در صورت گم شدن بلیط هواپیما، نگران نباشید!

از سفر بدانید
در صورت گم شدن بلیط هواپیما، نگران نباشید!

چه اتفاقی میتواند ناخوشایند تر از گم شدن بلیط هواپیما قبل از سفر باشد؟ وقتی برای سفر مهمی آماده می‌شوید و مدام در حال چک کردن وسایل و چمدان‌ها هستید، بعید نیست حواستان از مدارک و بلیط هواپیما پرت شود و آن‌را جا بگذارید یا گم کنید، اما اگر در این موقعیت قرار گرفتید نگران نشوید، چند راهکار ساده میتواند شما را از این دردسر راحت کند.

درصورت گم شدن بلیط هواپیما چکار کنیم؟

شما در فرودگاه حاضر شده‌اید تا به سفری که مدت‌ها منتظر آن بودید، بروید. ناگهان در حین چک کردن وسایلتان متوجه می‌شوید که بلیط هواپیما همراهتان نیست. خب طبیعتا قدری مضطرب می‌شوید و فکر می‌کنید که باید سفر خود را کنسل کنید یا به خانه برگردید و بلیطی که جا گذاشته‌اید را بردارید. ولی احتیاجی به هیچ یک از این کارها نیست. آرامش خود را حفظ کنید و به سایتی که بلیط را از آن تهیه کرده‌اید مراجعه کنید. یکی از مزیت‌های خرید آنلاین بلیط هواپیما از پته این است که همه اطلاعات شما و بلیطی که تهیه کرده‌اید در پروفایلتان ذخیره می‌شود.  با مراجعه به قسمت مربوطه می‌توانید برای چاپ کردن مجدد بلیط یا ذخیره اطلاعات در تلفن همراه خود اقدام کنید. البته در سفرهای داخلی احتیاجی به ارائه پرینت بلیط خریداری شده ندارید. ارائه کارت ملی به بخش مربوطه برای صدور کارت پرواز کافی‌ست.

 بلیط هواپیما حضوری را گم کرده‌ام، راه حل چیست؟

اگر تهیه بلیط هواپیما را به صورت حضوری و از آژانس‌های هواپیمایی انجام داده‌اید باید به دنبال راه دیگری باشید. اگر شماره تلفنی که در زمان خرید بلیط از آن استفاده کردید را همراه خود دارید می‌توانید با استفاده از این شماره تلفن دوباره به اطلاعات بلیط هواپیما دست پیدا کنید و آن را چاپ کنید. اگر این شماره تلفن را نیز به یاد ندارید باید به سایت شرکت ارائه‌دهنده خدمات هوایی بروید و کد ملی خود را وارد کرده و اطلاعات پرواز خود را به دست ‌آورید.

در صورت گم شدن بلیط هواپیما، چاپ بلیط ضروری است؟

اگر در لحظات آخر و نزدیک به پرواز متوجه گم شدن بلیط هواپیمای خود شدید و زمان کافی برای چاپ مجدد آن نداشتید. نگران نباشید زیرا برای پروازهای داخلی نیازی به ارائه بلیط چاپ شده نیست و تنها با همراه داشتن کارت ملی یا عکس آن، می‌توانید کارت پرواز را دریافت کنید و به ادامه سفر خود بپردازید.

هزینه چاپ مجدد بلیط هواپیما چقدر است؟

اگر به هر دلیلی بلیط هواپیما در دسترس شما نبود و مجبور به چاپ مجدد آن شده‌اید. باید این نکته را بدانید که چاپ مجدد بلیط هواپیما در ایران هیچ هزینه‌ای برای شما در بر نخواهد داشت و اگر فردی به این بهانه تقاضای وجه اضافه کرد به احتمال زیاد قصد کلاهبرداری از شما را دارد. البته اگر بلیط خود را در کشورهای خارجی گم کنید بسته به قوانین هوایی کشور مربوطه گاهی اوقات مشمول پرداخت جریمه خواهید شد.

چند بار می‌توان بلیط هواپیما را چاپ کرد؟

با خرید بلیط هواپیما از وبسایت‌های آنلاین خرید بلیط مانند پته می‌توانید هر زمان که بخواهید بلیط خود را چاپ کنید. به طور کلی با خرید بلیط آنلاین هواپیما هیچ محدودیتی در چاپ بلیط خریداری شده وجود ندارد.

مزایا چاپ بلیط هواپیما

همراه داشتن بلیط چاپ شده به شما این امکان را می‌دهد که هر زمان احتیاج به نشان دادن بلیط بود، آن را به فرد مورد نظر نشان دهید. در صورتی که پرواز شما به هر دلیلی کنسل شود، برای دریافت مبلغ بلیط خریداری شده احتیاج به داشتن بلیط پرینت شده که مهر فرودگاه روی آن خورده دارید. البته این موضوع در بلیط‌های چارتری ضرورت دارد.

راه‌های پیدا کردن بلیط هواپیما

برای پیدا کردن بلیط هواپیمای گم شده راه‌های زیادی وجود دارد. در ادامه این مطلب به توضیح روش‌های می‌پردازیم که به کمک آن‌ها بلیط خود را بازیابی کنید تا از پرواز جا نمانید.

چاپ بلیط هواپیما با شماره بلیط یا شماره واچر

بلیط هواپیما آنلاین

تمام بلیط‌های هواپیمایی که به صورت آنلاین تهیه می‌شوند، شماره پیگیری منحصر به‌ فرد خود را دارند. مسافران می‌توانند از طریق آن از سیستم رزرو مربوطه بلیط خود را پیگیری کنند. این کد در بلیط به عنوان شماره واچر ثبت شده است. بهتر است این کد را در جایی یادداشت کنید و در تلفن همراه خود داشته باشید.

در هنگامی که بلیط هواپیما شما گم شده و احتیاج به چاپ مجدد آن دارید، می‌توانید با کمک گرفتن از شماره واچر که بر روی بلیط درج شده و شماره تلفن همراهی که با آن بلیط خریده‌اید به اطلاعات بلیط دست پیدا کنید و بلیط خود را چاپ کنید.

پیشنهاد میکنیم بخوانید
بررسی نوشته های روی بلیط هواپیما

مشاهده بلیط هواپیما با کد ملی

در صورتی که بلیط آنلاین تهیه کرده‌اید. شما می‌توانید با کدملی و شماره تلفن همراهی که در هنگام خرید آن را ثبت کردید. به بلیط خود دست پیدا کنید و بلیط خود را مجددا چاپ کنید.

شماره PNR یا کد مرجع رزرو چیست؟

کد مرجع رزرو یا PNR شماره‌ای است که به تلفن همراه شما ارسال می‌شود و روی بلیط هم درج شده است. این شماره مرجع در انتهای ستون درج می‌شود و به معنای ثبت نام مشتری است. فرض کنید می‌خواهید برای چند نفر بلیط هواپیما بخرید. بلیط‌ برای هر فرد به صورت مجزا صادر می‌شود و این یعنی شماره بلیط هر کدام فرق می‌کند. اما چون همه آن‌ها را شما خریده‌اید، شماره PNR یا کد مرجع رزرو تمامی آن‌ها یکسان خواهد بود. به بیان ساده‌تر، کد مرجع رزرو به ایرلاین‌ها کمک می‌کند مسافران خود را دسته‌بندی کنند و نظم بیشتری داشته باشند. با استفاده از این کد می‌توان دوباره بلیط را مشاهده و چاپ کرد. استفاده از کد مرجع این امکان را به شما می‌دهد که بلیط هواپیمای گم شده خود را بازیابی کنید.

سخن آخر

به طور کلی گم شدن بلیط هواپیما اتفاق بد و جبران ناپذیری نیست. در پروازهای داخلی هم احتیاجی به چاپ بلیط ندارید و تنها با ارائه کارت ملی می‌توانید کارت پرواز را دریافت نمایید. در پروازهای چارتری تنها زمانی نیاز به بلیط چاپ شده دارید که پرواز بیش از دو ساعت تاخیر داشته و شما تقاضای کنسل کردن بلیط خود را دارید. در این صورت باید بلیط چاپ شده به همراه مهر فرودگاه را ارائه دهید تا بتوانید وجه پرداختی خود را پس بگیرید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید