با جاهای دیدنی تبریز آشنا شوید | عکس + آدرس

آذربایجان شرقی ایرانگردی تبریز
با جاهای دیدنی تبریز آشنا شوید | عکس + آدرس

جاهای دیدنی تبریز به‌ قدری زیاد هستند که مسافران هنگام سفر به این شهر زیبا و تاریخی نمی‌ دانند اول به سراغ کدام‌ یک از آن‌ ها بروند. بسیاری از مکان‌ های تاریخی تبریز در داخل شهر قرار دارند و برخی دیگر از جاذبه‌ های تبریز در اطراف آن قرارگرفته‌ اند. همچنین اگر به دنبال بهترین شهر برای سفر در تابستان هستید تبریز می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای شما باشد. اما اگر با این شهر زیبا و جاذبه های دیدنی آن آشنایی کامل ندارید همراه ما باشید تا به معرفی این خطه سرسبز غرب کشور عزیزمان بپردازیم.

جاذبه های دیدنی تبریز و اطراف

تبریز کلانشهری در آذربایجان شرقی که به سبب قدمت و منطقه جغرافیایی خود، دارای جاذبه های گردشگری بی شماری است. همچنین این شهر یکی از بزرگ‌ ترین قطب های اقتصادی ایران می باشد. قدمت تبریز به حدود ۴۵۰۰ سال پیش برمی گردد و اکثریت ساکنان این شهر آذری هستند. گویش مردمان تبریز، زبان ترکی آذربایجانی و با لهجه تبریزی است. تبریز برای مدت زمانی طولانی پایتخت ایران بوده است. با توجه به موقعیت جغرافیایی تبریز، این شهر دارای آب و هوای سرد و مرطوب است. بنابراین اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید بهترین زمان برای سفر به آن در تابستان هست؛ که دارای هوایی معتدل و مطلوبی است.

جاذبه های دیدنی تبریز و اطراف آن، از بناهای تاریخی و بازارهای سر پوشیده قدیمی گرفته تا روستاهای زیبای اطراف تبریز مانند کندوان، همه و همه جزو دلایلی هستند که مسافران این شهر تاریخی را برای گشت‌ و گذار و سیاحت انتخاب می‌کنند. ازجمله جاهای دیدنی تبریز که در اطراف شهر قرار دارند، می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود.

 

روستای کندوان (کندجان)

این روستای زیبا و سنگی که شهرت جهانی دارد، در اطراف شهر تبریز قرارگرفته است. در حال حاضر در این روستا ۲۰۰ خانواده زندگی می کنند که خانه های آن‌ ها شباهت زیادی به کندوی زنبور عسل دارد. این روستا در دامنه رشته‌ کوه سهند قرار گرفته است و فاصله آن تا شهر تبریز حدود ۶۰ کیلومتر است.

آدرس: در 60 کیلومتری جنوب غربی تبریز ابتدا به شهر اسکو می‌ رسید؛ سپس راهی کندوان شوید. ( فاصله تبریز تا اسکو 40 کیلومتر است ). در ادامه باید از اسکو تا روستای کندوان 20 کیلومتر دیگر رانندگی نمایید تا به این روستای زیبا برسید. مسیر این روستا جاده ای است.

روستای کندوان

قلعه پشتاب (قلعه پشتو) بنایی زیبا در دل کوه

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز که در اطراف این شهر قرار دارد، قلعه زیبای پشتاب است که در نزدیک روستای پشتاب قرار گرفته است. این قلعه حدود ۲۲۰ پله دارد و برای رسیدن به آن باید تمام این ۲۲۰ پله را طی کنید، اما به‌ محض اینکه به بالا برسید، می‌ توانید از مناظر دیدنی و طبیعت اطراف آن ‌که در جاده هوراند قرار دارند، لذت ببرید.

آدرس: ابتدا به اهر بروید و سپس راه کلیبر را جلو بروید؛ پس از این که حدودا ۲۲ کیلومتر را در جاده اصلی رفتید، به سمت روستای هوراند که از جاده اصلی خارج است بروید. قبل از اینکه به هوراند برسید تابلویی کنار جاده وجود دارد که مسیر قلعه را نشان می‌ دهد. مسیر دسترسی به این قلعه کوهستانی و خاکی در سمت راست جاده اصلی است. چهار طرف قلعه پرتگاه‌ وجود دارد پس حتما وسایل ایمنی را با خود ببرید. در حقیقت تنها راه ورودی به قلعه، معبری با ۲۲۰ پله سنگی در سمت شمال است. برای رسیدن به این معبر باید صخره‌ های قلعه را دور بزنید تا در ضلع شمالی آن به نردبانی فلزی برسید.

 

قلعه ضحاک، تلفیق هنر معماری و طبیعت بکر

قلعه ضحاک فقط ۲۰ کیلومتر با جنوب هشترود فاصله دارد و می‌ توان گفت فاصله زیادی با تبریز ندارد. به خاطر این‌که این قلعه از قسمت‌ های مختلفی مانند آب‌ انبار، سالن، حمام و آسیاب تشکیل‌ شده است، مسافران از دیدن آن شگفت‌ زده می‌ شوند. این مکان تاریخی و جذاب یک مسیر پر پیچ‌ و خم کوهستانی دارد. اگر بخواهید به آن برسید باید راه طولانی را طی کنید. گفته می شود اتاق های قلعه ضحاک بدون سقف هستند و مانند اینکه حفره هایی در دل زمین کنده شده باشد، دیده می شوند.

آدرس: جاده‌ تبریز به هشترود را ادامه دهید تا پس از طی کردن یک مسیر ۱۲۰کیلومتری، به سه‌ راهی هشترود به مراغه برسید. اکنون ۱۴ کیلومتر دیگر مسیر را ادامه دهید تا به ایستگاه راه‌ آهن خراسانک برسید. فاصله زمانی این قلعه تا تبریز 1 ساعت و 23 دقیقه است.

قلعه ضحاک

کلیسای موجومبار (سنت هریپ سیمه شبستر) هنر معماری سده نوزده میلادی

کلیسای تاریخی موجومبار که حدود ۳۰ کیلومتر با تبریز فاصله دارد و در روستای موجومبار قرارگرفته، یکی از جاهای دیدنی اطراف تبریز است. این ساختمان زیبا در دل یک دره سرسبز قرار گرفته و سالیان سال است که پذیرای گردشگران زیادی از سراسر نقاط ایران است. این کلیسا با نام کلیسای سنت هریپسیمه هم شناخته می‌ شود.

آدرس: در جاده تبریز به مرند، یک مسیر آسفالته هست که بعد از گذشتن از دشت ها به روستای تاریخی موجومبار می رسد.

 

قلعه بابک

قلعه بابک که ساخت آن به زمان ساسانیان و اشکانیان نسبت داده می‌ شود، در بالای یک کوه قرار گرفته است. ارتفاع این قلعه ۲۷۰۰ متر از سطح دریا بوده و برای رسیدن به آن باید مسیر طولانی را طی کنید. این قلعه در چهار طرف خود دارای ستون‌ های استوانه‌ ای شکل است که برای دیده‌ بانی از آن استفاده می‌ کردند. علاوه بر جاذبه‌ های طبیعت اطراف و دره‌ های زیبای قلعه بابک، ساختمان خود قلعه نیز جزو جاذبه‌ های دیدنی تبریز محسوب می‌ شود که در ۵۰ کیلومتری شهرستان اهر قرارگرفته است.

برای رسیدن به قلعه بابک ۱۰۰۰ پله سنگی را باید طی کنید پس حتما آب، تنقلات و وسایل ایمنی را با خود همراه ببرید. بهترین زمان برای رفتن به این قلعه صبح اول وقت است چرا که طی کردن پله های آن در هوای گرم ظهر قطعا سخت و دشوار است.

آدرس: از سمت شهر کلیبر با خودرو به سمت قلعه حرکت کنید. توجه داشته باشید که پس از طی کردن مسیر در ادامه جاده به گونه ای است که باید ماشین را پارک کنید و پیاده از میان دره ای سرسبز به سمت گذر گاه اصلی و پلکانی این قلعه حرکت نمایید.

قلعه بابک

قبرستان پینه شلوار

قدمت قبرستان پینه شلوار در اطراف تبریز و روستای شادباد مشایخ به زمان قبل از اسلام باز می‌ گردد. به همین خاطر از آن به‌ عنوان جاذبه‌ های دیدنی اطراف تبریز نام می‌ بریم. در این قبرستان انواع سنگ‌ های عجیب‌ و غریب با شکل‌ های مختلف وجود دارند که اعداد روی آن‌ ها به‌ سختی قابل‌ مشاهده است. گفته می‌ شود که این مکان بسیار قدیمی است.

نکته قابل توجه این است که با توجه به نزدیکی این قبرستان به پارک اییل گلی و کوه های سهند می توانید با انتخاب زمانی مناسب موفق به بازدید از هر سه جاذبه گردشگری تبریز در یک روز شوید.

آدرس: این قبرستان در ۴ کیلومتری از پارک ائل گلی و ۶ کیلومتری جنوب شهر تبریز در روستای شادباد مشایخ و در مجاورت کوه سهند واقع شده است.

 

روستای لیقوان

یکی از روستاهای اطراف تبریز که حدود ۳۶ کیلومتر با این شهر فاصله دارد. روستای خوش آب‌ و هوای لیقوان است. قرار گرفتن روستای لیقوان در دامنه کوه سهند باعث شده تا شرایط آب‌ و هوایی بی‌ نظیری داشته باشد و هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر نقاط کشور باشد. خود روستا حالت پلکانی دارد، اما مکان‌ های تاریخی زیادی مانند پل حاج سالار، قبرستان تاریخی و عمارت سنگی این روستا را در خود جای‌ داده است.

آدرس: این روستا در فاصله ۳۶ کیلومتری تبریز است که برای رسیدن به این دره دیدنی باید از تبریز به سمت جنوب شهرستان باسمنج در دامنه کوه سهند حرکت کنید. اکنون در مسیر روستای هروی حرکت نمایید و پس از گذشتن از هروی و بیرق به این روستای زیبا خواهید رسید.

روستای لیقوان تبریز

آبشار گل آخور

آبشارهای زیبای تبریز تمام‌ نشدنی هستند. این آبشار زیبا هم در جاده مرند قرار گرفته و در نزدیکی شهرستان ورزقان قرار دارد. ارتفاع این آبشار حدود ۱۲ متر است و سرچشمه آن به چشمه روستای گل آخور بر می‌ گردد. به خاطر اینکه سنگ‌ های بستر آبشار گل آخور سفید رنگ هستند، به آن آبشار سفید نیز گفته می‌ شود.

آدرس:  این روستا در مسیر ورزقان-خاروانا در سه راهی ممد آقا واقع شده است. برای رسیدن به این آبشار زیبا باید پس از عبور از سه راهی ممد آقا وارد جاده فرعی شوید و پس از طی کردن طی حدود پنج کیلومتر راه به روستای ارزیل خواهید رسید. از این روستا تا آبشار باید حدود یک کیلومتر دیگر راه آسفالت را طی کنید.

 

کوه های آلاداغ لار

کوه‌ های آلاداغ لار جزو جاذبه‌های طبیعی اطراف تبریز محسوب می‌ شوند که دارای طیف‌ های رنگی بی‌ نظیری مانند سفید، نارنجی، قرمز و زرد هستند. به خاطر وجود مواد معدنی در این رشته‌ کوه‌ ها، رنگ آن‌ ها به همان زیبایی است که تصور می‌ کنید. گفته می‌ شود عمر این کوه‌ ها حدود ۱۵ میلیون سال است و از نظر زمین‌ شناسی اهمیت زیادی دارند. این کوه‌ ها در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز قرارگرفته‌ اند.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، شمال شرق تبریز، مسیر تبریز-اهر

کوه های آلاداغ لار

قلعه هلاکوخان

یکی دیگر از جاذبه‌ های تبریز که در اطراف این شهر قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید از کمربندی سرد رود به‌ جاده ایلخچی بروید، قلعه هلاکوخان است. این قلعه در بالای یک کوه قرار گرفته است. گفته می‌ شود این قلعه مربوط به دوره ساسانیان است و شباهت زیادی به قلعه بابک دارد. به خاطر وجود پرتگاه‌ های زیاد اطراف این قلعه، بازدید از آن نیاز به تجهیزات و امکانات خاصی دارد. این قلعه در ارومیه و آذربایجان شرقی واقع شده است اما به دلیل اینکه فاصله آن با تبریز ۷۰ کیلومتر است که از شهرستان ایلخچی می گذرد می توان آن را به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری این شهر نیز نام برد.

آدرس: شهرستان اسکو، بخش ایلخچی، دهستان جزیره، ۲ کیلومتری جنوب روستای آق گنبد

 

ایل‌گُلی یا شاه گُلی

ایل‌گُلی به معنی دریاچه مردم و شاه‌گُلی به معنای دریاچه شاه نام یکی از جذاب ترین تفریحگاه‌ ها تبریز برای گردشگران این شهر زیبا است. یکی از گردشگاه‌ ها و پارک‌ های زیبای شهر تبریز که با مرکز شهر ۷ کیلومتر فاصله دارد، پارک ائل گلی است. این مکان در زمان آق قویونلو ها یک استخر بوده و پس‌ از آن در زمان صفویان به باغ تبدیل شد؛ اما در حال حاضر به‌ عنوان یک مجموعه گردشگری و پارک شناخته می شود. دریاچه زیبایی که در این پارک وجود دارد برای قایقرانی مناسب است و یک شهربازی نیز در اطراف آن وجود دارد. گردشگران می توانند در هتل های اطراف، رستوران ها، کافی‌شاپ های کنار آئل گلی از سفر خود لذت ببرند. این بنای زیبا در میان استخری با عمق ۱۲ متر واقع شده است. زیبایی چشم نواز این بنا و امکان گشت و گذار در آن توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.

آدرس: دسترسی به این دریاچه زیبا با استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل مترو، اتوبوس و یا خودروی شخصی ممکن است. اگر قصد استفاده از اتوبوس را برای رسیدن به ایل گلی دارید، بهتر است سوار اتوبوس خط ۱۰۱ شوید؛ چرا که در نزدیکی ايل گلی ایستگاه اتوبوسی واقع شده است که به راحتی و با کمی پیاده روی می توانید به این دریاچه زیبا برسید. همچنین برای دسترسی با خودروی شخصی، می‌توانید از یکی از مسیرهای اتوبان باکری، خیابان گلستان و میدان فردوسی با توجه به مبدا حرکت تان استفاده نمایید.

ایل‌گُلی یا شاه گُلی

منطقه حفاظت‌شده میشو داغ

این منطقه حفاظت‌ شده در جاده شبستر، در یایان قرار دارد. در این منطقه حفاظت‌ شده رودخانه بسیار زیبایی وجود دارد که پوشش گیاهی آن را همیشه سرسبز و زیبا می‌ نماید. بعضی از گونه‌ های جانوری که در این منطقه زندگی می‌ کنند، عبارت‌اند از:

  • مار شنی
  • لاک‌پشت
  • عقاب
  • انواع کبک
  • خفاش
  • سارگپه
  • گرگ و سمور و …
پیشنهاد می کنیم بخوانید:
بهترین شهرهای ایران برای مسافرت

مکان های تاریخی تبریز

مکان‌ های تاریخی شهر تبریز که در دل این شهر زیبا قرارگرفته‌اند، همگی نشانی از تاریخ پرفراز و نشیب تبریز باستانی دارند. بسیاری از میراث فرهنگی به‌ جا مانده از دوران‌ های گذشته در داخل شهر تبریز هستند که از جمله آن‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود.

بازار تبریز

یکی از بازارهای سرپوشیده و بزرگ جهان همین بازار تبریز است که دارای دالان‌ های متعدد، تیمچه‌ ها و بازارچه‌ های کوچک و بزرگی است. این بازار سرپوشیده جزو آثار ملی ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این بازار که در حال حاضر در معرض دید عموم قرار دارد، مربوط به دوران قاجار و حکومت زندیه است.

بازار تبریز

مسجد کبود تبریز

مسجد جهانشاه یا مسجد کبود که در قرن نهم هجری بنا شده، ساخت آن مربوط به حکومت قراقویونلوها است. این مسجد زیبا که در حال حاضر نمای آن دچار آسیب‌ دیدگی شده و گنبد آن تخریب‌ شده، همچنان جزو جاذبه‌ های دیدنی تبریز محسوب می‌ شود و در میدان امام خمینی تبریز قرار دارد.

ارگ علیشاه

قدمت این ارگ قدیمی حدود ۷۰۰ سال است و جزو مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر تبریز محسوب می شود. این بنا در گذشته یک مسجد بزرگ بوده که بر اثر حوادث طبیعی مانند زمین لرزه به میزان زیادی تخریب‌ شده است. در حال حاضر فقط یک دیوار بلند از آن به‌ جای مانده که به آن ارگ علیشاه گفته می‌ شود. این بنا در سال‌های ۷۱۸ تا ۷۳۹ هجری قمری ساخته شد.

ارگ علیشاه

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع شهر تبریز یکی از عمارت های قدیمی این شهر است که در زمان حکومت سلجوقی ساخته شد. گفته می‌ شود که این مسجد از قرن پنجم و ششم هجری تا به کنون باقی‌ مانده است، اما متأسفانه به خاطر زلزله‌های زیاد، قسمت‌هایی از این مسجد تخریب‌ شده است. شبستان زیبا، طاق و گنبدهای این مسجد همچنین کتیبه‌ ها و گچ‌ بری‌ هایی که به خط کوفی در این مسجد دیده می‌ شوند، نشان می‌ دهند که چقدر قدیمی است و حتی در زمان ایلخانان مغول هم این مسجد وجود داشته است.

موزه آذربایجان

دومین موزه معروف باستان‌ شناسی کشور، همین موزه آذربایجان است که در شهر تبریز قرار دارد. زیربنای این موزه ۲۴۰۰ متر است و سه‌ طبقه دارد. به خاطر اینکه آثار تاریخی و هنری مربوط به زمان پس از اسلام و قبل از اسلام در آن نگهداری می‌ شود، بسیاری از علاقمندان به تاریخ و فرهنگ ایران، در سفر خود به تبریز حتماً از این موزه دیدن می‌ کنند.

خانه پروین اعتصامی

خانه پروین اعتصامی که در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، در شهر تبریز قرار دارد. این مکان تاریخی در معرض دید عموم قرار گرفته است و همان خانه پدری پروین اعتصامی است. یک مجسمه طلایی‌ رنگ نیز از این شاعر بزرگ در وسط خانه وجود دارد و افرادی که از این خانه دیدن می‌ کنند، می‌ توانند با محل زندگی این شاعر بزرگ آشنا شوند.

خانه پروین اعتصامی

برج ساعت تبریز

برج ساعت تبریز که اکنون در ساختمان شهرداری قرار دارد، یکی از مکان‌ های دیدنی و جاذبه‌ های تاریخی تبریز است. این بنا در سال ۱۳۱۴ ساخته‌ شده است. گفته می‌ شود که شهردار آن زمان حاج ارفع الملک، برای ساخت ساختمان برج ساعت، از مهندسان آلمانی کمک گرفته است.

مقبره الشعرا

یکی از قبرستان‌ های قدیمی که در محله سرخاب شهر تبریز قرار دارد، همین مقبره الشعرا است که دارای معماری بسیار زیبا و جذابی است. این مقبره که بیش از ۴۰۰ شاعر و عارف ایرانی را در دل خود مدفون ساخته، جزو مکان‌ های گردشگری و جاهای دیدنی شهر تبریز است. مقبره شاعر بزرگوار، استاد شهریار نیز در این بنا واقع‌ شده است.

 

مقبره الشعرا تبریز

جاهای دیدنی و طبیعی تبریز

جاهای دیدنی و طبیعی تبریز، در سراسر این استان پراکنده هستند. اغلب روستاهای زیبای تبریز مکان‌ های بکر و دست‌ نخورده‌ ای را در دل خود دارند که به‌ تنهایی می توانند به‌ عنوان یک مقصد سفر باشند.

 

آبشار آسیاب خرابه

یکی دیگر از مناظر طبیعی زیبای اطراف تبریز آبشار آسیاب خرابه است که در جلفا قرار دارد. این آبشار ۱۵ متری از کوه کیامکی سرچشمه می‌گیرد و به خاطر جذابیتی که دارد توجه بسیاری از مسافران را به خود جلب می‌کند. البته به خاطر خطر ریزش سنگ و صخره در اطراف آبشار، مسافران باید نهایت دقت و توجه را داشته باشند.

آدرس: از جاده مرند – جلفا به سمت هادی‌ شهر حرکت کنید پس از عبور از این شهر، در یک جاده فرعی به خط مرزی ایران و جمهوری آذربایجان خواهید رسید و با طی کردن یک مسیر خاکی در دره‌ ای زیبا به آبشار آسیاب خرابه می رسید.

آبشار آسیاب خرابه

دره سعیدآباد

مناطق ییلاقی استان تبریز به خاطر دارا بودن شرایط آب‌ و هوایی بی‌ نظیر شهرت خاصی پیدا کرده‌ اند. دره سعید آباد نیز یکی از این مناطق ییلاقی است که دارای طبیعت سرسبز و زیبایی است. اگر به فکر یک طبیعت‌گردی جذاب و پرماجرا هستید، توصیه می‌ کنیم در سفر به شهر تبریز حتماً به روستای سعید آباد و دره سعید آباد سری بزنید.

آدرس: این دره در ۲‌ کیلومتری جاده ترانزیتی تبریز-تهران واقع شده است.

دره سعید آباد

آبشار اسکندر

اگر هنوز هم منتظر هستید تا جاذبه‌ های طبیعی اطراف تبریز را به شما معرفی کنیم، وقت آن رسیده تا شما را با یکی از زیباترین آبشارهای ایران ‌که ارتفاعی حدود ۳۰ متر دارد، آشنا کنیم. این آبشار در نزدیکی روستای اسکندر قرارگرفته و به همین خاطر با نام آبشار اسکندر شناخته می‌ شود. البته در زمستان به‌ قدری در این منطقه هوا سرد می‌ شود که آبشار به‌ صورت کامل یخ می‌زند، اما در فصل‌ هایی مانند بهار و تابستان می‌توانید از مناظر زیبای اطراف آبشار نهایت لذت را ببرید.

آدرس: در مسیر جاده تبریز – اهر در جاده فرعی روستای طویقون آبشار اسکندر  واقع شده است. این آبشار در دامنه های شمالی کوه سهند و در نزدیکی روستای طویقون است.

ابشار اسکندر

جنگل های ارسباران

یکی از مناظر طبیعی و زیبای اطراف شهر تبریز جنگل‌ های ارسباران هستند که حدود ۱۳۰ هکتار وسعت دارند. زیبایی‌ های طبیعی این جنگل باعث می‌شود تا علاقمندان به سفر و گشت‌ و گذار در طبیعت هر چه سریع‌ تر بار سفر را ببندند و راهی جاده شوند. تجربه تنفس در یک هوای پاک و دیدن مناظر بکر و دست‌ نخورده در این جنگل‌ ها به‌ قدری جذاب است که اغلب مسافران آن را از دست نمی‌ دهند.  این جنگل سرسبز که دارای گونه های متنوع جانوری و گیاهی است به نام های دیگری همچون ارسبار یا آرازبار و قره داغ یا قراچه داغ نیز شناخته می شود.

جنگل ارسباران

جاهای تفریحی تبریز

جاهای تفریحی تبریز برای یک سفر خانوادگی پارک‌های زیبای این شهر هستند. از پارک ائل گلی گرفته تا پارک موزیکال ولیعصر، پارک مینیاتوری تبریز، لونا پارک، بوستان خاقانی و … همه و همه برای تفریحات خانوادگی بسیار مناسب هستند.

 

پارک مینیاتوری تبریز

اگر به همه جاذبه‌ های تاریخی ایران علاقه دارید و می‌ خواهید آن‌ ها را در یک جا و به‌ صورت دسته‌ جمعی ببینید، توصیه ما به شما این است که حتماً سری به پارک مینیاتوری تبریز بزنید و تمام آثار تاریخی مهم ایران را با ابعاد کوچک‌ تر ببینید.

 

پارک مینایاتوری

تله‌ کابین کوه عون

اگر بخواهید برای یک سفر هیجان‌ انگیز خودتان را آماده کنید، می‌توانید سری به تله‌ کابین کوه عون ابن علی بزنید. تله‌ کابین سواری و تماشای منظره کوهستان و آبشار مصنوعی از جاذبه‌ های تفریحی است که می‌ توانید در طول سفر خود از آن لذت ببرید.

 

تله‌ کابین کوه عون

شهربازی فان تایم

شهر بازی فان تایم علاوه بر خانواده‌هایی که با فرزندان خود سفر می‌کنند، می‌ تواند برای جوانان پرشور هم جذاب باشد. چرا که این شهربازی دارای مدرن‌ ترین و مجهزترین امکانات تفریحی است که برای هر سن و سالی مناسب است.

شهربازی فان تایم

باغ‌ وحش و باغ پرندگان تبریز

مسافرانی که به‌ صورت خانوادگی سفر می‌ کنند، حتماً باید در طول سفر خود از باغ‌ وحش و باغ پرندگان تبریز دیدن کنند. گونه‌ های مختلفی از حیوانات و پرندگان در این باغ‌ وحش نگهداری می‌ شوند. دیدن آن‌ ها برای کودکان و خانواده‌ ها خالی از لطف نیست. این باغ‌ وحش در نزدیکی بلوار استاد شهریار قرار گرفته است.

 

مکان های تفریحی تبریز برای جوانان

از مکان‌ های تفریحی تبریز برای جوانان‌ که بتواند هیجان و انرژی آن‌ ها را تخلیه کند، می‌ توان به پارک‌ های تفریحی اشاره کرد که دارای امکانات بی‌ شماری برای جوانان هستند.

 

 تفریح گاه ائل باغی

این تفریحگاه که برای سورتمه‌ سواری احداث‌ شده است، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پیست‌ های سورتمه‌ سواری در شهرهای شمال غربی ایران محسوب می‌ شود. تفرجگاه ائل باغی دارای تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای است و برای جوانانی که عاشق شور و هیجان هستند، بسیار مناسب است. این تفریحگاه علاوه بر دارا بودن پیست سورتمه‌سواری یک آبشار مصنوعی زیبا هم دارد و گردشگران می‌توانند از چشم‌اندازهای طبیعی آن نیز لذت ببرند.

 

پیست اسکی سهند

شهرهای شمال غربی کشور به خاطر اینکه در زمستان بارندگی‌ های زیادی را تجربه می‌کنند، برای احداث پیست‌های اسکی بسیار مناسب هستند. به همین خاطر در شهر تبریز نیز یک پیست اسکی بزرگ به نام سهند احداث‌ شده که جوانان می‌ توانند برای تفریح و استفاده از تفریحات زمستانی به این پیست اسکی بروند. از جمله امکانات آن می‌توان به اسکی، آشیانه برف‌ کوب، دستگاه بالابر و … اشاره نمود.

پیست اسکی سهند

تفرجگاه عینالی

تفرجگاه عینالی که به‌ عنوان بام شهر تبریز شناخته می‌ شود، هم دارای مناطق تفریحی است و هم برای کوهنوردی مناسب است. این پارک جنگلی بزرگ دارای تفریح هایی مانند زیپ لاین، پیست کارتینگ، تله‌کابین و سوارکاری است. همچنین یک دریاچه مصنوعی زیبا هم دارد که می‌تواند لذت دیدن جاذبه‌ های طبیعی را هم به تجربه‌های سفر شما اضافه کند.

 

دهکده گردشگری سد امند

دریاچه سد امند یکی دیگر از مکان‌هایی است که جوانان می‌توانند برای تفریح و گردش به آنجا بروند. افرادی که روحیه آرام دارند می‌ توانند به ماهیگیری بپردازند، اما افرادی که عاشق هیجان و ترشح آدرنالین هستند، می‌توانند از مانند ورزش‌ هایی مانند اسکی روی آب یا جت اسکی استفاده کنند و خاطره‌ ای به‌ یاد ماندنی برای خودشان بسازند.

آدرس: در کیلومتر ۱۵ جاده تبریز به سمت صوفیان، به سمت روستای امند حرکت کنید. فاصله این دهکده گردشگری تا شبستر حدود ۶۵ کیلومتر است.

دهکده گردشگری سد امند

جاهای گردشگری اطراف تبریز در بهار

بهار زیباترین فصلی است که برای سفر به تبریز می‌توانید انتخاب کنید؛ زیبایی های تبریز در این فصل دوچندان می‌شود و مناظر شگفت انگیزی خلق می‌شود. جاهای دیدنی تبریز در بهار کم نیست و البته اطراف تبریز هم در بهار مناطق زیبایی برای خودنمایی دارد؛ طوری‌که سفر به هر منطقه روح و دل شما را زنده می‌کند. هرچه از زیبایی های تبریز در بهار بگوییم کم گفتیم و حتی زیبایی‌ها از روی عکس و فیلم هم آنطور که باید نمایان نمی‌شود؛ برای لذت بردن و مشاهده جاهای دیدنی اطراف تبریز در بهار باید چشم دل روشن کرد.

روستای چراغیل

برای بازدید از این روستا باید به سمت جنوب غربی تبریز سفر کنید تا بتوانید از طبیعت بی بدیل این روستا و ییلاق های زیبایی که اطراف آن وجود دارد، لذت ببرید. در روستای چراغیل دره‌ای شیب دار قرار گرفته که گردشگران از آن به عنوان محلی برای گشت و گذار و تفریح استفاده می‌کنند. وجود رودخانه‌ای فصلی زیبایی و جذابیت این روستا را چند برابر می‌کند و آب آن باعث سرسبزی منطقه شده است. خلاصه طبیعت زیبای روستای چراغیل برای افراد دوست‌دار طبیعت لذت بخش خواهد بود و در فصل بهار یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید انتخاب کنید. خبر خوب اینکه باوجود گردشگری بودن این منطقه، فضای مناسبی هم برای اطراق کردن وجود دارد.
از جاذبه‌های تاریخی این روستا می‌توان به مسجد سنگی اشاره کرد که با حفاری سنگ‌های کوه ساخته شده است. نور گیر و در ورودی مسجد هم با کندن سنگ های کوه ساخته شده اند و این مسجد هم زیبایی و ظرافت خاص خود را دارد. 2 ستون سنگی بزرگ بنای این مسجد را نگه داشتند. از قدمت این مسجد، اطلاعات دقیقی در دست نیست اما طبق گفته ساکنان روستا، عمر این مسجد به بیش از 500 سال برمیگردد.
آدرس: 80 کیلومتری جنوب غربی تبریز، کمربندی سردرود، جاده ایلخچی، آذرشهر، جاده مجارشین

روستای حیله ور

زیباترین منظره‌های تبریز را می‌توانید در روستاهای آن ببینید. یکی از این روستاهای خوش آب و هوا و رنگارنگ، روستای حیله ور است که در فهرست آثار ملی ایران هم ثبت شده و هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از آن به آنجا سفر می کنند. حیله ور در نزدیکی روستای کندوان و در منطقه اسکو است و وجود یک گورستان و همچنین سفال های کشف شده در خانه‌ها قدمت آن را به دوران اسلام می‌رساند.
اگر عاشق تاریخ و خانه‌های قدیمی هستید این روستا روح شما را زنده می‌کند. معماری خاص خانه‌های روستای حیله ور زیبایی‌های دوچندانی دارد. جالب است بدانید که در زمان های قدیم مردم این روستاها برای پنهان ماندن از چشم دشمن، خانه های این روستا در زیر خاک می ساختند. با وجود اینکه این خانه ها در قسمت پایینی دامنه کوه قرار دارند، در طول زمان فرسایشی شدند و کارشناسان فقط توانستند حدود 200 تا خانه را کشف کردند.
آدرس: 50 کیلومتری تبریز در ناحیه جنوب، جاده روستای کندوان، نرسیده به کندوان

روستای حیله ور

پل لیلان

پل لیلان هم یکی دیگر از بناهای تاریخی اطراف تبریز است که قدمت آن به دوره حکومت ایلخانیان می‌رسد. البته بازهم مدارک دقیقی وجود ندارد اما معماری پل لیلان به معماری دوران ایلخانی شباهت دارد و از این رو باستان شناسان این‌گونه حدس زدند. این پل تاریخی که روی رودخانه فصلی ” لیلان چای” قرار دارد در جنوب شهر لیلان است و در گذشته از آن به عنوان راهی برای عبور تخت سلیمان به مراغه استفاده می‌کردند، اما الان این پل مسیر ارتباطی روستاهای «فتح الله کندی» و «محسن آباد» و شهر لیلان است. وجود رودخانه لیلان چای باعث شده که این پل زیبایی بیشتری داشته باشد و گردشگران زیادی را در فصل بهار به خود جذب کند؛ البته که وجود این رودخانه در این منطقه اهمیت بالایی هم برای ساکنان دارد و حاصلخیزی این منطقه را از وجود این رودخانه می‌دانند.
این پل دارای 3 دهانه هم اندازه است؛ در شرق این پل سد موج شکن مثلثی و در قسمت غربی آن سه پشت بند نیم‌دایره‌ای وجود دارد. در ساخت این پل آجر و سنگ‌های تراش خورده به کار رفته است. برای حفظ این آثار تاریخی از یک پل در 100 متری غربی آن ساخته‌اند.
آدرس: 165 کیلومتری جنوب تبریز، : میاندوآب، اتوبان ستارخان، جاده محمود آباد

معبد مهر ورجوی

برای علاقه‌مندان به آثار تاریخی این معبد می‌تواند گزینه خوبی باشد؛ اما اگر اهل طبیعت هستید و علاقه‌ای به بنای طبیعی ندارید، بازدید از این مکان چندان برایتان جالب نخواهد بود. اما برعکس اگر از علاقه‌مندان به تاریخ هستید، بازدید از معبد مهر ورجوی را حتما جزو لیست مکان های دیدنی تبریز قرار دهید. این بنا که قدمت آن به پادشاهی اشکانین برمی‌گردد، باشکوه ترین بنا در زمان خود بوده است. معبد مهر ورجوی یک بنای حجاری شده در دل زمین است که از زمان‌های بسیار دور، مردمان ایران باستان آن در آن به عبادت می‌پرداختند. در واقع این معبد کامل‌ترین معبد در زمان ایران باستان بوده و حتی روی دیوارهای آن هم آیات قرآن حک شده است. کارشناسان بیان کرده‌اند که این حجاری متعلق به زمان ایلخانیان است. به مرور زمان و در دوره های پس از ورود به اسلام این معبد به خانقاه تبدیل شد.
معبد مهر ورجوی در زیر قبرستانی کهن است؛ جالب است بدانید بخش‌هایی از این معبد در زیر خاک مدفون شده و دسترسی به آن ممکن نیست. این معبد جزو یکی از آثار ملی ایران به حساب می‌آید و اطراف آن هم چله‌خانه و اصطبل وجود دارد. در داخل معبد 4 اتاق گنبد دارد وجود دارد که در سقف آن‌ها نورگیر قرار دارد و در کل طول فضای داخلی 38 متر است.
آدرس: 150 کیلومتری جنوب تبریز، مراغه، جاده دانشکده پرستاری و مامایی، جاده باغ ورجوی، جاده روستای چایباغی، جاده معبد مهر

معبد مهر ورجوی

گنبد سرخ مراغه

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف تبریز در فصل بهار گنبد سرخ مراغه است که جزو بناهای تاریخی این شهر به حساب می‌آید. قدمت این بنا به سال 542 هجری بر می‌گردد. گنبد سرخ مراغه که از آرامگاه‌های معروف این شهر است، به گنبد علویان همدان شباهت زیادی دارد. از روی کتیبه‌هایی که موجود است این بنا به درخواست عبدالعزیز بی محمود و معمار آن هم بنی بکر محمد بوده است. این کتیبه ها هنوز هم در این گنبد وجود دارد. کتیبه‌هایی که در سراسر این گنبد وجود دارد، آیات قران و اطلاعاتی در مورد بنا به چشم می‌خورد. جالب است بدانید که معماری گنبد سرخ مراغه جزو معماری‌های نوین در گنبدها و بناهای آذربایجان است و مورخان آن را با نام معماری آذری می‌شناسند.
در مورد معماری این گنبد بدانید که این گنبد متشکل از آجر و کاشی است و ساختمان پایینی هم مربع شکل است. یک سردابه و یک اتاق بنای اصلی این ساختمان را تشکیل می‌دهد و در زیر اتاق اصلی هم سکویی سنگی قرار دارد. کاشی های فیروزه‌ای و آجر‌های سرخ رنگ برای تزیین گنبد استفاده شده اند و این ها بخشی از خود بنا هستند و بعد از ساخت اضافه نشده‌اند. اگر در فصل بهار به تبریز سفر کردید، بازدید از این بنا را در برنامه خود قرار دهید.
آدرس: 140 کیلومتری جنوب تبریز، مراغه، خیابان آقا لار، خیابان ارجمندی، پارک گنبد سرخ

کلیسای هوانس

کلیسای هوانس که از نام یکی از حواریون مسیحی گرفته شده در نزدیکی تبریز است و تنها کلیسای باقیمانده شهر مراغه هم است. سردار سامسون خان در سال 1840 میلادی دستور ساخت آن را دارد و برای طراحی آن هم از طراحی یک معمار روسی استفاده شده است. این بنا در محل کلیسایی متروک که از قرن های پنجم و ششم میلادی به جا مانده بود ساخته شد. با وجود گذشت این همه سال و از بین رفتن بخش‌های مختلفی از این ساختمان با وجود زلزله شدید، هنوز هم بازدیدکنندگان زیادی به کلیسای هوانس سر می‌زنند.
معماری این کلیسا به شکل پلانی مستطیل شکل است، نمای ساختمان از آجر بوده و داخل گنبدها هم تزئینات مخصوصی دارد و دیوارهای داخلی هم از قاب بندی‌های زیبایی برخوردار است. این گنبد از 3 بخش مختلف تشکیل شده که شامل اسکان اسقف اعظم، مدرسه و مکانی برای شمع روشن کردن است. محراب کلیسا هم در قسمت شرقی گنبد قرار دارد و گنبد هشت ضلعی آن کوتاه ترین ساق را دارد. ناقوس کلیسا در قسمت سر در ورودی که به شکل گنبد هرمی است، نصب شده و در بخش‌های داخلی گنبدهای دیگری وجود دارد. قدمت آن به زمان حکومت ایلخانیان برمی‌گردد. این کلیسا در گذشته پایگاهی برای ارامنه کاتولیک بود اما امروزه از آن استفاده‌ای نمی‌شود. برج و گنبد ناقوس خانه ارتفاع بیشتری از بقیه گنبدها دارند.
آدرس: 135 کیلومتری جنوب تبریز، مراغه، خیابان امام خمینی، خیابان دربند کلیسا، کلیسای هوانس

رصدخانه مراغه

موقع سفر به تبریز، یک روز را به گشت و گذار در شهر تاریخی مراغه اختصاص دهید تا بتوانید اکثر بناهای تاریخی را ببینید؛ خیلی از بناهای تاریخی در مراغه قرار دارد و رصدخانه هم جزو یکی از آن ها است. رصدخانه مراغه نه تنها مشهورترین رصدخانه ایران است بلکه اولین رصدخانه جهان و قدیمی‌ترین پایگاه علمی جهان هم است و پژوهش های علمی گسترده‌ای در آن انجام می‌گرفته است. خواجه نصیرالدین طوسی دستور ساخت این رصدخانه را در قرن هفتم هجری داد و این رصدخانه در زمان ایلخانیان ساخته شد. دانشمندان جهان اسلام در این مرکز گرد هم می‌آمدند و در زمان هلاکو خان به پژوهش می‌پرداختند؛ طوری که شخصیت‌های علمی همچون «قطب الدین فخرالدین مراغی»، «محی الدین مغربی» و «قطب الدین شیرازی» در این مکان حضور داشتند.
مدت زمان ساخت این رصدخانه نزدیک به 15 سال طول کشید و هلاکوخان نوه چنگیز خان مغول و پادشاه وقت، کتاب‌های علمی و ابزار محاسباتی نجوم در این مکان گردآوری کردند. در این رصدخانه کتابخانه ای وجود داشت که بیش از 400 هزار کتاب خطی در آن قرار داشت. کتاب هایی که دیگر همانند آن نیست. این رصدخانه تا زمان سلطنت محمد خدابنده فعال بود اما بعد از آن بی توجهی حاکمان وقت موجب نابودی و از بین رفتن آن شد.
اگر بخواهیم در مورد بنای داخلی رصد خانه بگوییم، در ساختمان رصدخانه مراغه برج مرکزی استوانه‌ای شکل، کتابخانه و اتاق دیگری وجود دارد. داخل برج اصلی یک راهرو با 6 اتاق قرار دارد که از سنگ های تراش خورده، قلوه سنگ و ملات گچی استفاده شده. جالب است بدانید که سازمان یونسکو سال 2009 را سال رصدخانه مراغه نامید وا مپراطور چین با تقلید از معماری رصدخانه مراغه دستور ساخت رصدخانه‌ای چینی را داد. با وجود این تفاسیر بازدید از این رصدخانه برای یکبار هم که شده هیجان انگیز خواهد بود.
آدرس: 135 کیلومتری جنوب تبریز، کمربندی مراغه، بلوار ولی عصر، خیابان رصدخانه

رصدخانه مراغه

منطقه حفاظت‌شده سهند

در کوهستان های مرتفع سهند به منطقه‌ای حفاظت شده برمیخوریم که وسعت آن چیزی حدود 60 هزار هکتار است. منطقه حفاظت شده سهند زیباترین منطقه جنگلی اطراف تبریز است که دیدن آن خالی از لطف نیست. حتما هنگام سفر به تبریز در فصل بهار از این منطقه زییا دیدن کنید. این منطقه در بین شهرهای مراغه، بناب، عجب شیر، تبریز قرار دارد و در 1500 تا 3400 متری از سطح دریا واقع شده است. این منطقه طبیعت بسیار زیبایی دارد و البته وجود هفت رودخانه دائمی نام‌های «قلعه چای»، «چوان چای»، «لیقوان»، «زینجناب»، «کندوان»، «گنبر چای» و «ملا حیدر چای» در زیبایی آن تاثیرگذار هستند و بر زیبایی این منطقه افزوده‌اند. گونه های مختلف گیاهان و حیوانات به چشم میخورد. همچنین پرندگانی همچون عقاب طلایی، کرکس، سارگپه، کبک و بلدرچین این منطقه سکنت دارند.
آدرس: 65کیلومتری جنوب تبریز، جاده روستای کندوان

گورستان پینه شلوار

اگر تبریز به بهار سفر کردید، بازدید از گورستان پینه شلوار را در برنامه گردشگری خود قرار دهید. گورستان پینه شلوار در یکی از مناطق سردسیر اطراف تبریز قرار دارد و آب و هوای آن به دلیل وجود ارتفاعات بسیار سرد است؛ اما در فصل بهار منطقه‌ای زیبا برای بازدید است؛ چرا که مراتع و ییلاق اطراف پل گورستان زیباترین پدیده در نوع خود هستند. علاوه بر وجود طبیعت زیبا، در اطراف این منطقه دیدنی، آثار تاریخی هم وجود دارد که گردشگران زیادی را تاکنون به خود جذب کرده است. این منطقه که در روستای “شاد آباد مشایخ” است و در جنوب شرقی تبریز قرار دارد، قدیمی ترین گورستان این شهر است و قدمت آن به دوره پیش از تاریخ بر می‌گردد. سنگ قبرهایی که در این گورستان وجود دارد مشابه به سنگ‌های قبرستان خالد نبی گلستان است ولی سند و کتیبه‌ای وجود ندارد که بتوان تاریخ دقیق از زمان ساخت این گورستان را تشخیص داد. باستان شناسان از روی مدارک محدودی که موجود بوده توانستند قدمت این مکان را تخمین بزنند. همچنین افسانه‌هایی وجود دارد که نشان از دفن بزرگان تاریخ و فرهنگ ایران در این گورستان دارد.
آدرس: 10 کیلومتری تبریز، جنوب تبریز، روستای شاد آباد مشایخ، قبرستان پینه شلوار

گورستان پینه شلوار

تالاب قوری گل

در نزدیکی شهر بستان آباد و در مجاورت روستای یوسف آباد تالاب قوری گل با وسعت 200 هکتار چشم نوازی می‌کند و هر ساله مسافران زیادی برای بازدید از این منطقه به تبریز سفر می‌کنند. برای رسیدن به این تالاب زیبا باید 50 کیلومتر از تبریز دور شوید و در جنوب شرقی این شهر بعد از گذشت حدود 1 ساعت به این تالاب برسید. و وجود گونه های مختلف پرندگان در فصل‌های سرد سال آن را به یک مکان دیدنی و البته با اهمیت تبدیل کرده است. در اطراف این تالاب کوهستان هایی پر از برف وجود دارد که آب تالاب را تامین می کنند. وجه تمایزی که دریاچه این تالاب با سایر دریاچه های منطقه دارد این است که آب آن شیرین است.
از پوشش گیاهی متنوع تالاب قوری گل هم نمی‌توان گذشت؛ گیاهانی همچون بومادران، شنگ، زنبق کوتاهی، شیرین بیان و الاله آبزی را می‌توان آنجا دید. زیبایی طبیعت آن خیره کننده است و گردشگران زیادی برای لذت بردن از طبیعت تالاب قوری گل را انتخاب می کنند. علاوه بر وجود گونه مختلف پرندگان گونه های مختلف جانوری همچون گرگ، روباه، سمور سنگی و موش مغان هم وجود دارد. اما متاسفانه گونه های پرندگانی همچون اردک سرسفید و اردک مرمری در خطر انقراض قرار دارند. از دیگر موجوداتی که در این تالاب وجود دارد ذوزیستانی همچون قورباغه، ماهی تالاب و کپور است.
آدرس: جنوب شرقی تبریز، جاده تبری به زنجان، روستای اکین آباد، جاده تالاب قوری گل

سایر مناطق دیدنی اطراف تبریز در بهار

  • منطقه حفاظت‌شده میشو داغ
  • روستای کندوان
  • روستای لیقوان
  • روستای زنوزق
  • جنگل ارسباران
  • آبشار گل آخور
  • سد امند
  • قلعه بابک
  • قلعه پشتاب
  • قلعه ضحاک
  • قلعه هلاکوخان

جاهای دیدنی اطراف تبریز در تابستان

اگر تابستان را برای سفر به تبریز انتخاب کردید؛ خیالتان راحت باشد. با توجه به اینکه تبریز جزو شهر‌های کوهستانی ایران محسوب می‌شود، در فصل تابستان آب و هوای خنک‌تری نسبت به سایر شهرها دارد و می‌تواند گزینه خوبی برای مسافرت باشد. لازم به ذکر است که جاهای دیدنی اطراف تبریز در تابستان زیبایی‌شان دوچندان می‌شود و لذت بردن را به معنای واقعی کلمه می‌توانید تجربه کنید. البته که آب و هوا در اطراف تبریز به خنک‌ترین حد خود هم می‌رسد و تابستانی دلچسب را سپری خواهید کرد. برویم تا جاهای دیدنی اطراف تبریز در تابستان را معرفی کنیم.

روستای شیران

شیران یکی دیگر از روستاهای زیبای تبریز است که جزو جاذبه های طبیعی این شهر محسوب می شود. برای افرادی که دوست دارند طبیعت را مشاهده کنند و به دل طبیعت سفر کنند، روستای شیران گزینه خوبی است؛ مخصوصا که در دره های اطراف شیران رودهای زیادی در جریان است و زیبایی این روستا را دوچندان کرده. جذابیت های شیران هنوز تمام نشده، می توان به آبشارهای پرآب در دل کوه‌ها و صخره‌ها اشاره کرد. جذابترین جاذبه طبیعی روستای شیران، آبشار شیران است که در ناحیه شمالی این روستا قرار دارد. این آبشار در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا قرار گرفته و بلندی آن هم به 12 متر می‌رسد. در حوضچه پایین آبشار امکان شنا کردن در فصل گرم وجود دارد. اگر به روستای شیران رفتید، بازدید از زیباترین آبشارها یعنی آبشار «میس دی قالاسی»، «گوران دربندی» و «ساری بره» را از دست ندهید.
دشت های مرتفعی که در اطراف و نزدیکی این روستا هستند ییلاق عشایر است و گردشگران در فصل بهار و تابستان از این منطقه بازدید می‌کنند. روی کوه های اطراف روستای شیران هم می‌توانید پوشش انبوهی از گیاهان و جانوران را ببینید.
آدرس: 105 کیلومتری شمال شرقی تبریز، جاده هریس، جاده مشکین شهر، جاده شیران

روستای شیران

قلعه جوشین

در اطراف تبریز می توان قدم زد و از دیدن جاذبه های طبیعی و بناهای تاریخی لذت برد. قلعه جوشین یکی از دیدنی‌های اطراف تبریز است که در نزدیکی روستای جوشین در منطقه تاریخی دیزمار ارسباران قرار دارد. قلعه جوشین در بالای قله‌ای بلند در کوهستان های پرشیب و مرتفع قرار دارد. کارشناسان از روی سفال‌هایی که پیدا شده قدمت این قلعه را به هزاره اول قبل از میلاد و سده های نخست اسلام پیش‌بینی کرده‌اند و آن را متعلق به بابک خرمدین و همراهان او می‌دانند. در داخل قلعه جوشین، اشیایی پیدا شده که قدمت آن را مربوط به دوره پادشاهی هخامنشیان می‌دانند.
برای رسیدن به این قلعه باید به ارتفاعات کوه پیر سقا بروید که از سه طرف نمی‌توان بالا رفت؛ چرا که شیب بسیار تندی دارد. برای مسیر صعود به قلعه فقط می‌توانید از مسیری تنگ در کوهستان به آن برسید که حتی دونفر هم نمی‌توانند از کنار هم رد شوند.
در داخل قلعه جوشین، اتاق‌هایی از سنگ و گچ و حوضچه های ذخیره آب دیده می شود. در ورودی قلعه، سنگ تراشه خورده‌ای قرار دارد که در طول سالیان سال آن جا قرار دارد. در اطراف این قلعه دو برج دیده‌بانی وجود دارد که از زمان های قدیم بوده و وجود گودال‌های کوچک اطراف قلعه نشان‌دهنده این است که در گذشته مشعل‌هایی در انجا قرار می‌دادند.
آدرس: 100 کیلومتری شمال تبریز، جاده ورزقان_ خاروانا_ روستای جوشین

قلعه جوشین تبریز

سایر مناطق دیدنی تبریز در تابستان

  • روستا و دره لیقوان
  • دره سعید آباد
  • کویر قم تپه
  • قلعه ضحاک
  • قلعه پشتاب
  • قلعه بابک
  • کلیسا سن استپانوس
  • آبشار آسیاب خرابه
  • آبشار گل آخور
  • قبرستان تاریخی پینه شلوار
  • کوه های رنگی آلاداغ
  • سد امند
  • تله کابین عینالی (عون بن علی)

دیدنی تبریز در تابستان

جاهای دیدنی اطراف تبریز در پاییز

اغلب گردشگران ترجیح می‌دهند نیمه اول سال را برای مسافرت به تبریز و بازدید از جاهای دیدنی انتخاب کنند؛ البته که آب و هوا و جاذبه‌های طبیعی نقش بسزایی در این تصمیم دارند. اما باز هم افرادی هستند که فصل سرد تبریز را هم دوست دارند و همچنان برای گشت و گذار در پاییز، تبریز را انتخاب می‌کنند. برای این افراد هم در اطراف تبریز جاهای دیدنی وجود دارد که در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • دره سعید آباد
  • قلعه هلاکوخان
  • روستای حیله ور
  • کلیسای موجومبار
  • روستای کندوان

جاهای دیدنی اطراف تبریز در پاییز

جاهای دیدنی اطراف تبریز در زمستان

زمستان هیجان انگیزترین فصل برای سفر به پاییز! شاید برایتان جای تعجب داشته باشد، اما اگر عاشق برف هستید از خواندن این متن تعجب نکنید؛ چرا که تبریز در زمستان پوشیده از برف است و همچنان پذیرای گردشگران است. زیبایی های این شهر نه تنها در زمستان تمام نمی‌شود بلکه دوچندان هم می‌شود و لذت تمام را می‌توان با دیدن منظره‌های منحصر به‌فرد خلق شده، دریافت کرد.

پیست اسکی پیام

یکی از جاهای دیدنی اطراف تبریز در زمستان پیست اسکی پیام است؛ این مقصد در 60 کیلومتری تبریز قرار دارد و بعد از 55 دقیقه با عبور از جاده اصلی تبریز به مرند به پیست اسکی می رسید؛ خوبی این جاده و مسیر این است که در هیچ صورتی مسدود نمی شود و حتی در شرایطی که برف شدید است، راه باز است. محل دقیق پیست اسکی پیام در میان روستاهای کوهستانی تبریز و در ارتفاع رشته کوه میشوداغ است و همین عامل باعث شده که زیباترین پیست اسکی تبریز در این مکان به وجود آید.
این پیست اسکی که یکی از جاذبه های دیدنی تبریز است، نه تنها برای عاشقان برف و سرما بلکه برای همگان زیبا و جذاب خواهد بود. اگر به کوهنوردی علاقه‌مند هستید یا اسکی روی برف را دوست دارید، حتما به پیست اسکی پیام بروید. خبر خوب برای دوستداران این ورزش این است که حتی در فصل بهار وتابستان هم می‌توانند از رفتن به پیست لذت ببرند. برای ورزش کردن و اسکی رفتن در این پیست حتما نباید مهارت خاصی داشته باشید، شیب ملایم آن به افراد مبتدی و تازه کار این اجازه را می دهد که از اسکی رفتن روی برف لذت ببرند.
اگر قصد دارید خانوادگی به پیست بروید اما نگران هستید که تمام اعضای خانواده خوششان نیاید، نگران نباشید. این پیست اسکی امکانات اقامتی خاصی را فراهم کرده و خانواده‌ها می‌توانند برای استراحت و پیک نیک از آلاچیق‌هایی که در محوطه پیست تعبیه شده، استفاده کنند. در کل امکانات تفریحی و رفاهی این مجموعه مثل آلاچیق، پارکینگ، سرویس بهداشتی و رستوران ها موجب شده تا خانواده ها از رفتن به این مکان استقبال خوبی داشته باشند.
آدرس: 60 کیلومتری تبریز از ناحیه شمال غربی، جاده مرند، جاده میشوداغ

سایر مناطق دیدنی تبریز در زمستان

  • پیست اسکی سهند
  • آبشار آسیاب خرابه
  • آبشار اسکندر

جاهای دیدنی اطراف تبریز در زمستان

و اما در پایان…

جاذبه‌ های تاریخی تبریز به‌ قدری زیاد هستند که برای معرفی آن‌ ها ساعت‌ ها زمان نیاز است. از موزه آذربایجان گرفته که به‌ تنهایی می‌ تواند شما را با تاریخ ایران باستان آشنا کند تا بازار بزرگ و سرپوشیده این شهر که نماد شهر تبریز محسوب می‌ شود، همه و همه جزو جاذبه‌ های دیدنی تبریز هستند که در این نوشتار به آن‌ ها اشاره شد. اکنون که با جاذبه های گردشگری این شهر زیبا آشنا شدید می توانید با خرید بلیط هواپیما تبریز در مدت زمانی کوتاه به این شهر زیبا سفر کنید و از جاذبه های گردشگری تبریز دیدن کنید. همچنین اگر شما هم جاذبه گردشگری بکر دیگری در این خطه سراغ دارید که در این مطلب از قلم افتاده است خوشحال می شویم آن را  در قسمت کامنت ها با ما و سایر همراهان پته به اشتراک بگذارید.

 

سوالات متداول شما

بیش از ۴۰۰ شاعر و عارف به همراه استاد شهریار در این مقبره به خاک سپرده‌ شده‌ اند.

۲۰۰ خانواده در این روستای لانه‌ زنبوری زندگی می‌ کنند.

روستای کندوان ۴۸ کیلومتر از شهر تبریز فاصله دارد.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید