کوه‌ های مریخی چابهار سفر به سیاره‌ای دیگر

استان سیستان و بلوچستان ایرانگردی چابهار
کوه‌ های مریخی چابهار سفر به سیاره‌ای دیگر

دلتان می‌ خواهد شما را با یکی از زیباترین جاذبه‌ های دیدنی کشور آشنا کنیم که هزاران سال طول کشیده تا به وجود بیایند؟ اگر به پدیده ‌های طبیعی بی‌نظیر علاقه دارید، بیایید تا پس از خرید بلیط هواپیما شما را به سفر ببریم و از نزدیک با کوه‌ های مریخی چابهار این بندر زیبا آشنا کنیم. کوه ‌هایی که بی‌شباهت با رشته کوه‌ های سرخ رنگ سیاره مریخ نیستند و دلیل نام‌گذاری آن ها هم همین است.

کوه های مریخی کجاست؟

کوخ کوه مریخی بندر چابهار یا کوه مینیاتوری یکی از جاهای دیدنی جنوب کشورمان است که در استان سیستان و بلوچستان و ۵۰ کیلومتری شهرستان چابهار قرار گرفته است. این کوه ها جزو پدیده‌ های زمین شناسی هستند که هزاران سال قبل زمانی که تمام بخش ‌های جنوبی کشور را آب فرا گرفته بود، تشکیل شده‌اند.

ظاهر عجیب و غریب کوه‌ های مریخی چابهار به خاطر انباشت ترکیباتی از جنس سنگ، ماسه و حتی بقایای موجودات آبزی است. جانداران دریایی مانند ماهی‌ ها، سخت پوستان و رسوبات آهکی که سال‌ ها روی یکدیگر انباشته شده‌اند، امروزه به رشته کوه‌ های مریخی معروف چابهار تبدیل شده‌اند.

رشته کوه ‌های مریخی در استان سیستان و بلوچستان و نزدیکی چابهار قرار گرفته‌اند.

فصل پاییز، زمستان و اوایل بهار برای بازدید از این رشته کوه ‌ها توصیه می ‌شوند.

رشته کوه‌ های مریخی که از بخش شرقی چابهار آغاز می‌ شوند، جزو رشته کوه‌ های زاگرس هستند و تا کشور پاکستان هم ادامه پیدا می ‌کنند. رنگ این کوه‌ ها خاکستری، قرمز و سفید است. این کوه ‌ها که از جنس سنگ ‌های مقاوم ساخته شده‌اند، ظاهر متفاوتی با رشته کوه ‌های معمولی دارند. سال ‌ها قرار گرفتن در معرض باد و باران باعث شده تا فرسایش پیدا کنند و سطح ناهمواری داشته باشند.

دندانه ‌های این رشته کوه‌ ها، نوک تیز قله ‌ها و دارا بودن ستون ‌هایی با کلاهک ‌های منحصر به فرد، باعث شده تا این کوه ‌ها را با کوه ‌های سیاره مریخ مقایسه کنند.

آدرس: سیستان و بلوچستان- ۵۰ کیلومتری بندر چابهار -به طرف گواتر- رشته کوه مریخی

کوه‌ های مریخی چابهار سفر به سیاره‌ای دیگر

راه‌ های دسترسی به کوه‌ های مریخی چابهار

شاید شرایط سفر به فضا را نداشته باشیم، اما می ‌توانیم روی همین کره خاکی خودمان جاذبه ‌هایی را پیدا کنیم که کاملاً شبیه اکوسیستم طبیعی سیاره‌ های دیگری چون مریخ هستند. برای دسترسی به کوه مریخی چابهار باید ابتدا خودتان را به بندر چابهار برسانید.

با خرید یک بلیط هواپیما چابهار می ‌توانید از طریق فرودگاه کنارک به بندر چابهار بروید. سپس می ‌توانید ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر رانندگی کنید و پس از گذشتن از مسیر گواتر، سمت چپ کوه‌ های مریخی را ببینید.

نکته: می ‌توانید برای سفر به چابهار از مسیر های زمینی هم استفاده کنید. سفر با اتوبوس به چابهار و سفر با خودروی شخصی هم انتخاب ‌هایی هستند که می ‌توانید داشته باشید.

اگر هم بخواهید با قطار به چابهار بروید، باید از طریق مسیر ریلی به بندرعباس رفته و سپس سوار اتوبوس شوید تا بتوانید به چابهار برسید. باقی مسیر هم همان مسیری است که از بندر چابهار شما را به گواتر و سپس کوه ‌های مریخی می ‌رساند.

بهترین زمان بازدید از کوه مریخی چابهار

اگر نمی ‌خواهید گرفتار باد های خاکی و طوفان‌ های سیستان و بلوچستان شوید، بهتر است در انتخاب زمان سفر به چابهار دقت کنید. یکی از مشکلاتی که باعث می ‌شود گردشگران بعد از سفر به چابهار نتوانند به خوبی منظره زیبای کوهی ‌های مریخی را از نزدیک ببینند، وجود آب و هوای نامساعد است. بنابراین با ما در پته همراه باشید تا بهترین زمان بازدید از کوه‌ های مینیاتوری را به شما بگوییم.

آب و هوای چابهار همیشه گرم است. پس اگر نمی ‌خواهید گرفتار هوای گرم و طوفان ‌های سیستان و بلوچستان شوید، بهتر است فکر سفر به کوه ‌های مریخی در تابستان را فراموش کنید!

علاوه بر باد های خاکی، هوای بسیار گرم هم نمی ‌گذارد لذت چندانی از سفرتان ببرید. پس بهتر است در اوایل فصل بهار و اسفند ماه برای دیدن جاذبه ‌های دیدنی سیستان و بلوچستان مانند کوه مریخی اقدام کنید.

کوه ‌های مریخی مانند کوه ‌های شمال کشور یا کوه ‌های مناطق غربی، پوشیده از درختان و جنگل ‌های انبوه نیستند که بتوانند هوا را تلطیف کنند. پس بهتر است در پاییز، اسفند و اوایل فروردین زمان آن هم زمان طلوع خورشید یا قبل از غروب، برای دیدن این کوه ‌های زیبا راهی سفر شوید.

امکانات اطراف کوه‌ های مریخی چابهار

اگر تجربه سفر به سیستان و بلوچستان و جاذبه ‌های دیدنی اطراف چابهار را داشته باشید، می ‌دانید که نباید انتظارات چندانی از امکانات رفاهی و تفریحی داشته باشید. متاسفانه این منطقه از نظر امکانات رفاهی و گردشگری چندان پیشرفته نیست و مسئولان کشور نیز توجهی به این قضیه ندارند.

همانطور که اشاره کردیم کوه‌ های مریخی ۴۰ الی ۵۰ کیلومتر از بندر چابهار دورتر هستند. اما فاصله این کوه ‌ها تا مناطق مسکونی اطراف آن چندان زیاد نیست. ولی باز هم امکانات رفاهی چندانی برای مسافران وجود ندارد. مگر کپر هایی که توسط مردم محلی ساخته شده‌اند و با امکانات بسیار محدودی از گردشگران پذیرایی می ‌کنند. البته در سال ‌های اخیر یک مجتمع رفاهی در این منطقه ساخته شده که در ساحل دریای عمان قرار دارد.

این مجتمع دارای سرویس ‌های بهداشتی، یک آلاچیق برای رصد ستارگان، ۶ سوئیت برای اقامت مسافران و اردو های دانش‌آموزی است. به همین خاطر توصیه می ‌کنیم اگر قصد دارید شب را در کنار کوه ‌های مریخی بمانید، نظرتان را عوض کنید و به ساحل بریس یا بندر چابهار برگردید.

برای بازدید از کوه‌ های مریخی هم آب، لباس مناسب، کلاه آفتابگیر، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، کفش راحت و سایر وسایل مورد نیاز مانند خوراکی ‌های سبک را همراه خودتان ببرید.

توجه: جالب است بدانید که دریاچه معروف لیپار در نزدیکی همین رشته کوه‌ های مریخی قرار گرفته، بنابراین می ‌توانید در یک روز از این دو جاذبه گردشگری دیدن کنید و برای اقامت شبانه به هتل یا محل اقامت خودتان بازگردید.

امکانات اطراف کوه‌ های مریخی چابهار

در کوه‌ های مریخی کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در نزدیکی کوه ‌های مریخی چابهار، علاوه بر کمپینگ ‌های گردشگری، اقامتگاه‌ های بومگردی روستا های اطراف هم گزینه ‌های مناسبی هستند. همانطور که گفتیم هتل ‌های چابهار هم برای اقامت گزینه‌ های بهتری هستند و می ‌توانید شب را در هتل بمانید و سپس برای دیدن جاذبه ‌های گردشگری یک ساعت رانندگی کنید.

کلام آخر

سفر به چابهار و دیدن زیبایی ‌های این شهر بندری، فرصتی را در اختیارتان قرار می ‌دهد تا از زیباترین و عجیب‌ترین رشته کوه‌ های کشور هم بازدید کنید. رشته کوه‌ های مریخی چابهار که به کوه‌ های مینیاتوری هم شهرت دارند، جزو جا هایی هستند که نباید دیدن آن ها را از دست بدهید. بهترین زمان بازدید از این رشته کوه‌ ها، اوایل فصل بهار، فصل پاییز و زمستان است.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید