بلیط لحظه آخری چیست؟

از سفر بدانید
بلیط لحظه آخری چیست؟

احتمالا وقتی قصد سفر با هواپیما را دارید و مبلغ بلیط کمی گران است، از اطرافیان یا دوستان‌ تان شنیده ‎‌اید که چرا صبر نمی‌کنید و بلیط لحظه آخری نمی‌خرید؟ این پیشنهاد برای مواقع خاصی کاربرد دارد و می‌توان با خرید بلیط لحظه آخری به میزان قابل توجهی در هزینه‌ های خود صرفه‌ جویی کنید. البته این موضوع زمانی اتفاق می‌ افتد که شما شناخت کافی از مقصد، زمان سفر و ایرلاین‌های ارائه دهنده بلیط اون مسیر پروازی داشته باشید. برای آشنایی با بلیط لحظه آخری تا آخر این بلاگ همراه ما باشید تا با جزئیات این بلیط پرطرفدار آشنا شوید.

بلیط لحظه آخری چیست؟

بلیط لحظه آخری یکی از انواع بلیط هواپیما، آن‌ هم از نوع چارتر است که در بسیاری از مواقع، از بلیط های چارتری هم ارزان‌ تر به فروش می‌رسد. هنگامی‌که یک شرکت چارتر کننده همه بلیط های یک پرواز را خریداری می‌کند، اما علی‌رغم نزدیک شدن به زمان پرواز، همچنان موفق به فروش بلیط ها نمی‌شود، قیمت آن‌ها را کاهش می‌دهد. اینجا است که بلیط چارتری به بلیط لحظه آخری تغییر نام پیدا می‌کند. به خاطر تکمیل ظرفیت صندلی‌ های هواپیما، این بلیط ها با قیمت‌هایی بسیار ارزان در ۲۴ ساعت نهایی پرواز به فروش می‌رسند. به این صورت هم شرکت چارترکننده می‌تواند بلیط های خود را بفروشد و هم مسافران بلیط های لحظه آخری ارزان خریداری می‌کنند.

خصوصیات بلیط لحظه آخری

بلیط لحظه آخری در واقع بلیط هواپیمایی است که توسط ایرلاین‌ ها به آژانس‌ ها و یا موسسات گردشگری اجاره یا به اصطلاح چارتر می‌ شود. هر چه به زمان پرواز نزدیک‌تر می‌ شویم و بلیط‌ها کامل فروش نرفته باشد. شرکت چارتر کننده بلیط برای اینکه هواپیما با ظرفیت خالی پرواز نکند، بلیط‌ ها را به صورت لحظه آخری و با قیمتی بسیار کمتر از قیمت مصوب به فروش می رساند.

این بلیط‌ ها به لحاظ خدمات کیفی و نوع پرواز هیچ تفاوتی با بلیط‌ های دیگر ندارند. تنها تفاوت آن‌ ها قیمت نازل آن‌ هاست که مشتری از خرید بلیط لحظه آخری سود خوبی کرده است.

معایب بلیط لحظه آخری

  • از مهم‌ ترین معایب بلیط لحظه آخری می‌توان به عدم امکان کنسلی پرواز اشاره کرد.

درست است که قیمت بلیط های لحظه آخری بسیار ارزان است، اما ممکن است به هر دلیلی برنامه سفر شما به هم بخورد و نتوانید به پرواز برسید. در این صورت امکان استرداد بلیط هواپیما لحظه آخری وجود ندارد. مبلغی که برای خرید بلیط پرداخت کرده‌ اید به شما باز نمی‌ گردد.

  • یکی دیگر از معایب بلیط های لحظه آخری کمبود این بلیط‌ ها است.

خیلی کم پیش می آید که بلیط های لحظه آخری با قیمت بسیار پایین در اختیار مسافران قرار بگیرد و معمولاً قیمت بلیط های هواپیما بسیار بالا است؛ بنابراین افرادی که به دنبال خرید این بلیط‌ها هستند باید مرتب به سایت‌های اینترنتی سر بزنند و از اخبار مربوط به بلیط های لحظه آخری مطلع شوند.

  • بلیط لحظه آخری بزرگسال با بلیط کودک هم قیمت است.

هنگام خرید بلیط های سیستمی هزینه ای که برای افراد بزرگسال دریافت می شود با قیمت خرید بلیط کودکان متفاوت است؛ اما هنگام خرید بلیط لحظه آخری و چارتری برای بزرگ‌سال و کودک یک قیمت است. البته از آنجایی که قیمت بلیط های لحظه آخری گاهی اوقات از نصف بلیط های سیستمی هم کمتر است، بنابراین نمی‌ توان گفت که جزو معایب آن محسوب می شود. چرا که شرکت‌ های چارترکننده هم باید قیمت‌ ها را طوری تعیین کنند که برای آن ها ضرر مالی نداشته باشد.

 

مزیت بلیط لحظه آخری

  • بلیط های لحظه آخری برای سفر های کاری مناسب هستند.

افرادی که همیشه آماده سفر هستند و کار ثابتی ندارند، برای رسیدن به قرارهای کاری بازدید از نمایشگاه و هر کار دیگری، می توانند از بلیط های لحظه آخری با قیمت بسیار مناسب استفاده کنند.

  • خرید بلیط لحظه آخری برای نوزادان رایگان است.

این هم یکی دیگر از مزایای خرید بلیط لحظه آخری محسوب می شود.

  • قیمت بلیط های لحظه آخری دائم در حال نوسان است.

ممکن است این بلیط ها ۲۴ ساعت مانده به پرواز قیمت بالاتری داشته باشند، اما چند ساعت مانده به پرواز قیمت آن ها بسیار کمتر شود. البته این مورد تنها زمانی پیش می آید که تقاضا برای خرید بلیط کم باشد. به همین خاطر شرکت های چارتر کننده برای جلوگیری از ضرر بیشتر قیمت بلیط لحظه آخری را تا آخرین حد ممکن پایین می آورند.

 

چرا بلیط لحظه آخری بخریم؟

پایین بودن قیمت بلیط لحظه آخری، اولین و مهم‌ترین دلیل است. شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که قصد پرواز با هواپیما و خریدن بلیط را دارید، اما قیمت بلیط به‌قدری گران است که ترجیح می‌دهید به‌صورت زمینی سفر کنید تا از هزینه‌های سفر کم کنید. به این صورت با خرید بلیط های لحظه آخری ارزان‌قیمت، می‌توانید هم با هواپیما به مقصد موردنظر سفر کنید و هم هزینه‌ای کمتر از خرید بلیط اتوبوس بپردازید.

یکی دیگر از دلایلی که می‌توانیم به آن اشاره‌کنیم، زمان سفر است. چنانچه بدون برنامه‌ریزی قبلی، سفری غیرمنتظره برای شما پیش‌آمده باشد و ناچار باشید به‌سرعت به یک شهر دیگر پرواز کنید، می‌توانید در ساعات باقی‌مانده به پرواز، برای رزرو و خرید بلیط اقدام کنید. اگر بلیط های لحظه آخری خوش قیمت در این مواقع موجود باشند، بسیار به نفع شما خواهد بود. البته این فقط در زمانی است که بدون برنامه‌ریزی قصد سفر دارید. درصورتی‌که از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اید، نباید منتظر بلیط‌های لحظه آخری بمانید.

دیگر ویژگی های مثبت خرید بلیط لحظه آخری

مهم‌ ترین مزیت خرید بلیط لحظه آخری بحث اقتصادی آن است. علاوه بر خرید بلیط با قیمت بسیار کمتر، در کنار دیگر مسافران از تمامی خدمات پرواز استفاده می‌ کنید روی همان صندلی می‌ نشینید که دیگر مسافران می ‎نشینند و همان غذایی که آن‌ها دریافت می‌ کنند را نیز دریافت می‌ کنید و در نهایت به مقصد خود می‌ رسید. گاهی اوقات با خرید به موقع امکان دارد قیمت بلیط هواپیما از قیمت اتوبوس در همان مسیر نیز کمتر باشد.

تنها نکته‌ ای که در خرید بلیط لحظه آخری باید مد نظر قرار دهید این است که برای سفر باید هر لحظه آماده باشید و بتوانید در مدت زمان کوتاهی خود را به فرودگاه برسانید. در واقع این نوع خرید بلیط هواپیما برای افرادی مناسب است که کار ثابتی ندارند و هر لحظه که اراده کنند آمادگی سفر رفتن را داشته باشند.

چرا بلیط لحظه آخری نخریم؟ | معایب خرید بلیط لحظه آخری

خرید بلیط لحظه آخری در فصول مختلف و با توجه به های سیزن یا لو سیزن بودن مقصد شرایط متفاوتی را دارد. به طور مثال در بهمن ماه که بهترین زمان سفر به جنوب ایران است، امکان خرید لحظه آخری ارزان قیمت تقریبا صفر است؛ زیرا در این بازه زمانی اکثر پروازها متقاضیان فراوانی دارند که خیلی زود تر از موعد پر می‌ شوند. چه بسا که اگر در این زمان اقدام به خرید بلیط لحظه آخری کنید قیمت بلیط از حد نرمال خود بسیار بالاتر هم باشد.

خرید بلیط لحظه آخری باید با شناخت از رفتار ایرلاین‌ ها در خطوط مختلف همراه باشد. علت مورد یاد شده این است که اگر به هوای خرید بلیط ارزان هواپیما خرید خود را به لحظات پایانی موکول کنید و شناخت کافی از مقصد و میزان تقاضای سفر نداشته باشید احتمال اینکه بلیط گیرتان نیاید و یا بالاتر از قیمت بلیط تهیه کنید بسیار بالا می ‎‌رود.

نحوه کنسلی بلیط لحظه آخری

متأسفانه یکی از معایب بلیط های لحظه آخری این است که قابلیت کنسلی ندارند. به دلیل این‌که بلیط لحظه آخری، در ساعات نهایی به فروش می‌رسد، شرکت‌های چارتر کننده اجازه کنسل نمودن این نوع از بلیط ها را نمی‌دهند. هم‌چنین قیمتی که برای بلیط های لحظه آخری پرداخته می‌شود، به‌قدری پایین است که اگر بخواهید آن را کنسل کنید، مبلغ جریمه‌ای که باید بابت کنسلی بلیط پرداخت کنید، به‌اندازه تمام قیمت بلیط می‌شود؛ بنابراین به هر صورت هزینه‌ای که برای خرید بلیط های لحظه آخری پرداخته‌اید، سوخت می‌شود.

قیمت بلیط لحظه آخری چقدر است؟

بلیط لحظه آخری قیمت ثابتی ندارد و نمی ‌توان گفت که همه بلیط های لحظه آخری با یک قیمت به فروش می‌رسند. این شرکت چارترکننده است که قیمت نهایی بلیط های لحظه آخری را تعیین می‌کند. گاهی اوقات به خاطر تکمیل کردن صندلی‌های هواپیما و فروش بلیط، قیمت بلیط های لحظه آخری را حتی از نصف هم کمتر می‌کند، اما در فصل‌های گردشگری ممکن است همین بلیط های لحظه آخری با دو برابر قیمت بلیط های سیستمی به فروش برسند. معمولاً بلیط های لحظه آخری همیشه ارزان‌قیمت هستند و قیمت نهایی آن‌ها توسط شرکت چارترکننده معین می‌شود.

 

بلیط لحظه اخری چیست

 

 

خرید بلیط لحظه آخری خارجی

خرید این نوع بلیط یکی از راه‌ های کاهش هزینه‌ های سفر است که بسیاری از افراد برای سفر خود از این راه اقدام به خرید بلیط هواپیما می‌ کنند.

برای خرید مناسب و به موقع باید اطلاعات کافی از میزان تقاضا برای سفر به مقصد مورد نظر را داشته باشید. اگر به لحاظ زمانی محدودیتی ندارید، می‌ توانید به طور مثال در یک بازۀ یک هفته‌ ای هر روز سایت‌ ها را چک کنید و هر زمان که مناسب‌ ترین قیمت را دیدید، خرید خود را انجام دهید.

بلیط لحظه اخری خارجی

محبوب‌ترین بلیط‌های لحظه آخری

بلیط هواپیما تهران کیش- بلیط هواپیما تهران تبریز -بلیط هواپیما کیش تهران-بلیط هواپیما تهران قشم -بلیط هواپیما تهران مشهد -بلیط هواپیما مشهد تهران-بلیط هواپیما تهران اصفهان- بلیط هواپیما تهران استانبول- بلیط هواپیما استانبول تهران-بلیط هواپیما تهران شیراز -بلیط هواپیما تهران بندرعباس -بلیط هواپیما قشم تهران

 

خرید بلیط هواپیما لحظه آخری از پته

برای خرید بلیط هواپیما لحظه آخری از پته کافی‌ست با مراجعه به وبسایت و مشخص کردن مبدا و مقصد و انتخاب تاریخ جستجوی خود برای بلیط را انجام دهید اگر تمایل به خرید بلیط لحظه آخری دارید.

تاریخ انتخابی را روی همان روز بگذارید و تمامی بلیط‌ های موجود را بررسی کنید. برای دیدن کمترین قیمت روی گزینه فیلتر کمترین قیمت کلیک کنید و طبقه‌ بندی قیمتی بلیط‌ ها را مشاهده کنید. پس از بررسی اقدام به خرید کنید و مراحل را یک به یک جلو بروید.

در تمامی مراحل اگر با مشکلی مواجه شدید، پشتیبانی 24 ساعته پته همراه شما خواهد بود تا تمامی مشکلات شما را برطرف کند.

 

چگونه بلیط لحظه آخری بگیریم؟

برای خرید بلیط لحظه آخری باید مرتب سایت های خرید بلیط هواپیما را بررسی کنید. با مشخص کردن مبدأ، مقصد و زمان سفر می توانید در بین نتایج جستجو، بلیط های لحظه آخری موجود برای هر پرواز را ببینید. سپس به راحتی آن را خریداری نمایید.

اگر دوست دارید که به موقع از بلیط های لحظه آخری مطلع شوید، می‌توانید در خبرنامه وبسایت های اینترنتی عضو شوید. به این صورت مرتب از طریق شبکه های اجتماعی اخبار مربوط به تخفیف های ویژه و بلیط های لحظه آخری را دریافت می نمایید؛ بنابراین به سرعت از فروش بلیط های لحظه آخری مطلع می شوید و با قیمت های بسیار مناسب بلیط پرواز خود را تهیه می کنید.

برخی از سایت های اینترنتی این امکان را می دهند تا مسافران پر پرواز بتوانند از قابلیت رزرو خودکار در سایت استفاده کنند.

یعنی در صورت وجود، بلیط‌ های لحظه آخری یا بلیط پای پرواز به صورت خودکار برای مسافران رزرو می شود و دیگر نگرانی بابت خرید بلیط ندارند.

بلیط لحظه آخری

چقدر زمان برای رسیدن به پرواز لحظه آخری داریم؟!

درست است که بلیط های لحظه آخری در ساعات نهایی پرواز عرضه می‌ شوند، اما نیازی نیست از بابت زمان رسیدن به پرواز و فرودگاه نگران نباشید.

چرا که معمولاً این بلیط‌ ها در ۲۴ ساعت باقی مانده به پرواز به فروش می رسند؛ بنابراین شما حداقل یک روز کامل فرصت دارید تا برای سفر برنامه ریزی کنید. البته گاهی اوقات پیش می آید که به خاطر تقاضای بسیار پایین برای خرید، بلیط های لحظه آخری چند ساعت قبل از پرواز عرضه می شوند.

اما همچنان فرصت کافی برای جمع کردن چمدان و رسیدن به فرودگاه وجود دارد. معمولاً افرادی که به دنبال خرید بلیط های لحظه آخری هستند جزو افراد پرپرواز یا دائم السفر هستند. این افراد معمولاً همیشه چمدان خود را جمع می‌ کنند و منتظر به دست آوردن چنین فرصتی هستند. به همین خاطر زمان کافی برای خرید بلیط لحظه آخری و رسیدن به پرواز خواهند داشت.

مزیت بلیط لحظه آخری

تفاوت بلیط لحظه آخری و چارتر

تفاوت اصلی بلیط‌های لحظه آخری با بلیط های سیستمی این است که این بلیط‌ها نرخ مشخصی ندارند و قیمت آن ها توسط شرکت های چارترکننده پرواز تعیین می‌شود.

بلیط های سیستمی توسط سازمان هواپیمایی کشور با نرخ‌های مصوب ارائه می‌شوند که در طول سال چندان تغییری نمی‌کنند؛ اما بلیط های بلیط های چارتری قیمت های بسیار پایینی دارند و ممکن است در فصل های مختلف قیمت آن ها نوسان داشته باشد.

یکی دیگر از تفاوت های بین بلیط های سیستمی و چارتری این است که شما به راحتی می توانید بلیط های سیستمی را کنسل کنید؛ اما بلیط های چارتری در بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی امکان کنسل کردن ندارند.

توجه: برخی از شرکت ها هستند که در ۲۴ ساعت باقی مانده به پرواز امکان کنسل کردن بلیط های چارتری با جریمه بالا را فراهم کرده اند.

اگر بلیط چارتری شما از نوع لحظه آخری باشد که در ۲۴ ساعت نهایی پرواز به فروش می‌رسد دیگر باید قید کنسل کردن آن را بزنید.(توجه داشته باشید قیمت این بلیط ها خود به خود بسیار پایین است و اگر قرار باشد شرکت های چارتر کننده این بلیط را کنسل کنند و مبلغ جریمه را هم از آن کسر کنند هزینه زیادی به شما بر نمی گردد. امکان تغییر زمان و تاریخ پرواز نیز هنگام خرید بلیط های چارتری وجود ندارد.)

 

سخن پایانی

سفر کردن همیشه باعث افزایش انگیزه و هیجان زندگی ما می شود؛ اما ممکن است بالا بودن قیمت بلیط، فرصت این تجربه لذت بخش را از ما بگیرد.خرید بلیط لحظه آخری از طریق سایت های معتبر می‌ تواند این مشکل را نیز از سر راه بردارد و فرصت مناسبی برای سفر کردن در اختیار ما قرار دهد.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید