بهترین جاهای تهران برای سیزده بدر

استان تهران ایرانگردی شهر تهران
بهترین جاهای تهران برای سیزده بدر

یکی از دغدغه‌های مردم تهران برای تعطیلات عید، پیدا کردن مکانی مناسب و غیرتکراری برای تفریح در روز سیزده بدر است. به هر حال سیزده بدر برای دوست‌داران تفریح و گردشگری با دیگر روزها تفاوت دارد و بهانه‌ای برای رفتن به جاهای جدید است. اگر از رفتن به مکان‌های تکراری و تفریحی خسته شده‌اید یا خانواده شما خواهان رفتن به مکان‌های دیدنی جدید هستند، در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بهترین جاهای دیدنی تهران برای سیزده بدر را معرفی کنیم.

معروف ترین جاهای تهران برای سیزده بدر

در روز سیزده بدر، بسیاری از مردم تهران به دنبال مکان‌های معروف برای جشن و سرگرمی هستند. در این محتوا، معروف‌ترین جاهای تهران برای سیزده بدر را بررسی می‌کنیم که با انتخاب هر یک از این مکان‌ها برای جشن سیزده بدر، مطمئناً تجربه‌ی خاطره‌انگیزی خواهید داشت.

دریاچه چیتگر

یکی از مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری برای مسافران و ساکنین تهران دریاچه چیتگر تهران و پارک جنگلی آن واقع در غرب تهران و در منطقه‌ای بنام چیتگر است. نام دیگر دریاچه چیتگر، دریاچه خلیج فارس است که به یاد شهدای خلیج فارس بدین نام تغییر کرد. البته مردم تهران این دریاچه را با هر دو نام می‌شناسند، ولی پیش عموم مردم همان دریاچه چیتگر سابق است.

این دریاچه با وسعت 130 هکتار به عنوان بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران محسوب می‌شود. البته مساحت کلی این منطقه تفریحی حدود 250 هکتار بوده و تفریحات روز و مختلفی را در خود جای داده است. از تفریحات رایج این مکان تفریحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قایق سواری
  • ماهیگیری
  • پیاده روی
  • دوچرخه سواری
  • عکاسی
  • مرکز خرید بام لند

در منطقه این دریاچه پارک‌های زیاد و متنوعی وجود دارد که اوقات خوشی را برای گردشگران فراهم کرده است. پارک‌ها و سرگرمی‌هایی از قبیل اسکیت هوایی یا اسکیت U، سرسره سقوط آزاد، شهر بادی، پرش آزاد، دریفتینگ، خانه وارونه، سافاری پارک وحشت، ماشین برقی و کارتینگ و چرخ و فلک از محبوب‌ترین تفریحات این منطقه هستند.

هر کدام از این بخش‌ها می‌توانند اوقات خوشی را برای شما و خانوادتان فراهم کنند و سیزده بدر خوبی را تجربه کنید. آدرس دریاچه چیتگر این مکان تفریحی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 15:30 الی 22 و در روزهای آخر هفته و تعطیل از ساعت 10 صبح الی 22 باز است و امکان مراجعه وجود دارد.

دریاچه چیتگر

پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی چیتگر با داشتن پیست دوچرخه سواری مخصوص زنان در بوستان ریحانه و گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری گزینه مناسبی برای تفریح خانوادگی است. این پارک جنگلی یکی از تفریحگاه‌های قدیمی مردم تهران است که در سال 1342 و در دوره پهلوی ساخته شده است. از جمله امکانات این پارک می‌توان به پیست سوارکاری، محیطی مناسب برای پیاده روی، مسیر دوچرخه سواری و محیطی سبز با انواع درختان اشاره کرد. این درختان به گونه‌ای کاشته شده‌اند که تاثیر مثبتی در تولید اکسیژن داشته باشند.

شاید بتوان نقطه عطف این پارک جنگلی را پیست دوچرخه سواری بانوان دانست که در واقع اولین پیست دوچرخه سواری مختص بانوان است. پیست دوچرخه سواری بانوان به طول 1300 متر است و برای افرادی که به دوچرخه سواری سرعتی علاقه‌مندند یک پیست 13700 متری دوچرخه سواری در نظر گرفته شده است. این پیست دوچرخه سواری از ساعت 15 و 24 باز است و در این ساعات می‌توان از آن استفاده کرد. این پارک جنگلی در غرب تهران و در منطقه 22 شهرداری قرار دارد و درهای این پارک از  ساعت 6 صبح الی 24 به روی عموم مردم باز است.

پارک جنگلی چیتگر

پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه تهران به دور از شلوغی‌های روزمره و آب و هوای آلوده شهر تهران مکان تفریحی مناسبی برای سیزده بدر است. عموم مردم برای قدم زدن و کوهنوردی از این مکان بازدید می‌کنند. امکاناتی از قبیل رستوران، کافه و آلاچیق در این پارک نیاز مسافران و گردشگران را فراهم کرده است.

کف گذرگاه‌های این پارک سنگ فرش بوده و دریاچه مصنوعی این پارک جلوه ویژه‌ای به این پارک داده‌اند. همچنین آبشارها، مجسمه‌های سنگی حیوانات و بوستان فردوسی از دیگر موارد دیدنی این مکان هستند. کوهنوردانی که قصد رفتن به ارتفاعات کلکچال واقع در شمال تهران را دارند، معمولا در این پارک توقف کرده و پس از استراحت به راه خود ادامه می‌دهند.

با وجود امکانات تفریحی و دسترسی آسان به این مکان، می‌توان آن را یکی از بهترین جاهای تهران برای سیزده بدر دانست. این پارک در آدرس تهران، خیابان شهید باهنر، خیابان شهید امیدوار قرار دارد و در تمامی روزهای هفته از ساعت 6 صبح الی 24 باز است.

پارک جمشیدیه

پارک آب و آتش

یکی از محبوب‌ترین پارک‌های شهر تهران، پارک آب و آتش است و دلیل نامگذاری این پارک، وجود 4 برج آتش در اطراف آبنماهای موجود در این پارک است. این 4 برج در ضلع شرقی این پارک قرار داشته و ارتفاع آن‌ها حدود 10 متر است. پس از غروب خورشید و تاریکی هوا، این برج‌ها شروع به روشن شدن می‌کنند. شعله‌های آتش این برج‌ها در ارتفاع 1 الی 8 متری آن‌ها قابل مشاهده هستند. مساحت این پارک چیزی بیش از 24000 متر مربع است و مجهز به تمامی امکانات رفاهی و مورد نیاز از جمله رستوران، آلاچیق، پیست دوچرخه سواری، پیست اسکیت سواری، نمازخانه و سرویس بهداشتی است.

طبیعت سبز، گل و گیاهان مختلف و نیمکت‌های فراوان در این پارک لحظات آرامش بخشی را برای گردشگران فراهم کرده است. از دریاچه مصنوعی خزر گرفته تا فودکورت‌ها و کافه‌های دلنشین، همگی در این بوستان جای داده شده‌اند تا اوقات خوشی را برای عموم مراجعین فراهم کنند.

از جاذبه‌های دیگر این پارک می‌توان به فواره‌های آب بوستان حضرت ابراهیم اشاره کرد که فواره‌های آب را از 240 نقطه مختلف به ارتفاع 10 متر پرتاب می‌کنند. البته چیزی که بیشتر از باقی ویژگی‌های دیگرش به چشم می‌خورد، وجود پل طبیعت در این پارک است که به عنوان سومین نماد شهر تهران محسوب می‌شود و جزو جاذبه‌های گردشگری تهران است. این پارک در آدرس  تهران، خیابان آفریقا، قبل از چهارراه جهان کودک، انتهای کوچه ژوبین واقع شده است و درهای این پارک به صورت 24 ساعته به روی عموم مردم باز است.

پارک آب و آتش

پل طبیعت

 پل طبیعت روی اتوبان مدرس ساخته شده و پارک آب و آتش و پارک طالقانی را به یکدیگر متصل می‌کند. از آنجایی که در دو طرف این پل، پارک تفریحی وجود دارد، برای بازدیدکنندگان هر کدام از این پارک‌ها، عبور از این پل امری ضروری تلقی می‌شود. این پل یک پل پیاده روی 3 طبقه است که به عنوان نخستین پل غیرخودرویی ایران و بزرگترین پل غیرخودرویی در خاورمیانه است.

پل طبیعت تهران برای سیزده بدر

پارک طالقانی

پارک طالقانی از دیگر مکان‌های دیدنی تهران با طبیعت سرسبزی که دارد محیطی مناسب برای رفتن به سیزده بدر است. یکی از نکاتی که این پارک را جذاب کرده است وجود پرچم بزرگ ایران با 1000 متر مربع مساحت و ارتفاع 150 متری آن است. این پرچم سومین پرچم بزرگ دنیا محسوب می‌شود.

از تفریحات رایج در این پارک می‌توان به انجام فعالیت‌های ورزشی به صورت تک نفره و گروهی، پیاده روی، پیک نیک، عکاسی اشاره کرد و برای رفع گرسنگی و تشنگی هم رفتن به بوفه‌ها و کافه‌های این پارک پیشنهاد می‌شود که در محیط آرامش‌بخش این پارک لذت خاص خودش را دارد. پارک طالقانی در آدرس تهران، منطقه 3، بزرگراه حقانی جنوبی، بعد از پل مدرس واقع شده است و به صورت 24 ساعته باز است.

پارک طالقانی

دشت هویج

یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران دشت هویج یا روستای افجه است که در فاصله 5 کیلومتری شمال شرق لواسان واقع شده و برای سفر در فصل بهار پیشنهاد می‌شود. شکوفه‌های گیلاس و گردو زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده و می‌تواند اوقات خوشی را برای بازدیدکنندگان فراهم کند.

این روستا دارای جاذبه‌های تاریخی از قبیل حمام تاریخی، قصر ناصری، قلعه سربند و خانه‌های حاج اکبر و حاج قاسم مرندی بوده، ولی مهمترین جاذبه طبیعی این روستا در سمت شمالی افجه، منطقه گلندوک و پایین قله ریزان قرار دارد. دلیل نامگذاری این منطقه، کشت هویج توسط مردمان محلی این منطقه در زمان‌های گذشته بوده است. هر چند نزد اهالی این منطقه دشت هویج را گرچال می‌نامند که معنای آن محلی است که گیاه در آن روییده می‌شود.

آبشارهای پسچویک و موآب در اطراف این روستا از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستند.

دشت هویج

روستاهای کن و سولقان

در شمال غربی تهران دو روستای کن و سولقان واقع شده است که بیشتر اوقات نام این دو روستا با یکدیگر می‌آید. این روستاها اکنون جزو مکان‌های منطقه 5 شهرداری تهران محسوب شده و از جاذبه‌های گردشگری این دو روستا می‌توان به وجود امامزاده داود (ع) در بین این دو روستا اشاره کرد. روستای کن پایین روستای سولقان قرار دارد و وجود رود کن و درختان توت از جمله زیبایی‌های بالقوه این روستا هستند.

روستاهای کن و سولقان

درکه

از دیگر مکان‌های دیدنی شمال غرب تهران و شهرستان شمیرانات می‌توان به منطقه درکه در امتداد رودخانه درک اشاره کرد. نام این منطقه برگرفته از «دَرِ» و «که» به معنای دره کوچک است و دلیل دیگر این نامگذاری استفاده از کفش درگ در مناطق برفی این محل است که بعدها به درک تغییر نام پیدا کرده است. این منطقه جزو منطقه یک شهرداری تهران محسوب شده و از سمت شمال به رشته کوه‌های توچال منتهی می‌شود. وجود مقبره امامزاده سید محمد والی از نوادگان امام سجاد (ع) در این منطقه نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

رودخانه درکه در سمت شرقی این روستا قرار دارد و از دامنه رشته کوه توچال و قله شاه‌نشین سرچشمه می‌گیرد، ولی منشا اصلی این رودخانه را رودخانه هفت چشمه می‌دانند. در طول مسیر این رودخانه چندین چشمه پرآب وجود دارد و آب این رودخانه در تمامی فصول بالاخص فصل بهار زیاد است. جنگل کارا، آبشار کارا، آبشار بند عبدالله، پناهگاه پلنگ چال و هفت حوض از دیگر مکان‌های دیدنی این منطقه هستند.

درکه تهران برای سیزده بدر

دربند

دربند یکی از مناطق خوش آب و هوا و مناسب برای کوهنوردی دانست که از دهکده‌های قدیمی شمیران بوده و در بخش شمالی تهران قرار دارد. از جاذبه‌های گردشگری این منطقه می‌توان به مسیر 250 متری واقع در میدان دربند اشاره کرد که تعداد زیادی مغازه از هر نوعی در این مسیر قرار دارد.

قیمت منطقه دربند به حدود 200 سال قبل برگشته و در دوره قاجاریه به عنوان تفریحگاه‌های شاهزادگان و اشراف زادگان مورد استفاده قرار گرفته است. مجسمه دربند واقع در میدان دربند جزو شاهکارهای هنری این منطقه است و  مربوط به گروهبان ارتش امیر شاه قدمی در زمان شاه است که سرنشینان یک فروند هواپیمای آمریکایی سقوط کرده را نجات داده بود و از رئیس جمهور وقت آمریکا، جان اف کندی، در سال 1340 مدال افتخار دریافت کرده بود. از دیگر جاهای دیدنی و تفریحی این مکان می‌توان به آبشار دوقلو، تله سیژ و رستوران‌های متنوع این مکان اشاره کرد.

تله سیژ یکی از تفریحات این منطقه است که باید حتما آن را امتحان کنید و مشابه تله کابین است. البته تفاوتی که تله سیژ با تله کابین دارد در این است که اتاقکی برای آن نساخته‌اند و فقط یک صندلی دو نفره است که مسیری 60 متری را از میدان دربند تا ارتفاعات کوه می‌پیماید.

دربند تهران برای سیزده بدر

سخن پایانی

اگر قبلا تجربه رفتن به این مکان‌های تفریحی را داشته‌اید و در انتخاب مکانی مناسب برای سیزده بدر هنوز هم مردد هستید، می‌توانید با بازدید از دیگر صفحات سایت پته مکان‌های تفریحی مناسبی برای پته پیدا کنید. هر چند این جاهای دیدنی پیشنهادهای ما برای عموم مردم است و امیدوارم در کنار خانواده خود در روز سیزده بدر 1403 اوقات خوشی را سپری کنید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید