بهترین زمان برای سفر به اصفهان

از سفر بدانید استان اصفهان اصفهان ایرانگردی
بهترین زمان برای سفر به اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای بزرگ، پرجمعیت، قدیمی و محبوب خیلی از افراد است که گردشگران زیادی به آنجا سفر می‌کنند. بهترین زمان برای سفر به اصفهان و خرید بلیط هواپیما به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد و شما باید با توجه به شرایط و سلیقه خود تصمیم بگیرید که در کدام فصل می‌خواهید به اصفهان سفر کنید.

در حالت کلی جاهای دیدنی اصفهان در همه فصل‌ها زیبا هستند؛ ولی از نظر آب و هوایی، بهترین زمان سفر به اصفهان، آخر اسفند ماه تا آخر اردیبهشت و همچنین از اواخر شهریور تا اواخر مهر است. در این مقاله از پته قصد داریم بهترین زمان برای سفر به اصفهان را از همه لحاظ بررسی کنیم، پس در ادامه همراه ما باشید.

بهترین زمان سفر به اصفهان از نظر آب و هوا

در حالت کلی موقعیت جغرافیایی اصفهان طوری است که از سه طرف با ارتفاعات محاصره شده است و از همین رو هوای کم‌تری جابجا می‌شود. بهتر است بدانید که این امر باعث بروز آلودگی در هوا نیز می‌شود.

برای اینکه به اصفهان سفر کرده و از زیبایی‌های آنجا دیدن کنید، لازم است بدانید که بهترین زمان سفر به این شهر زیبا از نظر آب و هوا چه زمانی است. شما در بخش‌های مختلف اصفهان می‌توانید سه نوع آب و هوایی مختلفی را مشاهده کنید:

  1. آب ‌و هوای گرم و خشک در نواحی شرق و شمال شرق اصفهان
  2. آب ‌و هوای نیمه‌ مرطوب تا مرطوب سرد در نواحی مرتفع غرب و جنوب
  3. آب‌ و هوای نیمه ‌خشک در نواحی شمالی و مرتفع مرکزی

لازم به ذکر است که بالاترین دمای اصفهان در تابستان حدود 43 درجه و کم‌ترین دما در فصل زمستان تقریبا 19- درجه است. از همین رو در تابستان گرم و خشک است و در زمستان نیز سرد می‌شود. از نظر آب و هوایی بهترین زمان برای سفر به اصفهان از اول اسفند تا آخر اردیبهشت و اوایل ماه شهریور تا اواخر ماه مهر بوده که در این زمان‌ها هوا معتدل و خنک است.

بهترین زمان برای سفر به اصفهان از منظر رویدادها

اصفهان به دلیل اینکه یک شهر تاریخی است و قدمت بالایی دارد، میزبان قوم‌های مختلفی با رسوم متفاوتی بوده است. البته بیشتر رسوم معروف که در گذشته انجام می‌شد دیگر برگزار نمی‌شوند و یا فقط در روستاهای قدیمی برگزار می‌شوند که زمان برگزار شدن این رسوم کهن بهترین زمان برای سفر به اصفهان است.

به عنوان مثال برخی از رویدادهای خاص یا قدیمی‌ترین مراسم‌های جهان شامل: جشن آبریزان زاینده‌رود، سقاخانی (مراسم ویژه عزاداری ماه محرم)، آیین شب اسفند (5 روز آخر سال را جشن می‌گیرند) و آتش افروزی و جل جلانی است که مردم زیادی به این رویدادها علاقه دارند.

لازم به ذکر است که در رویداد آتش افروزی و جل جلانی در شب‌های 17، 18 و 19 نوجوان‌ها روی تپه‌ها آتش روشن می‌کنند و مردم ساکن اصفهان بر این باورند که اگر نور این آتش‌ها به درختان  و باغ‌ها برسد، برکت محصولات افزایش خواهد یافت.

علاوه بر این رسومات، رویدادهای دیگری نیز در اصفهان رخ می‌دهد؛ مثل جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان که این جشنواره بالای 25 سال قدمت دارد و گردشگران زیادی را هر ساله به این شهر جذب می‌کند. در صورتی که برای شرکت به هر کدام از این رویدادهای فرهنگی علاقه دارید، می‌توانید در زمان برگزاری آن‌ها به اصفهان سفر کنید.

مناسب ترین زمان سفر به اصفهان از منظر شلوغی

اصفهان در اوایل فصل بهار و عید نوروز شلوغ‌ترین ایام گردشگری را تجربه می‌کند. چرا که مسافران زیادی به دلیل آب و هوای خوب و منظره‌های زیبا و جذاب به این شهر سفر می‌کنند. البته به دلیل اینکه مسافران زیادی در این زمان به اصفهان سفر می‌کنند، قیمت‌های هتل و دیگر خدمات اجتماعی و رفاهی افزایش پیدا می‌کند و این مسئله ممکن است برای شما خوشایند نباشد؛ البته در صورتی که نمی‌خواهید پول زیادی خرج کنید.

اما در اردیبهشت ماه، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کنند و همچنین در این ماه اصفهان خلوت‌تر می‌شود؛ ضمن اینکه هنوز هم شرایط آب و هوایی خوبی دارد. از همین رو اگر قصد سفر به اصفهان دارید، می‌توانید در اردیبهشت ماه به همراه دوستان و خانواده خود به این شهر سفر کنید.

البته در فصل تابستان به دلیل هوای گرم و خشک، اصفهان خلوت‌تر شده و گردشگران کم‌تری از آنجا دیدن می‌کنند. اما هنگام نزدیک شدن به شروع مدارس و تقریبا از نیمه دوم شهریور مسافران و گردشگران زیادی به سمت اصفهان می‌روند؛ چون در فصل پاییز هم آب و هوای این شهر بسیار خوب است. بنابراین فصل پاییز هم بهترین زمان سفر به اصفهان به حساب می‌آید و اگر شرایط برای شما فراهم بود، می‌توانید در فصل پاییز، سفر به اصفهان را تجربه کنید.

درباره فصل زمستان نیز باید بگوییم که در اصفهان، زمستان مثل تابستان خلوت‌تر می‌شود؛ با این تفاوت که در تابستان آب و هوا خوب است؛ ولی در زمستان به دلیل اینکه هوا سرد است، بسیاری از گردشگران از سفر به آنجا امتناع می‌کنند.

بهترین زمان برای سفر به اصفهان از منظر هزینه ها

در راهنمای سفر به اصفهان از نظر هزینه‌ها باید بگوییم که در مواقعی که گردشگران زیادی از آنجا دیدن می‌کنند، معمولا هزینه هتل‌ها و… افزایش پیدا می‌کند. ولی در فصل‌هایی که کم تردد است، هتل‌ها حتی تخفیف ویژه هم دارند. البته تنوع هتل‌ها زیاد است و هزینه بستگی به امکانات و ستاره‌های هتل دارد.

شما می‌توانید در فصولی از سال به اصفهان سفر کنید که تردد در آنجا کم است و گردشگران کم‌تری در آنجا حضور دارند. اما باید بدانید که در حالت کلی هزینه اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی از هزینه هتل‌ها مناسب‌تر است. که البته در سال‌های اخیر اقامت‌ گاه‌های مجهزتری در اصفهان تاسیس شده‌اند که قیمت‌هایی نزدیک به اجاره یک اتاق در هتل دارند. در نهایت بهتر است قبل از مراجعه، امکانات و کیفیت و هزینه‌ها را بررسی کنید تا تصمیم بهتری بگیرید.

"</p

بهترین زمان برای سفر به اصفهان در فصل های مختلف سال

سفر به اصفهان در فصل‌های مختلف سال، جذابیت زیادی برای تمام مسافران دارد؛ چرا که هر فصل از سال، زیبایی مخصوص خودش را دارد. درواقع هر فصل مزایا و معایب مختلفی دارد و در نهایت به شرایط و سلیقه شما بستگی دارد که بخواهید در کدام فصل به آنجا سفر کنید و از زیبایی‌های شهر اصفهان لذت ببرید.

سفر به اصفهان در بهار

در فصل بهار اغلب مسافران در تعطیلات عید نوروز به اصفهان سفر می‌کنند ولی بعضی از افراد به دلیل تردد زیاد بعد از تعطیلات به آنجا می‌روند. معمولا اصفهان در نوروز در شلوغ‌ترین حالت قرار دارد و هزینه‌های هتل، امکانات و… در این فصل بیشتر از سایر فصل‌ها است. هر چند که به دلیل آب و هوای بهاری و مناظر زیبا ارزشش را خواهد داشت.

شما می‌توانید در فصل بهار به آبشارهای معروف کرد علیا، آب ملخ و پونه زار، یا چشمه‌های اطراف اصفهان مانند چشمه آب معدنی و آب گرم ورتون، چشمه لنگان، چشمه بابا احمد، جنگل‌های اطراف اصفهان و زاینده رود سفر کنید. اگر علاقه به کویر دارید نیز می‌توانید به کویرهای نزدیک اصفهان بروید. بعضی از کویرهای معروف اصفهان شامل کویر مرنجاب و کویر ورزنه هستند.

سفر به اصفهان در تابستان

در تابستان هتل‌ها دارای قیمت مناسب‌تری هستند، اگر مسافرت در فصل تابستان به دلیل گرما شما را اذیت نمی‌کند، شما می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و در فصل تابستان به شهر زیبای اصفهان سفر کنید. علاوه بر این، موزه‌ها، آکواریوم اصفهان و مکان‌های تاریخی مسقف، کوه صفه و منطقه چادگان نیز مکان‌های مناسبی برای تفرج و گشت و گزار هستند.

شما در فصل تابستان می‌توانید به همراه دوستان یا خانواده خود از مناطق سرسبز اطراف زاینده‌رود و پارک‌های حاشیه این رود بازدید کنید. اما به دلیل بارش کم در سال‌های اخیر، انتظار رودخانه پرآبی را نداشته باشید. البته شما می‌توانید از کلیساها و محله جلفا در اصفهان نیز دیدن کنید، یا به کافه‌های این مناطق بروید و با نوشیدن یک نوشیدنی در روز گرم تابستان لذت ببرید.

سفر به اصفهان در تابستان

سفر به اصفهان در پاییز

فصل پاییز یکی از فصل‌هایی است که در آن اصفهان مناظر زیبایی را به وجود می‌آورد. شما می‌توانید در برگ‌ریزان پاییز خیابان‌های اصفهان به گشت و گزار بپردازید و از مناظر لذت ببرید. در فصل پاییز خیابان‌هایی مانند چهارباغ، فضای عاشقانه‌ای در سطح شهر ایجاد می‌کنند که بسیار دیدنی هستند. پاییز بهترین زمان برای سفر به اصفهان است؛ چرا که آب و هوای خوبی دارد.

در این فصل شما می‌توانید با کم‌ترین امکانات از مسافرت خود لذت ببرید. به عنوان مثال با کرایه یک دوچرخه می‌توانید با دوستان خود کل خیابان‌ها یا در امتداد رودخانه‌ها رکاب بزنید، از غذاهای خیابانی و یا کافه‌های سیار چیزی که می‌خواهید را بخرید و برای خود خاطره‌ای به یادماندنی ثبت کنید.

بهترین زمان برای سفر به اصفهان در پاییز

سفر به اصفهان در زمستان

اصفهان در زمستان در خلوت‌ترین حالت ممکن است؛ چون گردشگران خیلی کم‌تری در آنجا تردد می‌کنند. زمستان بهترین زمان برای سفر به اصفهان برای کسانی است که می‌خواهند اصفهان کاملا خلوت باشد. باید بدانید که زمستان‌های اصفهان بسیار سرد و خشک است؛ ولی بارش برف و پس از آن، باعث زیباتر شدن بناهای تاریخی می‌شود. کوه‌های اصفهان نیز سفید پوش می‌شوند و کسانی که به اسکی علاقه دارند، می‌توانند برای اسکی در برف آماده شوند.

همچنین لازم به ذکر است که قیمت هتل‌ها و سایر امکانات تفریحی در این فصل به شدت کاهش پیدا می‌کند و در صورتی که این مورد برای شما اهمیت دارد، بهتر است زمستان اصفهان را از دست ندهید.

سفر به اصفهان در زمستان

در پایان به شما توصیه می کنیم اگر قصد سفر به اصفهان را دارید حتما بلیط هواپیما اصفهان را تهیه کنید تا بتوانید با کمترین میزان خستگی، سریع و مطمئن خود را به این شهر زیبا برسانید و در آرامش از مکان ها دیدنی آن دیدن نمایید. همچنین اگر تجربه سفر به این شهر زیبا را داشته اید نظرات و دیدگاه های خود را با ما و سایر همراهان سایت به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید