کامل ترین راهنمای سفر زمینی به گرجستان

از سفر بدانید
کامل ترین راهنمای سفر زمینی به گرجستان

کشور گرجستان که در همسایگی ایران قرار دارد یکی از مقاصد اصلی گردشگران ایرانی است. پایتخت زیبای گرجستان شهر تفلیس به عروس شهرهای آسیایی میانه مشهور است. علاوه بر جاذبه های گردشگری و مناظر زیبای طبیعی موجود در گرجستان، راحت بودن سفر به این کشور و عدم نیاز به ویزا جزو دلایلی است که باعث می شود ایرانیان گرجستان را به عنوان یک مقصد تفریحی انتخاب می کنند.

به دلیل کم بودن مسافت بین ایران و گرجستان بسیاری از هموطنان عزیز تصمیم می گیرند به جای رزرو بلیط پرواز به گرجستان، از طریق مسیرهای زمینی به این کشور سفر کنند. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که قصد دارید از طریق مسیر های زمینی به گرجستان بروید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید راه و چاه سفر را به شما نشان دهیم.

سفر زمینی به گرجستان؛ عروس شهرهای آسیایی

با مطالعه راهنمای سفر زمینی به گرجستان، با شرایط سفر، فاصله بین ایران و گرجستان، هزینه های سفر و … آشنا می شوید. با توجه به اینکه مسیر ریلی مستقیمی بین کشور ایران و گرجستان وجود ندارد، افرادی که قصد داشته باشند به صورت زمینی از ایران به گرجستان بروند، باید یا از قطار استفاده کنند و یا با وسایل نقلیه شخصی این مسافرت را آغاز کنند.

نکته: به دلیل نزدیکی ایران و گرجستان امکان سفر ریلی غیر مستقیم از ایران به گرجستان وجود دارد، اما با این تفاوت که مسیر ریلی بین ایران و گرجستان مستقیم نیست و مسافران باید ابتدا بلیط اتوبوس تهیه کنند و از شهر تهران به ایروان پایتخت کشور ارمنستان بروند. برای ادامه سفر خود در ایروان سوار قطار شوند و مستقیم به طرف تفلیس پایتخت گرجستان بروند.

نقشه راه زمینی ایران به گرجستان

نقشه راه زمینی ایران به گرجستان با توجه به اینکه کدام ‌یک از مرزها را برای سفر انتخاب می‌ کنید کمی متفاوت است. فاصله ایران تا گرجستان زمینی، با توجه به اینکه از چه مرزی خارج می ‌شوید، ممکن است کم‌وزیاد شود. برای مثال اگر قصد مسافرت به گرجستان از طریق مرز آذربایجان را داشته باشید، باید از مرز آستارا در استان گیلان یا مرز بیله سوار در اردبیل خارج شوید. فاصله بین تهران تا مرز آستارا به تنهایی ۵۰۰ کیلومتر است و اگر ازآنجا هم بخواهید به آذربایجان و سپس گرجستان بروید، باید مسافت بیشتری طی کنید. فاصله شهر اردبیل تا تهران هم ۷۰۰ کیلومتر است و از مرز بیله سوار تا آذربایجان و سپس گرجستان مسافت زیادی پیش رو دارید.

مرز ایران و گرجستان کجاست؟

بین کشور ایران و گرجستان مرز زمینی مشترکی وجود ندارد؛ بنابراین افرادی که تصمیم می‌گیرند از طریق سفر زمینی به گرجستان بروند، باید از طریق کشورهای همسایه مانند ترکیه، ارمنستان و آذربایجان اقدام نمایند.

با مشاهده نقشه گرجستان متوجه می‌شوید که این کشور با ترکیه در مرز واله به‌صورت زمینی مرز مشترک دارد و شما باید ابتدا از ایران و از طریق مرز بازرگان به ترکیه بروید تا به مرز واله برسید. سپس از شهرهای مختلف عبور کنید تا به گرجستان برسید.

البته بعضی از افراد که تجربه سفر زمینی به گرجستان را داشته‌اند، مرز دیگری هم به نام مرز سارپی بین کشور گرجستان و ترکیه معرفی می‌کنند که تنها ۲۰ کیلومتر با شهر باتومی گرجستان فاصله دارد، اما معمولاً این مسیر شلوغ و پرترافیک است.

 مرز گرجستان و ایران زمینی نیست و این دو کشور هیچ ‌گونه مرز مشترکی با هم ندارند. در بخش پیش درباره مرز ترکیه صحبت کردیم، اما در اینجا می‌ خواهیم به مرز آذربایجان اشاره کنیم. برای سفر از طریق مرز آذربایجان مسافران دو راه پیش رو دارند، هم می ‌توانند از طریق مرز بیله سوار در اردبیل به آذربایجان برسند. هم از طریق مرز آستارا در استان گیلان این کار را انجام دهند.

فاصله گرجستان تا ایران نیز با توجه به مرز انتخابی متفاوت است. اگر مسافران مرز ارمنستان را انتخاب کنند، فاصله ایران تا کشور گرجستان ۱۵۲۵ کیلومتر است. مرز مشترک بین ایران و ارمنستان نوردوز نام دارد و یک راه بسیار پر پیچ‌ و خم و خطرناک است.

سفر زمینی به گرجستان

سفر زمینی به گرجستان با اتوبوس

سفر زمینی به گرجستان اگرچه بسیار لذت‌ بخش و جذاب است ممکن است مشکلاتی را هم برای مسافران به همراه داشته باشد. به همین خاطر ما اینجا هستیم تا با ارائه کامل‌ترین راهنمای سفر زمینی به گرجستان به افرادی که قصد سفر با اتوبوس یا قطار به گرجستان را دارند کمک کنیم تا با چالش‌ های این سفر آشنا شوند.

یکی از روش های سفر زمینی به گرجستان خرید بلیط اتوبوس است. افرادی که قصد داشته باشند با استفاده از اتوبوس به گرجستان سفر کنند، می تواند بلیط اتوبوس تهران _ تفلیس را خریداری کنند. برخی از اتوبوس ها نیز مستقیم از شهر تهران به باتومی حرکت می کنند؛ بنابراین مسافران با توجه به شرایط خود می توانند شهر مقصد را انتخاب کنند.

پایانه‌های اتوبوسی که بیشترین سفر را به گرجستان دارند؟

به دلیل اینکه مرز ایران و گرجستان مشترک نیست، بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند با استفاده از اتوبوس به گرجستان سفر کنند. بعضی از پایانه‌های مسافربری در شهر تهران و تبریز هستند که امکان سفر را برای این افراد فراهم آورده‌اند. پایانه‌های مسافربری که در شهر تهران هستند از مرزهای ترکیه و ارمنستان عبور می‌کنند تا به گرجستان برسند. مرز ترکیه نسبت به مرز ارمنستان برای مسافرت بهتر است، اما به خاطر اینکه ایستگاه‌های ایست بازرسی زیادی دارد، وقت زیادی از مسافران گرفته می‌شود.

معمولاً پایانه‌های آزادی، بیهقی و غرب تهران از ساعات ۱۱ صبح تا ۱۲ سفرهای خود را آغاز می‌کنند. این اتوبوس‌ها همگی ابتدا به شمال شرق ایران می‌روند و از مرز ترکیه به گرجستان می‌روند.

توجه: اگر می‌خواهید از طریق تبریز به گرجستان سفر کنید، نمی‌توانید از پایانه‌های این شهر اقدام به خرید بلیط نمایید و باید هماهنگی‌های لازم برای خرید بلیط از پایانه‌های تهران را انجام دهید. پس از رسیدن اتوبوس به تبریز، ازآنجا سوار شوید و به مسیر خود ادامه دهید.

 

  • پایانه مسافربری غرب (آزادی) در تهران

یکی از پایانه‌های پر رفت‌وآمد شهر تهران که مساحت زیادی دارد و اکثر تعاونی‌ها و شرکت‌های اتوبوس‌رانی در آنجا نمایندگی دارند، پایانه غرب است. این پایانه اتوبوس‌هایی دارد که به شهرهای غربی کشور سفر می‌کنند. حتی امکان سفر به کشور ترکیه و گرجستان نیز از طریق این پایانه وجود دارد. مدت‌زمان تقریبی سفر از ایران تا کشور گرجستان بدون در نظر گرفتن ایست بازرسی و معطلی حدود ۱۶ ساعت است. البته با وجود معطلی در مرز و ایستگاه‌های ایست بازرسی ممکن است این زمان بیشتر شود و حتی ۲۴ الی ۳۰ ساعت در جاده‌ها باشید.

 آدرس: ضلع شمال غربی میدان آزادی، ابتدای بزرگراه کرج

شماره تماس:02144659676

 

  • پایانه بیهقی تهران

پایانه بیهقی تهران یا همان پایانه آرژانتین یکی دیگر از پایانه‌های مسافربری است که امکان سفر به گرجستان را فراهم نموده است. اتوبوس‌هایی که در این مسیر رفت‌وآمد دارند، جزو اتوبوس‌های اسکانیا، ولوو و مان هستند که صندلی‌های وی‌آی‌پی دارند.

آدرس: تهران، میدان آرژانتین، پارک سوار بیهقی، پایانه مسافربری بیهقی

شماره تماس: 02188534384

 

راهکارهایی برای سفر راحت‌تر با اتوبوس به گرجستان

اگر می‌خواهید با اتوبوس سفر راحت‌تری به گرجستان داشته باشید، بهتر است به قوانین سفر زمینی توجه ویژه‌ای داشته باشید.

  • همراه داشتن مواد مخدر و هرگونه نوشیدنی‌های الکلی در اتوبوس جرم است.
  • اگر هرگونه دارویی با خود داشته باشید ممکن است برای شما دردسرساز شود.
  • حمل کالاهای خارجی در بین بار مسافران که ارزش آن بیشتر از ۸۰ دلار باشد، ممنوعیت دارد.

درصورتی‌که این قوانین را رعایت نکنید، حتماً در ایستگاه‌های گمرک و بازرسی‌ها متوقف می‌شوید و دچار دردسر خواهید شد.

میزان بار مجاز برای سفر به گرجستان نهایتاً ۲۰ کیلومتر است، البته اگر با راننده اتوبوس توافق کنید می‌توانید تا ۴۰ کیلوگرم هم بار به همراه داشته باشید.

مدارک شناسایی خود را حتماً همراه داشته باشید تا هنگام بازرسی دچار مشکل نشوید. از راهکارهایی که می‌تواند به شما کمک کند آماده کردن یک چک لیست برای وسایل مورد نیاز تا بتوانید طبق آن وسایلتان را آماده کنید.

مسیر حرکت اتوبوس به گرجستان

همانطور که اشاره کردیم بین کشور ایران و گرجستان مرز زمینی مشترکی وجود ندارد. به همین خاطر اتوبوس ها باید از کشورهای همجوار عبور کنند تا بتوانند به گرجستان برسند. معمولاً مسیر حرکت اتوبوس های تهران به سمت گرجستان از کشورهای زیر عبور می کند.

  • ترکیه
  • آذربایجان
  • ارمنستان

نکته: بهتر است هنگام خرید بلیط اتوبوس به این مورد توجه داشته باشید و اتوبوسی را انتخاب کنید که از کشور مورد نظر شما عبور می کند. بسیاری از افراد دوست دارند از مسیر ترکیه به گرجستان بروند. به همین خاطر بلیط اتوبوس هایی را تهیه می‌کنند که از کشور ترکیه عبور می کنند. چرا که ساده ترین روش برای رسیدن به گرجستان عبور از مرز ترکیه است. البته امکان سفر به گرجستان با خودروهای شخصی نیز وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

مسیر حرکت اتوبوس به گرجستان

شرایط سفر زمینی به گرجستان با اتوبوس

در بخش پیش درباره مسیر سفر با اتوبوس از ایران به سمت گرجستان صحبت کردیم، اما درباره شرایط سفر زمینی با اتوبوس قبل از رسیدن به مرز صحبت نکردیم.

با توجه به اینکه اغلب رانندگان مرز ترکیه را برای رسیدن به کشور گرجستان انتخاب می کنند، هنگام رسیدن به پایانه های مرزی توقف طولانی‌مدتی دارند. چرا که باید مسافران به صورت کامل بازرسی بدنی شوند و بارهای آن ها بررسی شود.

در حال حاضر امکان سفر مستقیم از طرف تهران به مرز بازرگان وجود ندارد و مسافران باید از شهر تبریز برای سوار شدن به اتوبوس اقدام کنند.

قوانین سفر زمینی به گرجستان با اتوبوس

در صورتی که این اقلام را با خودتان داشته باشید هنگام بازرسی در مرز و گمرک دچار مشکل خواهید شد.

  • نباید مواد مخدر همراه داشته باشید.
  • از جابجا کردن دارو یا نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.
  • همراه داشتن کالاهای خارجی که ارزش آن ها بیش از ۸۰ دلار باشد، ممنوع است.
  • از دیگر قوانین سفر زمینی با اتوبوس می توان به میزان بار مجاز برای هر مسافر اشاره کرد. هر فرد می‌ تواند به میزان ۲۰ کیلوگرم بار همراه خود داشته باشد.

البته در صورت توافق با راننده امکان حمل ۴۰ کیلوگرم بار نیز وجود دارد، اما باید هزینه اضافی برای حمل این میزان بار پرداخت کنید. البته عبور از مرز با بار اضافه مثلاً ممکن نیست؛ بنابراین به این نکته دقت داشته باشید تا وزن دقیق بار شما متناسب با قوانین باشد.

قوانین سفر زمینی به گرجستان با اتوبوس

سفر زمینی به گرجستان با خودرو شخصی

یکی از روش های هیجان انگیز برای سفر زمینی به گرجستان استفاده از وسایل نقلیه شخصی است. افرادی که اهل سفر و گردشگری باشند، می توانند با آماده کردن وسایل و تجهیزات لازم به راحتی از طریق مرز ایران و ترکیه از کشور خارج شوند و پس از گذشتن از کشور ترکیه به گرجستان برسند.

البته آشنایی با قوانین رانندگی در کشور ترکیه و گرجستان، مسافت سفر و همچنین هزینه های مورد نیاز برای این افراد ضروری است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

سفر به گرجستان با قطار

افرادی که تصمیم می‌گیرند از طریق مرز زمینی به گرجستان سفر کنند سه راه پیش رو دارند. یکی از آن‌ها مسافرت با قطار است و دو روش دیگر مسافرت با اتوبوس و وسیله نقلیه شخصی هستند. البته آشنایی با نحوه دریافت گواهینامه بین‌المللی و نحوه دریافت پاسپورت برای افرادی که قصد سفر زمینی به این کشور را دارند، ضروری است.

ما در این بخش قصد داریم به سفر با قطار به گرجستان بپردازیم. درصورتی‌که قطار را برای مسافرت انتخاب کرده‌اید، حتماً باید وسایل رفاهی مورد نظر خود را به همراه داشته باشید تا در طول سفر و در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید.

به دلیل اینکه بین دو کشور گرجستان و ایران هنوز خط ریلی راه‌اندازی نشده، مسافرانی که قطار را برای سفر انتخاب می‌کنند، باید از طریق سه کشور هم مرز با ایران، یعنی آذربایجان، ترکیه و ارمنستان با قطار به گرجستان بروند.

برای این کار ابتدا مسافران باید از مرزهای زمینی به یکی از این سه کشور رفته و سپس از طریق ایستگاه‌های راه آهن و قطارهایی که به‌صورت روزانه یا یک روز در میان به ارمنستان می‌روند، سفر خود را ادامه دهند.

اگر کشور ارمنستان را انتخاب کنید، قطارهایی هستند که مستقیم از ایروان به تفلیس می‌روند و پس از گذشت حدود ۱۰ ساعت به گرجستان می‌رسند.

اگر آذربایجان را برای سفر با قطار انتخاب کنید، باید از باکو سوار قطار شوید تا بتوانید به تفلیس برسید. مدت‌زمان سفر با قطار از آذربایجان به گرجستان نیز حدود ۱۵ ساعت است.

قطارهایی هم هستند که از استانبول به سمت تفلیس حرکت می‌کنند. البته سایر شهرهای ترکیه مانند آنکارا نیز به گرجستان و شهرهای دیگری مانند باتومی مسیر حرکت قطار دارند.

مسیر های سفر زمینی از ایران به گرجستان

همانطور که در بخش دیر اشاره کردیم با توجه به اینکه کشور گرجستان همسایه ایران است کشورهای ارمنستان، آذربایجان و ترکیه به عنوان پلی برای رسیدن به این کشور هستند و مسافران می‌توانند از طریق خاک این سه کشور به صورت زمینی به گرجستان سفر کنند. در ادامه به صورت جداگانه هر یک از این روش ها را بررسی می کنیم.

 

سفر زمینی به گرجستان از طریق مرز ترکیه

درست است که مسیرهای متفاوتی برای سفر زمینی از ایران به ترکیه وجود دارد و با وجود مرز مشترک بین سه کشور ایران _ ارمنستان، ایران _ ترکیه و ایران _ آذربایجان، امکان سفر زمینی از طریق هر سه کشور وجود دارد، اما بیشتر مسافران بهترین و راحت ترین مسیر یعنی مرز ایران و ترکیه را برای سفر زمینی به گرجستان انتخاب می کنند و از طریق مرز بازرگان سفر خود را آغاز می کنند.

به همین خاطر ما در این قسمت درباره جزئیات سفر به ترکیه و شرایط عبور از مرز بازرگان اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم تا در صورت نیاز بتوانید از آن ها استفاده کنید.

عبور از مرز

برای سفر زمینی به کشور گرجستان از طریق مرز ترکیه مسافران باید ابتدا به استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز بروند. مسافرانی که قصد دارند به کشور گرجستان سفر کنند، باید از مرز بازرگان و مرز واله عبور کنند.

  • مرز بازرگان
    بهترین و راحت ترین مرز بین ایران و ترکیه مرز بازرگان است که بین ایران و ترکیه قرار دارد. ساعات کاری مرز بازرگان ۲۴ ساعته است. فاصله شهر تبریز تا مرز بازرگان ۲۹۰ کیلومتر است.

فاصله شهرهای ترکیه از مرز بازرگان

با توجه به اینکه امکان سفر زمینی به گرجستان از طریق مرز بازرگان و کشور ترکیه فراهم شده است، برای محاسبه فاصله ایران تا گرجستان قصد داریم، فاصله شهرهای ترکیه از مرز بازرگان را محاسبه کنیم تا بتوانید تصور درستی از مسافت پیش رو و زمان مورد نیاز برای سفر داشته باشید.

با مشاهده نقشه گرجستان و ایران و همچنین نقشه گرجستان و همسایگان این کشور، متوجه می‌شوید که مسیرهای زیادی برای سفر زمینی بین این دو کشور وجود دارند. برای مثال مرز بازرگان به چند شهر ترکیه راه دارد و فاصله هر یک با یکدیگر متفاوت هستند.

  • فاصله مرز بازرگان تا شهر بایزید در ترکیه، ۴۰ کیلومتر
  • فاصله مرز بازرگان تا شهر آغری در ترکیه، ۱۲۷ کیلومتر
  • فاصله مرز بازرگان تا شهر ایغدیر در ترکیه، ۹۰ کیلومتر
  • فاصله مرز بازرگان تا استانبول، ۱۵۳۷ کیلومتر
  • فاصله مرز بازرگان تا وان ترکیه، ۲۰۰ کیلومتر
  • مرز واله
    پس از گذشتن از مرز بازرگان سه ساعت بعد، مسافران به مرز واله یعنی مرز بین ترکیه و گرجستان می‌ رسند. ساعات کاری مرز واله نیز ۲۴ ساعته است. فاصله بین مرز بازرگان تا مرز واله ۳۸۰ کیلومتر است. مسافران هنگام عبور از این مسیر می توانند از شهرهای، ایغدیر، گوربولاغ، دوبایزید، اردهان و کارس عبور کنند.

سفر زمینی به گرجستان از طریق مرز ترکیه

سفر زمینی به گرجستان از طریق مرز ارمنستان

کشور ارمنستان که دارای مرز زمینی مشترک با ایران است، یکی دیگر از راه های رسیدن به کشور گرجستان محسوب می‌شود. مسافرانی که قصد داشته باشند از طریق کشور ارمنستان به گرجستان سفر کنند، باید ابتدا به شهر تبریز بروند و از طریق مرز زمینی نوردوز وارد کشور ارمنستان شوند.

عبور از مرز

پس از گذشتن از مرز نوردوز و رسیدن به کشور ارمنستان مسیرهای پر پیچ‌ و خم کوهستانی پیش روی مسافران قرار دارد تا هنگامی که به مرز ساداخلو برسند. در این نقطه دیگر خاک ارمنستان به پایان می رسد و مسافران وارد خاک گرجستان می شوند.

توجه: مرز ارمنستان دارای جاده های بسیار صعب‌ العبور و پر پیچ‌ و خمی است؛ بنابراین اگر راننده حرفه‌ ای نیستید و با مسیر سفر آشنایی ندارید به هیچ وجه توصیه نمی کنیم از طریق این مسیر سفر زمینی خود به گرجستان را ادامه دهید.

سفر زمینی به گرجستان از طریق مرز ارمنستان

سفر زمینی به گرجستان از طریق مرز آذربایجان

مرز آذربایجان نیز یکی دیگر از راه های رسیدن به کشور گرجستان است. مسافرانی که قصد داشته باشند از طریق مرزهای آذربایجان به کشور گرجستان سفر کنند، می توانند یکی از دو مسیر زیر را انتخاب کنند.

نکته: برای سفر به گرجستان از طریق خاک آذربایجان حتماً باید ویزای آذربایجان را داشته باشید و همچنین نسبت به جاده های پر پیچ و خم این مرز آشنایی داشته باشید.

  • مرز آستارا

مرز آستارا در استان گیلان قرار دارد و بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند از مسیر زیبای استان های شمالی مانند گیلان، در طول سفر خود عبور کنند. با توجه به اینکه مسافت بین مرز آستارا تا شهر تهران کمتر است، می توان گفت که اغلب مسافرانی که قصد دارند از طریق کشور آذربایجان به گرجستان سفر کنند، مرز آستارا انتخاب می کنند. فاصله بین شهر تهران تا مرز آستارا ۵۰۰ کیلومتر است.

  • مرز بیله سوار

مرز بیله سوار در شهر اردبیل قرار دارد. افرادی که قصد دارند از مناطق غربی و جنوبی کشور به سمت گرجستان سفر کنند، معمولاً مرز بیله سوار را انتخاب می کنند. فاصله بین شهر تهران و مرز بیله سوار نیز حدود ۷۰۰ کیلومتر است.

مسافرانی که این مرز را برای شروع سفر خود انتخاب کنند، می توانند پس از گذشتن از مرز بیله سوار وارد کشور آذربایجان شوند و پس از عبور از مرز پل قرمز در خاک آذربایجان به طرف گرجستان حرکت کنند.

سفر زمینی به گرجستان از طریق مرز آذربایجان

مسافت ایران تا گرجستان زمینی

مسافت ایران تا گرجستان زمینی با توجه به مسیر انتخابی و مرز خروجی متفاوت است. در این قسمت با بررسی فاصله بین تهران تا تفلیس در مسیر های مختلف به شما کمک می کنیم تا اطلاعات دقیق تری درباره فاصله ایران تا گرجستان به صورت زمینی داشته باشید.

مسافت ایران تا گرجستان از مرز ترکیه

برای سفر به گرجستان از طریق مرز کشور ترکیه کل مسافت سفر از شهر تهران تا شهر تفلیس را در نظر می گیریم. فاصله تهران تا تفلیس از طریق این مرز ۱۳۰۰ کیلومتر است.

  • فاصله تهران تا شهر تبریز ۶۲۵ کیلومتر
  • فاصله شهر تبریز تا مرز بازرگان ۲۹۰ کیلومتر
  • فاصله مرز بازرگان تا مرز واله ۱۸۰ کیلومتر
  • فاصله مرز واله تا شهر تفلیس ۲۰۰ کیلومتر

مسافت ایران تا گرجستان از مرز آذربایجان

مسافت بین تهران تا شهر تفلیس از طریق مرز آذربایجان متفاوت است. چرا که دو مسیر برای رسیدن به تفلیس وجود دارد.

مسیر اول

  • فاصله شهر تهران تا مرز آستارا ۵۰۰ کیلومتر
  • فاصله مرز آستارا تا مرز پل قرمز ۶۰۰ کیلومتر
  • فاصله مرز پل قرمز شهر تفلیس ۶۰ کیلومتر، مجموعاً ۱۱۶۰ کیلومتر

مسیر دوم

  • فاصله تهران تا مرز بیله سوار ۷۵۰ کیلومتر
  • فاصله بین مرز بیله سوار تا مرز پل قرمز ۶۰۰ کیلومتر
  • فاصله مرز پر قرمز تا شهر تفلیس ۶۰ کیلومتر، مجموعاً ۱۴۱۰ کیلومتر

 

مسافت ایران تا گرجستان از مرز ارمنستان

فاصله بین شهر تهران تا تفلیس از طریق مرز ارمنستان ۱۶۳۰ کیلومتر است.

  • فاصله تهران تا مرز نوردوز ۷۵۰ کیلومتر
  • فاصله مرز نوردوز تا مرز ساداخلو ۸۰۰ کیلومتر
  • فاصله مرز ساداخلو تا تفلیس ۷۵ کیلومتر

مسافت ایران تا گرجستان از مرز ارمنستان

قوانین رانندگی در سفر زمینی به گرجستان

افرادی که قصد داشته باشند با ماشین شخصی و از طریق زمینی به گرجستان سفر کنند، باید مدارک لازم برای سفر را به همراه داشته باشند. از جمله این مدارک می توان به گواهینامه رانندگی، برگه کاپوتاژ، پلاک بین المللی و مدارک خودرو اشاره کرد.

آشنایی با قوانین رانندگی در سفر زمینی گرجستان نیز برای این افراد ضروری است. با توجه به اینکه هزینه سوخت و اجاره خودرو در کشور مجارستان پایین است، بسیاری از مسافران، سفر زمینی به گرجستان با خودروی شخصی را انتخاب می‌ کنند، اما این افراد برای رانندگی در جاده‌ های کشور گرجستان باید حتماً مجوز رانندگی داشته باشند.

مجوز رانندگی در گرجستان همان مجوز رانندگی بین المللی یا IDP است که توسط سازمان ملل تنظیم می شود. این گواهینامه نشان می‌دهد که شما در کشور خود گواهینامه رانندگی دارید و می توانید در کشور های دیگر نیز از وسایل نقلیه استفاده کنید. البته افرادی که قصد داشته باشند بیش از سه ماه در گرجستان بمانند باید حتماً گواهینامه رانندگی گرجستان را دریافت کنند.

قوانین رانندگی در گرجستان

مدارک مورد نیاز برای سفر زمینی به گرجستان با خودرو شخصی

مدارکی که هنگام سفر زمینی از طریق مرز کشورهای همسایه به گرجستان مورد نیاز است، عبارتند از:

  • برگه کاپوتاژ

برای خارج کردن وسیله نقلیه شخصی از مرز کشور داشتن برگه کاپوتاژ یا همان پلاک ترانزیت مورد نیاز است. مسافران برای دریافت برگه کاپوتاژ باید از طریق اداره گمرک اقدام کنند. دارا بودن برگه سبز خودرو، سند خودرو یا فاکتور فروش، کارت ماشین، گواهینامه ایرانی، بیمه نامه و گذرنامه برای دریافت برگه کاپوتاژ مورد نیاز است.

  • پلاک بین المللی

برای خروج از مرز کشور باید حتماً پلاک بین المللی داشته باشید. جهت دریافت پلاک بین المللی باید به صورت اینترنتی وارد سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی شوید.

  • گواهینامه بین المللی

همانطور که اشاره کردیم داشتن گواهینامه بین المللی و دریافت آن از طریق سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برای رانندگی در کشورهای همسایه ضروری است.

مدارک مورد نیاز برای سفر زمینی به گرجستان با خودرو شخصی

  • دفترچه مالکیت خودرو

برای دریافت این دفترچه مجدداً باید به سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه شود. اعتبار دفترچه مالکیت خودرو یک سال است و امکان تمدید آن وجود ندارد. به همین خاطر در صورتی که قبلاً دفترچه مالکیت را دریافت کرده اید و تاریخ آن گذشته، مجدداً باید برای دریافت اقدام نمایید و هزینه آن را پرداخت کنید.

  • مدارک مربوط به عوارض خروج از کشور

برای خروج از مرزهای کشور پرداخت عوارض خروجی ضروری است. مسافران می توانند با مراجعه به شعب بانک ملی در سراسر کشور و یا از طریق سامانه پرداخت سداد، برای پرداخت کردن عوارض خروجی اقدام کنند. هزینه عوارض خروجی برای اولین بار کمتر است، اما اگر برای بار دوم یا سوم از کشور خارج می شوید باید هزینه بیشتری بپردازید.

  • گذرنامه

دارا بودن گذرنامه یا همان پاسپورت برای خارج شدن از کشور ضروری است.

  • ویزا

با توجه به اینکه ورود به کشور گرجستان و ترکیه نیاز به دریافت ویزا ندارد، افرادی که از طریق مرز ارمنستان و ترکیه اقدام می کنند، نیازی به ویزا ندارند؛ اما افرادی که از طریق مرز آذربایجان به گرجستان سفر می کنند باید برای ورود به کشور گرجستان ویزا دریافت کنند.

  • خرید بیمه نامه خودرو

خرید بیمه شخص ثالث برای سفر زمینی به گرجستان نیز ضروری است؛ بنابراین اگر بیمه خودرو شما تمام شده حتماً باید مجدداً بیمه شخص ثالث خریداری کنید.

 

هزینه سفر زمینی به گرجستان

پس از صحبت درباره جزئیات سفر و مدارک مورد نیاز برای سفر زمینی به گرجستان، نوبت به این می رسد تا بدانید سفر زمینی به این کشور چقدر خرج برمی‌دارد و چه مقدار باید پول برای سفر زمینی کنار بگذارید.

برای محاسبه هزینه سفر زمینی به گرجستان باید هزینه های مربوط به کاپوتاژ، خرید بیمه، عوارض خروج از کشور و سایر موارد در نظر گرفته شود.

هزینه مربوط به مدارک سفر به گرجستان

بهتر است قبل از اینکه به هزینه‌های اقامت در گرجستان، رزرو هتل و خرید خورد و خوراک اشاره کنیم، از ابتدا درباره هزینه های صدور مدارک شروع کنیم.

  • هزینه پاسپورت ۱۲۵, ۰۰۰ تومان
  • عوارض خروج از کشور برای بار اول ۲۲۰ هزار تومان
  • هزینه برگه کاپوتاژ ۱۸ هزار تومان
  • هزینه دریافت کارت مالکیت خودرو ۱۳۰, ۰۰۰ تومان
  • هزینه برچسب کانون جهانگردی ۵, ۴۰۰ تومان
  • هزینه عضویت در کانون جهانگردی ۴۴ هزار تومان
  • هزینه پلاک بین المللی ۴۲۵ هزار تومان
  • هزینه گواهینامه بین المللی ۱۴۰۰۰۰ تومان
  • هزینه بیمه شخص ثالث با توجه به نوع خودرو و بیمه متفاوت است.

هزینه سفر زمینی به گرجستان

هزینه سوخت

محاسبه هزینه سوخت با توجه به تعداد روزهای سفر و میزان گشت و گذار متفاوت است، اما فقط به این نکته اشاره می کنیم که هزینه هر لیتر بنزین در کشور گرجستان حدود ۱۹ هزار تومان است.

توجه: هنگامی که قصد خروج از کشور را دارید با توجه به میزان حجم باک خودرو باید ما به‌ التفاوت قیمت بنزین را بپردازید.

هزینه اقامت در گرجستان

اگر بخواهید در شهر تفلیس اقامت داشته باشید، هزینه های مربوط به اقامت و رزرو هتل با توجه به نوع هتل، تعداد ستاره ها و محل قرار گیری متفاوت است؛ بنابراین باید با توجه به بودجه ای که دارید، یکی از هتل های با کیفیت یا هاستل های تمیز شهر تفلیس را انتخاب کنید.

هزینه اقامت در هاستل و هتل های شهر تفلیس از ۱۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا حدود ۶ میلیون تومان متغیر است؛ بنابراین شما می توانید با توجه به بودجه ای که دارید یک محل اقامت مناسب برای خود تهیه کنید.

هزینه خورد و خوراک

یکی از اصلی ترین هزینه های مربوط به سفر، هزینه خورد و خوراک و مواد غذایی هنگام سفر است.

هزینه یک وعده غذایی در فست فود یا رستوران های شهر تفلیس از ۱۰۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان متغیر است.

اقلام ضروری خوراکی عبارتند از:

  • قیمت یک عدد نان ۷, ۰۰۰ تومان
  • قیمت یک بطری آب معدنی ۷۰۰۰ تومان
  • قیمت شیر ۲۰ هزار تومان
  • قیمت برنج سفید ۲۲ هزار تومان
  • قیمت تخم مرغ ۱۲ عددی ۲۷ هزار تومان

 

هزینه بازدید از اماکن گردشگری گرجستان

هزینه های مربوط به بازدید از جاذبه های توریستی و مکان های گردشگری در تفلیس بسیار کم است.  اغلب جاذبه های گردشگری به صورت رایگان قابل بازدید هستند.

هزینه بازدید از اماکن گردشگری گرجستان

مشکلات سفر زمینی به گرجستان

تا این قسمت از مقاله درباره شرایط، قوانین و مسیر های سفر زمینی به گرجستان صحبت کردیم و از مزایای این سفر ماجراجویانه گفتیم، اما منصفانه نیست اگر درباره مشکلات سفر زمینی به گرجستان هیچ صحبتی نکنیم.

اصلی‌ ترین مشکل سفر زمینی به گرجستان طولانی بودن سفر است. چرا که همواره در سفرهای زمینی چالش‌ هایی پیش روی مسافران قرار دارد که می تواند برای آن ها مشکلاتی ایجاد کند. این مشکلات نیز شامل مسیرهای طولانی، خستگی و بی خوابی، رانندگی طولانی مدت و معطلی در مرز کشورها می شود.

اما اگر به صورت دقیق برنامه‌ ریزی کرده باشید و اطلاعات کافی در زمینه انتخاب مسیر سفر و مدارک مورد نیاز برای سفر داشته باشید، می توانید سفر خاطره انگیز و جذابی داشته باشید، از مناظر زیبای طبیعی در طول سفر لذت ببرید و تجارب جدیدی کسب کنید.

به طور کلی اگر با مشکلات سفر زمینی به گرجستان آشنا شوید، می‌ توانید راهکارهایی را پیدا کنید که با استفاده از آن‌ها سفر راحت ‌تری به گرجستان داشته باشید. سفر زمینی به گرجستان بیشتر یک سفر ماجراجویانه است؛ بنابراین افرادی که قصد دارند راحت‌ تر به گرجستان برسند، می‌ توانند با خرید یک بلیط هواپیما خیلی راحت به مقصد برسند و دیگر نیازی نیست استرس جاده و زمان سفر را داشته باشند.

  • زمان سفر به‌ صورت زمینی بسیار طولانی می ‌شود و ممکن است برای هر کسی تحمل آن راحت نباشد.
  • گاهی اوقات پیش می‌آید که وسایل نقلیه در طول مسیر خراب شوند و مشکلات بیشتری برای مسافران ایجاد کنند.
  • حتی ممکن است ابتلا به بیماری‌ های مختلف در طول سفر باعث ناراحتی مسافران شود. به همین خاطر اگر تحمل چنین چالش‌ هایی را دارید و به دنبال یک سفر ماجراجویانه هستید، می‌توانید مشکلات سفر زمینی به گرجستان را هم پشت سر بگذارید.

نتیجه گیری

سفر زمینی به گرجستان یکی از جذاب ترین و زیباترین سفر هایی است که می توانید تجربه کنید. با توجه به اینکه امکان استفاده از اتوبوس و خودروی شخصی برای سفر زمینی به گرجستان وجود دارد، شما می توانید برنامه ریزی کنید و پس از آماده کردن مدارک مورد نیاز کوله بار سفر ببندید و قدم در راه این مسیر پر پیچ و خم و پر چالش بگذارید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. ‎سلام، لطفا این مقاله رو آپدیت کنید، در تاریخ دو اسفند ۱۴۰۲ ، من و همسرم که ساکن ایروان هستیم، قصد سفر زمینی به گرجستان داشتیم، رفتار پلیس مرزی بسیار زشت و زننده بود، به محض دیدن پاسپورت ایرانی در دست ما بی سیم زدند و یک آفیسر ما رو از صف کشید بیرون، جلوی همه ی مسافران از ما خواستند کیف پولمان را نشان دهیم که چقدر پول داریم، با اینکه هزار و دویست دلار پول به صورت لاری و درام و دلار همراهمان بود، ووچر سه شب هتل در تفلیس هم داشتیم، بیمه مسافرتی یک ماهه نیز از قبل گرفته بودیم، ما را دیپورت کردند، رفتار خیلی زشتی داشتند و حتی برخی آفیسر ها ارتباط چشمی با ما برقرار نمیکردند، لطفا اطلاع رسانی کنید که ایرانی ها ففط هوایی به گرجستان بروند. زمینی راه نمیدهند !!

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      ممنونیم که تجربه خود را با ما و سایر همراهان پته به اشتراک گذاشتید و متاسفیم بابت اتفاق ناخوشایندی که برای شما افتاده

      آیا مفید بود؟