا نباشد به شما اجازه ورود به آن کشور را نمی دهند.

اگر راهی سفر خارجی هستید، بخوانید
عوارض خروج از کشور ۱۴۰۲ چقدر است؟

مدارک مورد نیاز برای حمل حیوانات

درصورتی‌که در پروازهای خارجی یا داخلی اجازه حمل حیوانات را به دست آورده‌اید و می ‌خواهید آن‌ها را در بخش مخصوص حمل حیوانات به همراه خود به سفر ببرید، باید مدارک لازم برای حمل آن‌ ها را نیز همراه داشته باشید. این مدارک عبارت‌اند از:

  • شناسنامه و کارت شناسایی حیوان
  • مدارک مربوط به واکسیناسیون حیوان
  • مدارم مربوط به پرداخت هزینه
  • کارت واکسیناسیون
  • فرم تکمیل شده مخصوص حمل حیوانات

توجه: اگر قصد دارید حیوانات خود را در پروازهای خارجی همراه داشته باشید، علاوه بر مدارکی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، باید حتماً گواهی معتبری برای عدم هاری حیوان به همراه داشته باشید و مدارک انگل‌شناسی را نیز ارائه نمایید. با مراجعه به قوانین حمل حیوانات در پرواز با هواپیما، می ‌توانید اطلاعات دقیقی دراین ‌باره به دست بیاورید.

 

مجوز پزشک برای بیماری‌های خاص

در صورتی‌ که شما به بیماری خاصی مبتلا هستید و قصد سفر با هواپیما را دارید، اگر هدف از سفر درمان در شهر یا کشور مقصد باشد، حتماً باید مجوز لازم از طرف یک پزشک متخصص داشته باشید. این مجوز به‌عنوان مدرکی محسوب می ‌شود که اجازه سوار شدن شما به هواپیما را می ‌دهد. این مجوز نشان می ‌دهد که بیماری شما مسری نیست و به‌هیچ‌ وجه خطری برای مسافران دیگر ندارد.

نکته: مجوز صادر شده توسط پزشک تنها برای پرواز است و اعتبار آن ۴۸ ساعت است.

توجه: خانم‌ های باردار که بین هفته بیست و هشتم تا سی و پنجم بارداری باشند، باید حتماً از جانب پزشک مجوز داشته باشند تا بتوانند پرواز کنند و مدت زمان پرواز آن‌ها نیز نباید بیشتر از دو ساعت باشد.

سوار شدن به هواپیما بدون کارت ملی

شما برای سفرهای خارجی نیازمند مدارک شناسایی خود هستید و اگر آن ها تکمیل نباشند شما اجازه ورود به هواپیما را پیدا نخواهید کرد، پس برای شما این امکان وجود ندارد که بتوانید بدون کارت ملی سوار هواپیما شوید.

 

برای سوار شدن به هواپیما کارت واکسن لازم است

بعد از شیوع پیدا کردن ویروس کرونا محدودیت هایی برای پروازهای خارجی پیش امد. همراه داشتن کارت واکسن یکی از این محدودیت ها است. شما بدون کارت واکسن نمی توانید سوار هواپیما بشوید.

پس بهتر است که همیشه کارت واکسن خود را همراه داشته باشید تا از بروز مشکل جلوگیری کنید.

سفر کردن با هواپیما، امروزه آنقدر سریع و راحت شده که شاید کمتر کسی برای مسافت های طولانی، سفر با مشین شخصی را انتخاب کند. اما نبود تنها یکی از مدارک کافیست تا مانع سوار شدن شما به هواپیما شود. پته راحت‌ترین و ارزانترین راه خرید بلیط هواپیما برای شماست، چراکه متنوع ترین و گسترده ترین مسیرهای پروازی را با کمترین قیمت بلیط در لحظه، در اختیار شما خواهد گذاشت. پس از خرید بلیط هواپیما، حتما 2-3روز قبل از سفر، مدراک لازم برای سفر با هواپیما را آماده کنید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. سلام خانوم هاشمی عزیز من یه سوال داشتم میخاستم بدونم همسرمن شناسنامش همراهش نیس کارت ملیش هم قدیمی هست و فامیلیشو هم عوض کرده ایامامیتونیم بلیط پروازو بااون کارت ملی بخریم و اینکه تو گیت برامون مشکلی پیش نیاد

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      زمانی که فامیلشون را عوض کردند کارت ملی جدید نگرفتن؟ برای خرید بلیط به مشخصات نیاره که همش باید با هم سنخیت داشته باشه. هر نام ونام خانوادگی که ثبت می شود باید با همون کد ملی هم که وارد میشه یکی باشه و تطبیق داده می شه.همچنین پای پرواز هم یه مدرک شناسایی باید همراه داشته باشید ( هرچیزی باشه اوکیه حتی گواهینامه) که توی اون مشخصات جدید اون فرد اگر تغییر داده همراه با کدملی باشه

      آیا مفید بود؟