جاهای دیدنی چابهار که نباید از دست بدهید

استان سیستان و بلوچستان ایرانگردی چابهار
جاهای دیدنی چابهار که نباید از دست بدهید

به سمت جنوبی‌ترین نقطه شرق ایران در استان سیستان و بلوچستان و سرزمین رستم دستان که حرکت کنیم، یک قدم مانده به بندرگواتر، به چابهار، چهاربهار یا به گویش محلی، چه‌بار می‌رسیم. به آخر جاده‌های ایران که به اقیانوس راه دارد. پیش از این که به جاهای دیدنی چابهار سربزنیم؛ شرایط جغرافیایی منطقه، توجه را جلب می‌کند. هر چند لازمه داشتن سفری دلچسب به این شهر دانستن بهترین زمان سفر به چابهار است. با ما همراه باشید تا پس از بررسی تمام شرایط و امکانات به بهترین نقاط و دیدنی های چابهار برویم.

موقعیت جغرافیایی چابهار

شهرستان چابهار به مرکزیت بندر چابهار، از شمال به ایرانشهر، از شرق به پاکستان و از غرب به بندرعباس می‌رسد. اما جنوب این شهرستان، مارا از طریق ساحل مکران و دریای عمان، به تمامی جهان متصل می‌کند. چابهار در نزدیکی منطقه استوایی قرار دارد و همین، علت آب و هوای مطبوع این منطقه است. گمان می‌رود نام چابهار تغییر یافته چهاربهار باشد. چرا که در این شهرستان خبری از هوای شرجی و گرمای عجیب نیست. البته روایت دیگری وجود دارد که نام محلی این منطقه را به موقعیت تجاری آن از گذشته تا کنون ربط می‌دهد. می‌گویند در گذشته هر کس به این منطقه رسیده مردم از او می‌پرسیدند «چه بار آوردی»؟ به مرور زمان، این منطقه به نام چه‌بار شناخته شد.

همچنین دسترسی به اقیانوس هند و بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر مرز دریایی، چابهار را تبدیل به منطقه آزاد و یکی از مهم‌ترین راه‌های بازرگانی جهان کرده است.

جاهای دیدنی چابهار (فعالیت های پیشنهادی در چابهار)

چابهار یکی از زیباترین شهرهای جنوبی کشورمان است که هر ساله افراد زیادی از سراسر ایران به این منطقه سفر می کنند اما جالب است که بسیاری از این افراد بعد از یکبار سفر از بسیاری از جاذبه های دیدنی و گردشگری آن اطلاعی ندارند! زیبایی های این منطقه از سواحل مکران تا بناهای تاریخی و … همگی سفری خاطره انگیز و لذت بخش را برای شما به ارمغان می آورند. اگر قصد سفر به این منطقه زیبای جنوبی را دارید و نیاز به یک راهنمای سفر به چابهار و جاهای دیدنی آن دارید این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

 

ساحل پلانکتون چابهار

بی اغراق یکی از زیباترین سواحل چابهار ساحل تنگ با دانه های آبی رنگ هستند. جذابیت این ساحل به مشاهده آن در دل شب است چرا که وجود موجودات ریز و کوچکی به نام فیتوپلانکتون ها ساحل این منطقه را نور افشانی می کنند. فیتوپلانکتون ها عمر کوتاهی دارند و چند دقیقه بعد از خارج شدن از دریا می میرند.

ساحل پلانکتون چابهار

کوه‌ مینیاتوری

صحبت از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی های چابهار که می‌شود پیش از هر چیزی، نام کوه‌های مینیاتوری سیاره قرمز رنگی به زبان می‌آید که سفر به آن و کشف رمز و رازهایش آرزوی همیشگی انسان بوده. مریخ و کوه‌های آهکی، حالا مشابهی در زمین پیدا کرده که بدبوم نام دارد. بدبوم‌ها نتیجه بارش‌های سنگینی هستند که در نواحی مرتفع و خشک باریده و باعث به وجود آمدن دره‌های تنگ و عمیق شده. حالا بدبوم‌ها تبدیل به یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های طبیعی زمین شناختی چابهار شده‌اند. کوه‌های خوش‌تراش با رنگ‌های متعدد، چشم را به خود خیره نگه می‌دارد.

کوه مینیاتوری چابهار

خلیج پزم (ساحل تیاب)

خلیج پزم که مردم محلی آن را بیشتر با نام خلیج تیاب می شناسند در نزدیکی خلیج چابهار واقع شده است. نکته قابل توجه در مورد این منطقه علاوه بر جاذبه های طبیعی آن، وجود بزرگترین پایگاه هوایی خاورمیانه با نام پادگان کنارک در نزدیکی آن است.

خلیج پزم چابهار

کلبه غواصی چابهار

وجود سواحل با آب شفاف و زلال در چابهار قطعا گردشگران را به تفریحات آبی سوق می دهد. اگر به چابهار سفر کردید و قصد شنا و حتی غواصی دارید بهترین جا برای شنا کلبه غواصی است.

مجهزترین و اولین مجتمع آموزشی غواصی در ایران،‌کلبه غواصی است. از دیگر تفریحات آبی در نظر گرفته شده در این منطقه عبارتند از:

  • آموزش غواصی و ارائه مدرک معتبر
  • اسکی روی آب
  • موج سواری
  • ماهیگیری
  • قایق سواری

ساعت بازدید از این مکان همه روزه از ساعت ۸ و نیم صبح تا ۵ عصر است.

آدرس: چابهار- نرسیده به هتل لیپار

کلبه غواصی چابهار

جنگل‌ حرا، دیدنی ترین جاذبه چابهار

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی چابهار، این جنگل‌های پوشیده از درختچه‌های کوتاه به نام مانگرو است. مانگروها در آب شور و مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر رشد می‌کنند. در چابهار هم در روستای تیس و روستای گواتر فضای مناسبی برای رشد این درختچه‌های همیشه سبز وجود دارد که حالا، تبدیل به یکی از دیدنی های چابهار شده است.

در زمان مد دریا، درخت‌ها تا نیمه زیر آب می‌روند. اگر در نزدیکی غروب به سمت جنگل‌های حرا بروید تنها شاخ و برگ درخت‌هایی را می بینید که از آب بیرون آمده‌اند. ریشه‌های درختچه‌های مانگرو به تصفیه آب کمک می‌کنند. علاوه بر این، تجمع این ریشه‌ها از فشار موج‌ها کم می‌کند و در نتیجه آبزیانی مثل صدف، گونه‌های مختلف قورباغه، مار دریایی و شیلو در میان ریشه‌ها زندگی می‌کنند. علاوه بر این وجود پرنده‌هایی مثل پلیکان، حواصیل، عقاب دم‌سفید و جغد ماهیگیر فضای مساعدی را برای پرنده‌نگری در این منطقه فراهم کرده است.

جنگل حرا چابهار

تالاب لیپار، دریاچه صورتی چابهار

از چابهار که به سمت روستای رمین در شرق حرکت کنیم؛ با فاصله ۱۵ کیلومتر به تالاب لیپار می رسیم. رنگ صورتی این دریاچه به خاطر وجود نوعی پلانکتون و واکنش بدن آنها به شرایط محیطی، لیپار را به یک دریاچه منحصر به فرد تبدیل کرده است.

باوری وجود دارد مبنی بر اینکه در نتیجه ساکن شدن آب دریای عمان در میان دو کوه، دریاچه لیپار پدید آمده ولی برخی از مردم محلی روایت می‌کنند که در سال ۱۳۶۲ این دریاچه با سرمایه یکی از اهالی و حمایت دولت ساخته شده است. تالاب لیپار هم مثل جنگل حرا به خاطر موقعیت ویژه، محل زندگی گونه های زیادی از جانداران است. برای کسانی که به زندگی جانوران و اکوسیستم ها علاقه دارند تالاب لیپار شبیه به یک گنجینه ارزشمند است.

جلبک‌ها، حدود ۹۰ گونه ماهی، گونه‌های مختلف از نرم‌تنان و پلانکتون‌ها داخل آب زندگی می‌کنند. گونه‌های مختلف پرنده مثل فلامینگو سفید، باقرقره، تیهو تا گونه‌های در حال انقراضی در این تالاب زندگی می‌کنند. بعد از گذشت از روستای رمین در ۱۵ کیلومتری چابهار و ۲۰ کیلومتری شرق چابهار، جاده ساحلی به نام گواتر را مشاهده خواهید کرد. روستای لیپار، و تنها تالاب صورتی را در میان دره ای سرسبز و زیبا مشاهده خواهید کرد. زیبایی این تالاب با وجود پرندگانی همچون فلامینگو، طاووسک و… چشمگیر تر می شود. فاصله تالاب لیپار تا چابهار حدود 22کیلومتر است و  25 دقیقه زمان خواهد برد تا به این تالاب بی نظیر برسید.

تالاب لیپار چابهار

قلعه پیزوگت

این قلعه که در روستای تیس و در فاصله ۵ کیلومتری چابهار واقع شده است. قلعه پیزوگت که مربوط به دوران ساسانیان و اشکانیان است؛ در دره تیس قرار گرفته است. این قلعه که متاسفانه قسمت های بزرگی از آن مخروبه شده است و تنها دیوارهای قلعه، دو سکوهای سنگی و دو اتاق نسبتا کوچک از آن باقی مانده است.

قلع تیس

چشم اقیانوس

چشم اقیانوس، در نزدیکی روستای پزم و در ساحل این روستا که در جنوب شرقی چابهار است واقع شده است. این گودال زیبا که بسیار شبیه به چشمی آبی رنگ است از جاذبه های دیدنی چابهار است.

چابهار به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد تنها بندر اقیانوسی ایران است. چابهار که به سواحل مکران و در نهایت دریای عمان متصل است در این منطقه ساحلی با صخره های سفید، شن های طلایی و تفریحات بکر طبیعی و دریایی خود توانسته سالیانه دراز گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کند.

چشم اقیانوس چابهار

قدمگاه خضر نبی چابهار

یکی از زیارتگاه های معروف چابهار، قدمگاه خضرنبی است. این زیارتگاه در یمان اقوام بلوچ از شناخته شده ترین زیارتگاه ها است. این زیارتگاه متعلق به خواجه خضر است که از راهنمایان محلی لنج هی صیادی بوده است اما نکته جالب در مورد این مقبره آن است که هیچ مقبره ای از این فرد در این قدمگاه وجود ندارد!

علت نبود مقبره به این خاطر است که مردم محلی معتقد هستند که خضر نبی همچنان زنده است. از رسم های جالب مربوط به این مکان روشن کردن شمع حاجت در آخر هر هفته است.

آدرس: جنوب غربی چابهار، منطقه سپوزه

قدمگاه خضر نبی

خلیج چابهار

از بزرگترین خلیج ها در کنار دریای عمان، خلیج چابهار است که از شرق چابهار شروع و در غرب کنارک پایان می یابد. کلونی های مرجانی، انواع آبزیان و مناظر بکر طبیعی همه و همه از جاذبه های این خلیج زیبای جنوب کشورمان هستند.

خلیج چابهار

روستای شیرگواز

جاذبه های دیدنی و گردشگری چابهار تنها محدود به دریا و طبیعت نمی شود! روستای شیرگواز از روستاهای توریستی و دیدنی این منطقه که از توابع باهوکلات است. روستای شیرگواز که در منطقه ای کوهستانی قرار دارد به هندوستان کوچک ایران شهرت دارد.

علت نامگذاری این روستا به شیرگواز به خاطر وجود شیر و گراز زیاد در این منطقه است. نکته قابل توجه در این منطقه وجود انواع حیوانات در طبیعت بکر این روستا است که از جمله آن ها می توان به کفتار، تمساح و طاووس اشاره کرد.

مردم این شهر هنوز به فرهنگ خود پایبند هستند و با لباس محلی در کوچه باغ های این روستا تردد می کنند. این روستای سرسبز پر از درختان موز، انبه و پاپاپا است.

آدرس: سیستان و بلوچستان- چابهار- در امتداد مسیر چابهار به ایرانشهر -روستای شیرگواز

روستای شیر گواز چابهار

گل افشان چابهار

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی این منطقه است. حوضچه کوچکی از گل و لای که هر ۱۵ دقیقه یک‌بار، پس از لرزه‎ای کوچک، گل سردی را به بیرون پرتاب می‌کند. علت این اتفاق، فشارهای داخل زمین و همچنین فعالیت‌های آتشفشانی است. در جاده کهیر در امتداد مسیر زر آباد و در استان سیستان و بلوچستان کوه گل افشان مخروطی شکلی است که از بزرگترین و مشهورترین کوه های گل افشان ایران است.

آدرس: سیستان و بلوچستان- ۱۰۰ کیلومتری چابهار-جاده کهیر تنگ

گل افشان چابهار

سواحل مکران

به خاطر وجود انواح ساحل(صخره‌ای، ماسه‌ای، مرجانی)و همچنین ساحل صخره‌ای چابهار که به ساحل دریا بزرگ هم مشهور است؛ از جاذبه‌های طبیعی چابهار هستند که پیشنهاد می‌کنیم دیدن آن‌ها را از دست ندهید. ساحل مکران یکی از سواحل زیبای چابهار است که در کناره دریای عمان واقع شده است. ساحل شنی، منظره صخره های غول پیکر ساحلی و تفریحات ساحلی لذت بخش از جاذبه های گردشگری این منطقه هست هر چند به دلیل بکر نگهداشتن فضا امکانات تفریحی در این منظقه نیست و برای دسترسی به لوازم ضروری و امکانات رفاهی باید مسیری طولانی را طی نمایید.

آدرس: چابهار- سواحل مکران

سواحل مکران

آرامگاه سید غلام رسول

یکی از بناهای تاریخی معروفی که در بدو ورود به چابهار به چشم می خورد، آرامگاه سید غلام رسول است.قدمت این مقبره که به سال ۴۵۶ ه.ق بر می گردد اما در مورد اینکه این مقبره متعلق به چه شخصیتی است حدس و گمانه زنی های زیادی وجود دارد.

عده ای سید غلام را یک مطرب دوره گرد می دانند که حضورش موجب شادی مردم شهر می شده و به همین دلیل در سالروز وفاتش جشن و پایکوبی در کنار مقبره او برگزار می کنند. اما عده ای دیگر گفته اند او عارفی بزرگ در زمان خود بوده است.

فارغ از اختلاف نظرهایی که در مورد شخصیت این فرد وجود دارد، معماری خاص و زیبای آن با ظاهری تماما سفید رنگ، یک گنبد و دو مناره کوچک در حیاط این بنا، سبک معماری این بنای تاریخی را بسیار شبیه به آرامگاه ها و زیاتگاه های هندی کرده است. البته وجود درختان تمر هندی در حیاط بیشتر به این نظریه که معماری بنا برگرفته از معماری هند است قوت داده است. مقرنس کاری های زیبا، گچ بری های زیبا و نقاشی های رنگارنگ به کار گرفته شده در نمای گنبد همه و همه بر زیبایی های این بنای دل فریب تاریخی افزوده است.

آدرس: چابهار – بلوار شهید ریگی

آرامگاه سید غلام رسول

اسکله و ساحل بریس

بی اغراق زیباترین ساحل چابهار، ساحل بریس در نزدیکی روستای بریس با قدمت ۵۰۰ ساله است. در این ساحل یک اسکله هم وجود دارد که با نام های اسکله بریس یا اسکله تراسی شناخته می شود. این ساحل بکر محل تجمع ماهی گیران ، غواصان و گردشگران است. نزدیک ترین و جذاب ترین جاذبه این منطقه، پدیده موج افشان در نزدیکی ساحل است.

آدرس: سیستان و بلوچستان- شهرستان چابهار- جاده چابهار گواتر

ساحل بریس چابهار

موج افشان چابهار

موج افشان یا فواره های طبیعی آب از دل زمین که در اثر برخورد امواج به صخره های کنار ساحل شکل می گیرند، پدیده ای خارق العاده و جذاب است. این موج افشان ها در نوار ساحلی چابهار به گواتر زیاد هستند اما بهترین موقعیت برای مشاهده این موج افشان ها بوستان ساحلی دریای بزرگ در چابهار است.

موج افشان چابهار

منطقه محافطت شده گاندو (باهو کلات)

منطقه حفاظت شده ای که به عنوان محل زندگی گاندو( تمساح پوزه کوتاه ایرانی) و جانداران دیگری مثل جبیر، سیاهگوش، خدنگ، لاک‌پشت سبز دریایی و بزمجه، علاقه‌مندان به حیات وحش را به این منطقه می‌کشاند. البته پیشنهاد می‌کنیم برای بازدید از این منطقه از راهنماهای محلی کمک بگیرید.

منطقه حفاظت شده باهوکلات

درخت مکرزن

در جای‌جای چابهار درختی روییده که به درخت مکرزن، انجیر هندی یا انجیر معابد شناخته می‌شود. اصالت این درخت به هندوستان برمی‌گردد و بیشتر در نزدیکی فضاهای زیارتی روییده شده. این درخت پهن برگ به خاطر شیوه تولید مثل و ظاهر عجیب مورد توجه قرار می گیرد. دانه‌های درخت، در فضولات پرندگان روی شاخه‌ها جوانه می‌زنند و شاخه‌های آن به سمت زمین حرکت می‌کنند. پس از رسیدن به زمین، در همان نقطه، درخت دیگری می‌روید. هر چند درخت اولیه به مرور زمان و به خاطر زیاد شدن فرزندانش از بین می رود ولی در طول زندگی خود باعث به وجود آمدن تعداد زیادی درخت در اطراف خود می‌شود.

 

جاهای تفریحی چابهار

جذابیت‌های چابهار علاقه‌مندان به هر نوع زیبایی را به خود مسحور می‌کند. علاوه بر فضای طبیعی منحصر به فرد، جاهای دیدنی چابهار و جذابیت‌های آن کم نیستند. فرهنگ غنی مردم سیستان و بلوچستان باعث شده از دیرباز تا امروز آثار فراوانی در این منطقه به وجود بیاید.

 

روستای باستانی تیس

که قدمت آن به دوره هخامنشیان برمی‌گردد یکی از همین آثار است. در گذشته تیس یکی از بندرهای مهم برای بازرگانی در ساحل مکران به شمار می‌رفته. در تپه‌‌ای در جاده چابهار به سمت تیس، قلعه‌ای مربوط به دوره صفوی با نام قلعه پرتغالی‌ها یا قلعه تیس وجود دارد. گورستان اجنه با سنگ قبرهای بزرگ و شکل‌های عجیب و همچنین غارهای سه‌گانه تیس ‏یا معبد بان ‌مسیتی( به معنای پرستشگاه مرد مومن) هم در این روستا وجود دارند. یکی از این غارهای سه‌گانه، به شکل طبیعی به وجود آمده و درگذشته محل عبادت بوده‌ است.

پلاژ ساحلی تیس مکان مناسبی برای قایق‌ سواری، ورزش‌ های آبی مانند سرسره آبی، جت اسکی و شاتل است. مسافرانی که به‌ قصد انجام تفریحات آبی به چابهار سفر کرده‌ اند، حتماً باید به پلاژ ساحلی تیس سر بزنند.

امکانات رفاهی در این ساحل، برای گردشگران فراهم‌ شده است و انواع رستوران‌ ها و اغذیه‌ فروشی‌ ها در این قسمت از ساحل دریا وجود دارند. شیب مناسب ساحل و عمق کم دریا باعث شده تا بسیاری از گردشگران برای تفریح به این سواحل سفر کنند.

 

اسکله روستای رمین

که از بندرهای مهم و اصلی صید ماهی به شمار می‌رود به خاطر وجود قایق‌ها و کشتی‌های ماهیگیری و جاشو‌هایی که مشغول صید هستند؛ اخیرا مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. رواج صیادی در این روستا به حدی است که این روستا رتبه سوم تولید تن ماهی کشور را به خود اختصاص داده است.

البته شهرت این روستا تنها به ماهی و تن ماهی نیست ! بلکه به دلیل علاقه زیاد اهالی این روستا به کتابخوانی این روستا به روستای دوستداران کتاب نیز شهرت پیدا کرده است.

از جمله جاذبه های این روستا می توان به ماظر بی نظیر کوه های مریخی، سواحل کلات رود و مناطق درختان مکرزن و … اشاره کرد.

آدرس: ۷ کیلومتری چابهار- دهستان کمبل سلیمان- روستای رمین

روستای رمین

اسکله کنارک

هم از اسکله‌های مشهور صید ماهی است که برای پرنده‌نگری و آشنایی با روش صید ماهی به شیوه سنتی، فضای بسیار مناسبی دارد. اخیراً در نزدیکی این اسکله‌ها امکان موج‌سواری به وجود آمده و اگر از محلی‌ها سراغ بگیرید، مربی‌های خوبی را برای آموزش موج‌سواری به شما معرفی خواهند کرد.

اسکله کنارک

ساحل درک چابهار (روستای درک)

یکی دیگر از دیدنی های چابهار است که به خاطر به هم پیوستن دریا و بیابان در یک نقطه، شهرت زیادی پیدا کرده است. این ساحل که در دل کویر است یکی از جذابیت های این منطقه است. تفریح و قدم زدن در این منطقه و استفاده از امکانات رفاهی آن، گردش و تفریح در این منطقه را دلپذیر کرده است. تک درخت نخل معروف این ساحل که نماد این منطقه نیز هست مدتی قبل توسط افرادی ناشناس قطع شد! هر چند مردم دوباره در همان جا با همکاری سازمان میراث فرهنگی اقدام به کاشت درخت نخلی جایگزین آن کردند.

ساحل درک

روستای دوزک

دیدنی‌ترین اثر در این روستا مسجد جامع دوزک است. معماری خراسانی آن حکایت از ساخته شدن این مسجد در زمان ورود اسلام به ایران می‌دهد. برای ساختن مسجد جامع دزک، از مصالحی مثل چوب درخت گز، کنار و نخ استفاده شده است.

موزه محلی چابهار

اگر از افراد علاقه مند به موزه‌گردی هستید موزه محلی چابهار را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این موزه می‌توانید به ابعاد جدیدی از فرهنگ و مردم شناسی قوم بلوچ و همچنین پیشینه پوشش گیاهی و جانوری این منطقه دست پیدا کنید.

همانطور که پیشتر اشاره کردیم چابهار جزو مناطق آزاد ایران است در نتیجه بازارهای آن از جاذبه‌های آن محسوب می شوند. بازار زرگرها، مجتمع تیس و دکه بازار از جمله این مراکز خرید به شمار می‌روند.

 

قبرستان جن در روستای تیس

این قبرستان در یک روستای ۲۵۰۰ ساله در چابهار وجود دارد که بلوچ‌ ها به آن گورستان جن می‌ گویند. این گورستان دارای سنگ‌قبرهایی بسیار بزرگ و عظیم‌ الجثه است. قبرستان جن درگذشته در حاشیه شهر قرار گرفته بود، اما امروزه با پیشروی شهر در نزدیکی روستا قرار گرفته است.

این گورستان در ۳۰۰ متری غرب روستا قرارگرفته دارد و برای رسیدن به آن باید به شهرستان چابهار و نزدیکی قلعه پرتغالی‌ ها بروید.

بسیاری از مردم محلی معتقدند که هنگام عصر صدای مویه و گریه از طرف گورستان به گوش می‌ رسد و همین امر باعث شده تا تصور کنند این مکان برای دفن جن‌ ها بوده نه آدم‌ ها! شیوه حفاری‌ های بزرگ روی سطوح سنگی این باور را تقویت می‌ کند که در گذشته این حفره‌ ها برای جمع‌ کردن آب کنده‌ شده بود.

قبرستان جن در روستای تیس

ساختمان تلگراف خانه چابهار

در زمان انگلیسی‌ ها، یک ساختمان برای تلگراف‌ خانه، در شهر چابهار ساخته شد که یکی از قدیمی‌ ترین بناهای این شهر محسوب می‌ شود. این بنا در اواخر دوران قاجار، توسط انگلیسی‌ ها ساخته شد و با گذشت زمان از این ساختمان برای عنوان اداره پست استفاده می‌ شد.

هدف از ساخت ساختمان تلگراف‌ خانه، رونق بخشیدن به تجارت و دریانوردی بود. البته برای برقراری ارتباط بین کشور هند، بندر جاسک، بندرعباس و گواتر از این ساختمان استفاده می‌ شد. این بنا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و به‌ عنوان یکی از جاهای دیدنی چابهار شناخته می‌ شود.

 

ساحل صخره ای چابهار

یکی از مکان‌ های دیدنی چابهار ساحل صخره‌ ای است. این سواحل صخره‌ ای از خاک‌ های نرمی تشکیل‌ شده و به‌ راحتی فرسوده می‌ شوند.

هزاران سال طول کشیده تا این صخره‌ ها به حالت امروزی خود برسند. سواحل صخره‌ ای چابهار، برای مسافران و گردشگران بسیار جذاب هستند و اگر روی این صخره‌ ها بایستید، می‌ توانید به‌ راحتی اقیانوس هند و دریای عمان را ببینید.

علاوه بر پیاده‌ روی در این سواحل زیبا، می‌ توانید موج فشان های زیبای دریا را نیز ببینید. همچنین در طول سفر به این مناطق می‌ توانید پرندگان و لاکپشت ها را نیز در ساحل صخره‌ ای مشاهده نمایید. البته شنا در این سواحل بسیار خطرناک است و به دلیل وجود صخره‌ های بشمار، شنا در سواحل صخره‌ ای ممنوع شده است.

 

مسجد جامع روستای تیس

یکی از یادگاری‌ های به‌ جا مانده از زمان صدر اسلام در تیس، مسجد جامع تیس است. این مسجد دارای ظاهری شبیه مساجد کشور پاکستان و هند است. این مسجد یک مناره دارد و در روستای تاریخی تیس قرار گرفته است. بندر تیس جزو اصلی‌ ترین بنادر دریای مکران بوده که حتی در زمان هخامنشیان نیز وجود داشته و به آن تیز می‌ گفتند.

 

باغ گیاه شناسی چابهار

باغ ملی یا باغ گیاه شناسی چابهار واقع در روستای تیس است. این باغ که در دهه ۴۰ شمسی ساخته شد و در دهه ۵۰ افتتاح شد باغی منحصر به فرد است که مجموعه ای از گیاهان متنوع بومی و غیر بومی در آن قرار دارد. بازدید از این گلخانه برای عموم ازاد است و برخی از گیاهان در فضای باز و برخی دیگر در گلخانه سرپوشیده نگهدار یم شوند.

این گلخانه بزرگ در مجموع ۴۰۰۰نوع گیاه متنوع دارد که برخی از آن ها در حال انقراض هستند. در این باغ زیبا حیوانات کوچکی همچون مرغ مینا،‌طوطی و سنجان ها نیز وجود دارند.

آدرس: ۵ کیلومتری شمال غرب چابهار، جاده تیس

باغ گیاه شناسی چابهار

بازار زرگرها در شهر چابهار

بزار زرگرها یکی از بازارهای طلا فروشی است که انواع و اقسام جواهرات مخصوص به این منطقه را در خود جای‌ داده است. افرادی که به طلاهای هندی علاقه دارند، می‌ توانند سری به این بازار در شهر چابهار بزنند.

 

قلعه پرتغالی ها چابهار (قلعه تیس)

قلعه پرتغالی ها حکایت از دورانی دارد که ایران در استعمار پرتغالی های بوده است. این قلعه که در واقع یک دژ باستانی است که در پنج کیلومتری شمال غرب چابهار واقع شده است. نمای باستانی و ساخت و ساز آن مربوط به دوران سلجوقیان می شود و علاقمندان به تاریخ باستان ایرانیان را مجذوب خود می کند. نام دیگر این قلعه تیس است که بر گرفته از نام روستایی است که در آن واقع شده است.

 

مرکز تجاری ابریشم

از مکان‌ های دیدنی چابهار و مراکز خرید پرطرفدار در این شهر، مرکز تجاری ابریشم است. این مرکز تجاری دارای واحدهای تجاری، هایپرمارکت ها، مغازه‌ های فروش لوازم‌ آرایشی، پوشاک و لوازم‌خانگی است. افرادی که با هدف خرید ارزان به چابهار سفر می‌ کنند، می‌ توانند اقلام مورد نیاز خود را در این مرکز پیدا کنند.

 

غارهای بان مسیتی

غارهای بان مسیتی یکی دیگر از جاذبه‌ های گردشگری چابهار است که در شمال غربی روستای تیس واقع‌ شده است. این غارها در دامنه کوه شهباز بند هستند. یک آرامگاه کوچک گچی نیز در این غار وجود دارد که اثری از سنگ‌ نوشته ندارد. تماشای غارهای طبیعی و زیبا در کوه شهباز بند، می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد.

این جای دیدنی چابهار دارای سه غار در دل کوه است تنها یکی از این غارهای طبیعی است و باقی غارها مصنوعی و دست ساز بشر هستند. فضای ورودی این غارها کوچک است و باید به حالت خمیده وارد شوید. علت نامگذاری این غار به بان مسیتی را می توان در ریشه زبان بلوچی آن جست. با در این زبان به معنی مرد خداپرست و مسیتی معنی محل عبادت را می دهد. همچنین بنا به گفته باستان شناسان این غارها در گذشته محلی برای عبادت بودند.

آدرس: چابهار – ۵ کیلومتری شمال غربی تیس

غارهای بان مسیتی

بندر گواتر

یکی از بخش‌ های دیدنی استان چابهار و محدوده سیستان و بلوچستان، بندر زیبای گواتر است که در نزدیکی مرز پاکستان قرار دارد. این بندر زرخیز که در جنوب شرقی کشورمان قرار گرفته به جنگل‌ های حرا نزدیک بوده است و جزو مناطق حفاظت‌شده زیستی محسوب می‌ شود.

 

کوه های مریخی

کوهستان جزو بخش‌ های طبیعی و اکوسیستم‌ های هر منطقه محسوب می‌ شود، استان چابهار نیز دارای کوهستان‌ هایی است که از لحاظ ظاهری بسیار زیبا هستند. کوه‌ های مریخی مانند سایر رشته‌ کوه‌ های ایران دارای طبیعت سرسبز نیستند، اما به خاطر ظاهر خاص و منحصر به‌ فردی که دارند توجه هر بیننده‌ ای را به خود جلب می‌ کنند.

با توجه به اینکه شکل این کوه‌ ها بسیار عجیب‌ و غریب است، نام کوه‌ های مریخی را برای آن‌ ها در نظر گرفته‌ اند. چرا که فقط می‌ توان شبیه این کوه‌ ها را در سیاره‌ های دیگر پیدا کرد.

کوه مریخی

جاهای دیدنی چابهار در بهار

فصل بهار در اغلب شهرهای جنوبی دمایی نزدیک به دمای تابستان در دیگر شهرها دارد. اما جالب است بدانید که چابهار از این قاعده مستثنی است و در بهار دمای این شهر تا حدود سی درجه سانتی گراد می‌رسد. این بدان معنی است که می‌توانید در طول فصل بهار تقریبا از هر جای این شهر دیدن کنید. البته با توجه به آن که بهار تولد طبیعت است، بازدید جنگل‌ها و مناطق سرسبز شهر چابهار جذاب‌تر نیز خواهد بود.

  • جنگل حرا
  • روستای شیرگواز
  • منطقه حفاظت شده گاندو
  • درخت مکرزن
  • باغ گیاه‌شناسی چابهار

جاهای دیدنی چابهار در تابستان

تصور عمومی آن است که در فصل تابستان باید به مناطق سردسیری کشور سفر کرد. که در شهرهای جنوبی کشور دمای هوا بالا بوده و سفر لذت‌بخش نخواهد بود. باید بگوییم این تصور نیز در خصوص شهر چابهار کار نمی‌کند و دمای این شهر در طول تابستان تا حدود ۳۷ یا ۳۸ درجه سانتی گراد می‌رسد. این دما ممکن است برای بعضی افراد گرم باشد و ترجیح دهند که به این شهر سفر نکنند. اما برای اکثر شهرهای ایران چنین دمایی طبیعی است و معمولا آزاردهنده نیست.

اگر دمای نسبتا گرم هوا را در کنار دریای مطلوب و خنک شهر چابهار قرار دهیم، می‌توانیم با ترکیبی جذاب رو به رو شویم. بنابراین شما می‌توانید در تابستان به شهر چابهار بیایید و در کنار سواحل زیبای این شهر آفتاب بگیرید.

  • کلبه غواصی چابهار
  • خلیج تیاب
  • خلیج چابهار
  • سواحل مکران
  • موج افشان چابهار
  • ساحل درک

جاهای دیدنی چابهار در فصول مختلف

جاهای دیدنی چابهار در پاییز

در فصل پاییز خنکای دلنشین و ملایمی به شهر چابهار می‌رسد. آب و هوای این شهر در طول پاییز نه آنقدر گرم است که آزاردهنده باشد و نه آنقدر سرد است که باعث سرماخوردگی و… شود. به این ترتیب شما می‌توانید در طول فصل پاییز نیز از هوای خوش و زیبایی‌های شهر چابهار استفاده کنید. تقریبا همه تفرجگاه‌ها و اماکن دیدنی چابهار در پاییز قابل دسترس است اما چندی از بهترین‌ها را در این جا عنوان خواهیم کرد.

  • گل افشان چابهار
  • اسکله و ساحل بریس
  • اسکله کنارک
  • اسکله روستای رمین
  • بازار زرگرهای شهر چابهار

جاهای دیدنی چابهار در زمستان

اگر در شهر سردسیری زندگی می‌کنید و زمستان سختی را پشت سر می‌گذارید می‌توانید به چابهار خوش آب و هوا بیایید و لذت ببرید. مشخص است که در این شهر سرما حاکم نیست و از طرفی گرما هم می‌شکند و هوای مطلوبی را در چابهار و فصل زمستان تجربه خواهید کرد. اصلا می‌توان گفت بهترین زمان برای سفر به چابهار نیز همین زمستان و پاییز است.

البته به نکته‌ای باید توجه کنید و آن این است که احتمال طوفانی شدن دریا در این فصل وجود دارد. بنابراین با راهنمایی افراد کاربلد و محلی به سواحل بروید تا از هر گونه خطری بر کمین باشید. از سویی می‌توانید در زمستان از اماکن تاریخی این شهر نیز در کمال راحتی دیدن کنید.

  • کوه مینیاتوری
  • قلعه پیزوگت
  • آرامگاه سید غلام رسول
  • روستای باستانی تیس
  • روستای دوزک
  • قبرستان جن
  • مسجد جامع روستای تیس
  • قلعه پرتغالی‌ها

جاهای دیدنی چابهار در روز

اگر در طول روز بخواهید به گشت و گذار در شهر چابهار بپردازید می‌توانید بسیاری از زیبایی‌های این شهر را به چشم ببینید. جاذبه‌هایی که به جهت ترکیب رنگ و شکل آن‌ها مورد توجه هستند، گزینه‌های خوبی هستند که در طول روز از آن‌ها دیدن کنید. اما ممکن است بعضی از روزها دمای هوا بالا باشد و گرمای روز اجازه ندهد به راحتی به تفریح و بازدید بپردازید.

  • تالاب لیپار
  • چشم اقیانوس
  • گل افشان چابهار
  • قبرستان جن
  • ساحل صخره‌ای چابهار

جاهای دیدنی چابهار در روز

جاهای دیدنی چابهار در شب

شهر چابهار جاذبه‌های بسیاری دارد که می‌تواند در طول شب نیز به شما ارائه دهد. اگر هوای روز چابهار برای شما گرم بود، می‌توانید در خنکای شبانه و تاریکی زیبای این شهر به گشت و گذار بپردازید. لازم به ذکر است که ممکن است بعضی اماکن شهر در شب خطرناک باشند. مثلا اگر می‌خواهید لب ساحل بروید حتما مطمئن شوید که دریا طوفانی نباشد.

  • ساحل پلانکتون چابهار
  • قدمگاه خضر نبی
  • اسکله کنارک
  • مرکز تجاری ابریشم
  • ساختمان تلگراف‌خانه چابهار
  • موزه محلی چابهار

جاهای دیدنی چابهار در شب

در سفرمان به چابهار کجا اقامت کنیم؟

درست است که هنگام سفر به یک شهر یا منطقه جدید، اول‌ از همه به فکر پیدا کردن مناطق دیدنی و جاذبه‌ های گردشگری آن هستیم، اما پیدا کردن یک اقامتگاه مناسب نیز اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین بهتر است بدانید که در استان‌ هایی مانند چابهار چه محل‌ هایی برای اقامت وجود دارد.

در شهرستان چابهار، علاوه بر هتل‌ ها، اقامتگاه‌ های بومگردی نیز وجود دارد که شما می‌ توانید در طول سفر به این مکان‌ ها مراجعه کنید. برخی از اقامتگاه‌ های بومگردی و هتل‌ های چابهار را در ادامه مشاهده می‌ فرمایید.

  • هتل لیپار
  • هتل لاله
  • هتل سپیدار
  • هتل شاهان
  • هتل آذین
  • هتل ونوس
  • اقامتگاه بومگردی شجره
  • اقامتگاه بومگردی گدام
  • اقامتگاه بومگردی آژ
  • اقامتگاه بومگردی درک
  • اقامتگاه بومگردی بلوچ

 

پایان سفر به چابهار

شاید تا چند سال پیش، چابهار نامی کم‌تر شناخته شده بود و سفر تفریحی به چابهار، عجیب و کمی دور از ذهن به نظر می‌رسید. اما با قاطعیت می‌توان گفت که هیچ نقطه‌ای از ایران نیست که ارزش سفر کردن و دیدن را نداشته باشد.

سیستان و بلوچستان به خاطر موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی، از جنبه‌های مختلف مثل موسیقی، خوراک، مردم‌شناسی، معماری و… مورد توجه قرار می‌گیرد. چابهار هم به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های این استان، در ساختن این جذابیت نقش دارد. سفر با هواپیما و خرید بلیط هواپیما چابهار، شما را راحت تر و البته ارزانتر، به این شهر دیدنی و فوق العاده می رساند.

 

سوالات متداول

در ماه‌ های شهریور و مهر، همچنین اسفند و فروردین، رنگ این تالاب صورتی می‌ شود.

 بله در استان چابهار می‌ توانید در اقامتگاه‌ های بومگردی، هتل‌ های یک ستاره تا پنج ستاره اقامت داشته باشید.

این ساختمان توسط انگلیسی‌ ها، در دوران قاجار ساخته‌ شده است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید