خدمات cip و vip چیست؟

از سفر بدانید
خدمات cip و vip چیست؟

خدمات cip و vip فرودگاهی جزو خدمات ویژه‌ ای هستند که در ازاء پرداخت هزینه به مسافران ارائه می‌ شوند. مخفف کلمه‌ های vip فرد خیلی مهم و cip فرد مهم سیاسی است. به این معنی که خدمات ویژه‌ ای در طول پرواز با هواپیما به این افراد ارائه می‌ شود. ازجمله خدمات VIP و CIP در فرودگاه می‌توان به انجام کلیه تشریفات مسافر از جمله دریافت کارت پرواز، پذیرایی در سالن، بازرسی اختصاصی، ترانسفر تا پای پلکان پرواز و …. اشاره‌کرد.نکته قابل توجه این که خرید خدمات VIP و CIP نیز مانند خرید بلیط هواپیما به صورت اینترنتی انجام می گیرد.

خدمات vip چیست؟

اگر می‌ خواهید بدانید خدمات vip چیست و اطلاعات کافی در این‌ باره ندارید، بد نیست بدانید که این اصطلاح مختص افرادی است که از نظر اقتصادی و سیاسی جزو افراد مهم هستند. در فرودگاه‌ ها و هواپیما کابین به خصوصی برای این افراد در نظر گرفته می‌ شود و خدمات ویژه‌ ای به آن‌ ها ارائه می‌ شود.

سطح خدمات vip در کشور ما نسبت به خدمات vip در کشورهای دیگر پایین‌ تر است. در کشورهای خارجی مسافران vip با خودروهای بسیار لوکس مانند پورشه و مرسدس بنز تا نزدیک پلکان هواپیما می‌ روند. حتی برخی از مسافران vip، اگر برای سوار شدن به هواپیما تأخیر داشته باشند، پرواز به مدت ۳۰ دقیقه برای آن‌ها منتظر می‌ ماند. البته این مورد فقط شامل خدمات vip می‌ شود. از جمله خدمات ویژه دیگر می‌ توان به خدماتی که در طول پرواز ارائه می شود، اشاره نمود.

  • افراد vip از لانژ های اختصاصی و گیت‌ های مخصوص در فرودگاه عبور می‌ کنند و نیازی نیست منتظر بازرسی افراد دیگر بمانند.
  • این افراد هنگام سوار شدن و پیاده شدن از هواپیما نیز دارای شرایط خاص خود هستند. به‌ عنوان‌ مثال بعد از همه مسافران سوار هواپیما می‌ شوند و قبل از همه پیاده می‌ شوند.
  • افراد وی آی پی هنگامی‌که در فرودگاه هستند، می‌ توانند در استراحتگاه‌ های ویژه‌ ای بمانند و با نوشیدنی‌ ها و خوراکی‌ های متنوع پذیرایی شوند. رستوران‌ های بسیار مجللی در فرودگاه برای پذیرایی از افراد وی آی پی در نظر گرفته‌ شده است.
  • مسافران پرواز vip، کلاس هواپیمایی فرست کلاس را خریداری می‌ کنند و از امکانات ویژه‌ ای مانند حمام در ارتفاع ۱۲ هزار متری، سونا، جکوزی، اتاق‌ های تک نفره و دو نفره رمانتیک، انواع نوشیدنی‌ های سرد و گرم، تخت خواب، لوازم بهداشتی و … استفاده می‌ کنند.
  • افرادی که از خدمات vip فرودگاهی استفاده می‌ کنند، عبارت‌اند از: شخصیت‌ های هنری و سیاسی، دیپلمات‌ ها، اعضای هیئت‌ وزیران، مدیران شرکت‌ ها، مدیران کشور، روسای جمهور

خدمات vip

خدمات vip فرودگاه امام

خدمات vip فرودگاه امام یکی از سرویس‌ های جدید و لاکچری است که به مسافران بیشتر ارائه می‌ شود. در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، دو هتل وجود دارد که مخصوص مسافران وی آی پی هستند.

هتل نووتل و هتل ایبیس دو هتلی هستند که تشریفات وی آی پی را در این فرودگاه مدیریت می‌ کنند. این هتل‌ ها 24 ساعت شبانه‌ روز و در تمام‌ روزهای هفته، مشغول ارائه خدمات وی‌ آی‌ پی به مسافران ویژه هستند. ازجمله خدماتی که در این هتل‌ ها به مسافران ارائه می‌ شود عبارت‌اند از:

  • مسافران با خرید سرویس vip در هر نقطه از پایتخت باشند، می‌ توانند با استفاده از ترانسفر رایگان به فرودگاه منتقل شوند و برای پذیرش منتظر بمانند.
  • پس از رسیدن به هتل مسافران vip پذیرایی می‌ شوند تا کارکنان سرویس فست ترک، امور مربوط به دریافت کارت پرواز و تحویل بار مسافران را انجام دهند.
  • در این مدت مسافران می‌ توانند در محیطی آرام به استراحت بپردازند و کارهای شخصی خود را انجام دهند.
  • ۳۰ دقیقه قبل از پرواز، این مسافران توسط یک شاتل اختصاصی به ترمینال مسافری منتقل می‌ شوند و بدون منتظر ماندن از گیت‌ های اختصاصی بازرسی عبور می‌ کنند. سپس به سالن Check in وارد می‌ شوند.
  • در این مرحله مسافران از گیت اختصاصی عبور کرده و بدون منتظر ماندن در صف پلیس گذرنامه، وارد سالن ترانزیت می‌شوند.
  • در صورتی‌ که مسافران vip، از قبل هزینه‌ های مشایعت را پرداخت کرده باشند، یک همراه در طول مسیر آن‌ ها را راهنمایی می‌ کند تا بتوانند در آخرین دقایق باقی مانده به پرواز، سوار هواپیما شوند.
  • همچنین در هنگام پیاده شدن از هواپیما نیز مسافران وی آی پی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، در ابتدا از هواپیما پیاده می‌ شوند و نیازی نیست برای عبور از گیت ویژه پلیس گذرنامه، منتظر بمانند.
  • این افراد با استفاده از شاتل اختصاصی و با استقبال کارکنان فست ترک، از فرودگاه به لانژ اختصاصی هتل منتقل می‌ شوند.
  • خدماتی که در طول پرواز هواپیما نیز به این مسافران ارائه می‌ شود در بخش پیش عنوان کردیم. این افراد می‌ توانند از بین منوی نوشیدنی‌ ها و انواع غذاهای ایرانی و خارجی گزینه‌ های مورد علاقه خود را انتخاب کنند و از لپ‌ تاپ شخصی خود نیز در طول پرواز استفاده کنند.

خدمات cip چیست؟

خدمات cip نیز در طبقه‌ بندی خدمات ارائه‌ شده در طول پرواز قرار می‌ گیرند که به تاجران و افرادی که از نظر اقتصادی سرشناس هستند، تعلق می‌ گیرد. البته هر فردی که توانایی مالی داشته باشد، می‌ تواند خدمات cip را خریداری نمایند و این خدمات تنها مختص این افراد نیستند. ولی بیشتر افرادی که جزو مدیران کارخانه‌ ها، سرمایه‌ گذاران معروف و افراد مهم اقتصادی هستند، از این خدمات استفاده می‌ کنند.

  • مسافرانی که این سرویس را خریده باشند، نیازی نیست درگیر دریافت کارت پرواز، تحویل بار یا امور گمرکی و گذرنامه شوند. چرا که کارکنان فرودگاه تمام این خدمات را برای آن‌ ها انجام می‌ دهند.
  • مسافران cip از گیت‌ های مخصوص عبور می‌ کنند و هرگز در صف‌ های طولانی منتظر نمی‌ مانند.
  • این افراد در یک سالن اختصاصی منتظر می‌ شوند تا زمان پرواز برسد و از خدمات تشریفاتی استفاده می‌ کنند.
  • در نهایت نیز با استفاده از خودروهای مخصوص به نزدیکی پلکان هواپیما می‌ روند و جزء آخرین نفرهایی هستند که وارد هواپیما می‌ شوند.
  • خدمات سی آی پی که به این افراد ارائه می‌ شود، شامل پذیرایی قبل از پرواز و بعد از پرواز است.
  • همچنین این افراد می‌ توانند از اینترنت پرسرعت در فرودگاه و در طول مسیر استفاده کنند.
  • استراحت در سوئیت‌ های مجلل تا زمان پرواز و انتخاب غذاهای متنوع از بین منوی اختصاصی cip برای این افراد میسر شده است.

امکان رزرو آنلاین خدمات cip در فرودگاه‌ های مختلف ایران مانند فرودگاه‌ های مشهد، اصفهان، فرودگاه مهرآباد و امام خمینی در تهران، بندرعباس، کرمانشاه، کیش و تبریز فراهم شده است. هر کس با توجه به هزینه‌ هایی که پرداخت می‌ کند، از خدمات ویژه استفاده می‌ کند.

خدمات cip

خدمات cip فرودگاه امام

در فرودگاه امام خمینی از سال ۱۳۹۱ پس از برگزاری اجلاس سران جنبش غیر متعهدها، خدمات تشریفات اختصاصی یا همان cip به مسافران ارائه می‌ شود. یک فضای اختصاصی برای مسافران cip در فرودگاه امام خمینی در نظر گرفته‌ شده است که مساحتی حدود ۷۵۰۰ متر و سه طبقه دارد.

خدمات cip مانند vip نیست که تنها افرادی که بلیط فرست کلاس تهیه‌کرده‌ اند، بتوانند از آن استفاده کنند. مسافران پرواز که بلیط های بیزینس کلاس و اکونومی هم خریداری کرده باشند، می‌ توانند از آن استفاده کنند. تنها باید هزینه‌ های موردنیاز را پرداخت کنند.

معمولاً اغلب افرادی که جزو بازرگان، مسافرین ناتوان و سالخورده تیم‌ های ورزشی، هنرمندان، روسای سازمان‌ های خصوصی و شرکت‌ ها، مسافران غیر ایرانی و … هستند، خدمات cip را خریداری می‌ کنند. از امکاناتی که در فرودگاه امام خمینی به این مسافران ارائه می‌ شود، می‌ توان موارد زیر را نام برد.

  • دریافت کارت پرواز برای مسافران
  • حمل و تحویل بار
  • پذیرایی با انواع نوشیدنی ها و غذاهای سرد و گرم
  • انتقال به فرودگاه و نزدیک هواپیما، با خودروهای اختصاصی
  • استفاده از گیت‌ های اختصاصی برای ورود به فرودگاه و تحویل گذرنامه
  • سرویس مخصوص حیوانات خانگی
  • استفاده از سرویس‌ های دستگاه بالابر و ویلچر
  • دریافت ویزا برای مسافران خارجی
  • اینترنت پرسرعت رایگان
  • سوئیت های اقامتی یک‌تخته و دوتخته
  • اتاق جلسه و اتاق کنفرانس
  • پارکینگ اختصاصی
  • ترنسفر شهری با خودروهای تشریفاتی

 

هزینه استفاده از خدمات cip چقدر است؟

هزینه استفاده از خدمات cip در هر سال اعلام می‌ شود. افرادی که بخواهند از جایگاه تشریفات cip فرودگاه امام خمینی استفاده کنند، بر اساس مبلغ‌ های تعیین‌ شده در سال ۱۴۰۲، بایستی برای خدمات زیر مبالغی که مشاهده می‌ کنید را پرداخت کنند.

سرویس هزینه (تومان)
خدمات cip برای پروازهای ورودی یا خروجی 3.211.000 تومان
خدمات دریافت ویزا برای مسافران غیر ایرانی 1.305.000 تومان
خدمات ویژه مربوط به استقبال‌کننده یا همراه 1.305.000 تومان
خدمات ویژه LOM و خدمات ویلچر 1.530.000 تومان
خدمات مربوط به حیوانات خانگی 1.642.500 تومان

 

هزینه‌ های تشریفات cip برای اقامت در سوئیت‌ های یک‌ تخته و دو تخته در مدت‌ زمان‌ های مختلف، متفاوت است. همچنین خدمات ترنسفر با خودروهای اختصاصی و تاکسی وی آی پی نیز با توجه به استانداردهای فرودگاه فرق دارد. به همین خاطر نمی‌ توان قیمت‌ های دقیقی برای آن‌ ها ارائه کرد.

خدمات cip با vip

 تفاوت خدمات cip با vip چیست؟

تا این قسمت از مقاله سعی کردیم تشریفات و خدماتی که در پروازهای VIP و CIP به مسافران ارائه می‌ شود، عنوان کنیم. همان‌ طور که متوجه شدید این خدمات به افراد خاصی ارائه می‌ شوند و از نظر امکانات رفاهی شباهت زیادی به یکدیگر دارند، اما این دو سرویس تفاوت‌ هایی هم با هم دارند که حتماً باید درباره آن‌ ها اطلاعات کافی داشته باشید.

  • مهم‌ ترین تفاوتی که بین این دو سرویس وجود دارد، تأمین امنیت برای مسافران VIP و مسافران CIP است.

افرادی که ازنظر سیاسی مهم هستند، مانند رئیس‌جمهور، حتماً از خدمات محافظان شخصی و جایگاه اختصاصی بهره‌ مند می‌ شوند. همچنین امکانات دیگری مانند دوربین‌ های نظارتی نیز برای تأمین امنیت این افراد در نظر گرفته می‌ شود. به دلیل اینکه افرادی که از این خدمات استفاده می‌ کنند شغل‌ های حساسی دارند بایستی حتماً امنیت آن‌ ها در طول پرواز حفظ شود.

  • هزینه خدمات

یک تفاوت دیگر نیز بین خدمات vip و cip وجود دارد که مربوط به هزینه خدمات VIP است. هزینه خدمات VIP، توسط سازمان‌ های دولتی و شرکت‌ ها پرداخت می‌ شود و نسبت به هزینه‌ های cip بیشتر است، اما هزینه‌ های خدمات CIP توسط شخص پرداخت می‌ شود و نسبت به هزینه‌ های vip کمتر است.

 

سخن پایانی

کلمات cip و vip، در مکان‌ های مختلف به خدمات ویژه‌ ای اطلاق می‌ شوند که در اختیار افراد قرار می‌ گیرند. این خدمات در فرودگاه شامل خدمات ویژه‌ای می‌شود که در ازاء پرداخت مبالغ بالا به مسافران ارائه می‌ شود. خدمات VIP و CIP شباهت‌ های بسیاری با یکدیگر دارند، اما از نظر قیمت و تأمین امنیت مسافران، با یکدیگر فرق دارند.

 

سوالات متداول

هزینه خدمات cip از ۴۵۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان با توجه به خدمات دریافتی متغیر است.

رئیس‌جمهورها، افراد سیاسی، شخصیت‌ هایی که شغل‌ های حساس دارند، از خدمات vip استفاده می‌ کنند.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید