قیمت بلیط هواپیما چگونه تعیین می شود؟

از سفر بدانید
قیمت بلیط هواپیما چگونه تعیین می شود؟

اولین قدم برای شروع یک سفر هوایی خرید بلیط هواپیما است. اما هنگامی که در سایت های مختلف با قیمت های گوناگون بلیط هواپیما مواجه می شویم، این سوال برای ما پیش می آید که چه عواملی در تعیین قیمت بلیط هواپیما اثر گذار است؟

چرا قیمت بلیط هواپیما با یکدیگر متفاوت است؟

هرچه به نوروز نزدیک می شویم تب و تاب برنامه ریزی برای سفر و خرید بلیط هواپیما افزایش پیدا می کند. بسیاری از افراد از حالا به فکر برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی هستند. به همین خاطر به سایت های معتبر مراجعه می کنند تا بتوانند از طریق اینترنت بلیط هواپیما برای پرواز های نوروزی را رزرو کنند.

با توجه به اینکه سایت های فروش بلیط هواپیما انواع بلیط پرواز ایرلاین های مختلف را برای فروش عرضه می کنند، مسافران می توانند با یک جستجوی ساده قیمت بلیط ایرلاین های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنند و بهترین گزینه را از میان آن ها انتخاب کنند.

چرا قیمت بلیط هواپیما با یکدیگر متفاوت است

درست همین موقع است که مسافران متوجه تفاوت قیمت بلیط هواپیما در ایرلاین های مختلف می شوند و این سوال برای آن ها مطرح می‌شود که چرا قیمت بلیط هواپیما با یکدیگر متفاوت است؟ برای پاسخ به این سوال ما قصد داریم عواملی که بر تعیین قیمت بلیط هواپیما تأثیر دارند را یک به یک بررسی کنیم. پس جایی نروید و تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

چه عواملی برای تعیین قیمت بلیط هواپیما تأثیرگذار است؟

تعیین قیمت بلیط هواپیما هر ساله توسط سازمان هواپیمایی کشور انجام میشود. در سال های اخیر تعداد ایرلاین های پروازی افزایش یافته اند. به همین خاطر وجود رقابت برای جذب مسافران بیشتر باعث شده تا قیمت بلیط های هواپیما در هر ایرلاین تفاوت زیادی با یکدیگر داشته باشد.

برای تعیین قیمت بلیط هواپیما سازمان هواپیمایی کشور مواردی چون نوع بلیط، میزان تقاضا برای خرید، نوع هواپیما، کلاس پروازی، فاصله مبدا تا مقصد و نوع ایرلاین را در نظر می‌ گیرد.

تعیین قیمت بلیط هواپیما

تفاوت قیمت بلیط در پرواز داخلی و خارجی

خرید بلیط هواپیما پرواز خارجی قطعاً قیمت بالاتری نسبت به بلیط های داخلی دارد. همان طور که می دانید افزایش مسافت باعث بالا رفتن قیمت بلیط هواپیما می شود. بنابراین بلیط های داخلی معمولاً نسبت به بلیط های خارجی ارزان‌تر هستند.

ظرفیت هواپیما چگونه روی قیمت بلیط تأثیر می گذارد؟

ظرفیت هواپیما یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت بلیط است. هرچه تعداد صندلی های رزرو شده در هواپیما کمتر باشد، ایرلاین‌ها قیمت صندلی ها را کاهش می دهند.

اما در زمانی که میزان تقاضا برای خرید بلیط افزایش پیدا کند، این شرکت های هواپیمایی نیز قیمت صندلی ها را بالا می برند.

 

میزان تقاضا برای خرید بلیط هواپیما و تأثیر آن بر افزایش قیمت

میزان تقاضا برای خرید بلیط هواپیما نیز می تواند باعث افزایش قیمت آن شود. معمولاً در فصل های گردشگری که تقاضا برای خرید بلیط هواپیما افزایش پیدا می‌کند، قیمت بلیط نیز بالا می‌رود. بنابراین یکی از فاکتور هایی که در قیمت گذاری بلیط هواپیما تأثیر زیادی دارد، افزایش میزان تقاضا است.

نوع هواپیما و نوع ایرلاین

نوع هواپیما و ایرلاین یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند به صورت مستقیم روی قیمت بلیط هواپیما تأثیر داشته باشد. با توجه به کیفیت پرواز در هر شرکت هواپیمایی و نوع هواپیمای استفاده شده برای پرواز، تعرفه های قیمت متفاوت هستند.

شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند استانداردهای تعیین شده توسط سازمان هواپیمایی کشور را رعایت کنند، اما قیمت بلیط هواپیما در برخی از ایرلاین‌های داخلی مانند ایران ایر نسبت به دیگر ایرلاین‌ ها گرانتر است. بنابراین انتخاب نوع ایرلاین نیز می‌تواند روی قیمت بلیط هواپیما تأثیر داشته باشد.

 

تأثیر نوع کلاس پروازی بر نعیین قیمت بلیط هواپیما

انواع کلاس پرواز یکی از عواملی است که می‌تواند بر قیمت بلیط هواپیما پرواز های خارجی تأثیر داشته باشد. معمولاً در داخل کشور اکثر ایرلاین‌ ها پروازهای داخلی را با کلاس اکونومی انجام می دهند.

البته ممکن است برخی افراد باشند که بخواهند از خدمات تشریفاتی در کلاس های پروازی فرست کلاس یا بیزینس کلاس استفاده کنند. بنابراین انتخاب هر یک از کلاس های پروازی می‌تواند باعث تغییر قیمت بلیط شود.

  • کلاس پروازی درجه یک یا فرست کلاس، دارای امکانات رفاهی بسیار ویژه‌ای است و قطعاً قیمت بالاتری دارد.
  • کلاس پروازی بیزینس کلاس یا همان کلاس تجاری نیز امکانات رفاهی مناسبی دارد، اما کمتر از فرست کلاس است. به همین خاطر قیمت خرید این بلیط نیز بالا است.
  • قیمت خرید کلاس اکونومی یا همان کلاس اقتصادی مناسب ترین گزینه برای مسافران است.

نکته: معمولاً کلاس های پروازی دارای قوانین متفاوتی از نظر میزان بار مجاز و کنسلی بلیط هستند. بنابراین هنگام خرید کلاس های نرخی به این نکته هم توجه داشته باشید.

وع کلاس پروازی و قیمت بلیط هواپیما

تأثیر مسافت سفر بر قیمت بلیط

فاصله بین مبدأ پرواز تا مقصد نیز روی قیمت بلیط تأثیر دارد. هرچه فاصله کشور یا شهر مبدأ تا مقصد بیشتر باشد، یعنی زمان سفر طولانی تر است. به همین خاطر هواپیما برای رسیدن به مقصد سوخت بیشتری مصرف می کند و همین باعث افزایش قیمت بلیط خواهد شد.

 

سوخت هواپیما و تأثیر آن بر قیمت

سوخت هواپیما با توجه به نوع و مدل آن متفاوت است. به همین خاطر قیمت سوخت هواپیما نیز می‌ تواند روی بلیط تأثیر داشته باشد. هر شرکت هواپیمایی با توجه به میزان سوخت مصرف شده در پرواز، قیمت مشخصی را برای بلیط های پرواز تعیین می کند.

 

استهلاک هواپیما و تأثیر آن بر قیمت بلیط

مسافران پروازهای داخلی و خارجی در هر یک از پروازهای خود در واقع هواپیما را اجاره می کنند. بنابراین هزینه های مربوط به استهلاک و فرسودگی هواپیما روی قیمت بلیط محاسبه می‌ شود. شرکت‌ های هواپیمایی برای این که ضرر نکنند، هزینه های مربوط به استهلاک هواپیما را نیز در هنگام تعیین قیمت بلیط در نظر می گیرند.

 

حقوق کارکنان و خدمات پرواز روی قیمت بلیط تأثیر دارد

حقوق کارکنان و مهمانداران پرواز در هر ایرلاین متفاوت است. هر یک از شرکت های هواپیمایی با توجه به کوچک یا بزرگ بودن هواپیما، تعداد پرسنل و هزینه‌هایی که برای حقوق و مزایای آن ها در نظر گرفته می شود، قیمت بلیط هواپیما را افزایش می دهند.

خدمات ارائه شده در هواپیما نیز جزو فاکتورهایی است که وی قیمت بلیط تأثیر دارد. برخی از شرکت های هواپیمایی مسافران را در طول پرواز بیمه عمر می کنند. به همین خاطر ممکن است قیمت بلیط های پروازی که دارای بیمه عمر هستند، نسبت به سایر بلیط‌ها گران تر باشد.

قیمت بلیط هواپیما

هزینه ناوبری هواپیما و تأثیر آن بر قیمت بلیط

در طول هر پرواز شرکت های هواپیمایی از امکانات فرودگاه، سیستم های ردیابی اطلاعات، هواشناسی و سیستم ناوبری و پشتیبانی استفاده می کنند و هزینه های این موارد نیز توسط شرکت‌های هواپیمایی روی بلیط محاسبه خواهد شد.

 

تأثیر نوع بلیط هواپیما در قیمت آن

نوع بلیط هواپیما نیز یکی از فاکتورهای است که روی افزایش و کاهش قیمت بلیط هواپیما تأثیر دارد. به عنوان نمونه بلیط های سیستمی و چارتری همیشه دارای قیمت های متفاوتی هستند. معمولاً بلیط های سیستمی قیمت ثابتی دارند که در طول سال تغییر نمی کند.

اما قیمت بلیط های چارتری همیشه ارزانتر از بلیط های سیستمی است. معمولاً در وبسایت های اینترنتی که در زمینه فروش بلیط هواپیما فعالیت می کنند، تنها دو نوع بلیط سیستمی و چارتری وجود دارند که دارای قیمت های متفاوتی هستند.

 

عوامل موثر در تعیین قیمت بلیط هواپیما سیستمی

مهمترین عاملی که به صورت مستقیم روی قیمت بلیط های سیستمی تأثیر دارد، نوع ایرلاین است که به صورت مستقیم قیمت بلیط را تعیین می کند.

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند باعث تغییر قیمت بلیط های سیستمی شود سن مسافران است.

قیمت بلیط های سیستمی برای افراد بزرگسال بیشتر از کودکان است و معمولاً خرید بلیط سیستمی برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال به صورت نیم بها است.

کودکانی که زیر دو سال سن داشته باشند، مبلغ کمی را بابت بلیط هواپیما و بیمه مسافر پرداخت می کنند.

 

عوامل موثر در تعیین قیمت بلیط هواپیما چارتری

همیشه بلیط های چارتری به عنوان بلیط های ارزان شناخته می شوند. در واقع هنگامی که یک شرکت چارتر کننده تمام بلیط های یک شرکت هواپیمایی را خریداری می کند، می تواند تمام صندلی ها یا تعدادی از آن ها را با قیمت های ارزان تر به مسافران عرضه کند.

به همین خاطر است که قیمت بلیط های چارتری نسبت به بلیط های سیستمی ارزانتر است. البته این نکته را باید بدانید که هنگام خرید بلیط هواپیما چارتری برای افراد بزرگسال و کودکان به یک میزان پول پرداخت می کنید. یعنی هیچ تفاوتی بین بلیط بزرگسال و بلیط کودک وجود ندارد.

نکته: بد نیست بدانید که در بیشتر مواقع امکان کنسلی بلیط چارتری وجود ندارد. در صورتی که مسافران قصد کنسل کردن بلیط را داشته باشند، نمی توانند مبلغ پرداخت شده برای خرید بلیط را باز پس بگیرند.

 

 قیمت بلیط لحظه آخری چطور تعیین می شود؟

شاید تصور کنید که بلیط لحظه آخری هم یکی از انواع بلیط هواپیما است، اما این طور نیست بلیط های لحظه آخری در واقع همان بلیط های چارتری هستند که در ساعات باقی مانده پرواز با قیمتی بسیار کم به فروش می رسند. بنابراین می‌توان گفت که قیمت بلیط های لحظه آخری که در ساعات نهایی پرواز به مسافران عرضه می شوند، بسیار کمتر از قیمت واقعی بلیط است.

به این صورت شرکت های چارتر کننده برای اینکه کمتر ضرر کنند، صندلی های هواپیما را با قیمت های بسیار پایین در اختیار مسافران قرار می دهند.

توجه: گاهی اوقات ممکن است قیمت بلیط های لحظه آخری در فصل های گردشگری بالاتر از بلیط سیستمی باشد.

 

قیمت بلیط هواپیما در هایسیزن و لوسیزن

های سیزن به معنای روزهای پیک سفر یا فصل های گردشگری است. معمولاً روزهای تعطیل، تعطیلات نوروز و تعطیلات تابستانی هایسیزن محسوب می‌شوند. به همین خاطر خرید بلیط هواپیما در این روزها متقاضی بیشتری دارد.

همانطور که در بخش های پیش اشاره کردیم، هر چه میزان درخواست برای خرید بلیط افزایش پیدا کند، قیمت بلیط نیز افزایش پیدا می‌ یابد. بنابراین معمولاً در فصل های گردشگری قیمت بلیط بالا می‌رود.

اما در لوسیزن یا ایامی که تقاضای کمتری برای خرید بلیط وجود دارد، قیمت آن به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. به عنوان نمونه در فصل تابستان میزان تقاضا برای خرید بلیط هواپیما کیش بسیار کاهش پیدا می‌کند. چرا که هوا در فصل تابستان بسیار گرم است. همین امر باعث می‌شود تا قیمت های مربوط به بلیط نسبت به تعطیلات نوروز یا فصل زمستان کاهش داشته باشد.

 

تأثیر روز و زمان در قیمت خرید بلیط هواپیما

روز و ساعت پرواز نیز روی قیمت بلیط هواپیما تأثیر می گذارد، اما چگونه؟

  • تصور کنید شما در روزهای تعطیل هفته مانند پنجشنبه و جمعه قصد یک سفر کوتاه را دارید. مطمئن باشید که خرید بلیط هواپیما در آخر هفته بسیار گرانتر از روزهای عادی هفته است. چرا که میزان تقاضا برای خرید بلیط افزایش پیدا می کند.
  • ساعت پرواز یا همان زمان پرواز نیز می تواند قیمت بلیط را افزایش دهد. پروازهایی که در ساعات اولیه صبح و ساعات پایانی شب انجام می شوند، دارای قیمت کمتری هستند. اما در ساعات میانی روز هزینه خرید بلیط هواپیما بالاتر است. چرا که بیشتر افراد برنامه‌ریزی می‌کنند تا در ساعات میانی روز سفر خود را انجام دهند.

توجه: اگر در آخر شب به مقصد برسید قطعاً پیدا کردن هتل یا محل مناسبی برای اقامت کار دشواری است. بنابراین باید هنگام خرید بلیط هواپیما در این زمان ها، علاوه بر قیمت به مشکلات بعدی آن هم توجه داشته باشید.

تأثیر روز و زمان در قیمت خرید بلیط هواپیما

پرواز غیرمستقیم و تأثیر آن بر قیمت بلیط

عبارت پرواز غیر مستقیم تنها برای پروازهای خارجی قابل استفاده است. بنابراین هنگامی که قصد خرید بلیط هواپیما خارجی را دارید، توجه داشته باشید که اگر بلیط پرواز غیر مستقیم را خریداری کنید هزینه بیشتری برای بلیط پرداخت می کنید.

چراکه شما باید ابتدا در یک مقصد به زمین بنشینید و مجدداً سوار هواپیما شوید تا به مقصد خود برسید. به همین خاطر بلیط در این مواقع بیشتر می شود.

 

کلام پایانی

فاکتورهای بسیاری هستند که برای تعیین قیمت بلیط هواپیما مورد توجه قرار می گیرند. از جمله این عوامل می توان بر قیمت سوخت هواپیما، خدمات ارائه شده در طول پرواز، فصل های گردشگری، زمان پرواز و … اشاره کرد.

ما در این مقاله تمام عواملی که می توانند روی قیمت بلیط هواپیما تأثیر داشته باشند را بررسی کردیم، اما در نهایت این شما هستید که می توانید با خرید بلیط هواپیما از سایت های معتبر بهترین بلیط را از نظر خدمات و قیمت خریداری نمایید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید