موقع گم شدن چمدان در فرودگاه چکار کنیم؟

از سفر بدانید
موقع گم شدن چمدان در فرودگاه چکار کنیم؟

ترس‌های قبل از سفر بسیار زیاد هستند. ترس از مریض شدن هنگام سفر، ترس از اتمام پول یا دزدیده شدن پول نقد در سفر و هزاران مورد دیگر که از فکر اکثر مسافران می‌گذرد. یکی از ترس‌ها که اتفاقا ممکن است برای هر مسافری پیش بیاید، گم شدن چمدان در فرودگاه و یا پرواز است.

سفرهای هوایی در کنار کوتاه کردن مسیر با اتفاقاتی مانند لغو یا تاخیر در پرواز ممکن است ساعات تلخی را ایجاد کند بنابراین بهتر است حواسمان به چمدانمان باشد تا سفر بدون دردسری داشته باشید. بر اساس جدیدترین داده‌های منتشر شده توسط وزارت حمل و نقل ایالات متحده، در آوریل 2022، نزدیک به 220 هزار چمدان توسط خطوط هوایی ایالات متحده از دسترس خارج شده‌اند، به این معنی که گم شده، آسیب دیده، تحویل آن به تاخیر افتاده یا به سرقت رفته است.

برای پیشگیری از گم‌شدن چمدان در فرودگاه چکار کنیم؟

  • تگ‌های پرواز و سفرهای قبلی را از چمدان خود جدا کنید.

اگر مدام در حال سفر باشید ممکن است فراموش کنید تگ های پروازهای قبلی را از چمدانتان جدا کنید. این کار ممکن است مامورین فرودگاه برای پیدا کردن آخرین اطلاعات پروازی شما دچار مشکل کند. حتما قبل از سفر دقت کنید تمام تگ های متصل به چمدان خود را باز کرده و آنها را دور بیندازید.

  • از چمدان خود یک عکس بگیرید.

بیشترین و بهترین کمکی که به ماموران فرودگاه میتوانید بکنید، نشان دادن عکس چمدان و محتویات داخل آن است. پیشنهاد میکنیم هنگام بستن چمدان، یک عکس از آن و محتویات داخل آن بگیرید. این عکس به پیدا کردن سریعتر چمدان گم شده در فرودگاه کمک خواهد کرد.

  • یک چمدان خاص داشته باشید!

از آنجایی که بیشتر کیف‌ها شبیه به هم هستند، یک ویژگی متمایز اضافه کنید؛ مانند بستن یک روبان رنگی در امتداد دسته ها برای متمایز کردن کیف خود از سایر چمدان ها. اگر مطابق سلیقتان است؛ چمدان های رنگی بهترین انتخاب خواهد بود.

  • اشیا گران قیمت را حمل نکنید.

هنگام بستن چمدان علاوه بر اینکه باید حواستان به میزان بار مجاز باشد، بهتر است در انتخاب وسایل گران قیمت نیز تجدید نظر کنید. وسایل زینتی، جواهرات، دوربین عکاسی، لپ‌تاپ و… را در چمدان خود نگذارید؛ چراکه بسیاری از ایرلاین‌ها هزینه‌ آن‌ها را به شما پرداخت نخواهند کرد. بهتر است مواردی مانند دوربین یا لپ‌تاپ را با کیف همراه خود به داخل هواپیما ببرید.

  • آدرس و اطلاعات تماس خود را روی چمدان بچسبانید

در زمان گم شدن چمدان در پرواز با این برچسب می‌توانید آن را با اطلاعات کامل به قسمت بار فرستاده و اگر مشکلی پیش آمد به واسطه همین برچسب و تگ آدرس و مشخصات، آن را به‌راحتی پیدا کنید.

  • قوانین ایرلاین ها را بدانید

بهتر است قبل از پرواز خود، تمامی اطلاعات و قوانین ایرلاین ها از جمله میزان بار مجاز و قوانین مربوط که وسایل گمشده را مطالعه کنید. این قوانین به شما کمک خواهد کرد در انتخاب وسایل دقت بیشتری داشته باشید و در صورت گم شدن چمدانتان در پرواز، عملکرد بهتری داشته باشید.

هنگام گم‌شدن چمدان در فرودگاه چیکار کنیم؟

حتی اگر تا به حال آن‌قدر خوش‌شانس بوده‌اید که این اتفاق برای شما پیش نیامده با این حال بهتر است بدانید موقع گم شدن چمدان در فرودگاه چکار باید کرد. با خرید بلیط هواپیما داستان سفر شما تازه شروع خواهد شد. این مطلب راهنمای شما در اقداماتی است که باید هنگام گم شدن چمدان در فرودگاه انجام دهید.

پس از پیاده شدن از هواپیما بدون معطلی به سمت ریل چمدان‌های رنگارنگ فرودگاه می‌روید. تمامی مسافرها منتظر رسیدن چمدان خود هستند؛ حال اگر چمدان شما جز آن‌ها نباشد نیاز دارید تا بیشترین توانایی خود در مدیریت بحران را داشته باشید. به یاد داشته باشید که گم شدن چمدان در فرودگاه اتفاقی است که ممکن است در هر زمان و مکانی برای هرکسی اتفاق بیافتد. راه‌کارهایی برای پیشگیری وجود دارد اما همیشه احتمال این اتفاق را بدهید و خودتان را آماده کنید تا مراحل را به درستی برای پیدا کردن چمدان خود طی کنید.

گم شدن چمدان در فرودگاه

  • اولین قدم: خونسردی خود را حفظ کنید و ریل‌های دیگر را چک کنید

احتمال کمی دارد که چمدان‌های شما از ریلی که اعلام نکرده‌اند خارج شود اما غیرممکن نیست پس بهتر است قبل از گزارش دادن نگاهی گذرا به دیگر ریل‌ها بیاندازید. اگر چمدان های شما در ریل مربوط به بار مسافران دیده نشد، سعی کنید وحشت نکنید. بیشتر چمدان‌های به اصطلاح “گم شده” واقعاً گم نشده‌اند. بلکه تنها قرار است با تاخیر به دستتان برسند. در این شرایط از یکی از مسئولان فرودگاه بخواهید تا شما را به سمت دفتر مربوط به اشیای گمشده راهنمایی کند.

همه فرودگاه‌ها بخشی را برای رسیدگی به چمدان‌ها و اشیاء گم‌شده دارند. در این دفتر فرمی به شما داده می شود که در واقع باید در آن گزارش مفقودی بنویسید و اطلاعات لازم از جمله شماره تماس، آدرس منزل یا هتلی که در آن اقامت دارید را ضمیمه کنید. اگر عکس از چمدان و محتویاتش دارید حتما در این بخش ضمیمه فرم مفقودی کنید. بهتر است قبل از تحویل چمدان به بخش بار فرودگاه عکسی از آن تهیه کنید تا اگر موردی پیش آمد عکسی از چمدان خود داشته باشید.

در ادامه نحوه گزارش گم شدن چمدان در فرودگاه را قدم به قدم باهم بررسی میکنیم.

 

نحوه گزارش گم شدن چمدان در فرودگاه

گم شدن چمدان در فرودگاه

  • باربری شرکت هواپیمایی خود را پیدا کنید.

میز مخصوص باربری شرکت هواپیمایی که با آن سفر کرده‌اید را پیدا کنید. اگر کل سفر شما در یک خط هوایی واحد بوده‌است، روند کار برای پیگیری بسیار ساده خواهد بود.
به خاطر داشته باشید که اگر به یک فرودگاه کوچک پرواز کرده‌اید، ممکن است لازم باشد کیف گم شده را به یک آژانس قراردادی که با چندین شرکت هواپیمایی کار می‌کند گزارش دهید. فقط به دنبال لوگوی شرکت حاملی باشید که آخرین پرواز شما را انجام داده است.
می‌توانید از کپی برچسب چمدان که هنگام تحویل آن به فرودگاه دریافت کردید یا از هم‌سفران خود کمک بگیرید و برچسب چمدان‌های آن‌ها را بررسی کنید.

  • گم شدن چمدانتان را اطلاع دهید.

به مسئول پرواز، مسئول اطلاعات یا بخش رسیدگی به چمدان‌های فرودگاه اطلاع دهید. با به همراه داشتن کپی برچسب چمدان از مسئول مورد نظر بخواهید وضعیت چمدان شما را بررسی کند.
اگر به نتیجه‌ای نرسیدید، سریعا با پشتیبانی ایرلاین مربوط به پرواز تماس بگیرید این موضوع را اطلاع دهید. ممکن است چمدان‌های شما در پرواز بعدی باشند، در این صورت می‌توانید آن‌ها را ظرف چند ساعت تحویل بگیرید یا این‌که آن‌ها به فرودگاه دیگری فرستاده شده باشند، در این صورت ممکن است چند روز طول بکشد تا چمدان به دست‌تان برسد.

این مرحله ممکن است به شما بگویند که چمدان شما در مسیر تحویل است، اما اگر نبود، به مرحله سه بروید.

  • گزارش گم شدن چمدان در فرودگاه را ثبت کنید

اگر مراحل قبل را طی کردید و نتوانستید اطلاعاتی را از وضعیت چمدان خود به دست‌آورید، باید گزارش مفقودی بدهید.
به همان بخشی که به دنبال ردی از چمدان خود بودید اعلام کنید که قصد دارید گزارش مفقودی بدهید. فرمی به شما داده می‌شود به نام فرم PIR تا آن را پر کنید. سعی کنید کوچک‌ترین جزئیات را دقیق و واضح بنویسید. برنامه سفر، شماره پرواز، ساعت پرواز، جزئیاتی از وسایل داخل آن و ضاهر چمدان مانند: اندازه، رنگ و جنس کیف و هر برچسب شناسایی.
فراموش نکنید که اگر این فرم را تا چند ساعت پس از اطلاع از موضوع، به دفتر ایرلاین مربوطه در فرودگاه تحویل ندهید، شکایت شما بی پایه و اساس تلقی شده و نمی‌توانید در خصوص آن ادعایی داشته باشید. در نهایت نیز با طی کردن کلیه مراحل می‌توانید منتظر پرداخت غرامت از سوی ایرلاین مربوطه باشید.

حواستان باشد گزارشی که می‌نویسید شامل آدرس محلی خود و اطلاعات تماس شما باشد. از بخش مربوطه یک کد رهگیری و شماره تماس برای پیگیری بگیرید. بسیاری از خطوط هوایی همه چیز را به صورت آنلاین برای ردیابی راحت و آسان در دسترس مسافران قرار داده‌اند. بسیاری از ایرلاین‌ها اپلیکیشنی برای ردیابی چمدان دارند. حواستان باشد که ممکن است در بسیاری از ایرلاین‌ها این اپلیکیشن‌ها ناکارآمد باشند. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که به آن‎‌ها صد در صد اعتماد نکنید و روند گزارش دهی را تکمیل کنید.

  • قوانین شرکت های هواپیمایی را بپرسید

قوانین خطوط هواپیمایی که با آن سفر کرده‌اید را در مورد گم‌شدن چمدان‌ در فرودگاه بخوانید تا بدانید این ایرلاین چه مسیری را طی می‌کند و چه میزان در قبال شما مسئول است. بپرسید که شرکت هواپیمایی چه چیزی را پوشش می دهد.

در حالی که در حال ارسال گزارش هستید، حتماً بپرسید که شرکت هواپیمایی مایل است چه چیزی را برای غرامت ارائه دهد و همچنین تا چه حد به شما بازپرداخت می‌کند. به عنوان مثال بعضی از خطوط هوایی هزینه اقلامی را که خارج از خانه بدون چمدان خود به آن‌ها نیاز فوری دارید، بازپرداخت می‌کند. یا به طور کلی 50 دلار در روز برای پنج روز اول پرداخت می‌کنند.
فقط توجه داشته باشید که اگر بعد از تعطیلات یا سفر کاری به خانه بازمی‌گردید، شرکت هواپیمایی معمولاً هیچ هزینه‌ای را برای بارهای گم‌شده یا با تأخیر پرداخت نمی‌کند، مگر اینکه چمدان‌تان را به شما برگرداند.

  • اگر در خارج از کشور هستید نیاز به کیت رفاهی یا کیت شبانه دارید.

به عنوان مثال، برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل، کیت‌های رفاهی شبانه را در دفاتر خود نگه می‌دارند تا به مشتریانی که چمدان‌شان گم شده‌اند، انتقال دهند. حتی اگر چمدان شما در راه خانه باشد بهتر است این کیت را درخواست کنید.

تقریباً هر ایرلاینی یک کیت آماده برای این نوع سناریو دارد، اما فقط تعداد کمی از آن‌ها آن را به طور خودکار ارائه می دهند، بنابراین همیشه باید بپرسید. کیت چیز خاصی نیست، اما مطمئناً به شما کمک خواهد کرد. معمولاً حاوی شامپو، صابون، خمیر دندان، مسواک، تیغ و کرم اصلاح است. همچنین ممکن است یک دئودورانت، کارت تلفن، جوراب نایلونی، افترشیو و یک تی شرت XXL پیدا کنید که بتوانید شب را به راحتی بگذرانید.

  • حقوق خود را به طور رسمی مطالبه کنید

گم شدن چمدان در پرواز مسئله کوچکی نیست؛ حقوق خود را باید به صورت رسمی، در قالب یک شکایت کتبی، مطالبه کنید.
خطوط هوایی تا زمانی که از آنها نخواهید چیزی به شما نمی‌دهند. در مورد بارهای مفقودی یا با تاخیر، شکایت باید حداکثر ظرف 20 تا 30 روز بعد از تاریخی که گزارش را نوشته‌اید، انجام شود.
در قوانین خطوط پروازی نبود چمدان تا 21 روز «تاخیری» تلقی می‌شود تا بعد از آن چمدان مفقودی به حساب می‌آید.

  • صبور باشد و روند را پیگیری کنید

رویه تحویل چمدان‌ها در فرودگاه‌های بزرگ می‌تواند بسیار پیچیده باشد؛ بنابراین انتظار 30 الی 40 دقیقه برای رسیدن چمدان کاملا طبیعی است. اگر مدارک را تکمیل و طبق قوانین خط هوایی پیش رفته‌اید، می‌توانید فرودگاه را ترک کنید. در حال حاضر، هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید جز این‌که منتظر چمدان خود بمانید. خطوط هوایی معمولاً انتظار دارند که چمدان در پرواز بعدی آن‌ها پیدا شود، بنابراین حداقل 24 ساعت صبر کنید.

راهکار گم شدن چمدان در فرودگاه

اگر چمدان گم شده، پیدا نشد چکار کنیم؟

هیچ کدام دوست نداریم به این مرحله فکر کنیم، اما در نظر گرفتن تمامی شرایط به شما کمک میکند، بهترین تصمیم را هنگام گم شدن چمدان در فرودگاه بگیرید.

اگر 20 الی30 روز از گم شدن چمدان در پرواز گذشت و همچنان خبری از آن نرسید؛ ایرلاین شما موظف خواهد بود تا غرامت چمدانتان را با توجه به وسایلی که در آن داشتید به شما پرداخت کند. دقت کنید که دریافت غرامت بابت گم شدن چمدان در فرودگاه نیازمند پر کردن فرم PIR است. این فرم را تا زمان دریافت چمدان همراه خود داشته باشید.

دریافت خسارت گم شدن چمدان

اگر چمدان گم شده در کم تر از 24 ساعت پیدا نشد، ایرلاین و شرکت هواپیمایی موظف به پرداخت خسارت تا زمان پیدا شدن چمدان است. همچنین برخی ایرلاین ها ممکن پیشنهاد تامین وسایل ضروری سفر را به شما بدهند. همانطور که بالاتر گفته شد، در صورتیکه بیش از 21روز از گم شدن چمدان در پرواز گذشت و خبری از آن نشد، با همراه داشتن فرم PIR میتوانید درخواست غرامت کنید. میزان دریافت خسارت با توجه به محتویات چمدانتان، از سمت کارشناسان تعیین میشود. همچنین اگر پس از مدتی چمدانتان را پیدا کردید اما وسایل آن دچار خسارت شده بود نیز میتوانید اعلام خسارت کنید.

و اما در پایان:

درست است که گم شدم چمدان در فرودگاه دردسر بزرگی است اما پیشبینی و در نظر گرفتن شرایط مختلف، همچنین رعایت نکات کوچکی مثل برچسب زدن و نشانه‌گذاری چمدان ها، قفل کردن چمدان و گرفتن عکس از آن، قطعا تاثیر بسزایی خواهد داشت. آگاهی از قوانین ایرلاین ها به شما کمک میکند، درصورت گم شدن چمدانتان در پرواز یا فرودگاه چه اقداماتی انجام دهید و چطور درخواست غرامت کنید. پر کردن فرم مخصوص PIR را فراموش نکنید. درصورتیکه شکایت خود را به صورت کتبی پر کرده باشید، و تا ۲۱ روز بعد موفق به پیدا کردن چمدانتان نشدید، میتوانید درخواستتان را پیگیری و  مطالبه‌ی غرامت کنید. توجه داشته باشید این روند زمان بر خواهد بود، بنابر این با رعایت نکاتی که برای پیشگیری از این اتفاق گفته شد، خود را به دردسر گم شدن چمدان در پرواز یا فرودگاه نیندازید!

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید