بررسی جامع کدهای پرواز هواپیما

از سفر بدانید
بررسی جامع کدهای پرواز هواپیما

اگر تا به‌ حال با هواپیما پرواز کرده باشید، حتماً می‌ دانید که اولین قدم برای سوارشدن به هواپیما دریافت کارت پرواز است. کارت پرواز حاوی اطلاعات مهمی درباره سفر هوایی شماست و این اطلاعات توسط کدهای مخصوصی روی آن درج‌ شده‌ اند. برای آشنایی با کدهای پرواز هواپیما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اطلاعات کارت پرواز نشان دهنده چیست؟

قبل از اینکه درباره کدهای موجود روی کارت پرواز صحبت کنیم، بهتر است بدانید که تمام اطلاعات روی کارت به چه مواردی مربوط می‌ شوند.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
بررسی نوشته های روی بلیط هواپیما

شماره صندلی مسافران

اولین موردی که بیشتر از همه اطلاعات موجود روی کارت پرواز به کار ما می‌ آید، شماره صندلی است. چرا که ما با استفاده از این شماره می‌توانیم جای خودمان را در داخل کابین هواپیما پیدا کنیم. در اکثر مواقع مهمانداران برای پیدا کردن جای مسافران در هواپیما کمک می‌ کنند.

کدهای پرواز هواپیما

نام و نام خانوادگی مسافر

اطلاعات مربوط به هویت، نام و نام خانوادگی مسافر نیز روی کارت پرواز درج می‌ شود.

 

ساعت حرکت پرواز

یکی دیگر از مواردی که حتماً روی کارت پرواز وجود دارد، ساعت حرکت پرواز است. البته ممکن است با توجه به شرایط جوی یا تأخیرهای پیش‌آمده، این ساعت تغییر کند و پرواز طبق همان ساعت انجام نشود.

 

اطلاعات فرودگاه مبدأ

درباره فرودگاه مبدأ که مسافران از آنجا سوار هواپیما می‌ شوند نیز اطلاعاتی جزئی روی کارت پرواز درج‌ شده است.

 

اطلاعات فرودگاه مقصد

یکی دیگر از اطلاعاتی که روی کارت پرواز نوشته‌ شده، مربوط به فرودگاه مقصد است که مسافران می‌ توانند با استفاده از آن اطلاعات کافی درباره فرودگاهی که به آن وارد می‌ شوند، داشته باشند.

 

 اطلاعات پرواز

اطلاعات پرواز نیز روی کارت پرواز نوشته می‌ شود. ازجمله این اطلاعات می‌ توان به نام فرودگاه، ایرلاینی که پرواز را ارائه می‌ دهد و … اشاره کرد.

 

کدهای کارت پرواز را بهتر بشناسید

یکی از اسناد مهمی که هنگام سوار شدن به هواپیما و عبور از گیت بازرسی از شما درخواست می‌ شود، کارت پرواز است. شما نمی‌ توانید بدون ارائه کارت پرواز از گیت عبور کنید.

ممکن است تاکنون پیش نیامده باشد که بخواهید به کدهای درج‌ شده روی کارت پرواز توجه کنید و تنها موردی که به آن توجه کرده‌ اید، ساعت پرواز بوده است. حتی ممکن است فقط شماره صندلی را از روی کارت پرواز پیدا کرده باشید، اما این علامت‌ های اختصاری و کدهایی که روی کارت پرواز وجود دارند، هر یک معنای خاصی دارند و می‌ توانند اطلاعات کاملی را درباره پرواز در اختیار شما قرار دهند.

البته ممکن است همه کدهایی که به آن‌ ها اشاره می‌ کنیم در ایرلاین های مختلف استفاده نشوند. به هر صورت آشنایی با این کدها خالی از لطف نیست. اگر علاقه دارید که با این کدها آشنا شوید با ما همراه باشید تا با بررسی کدهای پرواز، با معنی هر یک از آن‌ ها آشنا شویم.

کد پرواز هواپیمایی

کد اختصاری شرکت هواپیمایی و شماره پرواز

یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که روی کارت پرواز وجود دارد یک کد ترکیبی با استفاده از حروف لاتین و ارقام است که هم نام شرکت هواپیمایی را به شما نشان می‌دهد و هم حاوی شماره پرواز است.

همه شرکت‌ های هواپیمایی یک علامت اختصاری برای خود انتخاب کرده‌ اند که معمولاً به‌ صورت یک کد در کنار شماره پرواز روی کارت پرواز هواپیما درج می‌ شود. شما از روی این کد متوجه می‌ شوید که چه شرکت هواپیمایی قرار است پرواز مربوطه را پوشش دهد و شماره پرواز شما چند است. علائم اختصاری که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌ کنیم هر یک نشان‌ دهنده یکی از شرکت‌ های هواپیمایی معتبر است.

  • هواپیمایی ایرفرانس: AF
  • هواپیمایی بریتیش ایرویز: BA
  • هواپیمایی لوفت هانزا: LH
  • هواپیمایی آئروفلوت: SU

به‌ عنوان نمونه اگر شما با این کد روی کارت پروازی خود مواجه شدید: AF5690، باید بدانید که شرکت هواپیمایی ایرفرانس پرواز شما را انجام می‌ دهد و شماره پرواز شما 5690 است.

 

کد TPB6D3

این کد شش رقمی که مشاهده می‌کنید به‌عنوان مجوز پرواز استفاده می‌ شود و وجود آن در کارت پرواز ضروری است.

اطلاعاتی که در این کد شش رقمی نهفته است، شامل مقصد پرواز، نام شرکتی که شما از طریق آن بلیط هواپیما را تهیه‌کرده‌ اید، اطلاعات تماس شما، جنسیت، سن، تاریخ تولد، محل تولد و شماره پاسپورت می‌ شود. ممکن است برخی از شرکت‌های هواپیمایی تنها اسم شما، مقصد پرواز و اسم ایرلاین یا آژانس گردشگری را روی کارت پرواز به همراه مشخصات تماس غیر کنند؛ اما سایر اطلاعاتی که به آن‌ ها اشاره کردیم نیز در کارت پرواز ضروری هستند و باید وجود داشته باشند.

 

کد Q

یکی از علامت‌ های اختصاری و کدهایی که روی کارت پرواز درج می‌ شود حرف Q است. این کد نشان می‌ دهد که کلاس پروازی شما کلاس اقتصادی است و اگر بلیط پرواز اکونومی خود را با استفاده از تخفیف‌ های ویژه خرید باشید این کد حتماً روی کارت پرواز شما وجود خواهد داشت. برخی دیگر از ایرلاین ها نیز از حروف X،K، L،N،S،W،V،T،U،N، M استفاده می‌ کنند که همگی به معنای کلاس پروازی اقتصادی هستند.

 

کد Y

کدهای Y،H،M،B هر یک به‌ صورت جداگانه می‌ توانند روی کارت پرواز شما وجود داشته باشند و معنای همه آن‌ ها این است که شما مسافر این هواپیما هستید و کلاس اقتصادی اکونومی را خریداری کرده‌اید. همچنین این کدها نشان‌ دهنده این موضوع هستند که شما هزینه پرواز را پرداخت‌ نموده‌اید.

 

کد I

این کد نشان‌ دهنده این است که شما مسافر کلاس پرواز تجاری هستید ولی برای خرید این کلاس پروازی از تخفیف استفاده کرده‌ اید. کد D با کد I هم‌ معنی است.

 

کد J

این کد نشان‌ دهنده کلاس پروازی تجاری است؛ یعنی اگر شما یک بلیط هواپیما بیزینس کلاس خریداری نموده باشید، روی کارت پرواز شما این کد قابل‌ مشاهده است. البته به‌ جای این کد گاهی اوقات از کد C استفاده می‌ شود که همان معنی را دارد.

 

کد A

کد A در کارت پرواز به معنی این است که شما مسافر یک پرواز درجه‌ یک هستید. البته در بعضی شرکت‌ های هواپیمایی از کدهای F و P استفاده می‌ شود که معنای مشابهی دارند.

 

کد E

کد E زمانی روی کارت پرواز نوشته می‌ شود که شما کلاس پروازی اکونومی ویژه را خریداری نموده باشید. البته کمتر پیش می‌ آید که این کد روی کارت‌ های پروازی درج شود؛ اما به‌ طور کلی افرادی که کلاس پروازی اکونومی ویژه را خریداری نموده باشند، نسبت به کلاس اکونومی ساده خدمات بیشتری در طول پرواز دریافت می‌ نمایند.

 

کد S/O

کد S/O مخفف کلمه Stop Over است. معنی این کلمه نیز توقف در طول مسیر است؛ یعنی اگر شما بلیط پروازی را خریداری کرده باشید که در طول پرواز توقف داشته باشد، حتماً این کد روی کارت پرواز وجود خواهد داشت.

کد هواپیمایی پرواز

کد SSSS

بد نیست بدانید که این کد عجیب‌ و غریبی که با چهار حرف S نشان داده می‌ شود، به معنای مسافران امنیتی است؛ یعنی اگر شرکت هواپیمایی متوجه شود که شما یک خطر امنیتی برای پرواز تلقی می‌ شوید، حتماً این کد را روی کارت پرواز شما درج می‌ کند تا در طول پرواز کارکنان و مهمانداران مراقب رفتارهای شما باشند.

البته به‌ ندرت پیش می‌ آید که این شماره یا کد روی کارت پرواز افراد معمولی نوشته شود؛ اما در صورت مشاهده این کد، در رفتار خودتان تجدیدنظر کنید که در طول پرواز دچار مشکل نشوید!

 

کد SPTC

یکی دیگر از کدهای خاص و ویژه که در شرایط خاص روی کارت پرواز درج می‌ شود کد SPTC است. این کد نشان می‌ دهد که پرواز شما در طول مسیر هم توقف دارد و هم اینکه زمان توقف بسیار طولانی است.

به همین خاطر ممکن است در طول مدت توقف هواپیما، شما مجبور شوید از فرودگاه خارج شوید و در یک محل اقامت مانند هتل بمانید تا ساعت پرواز بعدی برسد. البته چنانچه پرواز شما توقف طولانی‌ مدت داشته باشد و بلیط درجه‌ یک خریده باشید، در طول مدت توقف پرواز، از طرف شرکت هواپیمایی هتل‌هایی در اختیار شما قرارگرفته می‌ شود تا بتوانید در این مکان‌ ها مستقر شوید.

میزان توقف پرواز معمولاً در پروازهای درجه 1 چیزی حدود ۸ ساعت است و شما در طول این مدت می‌ توانید در هتل‌ های ویژه اقامت داشته باشید.

 

کلام پایانی

اصطلاحات و کدهایی که به‌ صورت علائم اختصاری روی کارت پرواز مشاهده می‌ کنید، هر یک معنا و مفهوم خاصی دارند. ممکن است معنای بعضی از این کدها را بدانید، اما با بیشتر این کدها آشنایی نداشته باشید. ما در این مقاله با بررسی کدهای پرواز در خدمت شما بودیم و به‌ صورت مجزا اشاره کردیم که هر یک از کدهای پرواز به چه معنا هستند.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید