راهنمای سفر به عمان، یکی از امن ترین کشورهای جهان

جهان‌گردی عمان
راهنمای سفر به عمان، یکی از امن ترین کشورهای جهان

اگر قصد دارید به عمان سفر کنید خواندن راهنمای سفر به عمان ضروری است! در سال­های گذشته تعداد افراد کمی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سفر می کردند تا تجربه سفر خوبی داشته باشند. اما برای حداقل یک دهه یا دو دهه است که ورق برگشت و این کشورها به دلیل جذابیت های طبیعی و تسهیلاتی که برای مسافران فراهم می کنند به مقصدهای مناسبی برای علاقه مندان به سفر تبدیل شده اند.

این روزها کشور عمان به عنوان یک مقصد گردشگری به فهرست کشورهای عربی افزوده شده است و هر ساله مردم با تورهای گردشگری به عمان سفر می کنند. اما عمان چه جاذبه های گردشگری دارد و چه زمانی بهترین است به این کشور زیبای عربی سفر کرد؟ در این مقاله قصد داریم درباره سفر به عمان، کشوری با فرهنگ اصیل عربی و مردمی خون گرم، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

راهنمای سفر به عمان

عمان کجاست؟

عمان یکی از کشورهای عرب زبان و سلطان نشین خاورمیانه است که در دهانه خلیج فارس و ساحل دریای عمان قرار دارد. عمان به دلیل موقعیت استراتژیک و دسترسی به تنگه هرمز از مهم‌ترین کشور در طول تاریخ بوده‌ است. بد نیست بدانید که عمان همسایه جنوبی ایران است، و از سوی دیگر با امارات متحده عربی و عربستان سعودی هم مرز است.

نکته مهم در راهنمای سفر به عمان اطلاعات کلی در مورد این کشور است. مساحت آن 309 کیلومتر می باشد و جمعیت آن 4.5 میلیون نفر می باشد. در مورد جغرافیای عمان باید گفت که بیابان بزرگ بیشتر مناطق مرکزی کشور را در بر می‌گیرد؛ اما در عمان، مناطق کوهستانی نیز وجود دارد که بیشتر این شهرها در مجاورت کوه‌ها شکل گرفته‌ اند.

عمان به دلیل باغ های با شکوه، دژهای باستانی و شهر زیبای صلاله، بین گردشگران سرشناس شده است.

عربی زبان اصلی در عمان است. اما اکثر مردم این کشور نیز انگلیسی صحبت می کنند.

اطلاعات تاریخی و سیاسی مختصر از عمان

اکنون که قصد سفر به عمان را دارید، تصور خوبی نیست که در مورد دولت و گذشته این کشور در راهنمای سفر به عمان، مطالعه کنید. این کشور پادشاهی مطلقه دارد. رهبری عمان از خط مردان منتقل می شود (تنها پسران سلطان فرصت دارند که پدر خود را جانشین کنند). در میان کشورهای عربی خلیج فارس، عمان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین امپراتوری‌های مستقل شناخته می‌شود.

اگر بخواهیم در مورد اهمیت و نقش سلطان ها در عمان بیشتر صحبت کنیم, کافی است به شما بگوییم به محض این که پای خود را به مسقط گذاشتید, نام سلطان قابوس (سلطان پیشین عمان) را در همه جا خواهید دید. از نام خیابان‌ها تا کشتی، میدان و مسجد!

این کشور, مانند دیگر کشور های نفت­ خیز در طول تاریخ, دوران آشفته ای داشته است. در قرن 17، پرتغال و انگلستان برای سال‌ ها آن را تحت سلطه داشتند، اما اکنون، برای سال‌ ها به عنوان یک کشور مستقل در جهان شناخته شده‌ است، و با استفاده از سرمایه نفت، زیرساخت‌ های مناسب برای زندگی شهروندانش شرایط ایده آلی را فراهم کرده‌ است.

مردم عمان و مهمان نوازی آن­ها

در این بخش از سفرنامه به عمان، ما در مورد فرهنگ مردم عمان صحبت می کنیم و با مردم این منطقه بیشتر آشنا می شویم. دین رسمی در عمان اسلام است و اکثریت مردم از دین ابازی (یکی از قدیمی ترین مذاهب اسلام) پیروی می کنند. با وجودی که حدود 10 درصد جمعیت این شهر را هندوها تشکیل می دهند، اما با توجه به این که اکثریت مردم این کشور مسلمان هستند، طبیعتا فرهنگ اسلامی تاثیر بسیار زیادی بر زندگی مردم عمان داشته است.

می توانید تجربه کنید که عمانی ها در جهان به مهمان نوازی معروف هستند و به ندرت کسی است که پس از سفر به عمان و دیدار با این افراد، خاطره ای جالب برای توصیف آن ها نداشته باشد. اگر به عمان رفته باشید، قطعا یکی از اهالی از شما برای نوشیدن قهوه دعوت خواهد کرد.

لباس مردمان این منطقه همچنین نشان دهنده فرهنگ اصیل عربی است؛ مردان اغلب یک دشداشه (پیراهن ساده و بلند با دوخت ویژه) با کلاه سنتی عمانی می پوشند, و گاهی اوقات بر کمر خود خنجری می­بندند که در مراسم رسمی, یکی از یادگاری های اصلی عمان است, و زنان لباس های اسلامی نسبتا ساده بر تن می کنند.

باید توجه داشته باشید که رعایت پوشش اسلامی برای گردشگران اجباری نیست, اما بهتر است به فرهنگ مردم این کشور احترام گذاشته شود و برای اجتناب از حساسیت ها, باید قبل از سفر, برخی مسائل را رعایت کنیم یا حتی در مورد فعالیت های ممنوعه در عمان مطالعه کنیم که می تواند باعث حساسیت مردم عمان شود.

سفر به عمان

چرا باید به عمان سفر کنید؟

دلایل زیادی برای سفر به هر کشوری وجود دارد. برخی صاحبان شگفتی های جهان هستند و برخی دیگر بهترین سرگرمی را دارند؛ اما عمان دارای این دو گزینه نیست. پس چرا سفر کنیم؟ دلایل زیر در راهنمای سفر به عمان تنها چند دلیل برای سفر به عمان برای شما است:

  • یکی از امن ترین کشورهای جهان، عمان است.
  • این کشور مکان خوبی برای دیدن فرهنگ غنی عربی است.
  • دسترسی به عمان برای مردم ایران بسیار آسان است.
  • عمان هتل های 5 ستاره و مجلل دارد و برای افرادی که عاشق آرامش هستند، اقامتگاه های لوکس در نظر گرفته می شود.
  • طبیعت آن منحصر به فرد است و شامل بیابان، دریا و کوه می باشد.

آیا برای سفر به عمان به ویزا نیاز دارید؟

برای رفتن به عمان نیازی به ویزا تا 14 روز نیست، می توان گفت که می توان بدون ویزا برای مدت کوتاهی به عمان سفر کرد. اما اگر شما برنامه سفر طولانی مدت داشته باشید، ویزا بخشی از شرایط سفر به عمان است و باید حداقل یک ویزای گردشگری یک ماهه دریافت کنید. ویزای گردشگری عمان یکی از ویزا های پرطرفدار در این کشور است و معمولا صدور آن دشوار نیست.

شما حتی می توانید یک ویزای الکترونیکی از طریق اینترنت و یک وب سایت ویزا تهیه کنید. از سوی دیگر، اگر برای خرید تور به مسقط و یا مقاصد دیگر به عمان می روید، نهادهای مربوطه معمولا در صورت لزوم بیشتر امور مربوط به ویزا را انجام می دهند.

چگونه به عمان برویم و چند روز باید سفر کنیم؟

یکی از مهمترین پرسش ها در مورد شرایط سفر به عمان که در راهنمای سفر به عمان پاسخ می دهیم، این است که برای سفر به این کشور حداقل چند روز وقت نیاز داریم و از چه راه هایی می توانیم به آن سفر کنیم؟ بهتر است 10 تا 15 روز از این کشور دیدن کنید تا بتوانید علاوه بر مسقط از شهرهای دیگر نیز دیدن کنید. اما امکان دسترسی به این کشور به طرق مختلف وجود دارد که ما با یکدیگر این موارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سفر هوایی به عمان

آسانترین راه برای سفر به عمان سفر هوایی است که با خرید بلیط هواپیما خارجی از سایت های معتبر می توانید خیال خود را آسوده کنید. به همین دلیل، در راهنمای سفر ما به عمان، اولین گزینه ما سفر هوایی است. پروازهای هوایی مسافران از ایران معمولا به دو صورت انجام می شود, پرواز مستقیم یا پرواز غیر مستقیم, که اغلب توسط خطوط هوایی امارات انجام می شود و مسافران برای مدت کوتاهی در این کشور توقف می کنند. جالب است بدانید که مدت پرواز مستقیم به مسقط حدود 2 ساعت است و اگر در پروازها توقف داشته باشید، تقریبا 6 ساعت است.

سفر به عمان با کشتی

از طریق دریا به عمان شرایط مسافرت کمی متفاوت است و ما پیشنهاد می کنیم با هر بندری که قصد رفتن به عمان را دارید تماس بگیرید و قبل از رفتن اطلاعات کامل بگیرید. سفر به عمان از بندر عباس اولین انتخاب افرادی است که علاقه مند به سفر با قایق هستند. در صورت امکان سفر دریایی در روزهای معینی از هفته، کشتی ها از بندرعباس به بندرخساب حرکت می کنند. گزینه دیگر برای سفر به عمان با قایق یک سفر دریایی از قشم به عمان است که همان شرایط بندرعباس را دارد.

چرا باید به عمان سفر کنید

ترابری و حمل و نقل در عمان

یکی از مواردی که باید در مورد هزینه سفر به عمان در نظر بگیرید، مسئله حمل و نقل در این کشور است. بر خلاف اغلب کشورهای مقصد گردشگری، تسهیلات حمل و نقل در مسقط از تنوع زیادی برخوردار نیست, به همین دلیل یکی از محبوب ترین وسایل حمل و نقل در این کشور استفاده از اجاره خودرو در عمان است. اما اگر قصد خرج کردن پول زیادی را ندارید، بهتر است به گزینه‌هایی مثل تاکسی یا اتوبوس فکر کنید.

هزینه سفر به عمان

هزینه سفر یکی از نکات مهمی است که باید در راهنمای سفر به عمان بدان اشاره شود. با نگاهی اجمالی می توان دریافت که عمان کشور ارزان قیمت نیست، قیمت بالای حمل و نقل، اقامت در هتل های 5 ستاره و سرگرمی­ هایی مانند سافاری هزینه های شما را در طول این سفر افزایش خواهد داد. به طور میانگین، اگر بدون آب و تاب به عمان سفر کنید، روزانه نزدیک به 200 دلار هزینه خواهید کرد. این هزینه‌ ها شامل گشت و گذار، غذا و سرگرمی‌ های معمول در این کشور است.

مکان های دیدنی در عمان

عمان مانند سایر کشورهای خاورمیانه مکان های زیادی برای بازدید دارد. برخی از آنها به خاطر پیشینه تاریخی خود مشهور هستند و برخی دیگر از جاذبه های معماری و تفریحی برخوردار هستند. در ادامه راهنمای سفر به عمان، ما از مکان های مورد علاقه بازدید می کنیم که می توانید با خرید تور نوروزی در عمان از آن بازدید کنید.

مسجد سلطان قابوس

مسجد سلطان قابوس در مسقط به طور قطع یکی از زیباترین جاذبه های عمان محسوب می شود. این مسجد بزرگترین مسجد در عمان است و معماری آن مدرن است. نکته جالب توجهی که باید در مورد مسجد سلطان قابوس مطرح شود, این است که این ساختمان شگفت انگیز می تواند نزدیک به 20 هزار نفر را در خود جای دهد و این عظمت, آن را به یک قطب غیر قابل جایگزینی در بین کشورهای عربی تبدیل کرده است. بد نیست بدانید که در مسجد سلطان قابوس نیز که یکی از بزرگترین قالین جهان به شمار می رود, به دست هنرمندان ایرانی ساخته شده است.

مسجد سلطان قابوس

شهر صلاله

شهر صلاله مرکز استان ظفار است. شاید در ذهن شما شهرها در خلیج فارس اغلب خشک و بیابانی هستند، اما باید گفت که این همیشه درست نیست. صلاله آنقدر سبز و زیبا است که شما را به طور حتم شگفت زده خواهد کرد! هوای دلپذیر، دریاچه های آسمانی و آبشارهای این گردشگران را به که فکر می کردن وا می دارد. سفر به عمان تنها مقدمه ای برای بیابان های خشک است و کاملا دیدگاه آنان را درباره این کشور تغییر می دهد.

شهر صلاله

وادی شاب

در گردشگری عمان، وادی­ نقش مهمی ایفا می کند. وادی شاب یکی از زیباترین و دیدنی ترین جاذبه های عمان در نزدیکی مسقط می باشد. این وادی مشتمل است بر بخش های گوناگون، بخش های صخره ای، و استخرهای کم عمق با آب های شفاف که افراد بسیاری در آن غوطه ور هستند.

Wadi Shab

خانه اپرای سلطنتی

یک شاهکار معماری دیگر در مسقط خانۀ اپرای سلطنتی است که به دستور سلطان قابوس معروف ساخته شده و یکی از مکان های تماشایی در مسقط می باشد. این ساختمان باشکوه و مجلل می تواند 1100 مهمان را در خود جای دهد و البته برخلاف نام آن، تنها استفاده از آن اجراهای اپرا نیست و امکان استفاده از صحنه آن برای نمایش نیز وجود دارد.

خانه اپرای سلطنتی

مسقط

اگر چند روز بیشتر برای سفر به عمان وقت ندارید، پیشنهاد می کنیم شهر مسقط، پایتخت این کشور را انتخاب کنید. این شهر دارای قلعه‌ها، موزه‌ها، کاخ‌ها، بازارها، سواحل و سرگرمی‌های زیادی است. می توانید جاذبه های تاریخی این شهر را ببینید و یا روزهای آرامش بخش را در سواحل زیبای عمان سپری کنید.

مسجد اعظم سلطان قابوس یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری مسقط می باشد. این مسجد یک لوستر بزرگ دارد و دومین لوستر بزرگ ایرانی را در خود جای داده است. سایر جاذبه های گردشگری در مسقط شامل بازار مطرح، کوه اخضر، وادی شاب، استخر طبیعی بیمه و قلعه نخل می باشند.

مسقط

نیزوا

نیزوا در قرون 6 و 7 پایتخت عمان بود. به همین دلیل، قلعه‌های بسیار زیبا و دیدنی در این شهر وجود دارد. یکی از شگفت انگیز ترین قلعه های نزوی، قلعه سلطان بن سیف الیعربی می باشد که در قرن 17 ساخته شده است. این قلعه مکانیسم دفاعی جالبی داره و پنجره ها و تله های عجیبی داره از جمله جذاب‌ترین بخش‌های قلعه نیزوا می‌توان به برج استوانه‌ای و موزه آن اشاره کرد. موزه نیزوا بخشی از زندگی مردم عمان در قرن 17 را به تصویر می کشد.

نیزوا

بهلا

بهلا یکی از دیگر شهرهای عمان است که در 40 کیلومتری شهر نیزوا قرار دارد. افسانه های زیادی درباره این شهر وجود دارد. در عمان مردم بهلا را محل تولد جنیان می دانند. بنابراین شهر بهلا به نام مدینه السحر که به معنی شهر جادویی است شناخته می شود. بهلا بازارهای سنتی و قدیمی و قلعه بسیار زیبایی دارد.

قلعه بهلا از ارزش تاریخی بالایی برخوردار است و نام آن در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است. تاریخ دقیق ساخت و ساز قلعه بهله معلوم نیست، اما با توجه به معماری که در آن کار شده، می‌توان گفت که ساخت این قلعه در دوران پیش از اسلام آغاز شد و به تدریج پس از چند قرن به پایان رسید. بازار بهلا جای خوبی برای خرید سوغاتی است.

شهر بهلا در عمان

راس‌الجینز

راس الجینز یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری در عمان است که در شرق این کشور قرار دارد. این ساحل مرکز نگهداری لاک پشت هاست. لاک پشت هایی که از اقیانوس هند می آیند تا در این منطقه تخم بگذارند و در امتداد ساحل لانه دارند.

راس الجنیز

ماسه های واحیبا

واحیبا یک بیابان شنی بسیار زیبا است. این بیابان در بخش مرکزی عمان واقع شده و بخشی از زندگی عشایری و بدوی مردم این کشور را به تصویر می‌کشد. اگر می خواهید درباره زندگی پیشینیان عمان بیشتر بدانید، یک شب را در این صحرا بمانید و در اقامتگاه اکوتوریسم آن ساکن شوید. پیاده روی در شن های طلایی، شتر سواری، موتورسواری و پیاده روی نیز از جمله فعالیت هایی است که در این منطقه از آن لذت خواهید برد.

ماسه های واحیبا

بهترین زمان برای سفر به عمان

مانند مناطق گرمسیری دیگر، زمستان بهترین فصل برای دیدار از عمان است. با این که حتی در زمستان، در این منطقه احساس گرما می کنید؛ اما بهترین زمان در واقع سردترین زمان در عمان است، وقتی سفر می کنید، گرما شما را اذیت نخواهد کرد. دما در مسقط، پایتخت عمان در سردترین زمان سال به 17 درجه می رسد.

معرفی بهترین مراکز خرید و بازارهای عمان

خرید همیشه بخش مهمی از سفر به مسقط بوده است. بازارها و مراکز خرید مسقط متنوع هستند به ویژه بازارهای محلی جو سنتی در این شهر دارند. در ادامه درباره برخی از معروف ترین بازارهای مسقط اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بازار مطرح

در این بازار ماهی فروشی های زیادی وجود دارند که گفته می شود بهترین فروشگاه های ماهی در منطقه خلیج بوده اند. اگر به این بازار معروف عمان بروید، می توانید جواهرات، مغازه های صنایع دستی عمان و غذاهای عمانی را با قیمت مناسب بیابید.

مرکز خرید سابکو

این مرکز خرید در واقع مجموعه ای از چندین مرکز خرید است که خیلی هم بزرگ نیستند و در میان مردم مسقط محبوبیت زیادی دارند. مرکز خرید سابکو دارای یک بازار کوچک مانند مجموعه ای از فروشگاه های متعدد می باشد که می توانید انواع صنایع دستی عمانی که در بازار شلوغ هم موجود می باشد را پیدا کنید. خانه صنایع دستی عمان در مقابل مرکز خرید ساکو واقع شده است که صنایع دستی را با گارانتی می فروشد اما قیمت آنها بسیار بالا است.

مرکز خرید اونیو

فروشگاه‌های زنجیره‌ای لولو در مرکز خرید اونیوز در عمان قرار دارند. در این مرکز خرید، مغازه ها، رستوران ها و بخش های تفریحی متعددی برای کودکان وجود دارند که مردم مسقط و گردشگران می توانند از آنها استفاده کنند.

مرکز خرید شهر مسقط

بزرگترین مرکز خرید در مسقط، که مغازه های زیادی در آن وجود دارد، این مرکز خرید است. سایر مراکز خرید مشهور در مسقط شامل «سلطان مال»، «القوم مال»، «الفیر مال»، «فروشگاه ویژه و هایپرمارکت سفیر» می باشد.

اطلاعاتی که هر توریستی قبل از ورود به عمان باید بداند

  • زمان پرواز از تهران: حدود 3 ساعت
  • تفاوت زمانی با ایران: +30
  • واحد پول: ریال عمان
  • زبان رسمی: عربی
  • پیش شماره: +968
  • شماره تماس پلیس، اورژانس و آتش نشانی: 999

هنگام سفر به مسقط چه پولی را باید برای مسافران به همراه بیاوریم؟

ریال (انگلیسی: Rial) پول رسمی در عمان است. البته ارزش ریال عمانی خیلی متفاوت از ریال ایران است. مسافران در هنگام سفر به این کشور می توانند دلار را با خود حمل کنند و پس از ورود به مسقط می توانند از طریق صرافی های این شهر، دلار خود را به ریال تبدیل کنند.

برخی از پیشنهادات در راهنمای سفر به عمان

  • قهوه عربی نوشیدنی اصلی عمان است، آن را از دست ندهید.
  • در طول سفر فراموش نکنید که اکثر مردم عمان مسلمان هستند، شما باید به عقاید آنها احترام بگذارید.
  • برای اینکه هنگام سفر دچار مشکل نشوید، خودتان را محدود به دانستن زبان انگلیسی نکنید و جمله‌های عمان را که به طور مرتب استفاده می‌شود، بخوانید.
  • شما در بیشتر طول سفرتان با هوای گرم روبه رو خواهید شد، بنابراین خود را برای این شرایط آماده کنید.

سخن پایانی

اگر می خواهید تجربه جدیدی از فرهنگ عرب دور از تجربه کشورهای مدیترانه داشته باشید، قطعا عمان مقصد درستی است. در این مقاله، ما سعی کردیم در مورد نیازهای مختلف که ممکن است هر کسی در زمان سفر به عمان را داشته باشد، بیان کنیم، اما فراموش نکنید که سفر یک تجربه منحصر به فرد از یک مقصد برای همه است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید