بلیط اکونومی چیست؟

از سفر بدانید
بلیط اکونومی چیست؟

منظور از بلیط اکونومی همان بلیط های ارزان‌ قیمتی است که دارای کلاس پروازی اکونومی یا اقتصادی هستند. در این کلاس پروازی خدمات ویژه‌ ای به مسافران ارائه نمی‌ شود و کابین هواپیما با کابین کلاس‌ های تجاری و فرست کلاس متفاوت است.

پرواز اکونومی چیست؟

پرواز با هواپیما همیشه طرفداران خاص خود را دارد. چرا که مشکلاتی مانند سفرهای طولانی، اقامت در هتل‌ ها و مسافرخانه‌ های بین‌ راهی را ندارد. در صورتی‌ که یک بلیط اکونومی هواپیما تهیه کنید، پس از یک تا چند ساعت به مقصد خود می‌ رسید و سفر راحتتری خواهید داشت؛ اما پرواز با هواپیما دارای قوانین و شرایط خاصی است.

یکی از این شرایط که هنگام خرید بلیط هواپیما باید به آن توجه کنید، انتخاب کلاس پروازی است. هر کلاس پروازی دارای کابین مخصوص و امکانات ویژه‌ ای است که مسافران با انتخاب و خرید آن می‌ توانند از این امکانات بهره‌ مند شوند. پرواز اکونومی یا همان پرواز معمولی جزو مرسوم‌ ترین بلیط های هواپیما است که در اغلب پروازهای داخلی ارائه می‌ شود.

بلیط هواپیما اکونومی

شناسه نرخی بلیط اکونومی

علاوه بر کلاس پروازی اکونومی سایر کلاس‌ های دیگر نیز با شناسه‌ های نرخی متفاوت به فروش می‌ رسند. به‌ عنوان‌ مثال شناسه نرخی Y متعلق به کلاس پروازی اقتصادی است. این کلاس پروازی امکان کنسلی با پرداخت کامل وجه را دارد.

هر یک از کلاس‌ های نرخی دارای شرایط مختلفی هستند. امکانات ارائه‌ شده در پرواز اکونومی با توجه به این‌ که ایرلاین ارائه‌ دهنده پرواز داخلی باشد یا خارجی، متفاوت است.

معمولاً در کلاس‌ های اکونومی و پروازهای خارجی پذیرایی بهتری انجام می‌ شود و ممکن است خدمات سرگرمی نیز در اختیار مسافران قرار داده شود، اما در ایرلاین های داخلی معمولاً یک وعده غذایی باکیفیت مناسب در اختیار مسافران قرار داده می‌ شود.

از امکانات این پرواز می‌ توان به تماشای تلویزیون در کابین هواپیما، مطالعه روزنامه و مجله اشاره کرد. فاصله صندلی‌ ها در کابین اقتصادی کم است و مسافران فضای کافی برای حرکت ندارند.

 

بلیط هواپیمای اکونومی چیست؟

بلیط هواپیمای اکونومی پرطرفدارترین بلیط هواپیما است. چراکه هزینه کمی دارد و نسبت به سایر بلیط‌ های دیگر ارزان‌ تر است. دلیل ارزان بودن این بلیط‌ ها نیز به خاطر افزایش تعداد صندلی‌ ها در کابین هواپیما است که فضای کمی در اختیار مسافران برای حرکت و استراحت قرار می‌ دهد.

در طول پرواز اکونومی اگر ساعت پرواز شما، هنگام وعده ناهار یا شام باشد، یک وعده غذا توسط مهمانداران در اختیار شما قرار داده می‌ شود. در غیر این صورت یک میان وعده دریافت می‌ کنید. امکان استفاده از یک نوشیدنی نیز در طول پرواز وجود دارد؛ اما بسته به نوع هواپیما، خدمات بسیار جزئی برای سرگرمی مسافران قرار داده می‌شود.

 

معنی اکونومی چیست؟

در بخش‌های پیش نیز اشاره کردیم که معنی کلمه اکونومی اقتصادی است؛ یعنی درواقع بلیط های اقتصادی بلیط های ارزان‌قیمتی هستند که در اختیار مسافران قرار داده می‌شوند. اکونومی یک واژه انگلیسی است اما معنی آن به زبان فارسی اقتصادی است. همان‌طور که می‌دانید اقتصادی یعنی به‌صرفه، پس اگر شما بلیط پرواز اکونومی بخرید، ارزان‌ترین بلیط هواپیما را خریداری کرده‌اید. قیمت کلاس پروازی اقتصادی نسبت به دو کلاس پروازی بیزینس و فرست کلاس ارزان‌تر است.

پرواز اکونومی

انواع بلیط اکونومی

بلیط اکونومی همان بلیط استاندارد هواپیما است که بیشتر صندلی‌های یک هواپیما را به خود اختصاص می‌دهد. این کلاس پروازی که با نام کلاس توریستی هم شناخته می‌شود، متداول‌تر از سایر بلیط هاست و اکثر مسافران به دلیل قیمت کم، از این بلیط ها استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه حداقل خدمات در پروازهای اکونومی به مسافران ارائه می‌شود، این بلیط جزو بلیط های ارزان‌ قیمت بوده و با علامت اختصاری Y شناخته می‌ شود.

انواع بلیط اکونومی به دو دسته تقسیم می شود که در ادامه به آن اشاره می‌ کنیم.

بلیط اکونومی معمولی

بلیط اکونومی معمولی یا عادی، ارزان‌ ترین کلاس پروازی است که می‌توانید بلیط آن را تهیه کنید. این بلیط هواپیما در کشورمان طرفداران زیادی دارد. از امکانات این بلیط می‌ توان به روزنامه و بروشورهای پرواز و یک مانیتور که در کابین اقتصادی قرار دارد، اشاره کرد. خدمات خاصی در طول پرواز به مسافران ارائه نمی‌ شود.

بلیط اکونومی پرمیوم

بلیط اکونومی پرمیوم، هم امکانات کلاس پروازی اکونومی را دارد، هم نزدیک به کلاس پروازی تجاری است. البته ایرلاین‌ های داخلی این کلاس را ارائه نمی‌ کنند. نرخ این بلیط نیز از بلیط های اقتصادی معمولی، گران‌ تر است. صندلی هواپیما در این کلاس پروازی عرض بیشتری دارد و کیفیت آن بهتر است؛ اما همچنان نسبت به صندلی‌های کلاس تجاری در مرتبه پایین‌ تری قرار دارد.

 

از کجا بلیط هواپیما اکونومی بخریم؟

برای خرید بلیط هواپیما اکونومی هم می‌ توانید از طریق آژانس‌های مسافرتی اقدام کنید و هم از طریق سایت‌ های معتبر فروش بلیط هواپیما، این کار را انجام دهید. با توجه به اینکه سایت پته یکی از معروف‌ ترین وب سایت ها برای خرید بلیط هواپیما است،شما می توانید انواع بلیط اکونومی را به‌ صورت آنلاین خریداری نمایید. همچنین در سایت پته پس از ایجاد یک پنل کاربری، انواع بلیط هواپیما را باقیمت‌ های مناسب برای شما قابل مشاهده و جستجو کردن است.

 

خرید بلیط هواپیما اکونومی

خرید بلیط هواپیما اکونومی به‌صورت آنلاین در هر ساعت از شبانه‌روز که اراده کنید از طریق سایت پته امکان‌پذیر است. با توجه به اینکه بیشتر مسافران در پروازهای داخلی، کلاس پروازی اکونومی را خریداری می‌کنند، در سایت پته نیز انواع بلیط های سیستمی با کلاس پرواز اکونومی، بلیط های چارتری با کلاس اکونومی و بلیط‌های لحظه آخری نیز وجود دارد. درست است که قیمت بلیط های سیستمی، چارتری و لحظه آخری با یکدیگر تفاوت دارد، اما خدمات ارائه‌شده در پروازهای اکونومی با این بلیط‌ها یکسان است.

 

آیا بلیط مسافرت هوایی اکونومی ارزان‌ تر است؟

قیمت بلیط مسافرت هوایی اکونومی، ارزان‌تر از سایر کلاس‌های پروازی است. امکاناتی که توسط ایرلاین های پرواز در کلاس‌های گوناگون ارائه می‌شود، باعث افزایش قیمت آن‌ها می‌شود. کابین کلاس پروازی تجاری و فرست کلاس از کابین اقتصادی جدا هستند و خدمات و امکاناتی که توسط کادر پرواز به این مسافران ارائه می‌شود نیز بسیار باکیفیت‌تر است. همین امر نیز باعث افزایش قیمت بلیط های تجاری و فرست کلاس نسبت به بلیط های اکونومی است.

 

کلاس های پروازی با پرواز اکونومی چه تفاوتی دارند؟

به‌ طور کلی بلیط های هواپیما دارای سه کلاس اقتصادی یا همان اکونومی، تجاری و فرست کلاس هستند. هر یک از این کلاس‌ های پروازی با یکدیگر تفاوت دارند. علاوه بر قیمت، عوامل دیگری چون نوع کابین هواپیما، کیفیت خدمات، سرو غذا، نوشیدنی و … در این کلاس‌ ها با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه به‌صورت کامل درباره آن‌ ها صحبت می‌ کنیم.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
همه چیز در مورد انواع کلاس پرواز

شرایط کلاس پروازی اکونومی

کلاس اکونومی ساده ترین حالت ممکن است که می توانید در یک مسافرت هوایی تصور کنید.

  • هزینه بلیط نسبت به سایر کلاس‌های پروازی ارزان‌تر است.
  • مسافران در داخل فرودگاه امور مربوط به پذیرش و کارت پرواز را به‌صورت عادی و در گیت های معمولی انجام می‌دهند.
  • پروسه دریافت کارت پرواز به‌کندی پیش می‌ رود. چرا که انتخاب بیشتر مسافران، کلاس پروازی اقتصادی است.
  • مسافران در حین پرواز هیچ گزینه‌ای برای انتخاب غذا یا نوشیدنی ندارند. چراکه با یک وعده غذایی سرد، گرم یا میان وعده از آن‌ها پذیرایی می‌شود. یک نوشیدنی هم در اختیار مسافران قرار می گیرد که معمولاً آب است.
  • صندلی‌های هواپیما در ردیف‌های منظم و کنار یکدیگر هستند. مسافران حتی نمی‌توانند صندلی خود را بخوانند و در طول پرواز استراحت کنند. چراکه فاصله کافی بین صندلی‌ها نیست.
  • یک تلویزیون در کابین هواپیما تعبیه‌ شده که همه مسافران می‌ توانند در صورت روشن بودن از آن استفاده کنند.
  • برخی از مجله‌ها و بروشورهای مربوط به پرواز نیز در جیب پشتی صندلی قرار دارد که مسافران می‌تواند آن‌ها را مطالعه کنند.
  • هنگام خروج از هواپیما نیز مسافران باید صبر کنند تا نوبت آن‌ها برسد و به ترتیب از هواپیما خارج شوند.

بلیط اکونومی

شرایط کلاس پروازی تجاری

  • در کلاس پروازی تجاری، مسافران نیازی ندارند که در صف‌ های طولانی بمانند تا کارت پرواز دریافت کنند. چرا که می‌ توانند از گیت‌ های مجزا رفت‌ و آمد کنند.
  • به خاطر کم بودن تعداد مسافران در این کلاس پروازی، نیازی نیست مدت‌ زمان زیادی برای سوارشدن به هواپیما معطل شدن شوند. حتی این مسافران می‌ تواند زودتر از مسافران کلاس اکونومی از هواپیما پیاده شوند.
  • پذیرایی و امکانات رفاهی نیز در کلاس پروازی تجاری ویژه است و مسافران می‌ توانند از داخل منوهای ارائه‌ شده، انواع غذاها و نوشیدنی‌ های سرد و گرم را سفارش دهند.
  • صندلی کابین بیزینس کلاس نسبت به کلاس اقتصادی بسیار راحت‌ تر است و یک کابین جداگانه برای مسافران این کلاس پروازی در نظر گرفته‌ است. این کابین به‌ صورت مبله و با فضایی بسیار شیک طراحی‌ شده و هر مسافر فضای کافی برای استراحت و نشستن در اختیار دارد. حتی مسافران می‌ توانند صندلی‌ ها را بخوابانند و در طول پرواز استفاده کنند.
  • امکان کاربرد مانیتور و سایر وسایل نیز در بخش بیزنس کلاس برای مسافران فراهم‌ است.
  • میزان بار مجاز در این کلاس پروازی بیشتر از کلاس اکونومی است.

شرایط و امکانات پرواز فرست کلاس

  • کلاس پروازی فرست کلاس در ایرلاین های داخلی موجود نیست.
  • کابین این کلاس پروازی به‌ صورت تک‌ نفره و مبله است و هر کسی یک فضای خصوصی برای خودش دارد.
  • امکانات رفاهی در این کلاس پروازی، شامل یک تلویزیون اختصاصی، اینترنت ماهواره‌ ای، لپ‌تاپ، صندلی خودکار و … است.
  • افرادی که در این کلاس پروازی هستند مانند این است که در یک جت خصوصی با امکانات لوکس نشسته‌ اند. البته قیمت این کلاس نیز حدود 5 برابر بیشتر از پروازهای اکونومی است.
  • گیت ورود و خروج مسافران نیز در طول پرواز از دیگر مسافران جداست. آن‌ها آخر از همه مسافران سوار هواپیما می‌ شوند و اول‌ از همه نیز پیاده می‌ شوند.
  • این مسافران در سالن فرودگاه نیز می‌ توانند از خدمات تشریفاتی VIP و CIP در سالن فرودگاه استفاده کنند.

 

سخن پایانی

بلیط اکونومی یا اقتصادی ارزان‌ ترین بلیط هواپیما است که امکانات بسیار ساده‌ ای دارد. تفاوت کلاس پروازی اکونومی با فرست کلاس و بیزینس کلاس در قیمت، میزان بار مجاز، ابعاد و کیفیت صندلی، خدمات سرگرمی، پذیرایی در هواپیما و اولویت در پیاده شدن و سوار شدن به هواپیما است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید