معرفی جذاب‌ ترین جاهای دیدنی عسلویه

استان بوشهر ایرانگردی عسلویه
معرفی جذاب‌ ترین جاهای دیدنی عسلویه

وقتی از فاصله دور به شهر عسلویه نگاه می‌کنید از عظمت این شهر صنعتی شگفت زده می شوید. سرتاسر این بندر پر از دکل‌های نفتی و چراغ‌های روشنی است که از نظر سیاسی و اقتصادی اهمیت زیادی دارند. ممکن است در نگاه اول تصور کنید عسلویه هیچ جاذبه گردشگری ندارد، اما این‌طور نیست. اگر می‌خواهید با جذاب‌ترین جاهای دیدنی عسلویه آشنا شوید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

عسلویه کجاست؟

بندر عسلویه یکی از شهرستان‌های صنعتی است که در استان بوشهر قرار گرفته است. قدمت تاریخی این بندر به ۴۰۰۰ سال پیش از اسلام بازمی‌گردد. این شهرستان صنعتی ۱۴ هزار نفر جمعیت دارد و از گذشته تاکنون نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته است. قلعه های بسیاری در این شهر بندری قرار داشته اند که امروزه از بین رفته‌اند.

دلیل نام‌گذاری عسلویه بر اساس نوشته‌های کتاب استاد رضا طاهری، ترکیب کلمات عسل، آب و پسوند ه، است و کلمه عسلویه به معنای آب عسلی است. در گذشته بندر عسلویه محل قرارگیری جنگل‌های حرا بوده، اما به مرور زمان هرچه آب دریا بیشتر عقب نشینی کرده، این جنگل‌ها خشک شده‌اند.

بر اساس آثار تاریخی به دست آمده این منطقه بیشتر از ۱۰۰ سال جزو مستعمره‌های کشور پرتغال بوده و پس از خروج پرتغالی‌ها، مدتی هم محل سکونت عرب‌های عمان، بحرین و عربستان بوده است. این شهر صنعتی که در حاشیه خلیج فارس قرار گرفته، فاصله کمی تا شهر زیبای کنگان و بندر سراف دارد.

به دلیل اینکه فاصله عسلویه تا سکوهای گاز پارس جنوبی و میدان میدان‌های گازی بسیار کم است، دارای یک فرودگاه بین المللی است تا دسترسی خوبی به پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی فراهم نماید. عسلویه ۳۰۰ کیلومتر با بخش شرقی بندر بوشهر و ۴۲۰ کیلومتر هم با بندر لنگه فاصله دارد. فاصله این شهرستان تا بندرعباس ۵۷۰ کیلومتر است.

جاهای دیدنی عسلویه

مسیرهای دسترسی به عسلویه

سفر به عسلویه و دیدن جاذبه‌های طبیعی این بندر، فرصتی است که نباید آن را از دست بدهید. اگر می‌خواهید جذاب‌ترین جاهای دیدنی عسلویه را از نزدیک ببینید، گزینه‌های متعددی پیش رو دارید. هم می‌توانید با خرید بلیط هواپیما به این شهر بندری سفر کنید، هم می‌توانید از طریق راه‌های زمینی و کشتی به عسلویه بروید.

مسیرهای دسترسی به عسلویه

سفر به عسلویه با هواپیما، سریع و بی دردسر

بهترین گزینه برای سفر، خرید بلیط هواپیما عسلویه است. طولانی بودن مسافت بین عسلویه و شهرهای مهم کشور چون تهران، باعث می‌شود تا افرادی که قصد دارند به این بندر سفر کنند، بلیط هواپیما را انتخاب کنند. زیرا با هواپیما سفر به عسلویه نهایتاً یک ساعت و نیم طول می‌کشد و مسافران می‌توانند خیلی راحت به این شهر زیبا سفر کنند.

افرادی هم که نگران هزینه‌های بلیط هواپیما هستند، می‌توانند با خرید بلیط‌های چارتری و لحظه آخری از بلیط‌های تخفیف خورده استفاده کنند و قیمت‌های کمتری بپردازند.

سفر به عسلویه با هواپیما

سفر هیجان انگیز زمینی به عسلویه

مسیرهای دسترسی زمینی به عسلویه محدود هستند. اگر بخواهید با قطار به عسلویه بروید، فقط می‌توانید تا بندرعباس بلیط قطار پیدا کنید. از آنجا به بعد باید با خودرو یا کشتی به عسلویه بروید. بلیط اتوبوس هم برای عسلویه وجود ندارد. افرادی که بخواهند با اتوبوس به عسلویه بروند، باید بلیط اتوبوس یکی از شهرهای نزدیک مانند بوشهر را تهیه کنند و پس از رسیدن به آنجا، مجدداً مسیر خود را تا عسلویه ادامه دهند.

فاصله شهرهای مهم چون تهران تا بوشهر با اتوبوس ۱۳ الی ۱۴ ساعت است و تازه بعد از رسیدن به بوشهر هم باید سه ساعت دیگر وقت بگذارند تا بتوانند به عسلویه برسند. طولانی بودن راه و هزینه‌های زیاد این سفر نشان می‌دهد که هنوز هم بلیط هواپیما بهترین گزینه است. اگر بخواهید با خودروی شخصی به عسلویه بروید، باید از تهران به اصفهان، سپس به شیراز و نهایتاً به عسلویه بروید. طول این مسیر حدود ۱۲۷۰ کیلومتر می‌شود و یک رانندگی خسته کننده و طولانی را در پیش خواهید داشت. البته هزینه‌های بنزین و سایر هزینه‌های دیگر را هم نباید فراموش کنید!

سفر هیجان انگیز زمینی به عسلویه

سفر ماجراجویانه به عسلویه با کشتی

برای سفر به عسلویه با کشتی باید اول بتوانید خودتان را به یکی از شهرهای بندری نزدیک به عسلویه برسانید. در جنوب کشور، بندر بوشهر، بندرعباس، بندر لنگه و بندر خرمشهر پایانه‌های مسافربری دارند. اگر بخواهید به عسلویه بروید باید به یکی از این بندرها برسید. اما سفر با کشتی هم زیاد طول می‌کشد و به خاطر اینکه مسیر شما یک مسیر طولانی زمینی و دریایی است، بهتر است همان بلیط هواپیما را تهیه کنید.

سفر ماجراجویانه به عسلویه با کشتی

بهترین زمان سفر به عسلویه و شرایط آب و هوایی

حتماً می‌دانید که دیدن جاذبه‌های گردشگری در فصل‌های خوش آب و هوا لذت بیشتری دارد. بنابراین اگر می‌خواهید جاهای دیدنی عسلویه را ببینید، باید در بهترین زمان به این بندر سفر کنید. با توجه به اینکه شهرهای جنوبی کشور، همه در فصل تابستان، آب و هوای گرم و طاقت فرسایی دارند، توصیه نمی‌کنیم برای سفر، فصل تابستان را انتخاب کنید.

البته دمای هوای عسلویه در اکثر روزهای سال بالا است. اما فصل تابستان و بهار به علت شرجی بودن هوا، کمتر کسی پیدا می‌شود که برای خرید بلیط عسلویه و سفر به این شهر اقدام کند. اگر می‌خواهید با خیال راحت و در آب و هوای معتدل، جاذبه‌های این شهر را ببینید. بهتر است در اواخر پاییز و اوایل زمستان بلیط خود را تهیه کنید. در این فصل‌ها خیلی راحت می‌توانید دمای هوا را تحمل کنید و حتی می‌توانید از تفریحات آبی، آبتنی در ساحل، ماهیگیری و قایق سواری هم لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به عسلویه و شرایط آب و هوایی

در عسلویه کجا اقامت کنیم؟

عسلویه هم مانند هر بندر مهم سیاسی و تجاری، دارای هتل‌های متعدد و اقامتگاه‌های بوم گردی است تا مسافران بتوانند در سفر خود یک اقامتگاه مناسب داشته باشند. شاید تعداد هتل‌های عسلویه مانند شهرهای پر گردشگر زیاد نباشد، اما همین تعداد از هتل‌ها نیز، دارای امکانات بسیار لوکس و مدرنی هستند. بعضی از این هتل‌ها مانند هتل ساحلی نخل کنگان، جزو هتل‌های ۵ ستاره و بی‌نظیر کشور هستند. به دلیل وجود منابع نفت و گاز در این بندر عسلویه اهمیت زیادی در صنعت کشور دارد و تعداد افرادی که هر روز به عسلویه سفر می‌کنند، بسیار زیاد است. بنابراین طبیعی است که هتل‌های مدرن و ۵ ستاره در این بندر وجود داشته باشد. از مهم‌ترین هتل‌های عسلویه می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • هتل ساحلی نخل کنگان
  • هتل ساحلی بنود
  • هتل ریم رام
  • هتل آپارتمان رمله
  • هتل حرا

علاوه بر هتل‌هایی که به آن ها اشاره کردیم، اقامتگاه‌های بوم گردی متعددی هم در سراسر نقاط عسلویه وجود دارند که می‌توانید در آن ها اقامت داشته باشید.

اقامت در عسلویه

در عسلویه سوغاتی چی بخریم؟

اهمیت عسلویه در حوزه گردشگری و توریسم هم کمتر از حوزه صنعت و تجارت نیست. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران خارجی و داخلی از جاهای دیدنی عسلویه دیدن می‌کنند و در این بندر اقامت می‌کنند. انواع سوغاتی‌ها و یادگاری‌های متنوعی در این بندر وجود دارد که مسافران می‌توانند در طول سفر خود تهیه کنند و از این شهر صنعتی به یادگار ببرند. علاوه بر مواد غذایی مانند خرمای معروف عسلویه و محصولات دیگری مانند لواشک خرما، شیره خرما و فرآورده‌های طبیعی خرما می‌توان به موارد زید اشاره کرد.

  • نان محلی
  • ارده مقوی عسلویه
  • ماهی و میگوی تازه
  • صنایع دستی و سوغاتی‌های ماندگار از عسلویه
  • گلیم و گبه
  • کلاه حصیری
  • سبد حصیری
  • عبا شتری و لباس‌های سنتی

سوغات عسلویه

معرفی کامل جاهای دیدنی عسلویه

حالا می‌رسیم به مهم‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی عسلویه که در سفر خود حتماً باید از آن ها دیدن کنید. بعضی از این جاذبه‌های دیدنی مانند جنگل‌های حرا جزو سرمایه‌های ملی کشور هستند. اما بعضی دیگر از جاهای دیدنی عسلویه مانند چشمه کلات، جزو منحصر به فردترین چشمه‌هایی هستند که می‌توانید در کل کشور پیدا کنید. برای آشنایی با این جاذبه‌های دیدنی با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی عسلویه

دهکده گردشگری پازارگرد

برای اینکه تصور شما را درباره بندر صنعتی عسلویه به صورت کامل از بین ببریم، در ابتدای فهرست جاهای دیدنی عسلویه به دهکده مجلل و لوکس پازارگرد اشاره می‌کنیم. این مجموعه گردشگری مجهز و مدرن به خاطر اینکه واحدهای اقامتی و سوئیت‌های بسیار شیکی دارد، در بندر عسلویه معروف است.

در واقع هدف اصلی تاسیس این اقامتگاه و مجموعه گردشگری افزایش روحیه کارکنان و مهندسان فعال عسلویه بود. اما امروزه مسافران و گردشگران داخلی و خارجی هم از امکانات تفریحی آن استفاده می‌کنند. در این منطقه گردشگری واترجت، جت اسکی، پاراسل، هاور کرافت و سایر سرگرمی‌های دیگر وجود دارد که گردشگران می‌توانند از آن ها لذت ببرند. همچنین در این دهکده گردشگری کنسرت‌ها و برنامه‌های متعددی هم در تعطیلات عید نوروز و سایر تعطیلات دیگر برگزار می‌شود.

  • آدرس: بوشهر، عسلویه، 20 کیلومتری منطقه ویژه اقتصادی عسلویه

دهکده گردشگری پازارگرد

جنگل حرا

جنگل‌های شناور حرا یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی و مهم عسلویه هستند. این جنگل‌ها که در پارک ملی نایبند عسلویه قرار گرفته‌اند، دارای درختچه‌هایی هستند که از آب شور تغذیه می‌کنند. نکته جالبی که درباره جنگل‌های حرا وجود دارد، این است که به خاطر جذر و مد گاهی اوقات شما اصلاً نمی‌توانید درختچه‌های این جنگل را ببینید. زیرا به صورت کامل زیر آب می‌روند. اما گاهی اوقات هم به خاطر عقب کشیدن آب، حتی ریشه‌های آن ها هم بیرون می‌افتد.

این منطقه که محل زندگی پرندگان مهاجر و پرندگان بومی است، جزو پربازدیدترین جاهای دیدنی عسلویه محسوب می‌شود. اگر به گونه‌های جانوری گیاهی و حیوانات مختلف مانند لاک پشت پوزه عقابی و لاک پشت سبز علاقه دارید، نباید دیدن این جنگل را از دست بدهید. می‌توانید برای دیدن جنگل‌های حرا از اسکله مخصوص قایق کرایه کنید و از نزدیک این جنگل‌ها را ببینید.

  • آدرس: بوشهر، عسلویه، 8 کیلومتری شرق عسلویه

جنگل حرا

چشمه کلات

در میان صخره‌های طبیعی این بندر روستای کلات قرار گرفته که نزدیک صنایع نفت و گاز این بندر است. در این روستا یک چشمه بی‌نظیر قرار گرفته که از دیدن آن در یک منطقه گرم و خشک، تعجب می‌کنید. چشمه کلات ۱۰ کیلومتر با عسلویه فاصله دارد. به خاطر وجود نخل‌های سرسبز اطراف آن و دریاچه کوچکی که بین کوه‌ها و صخره‌ها پدید آمده، جذابیت زیادی برای گردشگران دارد. بهترین زمان برای بازدید از چشمه کلات، فصل پاییز، زمستان و تعطیلات نوروز است که آب و هوا خنک‌تر می‌شود.

  • آدرس: بوشهر، 15 کیلومتری مرکز عسلویه، بزرگراه عسلویه، بندر کنگان، روستای کلات

چشمه کلات از جاهای دیدنی عسلویه

پارک ملی نایبند

افرادی که می‌خواهند در سواحل نیلگون خلیج فارس یک پارک سرسبز و زیبا را از نزدیک ببینند، می‌توانند به پارک ملی نایبند بروند که به خاطر داشتن حیات وحش بی‌نظیر خود در کل کشور شهرت دارد. آهوی هندی، پلنگ، قوچ و انواع حیوانات دیگر را می‌توانید در جنگل‌های حرا و پارک ملی نایبند، ببینید. دیدن درختچه‌های این جنگل و پوشش گیاهان زیبای آن، فرصتی است که نباید از دست بدهید. پارک ملی نایبند اولین پارک دریایی کشور است و زیستگاه مناسبی برای تخم گذاری لاک پشت‌های دریایی است. جالب است بدانید که در گذشته اهالی عسلویه در این منطقه مروارید صید می‌کردند.

  • آدرس: بوشهر، ۲۵ کیلومتری عسلویه، سواحل خلیج فارس

پارک ملی نایبند از جاهای دیدنی عسلویه

آبشار درزو

در روستای اخند که در نزدیکی عسلویه قرار گرفته، یکی از جاذبه‌های توریستی و گردشگری این بندر وجود دارد که به خاطر ارتفاع بلندش و آبگیرها و برکه‌های متعددی که دارد، شهرت زیادی پیدا کرده است. آبشار درزو که حدود ۵۷ متر است به داخل یک حوضچه می‌ریزد و افرادی که بخواهند در گرمای عسلویه در یک برکه کوچک شنا کنند، می‌توانند در این قسمت از شهرستان عسلویه این تجربه را امتحان کنند. پوشش گیاهی اطراف آبشار در فصل بهار بسیار دیدنی است و بهترین زمان بازدید از این آبشار اواسط پاییز تا اردیبهشت هر سال است.

  • آدرس: 15 کیلومتری عسلویه، 10 کیلومتر بعد از روستای اخند

آبشار درزو از جاهای دیدنی عسلویه

ساحل و غار بنود

یکی از بخش‌های زیبای ساحلی عسلویه، ساحل بنود است که حدود ۴۰ کیلومتر با شهر عسلویه فاصله دارد. این روستا ۸۰۰ نفر جمعیت دارد و به خاطر داشتن یک بندر ماهیگیری برای عکاسی از طبیعت و صیادان پرتلاش بسیار مناسب است. غار زیبای ساحل بنود که در کنار خلیج فارس قرار گرفته، فضای بسیار اسرارآمیز و جذابی دارد. به خاطر وجود این غار زیبا و افسانه‌ای و عکاسی در این منطقه اکثر گردشگران در سفر خود به عسلویه از روستای بنود دیدن می‌کنند.

  • آدرس: استان بوشهر، 35 کیلومتری عسلویه، روستای بنود

ساحل و غار بنود

روستای هاله

در خلیج نایبند یک روستای زیبای دیگر به نام روستای هاله قرار گرفته که محل قرارگیری جنگل‌های حرا و سواحل صخره‌ای بی‌نظیر عسلویه است. پوشش گیاهی این منطقه را هم درختان کنار و کهورگر تشکیل می‌دهند. وجود مرداب‌ها و پوشش‌های گیاهی متنوع در این منطقه که ۹ کیلومتر با عسلویه فاصله دارد، آن را به یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر بدل کرده است. این روستا تنها ۶۴۱ نفر جمعیت دارد و به خاطر داشتن آداب و رسوم خاص خود و رقص و پایکوبی در جشن‌هایی مانند چهارشنبه سوری، جذابیت زیادی برای گردشگران نوروزی دارد.

  • آدرس: 9 کیلومتری بند عسلویه، روستای هاله

روستای هاله

پارک ساحلی نخل تقی

در نزدیکی ساحل عسلویه و اسکله اصلی بندر، یک پارک زیبا و ساحلی قرار دارد که با نام نخل تقی شناخته می‌شود. این پارک برای بازی کودکان و استراحت و پیاده‌روی بسیار مناسب است. افرادی که تجربه سفر به عسلویه را دارند، می‌دانند که کافی شاپ‌های کنار اسکله و اسکله ماهیگیری در این منطقه همیشه شلوغ و پر جنب و جوش است.

  • آدرس: بوشهر، عسلویه، 5 کیلومتری شرق عسلویه، پارک ساحلی نخل تقی

پارک ساحلی نخل تقی

بازار ماهی فروشان عسلویه

از آنجا که شغل اصلی مردم عسلویه در گذشته ماهی گیری بوده، هنوز هم بازار ماهی فروش ها رونق زیادی دارد. برای خرید ماهی های تازه ای چون حلوا، شوریده سرخه، قباد و میگو می توانید به این بار سر بزنید. و از نزدیک صیادان پرتلاش را ببینید.

  • آدرس: بوشهر، عسلویه، خیابان دولت، بلوار خلیج فارس، جنب اسکله بندر عسلویه

بازار ماهی فروشان عسلویه

اسکله عسلویه

یکی از لوکیشن های مناسب برای عکاسی در عسلویه، اسکله شهر است. اگر برای تماشای غروب به اسکله بروید، می توانید قایق ها و لنچ هایی را ببینید که پس از یک روز پر تلاش از صید ماهی باز می گردند.

  • آدرس: بوشهر، عسلویه، خیابان دولت، بلوار خلیج فارس، اسکله بندر عسلویه

اسکله از جاهای دیدنی عسلویه

کلام پایانی

حالا که با جاهای دیدنی عسلویه آشنا شدید، دیگر می توانید پس از خرید بلیط هواپیما، برای سفر آماده شوید و از نزدیک این جاذبه‌های طبیعی و دیدنی را ببینید. خوشحال می‌شویم اگر تجربه سفر به عسلویه را داشته‌اید؛ خاطرات خود را از دیدن جاذبه‌های دیدنی این بندر صنعتی با ما به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید