راهنمای سفر به قطب شمال بهشت برفی

جهان‌گردی
راهنمای سفر به قطب شمال بهشت برفی

شاید سفر به قطب شمال شمالگان رؤیایی باشد که در ذهنتان دارید. اما می‌توانید به راحتی آن را به واقعیت تبدیل کنید. فقط کافی است تصمیمتان را بگیرید و برای سفر آماده شوید. اراده قوی از شما و ارائه راهنمای سفر به قطب شمال این بهشت برفی از ما.

آنقدرها هم که فکر می‌کنید، قطب شمال سرد نیست. زیرا سردترین مناطق کره زمین در قطب جنوب قرار دارند. پس بهتر است وسایلتان را آماده کنید و عازم سفر شوید.

قطب شمال یا شمالگان کجاست؟

پیش از صحبت درباره راهنمای سفر به قطب شمال شمالگان، بهتر است ابتدا بدانید قطب شمال کجاست و چه مسیرهایی برای دسترسی به این بهشت برفی وجود دارد. قطب شمال که در بالای کره زمین قرار گرفته، منطقه‌ای است که روی سطح یخ زده اقیانوس منجمد شمالی قرار گرفته است.

سرزمین شمالگان به بخش‌هایی از کشورهای کانادا، روسیه، آلاسکا، گرینلند، لاپلند و سوالبارد گفته می‌شود که آب و هوای خشن و سردی دارند. بنابراین اگر قصد دارید به این منطقه از کره زمین سفر کنید، باید به یکی از این کشورها بروید. از آنجا که اکثر گردشگران ترجیح می‌دهند از طریق سه کشور معروف کانادا، روسیه و نروژ به قطب شمال بروند، ما در این نوشتار درباره مسیرهای دسترسی از این سه کشور صحبت می‌کنیم.

چگونه به قطب شمال سفر کنیم؟

برای سفر به قطب شمال شمالگان، ابتدا بایستی به یکی از کشورهای زیر سفر کنید.

  • کانادا
  • نروژ
  • روسیه

سپس از آنجا به بعد مسیرتان را برای سفر به قطب ادامه دهید.

شهرهای مرزی در این سه کشور، شامل شهر ترومسو در نروژ، شهر روزولت در کانادا و مورمانسک در روسیه می‌شوند. وقتی خودتان را به این شهرهای مرزی برسانید، یعنی دیگر فاصله چندانی با قطب شمال ندارید.

نکته: اما برای رفتن به این کشورها نیاز به بلیط هواپیما دارید و مهم تر از آن برای رفتن به کشورهایی مانند کانادا و نروژ، ویزا لازم دارید. البته می‌توانید برای سفر به قطب شمال، مسیر خود را کوتاه‌تر کنید.

 

سفر زمینی

سفر به قطب با خودرو و از طریق جاده های برفی و یخ زده امکان پذیر است. یخ های این منطقه 40 سانتی متر ضخامت دارند و مسافران به راحتی می توانند با خودرو خود را به قطب برسانند. البته یک مسیر ریلی هم برای رفتن به قطب وجود دارد. قطار های چینی از مناطق تبت و سیبری عبور می کنند و در نهایت به قطب شمال می روند.

سفر به قطب شمال

سفر هوایی

درست است که از طریق این شهرهای مرزی و از طریق رانندگی روی جاده‌های یخی فرصت رفتن به قطب شمال وجود دارد، اما راه آسان‌تری هم هست و آن هم پرواز به قطب شمال است. بعضی از شرکت‌ها هستند که از طریق هلیکوپترها و هواپیماهای کوچک به مقصد قطب شمال پرواز می‌کنند. اما این پرواز ممکن است به دلیل شرایط نامساعد جوی کنسل شود. بنابراین اگر می‌خواهید به قطب شمال پرواز کنید، بهتر است منتظر باشید تا ماه آپریل بگذرد و شرایط آب و هوایی مناسب‌تر شود.

 

سورتمه سواری

یک روش دیگر هم برای سفر به قطب شمال شمالگان وجود دارد که بسیار هیجان انگیز و جذاب است. سورتمه سواری با سگ‌های هاسکی را شاید در فیلم‌های سینمایی زیاد دیده باشید. اما اگر خودتان بخواهید این تجربه چالش برانگیز را امتحان کنید، در سفر به قطب شمال امکان‌پذیر می‌شود. افرادی که به دنبال ماجراجویی هستند به جای یک سفر راحت با هواپیما یا خودروهای لوکس و با کیفیت، ترجیح می‌دهند سوار سورتمه شوند و خودشان را به سگ‌های قدرتمند هاسکی بسپارند تا آن ها را روی برف‌ها و جاده‌های یخی به دنبال خود بکشانند.

معمولاً شرکت‌هایی هستند که تورهای مسافرتی ماجراجویانه برگزار می‌کنند. این افراد برای سفر به قطب شمال سورتمه‌هایی را آماده می‌کنند و از راهنماهایی که شرایط فیزیکی مناسبی دارند، کمک می‌گیرند. افرادی که سفر با سگ‌های هاسکی را انتخاب می‌کنند و می‌خواهند با سورتمه روی جاده‌های یخی سر بخورند، بایستی حتماً ویژگی‌های بدنی لازم را داشته باشند. چرا که باید سه روز تمام در جاده‌های یخی کمپ بزنند و حتی باید بتوانند اسکی کنند و روی برف‌ها و یخ‌ها پیاده‌روی کنند. در راه برگشت هم امکان استفاده از هر سه روش وجود دارد.

هزینه سفر به قطب شمال چقدر است؟

هزینه سفر به قطب شمال شمالگان با توجه به هزینه‌های تور متفاوت است. افرادی که بخواهند از طریق تورهای مسافرتی اقدام کنند، باید علاوه بر هزینه اخذ ویزا، هزینه سفر به کشور های شمال را نیز در نظر بگیرند. البته هزینه اقامت در هتل، هزینه‌های مربوط به استفاده از تور لیدر فارسی زبان، هزینه ‌های مربوط به خورد و خوراک و … نیز باید در نظر گرفته شود.

هزینه سفر به قطب شمال بر اساس هزینه بلیط هواپیما، هزینه اقامتگاه و بیمه مسافرتی در نظر گرفته می‌شود. در سال‌های اخیر به واسطه گران شدن نرخ ارز و افزایش قیمت تورهای مسافرتی قطب شمال، هزینه‌های سفر به قطب نیز افزایش پیدا کرده است. به طور کلی می‌توان گفت که سفر به قطب شمال شمالگان یکی از گران‌ترین سفرهایی است که می‌توانید در طول عمرتان تجربه کنید. ممکن است برای سفر به قطب شمال به ۳۰ هزار دلار و حتی بیشتر از آن نیاز داشته باشید. زیرا این سفر یک سفر طولانی است و هزینه‌های زیادی در بر دارد.

 

تجهیزات مناسب برای سفر به قطب شمال

اگر قصد سفر به قطب شمال شمالگان را دارید، باید حتماً تجهیزات لازم برای این سفر را آماده کنید و همراه خودتان ببرید. به هر حال شما دارید به یکی از سردترین مناطق کره زمین می‌روید و ممکن است تاکنون تجربه چنین آب و هوای سرد و خشنی را نداشته باشید. پس بهتر است حتماً لباس‌های مناسب و پوشش کافی به همراه ببرید.

توجه: فقط همراه داشتن یک کاپشن ضخیم کافی نیست. شما باید چند لایه لباس بپوشید تا بتوانید سرمای این منطقه را تحمل کنید. توجه داشته باشید که لباس‌هایی که با خودتان می‌برید باید حتماً ضد آب باشند تا بتوانند در برابر رطوبت هوا از بدن شما محافظت کنند.

تجهیزات مناسب برای سفر به قطب شمال

سایر وسایلی که باید حتماً همراه داشته باشید، عبارتند از:

عینک آفتابی

به خاطر وجود برف و یخ در سراسر مناطق شمالی، برای اینکه راحت‌تر بتوانید محیط اطراف را ببینید، حتماً باید عینک آفتابی مناسب همراه داشته باشید.

 

پول نقد

با توجه به اینکه در قطب شمال امکان دسترسی به بانک، دستگاه پوز و چنین مواردی به راحتی میسر نمی‌شود. بهتر است حتماً پول نقد همراه خودتان داشته باشید.

 

دوربین عکاسی

همراه داشتن یک دوربین عکاسی حرفه‌ای یا گوشی موبایل که بتوانید با استفاده از آن عکس‌ها و فیلم‌های سفرتان را ثبت کنید، ضروری است.

 

کیف‌های لاستیکی

کیف یا ساکی که وسایل خودتان را داخل آن قرار می‌دهید، باید از جنس نایلون، لاستیک یا پلاستیک ساخته شده باشد و دارای دسته‌های نگهدارنده مقاوم باشد. همانطور که اشاره شد رطوبت هوا در این منطقه بسیار بالا است و برای اینکه رطوبت به وسایل شما نفوذ نکند، بهتر است کیف‌هایی از جنس لاستیک انتخاب کنید.

 

بیمه مسافرتی

خرید بیمه مسافرتی برای سفر به قطب شمال شمالگان ضروری است. پس حتماً بیمه مسافرتی را همراه خودتان داشته باشید.

 

وسایل فردی

لباس، وسایل فردی، ضبط صوت، دفترچه یادداشت و قلم، وسایل و داروهای مورد نیازتان هم باید در سفر به قطب شمال همراهتان باشد. اگر از طریق تورهای مسافرتی برای سفر به قطب شمال اقدام کنید، کارگزاران تور تمام اطلاعات لازم درباره وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای سفر به قطب شمال را در اختیار شما قرار خواهند داد.

 

بهترین زمان برای سفر به قطب شمال شمالگان

شرایط جوی هستند که تعیین می‌کنند بهترین زمان سفر به قطب شمال چه فصلی است. بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به قطب شمال شمالگان است. اگر از ابتدای فروردین تا اواخر شهریور برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید، بهترین تصمیم را گرفته‌اید.

بیشتر آژانس‌های مسافرتی که در زمینه برگزاری تورهای مسافرتی فعالیت می‌کنند، در ماه آوریل برنامه سفرهای گروهی را به قطب شمال تنظیم می‌کنند. معمولاً تورهای مسافرتی قطب شمال از پایان ماه مارس آغاز می‌شوند و تا ابتدای آپریل و اواسط آن ادامه پیدا می‌کنند.

 

جاذبه‌هایی که در سفر به قطب شما نباید از دست بدهید

شاید تصور کنید در قطب شمال چیزی جز برف و یخ انتظارتان را نمی‌کشد، اما بد نیست بدانید که تماشای آسمان پرستاره در قطب شمال تجربه دل انگیزی است که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد. علاوه بر این می‌توانید پدیده‌های طبیعی را در قطب شمال ببینید که در هیچ کجای دیگر دنیا وجود ندارند. تجربه تماشای خرس‌های قطبی که در حیات وحش این منطقه زندگی می‌کنند. انواع گوزن‌های شمالی، روباه و سایر گونه‌های جانوری بومی قطب شمال از جمله جاذبه‌های هیجان انگیزی هستند که در طول سفرتان تجربه می‌کنید. همچنین فرصت دیدن یخچال‌های طبیعی و کوه‌های یخی مرتفعی را دارید که از دیدن آن ها نفستان بند می‌آید.

جاذبه های دیدنی قطب شمال

در قطب شمال می‌توانید کشتی‌های یخ شکنی را ببینید که در اقیانوس‌های یخ زده راه خود را به راحتی باز می‌کنند. اما مهم‌ترین جاذبه‌هایی که می‌توانید ببینید، عبارتند از:

شفق قطبی

پدیده اسرارآمیز و شگفت انگیز شفق قطبی که تنها در دو قطب کره زمین قابل مشاهده است، در سفر به قطب شمال شمالگان انتظار شما را می‌کشد. شاید پدیده‌های پیچیده فیزیکی جذابیت چندانی برای شما نداشته باشند، اما رقص نور ها و رنگ هایی که بر اثر این پدیده‌های پیچیده به وجود می‌آیند به قدری جذاب هستند که می‌توانند ساعت‌ها شما را خیره به آسمان قطب شما نگه دارند. با توجه به طول موج‌های مختلف، شما می‌توانید شفق قطبی را به رنگ‌های متفاوتی ببینید. اما عمده‌ترین رنگ شفق قطبی رنگ سبز درخشان و بی‌نظیری است که رفته رفته رنگ خود را تغییر می‌دهد و به قرمز بسیار جذابی تبدیل می‌شود.

 

چشمه های آب گرم قطب شمال

در قطب شمال منطقه چنا، چشمه‌های آب گرمی وجود دارند که می‌توانید هم‌زمان با تماشای شفق قطبی در این چشمه‌ها شنا کنید و تجربه بی‌نظیری را در خاطرتان ثبت کنید. در کنار بعضی از این چشمه‌ها اقامتگاه‌هایی قرار دارند که می‌توانید در آنجا اقامت داشته باشید.

چشمه های آب گرم قطب شمال

آیا در قطب شمال کسی زندگی می‌کند؟

شاید عجیب باشد اگر بشنوید علاوه بر گونه‌های جانوری بومی قطب شمال، مردمانی هستند که در این مناطق زندگی می‌کنند. اسکیموها جزو افرادی هستند که در بخش‌هایی از آلاسکا، سیبری و گرینلند در قطب شمال زندگی می‌کنند. احتمالاً فیلم‌های زیادی درباره روش زندگی اسکیموها دیده‌اید. این مردم بومی که بیش از ۵ هزار سال است که در قطب شمال زندگی می‌کنند به راحتی می‌توانند در شرایط آب و هوایی سخت این منطقه دوام بیاورند و از گونه‌های جانوری به عنوان غذای خود استفاده کنند. در سفرتان به قطب شمال می‌توانید از روستاهایی که در قطب شمال وجود دارند، مانند روستای تریبیکا از نزدیک دیدن کنید و با زندگی اسکیموها هم آشنا شوید.

 

کلام پایانی

سفر به قطب شمال شمالگان یک سفر ماجراجویانه است که می‌تواند شما را با دنیای جدیدی آشنا کند. راهنمای سفر به قطب شمال می‌تواند به گردشگران کمک کند تا مسیرهای دسترسی به قطب شمال را پیدا کنند و درباره شرایط آب و هوایی بهترین زمان سفر به قطب شمال و غیر اطلاعات لازم را به دست بیاورند.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید