چرا سفر کنیم؟ کشف دنیایی از زیبایی و تجربه‌های بی‌نظیر

از سفر بدانید جاذبه های گردشگری
چرا سفر کنیم؟ کشف دنیایی از زیبایی و تجربه‌های بی‌نظیر

” بسیار سفر باید تا پخته شود خامی”؛  این ضرب المثل در همین ابتدا پاسخگوی این سوال ما است که چرا سفر کنیم. سفر کردن علاوه بر این که باعث تغییر و تقویت روحیه ما می‌شود و خلاقیت ما را در بسیاری از مسائل بالا می‌برد، باعث می‌شود تجربیات زیادی در زمینه‌های مختلف کسب کنیم، مثلا با شهرهای مختلف، آداب و رسوم و فرهنگ آن‌ها آشنا شده، دوستان جدیدی پیدا کرده و تنوعی در زندگی خود ایجاد نمایید. در ادامه این مقاله با سایر دلایلی که می‌تواند خوبی‌های یک سفر را توجیح کند، آشنا خواهید شد.

چرا باید به سفر برویم؟

سفر کردن دید ما به زندگی را عوض می‌کند، مسائل جدیدی به ما می‌آموزد و به اصطلاح ما را به فردی پخته و با تجربه تبدیل می‌کند. سفر کردن باعث می‌شود غم و اندوه و تجربیات تلخ گذشته را فراموش کنیم و به پیدا کردن خودمان اقدام نماییم. دانش، اطلاعات و مهارتهای انسان با سفر کردن افزایش یافته و به ما برای انجام کارهای روزمره خود خلاقیت می‌دهد. سفر کردن باعث می‌شود عقاید و افکارهای منفی از ذهن انسان ترک شوند و بتواند مسائل را از زاویه دیگر و با سبکی متفاوت ببیند.

در مورد سفر بیشتر بدانید:

چهار عامل ایجاد انگیزه برای سفر عبارتند از: یادگیری، جامعه پذیری و آشنایی با فرهنگ های مختلف، فرار و آرامش و توسعه فردی بودند.

سفر در زندگی مهم است زیرا به ما امکان می دهد مکان ها و فرهنگ های جدید را کشف کنیم، چیزهای جدید بیاموزیم و با مردم از سراسر جهان ارتباط برقرار کنیم. همچنین می تواند منبع الهام و انگیزه باشد و به رشد و توسعه مهارت ها و دانش ما کمک کند.

سفر به شما امکان می دهد چیزهای جدید را امتحان کنید و با افراد جدید ملاقات کنید و به شما در مبارزه با یکنواختی کمک می کند. سفر افراد را به هم متصل می کند و فرصت هایی را برای یادگیری فرهنگ های جدید و متفاوت فراهم می کند که می تواند به افزایش همدلی شما با دیگران کمک کند

 

سفر کردن مزایای زیادی دیگری نیز به همراه دارد از جمله:

 

خودشناسی

در زمان سفر چالش‌ها و فرصت‌هایی پیش می‌آید که به شما در شناخت بیشتر خود کمک می‌کند. مثلا با سفر متوجه می‌شوید از چه آب و هوایی بیشتر لذت می‌برید، با چه خصوصیات اخلاقی بیشتر سازگار هستید، کدام روش سفر کردن را بیشتر می‌پسندید و … . به خصوص این که بیشتر تجربیات سفر در مسیر آن به دست می‌آیند تا در مقصد.

 

ایجاد روابط عمیق و دوستانه

گاهی سفر باعث می‌شود تا با افرادی آشنا شوید که بعدها در لیست نزدیک‌ترین و بهترین دوستان شما قرار بگیرند. به خصوص اگر تجربه تنهایی سفر کردن را داشته باشید حتما به این تجربه دلچسب رسیده‌اید. این تجربه‌ها به شما کمک می‌کنند که بتوانید از زاویه متفاوتی به دنیا نگاه کنید و دوستان جدیدی وارد دایره روابط خود کنید.

شناخت مهارت‌ها

افراد وقتی از خانواده دور می‌شوند و تا حدودی احساس استقلال می‌کنند، تازه به مهارت‌های درونی خود پی می‌برند که قبلا از آن غافل بوده‌اند. مثلا تا شما از خانه بیرون نروید و به دشت و دمن نزنید، متوجه نمی‌شوید به عکاسی از طبیعت علاقه دارید یا خیر. یا تا زمانی که به مسافرت چند روزه به شهرهای شمال نروید، درک نمی‌کنید که ترجیح می‌دهید شب را در هتل استراحت کنید یا در یک کلبه کوچک در دل جنگل. این که شما متوجه شوید که به بازار و خرید علاقه دارید یا به دیدن آثار باستانی و تاریخی، همگی تجربیاتی است که در سفر به دست می‌آید.

چرا سفر

یادگرفتن زبان جدید

این که بتوانید در یک سفر خارجی آدرس مکان خاصی را بپرسید، از گارسون رستوران مورد علاقه‌تان تشکر کنید، قیمت لباس جذاب و دلربای خود را بپرسید، همگی بر اساس این است که شم زبان آن کشور را بلد باشید و به آن مسلط باشید. اگر مرتب به کشورهای دیگر سفر می‌کنید، حتما برای داشتن حس بهتر، لذت بردن از سفر و داشتن تجربیات بیشتر و ارتباط برقرار کردن با افراد مختلف، ترغیب می‌شوید زبان آن کشور را بیاموزید.

 

کمک به پیشرفت در زندگی

ما در زندگی خود با چالش‌های مختلفی رو به رو می‌شویم و به بحران‌هایی برخورد می‌کنیم، که گاهی برای عبور از آن‌ها و حل مسائل نیاز داریم، تجربه یک سفر هیجان انگیز و لذت بخش را داشته باشیم. مسافرت حتی در صورتی که در حد یکی دو روز هم باشد، کمک می‌کند که بحران‌های زندگی را راحتتر پشت سر بگذارید و بهتر بتوانید به مرحله بعدی زندگی خود راه پیدا کنید.

آموزش دیدن

سفر کردن به ما درس‌هایی در زمینه اقتصاد، سیاست، تاریخ، جغرافیا، جامعه شناسی و گردشکری می‌دهد که در هیچ کلاس درس و دانشگاهی نمی‌آموزیم. مثلا با سفر کردن با مناطق جغرافیای مختلف کشور آشنا می‌شوید یا آداب و رسوم و فرهنگ‌ شهرهای مختلف را می‌آموزید. برای ورود یه این دانشگاه نیاز به گذرندان هیچ پیش نیاز نیست و شما هیچ آزمونی برای ورود به آن نمی‌دهید ولی دنیایی از درس‌ها را می‌آموزید.

سفر کردن

آشنایی با افراد و فرهنگ‌های مختلف

سفر باعث می‌شود با انسان‌ها، فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف رو به رو شوید و بخواهید نحوه برخورد با آن‌ها را بیاموزید. سفر کمک به ملاقات افراد مختلف کرده و باعث بهبود روابط اجتماعی و معاشرت کردن می‌شود. حالا این برقرار ارتباط می‌تواند از پرسیدن ساعت در اتوبوس شروع شود، یا آدرس گرفتن از یک عابر و … .

به چالش کشیدن

آیا از این که هر روز چایی خود را در لیوان کریستال گوشه آشپزخانه میل کنی خسته نشده‌اید؟ یا ممکن است هر روز راس ساعت 8:30 -9 یک کاپ قهوه را در روی میز همیشگی کار خود میل کنید و این به یک کار تکراری خسته کننده تبدیل شده باشد. در چنین شرایطی خود را به چالش بکشید، به سفر بروید و به خوردن یک فنجان چایی در مکانی جدید، لیوانی متفاوت و هوایی تازه تحربه کنید.

تجربه خوردن غذاهای جدید و متنوع در سفر

در سفر به هر شهر شما با غذاهای مخصوص و محلی آن شهر نیز آشنا شده و از خوردن آن‌ها لذت می‌برید و حتی شاید علاقه مند شوید که تهیه این غذاهای خوشمزه را بیاموزید. مثلا فرض کنید به یکی از شهرهای جنوبی ایران سفر کردید و آنجا به خوردن یک قلیه ماهی خوشمزه دعوت می‌شوید، در صورتی که قل از این نمی‌توانستید قلیه ماهی به آن خوشمزگی درست کنید در این صورت در سفر خود علاوه بر تجربه خوردن یک غذای خوشمزه نحوه تهیه و درست کردن آن را نیز می‌آموزید.

 

چرا سفر؟

تا اینجای مطلب ما در مورد فواید و اینکه چرا سفر کنیم، برای شما گفتیم؛ حتما می دانید ایمن ترین و سریع ترین روش برای سفر خرید بلیط هواپیما است و اگر فرصت کافی و هزینه کم دارید انتخاب اتوبوس و قطار می تواند بهترین گزینه باشد. همچنین در صورتی که می خواهید دست شما در سفر باز باشد از محل توقف، میزان بار و … بهترین گزینه استفاده از وسایل نقلیه شخصی است. اکنون نوبت شماست تا درباره لزوم سفر بگویید. به نظر شما سفر چه نکات مثبت و یا منفی دارد؟ نظرات و دیدگاه های خود را با ما و سایر همراهان سایت به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید