راهنمای سفر با کودک (نکات و چک لیست های سفر)

از سفر بدانید
راهنمای سفر با کودک (نکات و چک لیست های سفر)

همیشه اولین تجربیات زندگی به خاطرات فراموش نشدنی ما تبدیل می شوند. خاطره اولین سفر هم می تواند برای کودکان ما یک تجربه شیرین و لذت بخش باشد. البته اگر ما به عنوان والدین به تمام نکات راهنمای سفر با کودک توجه کنیم و وسایل مورد نیاز سفر را از قبل آماده کنیم. اگر جزو والدین جوانی هستید که برای اولین بار قصد دارید با کودک خود به سفر بروید، به مواردی که در این نوشتار به آن ها اشاره می کنیم توجه نمایید.

با چه وسیله ای مسافرت می کنید؟

فرقی نمی کند که با هواپیما سفر کنید یا از وسیله نقلیه شخصی خودتان استفاده می کنید، وسایل مورد نیاز هنگام سفر با کودک یکسان است. اما شما باید باتوجه به وسیله ای که با آن سفر می کنید به ساعات حرکت، خوراکی های مورد نیاز در طول سفر، برنامه ریزی برای سفر و … توجه داشته باشید.

 

اولین تجربه سفر با کودک، در هواپیما

اگر تصمیم گرفته‌اید برای سفر هواپیما را انتخاب کنید و برای کودک خود بلیط پرواز تهیه کرده‌اید، باید از قبل برنامه ریزی های لازم را انجام دهید. سعی کنید وسایل مورد نیاز کودکتان را با خود به داخل هواپیما ببرید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید. از جمله وسایل مورد نیاز هنگام پرواز می توان به موارد زیر اشاره کرد.

راهنمای سفر با کودک

تغذیه و تنقلات کودک را فراموش نکنید!

معمولاً کودکان بعد از دو سالگی دیگر از شیشه شیر یا پستانک استفاده نمی کنند، اما اگر کودک شما هنوز برای نوشیدن شیر، آب میوه یا آب از شیشه شیر استفاده می کند، حتماً شیشه شیر کودک را همراه داشته باشید.

حتماً یک بطری آب همراه خودتان داشته باشید تا در صورت تشنه شدن کودک به او آب بدهید. البته در طول پرواز هم می توانید از مهماندار درخواست آب کنید، اما بهتر است برای کودک از وسایل شخصی خودش استفاده کنید.

 

غذای کمکی بهترین راهکار برای بی قراری کودک

اگر کودک شما از غذای کمکی مانند سرلاک، بیسکویت مادر و … استفاده می‌ کند، بهتر است برای اینکه بی قراری کودک را کمتر کنید، خوراکی های مورد علاقه را به به همراه داشته باشید.

 

پستانک یا شیشه شیر درمان نا آرامی کودک

شاید تعجب کنید اما پستانک یکی از لوازمی است که می‌تواند به میزان زیادی بی قراری کودکان را در طول پرواز کم کند. معمولاً کودکان در هواپیما به خاطر خشکی هوا و فشاری که به گوش هایشان وارد می شود دچار مشکل می شوند و بی قراری می کنند.

اگر کودک شما بیشتر از 2 سال داشته باشد می توانید با او صحبت کنید و در طول سفر از پستانک یا شیشه شیر برای کودک استفاده کنید. به این صورت فشار وارد شده به پرده گوش ها کمتر می شود و بی قراری کودک از بین می رود. کودکان بزرگ تر با جویدن آدامس نیز می توانند در طول پرواز آرام شوند.

اولین تجربه سفر با کودک

لوازم بهداشتی کودک از واجبات سفر

لوازم بهداشتی مورد نیاز کودک در طول پرواز عبارتند از:

  • دستمال مرطوب
  • یک دست لباس تمیز
  • در صورتی که کودک شما هنوز از پوشک استفاده می کند چند پوشک

اگر کودک شما هنوز از پوشک استفاده می کند، بهتر است قبل از سوار شدن به هواپیما پوشک کودک را تعویض کنید تا در طول پرواز اذیت نشود. برای احتیاط حتماً یک پوشک، دستمال مرطوب یا پماد سوختگی همراه داشته باشید که در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

توجه: به ندرت پیش می‌آید که نیاز داشته باشید در طول پرواز از این لوازم استفاده کنید. چرا که پرواز ها یک تا دو ساعت بیشتر طول نمی کشند.

 

اسباب بازی را فراموش نکنید!

مشخص نیست که کودکان در طول سفر چه رفتاری را از خودشان نشان می دهند. ممکن است کودکی که همیشه آرام است به خاطر اینکه زیاد داخل خودرو نشسته کلافه و بیقرار شود و طاقت ماندن در ماشین را نداشته باشد. برای اینکه خستگی کودک را رفع کنید، می توانید وسایل بازی که دوست دارد را جلوی او قرار بدهید تا با آن ها سرگرم شود. به طور کلی کودکان تحمل کمی دارند و خیلی زودتر از بزرگترها خسته می شود.

بهتر است هنگام سفر با هواپیما اسباب بازی مورد علاقه کودک را با خود با خودتان ببرید. چرا که با استفاده از آن می‌توانید حواس کودک را پرت کنید تا حوصله اش سر نرود و با اسباب بازی بازی کند.

البته حمل اسباب بازی های زیاد برای خود شما دردسر می شود و مجبور می شوید علاوه بر مواظبت از کودک مقدار زیادی وسیله هم حمل کنید. این می تواند باعث خستگی و کلافگی شما شود؛ بنابراین با توجه به نیاز خود وسایل مورد نیاز را بردارید.

نکات سفر با کودک

نکات مهم برای سفر با هواپیما

بهتر است قبل از سوار شدن به هواپیما راجع به مراحل سفر و اتفاقاتی که قرار است پیش بیاید، برای کودک صحبت کنید تا آمادگی ذهنی داشته باشد. هنگام سفر نیز به نکات زیر نیز توجه نمایید.

  • بهتر است کودکان روی صندلی کنار پنجره هواپیما یا صندلی های وسط بنشینند. چرا که اگر کودکان در صندلی کنار راهرو بنشینند، ممکن است هنگام عبور چرخ دستی غذا، کودک به سمت آن ها دست دراز کند و خدای نکرده با نوشیدنی های گرم خود را بسوزاند. حتی ممکن است دست کودک لایه چرخ دستشویی برود و به او صدمه بزند؛ بنابراین سعی کنید کودک را در جای امنی بنشانید.

 

  • دقت کنید که کودک دستگیره صندلی، کمربند یا وسایل موجود در هواپیما را به دهان خود نزدیک نکند. درست است که فضای داخلی هواپیما نظافت می شود اما به هر حال ممکن است حاوی میکروب یا آلودگی باشد.

 

اگر کودک شما در طول پرواز گریه و بیقراری می کند، آرامش خودتان را حفظ کنید و از وسایل سرگرم کننده مانند اسباب بازی یا پستانک استفاده کنید تا کودک را آرام کنید.

سفر با کودک، با خودروی شخصی

مسافرت با خودروی شخصی برای خانواده هایی که با کودکان سفر می کنند، بسیار راحت تر از هواپیما و قطار است. چرا که اختیار وسیله نقلیه دست خودشان است و می‌توانند در هر جایی که لازم باشد توقف کنند.

همچنین کودکان در طول سفر راحت تر هستند و نیازی نیست مانند هواپیما کل پرواز روی یک صندلی بنشینند و حرکت نکنند؛ بنابراین می‌توان گفت که آزادی عمل کودکان و والدین در طول سفر با خودروی شخصی بیشتر است و امکان حمل وسایل کودک به راحتی وجود دارد.

چرا که والدین می توانند تمام وسایل مورد نیاز کودک را در صندوق عقب یا داخل خودرو قرار بدهند و هر زمان که نیاز داشتند از آن ها استفاده کنند. توجه به نکات زیر هنگام مسافرت با خودروی شخصی ضروری است.

سفر با کودک

لباس راحتی همراه داشته باشید!

برای اینکه کودک در داخل خودرو خسته نشود لباس های راحتی همراه داشته باشید تا در صورت نیاز لباس های کودک را تعویض کنید.

 

صندلی خودرو

اگر کودک شما هنوز کوچک است، بهتر است از صندلی خودرو استفاده کنید تا کودک در طول حرکت ماشین دچار مشکل نشود. اگر کودک شما شیطنت می کند و در ماشین حرکت می کند، بهتر است او را روی صندلی خودش بنشانید و کمربند ایمنی را برای کودک ببندید.

توجه: تجربه ثابت کرده که نمی توان کودکان را در یک صندلی برای مدت طولانی نگه داشت؛ بنابراین باید خودتان مواظب کودک باشید تا در طول سفر درب خودرو را باز نکند و یا از روی صندلی نیفتد.

 

داروهای مورد نیاز

داروهای مورد نیاز کودکان جزو وسایلی هستند که در سفر با خودروی شخصی، هواپیما یا قطار حتماً باید همراه خودتان داشته باشید. این داروها عبارتند از:

  • استامینوفن
  • داروی ضد تهوع
  • داروی ضد حساسیت
  • قرص اسهال
  • پماد سوختگی

بسیاری از کودکان در طول سفر دچار مشکلات گوارشی می شوند و ممکن است شما در جایی باشید که دسترسی به پزشک و درمانگاه نداشته باشید. به همین خاطر بهتر است داروهای ضروری مانند تب بر، داروی اسهال یا تهوع را همراه داشته باشید تا خدای نکرده در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید.

اگر کودک شما به غذای خاصی آلرژی دارد؛ حتماً داروی ضد حساسیت را همراه داشته باشید.

در صورتی که کودک شما بیماری خاصی دارد، حتماً داروی مورد نیاز را در طول سفر همراه کودک داشته باشید تا به مشکل بر نخورید.

 

نکات مهم برای سفر با خودروی شخصی
  • با توجه به اینکه هنگام سفر با وسیله نقلیه برنامه سفر را خودتان تعیین می کنید، بهتر است ساعاتی را برای آغاز سفر انتخاب کنید که اول صبح است. چون کودکان اول صبح خسته هستند و ترجیح می دهند داخل خودرو بخوابند؛ بنابراین گریه و بیقراری نمی‌کنند.
  • دمای داخل خودرو را تنظیم کنید و در صورت استفاده از لوازم سرمایشی و گرمایشی مرتب به کودک آب یا شیر یا آبمیوه دهید تا خشکی داخل خودرو کودک را اذیت نکند.
  • اگر کودک شما کلاف شده، حتما توقف کنید تا کودک کمی استراحت کند. چون قطعاً دوست ندارید که در طول سفر گریه و بیقراری کودک را تحمل کنید.
  • سعی کنید وسایل و چمدان ها را در صندوق عقب قرار دهید تا کودک فضای کافی برای بازی کردن داشته باشد و بدخلقی نکند.
  • اگر نور خورشید کودک را اذیت می کند، حتماً پنجره ها را بپوشانید تا کودک داخل خودرو راحت باشد.
  • از لباس های سبک و نخی برای کودک استفاده کنید تا در طول سفر راحت باشد.
  • اگر در زمستان سفر می کنید و بخاری ماشین شما کار نمی کند بهتر است از یک پتوی گرم برای گرم نگه داشتن کودک استفاده کنید.
  • سعی کنید لباس های آستین دار و شلوار های بلند به کودکان بپوشانید. چرا که در صورت زمین خوردن دست و پای آن ها زخم نمی شود و آسیب نمی بینند.
  • حتماً خوراکی همراه داشته باشید تا اگر کودک در طول سفر گرسنه شد و یا بد اخلاقی کرد از خوراکی های مورد علاقه او استفاده کنید. توجه داشته باشید خوراکی هایی که بر می دارید فاسدشدنی نباشند. بهتر است غذاهای خشک و خوراکی های ماندگار مانند تنقلات، آجیل و میوه همراه داشته باشید. از خرید خوراکی های مانده بین راهی خودداری کنید. اگر قصد دارید از بیرون برای کودک آب بگیرید، دقت کنید که آب بهداشتی، آب معدنی یا آب جوشیده شده باشد.

نکات سفر با کودک

مسافرت با قطار

یکی از گزینه های سفر خرید بلیط قطار است. مسافرت با قطار برای کودکان تجربه جالبی است. چرا که می تواند با خانواده خود داخل یک کابین بنشینند و هم فضای بیرون را تماشا کنند، هم با یکدیگر صحبت کنند. جای کافی هم برای بازی کردن بچه ها وجود دارد و اگر بخواهند استراحت کنند می توانند راحت روی تخت دراز بکشند و استراحت کنند.

البته حرکت مداوم قطار و صدای آن شاید باعث کلافگی کودکان شود؛ بنابراین بهتر است وسایل کافی به همراه داشته باشید تا در صورت کلافه شدن کودک از آن ها استفاده کنید. از این لوازم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اسباب بازی
  • لباس خنک یا لباس گرم
  • لباس راحتی
  • بالشت
  • داروهای ضروری
  • لوازم بهداشتی
  • خوراکی و تنقلات مورد نیاز کودکان
  • بطری آب

 

نکات مهم هنگام سفر با قطار

  • به هیچ وجه از پنجره های قطار را باز نکنید. چرا که ممکن است برای کودک حادثه ای به وجود بیاید.

از حرکت کردن کودک بدون همراه داخل راهروی قطار خودداری کنید. چرا که ممکن است برای کودک مشکلی پیش بیاید، یا اشتباهی وارد کوپه دیگری شود؛ بنابراین به هیچ وجه کودک خود را در قطار تنها نگذارید.

  • لباس گرم به همراه داشته باشید تا اگر کودک شما احساس سرما کرد از آن ها استفاده کنید.

 

توصیه های مهم برای سفر با کودک

تا این قسمت از بحث درباره نکات و مواردی که قبل از سفر باید به آن ها توجه کنید صحبت کردیم. بهتر است کمی درباره برنامه ریزی سفر و بایدها و نبایدهای مسافرت با کودک نیز صحبت کنیم.

 

۱. برای سفر خود برنامه ریزی کنید

اگر قبل از سفر برنامه ریزی لازم را داشته باشید، می توانید متناسب با شرایط آب و هوایی لباس مناسب برای خودتان و کودکتان بردارید.

  • با در نظر گرفتن عادات غذایی کودک می توانید برای غذای کودک نیز در طول سفر برنامه ریزی کنید.
  • سعی کنید بارتان را سبک ببندید و از برداشتن لوازم غیر ضروری خودداری کنید.
  • به برنامه خواب کودک توجه کنید و سعی کنید کودک به اندازه کافی در طول روز بخوابد تا بدخلقی و بی قراری نکند.
  • وسایل مورد علاقه کودکان و وسایل خواب آن ها و اسباب بازی ها را حتماً همراه ببرید تا بتوانند در طول سفر و هنگام رسیدن به اقامتگاه در مقصد از آن‌ها استفاده کنند.
  • به ساعت حرکت خود توجه کنید. سعی کنید در طول روز سفر کنید تا کودک اذیت نشود. معمولاً مسافرت در شب برای کودکان کسل کننده و اضطراب آور است. چرا که ساعت خواب آن ها به هم می خورد و کلافه و بداخلاق می شوند.

 

۲. یک اقامتگاه مناسب انتخاب کنید!

توجه داشته باشید که پس از رسیدن به مقصد باید هتل و اقامتگاه شما شرایط مناسب برای کودک را داشته باشد.

  • بهتر است اگر ویلای اجاره می‌کنید دارای وسایل ضروری برای اقامت شما و کودکتان باشد.
  • اگر ویلای مورد نظر دارای استخر است، حتماً باید به نکات ایمنی توجه داشته باشید.
  • دارا بودن تخت کافی برای استراحت کودک یکی از موارد ضروری اقامتگاه است.

 

۳. برای سفر به جاهای شلوغ نروید!

کودکان نسبت به افراد بزرگسال حساس تر هستند؛ بنابراین سعی کنید از بردن آن ها به مکان های شلوغ پرهیز کنید. چرا که این مکان ها معمولاً آلوده هستند و بردن کودک به این جاها کار درستی نیست.

در صورتی که به هر دلیلی ناچار شدید به مکان‌های شلوغ بروید، بهتر است شماره تماس یا آدرس خود را در لباس های کودک بگذارید. به این شکل خدای نکرده در صورت گم شدن می توانید کودک را پیدا کنید یا فردی که کودک را پیدا کند می تواند با شما تماس بگیرد.

از قبل با کودک خود صحبت کنید و تاکید کنید که به هیچ وجه دست شما یا سایر همراهان را رها نکند و در صورتی که اتفاقی برای کودک بیفتد باید به چه کسی مراجعه کند و کمک بگیرد.

 

۴.کالسکه کودک را همراه خود ببرید!

استفاده از کالسکه برای کودکانی که خودشان راه می روند و سن آن ها 4 یا 5 سال است چندان مرسوم نیست. ولی گاهی اوقات راهپیمایی‌های طولانی مدت کودک را خسته می‌کند و شما هم نمی توانید به خاطر وزن زیاد کودک او را بغل کنید؛ بنابراین می توانید به راحتی با استفاده از کالسکه کودک را حمل کنید. به این صورت هم کودک احساس آرامش می کند و هم شما خسته نمی شوید.

 

۴.تمام لباس های مورد نیاز کودک را همراه ببرید

کودکان معمولاً زیاد شیطنت می کنند و ممکن است در منزل هم که باشند روزی چند بار نیاز داشته باشند لباسشان تعویض شود. این شرایط در طول سفر بیشتر هم می شود؛ بنابراین حتماً لباس کافی به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید روزانه چند بار لباس کودک را تعویض کنید.

حتماً با توجه به شرایط آب و هوایی مقصد لباس مناسب برای کودک را داخل چمدان قرار دهید. سعی کنید لباس های کودک جدا از لباس های شما باشد تا دسترسی به آن ها راحت باشد و در معرض آلودگی قرار نگیرند.

 

سخن پایانی

اگر قصد دارید به همراه کودک خود سفر کنید، حتماً راهنمای سفر با کودک را مطالعه کنید تا بتوانید قبل از سفر برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید و لوازم ضروری را جمع آوری کنید. درست است که سفر با کودک کمی دشوار است، اما اگر اطلاعات کافی در این باره داشته باشید می توانید یک سفر به یاد ماندنی و خاطره انگیز را تجربه کنید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید