بررسی نوشته های روی بلیط هواپیما

از سفر بدانید
بررسی نوشته های روی بلیط هواپیما

بررسی نوشته های روی بلیط هواپیما به ما کمک می‌کند تا با معنی آن ها آشنا شویم. با توجه به اینکه اطلاعات مربوط به پرواز به صورت علامت های اختصاری روی بلیط نوشته شده اند، ما باید هنگام خرید بلیط هواپیما با این اطلاعات آشنایی داشته باشیم. برخی از نوشته های روی بلیط هواپیما به صورت علامت اختصاری هستند و برخی دیگر از آن ها شامل اطلاعات هویتی ما می شوند.

نحوه خواندن بلیط هواپیما

با بررسی نوشته های روی بلیط هواپیما متوجه می‌شویم که نوشته هایی که روی بلیط هواپیما وجود دارند شامل دو دسته می شوند.

  1. یک دسته از این اطلاعات مربوط به اطلاعات شخصی مسافر هستند.
  2. دسته دوم شامل اطلاعات پرواز می شوند. از این اطلاعات می توان به تاریخ پرواز، شماره پرواز یا میزان بار مجاز اشاره کرد.

نکته: اطلاعات درج شده روی بلیط های ایرانی همگی به فارسی نوشته شده اند؛ بنابراین نحوه خواندن بلیط هواپیما ایرانی کار چندان دشواری نیست و هر کسی آشنایی جزئی با حروف انگلیسی داشته باشد می‌ تواند به راحتی اطلاعات درج شده روی بلیط های ایرانی را بخواند.

بررسی نوشته های روی بلیط هواپیما

اما نحوه خواندن بلیط هواپیما خارجی و آشنایی با علامت های اختصاری درج شده روی بلیط، نیاز به آگاهی بیشتری دارد. به عنوان نمونه باید بتوانید اطلاعات مربوط به پاسپورت و سایر جزئیات درج شده روی بلیط را بررسی کنید.

 

خواندن اطلاعات مربوط به پاسپورت

بلیط های خارجی معمولاً دارای بخشی هستند که اطلاعات مربوط به پاسپورت در آن قسمت نوشته شده است. این اطلاعات شامل نام مسافر و شماره پاسپورت می شود که در این قسمت به صورت جداگانه به هر یک از آن ها اشاره می کنیم. البته علامت های اختصاری نیز قبل از اسم مسافر درج می شود که هر یک معنای خاصی دارد.

نام و نام خانوادگی مسافر

اولین قسمتی که در بخش اطلاعات پاسپورت بلیط هواپیما با آن مواجه می شوید، نام و نام خانوادگی مسافر است که در گوشه بالا و سمت راست بلیط نوشته می شود. این اطلاعات در قسمت سمت چپ به انگلیسی نیز درج می شود.

معمولاً ایرلاین های خارجی تنها به نام انگلیسی نام مسافر را چاپ می‌کنند، اما برخی از شرکت‌ های هواپیمایی داخلی مانند هواپیمایی ایران ایر و شرکت هواپیمایی ماهان، نام مسافر را هم به انگلیسی و هم به فارسی می نویسند.

هنگام بررسی نوشته های روی بلیط هواپیما دقت کنید که نام مسافر با نام و نام خانوادگی شما مطابقت داشته باشد و اطلاعات روی بلیط با اطلاعات پاسپورت شما هماهنگ باشد.

توجه: در صورتی که هرگونه مشکلی در نوشتن نام و نام خانوادگی و مشخصات هویتی شما وجود داشته باشد، باید چند روز قبل از پرواز به شرکت های صادر کننده بلیط اطلاع دهید.

نحوه خواندن بلیط هواپیما

علامت های اختصاری روی بلیط هواپیما

هنگام بررسی نوشته های روی بلیط هواپیما و خواندن اطلاعات مربوط به پاسپورت ممکن است با برخی از علامت های اختصاری مواجه شوید که در ادامه به هریک از آن ها اشاره می کنیم.

  • MR: این علامت اختصاری به معنای این است که جنسیت مسافر مرد و بزرگسال است.
  • MRS: این علامت اختصاری نشان دهنده جنسیت خانم و بزرگسال بودن مسافر است.
  • CHD: این علامت اختصاری نیز نشان می‌دهد که مسافر کودک است.
  • INF: این کلمه نیز مخفف کلمه نوزاد است و برای مسافران نوزاد به کار می رود.

شماره پاسپورت

اطلاعات پاسپورت مسافران که معمولاً در بلیط های خارجی در قسمت بالا و گوشه سمت چپ نوشته می شود، شامل شماره پاسپورت هم می شود؛ بنابراین شما هنگام بررسی نوشته های روی بلیط هواپیما باید دقت کنید که شماره نوشته شده روی بلیط با شماره پاسپورت شما یکسان باشد.

اطلاعات مربوط به پرواز روی بلیط هواپیما

یکی دیگر از مواردی که هنگام خواندن بلیط هواپیما باید به آن توجه کنید، اطلاعات پرواز است. معمولاً اطلاعات پرواز در سمت راست بلیط نوشته می شود. اطلاعات مربوط به خود بلیط نیز در سمت چپ آن نوشته می شود. به طور کلی اطلاعات پرواز شامل موارد زیر می شود.

مبدأ پرواز

اطلاعات مربوط به مبدأ پرواز با کلمه From مشخص می شود. معمولاً نام کشور یا شهر مبدأ در این قسمت نوشته می شود.

مقصد پرواز

مقصد پرواز نیز با کلمه To نوشته می شود. شهر یا کشوری که مقصد پرواز است در این قسمت نوشته می شود.

شماره ترمینال

شماره ترمینال با کلمه Terminal نوشته می شود. این شماره در صورتی روی بلیط های هواپیما درج می شود که فرودگاه مبدأ یا مقصد دارای چند ترمینال باشد.

نوشته های روی بلیط هواپیما

به عنوان نمونه برخی از فرودگاه های بین المللی هستند که ترمینال های مربوط به پروازهای خارجی و داخلی دارند. به همین خاطر باید روی بلیط اطلاعات مربوط به شماره ترمینال وجود داشته باشد تا مسافران هنگام ورود به فرودگاه بتوانند ترمینال موردنظر را پیدا کنند.

تاریخ پرواز

تاریخ پرواز یا کلمه Date از اصلی‌ترین اطلاعات بلیط هواپیما است و تاریخ سفر را مشخص می‌کند. معمولاً تاریخ پروازهای داخلی در بلیط های فارسی به سال شمسی نوشته می‌شود، اما در پروازهای خارجی تاریخ پرواز به سال میلادی نوشته می شود. همیشه هنگام مسافرت با هواپیما باید به تاریخ پرواز توجه داشته باشید.

زمان پرواز

ساعت شروع یا زمان پرواز که با عبارت Flight time مشخص می شود. ساعت پرواز را به شما نشان می دهد. معمولاً ساعت پرواز به وقت محلی شهر مبدأ است.

شما باید حتماً برای انجام پروازهای خارجی سه ساعت قبل در فرودگاه حضور داشته باشید. البته برای پرواز های داخلی نیز از مسافران خواسته می شود تا یک یا دو سر قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشند.

ساعت لندینگ پرواز (رسیدن به مقصد)

ساعت فرود پرواز که با عبارت Arrival Time مشخص می شود. این ساعت نشان می‌دهد که مدت زمان پرواز شما چقدر خواهد بود. معمولاً ساعت رسیدن هواپیما به وقت محلی نوشته می شود؛ بنابراین اگر کشور مقصد شما اختلاف ساعت زیادی با کشور مبدأ دارد، باید توجه داشته باشید که زمان رسیدن، طبق ساعت کشور مقصد نوشته شده است.

شماره پرواز در بلیط خارجی

در بلیط هواپیما خارجی شماره پرواز نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. شما برای این که بتوانید گیت پرواز خودتان را پیدا کنید باید شماره پرواز را داشته باشید. شماره پرواز معمولاً در گوشه بالا سمت چپ بلیط زیر اسم ایرلاین نوشته می شود.

بنابراین همگام پیدا کردن گیت پرواز باید شماره پرواز خودتان را بدانید. البته ممکن است در ساعتی که شما پرواز می کنید چند پرواز دیگر هم انجام شود، به همین خاطر باید بدانید که کدام گیت مربوط به پرواز شما است و باید از طریق آن بار های خودتان را تحویل بدهید.

زیر شماره پرواز، شماره بلیط هم نوشته شده که در سیستم ثبت می شود و شما به راحتی می توانید از طریق شماره مرجع PNR که مخفف عبارت ثبت نام مسافر است، پرواز خودتان را پیدا کنید.

این شماره مرجع کمک می کند تا بتوانید تمام اطلاعات مسافران را پیگیری کنید و یا اگر قصد داشته باشید بلیط خودتان را کنسل کنید یا تاریخ پرواز را تغییر دهید، باید این کد را داشته باشید.

نام ایرلاین

نام ایرلاین یا شرکت هواپیمایی روی بلیط هواپیما درج می شود؛ بنابراین اگر شما بلیط خود را از شرکت هواپیمایی ایران ایر خریده باشید، نام ایرلاین یا خط هوایی رویی بلیط شما درج شده است.

مدل هواپیما

اطلاعاتی که هنگام بررسی نوشته های روی بلیط هواپیما با آن مواجه می شوید مدل هواپیما Air Plain Model است.

معمولاً برای شما مهم نیست که بدانید مدل هواپیمایی که با آن پرواز می کنید چیست، اما با توجه به اینکه حرکت هواپیما های مسافربری با توجه به مدل خود خدمات و امکانات ویژه‌ ای را به مسافران ارائه می کنند، بهتر است با مدل های هواپیماهای مسافربری مانند بوئینگ یا ایرباس آشنا باشید. چرا که کیفیت خدمات ارائه شده می تواند روی کیفیت پرواز تاثیر داشته باشد.

کلاس پروازی

اگر اهل سفر های خارجی باشید حتماً درباره انواع کلاس های پروازی اکونومی، بیزینس و فرست کلاس اطلاعات کافی دارید. در بخشی از بلیط هواپیما اطلاعات مربوط به کلاس کابین نوشته می شود که با توجه به آن مسافران می توانند خدمات ویژه ای را دریافت نمایند.

میزان بار مجاز در پرواز

در هر پرواز با توجه به قوانین شرکت هواپیمایی، بار مجاز تعیین می شود؛ بنابراین باید توجه داشته باشید که میزان بار مجاز Allowed Loggage  چقدر است. چرا که اگر بیش از این مقدار بار به همراه داشته باشید باید جریمه اضافه بار را پرداخت کنید.

شماره بلیط

Ticket Number یا همان شماره بلیط هواپیما برای گرفتن کارت پرواز مورد نیاز است؛ بنابراین چه بلیط خود را به صورت حضوری تهیه کنید چه به صورت اینترنتی بلیط پرواز خود را خریداری کنید، باید شماره بلیط خود را بدانید. البته در حال حاضر امکان ارائه کارت ملی یا پاسپورت برای دریافت کارت پرواز وجود دارد و حتماً ضروری نیست که شماره پرواز را ارائه کنید تا بتوانید کارت پرواز را بگیرید.

نوشته روی بلیط هواپیما

سایر اطلاعات روی بلیط هواپیما

تا این قسمت از بحث درباره اطلاعات نوشته روی بلیط هواپیما صحبت کردیم و هر یک را به صورت مختصر توضیح دادیم، اما برخی از اطلاعات دیگر هستند که با بررسی نوشته های روی بلیط هواپیما متوجه آن ها می شوید. این اطلاعات شامل موارد زیر می شود

  • هزینه پرداخت شده برای بلیط
  • هزینه مربوط به مالیات
  • قوانین مربوط به کنسلی بلیط هواپیما
  • شماره سفارش بلیط هواپیما

اطلاعات کارت پرواز

مسافران پروازهای خارجی یا داخلی پس از اینکه بلیط خود را تحویل می دهند کارت پرواز را دریافت می کنند و با استفاده از اطلاعات نوشته روی کارت پرواز می توانند کارهای مربوط به پرواز را انجام دهند.

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که شماره صندلی روی بلیط هواپیما نوشته نمی شود؛ بنابراین اگر شما بخواهید شماره و ردیف صندلی خودتان را پیدا کنید باید از روی کارت پرواز این کار را انجام بدهید.

معمولاً اطلاعات درج شده روی کارت پرواز با اطلاعات مربوط به بلیط یکسان هستند، اما برخی از این اطلاعات به شما کمک می کند تا بتوانید شماره و ردیف صندلی تان را انتخاب کنید. از این اطلاعات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

Carrier  در کارت پرواز

این کلمه به معنای شرکت هواپیمایی است که پرواز را انجام می دهد.

Seq  در کارت پرواز

این کلمه اختصاری نشان می دهد که شما در بین لیست افرادی که کارت پرواز را دریافت کرده‌اند، چندمین نفر هستید. هرچه این شماره کمتر باشد ممکن است خودتان بتوانید راحت تر شماره و ردیف صندلی را پیدا کنید.

Seat

کلمه صندلی به مسافران نشان می‌دهد که ردیف و شماره صندلی آن ها چند است.

Boarding Time

زمان ورود مسافر به هواپیما در این قسمت مشاه. البته توجه داشته باشید که زمان پرواز با زمان ورود مسافر به هواپیما متفاوت است.

 

TKT NO

این بخش مربوط به شماره بلیط است که در کارت پرواز هواپیما درج می شود.

 

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی نوشته های روی بلیط هواپیما پرداختیم؛ امیدواریم بتوانید پس از خواندن این مطلب با چگونگی خواندن بلیط هواپیما و اطلاعات روی بلیط هواپیمایی به طور کامل آشنا شده باشید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید