با قوانین حمل بار اتوبوس در سال 1402 آشنا شوید

اتوبوس
با قوانین حمل بار اتوبوس در سال 1402 آشنا شوید

سفر با اتوبوس نیز مانند سایر وسایل حمل و نقل عمومی، دارای قوانین خاص خودش است. شما به عنوان یک مسافر اتوبوس، بعد از خرید بلیط اتوبوس، باید درباره قوانین شرکت تعاونی که بلیط اتوبوس خود را از آن تهیه کرده‌اید، اطلاعات کافی داشته باشید. یکی از مهم ترین قوانین در شرکت ‌های اتوبوسرانی، قوانین حمل بار است که ما در این نوشتار به آن ها اشاره می‌ کنیم.

مقدار بار مجاز مسافر در اتوبوس

قوانین حمل بار اتوبوس در تمام شرکت‌ های اتوبوسرانی یکسان است. به عنوان مثال مقدار بار مجاز مسافر در اتوبوس در تمام شرکت ‌های مسافربری ۲۰ کیلوگرم است. البته استثنا هایی هم وجود دارد. به عنوان مثال برخی از شرکت‌ های اتوبوسرانی هستند که در ازای دریافت مبالغ بیشتر به عنوان جریمه اضافه بار، به مسافران اجازه می ‌دهند تا ۲۰ کیلوگرم دیگر نیز بار به همراه داشته باشند.

شرکت های اتوبوسرانی مختلف تنها برای حمل مسافر طراحی شده‌اند و حمل بار های تجاری با آن ها کار درستی نیست. به همین خاطر هر مسافر تنها می ‌تواند وسایل مورد نیاز خود مانند چمدان و وسایل شخصی همراه داشته باشد که وزن آن نیز نهایتاً باید ۲۰ کیلوگرم باشد.

البته بسیاری از رانندگان برای تامین نمودن مخارج اتوبوس، ناچار می ‌شوند، بار های تجاری را هم با اتوبوس حمل کنند و هزینه حمل این بار ها به صورت توافقی بین صاحب بار و راننده اتوبوس تعیین می ‌شود. در حال حاضر هیچ قانون خاصی برای تعیین قیمت حمل بار وجود ندارد، اما باید هماهنگی ‌های لازم با تعاونی انجام شود.

به طور کلی قوانین حمل بار با اتوبوس‌ در مسیر های داخلی و خارجی به این صورت است که مقدار بار مجاز مسافر در اتوبوس، برای سفر های داخلی ۲۰ کیلوگرم و برای سفرهای خارجی ۴۰ کیلوگرم است.

قوانین حمل بار اتوبوس

مسافران قبل از حرکت و هنگام خرید بلیط اتوبوس، می ‌توانند با شماره‌ های درج شده در وب سایت پته تماس بگیرند و درباره قوانین هر شرکت اتوبوسرانی و میزان بار مجاز و جریمه بار غیر مجاز، اطلاعات دقیق را از پشتیبانی سایت پته به دست بیاورند. اما جریمه هر کیلو اضافه بار در اتوبوس 2.5 درصد از مبلغ بلیط همان مسیر است.

در مورد قوانین حمل بار در اتوبوس بیشتر بدانید:

خیر، امکان ورود حیوانات اهلی و وحشی به اتوبوس وجود ندارد.

بار مجاز برای سفر های خارجی با اتوبوس، ۴۰ کیلوگرم است.

مسافران برای سفر های داخلی با اتوبوس، می ‌توانند ۲۰ کیلوگرم بار به همراه داشته باشند.

مواد منفجره، سلاح‌ های سرد و گرم، مواد آتش‌زا و مواد اسیدی جزو اشیای ممنوعه در اتوبوس هستند.

در صورتی که میزان بار شما از حد معمول بیشتر شود، باید با شرکت تعاونی صحبت کنید و بار اضافی خود را در ازای پرداخت جریمه در قسمت بار اتوبوس قرار دهید.

اشیا ممنوعه در اتوبوس

اگر تجربه سفر با اتوبوس را داشته باشید، می ‌دانید که بار های مسافران بازرسی نمی‌ شوند و کنترل چندانی روی وسایل داخل چمدان و کیف دستی مسافران وجود ندارد، اما به طور کلی قوانینی هستند که بر اساس آن ها اشیای ممنوعه در اتوبوس معرفی می ‌شوند. افرادی که بخواهند با اتوبوس سفر کنند، نمی ‌توانند حیوان زنده اهلی یا وحشی همراه خود داخل اتوبوس ببرند. همچنین همراه داشتن وسایلی که مخل آسایش سایر مسافران و راننده باشد، ممنوع است. از دیگر اشیای ممنوعه در اتوبوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مواد آتش‌زا
  • سلاح گرم یا سرد
  • مواد اسیدی
  • مواد منفجره
  • مواد محترقه

قوانین شرکت ‌های اتوبوسرانی مختلف درباره اشیای ممنوعه در اتوبوس یکسان است و هیچ یک از این شرکت‌ ها اجازه نمی‌دهند مسافران اشیای ممنوعه به همراه خود داشته باشند.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. با سلام
    قوانین معمولا خوب و جامع تصویب می شوند ولی در اجرا مشکل داریم. در اتوبوسرانی شهرستان های دورافتاده و کم برخوردار هیچ نظارتی وجود نداره و راننده اتوبوس هر طور خودش صلاح میدونه رفتار می کنه و بارهادرخصوص مشکلات مسافران از طریق سامانه های نظارتی شکایت شده و فقط رفع تکلیفی پاسخ می دهند و تعاونی ها از راننده ها حمایت بی جا می کنند. خلاصه این که اجرای قانون در مناطق مختلف کشور نسبی هست و مجریان قانون مماشات می کنند متاسفانه

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      ممنون از این که دیدگاه خود را با ما به اشتراک گذاشتید
      امیدواریم نظارت بر اجرای صحیح قانون حتی در دور افتاده ترین مناطق هم باشه و مهم تر از اون، هر فرد خود ملزم به رعایت قانون بداند

      آیا مفید بود؟